Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    66
  • comentarii
    0
  • vizualizări
    724

Postări în blog

Tiberiu Troia

Când am auzit prima dată vorbindu-se despre producție de motociclete in Grecia am crezut că e o glumă proastă. Cu toate astea, cel puțin șase companii locale au produs motociclete în Grecia.

Motociclete in Grecia

MEBEA Sport model 1961

Povestea mea începe în 1995.

Eram pe val. Începusem de un an să lucrez la Yamaha, care acceptase să deschidă operațiunea oficială în România, am avut un an foarte bun în competițiile de moto din România, am alergat pentru prima dată pe Hungaroring.

Ce mai, lumea era a mea și credeam că le știu pe toate.

Pentru că operațiunea oficială Yamaha în România și Bulgaria era coordonată de importatorul din Grecia, legăturile permanente cu Atena erau foarte serioase și începusem să bat drumurile și să primesc vizita colegilor din Grecia.

Sigur că am remarcat imediat mulțimea de motociclete din traficul din Grecia, dar, necunoscând mare lucru despre competițiile de moto din acea țară, aveam impresia că noi, în România, am fost mari și tari, iar grecii nu au existat în istoria motociclismului.

Motociclete in Grecia

Triciclu MEGO 250S produs timp de 25 ani începând din 1962

Asta se întâmpla pentru că am avut privilegiul să întâlnesc niște mari campioni ai motociclismului de la noi și să le ascult poveștile glorioase ale victoriilor repurtate de ei: Nicolae Spiciu, Georgiu Mormocea, Mihai Dănescu, George Zdrinca.

Știam câte ceva și despre cele 2-3 modele de motociclete produse în România, la Brașov, la uzinele Steagul Roșu, dar nu văzusem în realitate nici un SR și cred că sunt foarte puțini români care au văzut așa ceva.

Poveștile bătrânilor, victoriile în cursele internaționale de pe vremea lui Pazvante și faptul că s-au produs în România niște motociclete mă făceau să cred că avem tradiție și că România are un loc bine stabilit în istoria motociclismului.

Convingerile mi s-au năruit atunci când am luat legătura cu oameni implicați în comerțul cu motociclete din Grecia, unii dintre ei adevărați profesioniști, aflați la a doua sau a treia generație în domeniu.

Motociclete in Grecia

MEGO 50S model 1967

Din dorința de a diversifica oferta de motociclete Yamaha și pentru a lărgi publicul țintă, am hotărât să aducem în România scutere second hand din Japonia, urmând exemplul vestitei firme Hashy din București, care a umplut România cu astfel de motorete aduse și recondiționate aici.

Diferența era că am hotărât să aducem unități în perfectă stare, ca să nu stăm să schimbăm rulmenți și să vopsim componentele de plastic ale caroseriilor.

Pentru asta ne-am adresat unei firme specializate din Grecia, cu sediul în Trikala, care făcea numai asta, aducea motociclete folosite din Japonia și le vindea în Europa, nu numai în Grecia.

Afacerea se derula la un asemenea nivel, încât nu se vindea cu bucata, ci numai dealerilor, pentru că respectiva companie vindea cam 5500 de unități pe an, adică de peste 5 ori vânzarea totală de motociclete noi din România.

Proprietari ai afacerii erau frații Gorgolis, din care unul stătea 11 luni pe an în Japonia și colecta motocicletele, iar celălalt coordona activitatea în Grecia.

Motociclete in Grecia

MEGO 50S model 1980

Atunci am aflat că tatăl celor doi, Nikos Gorgolis, întemeiase în 1947 o firmă pentru construcția de biciclete și motociclete, începând cu triciclete utilitare și continuând patru ani mai târziu cu tricicluri utilitare cu motor de 50 și 100 cc.

Numele firmei era NIGO, inspirat de numele fondatorului.

În cele din urmă, după o negociere care a durat vreo șase ore, timp în care cei doi combatanți (domnul Vasillis Gorgolis și Michael Sembos, managerul grec care răspundea de activitatea Yamaha în România), au trecut pe rând de la râs la lacrimi, prin atâtea stări, încât ai fi crezut că ești spectator la o piesă de teatru din Grecia antică, dar, în final s-a convenit să aducem 70 de scutere livrate direct din Japonia în portul Varna, de unde urmau să fie împărțite între operațiunile din România și Bulgaria.

Ca fapt divers, îmi aduc aminte că prețul final al unui scuter Yamaha Jog 50 model 1988-1989 (adică 6 ani vechime), a fost de 250 DM, toate fiind în perfectă stare de funcționare, cu 6-8000 km parcurși, la care nu am fost nevoiți să facem nimic, în afară de șters praful, livrat în România, după o plimbare cu vaporul din Japonia în Bulgaria și un drum cu camionul din Bulgaria în România.

Motociclete in Grecia

MEGO GT50 model 1985

Pentru cei mai tineri, DM (marca germană) înseamnă cam 130 Euro, la care se adăugau 101% taxe, costul final fiind aproximativ 260 Euro, TVA inclus.

Am ținut să scriu si povestea afacerii cu scutere folosite, pentru că anii 1992-1994 au reprezentat o perioadă excepțională pentru vânzarea de scutere în România, având firma Hashy pionieră în domeniu, companie care a creat generația de mecanici moto existentă azi în București.

Revenind la istoria producției de motociclete în Grecia, subiectul poveștii mele de azi, NIGO, firma domnului Gorgolis, a trecut timp de 5 ani printr-o asociere cu MEBEA, probabil cea mai importantă firmă grecească de profil a momentului, luând numele de MEGO (de la MEBEA și Gorgolis), nume păstrat și după ce familia Gorgolis a redevenit unic acționar al companiei.

Au fost produse numeroase modele de moped, motorete și chiar motociclete cu motoare de 50 și 125 cc, utilizate și de Poșta și Poliție, sau exportate în alte țări, printre care Olanda.

La sfârșitul anilor ‘80, piața din Grecia a fost invadată de motociclete second hand importate din Japonia, lucru care a afectat serios producția locală.

Singurul răspuns potrivit acestei situații a fost începerea importurilor de același fel, generația a doua a familiei Gorgolis dovedind că poate face față provocării, devenind în scurt lider al vânzărilor de motociclete second hand.

Motociclete in Grecia

ALTA 50S model 1962

În paralel, s-a înființat o nouă firmă, Nipponia, care producea motorete și motociclete în China, modele proiectate în Grecia, unele dintre acestea fiind proiectate chiar de Sotiris Kovos, personalitate marcantă, designerul modelului Toyota Yaris.

Înființând sucursale în China, Japonia, Venezuela și Republica Dominicană, modelele Nipponia s-au vândut cu succes în numeroase țări.

În paralel, firma mamă, Gorgolis SA a preluat distribuția în Grecia a unor mărci mai puțin cunoscute, SYM, Modenas, Daytona Motors și Quadro, devenind lider de piață pentru motocicletele de peste 50 cc, cu 27% din vânzările totale de motociclete noi din Grecia.

Poate că nu aș fi știu multe din cele scrise aici, dar în 2006, în perioada în care balonul de săpun al economiei mondiale încă nu se spărsese, încurajat de vânzările spectaculoase din Grecia, domnul Vasillis Gorgolis mi-a făcut o vizită în București, încercând să afle dacă e timpul să deschidă în România o sucursală a operațiunilor sale.

Nu mă așteptam la asta, pentru că trecuseră 11 ani de la afacerea noastră cu scutere, dar, ca orice om organizat, păstrase telefonul meu.

Motociclete in Grecia

Triciclu utilitar ALTA A700 model 1967

Entuziasmul inițial a fost repede omorât de vânzările de motociclete reduse din țara noastră, lucru care era foarte ușor de observat în trafic, motocicletele fiind aproape inexistente, în comparație cu traficul din Grecia, așa că planul inițial a căzut.

Nu am intenționat ca acest articol să fie o odă adusă familiei Gorgolis, dar pentru că am avut ocazia să îl cunosc personal pe domnul Vasillis și să aflu amănunte despre producția de motociclete din Grecia, am crezut că e util să împărtășesc experiența mea și altora care poate au crezut că în Grecia nu se produce nimic.

Povestea nu ar respecta adevărul istoric dacă nu aș aminti de celelalte câteva mici companii care au produs motociclete in Grecia, dar care nu au avut aceleași rezultate spectaculoase: Maratos (1950), Alta (1962-1972), Lefas (1982-2005) și YMC (2000-2011).

Motociclete in Grecia

LEFAS 370 model 1984

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

La etapa de MotoGP desfășurată la Aragon, Loris Capirossi a testat modelul electric Saroléa SP7, sub atenta supraveghere a lui Carmelo Ezpeleta, CEO Dorna.

Capirossi testeaza SP7

Motocicletele electrice se pare că vor face parte din viitorul nostru, la început în competiții, după care și pe stradă.

Din fericire nu voi apuca să merg pe stradă pe așa ceva, dar cursele mi se par interesante.

Cea mai importantă competiție care a acordat atenție modelelor electrice este vestita Tourist Trophy din Insula Man, unde, de câțiva ani, principalii producători de motociclete electrice își dispută laurii victoriei, chiar dacă învingătorii sunt cunoscuți inaintea startului.

Capirossi testeaza SP7

Fiind constienți de potențialul spectacolului oferit de motoarele electrice și de direcția în care se mișcă lucrurile, proprietarii companiei Dorna, deținătoarea competiției supreme din lumea moto, pe care toată lumea o cunoaște ca MotoGP, au hotărât să organizeze o cupă monomarcă rezervată motoarelor electrice, începând din 2019, timp de trei ani.

În acest scop, sub atenta supraveghere a domnului Carmelo Ezpeleta, fostul campion Loris Capirossi a început să testeze diferitele modele care ar putea face față unei astfel de provocări.

Capirossi testeaza SP7

Se pare că Loris a fost încântat de manevrabilitatea și performanțele modelului SP7, încât Bjorn Robbens, proprietarul mărcii Saroléa a declarat:

“Loris Capirossi a părut impresionat de caracterul motorului și masa redusă a motocicletei. El a testat până acum alte modele care se califică pentru viitoarea competiție și cred că acestea aveau o masă mai mare. Îndrăznesc să afirm că suntem pe lista scurtă, alături de compania americană Lightning, firma italiană Energica și probabil un alt jucător, ca Mahindra sau KTM.”

Capirossi testeaza SP7

Am postat povestea motocicletei electrice belgiene renăscută datorită lui Bjorn, un tehnician cu mare experiență în lumea competițiilor de la cel mai înalt nivel, după ce am avut șansa să-l întâlnesc la una din marile expoziții internaționale de motociclete.

Motocicleta construită de el și mica sa echipă, clasată pe primele locuri la TT IOM, dar niciodată pe podiumul competiției, Saroléa SP7 este permanent îmbunătățită, având și o versiune înmatriculabilă.

Capirossi testeaza SP7

Decizia finală a celor de la Dorna este așteptată în scurt timp și o eventuală alegere a motocicletei Saroléa ar însemna un mare pas în față făcut de firma europeană în competiția neoficială cu producătorii din SUA și Asia.

Capirossi testeaza SP7

Dacă nu ați citit povestea renașterii mărcii Saroléa, mai jos sunt articolele postate până acum.

Saroléa SP7, noul Superbike electric care va participa la TT IOM 2016, a fost prezentat în standul Bridgestone de la EICMA

De vorbă cu Torsten Robbens despre Saroléa, motocicleta electrică belgiană

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Apărută în 1957, gama Sportster continuă și după 60 de ani să ofere unele dintre cele mai căutate modele Harley-Davidson, dovedind că acest gen de motociclete nu îmbătrânește niciodată.

