WildWalk

Autentifica-te  
Urmăritori 0
  • postări
    37
  • comentarii
    0
  • vizualizări
    12.714

Despre blog

Postări în blog

Guest

Ziua 30, Luni, 12 August 2013

Ulan Ude imi place cel mai mult dintre cele 3 orase mari vizitate in Siberia (Irkutsk, Krasnoyarsk si Ulan Ude). E cel mai plin de viata si are cele mai multe terase :)

Ne cazam dupa amiaza si apoi iesim la plimbare prin oras.

Ulan Ude, Russia

 

Cel mai mare cap al lui Lenin din Rusia este in Ulan Ude

Lenin head, Ulan Ude, Russia

 

In centru, fantana arteziana muzicala

Ulan Ude

 

Ziua 31, Marti, 13 August 2013

Vizitam muzeul Republicii Buriate. E foarte interesant, avem un ghid vorbitor de engleza. Am fotografiat o carte religioasa foarte veche, din pacate nu am notat nicaieri ce era si nu mai tin minte.

Very old book religious, Ulan Ude

 

Dupa pranz plecam mai departe spre Irkutsk. De-a lungul lacului, prin sate, se gaseste peste afumat delicios.

Baikal shore, Russia

 

Eu cu Bogdan ne doream foarte mult sa stam cu cortul pe malul lacului. Lucru destul de dificil de facut, deoarece chiar pe mal trece calea ferata. In satul Babushkin am gasit un loc unde se poate trece calea ferata si am pus cortul chiar pe mal. Exista o legenda conform careia daca faci baie in lacul Baikal iti prelungesti viata cativa ani. Oare daca intri numai cu picioarele… cati ani se pun in plus?

Baikal lake, Russia

Baikal lake, Russia

 

Ziua 32, Miercuri, 14 August 2013

Ajungem in Irkutsk si mergem direct la locul de intalnire cu Kajman, dupa care luam un taxi si mergem la Nina. Seara iesim in oras sa sarbatorim incheierea cu bine a excursiei si sa ne gandim la planuri de viitor.

 

Ziua 33, Joi, 15 August 2013

Zi de plimbare prin oras.

Irkutsk, Russia

Irkutsk, Russia

 

Irkutsk, Russia

Irkutsk, Russia

Irkutsk, Russia

Irkutsk, Russia

Irkutsk, Russia

 

Lenin e peste tot

Irkutsk, Russia

Irkutsk, Russia

 

Ca in Paris

Irkutsk, Russia

 

Nunta in Irkutsk

Irkutsk, Russia

 

La un peste pe malul raului Angara

Irkutsk, Russia

 

La plimbare pe malul raului Angara

Irkutsk, Russia

 

Pisica doamnei Nina ne spune “La Revedere”!

Nina's cat, Irkutsk, Russia

 

Ziua 34, Vineri, 16 August 2013

Good Bye Irkutsk, Welcome Moscow !

Avem noroc cu o escala de cateva ore bune in Moscova si profitam sa mai vedem o data piata Rosie.

Moscow, Russia

Moscow, Russia

Moscow, Russia

Sfarsit.



Sursa
Guest

10. Lacul Hovsgol si granita cu Rusia

map_07_Hovsgol_Suhbaatar_800px

 

Ziua 25, Miercuri, 7 august 2013

Ne luam la revedere de la familia care ne-a gazduit cu foarte multa ospitalitate si plecam mai departe. Stabilim ca punct de intalnire orasul Moron, unde vom manca de pranz. Pana acolo sunt 160 km cu multe pasuri.

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

Credinta lor spune ca atunci cand vad un ovoo il inconjoara de 3 ori ca sa le mearga bine. Unii arunca pietricele. Am vazut aici o familie care a inconjurat cu masina acest ovoo, apoi a urcat pe dealul din fotografia de mai sus. Doar traim intr-o lume moderna!

Ovoo, in the North of Mongolia

In the North of Mongolia

Mai am un pic si ajung la Moron

In the North of Mongolia, near Moron

In Moron opresc undeva sa-mi verific telefonul. Am sms de la Bogdan si Andrei care ma asteapta la un restaurant sa mancam de pranz.

Dupa masa punem benzina, intind lantul si completez cu ulei la motor. Apoi plecam spre Lacul Hovsgol. Pana la primul oras, care este la baza lacului, sunt 100 km de drum cu asfalt.

From Moron to Hovsgol, in the North of Mongolia

From Moron to Hovsgol, in the North of Mongolia

From Moron to Hovsgol, in the North of Mongolia

Dupa ce se termina asfaltul mai sunt 30 km de drum fara asfalt, dar in stare foarte buna, pana la tabara de iurte Toilogt. Aici ni s-a recomandat sa venim. Dar nu mai au locuri si e mai bine, pentru ca e foarte scump.

Mai mergem vreo 8 km si gasim o tabara de iurte unde ne cazam. Din pacate am ajuns prea tarziu si bucataria e inchisa. Nici bere nu se vinde pentru ca azi e miercuri. Cunoastem aici un american, profesor universitar in Boston si muzician, pe nume Brad –  http://www.bradfordgleim.com/. A venit cu un prieten care e casatorit cu o femeie din Mongolia si e in vizita la familia ei.

 

Ziua 26, Joi, 8 August 2013

Ziua incepe bine, e soare. Facem cateva fotografii prin tabara.

Lake Hovsgol, in the North of Mongolia

Lake Hovsgol, in the North of Mongolia

Lake Hovsgol, in the North of Mongolia

 

Apoi mergem intr-o plimbare pana la tabara Toilogt sa vedem ce e pe acolo. Au un restaurant unde mancam ceva, apoi facem o excursie cu vaporul pe malul celalalt al lacului unde e o familie de crescatori de reni.

Lake Hovsgol, in the North of Mongolia

Tabara Toilogt vazuta de pe vapor

Toilogt yurt camp, Lake Hovsgol, in the North of Mongolia

 

Am ajuns pe malul celalalt

Lake Hovsgol, in the North of Mongolia

Lake Hovsgol, in the North of Mongolia

Imi pare rau pentru reni. Renii traiesc bine in satele de altitudine din vestul lacului, dar cateva familii coboara cu ei in fiecare vara pentru turisti.

Lake Hovsgol, in the North of Mongolia

Lake Hovsgol, in the North of Mongolia

 

Ne intoarcem la noi la iurte si ne relaxam

Lake Hovsgol, in the North of Mongolia

 

Ziua 27, Vineri, 9 August 2013

Bogdan cu Andrei pleaca la o plimbare cu calul. Eu stau si citesc si apoi ma culc. Se intorc si ei mai devreme decat credeau si mi se alatura la somn.

Lake Hovsgol, in the North of Mongolia

Plecam dupa amiaza de aici si ne oprim la un hotel din Moron. Fiind foarte infometati, seara exageram putin (mai mult) cu mancarea.

 

Ziua 28, Sambata, 10 August 2013

Plecam din Moron spre granita. Din cauza ploii care transforma drumurile in chestii alunecoase, traseul de azi e cel mai greu. Drumul este in curs de asfaltare, dar nu se poate merge peste tot pe partile in constructie.

In the North of Mongolia

Ne intalnim de cateva ori pe traseu.

In the North of Mongolia

Ultimul rau pe care il traversam in Mongolia

In the North of Mongolia

Am scapat de noroaie. De aici pana la granita este numai asfalt. Pana la primul oras unde putem dormi mai sunt 70 km. Se insereaza dar nu avem ce face decat sa-i dam inainte.

In the North of Mongolia

Ne oprim in Bulgan. Nu mai sunt locuri la hotelul central si exact langa e cea mai bomba cazare intalnita pana acum in Mongolia. Cand ne vede gazda plini de noroi ne aduce un lighean cu apa si un burete sa ne curatam.

 

Ziua 29, Duminica, 11 August 2013

Plec primul ca sa iau avans. Merg aproape fara oprire. Langa Darkhan se vinde peste afumat.  Opresc si eu sa iau unul, este delicios. Urmatoarea oprire este direct la Suhbaatar. Chiar inainte de intrarea in oras este o benzinarie unde opresc si il sun pe ofiterul de granita din Olgii sa ii zic ca am ajuns si vreau sa vand motorul. Da el un telefon si in curand apare o femeie, si ea ofiter de granita aici in Suhbaatar. Eu cre 100 euro, ea imi da 100$. Dupa ce batem palma ma duce la un  hotel unde ma cazez si ii astept pe baieti. Ei mai intarzie pentru ca s-au oprit sa isi schimbe Andrei rulmentii de la roata fata.

Morti de foame mergem sa cautam de mancare.

Suhbaatar, Mongolia

Gasim o terasa foarte aratoasa, unde ca de obicei, comandam muuuult mai mult decat putem manca. Am avut ceva dificultati sa adorm din cauza marimii burtii :)

Suhbaatar, Mongolia

 

Ziua 30, Luni, 12 August 2013

De azi sunt pasager la Bogdan. Vama o trecem destul de repede.

Suhbaatar, Mongolia

Destinatia zilei este azi Ulan Ude.



Sursa
Guest

map_06_Ulaangom_Hovsgol_800px

 

Ziua 23, Luni, 5 august 2013

Ne miscam acceptabil. Plecam pe la 10 de la hotel. Primii 10 km sunt cu asfalt. Planul este sa asfalteze tot drumul pana la UB. Dar in ritmul ametitor cu care lucreaza cine stie cati ani mai au pana o sa termine.

Peisajul este arid. In departare, in dreapta noastra se vad muntii pe care planuiam sa-i trecem in 2010; planuiam sa-i trecem si anul asta dar am renuntat. In stanga, la vreo 10 km este lacul UVS, aflat in patrimoniul UNESCO.

Iesim din drumul principal si o luam direct spre lac, peste camp. Cand terenul devine prea nisipos, lasam motocicletele si pornim pe jos, cale de vreo 10 minute, pana la malul apei. Parca suntem la mare.

Pe partea cealalta a lacului este republica TuvaUvs Lake

Vedere spre muntiUvs Lake

Uvs Lake

De la lacul Uvs mergem mai departe spre Baruunturuun. Ne gandim iar la ideea de a o lua prin munti si facem dreapta spre Malchin, sa vedem care-i treaba. Ajungem acolo in sat, intram in vorba cu niste localnici care prin semne ne zic sa nu continuam prin munti spre Hyargas asa ca ne intoarcem. Problema de fapt nu era numai drumul prost dar si timpul care ne cam presa. Poate data viitoare.

Din cand in cand Bogdan cu Andrei se opresc sa ma astepte. Acum e timpul sa luam si pranzul.

in the North of Mongolia

Pe masura ce inaintam spre est peisajul devine mai interesant

in the North of Mongolia

in the North of Mongolia

 

In satul Baruunturuun mai facem o regrupare. Punem benzina, luam una alta de la magazin si plecam sa cautam un loc de cort pentru ca soarele este la apus.

