Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    54
  • comentarii
    0
  • vizualizări
    342

Postări în blog

Tiberiu Troia

Yamaha Fazer 25, o motocicletă ieftină, fiabilă și utilă în oraș, de care nu ne vom bucura în România (adică în Europa).

Yamaha Fazer 25

În loc să încep cu prezentarea tehnică a noului model Yamaha Fazer 25, voi începe prin a vă prezenta motivele pentru care această motocicletă, care costă în India 1700 Euro, cu un consum de 2,3 ltr/100 km, fiabilă și cu un aspect civilizat, nu va putea fi vândută în România.

Activitatea marilor producători de motociclete (și nu numai) este coordonată pe fiecare continent în parte de câte o entitate înființată direct de producător, în cazul nostru Yamaha Motor Europe.

YME hotăraăște ce modele sunt importate în Europa, în funcție de necesitățile și cerințele diferitelor țări și capacitățile de producție ale fabricilor, pe care Yamaha Motor Europe le cunoaște.

Un model ca cel despre care vorbim, Fazer 25, ar avea o cerere foarte redusă, tendința consumatorilor din Europa fiind de a cumpăra motociclete mari, performante, folosite pentru plăcere, nu pentru mersul la serviciu, ca în Asia.

În afară de asta, legislația din Europa ar impune efectuarea unor modificări constructive ale modelului asiatic, principala modificare fiind prezența ABS-ului, pe lângă alte mici detalii, lucru care ar influența prețul final.

Din câte știu eu, Yamaha Motor Europe va lua decizia să nu aducă acest model pentru marii consumatori de motociclete, Italia, Germania, Spania, Marea Britanie, Grecia fiind pe locul 5 în acest clasament.

Yamaha Fazer 25

În această situație, importatorul local Yamaha, firma Motodynamics, companie deținută de Yamaha Grecia, firmă în care unul din principalii acționari este Yamaha Europe, chiar dacă și-ar propune să aducă în țara noastră noul Fazer 25, nu ar putea să facă asta datorită costurilor exagerat de mari, care ar ridica prețul final al motocicletei.

Costurile suplimentare ar fi următoarele: modificări ale motocicletei (inclusiv apariția ABS-ului), transport maritim până în România, taxe vamale și TVA adăugate costului, transport rutier Constanța – București, omologarea de tip la RAR (operațiune scumpă și complicată în lipsa unei omologări Europene, care ar dura peste 2 luni).

Cantitatea minimă care ar justifica un transport ar fi un container (mic sau mare), în care ar intra aproximativ 30, respectiv 50 de motociclete.

Estimarea mea este aproape de adevăr, cu o marjă de eroare stabilită de modul de ambalare al motocicletelor noi.

Yamaha Fazer 25

Aici însă, un eventual client hotărât să cumpere un container de motociclete, s-ar lovi de refuzul fabricii, care nu ar accepta să producă 30 de unități cu modificările impuse de legislația Europeană, adică ABS și alte mici giumbușlucuri, atât timp cât în India se vor vinde câteva zeci de mii de unități din acest model în fiecare an, însoțite de alte multe mii în Indonezia, de exemplu, toate astea fără mofturile Europene (ABS care va deveni obligatoriu în India în 2019 și Euro 3, 4, sau care va mai urma).

Estimarea legată de volumul vânzărilor în India este de această dată subevaluată, având în vedere totalul vânzărilor din India ale anului 2016, când numărul unităților noi a depășit 17 milioane, depășind pentru prima dată în istorie vânzările din China.

Cum putem să ne gândim că România ar conta în vreun fel pentru marii producători, atât timp cât la noi se vând sub 1000 de unități noi pe an, față de cele 17 milioane ale Indiei, 16,8 milioane în China, 6 milioane în Indonesia, 1,7 milioane în Thailanda, 850.000 în Filipine, 200.000 în Vietnam, sau cele câteva milioane de motociclete noi vândute în țările din vestul Europei ?

Așadar, dacă cineva ar hotărâ că e cazul să facă un import în România, aducând un container de Fazer 25, în afară de faptul că decizia ar echivala cu un fel de sinucidere economică, fără nici un fel de șanse de a genera un mic plus (nu vreau să-i zic profit), prețul final rezultat ar fi de peste 3000 Euro și primul refuz ar fi cel al fabricii producătoare.

Acestea sunt principalele motive pentru care Fazer 25 nu va fi vândut în România, chiar dacă piața din țara noastră are alte nevoi față de cele din vestul Europei, iar o astfel de motocicletă ar fi binevenită și ar putea înlocui motoarele second hand de 1000-1500 Euro.

Discuția ar putea continua la nesfârșit, dar aceasta este situația momentului.

Yamaha Fazer 25

Și acum să vedem ce pierdem și ce oferă Yamaha Fazer 25.