Sportster

Încă de la primul model, motocicletele Sportster au fost echipate cu motor cu 2 cilindri în V la 45 grade, varianta originală de motor Ironhead fiind înlocuită în 1986 cu motorul Evolution.

De-a lungul celor 60 de ani au existat numeroase modele, având la început capacitatea cilindrică de 883 si 1000 cc, după care au apărut variante de 750 cc (cea cu care Evel Knievel a reușit săritura legendară), 1100 și 1200 cc.

Sportster

Primul Harley-Davidson Sportster produs în 1957

În ultimii 30 de ani, rețeta cu care ne-a obișnuit Harley-Davidson este folosirea celor două motorizări, de 883 și 1200 cc și lansarea de noi modele în fiecare an, motocicletele din gama Sportster fiind considerate de unii ca fiind alegerea începătorilor.

Ultimul model spectaculos din această familie a fost prezentat publicului în vara anului trecut, Roadster fiind introdus presei de specialitate în cadrul unui eveniment deosebit, organizat de Harley-Davidson pe riviera franceză.

Am avut șansa să fiu invitat la această manifestare și acolo l-am întâlnit pe Brad Richards, directorul departamentului de design și creatie, coordonatorul proiectului Roadster.

Roadster

Cu Brad Richards la Saint Tropez

În discuția purtată, Brad m-a asigurat că surprizele se vor ține lanț și se pare că nu a exagerat, pentru că acum, la împlinirea a 60 de ani de existență a familiei Sportster, Harley-Davidson a anunțat o campanie promoțională aniversară.

Toate modelele Sportster sunt oferite clienților la un preț special: motoarele de 883 cc beneficiază de o reducere de preț de 883 Euro, iar cele de 1200 cc o reducere de 1200 Euro.

Noile prețuri sunt valabile atât pentru motocicletele aflate în stocul dealerilor, cât și pentru noile comenzi, iar în România, motocicletele pot fi văzute, comandate și achiziționate la magazinul din București al unicului dealer autorizat, Harley-Davidson România.

Sportster Roadster

Dacă vă interesează noutățile lansate de Harley-Davidson, mai jos sunt alte articole postate până acum.

Harley-Davidson a lansat gama Softail 2018

Harley-Davidson se pregătește să sărbătorească 115 ani de la înființare

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Cea mai galonată motocicletă sportivă a ultimilor 15 ani, Suzuki GSX-R1000 este promovată de producător ca “Regele motoarelor sportive”. Așa să fie, sau e doar reclamă?

Modele noi Suzuki la Intermot

Apărută pentru prima oară în 2001, modelul GSX-R1000 a completat gama largă a modelelor GSX, echipate cu motoare cu patru cilindri în linie și patru supape pe cilindru, lansată de Suzuki în 1980.

Model sportiv, promovat la apariție ca fiind născut pe circuit, Suzuki GSX-R1000 a dovedit în cei 15 ani de existență că este o motocicletă sportivă cu lumini, așa cum a fost prezentată într-o altă campanie promoțională a producătorului.

Rezultatele impresionante obținute în această perioadă au consolidat imaginea creată, motocicleta dominând competițiile de anduranță.

12 titluri de Campioană Mondială WEC, 10 titluri de campioană în AMA Superbike, 8 victorii în cursa de 24 ore de la Le Mans și alte 11 la Bol d’Or reprezintă un nivel neatins până acum de nici o altă motocicletă sau producător, fiind greu de crezut că performanțele pot fi egalate.

Cu toate acestea, prestația modestă a echipei oficiale din MotoGP, competiția supremă a curselor de viteză pe circuit, a contat mult în ritmul dezvoltării motocicletei, fiind cunoscut faptul că acolo se fac pașii mari în față, lucru posibil numai cu ajutorul unui suport financiar pe măsură. 

Anthony Delhalle

Echipa SERT, Campioană Mondială de Anduranță în 2016

Modificat la fiecare doi ani, modelul Suzuki GSX-R1000 s-a oprit la stadiul în care a fost adus de constructor în anul 2008, fiind depășit de modelele produse de concurență. Nivelul actual existent pe motoarele sportive fiind deosebit de ridicat, în condițiile scăderii interesului publicului larg față de motoarele sportive, în paralel cu dezvoltarea tehnologică spectaculoasă înregistrată în ultimii ani, a impus apariția unui nou model Suzuki.

Apariția noii generații

Și acest model a apărut dupa mai mulți ani în care fanii firmei îl așteptau.

Nu numai că a produs o motocicletă competitivă, dar Suzuki a reușit să ofere publicului două versiuni ale aceleiași motociclete, una de stradă, Suzuki GSX-R1000, având în configurație standard un nivel ridicat al dotărilor și o a doua variantă, GSX-R1000R, gândită pentru pasionații circuitelor, pentru piloții cu mare experiență, având componente și dotări care îi permit utilizarea pe circuit.

În toamna anului 2016, la una dintre cele mai importante expoziții internaționale de motociclete, Intermot, organizată la Köln, Suzuki a prezentat publicului noul GSX-R1000R, adus pentru prima dată în fața jurnaliștilor de Kevin Schwantz, pilotul-legendă care a adus firmei titlul de Campion Mondial al clasei 500 cc în 1993.

Suzuki la Intermot

Kevin Schwantz in standul Suzuki la Intermot 2016

Am participat la festivitate și mă întrebam când voi avea prilejul să testez motocicleta în condițiile în care vânzările de unități noi sunt foarte reduse în țara noastră, iar dealerii își asumă mari riscuri oferind spre testare în afara circuitului o motocicletă sportivă.

Așteptările mi-au fost întrecute de inițiativa producătorului Suzuki, care a organizat un eveniment pentru reprezentanții presei din nouă țări pe pista circuitului Hungaroring, din apropierea Budapestei.

Asigurând o organizare fără reproș, gazdele au adus o adevărată flotă de motociclete, formată din principalele modele care aveau ce arăta pe circuit. Cele două modele care au făcut obiectul evenimentului au fost noile Suzuki GSX-R1000 și GSX-S750, pe lângă care puteau fi testate spre comparație GSX-S1000 și Hayabusa.

Din păcate organizarea perfectă nu a putut controla și condițiile atmosferice, astfel încât testele noastre s-au desfășurat pe o pistă udă, cu aderență schimbătoare, ploaia nehotărâtă udând din când în când suprafața proaspăt revizuită a circuitului, altfel plană, ca o masă de biliard.

Motocicletele au fost echipate cu anvelopele standard, nici nu avea sens să fie altfel, pentru că trebuia să evaluăm posibilitățile unei motociclete standard, pentru folosința pe stradă, nu a uneia modificată pentru circuit.

Suzuki GSX-R1000

Cu Suzuki GSX-R1000 2017 pe pista circuitului Hungaroring

Schimbare radicală

Teoretic știam că modelul 2017 a păstrat de la generația anterioară numai sigla de pe rezervor, în rest totul a fost modificat, dar eram curios să văd cum se reflectă asta în ținuta de drum a motocicletei.

Prima senzație a fost stranie, pentru că am recunoscut senzațiile pe care ți le oferea GSX-R așa cum le știam, dar totul într-un alt format, într-o altă dimensiune.

Pentru a face față modelelor concurente, noul Suzuki GSX-R1000 a trebui să fie mai mic, mai ușor și cu performanțe superioare ale motorului, dar controlabil.

Toate modificările au fost făcute pentru a reduce masa în general, în special masa pieselor în mișcare și pentru optimizarea performanțelor. Începând de la pistoane și supape, cu dimensiuni reduse, sau produse din materiale mai ușoare și terminând cu numeroasele schimbări făcute pentru a permite realizarea unui bloc motor mai îngust, toate au necesitat reproiectarea completă a motorului.

Două dintre noile sisteme foarte eficace implementate pe motor sunt surprinzătoare prin simplitatea lor.

Suzuki GSX-R1000

Primul este SR-VVT (Suzuki Racing-Variable Valve Timing), un sistem mecanic de reglare a momentului deschiderii supapelor, atât de elegant și simplu, încât este de mirare că nu a fost inventat de mult.

Forța centrifugă împinge douăsprezece bile metalice, care modifică momentul deschiderii supapelor, acțiunea nefiind resimțită de pilot, modificarea puterii și a turației motorului fiind cât se poate de liniară.

Se pare că Suzuki a testat și folosit acest sistem pe motocicletele din MotoGP începând din 2008, dovedindu-se încă o dată că experiența acumulată în competițiile de nivel înalt duce în final la implementarea tehnologiilor inovatoare în viața de zi cu zi.

Nimic nou sub soare

Al doilea sistem spectaculos, mai greu de observat, este sistemul injectoarelor duble, fiecare cilindru având două rânduri de injectoare, amplasate în locuri diferite.

Primul injector se află în locul obișnuit, în airbox, cel de-al doilea fiind mai jos, la baza tunelului de admisie a aerului, scurtând traseul jetului de benzină pulverizată.
Suzuki GSX-R1000

În prima fază, motorul este alimentat de injectoarele de sus, după care, la o anumită turație intră în funcțiune injectoarele de jos, amestecul carburant intrând mai repede în chiulasă datorită traseului mai scurt, dând un plus de putere motorului la turații înalte.

Principiul este vechi, aplicat în diferite forme de alți producători. Printre motoarele care au astfel de sisteme cu același efect sunt Yamaha R1 generația 2006 și VMax, sistemul numindu-se YCCI (Yamaha Chip Control Intake), sistem prin care se scurtează traseul aerului care intră în admisie.

Prima motocicletă la care a fost aplicat un astfel de sistem a fost o MV Agusta F4 Tamburini, la care genialul constructor și designer Massimo Tamburini a intordus cu mulți ani în urmă sistemul inventat și denumit de el Torque Shift System.

Totul a fost instalat pe un cadru mai scurt din aluminiu proporțiile șasiului fiind și ele modificate. Față de generația anterioară, distanța de la axul roții față până la axul basculei este cu 20 mm mai scurtă, fiind lungită cu 40 mm partea din spate, de la axul basculei, până la axul roții spate. A rezultat un șasiu mai lung, cu un ampatament de 1420 mm, având avantajul oferit de bascula lungă, dar rigidă, care conferă stabilitate.

GSX-R1000

Transmiterea puterii la roată este asigurată de amortizoare Showa, model foarte performant, asemănător cu cel întâlnit pe Kawasaki ZX-10R Ninja, iar elemenetele componente ale sistemului de frânare sunt Brembo.

Pachetul electronic este similar cu cel întâlnit pe majoritatea motocicletelor sportive ale momentului, având moduri de livrare a puterii (Suzuki Drive Mode Selector), controlul tracțiunii cu zece nivele de intervenție, coordonate de o unitate de măsurare inerțială (IMU) datorită existenței sistemului drive-by-wire, launch control și Motion Track Brake System, care controlează pierderea aderenței roții spate și optimizează presiunea sistemului de frânare atunci când motocicleta este înclinată.

Toate aceste sisteme transformă motocicleta într-un instrument de precizie, sentimentul pe care îl ai în șa fiind acela de control și siguranță.

Chiar dacă am testat motoarele pe suprafață udă, având parte în cele câteva ore de condiții de aderență diferită, de la pistă aproape uscată, până la ploaie puternică, prin setarea controlului tracțiunii am putut utiliza motocicleta mai agresiv decât poate fi folosită pe stradă, fără să am parte de vreo surpriză neplăcută.

Suzuki GSX-R1000

Este una dintre acele motociclete despre care poți spune că este prietenoasă, termen utilizat mai mult atunci când caracterizezi un program de calculator, dar foarte potrivit și în cazul nostru.