Baruunturuun village

Dupa 20 km departare de sat vedem o iurta undeva in stanga. Ajungem acolo si iese un barbat. Ii explicam prin semne ce dorinta avem si ne arata un loc undeva in spatele iurtei. Oamenii de aici sunt un pic surprinsi si mai retinuti decat altii din Mongolia. Dupa ce ne punem corturile ne invita inauntru la un ceai cu lapte. Ne mai dau branza uscata si un fel de iaurt. Unul e beat mort si zace pe acolo nemiscat. Mai sunt un baiat, o fata si parintii.

Dorm cam prost, cred ca din cauza iaurtului fermentat care mi-a produs ceva miscari prin stomac in timpul noptii.

 

Ziua 24, Marti, 6 august 2013

Strangem intai corturile. Caprele curioase vin si isi baga nasul peste tot.

camping near Mongolian family, after Baruunturuun village

Apoi ne facem cate un plic de mancare.

camping near Mongolian family, after Baruunturuun village

camping near Mongolian family, after Baruunturuun village

Schimbam un pic strategia. Ne stabilim cateva puncte pe traseu unde ne vom intalni, pentru ca baietii merg de 2 ori mai repede ca mine. Plec primul, dar ei ma depasesc imediat.

in the North of Mongolia

in the North of Mongolia

in the North of Mongolia

O masina este oprita in mijlocul drumului. Cineva imi face semne; opresc si eu ca sa aflu ca soferului ii e sete si imi cere niste apa.

in the North of Mongolia

in the North of Mongolia

Drumul vazut de la ghidonul majestatii sale, Shineray MustangThe road seen from Shineray Mustang

Shineray Mustang in the North of Mongolia

in the North of Mongolia

in the North of Mongolia

Ma intalnesc Robert Erlic, un baiat din Germania, plecat in jurul lumii pe o Honda Transalp.  Nu prea inteleg de ce si-a pus troliu la motocicleta :)

This is Robert Erlic, on his way to travel the world, www.cro-nomad.com

in the North of Mongolia

Ajung si eu in satul Tes. Baietii tocmai terminasera masa de pranz.

in the North of Mongolia, a little village where we found some food

Intru si eu sa cer de mancare. Meniul zilei: supa de oaie plina cu grasime si coltunasi umpluti cu carne tocata. Reusesc sa mananc cam jumate din supa si tot jumate din coltunasi. Mi s-a cam luat de fierturile astea ale lor. Cand au ajuns Bogdan cu Andrei, proprietarii tocmai transasera o oaie. A incercat Bogdan sa le explice ca vor o friptura, dar cand au inteles despre ce e vorba s-au cam suparat.

in the North of Mongolia

 

Mergem mai departe. Trecem de niste dune de nisip

Sand dunes in the North of Mongolia

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

Shineray Mustang, in the North of Mongolia

Shineray Mustang in the North of Mongolia

In the North of Mongolia

Shineray Mustang in the North of Mongolia

 

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

Foarte rar se intampla sa-i mai prind pe baieti din urma si sa ii fotografiez

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

2013-08-06_15-33_4271_bogdan

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

 

Ne regrupam iar

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

In the North of Mongolia

Satul TsetserlegTsetserleg viilage, in the North of Mongolia

 

Tsetserleg viilage, in the North of Mongolia

Ne regrupam aici sa punem benzina si sa facem cumparaturile de searaTsetserleg viilage, in the North of Mongolia

In the North of Mongolia

Azi, undeva pe traseu, s-a dat ora inapoi !

Tragem iar la o iurta. De data asta nimerim la o familie mare si prietenoasa. Dupa ce ne instalam corturile suntem invitati inauntru. O fata stie un pic de engleza si astfel facem si noi un pic de conversatie. Ne servesc cu ceai, branzeturi, dulceata, coltunasi. Ne simtim foarte bine si ne bucuram ca am nimerit aici.

At a Mongolian family, in the North of Mongolia

Le arat unde este Romania pe hartaAt a Mongolian family, in the North of Mongolia

 

Ziua 25, Miercuri, 7 august 2013

Dimineata, dupa trezire ii luam la fotografiat si le dam cateva printuri. Le mai dau copiilor niste creioane colorate pe care le luasem drept cadou din Bucuresti.

Ei isi pun  masa pe un covoras in fata iurtei. Ne cheama si pe noi la masa. Ma duc numai eu si mananc niste iaurt si unt proaspat.

In the North of Mongolia

At a Mongolian family, in the North of Mongolia

At a Mongolian family, in the North of Mongolia

At a Mongolian family, in the North of Mongolia

At a Mongolian family, in the North of Mongolia

At a Mongolian family, in the North of Mongolia

 

Ne luam la revedere si plecam mai departe, spre lacul Hovsgol.



Sursa
Guest

Ziua 19, Joi, 1 August 2013

Sau cum se ia autostopul din Rusia in Mongolia

Gigi e primul in picioare. La ora 7 incepe sa desfaca la ambreiaj si mai pune un distantier. Aparent, problema s-a rezolvat. Gigi e fericit, vine si el pe motor in Mongolia. Din pacate fericirea lui nu o sa dureze prea mult, dupa cum vom vedea mai tarziu.

Eu am totul impachetat la ora 9. Ma duc la piata cu gazda sa caut un microbuz cu care sa ajung in Olgii. Desi el imi spune ca vin si pleaca masini toata ziua, nu e nimic. Revin iar la 10 si stau vreo 45 de minute, tot degeaba. Ma duc inapoi la cazare si ma inteleg cu baietii sa-mi ia ei bagajele si eu sa merg la autostop.

Leaving Kosh Agash

Plec pe jos pe singura sosea care duce spre Mongolia. Dupa vreo 40 de minute de mers opreste o masina cu o familie de Kazahi care traieste langa Astana si merge in vizita la rudele din Olgii. Am noroc, au un loc liber. Una din fetele din masina vorbeste engleza. Stam de vorba, vrea sa vada poze de unde locuiesc eu. Din pacate am foarte putine poze din Bucuresti  si din Romania in telefon. Imi arata foarte mandra poze din Astana din centru, cu niste blocuri turn.

Ajungem la granita cu cateva minute inainte ora 13:00 cand incepe pauza de masa. Ne asezam la coada si asteptam. Baietii au ajuns si ei cu putin timp inaintea noastra.

At Tashanta border between Russia and Mongolia

La ora 14:00 se deschide granita. Formalitatile merg destul de usor. In schimb baietii au ceva probleme pentru ca pe hartiile de import ale motocicletelor apare numele lui Adam. Nu prea inteleg vamesii cum a intrat Adam pe 4 motociclete in acelasi timp. Dupa lungi discutii in care initial li s-a spus ca nu pot iesi din Rusia, lucrurile se rezolva.

Echipaje Mongol RallyAt Tashanta border between Russia and Mongolia

Cum incepe Mongolia se termina asfaltulEntering Mongolia at Tashanta border

Dupa ce trecem si de vama mongola ne oprim imediat la un Cafe sa mancam ceva. Ne aduc ceai pentru inceput si pun la fiert niste coltunasi (paste cu carne in interior) care nu prea ma dau pe spate.

In Mongolia zvastica nu e interzisa. Apare si pe tot felul de podoabe de pus la gat, cercei, etc care se gasesc in bazar.

At Tashanta border between Russia and Mongolia

Masina merge destul de incet. Cand dam de primul deal mai serios trebuie sa ne oprim sa se raceasca motorul.

Going to Olgii

Ajungem in Olgii pe lumina. Cei din masina se reunesc cu rudele si incep sa se imbratiseze. Inainte sa-mi iau la revedere intreb cat ma costa, mi se spune 15000 (soferul se referea la moneda locala, dar eu inteleg 1500 ruble). Mi se pare cam mult dar ii intind 1500 ruble. Cand vede banii isi pastreaza 500 si imi da restul inapoi.

Plec spre Blue Wolf (un camping de iurte). Ajung acolo, nu e nimeni, nu prea imi place cum arata. Ma duc la restaurantul turcesc Pamukkale (cel mai bun din Olgii). E plin. Ma intalnesc si cu cehii, cu care ma asez la masa. Pe la 9:30 seara ajung numai Bogdan cu Andrei. Ambreiajul lui Gigi a cedat inca o data si el a ramas undeva pe un camp cu cortul, la vreo 40 km distanta. Mergem sa ne cazam la hotel Bastau unde am stat si in 2010 (il recomand pentru motociclisti ca are curte).

Traseul pe care au venit ei e mai lung, dar e foarte frumos pentru moto. Drumul direct e pe linia galbena punctata, iar cel ocolit pe linia rosie (din harta de mai sus).

Going to Olgii

Going to Olgii

Going to Olgii

 

Ziua 20, Vineri, 2 august 2013

Cand ne trezim ne facem planul. Avem doua obiective pe ziua de azi: 1. sa-mi cumpar o motocicleta chinezeasca; 2. sa-i gasim lui Gigi un camion sa-l scoata din pustietate.

Iesim din hotel cu gandul de a merge la Blue Wolf unde e si o agentie de turism si se vorbeste engleza. Chiar peste drum de hotelul nostru cineva isi pregateste motocicleta de vanzare. Ne apropiem si il cunoastem pe Ryan, un englez care si-a cumparat o motocicleta chinezeasca noua, Shineray Mustang, (cu ajutorul firmei http://www.cheketours.com/) din Ulan Bator. A traversat Mongolia cu ea fara probleme. Cum mai citisem pe advrider.com despre niste americani (link aici)care au cumparat motociclete chinezesti noi in UB si le-au vandut dupa 3 saptamani la juma’ de pret, ii propun lui Ryan sa-i  dau jumate din cat a dat el pe ea. Cum el o cumparase cu 550 eur (1.100.000 tugriks) eu ii voi da 275. Facem schimb de numere de telefon si ne dam intalnire mai tarziu.

Olgii

A calatorit pana aici impreuna cu alti 2 englezi care sunt intr-un tur mai lung, pe scutere.

Olgii

Ajungem la Blue Wolf. Ii explicam unei fete de acolo despre ce e vorba. Dau ele cateva telefoane si ne gasesc un sofer dispus sa mearga dupa Gigi, cu Bogdan si Andrei.

Olgii

Sunt 40 km de la Olgii pana acolo. Ajung ei in locul unde il lasasera in seara precedenta, dar ia-l pe Gigi de unde nu-i. Gigi se mutase la o iurta dupa un deal si nu se vedea din drum. Il cauta baietii vreo ora pe Gigi, vorbesc chiar cu niste oameni care il vazusera. Din pacate nu e nici semnal gsm in zona. Pleaca inapoi. Destul de aproape de Olgii, cand revine semnalul, apare un sms de la Gigi cu coordonatele gps cu noua lui locatie. Soferul nu vrea sa se intoarca inapoi ca nu mai are destula benzina.