Motor în 4 timpi, SOHC, răcit cu aer, 2 supape, 20,7 CP la 8000 rpm, 20 Nm la 6000 rpm, alimentare prin injecție, cutie cu 5 trepte, frâne hidraulice, disc frână față 282 mm și 220 mm pe spate, rezervor de 14 litri care îi asigură o autonomie de peste 600 km, consum mediu de 2,3 ltr/100 km, masă la plin 154 kg.

Și, ca să parafrazez niște confrați din domeniu, voi ce părere aveți ?

Dacă vreți să aflați mai multe amănunte despre acțiunile importatorului Yamaha, compania Motodynamics SRL, mai jos sunt articolele postate până acum.

Caravana Yamaha vine la Constanța

Caravana Yamaha pleacă la drum prin România

Yamaha MT Tour 2017 ajunge în România

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Cea mai tristă știre a lunii august din lumea moto internațională a fost accidentul lui Angel Nieto, urmat la câteva zile de moartea marelui campion.

Vestea a șocat pe toată lumea, iar reacția comunității moto a fost pe măsură, manifestările spontane fiind impresionante.

Muzeul Angel Nieto

Monumentul de lângă virajul Angel Nieto de pe circuitul Jerez

În toate orașele mari ale Spaniei, în toate locurile legate de numele marelui dispărut, la monumentul de pe circuitul Jerez, de lângă virajul cu numele pilotului, la casa din Madrid, Muzeul Angel Nieto pentru o vreme, mii de oameni au venit să își manifeste durerea pricinuită de pierderea campionului și recunoștința pentru ceea ce a însemnat el pentru motociclismul spaniol.

Toți cei prezenți la prima cursă de MotoGP de la Brno, piloți, tehnicieni, manageri, au adus un omagiu maestrului ținând un minut de reculegere chiar pe pista circuitului.

Muzeul Angel Nieto

Minut de reculegere ținut la cursa MotoGP de la Brno

Nu am mers la cursa de la Brno, nu am fost la Ibiza, unde a avut loc ceremonia funerară, dar am ajuns întâmplător la Madrid.

Singurul obiectiv din Madrid legat de numele lui Nieto era fosta lui locuință, transformată în Muzeul Angel Nieto, dar închis de ceva vreme.

Casa e relativ ușor de găsit, datorită extraordinarei rețele de metrou de acolo, probabil cea mai mare din Europa, rețea care acoperă practic întreaga suprafață a orașului.

Muzeul Angel Nieto

Imagine din Muzeul Angel Nieto, atunci când funcționa

Ca să nu bâjbâi, am întrebat un șofer de taxi pe unde este strada, fără să precizez ce anume caut acolo.

Nu am apucat să termin întrebarea și omul mi-a arătat direcția, explicându-mi pe unde este Muzeul Angel Nieto.

Se pare că toata lumea era la curent cu vestea tristă a morții campionului și că Nieto era cunoscut de toți.

Am ajuns repede în fața casei, cam neîngrijită, cu Muzeul Angel Nietogeamurile și usile protejate de grilaje, ca să nu zic lăsată în părăsire.

Pe toate geamurile casei se aflau flori, bilete, panglici, steaguri, semne ale respectului de care se bucură campionul.

Știam că asta voi găsi acolo, nu mă așteptam la nici o surpriză, nu credeam că voi găsi pe cineva, sau că voi putea vizita muzeul închis.

M-am dus acolo ca să las pe unul din geamuri un steguleț al României, pe care am scris 12 + 1 = Love (o inimă).

Fără nume, pentru că am considerat că micul simbol ne reprezintă pe toți iubitorii de moto din România, care l-am admirat și respectat pe Angel Nieto.

Muzeul Angel Nieto

Fiecare zi din viață este câte o poveste, iar poveștile mele sunt, de ce mai multe ori, cu și despre motociclete. Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul  POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Cine ar fi crezut la lansarea modelului 1290 Super Duke R, cea mai spectaculoasă motocicletă naked produsă de KTM, că se va transforma în doar doi ani într-un Sport Touring ?

1290 SUPER DUKE GT

Apariția primului 1290 Super Duke a stârnit valuri de entuziasm și a revoluționat categoria naked.

Indiferent dacă erau fani ai motocicletelor KTM sau nu, toți gazetarii de specialitate au declarat că noul super-naked este cel mai spectaculos model al categoriei, având performanțe de excepție și o manevrabilitate deosebită.

Campania promoțională care a însoțit lansarea motocicletei pe piață a inclus un film oficial al cărui efect aproape că descuraja, demonstrația de pilotaj inclusă fiind un fel de evoluție moto Gymkhana.

În scurt timp de la lansare, am avut ocazia să testez noul model, dar, influențat în bună măsură de agresivitatea filmului și de virtuozitatea pilotului, am fost la început destul de reținut. Surpriza plăcută a fost aceea că am descoperit imediat calitățile incontestabile ale motocicletei și, mai ales, manevrabilitatea pe care nimeni nu o promova.