Aflând detaliile tehnice ale noii motociclete și, mai ales testând în condiții deosebite, am convingerea că Suzuki are șanse să-și îndeplinească visul, acela de a reveni în fruntea competițiilor pe care le-a dominat timp de 15 ani, iar modelul GSX-R1000 să devină din nou “Regele motocicletelor sportive”, așa cum sună campania promoțională de lansare a noului model.

Suzuki GSX-R1000

Ce mi-a plăcut la Suzuki GSX-R1000:

Precizie în ținuta de drum a motocicletei

Posibilități multiple de setări datorită controlului tracțiunii cu 10 nivele de intervenție

Răspuns liniar al puterii motorului

Preț rezonabil

Ce nu mi-a plăcut la Suzuki GSX-R1000:

Poziție a pilotului comodă pe stradă, dar prea „stradală” pentru circuit

Suzuki GSX-R1000

Fișa tehnică

Motor: 999,8 cmc, 4 timpi, 4 cilindri în linie, 4 supape/cilindru, DOHC, răcire cu lichid, injecţie electronică şi sistem Ride-by-Wire.

Transmisie: cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei, lanţ X-Ring

Alezaj x cursă (mm): 76 x 55,1

Putere maximă: 149 kW (199 CP)/13.200 rpm

Cuplu maxim: 117,5 Nm/10.800 rpm

Sistem de rulare: cadru și bascula turnate din aluminiu, furcă faţă telescopică inversată Showa BPF 43 mm, spate – monoamortizor Showa, frână faţă dublu disc 320 mm, etriere radiale Brembo cu 4 pistonaşe, frână spate disc 220 mm, etrier Nissin cu 2 pistonaşe, ASB în configurație standard, controlul tracţiunii cu 10 nivele de intervenție, roţi 17” turnate din aliaj cu șase spițe.

Caracteristici: înălţime la şa: 825 mm, ampatament: 1420 mm, gardă la sol 130 mm, capacitate rezervor: 16 litri, masă la plin: 202 kg.

Suzuki GSX-R1000

Prețul modelului Suzuki GSX-R1000 în România este 13.990 Euro și poate fi achiziționat de la magazinul firmei Motor Team din București, dealer oficial Suzuki.

Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 6 (235) din mai 2017.

Dacă vreți să aflați mai multe detalii despre evenimentul în care a fost prezentat noul Suzuki GSX-R1000, mai jos sunt articole postate până acum.

Prezentarea noilor modele Suzuki la Intermot – spectacol de gală cu mari vedete

Campionul Mondial Kevin Schwantz, vedeta-surpriză care a prezentat la Intermot noul Suzuki GSX-R1000R – filmul evenimentului

Cele cinci modele noi Suzuki lansate la Köln

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

La mai puțin de o lună de la lansarea celor opt modele noi Harley-Davidson Softail, am avut șansa să testez noul Street Bob.

La sfârșitul lunii august, Harley-Davidson a lansat în premieră mondială noua familie Softail.

După 26 de la apariția primului Dyna FXD, F de la motor Big Twin, X de la scărițele pilotului, în loc de talpici și D – cadru Dyna cu amortizoare laterale, tradiționale, una dintre cele mai populare game, cu prețuri accesibile, motociclete considerate sportive de producător, dar caracterizate de vibrațiile serioase datorate sistemului de prindere a motorului în cadru, am asistat la oprirea producției acestei familii.

Street Bob

Combinând caracterul sportiv al vechilor Dyna și avantajele modelelor Softail, cu prinderea elastică a motoarelor, modelele din noua gamă Softail sunt mai ușoare, mai rapide, mai manevrabile și mai economice, fiind echipate cu motorul Milwaukee Eight de 107 sau 114 inch cubici, lansat de Harley-Davidson cu un an în urmă.

Street Bob

Având un motor de 1745 cc, cu un cuplu maxim de 149 Nm la 3000 rpm și o masă de 286 kg la gol, adică 5 kg mai puțin decât modelul anterior, noul de Street Bob, cea de-a patra generație, numele fiind folosit de Harley-Davidson începând din 2006, este rapid, unul dintre cele mai manevrabile modele ale producătorului american, păstrează poziția clasică pe care am învățat-o de la Peter Fonda, din filmul Easy Rider, mulțumită ghidonului mini ape hanger și consumă o medie de 5,5 ltr/100 km.

Fiind cel mai ieftin model din noua familie Softail, Street Bob costă între 14.950 și 15.890 Euro, în funcție de culoare și poate fi comandat la Harley-Davidson București, dealer oficial în România.

Street Bob

Materialul filmat a fost prezentat în rubrica moto a emisiunii La Volan, difuzată  de Digi24 sâmbătă 23 septembrie 2017.

Dacă vă interesează noutățile lansate de Harley-Davidson, mai jos sunt alte articole postate până acum.

Harley-Davidson a lansat gama Softail 2018

Harley-Davidson se pregătește să sărbătorească 115 ani de la înființare

Harley-Davidson Softail Slim S – test și prezentare – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Cea de-a 20-a ediție a celui mai mare eveniment custom din Europa a fost încununată de prezentarea oficială a ultimei variante Ducati XDiavel.

XDiavel

Model spectaculos produs de Ducati, XDiavel a produs senzație încă de la apariție, împărțind publicul în două tabere distincte: cei care s-au îndrăgostit iremediabil de motocicletă și ceilalți care au declarat că nu văd rostul unui astfel de model.XDiavel

Motocicleta era cunoscută și apreciată de toată lumea, chiar și de cei care nu agreau conceptul, dar Ducati a ales să prezinte în premieră mondială o ultimă variantă 2018, aici la Faaker See, la cel mai mare eveniment de custom și cruiser din Europa.

Noul model este disponibil în culoarea “Iceberg White” și este echipat cu suspensii îmbunătătite, care sporesc gradul de confort al pilotului și pasagerului.

În afară de noua variantă, firma din Bologna a venit la marele eveniment și cu XDiavel Experience Truck, un camion care a adus și pus la dispozitia publicului 20 de motociclete XDiavel model 2018.

XDiavelApărut pentru prima oara în 2016, Ducati XDiavel unește două lumi, aparent fără legătură: cea a cruiserelor americane care oferă o pozitie avansată a comenzilor pilotului și un stil de pilotaj relaxat, la viteze mai reduse, cu lumea Ducati, definită de caracterul sportiv al motocicletelor sale.

Rezultatul este o motocicletă plină de personalitate, pe care Ducati a transformat-o într-o adevarată marcă, stilul și designul italian fiind combinate cu tehnologia sofisticată de ultimă oră.

Noul model XDiavel 2018 Iceberg White poate fi comandat la Ducati România, magazinul din Bucuresti al companiei Metrotehnica Internațional, importatorul oficial al produselor Ducati în România.

Ducati XDiavel

Dacă vă interesează noile modele ale producătorului Ducati, mai jos puteti găsi prezentări și teste postate până acum.

Desmosedici Stradale, noul motor V4 prezentat de Ducati

Ducati a lansat modelul 1299 Panigale Final Edition

Ducati Multistrada 950 – test și prezentare

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Derivat din modelul Star Venture, Eluder este primul bagger produs de Yamaha, concurent serios într-o categorie neînţeleasă de restul lumii.

Yamaha Star Eluder

Piaţa din SUA este probabil cea mai importantă pentru majoritatea producătorilor de motociclete. Nu neapărat pentru că aici s-ar vinde cele mai multe motociclete noi, ci pentru că aici sunt banii.

Cele mai căutate motociclete pe continentul Yamaha Star Eluderamerican sunt cele din gama Touring, cu diferite variante denumite de americani baggerfull baggerdresserfull dress tourer, în funcţie de dimensiunile elementelor de caroserie, de cât de îmbrăcată este motocicleta, care, de obicei, este echipată cu sistem complet de bagaje.

Până acum, modelele de succes nu erau foarte diferite de cele distribuite în restul lumii, poate doar mai accesorizate.

Totul până când curentul bagger a început să capete mai mulţi adepţi şi producătorii de motociclete au înţeles asta.

Yamaha Star EluderImediat au apărut modele care se adresează unui singur continent şi care nu ar avea mare căutare în altă parte.

Yamaha s-a adaptat repede noului val, a preluat modelul Star Venture, proaspăt lansat în SUA şi a prezentat modelul Star Eluder, construit pe platforma Venture.

.

Echipat cu mai puţine accesorii, fără fotoliul pasagerului de pe Venture, cu un parbriz mai mic, Eluder se aliniază celorlalte modele care au format deja o clasă aparte, motociclete Tourer de peste 1800 cc, în care îşi face loc cu fruntea sus datorită performanţelor spectaculoase.

Yamaha Star Eluder

Dacă este frumoasă sau nu, asta este mai greu de lămurit. Pentru americani probabil este o minunăţie, dar, pentru noi, europenii, cred că este mai mult o ciudăţenie, care pleacă de pe loc ca o sportivă, dar pe care foarte puţini şi-ar dori-o.

.

Dacă vreţi să aflaţi mai multe amănunte despre modele noi Yamaha, puteți citi mai jos alte povești şi teste postate recent.

Cum a apărut seria Yamaha XS și de unde s-a inspirat producătorul

Yamaha a lansat modelul Fazer 25 pentru piața asiatică

Yamaha VMax model aniversar – test și prezentare video

Yamaha OW48, motocicleta campioană mondială în 1980, restaurată de Kenny Roberts în Europa

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Noul motor Desmosedici Stradale este varianta de stradă a motorului folosit de Ducati Corse la MotoGP şi va fi instalat pe viitorul Ducati Panigale V4.

Desmosedici Stradale

Claudio Domenicali, CEO Ducati prezentând noul Desmosedici Stradale

După luni în care au circulat tot felul de zvonuri despre un motor V4, Ducati a prezentat versiunea stradală a motorului folosit la MotoGP, cu ocazia cursei de la Misano, Marele Premiu al statului San Marino.

Cu o capacitate cilindrică de 1103 cc, motorul produce o putere maximă de 210 CP la 13000 rpm şi un cuplu motor de 120 Nm la 12250 rpm.Desmosedici Stradale

Noul V4 se va produce şi în versiune pentru competiţii, atât varianta de stradă, cât şi cea specială vor avea acelaşi alezaj cu cel al actualului motor folosit la MotoGP, de 81 mm, manetoanele vilbrochenului defazate la 70 grade şi ordinea aprinderii 0-90-290-380, caracteristică tehnică ce va conferi motorului caracterul unui motor V-Twin.

Claudio Domenicali, CEO al companiei, a explicat că proiectarea dimensiunilor diferite ale motorului a urmărit optimizarea cuplului motor în plaja de turaţie mijlocie şi că în 2019 va fi produsă o versiune “R” a motorului, de 1000 cc, pentru a putea fi omologat pentru WSBK şi alte competiţii naţionale.

Motorul Desmosedici Stradale are o masă de numai 65 kg, cu doar 2,15 kg mai greu decât varianta Superquadro, de 1285 cc, datorită blocului motor turnat din aluminiu, cilindrilor din aluminiu acoperit cu NiCaSil şi capacelor motorului turnate din magneziu.

Desmosedici Stradale

Lansarea vitorului Ducati Panigale V4 este aşteptată în noiembrie, cu ocazia expoziţiei internaţionale de la Milano, EICMA 2017, după care noua motocicletă va putea fi comandată la magazinul Ducati România din Bucureşti, importatorul oficial al produselor mărcii Ducati în România.

.

Dacă v-a plăcut articolul, puteți găsi mai jos alte materiale despre Ducati și noile modele lansate, articole postate până acum.