Intre timp eu ma duc sa ma intalnesc cu Ryan ca sa rezolvam problema cu actele. Pe scurt: pana la urma ajungem la notariatul de peste drum de hotelul Bastau (se vede in poza de mai jos o inscriptie cu alb fond albastru) unde gasim un baiat tanar care vorbeste engleza. Facem o hartie acolo pentru vanzare. Imi da Ryan toate actele motocicletei si apoi mergem la un bancomat sa scot bani.

Primul drum este pana la benzinarie sa-i fac plinul.

Olgii

 

Cand se intorc baietii aflu ca nu l-au gasit pe Gigi. Cum una din gentile mele de bagaje e la Gigi ma cam enervez pentru ca trebuie sa plec sa-l caut si e destul de tarziu. Iau motocicleta lui Bogdan si plec. Peisajul e intr-adevar foarte frumos. Drumul e un pic nisipos pe alocuri.

Vedere spre Olgiinear Olgii

Ajung la Gigi un pic dupa 19:30. Stam noi de vorba un pic, mut bagajele la mine pe motor, etc; la ora 20:00 ma sui pe motor gata sa plec. Exact cand imi puneam casca pe cap unul din copii arata cu degetul la roata spate. E dita mai cuiul infipt in roata. Ma umplu instantaneu de nervi pentru ca intr-o ora incepe sa se insereze si nu prea-mi arde de offroad pe intuneric. Ne apucam sa scoatem roata. Nu reusim sa scoatem cauciucul de pe janta. Noroc cu localnicii care ne sar in ajutor cu un instrument de metal si ne ajuta.

La 9 seara e totul gata si plec. La 9:30 e bezna. Merg foarte incet. Pe partile cu nisip merg si mai incet. Sunt stresat sa nu o dau pe jos pentru ca nu o pot ridica singur. La 10:20 sunt in curtea hotelului si ma duc apoi la restaurant la Pamukkale unde baietii impreuna cu Ryan ma asteapta sa mancam.

 

Ziua 21, Sambata, 3 august 2013

Dimineata dupa micul dejun ma apuc sa lucrez la motocicleta.

Olgii

Ryan nu a dat niciodata cu spray pe lant. Dau jos aparatoarea si am o surpriza, lantul e ruginit. Dar ii dau cu niste WD40 si apoi cu spray de lant si e ok. Montez o priza, curat filtrul de aer si pe cel de ulei si motorul e “Ready to Race”.

Olgii

Bogdan cu Andrei merg iar la Blue Wolf sa caute transport pentru Gigi. De data asta ii trimit pe baieti la bazar cu un text scris in mongola pe o foaie de hartie. Gasesc acolo un camion dispus sa mearga dupa Gigi si sa-l duca pana la granita cu Rusia. Costul este de 250 euro. Gigi ajunge la granita azi, dar dupa terminarea programului. Fiind duminica, are “placerea” de a sta in granita pana luni.

Pe la pranz primesc un telefon de la un vames mongol care imi spune ca trebuie sa platesc niste taxe pentru motocicleta care am cumparat-o. Ma baga un pic in ceata, pentru ca am toate actele si stiu ca taxele sunt platite. Dau un telefon la fata de la Cheke Tours, firma care l-a ajutat pe englez cu actele si aflu ca e totul platit. Nu prea are ea chef sa stea de vorba cu mine si e de inteles pentru ca e sambata dupa amiaza. Dupa scurt timp mai primesc un telefon de la ofiterul vamal cu care aranjez o intalnire a doua zi la ora 9 la noi la hotel.

O mica furtuna ridica tot nisipul din oras
Sandstorm in Olgii

Dupa amiaza avem program de vizitat bazarul

Olgii bazaar

Cine vrea poate cumpara sobe pentru iurta
Olgii bazaar

Sau poate juca biliard
Olgii bazaar

In centrul orasului este o sala de evenimente si cinema
Olgii downtown

Seara o incheiem ca de obicei cu o masa la Pamukkale.

 

Ziua 22, Duminica, 4 august 2013

La ora 9 mergem la Pamukkale pentru micul dejun dar e inchis si se deschide la 10. Pana se deschide restaurantul ne intalnim cu vamesul. Dupa ce se uita la actele motocicletei imi spune ca e totul in regula. Ii zic ca vreau s-o vand cand iesim din Mongolia. Imi da un numar de telefon al unei vamese din Suhbaatar (granita cu Rusia pe unde o sa iesim) si imi spune sa-l mai sun cand ajung acolo.

La 10:30 plecam din Olgii. Chinezul meu e cam vai de el, dar merge. Suspensia nu prea exista, acceleratia nici ea, dar are un atu: consuma foarte putin. Mergem intins, cu putine pauze, pe acelasi traseu pe care am mers in 2010.

Near Olgii

Near Olgii

Going to Ulaangom

Prima incercare de a ajunge la Ulaangom in 2010 a esuat deoarece eram pe partea cealalta a raului din poza de mai jos

Going to Ulaangom

Ajungem la lacul Achit unde facem o pauza.

Lake Achit

Peste lac se vad muntii din Republica Tuva
Lake Achit

Going to Ulaangom

Drumul catre pasul Bayramyn e vizibil imbunatatit fata de 2010.

Hotgor track; approaching Bayram pass, 2560 m

Hotgor track; approaching Bayram pass, 2560 m

Hotgor track; approaching Bayram pass, 2560 m

Baietii ajung in pas cu ceva timp inaintea mea. Cand ajung eu ii gasesc relaxati si odihniti. Ma opresc si eu si ne apucam sa mancam ceva.

Pasul Bayramyn, 2560 mHotgor track; Bayram pass, 2560 m

Hotgor track; Bayram pass, 2560 m

In departare apar doua fete pe cal. Ma duc la ele si le dau niste poze cu localnici, facute de mine in 2010 chiar in acelasi loc. Cand vad pozele, fetele recunosc oamenii din ele si incep sa zambeasca.

Hotgor track; Bayram pass, 2560 m

Coborarea din pasul Bayramyn spre lacul Uvs
Going to Ulaangom

Vedere spre lacul Uvs. In spate, in departare, se vad muntii din RusiaLake Uvs

Lake Uvs

De la lac incepe urcarea catre alt pas, Ulaan Zuuhyn

Going to Ulaangom

Din pasul Ulaan Zuuhyn se vede urmatorul pas, Ulaan.

Shineray Mustang, cu genti “Magadan Paniers” si casca KTM in prim plan
view from Ulaan Zuuhyn pass to Ulaan pass

Ca de obicei, baietii ma asteapta relaxati. Ei merg mult mai repede ca mine si ne intalnim din cand in cand pe traseu.
Ulaan Zuuhyn pass

view from Ulaan Zuuhyn pass to Ulaan pass

Ulaan Zuuhyn pass

Ulaan Zuuhyn pass

view from Ulaan Zuuhyn pass

Intre cele doua pasuri este un semn la dreapta catre o tabara de iurte. D-abia cand ajungem la al doilea pas vedem un afis cu un festival de folk mongol care este azi acolo. Daca stiam de la inceput poate am fi mers, cred ca ar fi fost o experienta interesanta.

Going to Ulaangom

Trecem si de pasul Ulaan si mai avem un pic pana la Ulaangom.

Going to Ulaangom

Going to Ulaangom

Going to Ulaangom

Ultima portiune de drum inainte de Ulaangom e cu asfalt si se plateste o taxa. De fapt e drumul care vine din Rusia si e asfaltat. Ajungem seara la 8 la hotelul unde am stat in 2010. Au mai construit un corp de hotel nou, cu restaurant. Ne cazam si mancam la restaurantul hotelului. Bogdan, cu un ghid de conversatie in brate, incearca sa ceara niste carne fripta. Are succes pentru ca primim niste bucatele de carne facute la tigaie.

In Ulaangom

Un tablou interesant din holul hotelului cu toate personalitatile din lumea astaIn Ulaangom



Sursa
Guest

07. Kosh Agash – platoul Ukok

Ziua 16, Luni, 29 Iulie 2014

04 Kosh-Agash Ukok

Plecam toti patru spre Aktash sa ne luam permisele (sunt 100 km de mers pana acolo). Sunt pasager la Bogdan si e bine ca am ocazia sa vad cum e pe locul din spate la drum lung. Acum ca stiu, nu pot sa zic ca ma incanta prea tare.

Drumul este foarte frumos, imi aduc aminte de prima intalnire cu Republica Altai din 2010.
Cum ne apropiem de Aktash incepe sa ploua. Mergem direct la biroul FSB si in cateva minute avem permisele de acces in zona Ukok.

Ne oprim apoi la un Cafe sa mancam ceva. E destul de devreme pentru o masa de pranz, dar profitam de ocazie ca pana diseara nu se stie ce mai  gasim. Cat stam acolo apar 2 rusi care vin de la Vladivostock si au trecut tot prin Tuva.

Nu mai ploua, dar cerul ramane mohorat si e rece afara. Ajungem inapoi in Kosh Agash si mergem la benzinarie. Este destul de tarziu, e trecut de ora 14:00 si avem mult de mers spre Ukok (inca nu stim ce ne asteapta acolo sus).

Dupa 40 km de Kosh Agash ajungem la punctul de control militar. Mergem mai departe spre apele termale Toply Cluch (in rusa: “cheile fierbinti”). Drumul este bun pana acolo. Avem parte si de o ploaie torentiala, din fericire nu prea lunga.

Ukok

Ukok

 

Chiar inainte de apele termale este foarte mult noroi. Prima motocicleta data azi pe jos este a lui Gigi.

Near Toply Cluch hot springs, Ukok

Ukok

 

Dupa apele termale sunt 5-7 km pana sus in pasul Toply Cluch (2900 m). Auzisem ca e bolovanoasa urcarea dar nu ne asteptam sa fie chiar asa. Se pare ca nu a fost o idee prea buna sa merg pasager pe aici; ma rupe la spate. Din cand in cand, la pasajele mai grele, cobor de pe motocicleta.

Going up to Toply Cluch pass, Ukok

Going up to Toply Cluch pass, Ukok

Going up to Toply Cluch pass, Ukok

Gigi este incepator in offroad. Primul contact cu drumurile neasfaltate l-a avut acum cateva luni, in Romania, pe o motoreta ultra usoara. Acum pe 990 e cam grea viata pentru el. Pe ultima portiune inainte de pas lucrurile se complica. E cel mai greu segment din tot traseul. Ii iau eu motorul sa il trec de pasajele mai grele. Dar tot asteptand sa se termine pasajele astea mai grele ajung sus in pasul Toply Cluch, la 2900 m. E soare, dar bate un vant…

Dupa vreo juma de ora apare Gigi cu o falca in cer si una in pamant si se uita urat la mine. Fara sa-mi dau seama am parcurs vreo 2 km cu motocicleta lui, si el a venit pe jos.

Going up to Toply Cluch pass, Ukok

BogdanToply Cluch pass, Ukok

 

Pasul Toply Cluch, 2900 mToply Cluch pass, Ukok

 

Andrei vrea neaparat sa se fotografieze cu motocicleta pe zapada…Toply Cluch pass, Ukok

… si face el cumva de atinge senzorul de la cric si il strica. Motocicleta porneste, dar cum o bagi in viteza se opreste motorul (e o protectie ca sa nu pleci cu cricul lasat). Singura solutie este sa taiem senzorul si sa lipim firele intre ele.

Toply Cluch pass, Ukok

 

Drumul e destul de prost si dupa pas

Ukok

Dupa 10 – 15 km ajungem intr-o zona mlastinoasa. S-a facut tarziu. Consideram ca e de ajuns pentru azi. Cautam loc de cort si ne instalam. Cea mai grea si mai lunga zi tocmai s-a incheiat.

 

Ziua 17, Marti, 30 Iulie 2013

A plouat destul de mult noaptea. Ne trezim pe la 8 fara ceva. Afara e frig rau, asa ca preferam sa mancam fiecare in cortul lui.

Ukok

Ukok

Incepe iar sa ploua tare. Se opreste dupa vreo juma de ora. Apoi ne apucam  sa ne strangem catrafusele.

Ukok

Ukok

 

O iau inainte pe jos sa caut un traseu de evitare a zonei mlastinoase. Acum e mai  multa apa decat ieri pentru ca d-abia a plouat. La un moment dat apar doua UAZ-uri. Bogdan imi sugereaza sa fac autostopul pana in Kosh Agash. Nu stau pe ganduri, mai ales ca nu a fost o placere sa merg pasager pe drumurile de aici si ii e si lui mai usor sa mearga singur pe motocicleta. Ma duc repede spre drum si le fac semn sa opreasca. Le explic eu in cele cateva cuvinte pe care le stiu in rusa ca am venit pasager si ca vreau sa ma intorc in Kosh Agash. Nu stiu daca inteleg ei mare lucru din ce le zic, dar imi fac loc intr-una dintre masini. Au undite in spate deci banuiesc ca au fost la pescuit.

Imediat cum ma urc in masina aud prin statie ca lui Gigi nu i se mai misca motocicleta de pe loc. Iesim destul de repede din raza de emisie si nu mai aud nimic.

Masina in care am nimerit eu se strica de mai multe ori pana ajungem in oras. Se pare ca e simplu de reparat ca dureaza de fiecare data maxim 15 minute sa ne punem inapoi in miscare.

Ukok

 

Facem o pauza la apele termale. Profit si eu de ocazie sa fotografiez panourile informative.

Ukok

Ukok

Pe la 17:30 ajung in Kosh Agash. Ma duc la Cafe mort de foame. Mare greseala… comand mai mult decat pot manca.

Intre timp: dupa cum spuneam, lui Gigi nu i se mai misca motocicleta de pe loc. I s-a stricat ambreiajul cand a incercat sa iasa dintr-o mlastina. Bogdan cu Andrei pleaca spre apele termale sa gaseasca ajutor pentru Gigi.

Urcarea spre pasul Toply CluchGoing up to Toply Cluch pass, Ukok

 

Lacul din pasul Toply CluchToply Cluch pass, Ukok

 

La coborare spre apele termaleUkok

 

La apele termaleToply Cluch hot springs, Ukok

Ajunsi la apele termale Toply Cluch, cei doi eroi salvatori ai excursiei gasesc pe cineva cu un camion 4×4 dispus sa mearga dupa Gigi sa-l scoata de acolo si astfel incepe operatiunea “Save KTM nr 2″.

Ce face Gigi in timp ce baietii sunt pe drum: admira peisajul

Ukok

Ukok

Ukok

Ukok

 

Misiunea de salvare ajunge dupa amiaza pe la ora 7 la Gigi.

Ukok

Ukok

Ukok

Ukok

Ukok

Ukok

Pe la 9 seara ajung cu totii la apele termale. Gigi ramane acolo la cort iar Bogdan cu Andrei pleaca spre oras.

Eu ma plimb prin oras si ma tot uit la ceas. Nu stiu ce s-a intamplat cu motorul lui Gigi si ma tot intreb de ce dureaza asa de mult. Pe la 10 seara primesc un sms de la Bogdan in care imi spune sa cumpar ceva de mancat de la magazin si atat. Tot nu inteleg de ce dureaza asa mult. Baietii ajung la 12 noaptea la pensiune si imi dau “vestea cea buna” despre Gigi.

 

Ziua 18, Miercuri, 31 Iulie 2013

D-abia pe la 11:30 se urnesc cei care il aduc pe Gigi in oras.

Pana atunci el are din nou ocazia sa admire peisajul

Toply Cluch hot springs, Ukok

Toply Cluch hot springs, Ukok

Toply Cluch hot springs, Ukok

Toply Cluch hot springs, Ukok

 

In casutele de lemn sunt amenajate niste mici bazine cu ape termale. Oricine aude de ape termale se gandeste la niste ape foarte calzi, dar nu prea e deloc asa; sunt ape un pic de tot calde.

Toply Cluch hot springs, Ukok

Toply Cluch hot springs, Ukok

Toply Cluch hot springs, Ukok

Toply Cluch hot springs, Ukok

Toply Cluch hot springs, Ukok

Toply Cluch hot springs, Ukok

 

Actiunea “Save KTM nr 2″ continua.

Toply Cluch hot springs, Ukok

Pe drumul spre oras se termina de vreo 2-3 ori benzina din rezervorul camionului. De fiecare data omul nostru are noroc de alti soferi binevoitori cu care se intalneste pe drum, mai putin ultima data cand nu mai trece nimeni prin zona si apeleaza la benzina lui Gigi.

La ora 17 parcheaza camionul in curte la pensiune. Descarcam motocicleta, il alimentam pe Gigi cu ceva mancare pe care o luasem de la un Cafe si ne punem pe treaba.

Kosh Agash, Zarea Gostinitsa

Desfacem ambreiajul si constatam ca sunt 2 discuri tocite de tot si inca vreo 3 un pic. Ii dau lui Gigi discurile bune de la mine de la ambreiaj (la mine nu s-au tocit discurile, in schimb s-au facut bucati cateva dintre ele). Le monteaza la el, parca se deplaseaza un pic motocicleta dar nu are deloc forta. Deja este intuneric. Sunam la mecanicul nostru din Romania si ne sfatuieste sa mai punem un distantier suplimentar, treaba ce o lasam pe a doua zi.

Cu 2 zile in urma i-am trimis lui Kajman (polonezul care ne-a transportat motocicletele la Irkutsk) un sms sa-i cer un pret pentru recuperarea motocicletei mele din Kosh Agash. Primesc raspuns chiar acum, seara. Imi cam pica fata cand vad pretul, dar sunt totusi aproape 2000 km pe care ii face in plus pentru mine si nu am alta varianta.

Azi s-a mai cazat cu noi un grup de turisti cehi, veniti cu mijloace de transport “in comun”. A doua zi pleaca si ei spre Mongolia.

Ca sa ne inveselim un pic terminam seara cu o “bania”, adica o sauna ruseasca. Ce bine e!



Sursa
Guest

06. Kosh Agash

Ziua 15, Duminica, 28 Iulie 2014

Eu cu Gigi ne trezim destul de devreme. Cum ceilalti inca dorm iesim la o mica plimbare prin oras sa facem niste poze.

La intoarcerea la pensiune intru in vorba cu rusii care vorbesc engleza (doua cupluri din Novosibirsk care au ajutat si la negocierea pretului pentru recuperarea mea din Tuva). Foarte amabili baietii; unul dintre ei care vorbeste mai bine engleza da telefon la Novosibirsk sa intrebe de ambreiaj pentru KTM. Culmea, desi e duminica raspunde cineva la telefon, lucru ce imi creste moralul. Aflu ca nu au pe stoc si dureaza cam 3 saptamani sa-l aduca. Instant imi scade moralul la loc. Daca mi-l trimite cineva din Romania, pe langa timpul pe care-l face pe drum, dureaza cam 2 saptamani sa-l scot din vama. Asa ca imi iau gandul de la a merge in Mongolia pe motoreta mea.

Nici nu ma gandesc sa renunt si imi vine o idee. Citisem pe advrider.com despre niste baieti care au cumparat motociclete chinezesti in Ulan Bator, s-au plimbat trei saptamani si apoi le-au vandut la jumate de pret. Hotararea pentru Mongolia fiind luata ramane sa rezolv cumva cu excursia la platoul Ukok. Vorbesc cu gazda si ii zic ca as vrea sa inchiriez o motocicleta cu care sa merg in platou. Imi spune ca imi da un raspuns diseara.

Dupa amiaza mergem la biroul de granita din Kosh Agash sa ne luam permisele pentru Ukok (platoul Ukok este zona de granita cu China, Kazakshtan si Mongolia). Mergem degeaba aici, ei nu lucreaza cu turisti de alte nationalitati; ne spun ca e nevoie sa ajungem in Ak Tash a doua zi, pentru ca acum e inchis, fiind duminica.

Seara la pensiune aflu ca nu au gasit motocicleta de inchiriat pentru excursia in Ukok. Initial sunt un pic suparat, dar a doua zi urmeaza sa aflu ca a fost mai bine asa. Cu un Ij nu cred ca puteam urca in pasul Toply Cluch. Bogdan spune ca ma ia el pasager… alta greseala de care aveam sa aflu curand, pentru ca e cosmar sa mergi pasager pe offroad.

Kosh Agash

Kosh Agash

Kosh Agash

Kosh Agash

Kosh Agash

Kosh Agash

 

Taica Lenin vegheaza

Kosh Agash

 

Dupa ce ne intoarcem la pensiune, Gigi il ia pe baiatul proprietarului la o sesiune foto.

Kosh Agash

Kosh Agash

Kosh Agash

Proprietarii sunt kazahi

Kosh Agash

 

In fata la pensiunea Zarea (Zarea Gostinitsa)

Zarea Gostinitsa, Kosh Agash

Kosh Agash

Kosh Agash

 

La un Cafe de langa noi

Kosh Agash

Kosh Agash

Kosh Agash

Kosh Agash



Sursa
Guest

Ziua 13, Vineri, 26 Iulie 2014

Ajungem la iurta. Initial nu sunt toti acasa. Nu vad UAZ-ul si nu sunt sigur daca am nimerit bine. Sunt intampinat de cativa copii si femei care se uita mirati la mine. Noroc ca apar imediat si ceilalti cu masina. Ii intreb unde pot pune cortul. Dupa ce ma instalez vine cineva cu un ceai si niste turte. Vine Belchit Maa cu alti copii si incep sa imi puna intrebari. Dupa un timp apare unul din parintii copiilor (o femeie insarcinata) si le zice sa ma lase in pace. Intre ei vorbesc dialectul local. Daca am inteles bine sunt etnici Tuva dar au casa si in Kosh Agash (Republica Altai), unde locuiesc iarna. Sunt mai multe familii cu copii mici aici. Cred ca cel mai mic are intre 2 si 3 ani. Cand ajung eu e in fundul gol cu o bluza cu maneca lunga pe el.