Ducati 1299 Superleggera prezentat de Stefano Tarabusi, Project Manager al companiei

Ducati 1299 Superleggera – de ce costă cât un Porsche 911 Carrera

Ducati a lansat modelul 1299 Panigale Final Edition

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Cu câteva zile în urmă anunțasem sosirea noului model Indian Roadmaster Classic. Vestea a devenit realitate, motocicleta a sosit, dar nu va sta prea mult în magazin pentru că s-a vândut.

Indian Roadmaster Classic

Lansat în primavara acestui an, Indian Roadmaster Classic este una dintre cele mai exotice motociclete din gama Indian.

În articolul precedent am prezentat pe scurt caracteristicle tehnice ale motocicletei și așteptam cu nerăbdare s-a văd în realitate.

Fiind introdus pe piață la începutul anului, motocicleta nu a putut fi expusa în nici una din marile expoziții de profil, acestea fiind organizate de obicei toamna.

Nerăbdător să văd monstrul, am ajuns când tocmaiIndian Roadmaster Classic fusese scos din cutia impresionantă în care a călătorit până în România, instalarea accesoriilor nefiind terminată, chiar șaua pasgerului cu spătar, piesa care definește modelul, nefiind încă montată.

Materialele folosite și detaliile reperelor de pe motocicletă m-au impresionat și trebuie să recunosc că toate accesoriile produse de Indian sunt realizate la cele mai înalte standarde de calitate.

De altfel, materialele folosite la sistemul de bagaje instalat pe modelul Indian Roadmaster Classic, au făcut ca masa motocicletei să fie cu câteva kilograme mai mică decât cea a modelului Roadmaster standard.

Se pare că nu am fost singurul impresionat de noua motocicletă, pentru că nu a durat mult și primul Indian Roadmaster Classic sosit în România s-a vândut imediat după ce a fost expus.

Sigur că nu speram să testez o astfel de motocicletă, din motive simplu de înțeles, dar vestea că s-a și vândut, parcă mi-a spulberat visul de a merge pe o astfel de minunăție. Cel puțin deocamdată…

Indian Roadmaster Classic

Oricum, până la încheierea formalităților impuse de omologarea motocicletei, noul Indian Roadmaster Classic mai poate fi admirat în magazinul firmei ASP Group din București, dealer autorizat al produselor Indian în România.

.

Dacă vreți să aflați mai multe detalii despre firma Indian și motocicletele pe care le produce, mai jos sunt articole postate până acum.

Indian a prezentat noul model Scout Bobber

Indian – prima motocicletă americană învingătoare la Tourist Trophy, cursa de pe Insula Man

Noutățile aduse de Indian la EICMA 2016 – motociclete Indian pentru categoria A2

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Au trecut 115 ani de când patru tineri entuziaști, într-un atelier cu pereți din lemn, au instalat un motor pe un cadru de bicicletă, realizând prima motocicletă Harley-Davidson.

115 ani

Povestea celui mai mare producător de motociclete din SUA este cunoscută în toată lumea și a devenit legendă pentru toți pasionații de motoare.

A devenit tradiție ca, din cinci în cinci ani, la fiecare nouă aniversare, Harley-Davidson să producă o serie de motociclete speciale, folosind culori și detalii care nu se repetă și nu se mai produc niciodată, pentru a oferi fanilor firmei posibilitatea să achiziționeze o motocicletă de colecție, pe care toți cunoscătorii o vor recunoaște și peste zeci de ani.

115 ani

Este foarte interesantă metoda prin care producătorul își protejează clienții care au cumpărat o astfel de motocicletă aniversară. Orice piesă specială, care se găsește numai pe motocicletele aniversare, de exemplu sigla metalică de pe rezervor, poate fi comandată și cumpărată numai dacă proprietarul figurează în baza de date Harley-Davidson ca proprietar al unei motociclete aniversare, pe baza facturii emise și, chiar în această situație, piesa afectată (în cazul nostru emblema de pe rezervor), trebuie adusă la schimb.

115 ani

Anul viitor se vor împlini 115 ani de la înființarea firmei și compania a prezentat gama de modele aniversare, decorate cu două modele de însemne speciale, care vor putea fi comandate pentru sezonul viitor.

Sunt nouă modele de motociclete din principalele familii de modele existente, Sportster, Softail, Touring, CVO și Trike.

Forty-Eight, Breakout, Fat Boy în două variante, Heritage Classic, Street Glide, Street Glide Special, Ultra Limited, CVO Limited și Tri Glide Ultra sunt modelele aniversare, care diferă de produsele de serie cu același nume prin culorile folosite și detaliile existente.

115 ani

Softail Breakout 114 aniversar 115 ani

Toate modele aniversare de 115 ani vor putea fi comandate și cumpărate de la magazinul Harley-Davidson București, unicul dealer autorizat al mărcii în România.

.

Dacă vă interesează noutățile lansate de Harley-Davidson, mai jos sunt alte articole postate până acum.

Harley-Davidson a lansat gama Softail 2018

Universitatea Harley-Davidson a împlinit 100 de ani de existență

Harley-Davidson a pregătit un kit Café Custom pentru Sportster

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Ultima motocicletă de capacitate cilindrică mare lansată de Indian, Roadmaster Classic, va fi expusă în câteva zile și în magazinul din București.

Indian Roadmaster Classic

Echipat cu motorul Thunder Stroke 111 (1811 cc), cu doi cilindri gemeni în V la 49 grade, OHC, cu 2 supape pe cilindru, același care echipează modelele Chief și Chieftrain, care produce 76,4 CP la 4500 rpm și un cuplu maxim de 161,6 Nm la 3000 rpm, este cu 23 kg mai ușor decât modelul vechi Roadmaster, având o masă la plin de 405 kg.

Indian Roadmaster Classic

Diferența de masă se datorează soluției aleasă de producător pentru sistemul de bagaje, produse din piele, decorate cu franjuri, care conferă motocicletei un aspect clasic, așa cum sugerează și numele modelului.

Chiar dacă liniile clasice ale motocicletei sunt făcute pentru a fi pe placul celor nostalgici, motocicleta are multe caracteristici ale unui vehicul modern, cu componente de înaltă tehnologie.

Indian Roadmaster Classic

Parbrizul carenei este acționat electric, pornirea este fără cheie, motocicleta este echipată cu lumini tehnologie LED, un sistem de monitorizare a anvelopelor, șei și manșoane încălzite, cruise control, tălpici reglabile pentru pilot și, nu în ultimul rând, un bord dotat cu un panou de comandă denumit Ride Command System cu un ecran tactil de 7 inch, având multiple facilități de control și comunicație, de la GPS și conectivitate Bluetooth și un sistem audio performant de 100 W.

Șasiul este o altă reușită a producătorului Indian, având cadru modular din aluminiu și basculă turnată din aluminiu, amortizoare de 46 mm pe față și monoamortizor cu aer cu precomprimarea reglabilă pe spate și discuri de frână de 300 mm, atât pe față, cât și pe spate.

Indian Roadmaster Classic

În câteva zile, modelul Roadmaster Classic va putea fi văzut și comandat la magazinul firmei ASP Group din București, distribuitor autorizat Indian în România, fiind disponibil în două variante de culoare și având prețul de 30.100 Euro, toate taxele incluse.

.

Dacă vreți să aflați mai multe detalii despre firma Indian și motocicletele pe care le produce, mai jos sunt articole postate până acum.

Indian a prezentat noul model Scout Bobber

Totul despre motocicletele Indian la SMAEB 2017 – modele, culori, prețuri

Indian – prima motocicletă americană învingătoare la Tourist Trophy, cursa de pe Insula Man

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Opt modele noi Softail 2018 purtând numele vechi, echipate cu motorul Milwaykee Eight 107 și 114, mai ușoare, rapide și economice.

Softail 2018

Softail Deluxe 2018

Street Bob, Fat Bob, Low Rider, Breakout, Softail Slim, Fat Boy, Deluxe, Heritage Classic sunt numele motocicletele din nou gamă Softail 2018.

Dacă citești lista numelor ai putea crede că nu s-a întâmplat nimic nou cu modelele anului 2018, dar realitatea este cu totul alta.

Purtând numele vechilor modele, toate motocicletele din noua gamă Softail 2018 sunt echipate cu motorul Milwaukee Eight 107, patru dintre modele fiind disponibile și cu motorul Milwaukee Eight 114, motorizări care se găseau până acum numai pe modelele Touring și pe cele două tricicluri.

În afară de motorizare, șasiul tuturor acestor

Softail 2018

Noul șasiu Softail 2018

noi modele a suferit modificări majore, motocicletele fiind cu 13 până la 15 kg mai ușoare decât generația 2017.

Noul cadru mai rigid, amortizoarele față Showa SDBV cu cartuș și modificările aduse amortizorului spate, în combinație cu motorul Milwaukee Eight, au făcut ca motocicletele să fie mai manevrabile și mai rapide, mai puternice și economice.

Apariția noilor modele Softail 2018 a coincis cu întreruperea producției modelelor din gama Dyna. După 26 de ani de la apariția primului model FXD, inițiale care caracterizează motocicletele din gama Dyna (F – motor big twin, X – scărițe pentru pilot, nu tălpici, D – cadru Dyna, cu amortizoare spate tradiționale), asistăm la dispariția uneia dintre cele mai populare game de motociclete din istoria producătorului american.

Softail 2018

Softail Fat Boy 2018

Preluând caracteristici ale celor două vechi familii, Dyna și Softail, noua gamă Softail 2018 proaspăt prezentată de Harley-Davidson, are toate șansele să devină cea mai răspândită familie a producătorului care va împlini anul viitor 115 ani de la înființare.

Unele dintre noile modele vor fi prezentate în magazinul unicului dealer autorizat din România, Harley-Davidson București, imediat ce fabrica va expedia primele unități și le vom vedea pe toate în noiembrie la EICMA, expoziția internațională de motociclete de la Milano.

Softail 2018

Softail Fat Bob 2018

Mai jos puteți găsi teste postate până acum ale unor modele interesante Harley-Davidson.

Harley-Davidson Softail Slim S – test și prezentare – varianta video

Test și prezentare Harley-Davidson Street Glide Special

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Yamaha Fazer 25, o motocicletă ieftină, fiabilă și utilă în oraș, de care nu ne vom bucura în România (adică în Europa).

Yamaha Fazer 25

În loc să încep cu prezentarea tehnică a noului model Yamaha Fazer 25, voi începe prin a vă prezenta motivele pentru care această motocicletă, care costă în India 1700 Euro, cu un consum de 2,3 ltr/100 km, fiabilă și cu un aspect civilizat, nu va putea fi vândută în România.

Activitatea marilor producători de motociclete (și nu numai) este coordonată pe fiecare continent în parte de câte o entitate înființată direct de producător, în cazul nostru Yamaha Motor Europe.

YME hotăraăște ce modele sunt importate în Europa, în funcție de necesitățile și cerințele diferitelor țări și capacitățile de producție ale fabricilor, pe care Yamaha Motor Europe le cunoaște.

Un model ca cel despre care vorbim, Fazer 25, ar avea o cerere foarte redusă, tendința consumatorilor din Europa fiind de a cumpăra motociclete mari, performante, folosite pentru plăcere, nu pentru mersul la serviciu, ca în Asia.

În afară de asta, legislația din Europa ar impune efectuarea unor modificări constructive ale modelului asiatic, principala modificare fiind prezența ABS-ului, pe lângă alte mici detalii, lucru care ar influența prețul final.

Din câte știu eu, Yamaha Motor Europe va lua decizia să nu aducă acest model pentru marii consumatori de motociclete, Italia, Germania, Spania, Marea Britanie, Grecia fiind pe locul 5 în acest clasament.