Incerc sa-l intreb pe proprietar daca pamantul de aici este al lui. El imi arata ca tot de jur imprejur e al lui, inclusiv stana unde am dormit noi noaptea precedenta. Iarna ramane cineva in munti la stana cu animalele si restul se duc jos in sat. Incerc sa-mi imaginez cum e sa traiesti iarna izolat acolo in munte la temperaturile alea. Nu este nici macar semnal gsm.

Imi scot scaunul la soare si ma apuc sa-mi pregatesc niste mancare la plic. E frumos afara, e liniste deplina. Ma simt bine, ma relaxez. Adevarul e ca mi-am dorit inca de la inceputul excursiei sa pun cortul intr-o zi devreme si apoi sa ma relaxez. Nu pot sa zic ca-mi pare bine ca mi s-a stricat motocicleta mai ales daca ma gandesc la toate consecintele financiare, dar exista si niste aspecte pozitive.

Republica Tuva

Norii tot apar si dispar. Cand apar e de hanorac, cand dispar e de maneca scurta.

Republica Tuva

 

Belchit Maa vine impreuna cu alta fetita mai mica ca ea la mine si ma roaga sa-i fac poze pe motocicleta. Ii fac, dar nu i le pot da pentru ca imprimanta e la Bogdan.

Republica Tuva

 

Ma mai invart pe acolo pana ajung pe malul lacului din apropiere. A doua zi e sambata si e o sarbatoare. Nu stiu daca are legatura sau nu cu sarbatoarea, dar cei mai multi dintre ei merg la lac sa se spele. Apa este destul de rece, dar probabil daca te nasti aici ti se pare calda.

Republica Tuva

 

In timp ce eu petrec timpul cu familia din Tuva, ceilalti trei pleaca spre Kosh Agash. Sunt peste 120 km pana acolo dintre care vreo 80 de offroad destul de serios pe anumite portiuni.

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Urcarea spre pasul Buguzun, granita dintre Republica Tuva si Republica Altai

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Altai

Republica Altai

Republica Altai

Republica Altai

Chiar la iesirea la asfalt sunt intampinati de un curcubeu

Republica Altai

Republica Altai

Baietii ajung la lasarea serii in Kosh Agash si se cazeaza la pensiunea Zarea (unde am stat si in 2010 in drumul spre Mongolia).

Si sa revenim in Tuva

Ma simt ca intr-o emisiune de pe National Geographic. O sa asist la ridicarea unei iurte si sunt foarte fericit. Imi mai alunga din supararea cu motocicleta.

Pentru inceput toata lumea participa la mutarea materialelor la cateva sute de metri mai incolo, pe malul altui lac unde se va ridica iurta. Ii intreb daca pot ajuta, si ei imi arata materialele. Ma apuc si eu sa car cu ei.

Republica Tuva

Dupa ce terminam cu materialele eu ma intorc la cort. Proprietarul vine la mine si imi face semn sa vin cu el sa vad cum se ridica iurta.

Primul pas: se stabileste intrarea. Bineinteles cu vedere la munte si lac.

Republica Tuva

Republica Tuva

Incep sa puna “peretii” si ii  leaga intre ei cu sfoara.

Republica Tuva

Republica Tuva

Dupa ce termina cu peretii incepe o ploaie torentiala. Baiatul cel mic inca se joaca prin ploaie pana il trimite maica-sa in iurta cealalta la adapost. El pleaca agale spre iurta fara nici o graba. Apare la un moment dat cineva si il ia pe sus sa il duca mai repede la adapost.

Republica Tuva

Republica Tuva

Fug si eu repede si ma bag in cort. Ploua cu soare. Tin usa deschisa la cort pentru ca ploaia bate din spate si nu intra apa. Ultimii copii ramasi afara o iau la fuga  spre iurta.

Republica Tuva

Ploaia se opreste repede. Dupa cum ne-am obisnuit suntem rasfatati cu un curcubeu de toata frumusetea.

Prima iurtaRepublica Tuva

A doua iurtaRepublica Tuva

A treia iurta tocmai se construiesteRepublica Tuva

Ne intoarcem la construirea iurtei. Dupa instalarea “zidului” trebuie pus acoperisul. Aici e o procedura mai complicata. Cineva trebuie sa tina cupola sus si ceilalti infig betele de sustinere in ea. Cu un zambet larg pe fata imi arata ca eu sunt cel mai inalt si imi fac semn sa vin acolo sa-i ajut. Imi arata soba de fier din mijlocul iurtei si imi fac semn sa ma urc pe ea si sa tin cupola. Ma urc eu acolo vesel si entuziast, dar dupa ce imi pun cupola in brate imi piere instantaneu tot zambetul de pe fata. Nu stiu cate kile are, dar mai mult de vreo 30 secunde nu pot s-o tin deasupra capului cu mainile intinse in sus. Ei incep toti sa rada si vine unu d-al lor, mai vanjos; ma da la o parte si se urca el in locul meu. Se vede pe fata lui ca se chinuie sa tina cupola cu mainile in sus dar nu zice nimic. El pe soba, eu pe langa el cu mainile intinse ajungem la acelasi nivel :). Dupa ce monteaza mai multe bete de sustinere plecam de acolo si ne apucam sa montam restul betelor. Montez si eu vreo 2-3 dupa care proprietarul imi arata aparatul foto … cu alte cuvinte: ma baiatule ia apuca-te tu de pozeaza ca ne cam incurci :).

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Copiii sunt foarte veseli si imi tot pozeaza. Probabil mai spera la cateva printuri pe care le-as face cu placere, dar nu ii pot ajuta cu asta pentru ca imprimanta e la Bogdan in Kosh Agash.

Republica Tuva

Republica Tuva

Ultimul pas: izolarea iurtei

Republica Tuva

Republica Tuva

Seara ma cheama inauntru sa mananc cu ei. Nu e greu de ghicit ce mancam: supa de oaie; stiu ca nu suna prea bine, dar e chiar buna. Au si paine facuta in casa, foarte gustoasa. Fiecare ragaie nestingherit in timp ce mananca. Incheiem masa cu un ceai cu lapte. Le multumesc frumos si ma retrag.

Dupa masa se pune muzica la camion si se face un foc de tabara. Se aduna toti in jurul focului si stau la glume. Cat am stat cu ei nu am vazut nici o sticla de alcool. Toti par de treaba si la locul lor, dar sunt mai rezervati, spre deosebire de cei din Mongolia, care sunt mult mai receptivi la oaspeti.

Ma duc si eu in cort si pornesc nerabdator telefonul satelit. Ce bine ca avem un  asemenea aparat cu noi pentru ca semnal gsm nu exista in zona. Astept vesti de la baieti. Intr-un tarziu primesc un sms de la Bogdan. Vestea buna este ca au gasit o masina sa vina dupa mine. Vestea proasta este pretul. Le raspund ca e pretul cam mare. Ei imi raspund ca deja au negociat, cu ajutorul unor rusi care vorbesc engleza, cazati in acelasi loc. Nu am ce face, asa ca accept. Urmeaza sa plece a doua zi la 6 dimineata si sa ajunga pe la 10 aici. Distractia cu recuperarea din munti ma costa 20000 ruble (~450 eur).

Ma bag in sacul de dormit multumit si in acelasi timp suparat. A fost o zi frumoasa, cea mai frumoasa de pana acum. Am avut ocazia sa traiesc un pic cu localnicii, asa cum imi doream de mult. Vorba aia cu “tot raul spre bine” chiar a functionat azi.

 

Ziua 14, Sambata, 27 Iulie 2014

Soarele isi face aparitia de dupa munti si incepe sa bata la mine in cort. Nu trece prea mult timp si ma trezesc si eu din cauza caldurii. Deschid usa la cort sa bata un pic vantul si raman in sac sa mai lenevesc.

Afara e placut, bate soarele si adie un pic vantul. Fetele se machiaza. Nu stiu daca pe motiv ca e sarbatoare sau fac asa in fiecare sambata. Gazda imi spune ca urmeaza sa vina 30 de cai din Kyzyl Khaya.

Mai am vreo 2 ore la dispozitie sa admir peisajul si sa mai fac cateva fotografii pana vine echipa de interventie.

Republica Tuva

Undeva in apropiere am dat de acest “monument”. Nu stiu ce este.

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

 

Pe la 11:30 apar Bogdan cu Andrei si cu un localnic din Kosh Agash. Au venit cu un microbuz 4×4. Republica Tuva este separata de Republica Altai de pasul Buguzun. Este diferenta de o ora, acolo ceasul este 10:30 acum.

Inainte de a incarca motocicleta mea in microbuz mergem pana la lac sa vedem si noi minunea. Citisem prea multe pe advrider.com despre lac incat sa nu mergem pana acolo mai ales ca sunt vreo 6 km. Bogdan cu Andrei au fost inspirati si au inclus in pret si drumul pana la lac.

Ajungem la lacul Khindiktig-Khol (N50 21.435 E89 49.972). Parcam undeva mai sus la cateva sute de metri de mal. Peisajul este de vis.

Republica Tuva, Khindiktig-Khol

Republica Tuva, Khindiktig-Khol

Republica Tuva, Khindiktig-Khol

Republica Tuva

Soferul ne ofera pranzul de la pachet. Scoate din traista paine, parizer si ceai. Noi adaugam carnatii de plescoi.

Republica Tuva

 

Ne intoarcem la iurte sa incarcam motorul dar nu mai este nimeni. Chiar inainte sa plec Belchit Maa m-a rugat sa nu uit de poze. Din pacate nu i-am cerut adresa din Kosh Agash pentru ca m-am gandit ca o gasesc aici la intoarcere.

Exact cand ajungem noi trec multi cai dinspre Kyzyl Khaya, cum imi spusese gazda.

Republica Tuva

 

Scoatem parbrizul si roata fata la motocicleta. Incape culcata pe o parte. Drumul inapoi la Kosh Agash dureaza un pic peste 4 ore jumatate si e plin de hartoape. Saraca motocicleta danseaza pe acolo prin spate.

Republica Tuva

 

In timp ce noi incarcam motocicleta in microbuz Gigi face o plimbare in imprejurimile Kosh Agash.

Republica Altai

 

Prima pauza o facem in pasul Buguzun.

Republica Tuva

Vedere spre Republica Tuva.Republica Tuva

Republica Tuva

Dupa ce trecem de pas intram in Republica Altai. La revedere Republica Tuva! unul dintre cele mai salbatice locuri pe care le-am vazut pana acum.

Republica Altai

Si ajungem la pensiunea Zarea. Descarcam motocicleta in curte si ma apuc sa o montez la loc.

Republica Altai

La Cafe-ul de langa noi este inchis. Cautam altul, dar toate sunt inchise. Asa ca luam ceva de la alimentara si mergem in camera. Inca mai am speranta ca gasesc ambreiaj de schimb la dealerul KTM din Barnaul si merg in Mongolia pe motocicleta mea.



Sursa
Guest

Ziua 11, Miercuri, 24 Iulie 2013

03b Chadan Kosh-Agash

E aproape ora 16:00. Iesim din Murgur Aksy ametiti de foame. Imediat dupa sat ne oprim pe malul raului sa mancam. Ploua marunt, dar nu conteaza, stomacul a preluat controlul :)

Republica Tuva

Desfacem cateva conserve sa ne potolim foamea. Pana terminam de mancat se opreste ploaia si incepe sa se lumineze. Iese si soarele. Trece si convoiul cu nunta din sat (din cauza carora nu am putut sa mancam la singurul local din zona).

Republica Tuva

Plecam mai departe. Nuntasii sunt toti adunati la un monument din apropiere unde isi fac fotografii. Gigi ne propune sa mergem la nuntasi. Ceilalti 3 nu vrem, dar acum cand ma gandesc imi pare un pic rau. Cred ca ar fi fost distractiv.

Dam de o zona mlastinoasa. Cautam o cale de trecere.

Se vede iar Mongun Taiga, varful de 3970 m ce face parte din UNESCO.

Mongun Taiga, Republica Tuva

Urcam spre un pas

Republica Tuva

Republica Tuva

Ajungem in varful pasului, de aici se coboara si se urca in alt pas, si mai inalt. Trecem prin mai multe pasuri de peste 2000 m, cel mai inalt este de aproape 2600 m. E pustiu, nu trece nici o masina. Nici iurte nu prea sunt.

Republica Tuva

Se vede gardul din zona de granita. In fata este Mongolia.

Republica Tuva

Langa pod este un post de control parasit. In spatele norilor, unde ploua este varful Mongun Taiga.

Republica Tuva

Pe la ora 19 ne gandim sa punem cortul; in jurul nostru nu sunt chiar conditiile ideale, asa ca ne intoarcem putin in zona raului unde vazusem niste iurte. In fotografia de mai jos se vad 2 stanci undeva in departare, pe de o parte si alta a raului si langa fiecare stanca este cate o iurta. Noi ne orientam catre cea din stanga.

Republica Tuva

Mergem la iurta sa intrebam daca ne putem pune cortul langa ei. Din pacate parintii nu sunt acolo si intrebam copiii. Ne arata ei o directie catre rau, un pic mai departe. Desi afara este destul de frig si bate vantul tare, copiii n-au nici o treaba si sunt in picioarele goale.

Republica Tuva

In spate se vede Mongun Taiga

Republica Tuva

Discutam un pic intre noi. Baietii zic sa punem corturile langa rau, eu sustin ca nu e bine ca nu suntem vizibili de la iurta. As fi preferat sa punem corturile undeva mai aproape in zona iurtelor lor. Pana la urma ajungem langa rau si ne instalam corturile.

Republica Tuva

Peisajul este magnific. Bineinteles ca se vede faimosul varf despre care am tot pomenit pana acum.

Republica Tuva

Peste rau, dupa cealalta stanca este alta iurta.

Republica Tuva

Mai este destul timp pana se intuneca. Ma urc pe stanca de langa noi. Se vede iurta unde am intrebat de locul de cort. Copiii trebaluiesc pe acolo, dar adultii sunt plecati sa aduca oile.

Republica Tuva

Pe vale in sus spre munte mai sunt cateva iurte.

Republica Tuva

Imi pun niste apa la fiert ca sa-mi prepar o mancare la plic. Ma instalez comod pe scaun,  imi desfac o bere si admir peisajul. Cum stateam eu linistit apar niste localnici beti.

Republica Tuva

Parcheaza langa noi si incep sa se simta ca la ei acasa. Se urca pe motociclete, se servesc cu berea noastra. Nu prea avem ce face decat sa-i lasam in pace. Vorbim cu ei, mai si radem.

Ne tot intreaba daca avem vodca. Stiam de pe internet despre localnicii Tuva. Am citit alte jurnale de calatorie. Sunt cei mai neprietenosi de pana acum. Majoritatea sunt beti.  Este bine sa-i eviti, iar daca vin la tine cu bautura sa nu te inhami cu ei. Foarte usor se pot aprinde si devin violenti. Punem camera pe trepied si o lasam sa filmeze. Dupa vreo 10-20 minute isi dau ei seama ca nu le convine ca filmam si ne pun sa luam camera de acolo. O mutam in alta parte, dar tot ii filmam. Dupa cateva minute ne zic iar sa mutam camera.

Republica Tuva

Republica Tuva

Dupa vreo ora jumate scapam de ei si ne bagam prin corturi sa mancam.

Republica Tuva

Pe la 1:30 noaptea ma trezesc in urlete. Se vede ca si cum ar fulgera. Afara ploua torential. Sunt 2 sau 3 dintre ei, au venit cu caii si in momentul ala unul era urcat pe motorul meu si altul ii facea poze cu telefonul si cu blitzul. Gigi iese din cort, spune “ne panimayu” si apoi intra la loc. Eu am intrarea la cort pe partea lor, deschid un pic fermoarul si ma uit la ei. Din fericire nu ma observa si isi vad in continuare de treaba. Stau vreo juma de ora acolo si se suie pe toate motoarele. Cred ca erau beti, altfel nu se explica ce au cautat la ora aia si cum au reusit sa stea in ploaie atata timp. Sa nu va imaginati ca aveau haine de ploaie la ei. Evident ca tot timpul asta stau in pozitie de alerta. Dupa ce pleaca rasuflam toti usurati. Dar… mai dormi daca mai poti !

 

Ziua 12, Joi, 25 Iulie 2013

Chiar dimineata cand iesim din cort apare unul din parintii copiilor pe care-i intrebasem de cort in ziua precedenta. E foarte pasnic. Ne cere sticlele de plastic goale. Ii dam si niste creioane colorate pentru copii (inainte de plecare am cumparat din Bucuresti niste creioane colorate si caietele sa dau la copii). Daca dadeam de el acasa probabil puneam corturile langa iurta lor si nu aveam parte de acel episod neplacut cu localnicii beti.

Strangem cortul repede ca incepe ploaia. Avem noroc ca se termina imediat. Chiar la iesirea spre drumul principal apare un curcubeu de toata frumusetea.

Republica Tuva

Vedere spre MongoliaRepublica Tuva

Trecem prin cateva pasuri in directia Kyzyl Khaya.

Sunt haioase indicatoarele astea pe drumurile neasfaltateRepublica Tuva

Ajungem in Kyzyl Khaya.

Republica Tuva

Ne luam chiar dupa trackul de gps dar drumul se termina intr-un rau imposibil de trecut. Ne intoarcem in sat sa intrebam lumea. Primii localnici iesiti in cale ne arata directia raului. Bine bine, dar pe unde sa-l trecem.. nu ne lamurim. Ne mai invartim noi pe acolo pana gasim un birou de nu stiu ce institutie. Au ei pe perete acolo o harta si ne spun ca sunt chiar si niste poduri. Ne spun sa tinem pe langa rau, ca este drum. Aflam ca este  un pod la marginea satului.

Kyzyl Khaya map

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Iesim din sat increzatori. Gasim podul. Il trecem fericiti dar imediat urmeaza o trecere printr-un rau. Mergem vreo juma de ora pana cand ajungem la alt pod. A iesit soarele si s-a facut cald. Oprim sa mancam niste conserve. Apar iar norii. Noi inca nu stim ce ne asteapta si suntem relaxati.

Republica Tuva

Mai mergem un pic si dam de prima trecere serioasa prin rau. Din cauza ca a cam plouat in ultimile zile apele sunt destul de mari si e inundata o portiune de drum.

Republica Tuva

Republica Tuva

Trecem noi cu bine si de asta si continuam drumul prin pustietate.

Republica Tuva

Republica Tuva

Ajungem iar intr-un loc unde drumul se termina in rau. Cautam in susul si in josul raului un loc de trecut. Incercam chiar sa testam trecand pe jos. Curentul este foarte puternic si Bogdan, intr-un moment de neatentie, se dezechilibreaza si face o mica baie.

Republica Tuva

Republica Tuva

Ne invartim vreo ora pe aici  si ne tot intrebam ce sa facem. Se vede un drum undeva peste un deal, dar nu se pupa cu ideea pe care ne-au zis-o  localnicii in sat, sa tinem raul, asa ca nu il incercam. Aproape ca ne hotaram sa ne intoarcem in Kyzyl Khaya si sa o luam pe dincolo prin mlastina cand vedem o masina care trece pe langa noi si dupa un timp apare pe drumul de peste deal. Gigi spune sa mergem sa incercam… zis si facut. Avem noroc,  asta e drumul. Ne scoate un pic mai incolo, tot pe malul raului.

Mai trecem printr-un singur rau mai mic, si dupa aia numai peste poduri.

Republica Tuva

Republica Tuva

Iesim din vale. Dam in “open space”. Deja ma simt mai bine, imi zic ca gata, am terminat cu greul. Exact atunci dau de niste noroi si ma dezechilibrez. Tin eu motorul cam 30 de secunde intr-o pozitie foarte dificila, dar pana la urma il las sa cada pe jos. Baietii erau mai departe si nu s-au prins ce faceam eu. Vine Bogdan primul sa ma ajute. Pune motorul pe cric, dar fiind terenul ud nu sta mai mult de 1 minut si cade pe o parte.

Republica Tuva

Cu prilejul asta facem o pauza scurta. Ne propunem sa ajungem si la lacul Khindiktig-Khol’ daca tot am batut atata drum. Ar fi vreo 6 km pana la lac, din drumul nostru.

Republica Tuva

Trecem si de celebrul pod din republica Tuva.

Republica Tuva

Dupa vreo 10-15 minute de la cazatura motocicleta lui Bogdan se opreste. Incercam s-o pornim dar nimic. Il remorchez eu, dam niste ture pe acolo, degeaba. Ii schimbam bujia… tot degeaba. Bujiile arata bine. Vorbeste la telefon cu mecanicul din Romania. Aflam ca din cauza cazaturii s-ar putea sa nu mai faca bine contact ceva. (Motocicleta a cazut exact pe partea cu pompa de benzina. Pe rackul de protectie din fata fiind montate niste gentute, au dat soc direct in pompa la impactul cu solul).