Yamaha Fazer 25

În această situație, importatorul local Yamaha, firma Motodynamics, companie deținută de Yamaha Grecia, firmă în care unul din principalii acționari este Yamaha Europe, chiar dacă și-ar propune să aducă în țara noastră noul Fazer 25, nu ar putea să facă asta datorită costurilor exagerat de mari, care ar ridica prețul final al motocicletei.

Costurile suplimentare ar fi următoarele: modificări ale motocicletei (inclusiv apariția ABS-ului), transport maritim până în România, taxe vamale și TVA adăugate costului, transport rutier Constanța – București, omologarea de tip la RAR (operațiune scumpă și complicată în lipsa unei omologări Europene, care ar dura peste 2 luni).

Cantitatea minimă care ar justifica un transport ar fi un container (mic sau mare), în care ar intra aproximativ 30, respectiv 50 de motociclete.

Estimarea mea este aproape de adevăr, cu o marjă de eroare stabilită de modul de ambalare al motocicletelor noi.

Yamaha Fazer 25

Aici însă, un eventual client hotărât să cumpere un container de motociclete, s-ar lovi de refuzul fabricii, care nu ar accepta să producă 30 de unități cu modificările impuse de legislația Europeană, adică ABS și alte mici giumbușlucuri, atât timp cât în India se vor vinde câteva zeci de mii de unități din acest model în fiecare an, însoțite de alte multe mii în Indonezia, de exemplu, toate astea fără mofturile Europene (ABS care va deveni obligatoriu în India în 2019 și Euro 3, 4, sau care va mai urma).

Estimarea legată de volumul vânzărilor în India este de această dată subevaluată, având în vedere totalul vânzărilor din India ale anului 2016, când numărul unităților noi a depășit 17 milioane, depășind pentru prima dată în istorie vânzările din China.

Cum putem să ne gândim că România ar conta în vreun fel pentru marii producători, atât timp cât la noi se vând sub 1000 de unități noi pe an, față de cele 17 milioane ale Indiei, 16,8 milioane în China, 6 milioane în Indonesia, 1,7 milioane în Thailanda, 850.000 în Filipine, 200.000 în Vietnam, sau cele câteva milioane de motociclete noi vândute în țările din vestul Europei ?

Așadar, dacă cineva ar hotărâ că e cazul să facă un import în România, aducând un container de Fazer 25, în afară de faptul că decizia ar echivala cu un fel de sinucidere economică, fără nici un fel de șanse de a genera un mic plus (nu vreau să-i zic profit), prețul final rezultat ar fi de peste 3000 Euro și primul refuz ar fi cel al fabricii producătoare.

Acestea sunt principalele motive pentru care Fazer 25 nu va fi vândut în România, chiar dacă piața din țara noastră are alte nevoi față de cele din vestul Europei, iar o astfel de motocicletă ar fi binevenită și ar putea înlocui motoarele second hand de 1000-1500 Euro.

Discuția ar putea continua la nesfârșit, dar aceasta este situația momentului.

Yamaha Fazer 25

Și acum să vedem ce pierdem și ce oferă Yamaha Fazer 25.

Motor în 4 timpi, SOHC, răcit cu aer, 2 supape, 20,7 CP la 8000 rpm, 20 Nm la 6000 rpm, alimentare prin injecție, cutie cu 5 trepte, frâne hidraulice, disc frână față 282 mm și 220 mm pe spate, rezervor de 14 litri care îi asigură o autonomie de peste 600 km, consum mediu de 2,3 ltr/100 km, masă la plin 154 kg.

Și, ca să parafrazez niște confrați din domeniu, voi ce părere aveți ?

Dacă vreți să aflați mai multe amănunte despre acțiunile importatorului Yamaha, compania Motodynamics SRL, mai jos sunt articolele postate până acum.

Caravana Yamaha vine la Constanța

Caravana Yamaha pleacă la drum prin România

Yamaha MT Tour 2017 ajunge în România

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Cea mai tristă știre a lunii august din lumea moto internațională a fost accidentul lui Angel Nieto, urmat la câteva zile de moartea marelui campion.

Vestea a șocat pe toată lumea, iar reacția comunității moto a fost pe măsură, manifestările spontane fiind impresionante.

Muzeul Angel Nieto

Monumentul de lângă virajul Angel Nieto de pe circuitul Jerez

În toate orașele mari ale Spaniei, în toate locurile legate de numele marelui dispărut, la monumentul de pe circuitul Jerez, de lângă virajul cu numele pilotului, la casa din Madrid, Muzeul Angel Nieto pentru o vreme, mii de oameni au venit să își manifeste durerea pricinuită de pierderea campionului și recunoștința pentru ceea ce a însemnat el pentru motociclismul spaniol.

Toți cei prezenți la prima cursă de MotoGP de la Brno, piloți, tehnicieni, manageri, au adus un omagiu maestrului ținând un minut de reculegere chiar pe pista circuitului.

Muzeul Angel Nieto

Minut de reculegere ținut la cursa MotoGP de la Brno

Nu am mers la cursa de la Brno, nu am fost la Ibiza, unde a avut loc ceremonia funerară, dar am ajuns întâmplător la Madrid.

Singurul obiectiv din Madrid legat de numele lui Nieto era fosta lui locuință, transformată în Muzeul Angel Nieto, dar închis de ceva vreme.

Casa e relativ ușor de găsit, datorită extraordinarei rețele de metrou de acolo, probabil cea mai mare din Europa, rețea care acoperă practic întreaga suprafață a orașului.

Muzeul Angel Nieto

Imagine din Muzeul Angel Nieto, atunci când funcționa

Ca să nu bâjbâi, am întrebat un șofer de taxi pe unde este strada, fără să precizez ce anume caut acolo.

Nu am apucat să termin întrebarea și omul mi-a arătat direcția, explicându-mi pe unde este Muzeul Angel Nieto.

Se pare că toata lumea era la curent cu vestea tristă a morții campionului și că Nieto era cunoscut de toți.

Am ajuns repede în fața casei, cam neîngrijită, cu Muzeul Angel Nietogeamurile și usile protejate de grilaje, ca să nu zic lăsată în părăsire.

Pe toate geamurile casei se aflau flori, bilete, panglici, steaguri, semne ale respectului de care se bucură campionul.

Știam că asta voi găsi acolo, nu mă așteptam la nici o surpriză, nu credeam că voi găsi pe cineva, sau că voi putea vizita muzeul închis.

M-am dus acolo ca să las pe unul din geamuri un steguleț al României, pe care am scris 12 + 1 = Love (o inimă).

Fără nume, pentru că am considerat că micul simbol ne reprezintă pe toți iubitorii de moto din România, care l-am admirat și respectat pe Angel Nieto.

Muzeul Angel Nieto

Fiecare zi din viață este câte o poveste, iar poveștile mele sunt, de ce mai multe ori, cu și despre motociclete. Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul  POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Cine ar fi crezut la lansarea modelului 1290 Super Duke R, cea mai spectaculoasă motocicletă naked produsă de KTM, că se va transforma în doar doi ani într-un Sport Touring ?

1290 SUPER DUKE GT

Apariția primului 1290 Super Duke a stârnit valuri de entuziasm și a revoluționat categoria naked.

Indiferent dacă erau fani ai motocicletelor KTM sau nu, toți gazetarii de specialitate au declarat că noul super-naked este cel mai spectaculos model al categoriei, având performanțe de excepție și o manevrabilitate deosebită.

Campania promoțională care a însoțit lansarea motocicletei pe piață a inclus un film oficial al cărui efect aproape că descuraja, demonstrația de pilotaj inclusă fiind un fel de evoluție moto Gymkhana.

În scurt timp de la lansare, am avut ocazia să testez noul model, dar, influențat în bună măsură de agresivitatea filmului și de virtuozitatea pilotului, am fost la început destul de reținut. Surpriza plăcută a fost aceea că am descoperit imediat calitățile incontestabile ale motocicletei și, mai ales, manevrabilitatea pe care nimeni nu o promova.

1290 SUPER DUKE R

KTM 1290 SUPER DUKE R

În primii doi ani de la apariție, au fost lansate multe alte motoare mai mult sau mai puțin asemănătoare, probabil cel mai apropiat concurent fiind Yamaha MT-10, superioară la unele capitole, dar cu siguranță nici una dintre noile motociclete nu a însumat atâtea calități și, în special, manevrabilitatea spectaculoasă a modelului 1290 Super Duke R.

Senzațiile trăite pe 1290 SD R mi-au rămas proaspete în minte și era normal ca la apariția variantei Sport Touring să-mi doresc să testez motocicleta.

De data asta nu mai aveam nici un motiv să fiu reținut ci, dimpotrivă, mă așteptam la o nouă reușită a firmei și la zâmbetul de satisfacție cu care rămâi după test. Așa a și fost!

Pentru a transforma o motocicletă naked cu un vădit caracter sportiv într-una de Sport Touring (ca să nu spun Grand Turismo, categorie pe care o sugerează inițialele GT), a fost nevoie de niște modificări.

1290 SUPER DUKE GT

A apărut o carenă cu parbriz reglabil, capacitatea rezervorului de combustibil a fost majorată pentru autonomia necesară în cazul drumurilor lungi, subcadrul a fost lungit și scărițele pasagerului au fost coborâte pentru a obține o poziție mai relaxată, au fost instalate genți laterale, cruise control și un sistem automat de monitorizare a presiunii anvelopelor.

Dar poate cea mai importantă modificare apărută pe 1290 Super Duke GT sunt suspensiile față-spate. Au fost folosite amortizoarele de pe modelul 1290 Super Adventure, WP semi-active, gestionate electronic, dar adaptate utilizării pe sosea, având cursa mai mică, atât pe față, cât și pe spate.

Suspensiile au trei moduri de lucru: Comfort, Street și Sport care pot fi selectate de pilot, iar o unitate de control SCU (Suspension Control Unit) adaptează rata compresiei în timp real, în funcție de suprafața pe care se rulează și în funcție de pilot, pe baza informațiilor primite de la un set de senzori și accelerometre. Sistemul poate detecta și sarcina motocicletei, adaptând suspensiile diferitelor greutăți.

1290 Super Duke GT

Motorul a păstrat performanțe asemănătoare celor de la modelul R, dar a suferit numeroase îmbunătățiri, toate aduse pentru folosința touring. Cuplul motor maxim este identic, dar 80% din cuplu este livrat la numai 3250 rpm, oferind un răspuns optim pe plaja de turații joase și medii.

Chiulasele, vilbrochenul, evacuările sunt optimizate, iar pistoanele, chiar dacă sunt mai mari decăt cele ale vechiului motor RC8R, sunt cu 47 grame mai ușoare, fiind realizate cu ajutorul unor tehnologii folosite în productia pieselor din Formula 1.

Pachetul electronic este complex, iar dotările prezente în configurație standard sunt generoase și fac din motorul vechii “Bestii” un adevărat partener la drum.

Există trei moduri de livrare a puterii: Sport, Road și Rain, mod în care puterea este limitată la 100 CP.

1290 Super Duke GT

Controlul accelerației prin sistemul Ride-by-Wire face posibilă intervenția controlului tracțiunii în funcție de modul de livrare a puterii selectat, nivelele fiind diferite, începând cu intervenția consistentă în situațiile dificile (modul Rain), trecând prin modurile Road și Sport, în care intervenția scade treptat permițând chiar ușoare derapaje pe viraj în modul Sport, până la deconectarea completă oferită celor cu experiență, dornici de senzațiile oferite de pilotajul clasic, fără controlul tracțiunii.