Republica Tuva

Deja e cam tarziu.  Trebuie sa ne apucam sa desfacem rezervorul sa avem acces la pompa de benzina. Nu stiu cine are o idee “stralucita”. In apropiere se vede o stana parasita, dar e sus pe un deal si e cam abrupt. Ne zicem sa urcam acolo motocicleta lui Bogdan… si cum se poate urca decat remorcata de mine. O iau usor usor. La un moment dat ma dezechilibrez si cad, undeva in urcare. Se urca Andrei in locul meu si eu pe motocicleta lui Bogdan. Incearca Andrei sa plece de pe loc, merge foarte putin si se aud niste zgomote puternice de la motorul meu… (a crapat ambreiajul, dar aveam sa aflu a doua zi). Oprim imediat si impingem ambele motociclete pana sus pe deal. Muncim toti 4 la actiunea asta pentru ca sunt foarte grele.

Republica Tuva

Ne instalam corturile si ne punem rufele la uscat. Cerul e acoperit, dar macar nu ploua. Apare o masina cu niste localnici. E proprietarul stanei dar noi nu stim inca. Ne intreaba ce facem acolo si cand plecam, noi ii spunem ca avem probleme la motociclete. Sta un pic si pleaca.

Republica Tuva

Bogdan se apuca sa-si desfaca rezervorul . Ajunge la pompa de benzina, o scoate si o pune la loc. Da o cheie si porneste.

 

Ziua 13, Vineri, 26 Iulie 2014

Dimineata dupa ce ne trezim ma apuc si eu sa desfac la motocicleta mea. Incep cu ambreiajul. Dupa ce dau capacul jos imi cam pica fata. Discurile sunt facute bucati si oala are dintii sparti.

Republica Tuva

Apar si localnicii de ieri cu masina. Unul vine cu un Ij, si apar foarte multe oi.  Le baga in staul sa le numere. Printr-o poarta intredeschisa le lasa sa iasa una cate una. Doi baieti se apuca sa numere. In timp ce le numarau ei, Gigi il bate pe umar pe unul sa se dea la o parte ca sa poata sa faca niste fotografii. Baiatul pierde numaratoarea. Oricum le mai baga inca o data in staul sa verifice numaratoarea.

Republica Tuva

Republica Tuva

Avem o imprimanta foto Canon Selphy cu noi. Dupa ce termina cu numaratoarea oilor le propunem sa ne facem niste poze impreuna.

Republica Tuva

Dupa ce le dam poza de grup sunt foarte incantati si fata proprietarului ne roaga sa-i facem o poza pe motocicleta. Vazand asta, mai vor si altii poze cu motocicleta :). Gigi ii mai face fetei niste poze la fereastra. O cheama Belchit Maa si pare ca are in jur de 10 ani.

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Eu il intreb pe proprietar daca stie pe cineva care imi poate duce motocicleta in Kosh Agash. El imi arata masina lui. Dar orice as face, nu prea incape in masina lui. Ne facem planul ca eu raman aici in munti si baietii se duc in  Kosh Agash sa caute ajutor (sunt peste 100 km pana acolo). Ma gandesc sa raman chiar aici la stana, dar ar fi neplacut sa raman singur. Localnicii imi spun sa merg la iurta lor, care e la cativa km mai la vale. Ma tracteaza baietii pana acolo apoi pleaca spre Kosh Agash.



Sursa
Guest

Republica Tuva, partea 1

03a Kyzyl - KhindiktigKhol

Ziua 9, Luni, 22 iulie 2013

Fericiti ca am obtinut permisele pentru zona de granita din Republica Tuva plecam spre Chadan. Peisajele devin tot mai frumoase, incep muntii.

Republica Tuva

O bucata din drumul spre Chadan mergem pe langa raul Enisei. Raul, care se transforma in fluviu, are peste 5500 km si se varsa in oceanul Arctic.

Republica Tuva

Din loc in loc mai facem cate o pauza sa admiram peisajul si sa fotografiem un pic.

Republica Tuva

Cu aproximativ 70 km inainte de Chadan ne hotaram sa cautam un loc de cort, sa putem admira si noi un pic peisajul inainte de a se intuneca. Facem stanga din drumul principal si urcam pe un deal. E un drum care duce pe partea cealalta a dealului si pare necirculat.

La ora 8 suntem instalati. Bogdan cu Andrei dau o fuga pana la sosea la un popas la cativa km in ideea de a cumpara niste bere. La popas nu se vinde alcool. Gasesc niste pateuri cu carne… bune si alea, merg bine cu conservele noastre.

Republica Tuva

Dupa ce ne instalam corturile, mancam de seara, ne relaxam si apoi ne urcam pana sus pe deal sa prindem semnal gsm.

Undeva printre brazi se vad niste punctulete care sunt corturile noastre:Republica Tuva

Se vede totul de jur imprejur

Republica Tuva

Ziua 10, Marti, 23 iulie 2013

3 ore de cand ne trezim toti pana plecam. Se vede ca suntem inca la inceput :)

Republica Tuva

Intr-un pas ne oprim sa fotografiem un ovoo. Cat stam noi acolo apare o masina plina cu localnici. Cum ne vad opresc si vin la noi sa-si faca poze pe motociclete.

Republica Tuva

Republica Tuva

Peisajul este foarte frumos, vremea este excelenta.

Ajungem in orasul Chadan. Nu este greu sa gasim un loc unde sa mancam. Orasul este destul de mic. In centru sunt mai multe magazine si un local unde mancam destul de bine de pranz.

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

O mica sesiune foto

Republica Tuva

Dupa 2200 km de la plecarea din Irkutsk in sfarsit se termina asfaltul. Bucurie mare ! Drumul asfaltat merge in continuare spre Mongolia si ajunge pana in orasul Ulaangom, noi facem dreapta spre “tuva track”.

Traseul urmeaza indeaproape granita Rusia – Mongolia. Intram intr-o zona foarte salbatica, putin populata.

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Ajungem intr-un pas chiar langa granita Rusia Mongolia. N50 33.260 E91 26.345. Peisajul e frumos, facem o pauza mai mare. Mancam ceva, facem poze. Norii vin si trec.

Republica Tuva

Republica Tuva

Dupa gardul asta incepe fasia de granita cu Mongolia.

Republica Tuva

Republica Tuva

Apare un camion incarcat cu bolovani. Cu soferul care este un localnic din Kyzyl Khaya este si un rus. Nu am retinut din ce oras. Stam un pic de vorba prin semne. Ne intreaba pe unde mergem, ii spunem ca mergem la lacul Khindiktig-Khol’ prin Mugur Aksy. Cand aude ne spune sa nu mergem pe acolo ca e o zona mlastinoasa in apropierea lacului si ca nu o sa putem trece. Auzisem noi de 10 km de mlastina, dar nu stim cat de greu este. Stim ca au mai fost unii pe acolo, dar cu motociclete usoare sau cu 4×4. Ne propune un traseu mai usor, de ocolire prin Kyzyl Khaya. Ne uitam pe harta, e vorba de ocolirea muntelui Mongun Taiga prin sud, in loc de nord. Traseul pare la fel de frumos, asa ca nu stam prea mult pe ganduri.

Republica Tuva

Republica Tuva

Dupa vreo 20 minute apare un sat in stanga, satul Sagli. In spatele muntilor, spre stanga este Mongolia.Republica Tuva

Dupa inca 10 minute de mers ne propunem sa gasim loc de cort. Din drum facem dreapta spre deal, mergem cativa kilometri si ne oprim.

Republica Tuva

Ne instalam tabara undeva la baza unui deal (N50 30.671 E91 14.263). Drumul e undeva jos de tot. Avem semnal gsm de Mongolia. Ne curatam fiecare cate un locsor de cort, pentru ca terenul e un pic bolovanos. Suntem pe la vreo 1800 m si e plin de tantari. Ne iau cu asalt.

Republica Tuva

Republica Tuva

A plouat de mai multe ori azi, si  inca nu s-a terminat. Mai da cativa stropi la un moment dar. Din fericire nu ploua mult. Cat sa apara un curcubeu de toata frumusetea.

Republica Tuva

Surpriza serii  este luna plina si foarte mare.

Republica Tuva

 

Ziua 11, Miercuri, 24 iulie 2013

Luna se vede si a doua zi dimineata. Tot la 11 reusim sa ne urnim si azi. Ziua este foarte frumoasa.

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Foarte rar se mai vede cate o iurta.

Republica Tuva

Republica Tuva

Nu mai tin minte ce am intrebat pe oamenii astia de ne aratau ei ceva.

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Sunt multe rauri de traversat, toate au poduri.

Republica Tuva

Dupa pasul Koge Dava (aproape 2400 m - N50 19.234 E90 41.556) urmeaza o coborare spectaculoasa pe serpentine pana la ~1600 m unde este punctul de control de granita.

Republica Tuva

Republica Tuva

Republica Tuva

Punctul militar de granita este exact dupa muchia din fata. Raul de jos pleaca de la vreo 40 km mai sus de Mugur Aksy si se varsa in lacul Uureg din Mongolia.

Republica Tuva

Vedere spre lacul Uureg (Mongolia). Trecem de punctul vamal fara sa ne intrebe nimeni nimic (e adevarat ca punctul e la ceva km de drumul principal). De fapt urmeaza sa fim controlati in Mugur Aksy (cred ca si-au dat baietii prin statie ca au venit dupa noi chiar in oras cand stateam in fata unui magazin).

Republica Tuva

Nori negri se vad spre oras. Ne oprim sa ne echipam de ploaie.

Republica Tuva

Republica Tuva

Cu 5 km inainte de oras cu cativa km mai oprim o data sa fotografiem Mongun Taiga.Republica Tuva

Chiar la intrarea in Mugur Aksy este o benzinarie. Ajungem acolo dar nu au benzina. Initial ma sperii un pic pentru ca in gps aveam o singura benzinarie. Tanti de acolo (nu prea inteleg de ce statea acolo daca nu aveau benzina) ne spune sa mergem in centru ca mai e o benzinarie.

Ajungem la benzinarie. Intreaba Andrei ceva, intelege ca au numai de 80. Intreb si eu, inteleg acelasi lucru. Gigi se aseaza resemnat la o tigara in timp ce ceilalti pun benzina.

Republica Tuva

Republica Tuva

In timp ce baietii pun benzina mai vad o masina venind care pune din pompa de 90.. Ne lamurim ca au si benzina de 92. Eu sunt singurul care nu am apucat sa pun benzina. Se pare ca cine rade la urma rade mai bine :) … eu pun de 92, restul au pus deja de 80.

Republica Tuva

Langa benzinarie este un “Cafe” destul de mare. Speram si noi la ceva mancare calda. Ajungem acolo si vedem cum se fac pregatiri de nunta. Nu ne pot servi.

Mergem la magazinul local sa cumparam apa si bere. In timp ce stateam in fata magazinului apare un militar rus care ne cere actele si permisele la control. Cativa copii se tot joaca pe langa noi.

Republica Tuva

Republica Tuva

Plecam din sat ametiti de foame, cu planul de a opri imediat ce iesim din oras sa mancam o conserva.



<a href="http://wildwalk.ro/wp/2013/12/03-kyzyl-chadan-mugur-aksy-republica-tuva-partea-1/" rel='external'>Sursa</a>
Guest

02 Krasnoyarsk Kyzyl

Ziua 6, Vineri, 19 Iulie 2013

La ora 10 dimineata suntem toti gata de plecare. Afara ploua torential, ne spunem sa mai stam un pic, poate se mai domoleste ploaia. Dupa aproape trei sferturi de ora ploaia tot nu se domoleste asa ca plecam. Nu prea stau bine baietii cu canalizarea asa ca se formeaza mici rauri. Oprim la iesirea din oras sa punem benzina. E o statie de benzina foarte mare, cu magazin. Procedura e asemanatoare, numai ca aici intai trebuie sa pui pistolul de la pompa de benzina in rezervor si apoi sa te duci la casa sa platesti.

De la iesirea din oras sunt aproape 40 km pana la baraj. Se mai domoleste ploaia cand ajungem noi aici. Facem cateva poze si plecam mai departe.

2013-07-19_12-34_2183_bob.jpg

Pe masura ce mergem spre sud peisajul devine mai interesant; dealuri, verdeata.

Ne oprim sa mancam de pranz la un popas unde au si numeroase suveniruri. Gasesc magneti. Nefiind sigur daca o sa mai gasesc in alta parte imi fac stocul pentru toti cei de acasa.

La o oprire la benzinarie Andrei constata ca i s-a desprins jumate din talpa de la cizme. Nu stiu cu ce smac a dat el acolo, dar o fixeaza bine cu powertape.

2013-07-19_15-51_01_MG_0294_gigi.jpg

Nu mai avem prea mult pana la Abakhan. Suntem in Republica Khakassia acum.

2013-07-19_17-30_2618_bob.jpg

Cu 10-15 km inainte de Abakhan ne oprim la un “Cafe” sa mancam de seara. E mai bine sa cauti cazare cu stomacul plin :)

Ajungem in Abakhan pe la 9 seara. Hotelurile sunt foarte scumpe. La primul hotel la care incercam ne spun ca nu au parcare, dar sa mergem la hotelul de vis-a-vis. Ajungem acolo, exista o parcare langa hotel cu o bariera, dar fara gard. Este o camera video acolo, dar cei de la receptie ne atentioneaza ca nu supravegheaza nimeni noaptea. Este un paznic dar nu sta cu ochii pe camera video. Bogdan isi lasa o parte din bagaje pe motor, noi, restul, le luam sus in camera. Dupa ce ne facem comozi iesim la o plimbare prin oras. Gasim o terasa unde e destul de multa lume. Ne luam si noi niste beri si ne asezam la masa. La coada ne intreaba cineva de unde suntem. Apoi ne spun ca suntem in Republica Khakassia. Atmosfera e destul de relaxata. Bem o bere si apoi plecam.

Ziua 7, Sambata, 20 Iulie 2013

Reusim un record. La 9:40 ne suim pe motoare si plecam. Sunt 200 de km de parcurs pana la baza muntilor Ergaki.

Ajungem intr-un pas de unde se vad muntii Ergaki… daca e senin :) . Acum este innorat, totusi avem noroc ca se vede ceva.

2013-07-20_12-58_2675_bob.jpg

2013-07-20_13-08_2678_bob.jpg

Ajungem la centrul vizitatorilor pe la ora 1. Inainte de plecare, cand faceam planificarea excursiei, am discutat pe internet cu Sergei despre traseele din muntii Ergaki. Sergei a facut o harta a muntilor si are si un site (http://shandl.narod.ru/map.htm; ).

La receptie dam de o doamna draguta care vorbeste ceva engleza. Ma intreaba daca sunt Cristian. Aflam ca este sotia lui Sergei cu care discutasem pe internet. Ne spun ca ne putem lasa motocicletele si bagajele la ei la centru si putem ajunge la baza traseului cu un microbuz (sunt vreo 8 km pe sosea).

2013-07-20_14-06_3004_bogdan.jpg

2013-07-20_14-34_3005_bogdan.jpg

Punctul de plecare pe traseu este de la baza “Tushkanchik”. Tot acolo este un mic cafe unde mancam ceva.

La 16:30 plecam pe traseu; dupa aproape 4 ore punem corturile la lacul Svetloe.

2013-07-20_16-49_2685_bob.jpg

2013-07-20_17-14_01_MG_0352_gigi.jpg

2013-07-20_18-22_2706_bob.jpg

2013-07-20_18-26_01_MG_0405_gigi.jpg

2013-07-20_18-51_01_MG_0409_gigi.jpg

2013-07-20_19-02_2711_bob.jpg

Ajungem la lac (52.7972, 93.4162). De aici mai mergem aproximativ 15 minute pe langa lac pana ajungem la un loc bun de cort. Dam de un alpinist rus (din Novosibirsk) care sta singur. Si-a amenajat omul si o sauna (“bania”). Tantarii sunt la ei acasa.

2013-07-20_21-58_2721_bob.jpg

2013-07-20_22-05_2723_bob.jpg

“Rescue kit”2013-07-20_21-02_3038_bogdan.jpg

Prajim si niste plescoi adusi de acasa de catre Andrei.

2013-07-20_21-26_3040_bogdan.jpg

 

Ziua 8, Duminica, 21 Iulie 2013

Gigi mai matinal de felul lui se trezeste pe la 5 sa faca poze. Eu ma trezesc la 8 cand incepe sa bata soarele in cort si se face cald. Aveam noi in plan sa urcam pe un varf, Ptitsa (Pasare in limba rusa), dar renuntam. Ar fi un traseu de 6 ore dus intors.

2013-07-21_05-54_01_MG_0467_gigi.jpg

Cand plecam incepe sa se innoreze.

Lacul Svetloe (N52 47.621 E93 24.790)2013-07-21_11-31_2734_bob.jpg

Pe traseu intalnim multa lume care urca si coboara. Vremea e instabila, mai pica cativa stropi de ploaie, se mai opreste.

2013-07-21_12-17_02_MG_0005_gigi.jpg

Ne oprim direct la “Cafe” sa mancam de pranz. Apoi intrebam acolo daca ne poate duce cineva pana la centrul vizitatorilor. Se ofera o doamna care avea treaba in zona. Nu stiu daca se grabea sau asa merge ea de felul ei… viteza maxima: 130 kmh.

2013-07-21_15-26_02_MG_0036_gigi.jpg

2013-07-21_16-38_2746_bob.jpg

Ne facem destul de repede bagajele. Nu stiu de ce, dar abia astept sa ma urc pe motor. Si lipsisem mai putin de 24 h.

Plecam spre Kyzyl. Azi intram in Republica Tuva.

2013-07-21_18-23_2753_bob.jpg

Mai picura un pic din cand in cand.

2013-07-21_19-06_2755_bob.jpg

Nu cu mult inainte de Kyzyl este o varianta ocolitoare, drumul vechi. La 15 kilometri dupa satul Turan facem dreapta. Mergem ~40 km pe un drum pustiu, frumos si cu asfaltul denivelat.

2013-07-21_19-29_2756_bob.jpg

2013-07-21_19-35_2762_bob.jpg

In Kyzyl ne cazam la gostinitsa Ondujan.Foarte scump si cea mai bomba de pana acum. Ne zic ca avem dus si internet. Dusul e undeva la subsol “army style”. Internetul din parti. In partea asta de Rusia, cazarile la hotel sunt nejustificat de scumpe. Mergem in cladirea de alaturi care are o inscriptie de restaurant. Ne asezam la masa, comandam cate o bere si cand ne uitam pe meniu constatam ca nu au mancare. Mancarea e de fapt in hotel la etaj. Mergem acolo, ne asezam la masa. Comandam porc, orez si salata. Pentru salata au numai castraveti si ceapa. Ne aduc 3 portii de mancare. Se uita mirati la noi cand spunem ca mai vrem una.. desi suntem 4 la masa :) . Se pare ca au ramas fara castraveti verzi, ca a patra salata are in completare castraveti murati.

Tot in stil rusesc, nu exista plasa de tantari la geam, desi e plin de tantari peste tot. Imi pun 2 bratari antitantari langa cap.

Ziua 9, Luni, 22 Iulie 2013

Micul dejun in servim la hotel. Putem alege intre oua si orez cu lapte. Eu cu Bogdan ajungem primii  la masa si ne luam ora. Cand vin Gigi cu Andrei, desi vor tot oua, primesc orez cu lapte (s-au terminat ouale).

Plecam apoi prin oras sa cumparam simuri pentru telefon. Dureaza 45 de minute tot procesul. Apoi mergem la biroul de granita (N51 43.053 E94 28.526) sa ne interesam de permisul pentru traseul nostru din Tuva. Apar si cererile noastre in dosar, numai ca sunt inregistrate cu data de 6 iunie (procesarea dureaza 60 de zile; noi am trimis initial la o adresa de mail gresita, luata de pe situl oficial FSB Rusia). Le aratam mailul trimis initial, ei ne spun ca nu e buna adresa, noi le spunem ca asta scria pe situl fsb.ru, ei ne zic ca nu e bine, etc… pana la urma, dupa ce da doamna de acolo o gramada de telefoane ne spune sa revenim dupa ora 14:00 (toata conversatia se desfasoara in cele cateva cuvinte in rusa pe care le-am invatat inainte de plecare si prin semne).

2013-07-22_09-34_02_MG_0049_gigi.jpg

Intre timp, eu cu Gigi mergem pana la muzeul culturii Tuva. Din pacate este inchis lunea. Mancam apoi un excelent shashlik de oaie la o terasa aproape de hotel.

2013-07-22_12-47_2765_bob.jpg

2013-07-22_12-59_2771_bob.jpg

2013-07-22_13-04_2774_bob.jpg

Pe strada cu hotelul nostru este monumentul Centrul Asiei2013-07-22_15-09_3343_bogdan.jpg

Ajungem la biroul vamal. In 10 minute avem toate hartiile. Chiar langa este un mic aprozar de unde ne facem provizii pentru cateva zile de salbaticie. In sfarsit incepe cu adevarat aventura.



<a href="http://wildwalk.ro/wp/2013/11/02-krasnoyarsk-kyzyl-prin-muntii-ergaki/" rel='external'>Sursa</a>
Autentifica-te  
Urmăritori 0