În căutarea unui control total al motocicletei și pentru obținerea unui nivel ridicat al gradului de securitate, sistemul de frânare este echipat cu ABS combinat, cu ajutorul căruia frâna roții de spate este controlată de sistem la acționarea manetei de frână față și, ca un plus, există un mod Supermoto, în care ABS-ul nu influențează roata spate, dar este activ pe frâna roții de față, opțiune oferită acelorași piloți experimentați a căror nivel de experiență personală le permite derapaje controlate.

1290 SUPER DUKE GT

Multe alte sisteme sunt instalate pe motocicletă, unele fiind mai puțin întâlnite pe motociclete.

Motor Slip Regulation este opusul controlului tracțiunii și împiedică blocarea roții spate la decelerările bruște, comandând clapetelor de accelerație un plus de combustibil, care forțează rotirea roții.

Motorcycle Stability Control optimizează presiunea lichidului de frână pe instalație și face posibilă intervenția sistemului ABS pe viraje.

Hill Hold Control identifică situațiile în care motocicleta se află oprită în rampă și previne deplasarea accidentală cu spatele, intervenind și menținând activă presiunea lichidului de frână după ce pilotul a eliberat maneta de frână.

Automatic Turn Indicator Reset oprește semnalizatoarele după 10 secunde de mers sau 150 de metri de deplasare, permițând pilotului să se concentreze asupra mersului și celorlalte comenzi.

1290 SUPER DUKE GT

Tyre Presure Monitoring System monitorizează presiunea anvelopelor, așa după cum o arată și denumirea sistemului, informația fiind afișată pe bord.

În fine, Led Cornering Lights reglează intensitatea luminii lămpilor situate în lateralul rezervorului, oferind mai multă lumină pe viraj, în funcție de înclinația motocicletei.

O parte din sistemele de mai sus nu sunt incluse în configurația standard, dar pot fi comandate ca opționale, prezența tuturor acestor dotări și performanțele motorului ridicând standardele unei motociclete Sport Touring la un nivel egalat de puține modele concurente.

Caracteristic pentru drumurile lungi sunt gențile laterale de bagaje, foarte frumoase, dar cu ceva probleme.

Este cât se poate de ușor de înțeles că nici un constructor de motociclete sau mașini nu poate produce toate reperele unui vehicul, nu ar fi economic și competitiv, fiind nevoit să conlucreze cu specialiști din diferite domenii.

KTM 1290 Super Duke GT

Cu câțiva ani în urmă, KTM coopera cu Hepco & Becker, un lider al producătorilor de sisteme de bagaje moto, a căror genți laterale și top case sunt de cea mai bună calitate și au cele mai sigure sisteme de prindere. Explicația este faptul că firma germană se încăpățânează să producă gențile și să îndoaie fiarele sistemelor de prindere în Germania, în loc să le aducă din China, așa cum fac cele mai multe firme din domeniu.

Actualul furnizor de genți (sper să nu fie produse chiar de KTM) a respectat designul de excepție, gențile fiind foarte frumoase, (o spun chiar dacă repet afirmația), dar calitatea și fiabilitatea sistemului de închidere și chiar etanșeizarea genților fiind departe de perfecțiune.

La capitolul nereușite aș adăuga parbrizul carenei, din nou foarte frumos, dar având un sistem de reglare pe care nu aș fi avut tupeul să-l instalez pe o Mobra. Trebuie să recunosc că e sigur, odată fixat parbrizul nu se mișcă, rămâne pe poziție, dar operațiunea de reglare îți dă emoții serioase, iar efectul la vânt mi s-a părut nul, indiferent de poziție.

KTM 1290 Super Duke GT

Lista minusurilor nu e lungă, iar atuurile Bestiei îmblânzite sunt atât de evidente, încât tind să dau dreptate numeroșilor colegi mult mai experimentați de la revistele internaționale, care au decretat modelul 1290 Super Duke GT ca fiind cel mai reușit Sport Touring al momentului.

Cu siguranță, această motocicletă nu va fi alegerea finală a tuturor celor pasionați de excursii lungi, criteriile de alegere ale unei motociclete fiind multe și, mai ales personale, dar, indiferent de ce motocicletă ar fi opțiunea finală, KTM 1290 Super Duke GT este cea mai spectaculoasă, cea mai puternică, cea mai plină de caracter din câte există în acest moment la această categorie.

.

Sau poate greșesc și KTM a creat o nouă categorie de care nu se vorbea până acum, Supersport Touring, al cărei lider incontestabil este 1290 Super Duke GT.

1290 Super Duke GT

Ce mi-a plăcut la modelul 1290 Super Duke GT:

Performanțe deosebite ale motorului

Amortizoare semi-active foarte eficace

Precizie în ținuta de drum a motocicletei

Masa motocicletei excepțională

Poziție foarte bună a pilotului indiferent de gabarit

Ce nu mi-a plăcut la modelul 1290 Super Duke GT:

Parbrizul carenei greu de reglat

Probleme ale sistemului de închidere a genților laterale

Gențile laterale nu sunt etanșe

1290 Super Duke GT

Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 5 (234) din mai 2017.

Fotografiile care ilustrează povestea testului motocicletei KTM 1290 Super Duke GT sunt creația prietenului meu, maestrul fotograf Radu Chindriș.

Dacă v-a plăcut articolul, puteți găsi mai jos teste făcute cu alte motociclete KTM, articole postate până acum.

KTM 1290 Super Duke R, model 2015 – test şi prezentare – varianta video

KTM 690 Duke R – test și prezentare – varianta video

KTM 250 EXC-F model 2017 – test și prezentare video

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

După ce Dorin Racz a înregistrat un succes major în Campionatul Mondial AMD al constructorilor de motociclete, reușita lui este recunoscută și acasă.

Dorin Racz

Cu Bebe de la Anarchy Custom și motocicleta construită de el, El Lunes.

L-am întâlnit pe Dorin Racz (Bebe) cu doi ani în urmă, la o manifestare organizată pentru pasionații de custom, construcția și personalizarea motocicletelor, fenomen aflat în România la început.

În ziua în care am mers să filmăm evenimentul, Bebe prezenta publicului în premieră motocicleta construită de el, El Lunes, motocicletă care mi s-a părut genială încă din prima zi (ca să nu mai spun de povestea interesantă a numelui dat acestei motociclete).

I-am spus lui Bebe părerea mea și l-am sfătuit să participe la evenimente internaționale, pentru că motocicleta costruită de el are valoare și locul ei este pe scena marilor expoziții internaționale.

Întreaga poveste poate fi văzută mai jos, inclusiv filmul.

Custom Wheels 2015 – a doua ediţie – Reportaj partea 1

Nu știu cât au cântărit părerea și sfaturile mele în planurile de viitor ale tânărului constructor, cert este faptul că în anul urmator, la Intermot, expoziția internațională de motociclete de la Köln, Bebe a dus motocicleta construită de el și a înscris-o la Campionatul Mondial AMD găzduit de Intermot.

L-am întâlnit pe Bebe în expoziție cu vreo două zile înainte de anunțarea rezultatelor, i-am urat succes, pentru că proiectul lui era o reușită, dar concurența la categoria Freestyle, la care El Lunes era înscrisă, era deosebit de valoroasă.

întors de la Koln înainte de aflarea rezultatelor, am postat povestea, fiind foarte curios să aflu deznodământul, povestea fiind mai jos.

Un român concurează în Campionatul Mondial AMD al constructorilor de motociclete custom

Succesul aproape că nu a surprins pe nimeni, dar, cu siguranță, a făcut mulți români fericiți. Bebe s-a clasat pe locul 6 la Campionatul Mondial AMD.

A fost prima mare reușită a unei motociclete construite în România, în cadrul unui Campionat Mondial.

Este adevărat că au mai fost și alte motociclete construite în România care s-au bucurat de apreciere internațională, câștigând de câteva ori trofee importante, dar asta s-a întâmplat în cadrul întâlnirilor internaționale Harley-Davidson, nu în cadrul unei competiții oficiale.

Povestea reușitei din Campionatul Mondial AMD mai jos.

Succes de răsunet – marca românească Anarchy Custom în topul mondial al constructorilor de motociclete

A mai trecut un an și chiar mă întrebam ce poate să mai urmeze.

Îl voi vedea pe Bebe la altă expoziție, va începe un alt proiect interesant cu care să poată participa la altă competiție importantă ?

Așteptările mele au fost depășite, pentru că munca lui Bebe și reușita lui internațională a fost recunoscută, în sfârșit și acasă, în România.

Cu puțin timp în urmă, Dorin Racz, cunoscut printre prieteni ca Bebe, a fost numit Cetățean de Onoare al orașului Câmpia Turzii și i-a fost înmânată cheia orașului.

Dacă îmi aduc bine aminte, au mai existat cazuri în care sportivi de excepție din motociclismul românesc au fost răsplătiți pentru rezultatele înregistrate, dar cred că este prima dată când un constructor de motociclete român se bucură de respectul autorităților locale.

Nu-l cunosc pe primarul din Câmpia Turzii, nu știu din ce partid face parte și nici nu mă interesează.

Tot ce știu este că îl respect pe el și pe toți cei care au manifestat atâta deschidere, încât să recunoască valoarea muncii depuse de Bebe și rolul lui de ambasador al fenomenului moto din România și al țării noastre în general.

Dorin Racz

Începând de acum, Câmpia Turzii se află nu numai pe harta fenomenului custom mondial, ci și în inima iubitorilor de motociclete din România.

Bravo Bebe, nu ai muncit degeaba !

Bravo Câmpia Turzii, știi să-ti respecți valorile !

.

Fiecare zi din viață este câte o poveste, iar poveștile mele sunt, de ce mai multe ori, cu și despre motociclete. Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul  POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Cât de ciudată poate fi viața, ca, după 13 titluri de Campion Mondial și 90 de victorii în mari premii de motociclsim, să fii lovit în trafic, de un Fiat 500 condus de o femeie, în timp ce mergeai cu 40 km/h cu un ATV utilitar, pe o stradă din Ibiza și purtai și cască ?

Angel Nieto

Probabil că motocicliștii mai tineri nu au auzit de Angel Nieto, nu ar fi o mare surpriză. Dar asta se întâmplă numai în România, pentru că acasă, în Spania și în celelalte țări în care motociclismul înseamnă mai mult decât schimburi de replici istețe pe Facebook și 1000-2000 km pe an de folosit motocicleta, Angel Nieto este un simbol al motociclismului.

Împreună cu Giacomo Agostini a dominat cursele din Campionatul Mondial, obținând în perioada 1964-1986 13 titluri de Campion Mondial la clasele 50 cc și 125 cc și 90 de victorii de cursă.

Fiind foarte superstițios, Angel nu a recunoscut niciodată numărul 13 și declara că este de 12 + 1 ori câștigător, număr pe care îl avea scris și pe rulota sa parcată permanent în parcul echipelor de la MotoGP.

Numai Giacomo a reușit 15 titluri de Campion Mondial și 122 de victorii, Angel Nieto find depășit la numărul de victorii de încă un pilot până în prezent, de Valentino Rossi, pe care Angel l-a sărbătorit cu mult entuziasm în 2008, la cursa la care Valentino i-a egalat performanța.

Angel Nieto

Rezultatele sale au inspirat mii de tineri, așa cum în România, cu mulți ani în urmă, medaliile cucerite de Nadia Comăneci au creat o stare generală de entuziasm și mii de fetițe au fost înscrise de părinți la cursuri de gimnastică.

Cam același lucru s-a întâmplat în Spania, dar miile de copii au fost duși de părinți la cursuri de moto și așa au apărut Alex Criville, Sete Gibernau, mai multe generații de piloți, care continuă și în prezent să câștige curse sau să formeze, la rândul lor, alte generații de piloți.

Noi nu avem cum să realizam cât de mare este pierderea suferită de sport prin dispariția unui singur om, dar lumea sportului cu motor este în doliu.

Familia campionului a hotărât ca trupul neînsuflețit să fie incinerat și, pentru ca toți cei dragi lui, colegi, elevi, prieteni, toată lumea din MotoGP și nu numai, să poată fi lângă marele dispărut, vor fi organizate la începutul lunii septembrie niște funeralii la Madrid, după cursa MotoGP de la Silverstone.

Ca semn al respectului nemărginit pe care i-l port, voi încerca să pregătesc un reportaj de la casa lui din Madrid, transformată în muzeu și, cu puțin noroc, chiar de la ceremonia din septembrie.

Rămas bun Angel Nieto !

Angel Nieto

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

La 20 de ani de la lansarea primului model de motocros produs de Yamaha cu motor în 4 timpi, YZ450F 2018 este la a treia generație cu motorul având evacuarea în spate.

YZ450F 2018

Prezentat în premieră cu puțin timp în urmă, noul YZ450F 2018 a fost oferit spre testare reprezentanților presei de specialitate.

Într-o companie selectă, printre gazde aflându-se Lin Jarvis, Managing Director Yamaha Motor Racing, Romain Lebvre, pilotul echipei oficiale Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team și Loïc Larrieu, locul 2 în clasamentul general provizoriu din EnduroGP, reprezentanții presei de specialitate din Europa au putut testa noul model, după o prezentare a motocicletei făcută de oameni din conducerea companei.

Din partea țării noastre a participat laYZ450F 2018 eveniment multiplul Campion Național Adrian Răduță, una dintre vocile autorizate ale motociclismului din România, care, chiar dacă nu activează în presă, este unul dintre puținii oameni care pot înțelege cu adevărat avantajele oferite de tehnologia implementată în YZ450F 2018.

A treia generație a modelului YZ450F este complet modficată, toate componentele fiind modificate, multe dintre soluțiile tehnice ale modelului anterior fiind îmbunătățite, fiecare reper în parte fiind studiat și optimizat.

YZ450F 2018Noul motor instalat invers pentru o mai bună centralizare a maselor, introdus în 2010, are acum pornire electrică, păstrând aceeași masă totală de 112 kg și este instalat pe un șasiu mai compact și mai îngust, pentru o manevrabilitate mai bună.

Rezultatul modificărilor făcute motorului și șasiului este faptul că motocicleta se simte mai ușoară, se comportă mai bine în perioadele de frânare, este mai echilibrată și poate fi controlată mai ușor atât în viraje, cât și în zonele cu teren accidentat, tracțiunea la ieșirea din viraje este mai eficace, iar puterea este livrată mai liniar.

YZ450F 2018

Dacă adăugăm la toate aceste avantaje faptul că setările hărților motorului și livrarea puterii pot fi făcute cu orice smartphone, YZ450F 2018 are toate șansele să devină unul dintre modelele de succes în competițiile de înaltă performanță la care Yamaha participă.

Prețul modelului YZ450F 2018 nu a fost încă anunțat, dar va putea fi comandat la magazinul importatorului oficial în România, compania Motodynamics, sau la magazinele dealerilor oficiali.

YZ450F 2018

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Red Bull Romaniacs 2017 a fost cea mai dificilă ediție de până acum, iar Graham Jarvis ridică ștacheta performanței obținând cea de-a 6-a victorie.

Încă din prima zi, etapa Prolog a dovedit încă odată (dacă mai era nevoie), că Red Bull Romaniacs este cea mai dură competiție de hard enduro desfășurată de-a lungul a mai multe zile.

Chiar dacă Alfredo Gomez, declarat de organizatori ca fiind unul dintre favoriții clasei Gold, a fost învingător al spectacolului desfășurat în mijlocul orașului, șansele sale la victoria finală erau numai teoretice, cei doi prim soliști, Graham Jarvis și Jonathan Walker având performanțe superioare.

Din păcate, acest lucru s-a adeverit chiar din prima zi de concurs în afara orașului, când atât Gomez, cât și Wade Young (un alt favorit al organizatorilor), au fost nevoiți să abandoneze din cauza unor accidentări, iar Jonny Walker a fost pus în situația de a continua cu greu, serios afectat de o căzătură, care i-a anulat orice șansă de a căștiga competiția la general.

Graham Jarvis s-a văzut în postura de lider, următorul concurent, Mario Roman neavând suficiente arme pentru a-l depăși pe Jarvis, în timp ce Paul Bolton a ratat un punct de control, primind o penalizare care l-a scos din lupta pentru primul loc.

Romaniacs 2017

Mario Roman la Red Bull Romaniacs 2017

Graham Jarvis, poreclit încă de anul trecut “Regele Carpaților”, adaugă încă o victorie spectaculoasă zestrei sale greu de egalat, dovedind fără nici o îndoială că este cel mai tehnic pilot pe care spectatorii români l-au văzut în acțiune.

În clasamentul general el a fost urmat de Mario Roman și Paul Bolton, în timp ce Mani Gyenes a reușit la clasa Silver un binemeritat loc 2, fiind sprijinit încă odată de Marcel Butuza, om de sport și mare sufletist, care i-a oferit pentru concurs motocicleta personală și tot sprijinul necesar.

Chiar dacă Red Bull Romaniacs 2017 a fost un spectacol total, cu o organizare și o mediatizare de excepție, au fost mulți care și-au pus întrebarea dacă nu s-a mers prea departe.

Este hard enduro sau enduro extrem ?

De ce au fost stabilite niște porțiuni ale traseului imposibil de parcurs fără ajutor, chiar în condiții de teren uscat ?

Oare este normal ca nici un pilot să nu poată urca fără ajutor, chiar liderul, recunoscut ca cel mai talentat, tehnic și bine pregătit pilot, să poată parcurge o porțiune de traseu numai cu ajutorul a 3-4 spectatori ?

Romaniacs 2017

Graham Jarvis – Red Bull Romaniacs 2017

Trecând peste întrebările și nelămuririle unora, Red Bull Romaniacs rămâne unul dintre cei mai buni ambasadori ai României, ducând faima țării noastre și a frumuseților ei pe toate meridianele globului.

.

Materialul filmat a fost prezentat în rubrica moto a emisiunii La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 29 iulie 2017.

Foto: Red Bull Content Pool, arhiva personală

Emanuel Gyenes la Romaniacs 2017

Emanuel Gyenes la Red Bull Romaniacs 2017, locul 2 la clasa Silver

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

The main event of the season in the Harley-Davidson family is the arrival of the truck. To a biker, the event is the equivalent of Christmas in the middle of summer.

23 motorcycles of the main Harley-Davidson models are brought out to the public to be tested.

I could not miss the opportunity to present to you out of the 23 wonders Softail Slim S, a motorcycle that to us is just a bobber, but to the Americans is a real symbol, an emotion-loaded model.

.

The Slim S model was designed as a homage brought to a historical motorcycle.

In 1942, after the attack on Pearl Harbor, the US decided to join the war and one of the most important vehicles, a go-to for the American Army, was the Harley-Davidson WLA 45 motorcycle.

softail slim s

WLA 45 in WWII

45 stands for its cylindrical capacity, respectively for its 45 cubic inches or 750 cc, but, due to the fact that this motorcycle was launched in 1942, many have called it WLA 42 or “The Liberator.”

In the memory of this historical motorcycle, the Harley-Davidson designers envisaged a model to pay tribute to this icon, to this symbol of the company issued in more than 90.000 units, out of which 30.000 were sent to the allies, in the Soviet Union.

softail slim

WLA 45 restored

Borrowing some of the parts of that motorcycle, its overall looks and, speaking of the inaugural edition, its colors and even the star logo – the mere symbol of the American Army – they created the Softail Slim S.

For the model to mean something on the American market and have a full impact, the manufacturer decided to install on this first motorcycle the Screemin’ Eagle Twin Cam 110B engine.

softail_slim s

Harley-Davidson Slim S 2016

It is the first series motorcycle to receive the Harley-Davidson engine in question. Up until now, in order to benefit from this special engine, the fans of the brand had to order one of the super-accessorized, therefore extremely expensive CVO (Custom Vehicle Operation) models.

But with this model the engine was installed on a high series motorcycle, its main technical feature being its maximum torque. It is chilling: 145 Nm. If I may remind you, as a comparison, the motorcycle dubbed “The Beast” – otherwise known as the KTM 1290 Super Duke R – has only 144 Nm.

Softail Slim S

What we have here is a wild beast disguised as a bobber. A lot of people will say: “Harley Davidson, what can it do?” It is a motorcycle with a stunning start up. The Screemin’ Eagle Twin Cam engine is complemented by the High Flow admission and the Shotgun exhaust.

It’s pointless to go into details. The fact that the engine provides for 82 HP has no meaning at all, as the main point of attraction is its impressive torque. The size of the motorcycle is typical to a bobber and one has to point out the very low seat height. Anybody can ride in such a low seat, which may be also the only flaw of this motorcycle, since, as I have said many times over, no motorcycle is perfect.

Softail Slim S

Because the designers sought to attain this low seat, when making turns, the floorboards will run against the pavement and, as, unfortunately, no wear-and-tear component has been foreseen, when touching the pavement, the floorboards, which are not exactly cheap, will get scuffed. But, otherwise speaking, due to the fact that its centre of gravity is as low as it can go, one is in full control, even though the total weight of the motorcycle amounts to 308 kg.

It is hard to describe in words what one feels in traffic when riding this motorcycle. Its retro looks combined with the features of a modern motorcycle, its wireless throttle, cruise control, hydraulic clutch, with no electronic systems – all gear a comfortable motorcycle, which seems weightless. With fabulous starts and more-than-enough breaking options, this bobber is not just a bobber, but a modern and performing motorcycle.

Softail Slim S

For those who think of Harley-Davidson motorcycles by means of preconception, considering them outdated, I have a single suggestion: test a Softail Slim S with a Screemin’ Eagle Twin Cam 110B engine and you will discover that the thrills one gets when riding such a thing may be stronger that Viagra.

.

This test was possible only due to the support of my friends from Harley-Davidson Bucharest.

Softail Slim S


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Până la startul etapei Prolog de la Red Bull Romaniacs 2017, să vedem ce au declarat unii dintre piloții cotați ca favoriți.

Fotografii 2015

Jonny Walker

Jonny Walker (KTM, Marea Britanie) a fost nevoit să se retragă anul trecut în urma unei accidentări suferite chiar în prima zi de off-road, însă anul acesta este determinat să câştige titlul cu numărul trei.

Cel mai tânăr câştigător al Red Bull Romaniacs are toate şansele să îi egaleze anul acesta recordul lui Cyril Despres – primul câştigător din istoria raliului care a reuşit trei tiluri, fiind devansat în clasament doar de Graham Jarvis.

“Aștept cu nerăbdare cursa din acest an pentru a încerca să mă revanșez după ce mi-am fracturat piciorul anul trecut, când speram la a treia victorie consecutivă. Mă întorc anul acesta să lupt pentru victorie! “

Alfredo Gomez

Alfredo Gomez

Alfredo Gomez (KTM, Spania) a câştigat luna trecută Erzbergrodeo, cursa de pe muntele de fier din Austria, şi doreşte să câştige cursa de cinci zile din România, după ce anul trecut a terminat pe locul doi.

 ”Sunt nerăbdător să iau iar startul la Red Bull Romaniacs, am lucrat foarte mult cu echipa, ne-am antrenat din greu și ne-am făcut setările la motocicletă, îmi place foarte mult această cursă cu acele zile lungi de stat pe motor. Voi încerca să dau tot ce pot și voi lupta pentru victorie. Ar putea fi posibil – dacă nu se întâmplă nimic ciudat, o voi face.”

David Knight

David Knight

David Knight, multiplu campion mondial de enduro (clasic) şi câştigător al International Six Days Enduro este supriza clasei Gold din acest an. Britanicul este debutant la Red Bull Romaniacs, dar, având învedere palmaresul său, mulţi se aşteaptă să îl vadă măcar în top 5 la finişul de pe 29 iulie.

“Am urmărit mulți ani progresul Red Bull Romaniacs și întotdeauna am sperat că voi avea șansa de a concura într-o zi. Îmi cer scuze fanilor că a durat atât de mult, dar în sfârșit voi lua startul la Sibiu și sunt foarte fericit. În această etapă a carierei mele vreau să particip la evenimente care mă motivează și care sunt plăcute, așa că alegerea și dorința mea a fost să vin! Nu am nici o mare așteptare, bineînțeles că încerc să dau tot, dar mă duc pur și simplu cu intenția de a experimenta și de a învăța, de a-i urmări pe cei obișnuiți cu raliul și de a vedea unde voi fi când vom termina, știu că vor fi cinci zile foarte dificile, mai ales că acum sunt privat. “

Red Bull Romaniacs

Cu Jonny Walker

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

 

Vezi articolul integral

 

Tiberiu Troia

Ediția a 14-a a celei mai dificile competiții de hard enduro, Red Bull Romaniacs, se anunță a fi una dintre cele mai spectaculoase de până acum.

Fotografii Romaniacs 2015

De ani de zile, luna iulie transformă Sibiul, din oraș cultural, în capitala mondială a motociclismului hard enduro.

Considerată cea mai dificilă competiție desfășurata de-a lungul a mai multe zile, Red Bull Romaniacs a pus România pe harta motociclismului mondial, așa cum nu a mai reușit nici o altă competiție până acum.

Faptul că sute de piloți fac eforturi să participe, cheltuiesc 5-6000 euro doar pentru cursă și cei mai mulți vin însoțiți de familii, producătorii de motociclete trimit piloții de uzină și consideră competiția ca o prioritate, reprezintă confirmarea faptului că Red Bull Romaniacs a devenit de mult un succes.

Succes sportiv, promoțional și, cu siguranță, comercial.

Ultimul lucru pe care ar trebui să-l facă cineva ar fi să facă socoteala cât câștigă organizatorii. Beneficiile aduse României sunt greu de calculat și Red Bull Romaniacs a reușit să facă pentru România ceea ce nici o generație de politicieni nu a făcut (e adevărat că nici nu și-au propus asta…).

Fotografii Romaniacs 2015

Graham Jarvis pe bârnă – 2015

Am fost în mai multe magazine din SUA, în care se vindeau DVD-uri și CD-uri și în toate puteai găsi fără eforturi concertul lui Michael Jackson la București și filmul cu Red Bull Romaniacs.

Faptul că etapa Prolog se desfășoară în mijlocul orașului și asistă sute de mii de oameni la spectacol, faptul că traseul încă se mai poate amenaja în pădurile României (cât or mai exista) și, nu în ultimul rând, pentru că organizarea este de excepție, au făcut ca această cursă din România să fie cunoscută în întreaga lume.

În acest an, iubitorii de statistici au toate motivele să fie interesați.

– sportivi din 49 de țări vor lua startul

– sunt înscriși 488 de piloți, din care numai la clasa Bronze sunt 236

– singurul pilot din lume participant la toate cele 14 ediții este românul Emauel (Mani) Gyenes

– Graham Jarvis este de 5 ori câștigător și atacă titlul din acest an

– 4 piloți sunt considerați favoriți la titlu: Graham Jarvis, Jonny Walker, Alfredo Gomez și Wade Young

Romaniacs Sibiu 2015

Jonny Walker, pilotul echipei oficiale KTM la etapa Prolog Romaniacs 2015

Trecând peste statistici și declarațiile oficialilor, părerea mea este că lupta adevarata se va da între Graham Jarvis și Jonny Walker.

Walker fiind mai tânăr cred că va câștiga Prologul, dar prima șansa la victoria finală este după părerea mea a lui Jarvis, un extraterestru pasionat de enduro.

Dar, pentru ca în sport și în special în hard enduro pot apare surprize de toate felurile, să așteptăm cu interes finalul cursei.

Voi fi acolo, vă voi ține la curent cu situația în cursă, voi face niște materiale live și, bineînțeles un filmuleț, poate și interviuri.

Toate cele scrise mai sus reprezintă părerea mea, nu cunosc pe nici unul din cei implicați în organizarea Red Bull Romaniacs, nu am nici un fel de interes, nu îmi fac iluzii că voi câștiga vreun ban din promovarea evenimentului, pur și simplu sunt nevoit să recunosc valoarea acestui eveniment și să fiu mândru de faptul că o activitate din domeniul motociclismului, pe care îl iubesc atât de mult, a făcut România mai cunoscută în lumea largă.

.

Red Bull Romaniacs

Alfredo Gomez

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Zvonul vânzării firmei Ducati circulă de câteva săptămâni și se pare că vom afla deznodământul în scurt timp.

Ducati

Chiar dacă Ducati a înregistrat în ultimii șase ani recorduri în vânzări, lafel ca ceilalți producători importanți de motociclete din Europa, grupul Volkswagen, deținător a unei bune părți din firmă, se pare că nu consideră promițătoare afacerea cu motociclete, încercând să vândă pachetul de acțiuni.

Interesați s-au găsit și surse dintre cele mai credibile au dat detalii.

Agenția de știri Reuters sau ziarul The Economic Times, cel mai citit cotidian de afaceri de limbă engleză după Wall Street Journal, au dat dat publicității informații despre potențialii cumpărători.

Edizione Holding, proprietate a familiei Benetton, fondul de investiții Bain Capital, acționar al trustului Bombardier sau firmele indiene producătoare de auto Eicher Motors (care controlează Royal Enfield) și Bajaj Auto, sunt pe lista celor care pot încheia tranzacția.

Dintre toate aceste entități, Bajaj Auto, deținătoare a 48% acțiuni din KTM, a declarat, prin domnul Rajiv Bajaj, Managing Director al firmei, că sunt foarte aproape de încheierea unui parteneriat.

Dacă auzeam o astfel de veste cu vreo 30 de ani în urmă, aș fi spus că ne apropiem de sfârșitul unei companii legendare, dar lumea s-a schimbat și s-a dovedit că injecția de capital făcută de indieni la KTM a reprezentat un pas în față.

Indiferent de rezolvarea problemei și de viitorul statut al firmei Ducati, producția de motociclete și distribuția lor nu vor fi influențate prea mult.

Mai ales pe piețele mici, cum este și România, astfel de schimbări nu sunt resimțite în nici un fel.

Ducati

Distribuitor va rămâne aceeași companie Metrotehnica Internațional, operațiunea va fi derulată în continuare de Ducati România, singurul lucru posibil fiind un suport tehnic suplimentar oferit de fabrică.

Am trecut prin situații similare fiind angajat al firmelor care erau cumpărate sau vândute.

Lucram la Harley-Davidson atunci când compania a cumpărat MV Agusta şi, mai târziu, lucram la MV Agusta când Harley-Davidson a vândut MV Agusta. Pare un joc de cuvinte, dar asta a fost realitatea.

Ca angajat al firmei Harley-Davidson, eram în Statele Unite, în sala în care se ţinea conferinţa dealerilor H-D, când s-a anunţat cumpărarea firmei MV Agusta, iar peste un an şi jumătate, ca angajat al MV Agusta, eram la Varese, în sala în care Claudio Castiglioni a anunţat că va cumpara din nou MV Agusta de la Harley-Davidson.

În nici una dintre rețele, schimbările de acționariat nu au influențat în nici un fel operațiunile dealerilor mici, iar tranzacțiile rămâneau pentru angajați sau chiar pentru clienți doar știri de senzație.

Va fi cumpărată firma Ducati ? Probabil că da și se pare că vom afla deznodământul destul de rapid.

Bajaj


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

At the Harley-Davidson event I tested two new models and had the pleasure of meeting Mr. Brad Richards, Styling Creative Design Director at the probably most beloved company in the world of motorcycling.

I will tell you a story. A true story about how a new motorcycle model is born.

When a great producer decides to launch on the market a revolutionary model, they have to make sure that they have a good marketing team.

Otherwise, they will have to hire one.

Of course, they will look for a specialist in the field, one that maybe has not had to do with motorcycles, but who has the required expertise.

To cut to the chase, they found and hired Brad Richards.

Brad was the magic hand that held the team together, coordinated it and started a whole process that they referred to as “a dance.” I would call it “a fight.”

Roadster

With Brad Richards at Saint Tropez


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Pentru posesorii de carnet categoria A2, Kawasaki D-Tracker poate fi motocicleta perfectă pentru traficul imposibil din București.

D-Tracker

Într-o perioadă în care toți importatorii de motociclete își concentrează atenția pe vânzările de motociclete mari, care reprezintă valori mari și aduc vânzări de accesorii, United Motors, importatorul Kawasaki din România, a adus unul dintre cele mai interesante modele mici lansate în 2016, D-Tracker.

Am intrat în magazinul Kawasaki ca să văd din nou modelul exclusivist ZX-10R Winter Test Edition, pe care visez să-l testez, motocicletă dezvoltată de Jonny Rea și Tom Sykes, produsă și omologată pentru echipa oficială din WSBK.

Motocicleta îți ia mințile cu cei 210 CP produși cu RAM air la 13.000 rpm și numai accidentul pe care l-am avut, datorită căruia am stat pe bară două luni, a făcut imposibil testul promis de prietenul Mașinuță.

Lângă minunea neagra care tronează la intrarea în magazin, am avut surpriza să văd una dintre cele mai mici motociclete de stradă produse în ultima perioadă de Kawasaki, D-Tracker.

Micul super moto cu motor în 4 timpi SOHC de 144 cc, dezvoltă 12 CP la 8.000 rpm și este echipat perfect pentru lupta de gherilă urbană pe care o ducem zilnic în București: 120 kg la gol, o gardă la sol uriașă, de 270 mm și furcă telescopică inversată pe față, cu o cursă generoasă de 150 mm.

D-Tracker

Zi de zi, în oraș, eu sunt un folositor convins de motocicletă mică, având caracteristici tehnice asemănătoare celor descrise mai sus, astfel încât nu mi-a trebuit mult să înțeleg avantajele modelului D-Tracker, dar, ca să folosești o astfel de motocicletă, trebuie să-ți permiți o a doua motocicletă și să nu ai nimic de demostrat.

A doua motocicletă, pentru că D-Tracker nu poate fi folosită la drumuri lungi și trebuie să te obisnuiești cu ideea că motocicleta mică se folosește utilitar în oraș datorită avantajelor ei și nu ai nimic de demostrat cu cei 12 CP, suficienți pe orice stradă aglomerată din București.

Un ultim argument pentru Kawasaki D-Tracker îl poate constitui prețul prietenos al modelului: 3000 Euro, preț care rivalizează cu cel al unor modele de scuter de 50 cc existente pe piață.

.

Dacă vă plac motocicletele Kawasaki, puteți găsi mai jos teste făcute cu diferite modele performante ale aceluiași producător, articole postate până acum.

Kawasaki Ninja H2 – test şi prezentare – varianta video

Kawasaki ZX-10R KRT Replica – test și prezentare video

Kawasaki Versys 1000 – test și prezentare

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Autentifica-te  
×