1290 SUPER DUKE R

KTM 1290 SUPER DUKE R

În primii doi ani de la apariție, au fost lansate multe alte motoare mai mult sau mai puțin asemănătoare, probabil cel mai apropiat concurent fiind Yamaha MT-10, superioară la unele capitole, dar cu siguranță nici una dintre noile motociclete nu a însumat atâtea calități și, în special, manevrabilitatea spectaculoasă a modelului 1290 Super Duke R.

Senzațiile trăite pe 1290 SD R mi-au rămas proaspete în minte și era normal ca la apariția variantei Sport Touring să-mi doresc să testez motocicleta.

De data asta nu mai aveam nici un motiv să fiu reținut ci, dimpotrivă, mă așteptam la o nouă reușită a firmei și la zâmbetul de satisfacție cu care rămâi după test. Așa a și fost!

Pentru a transforma o motocicletă naked cu un vădit caracter sportiv într-una de Sport Touring (ca să nu spun Grand Turismo, categorie pe care o sugerează inițialele GT), a fost nevoie de niște modificări.

1290 SUPER DUKE GT

A apărut o carenă cu parbriz reglabil, capacitatea rezervorului de combustibil a fost majorată pentru autonomia necesară în cazul drumurilor lungi, subcadrul a fost lungit și scărițele pasagerului au fost coborâte pentru a obține o poziție mai relaxată, au fost instalate genți laterale, cruise control și un sistem automat de monitorizare a presiunii anvelopelor.

Dar poate cea mai importantă modificare apărută pe 1290 Super Duke GT sunt suspensiile față-spate. Au fost folosite amortizoarele de pe modelul 1290 Super Adventure, WP semi-active, gestionate electronic, dar adaptate utilizării pe sosea, având cursa mai mică, atât pe față, cât și pe spate.

Suspensiile au trei moduri de lucru: Comfort, Street și Sport care pot fi selectate de pilot, iar o unitate de control SCU (Suspension Control Unit) adaptează rata compresiei în timp real, în funcție de suprafața pe care se rulează și în funcție de pilot, pe baza informațiilor primite de la un set de senzori și accelerometre. Sistemul poate detecta și sarcina motocicletei, adaptând suspensiile diferitelor greutăți.

1290 Super Duke GT

Motorul a păstrat performanțe asemănătoare celor de la modelul R, dar a suferit numeroase îmbunătățiri, toate aduse pentru folosința touring. Cuplul motor maxim este identic, dar 80% din cuplu este livrat la numai 3250 rpm, oferind un răspuns optim pe plaja de turații joase și medii.

Chiulasele, vilbrochenul, evacuările sunt optimizate, iar pistoanele, chiar dacă sunt mai mari decăt cele ale vechiului motor RC8R, sunt cu 47 grame mai ușoare, fiind realizate cu ajutorul unor tehnologii folosite în productia pieselor din Formula 1.

Pachetul electronic este complex, iar dotările prezente în configurație standard sunt generoase și fac din motorul vechii “Bestii” un adevărat partener la drum.

Există trei moduri de livrare a puterii: Sport, Road și Rain, mod în care puterea este limitată la 100 CP.

1290 Super Duke GT

Controlul accelerației prin sistemul Ride-by-Wire face posibilă intervenția controlului tracțiunii în funcție de modul de livrare a puterii selectat, nivelele fiind diferite, începând cu intervenția consistentă în situațiile dificile (modul Rain), trecând prin modurile Road și Sport, în care intervenția scade treptat permițând chiar ușoare derapaje pe viraj în modul Sport, până la deconectarea completă oferită celor cu experiență, dornici de senzațiile oferite de pilotajul clasic, fără controlul tracțiunii.

În căutarea unui control total al motocicletei și pentru obținerea unui nivel ridicat al gradului de securitate, sistemul de frânare este echipat cu ABS combinat, cu ajutorul căruia frâna roții de spate este controlată de sistem la acționarea manetei de frână față și, ca un plus, există un mod Supermoto, în care ABS-ul nu influențează roata spate, dar este activ pe frâna roții de față, opțiune oferită acelorași piloți experimentați a căror nivel de experiență personală le permite derapaje controlate.

1290 SUPER DUKE GT

Multe alte sisteme sunt instalate pe motocicletă, unele fiind mai puțin întâlnite pe motociclete.

Motor Slip Regulation este opusul controlului tracțiunii și împiedică blocarea roții spate la decelerările bruște, comandând clapetelor de accelerație un plus de combustibil, care forțează rotirea roții.

Motorcycle Stability Control optimizează presiunea lichidului de frână pe instalație și face posibilă intervenția sistemului ABS pe viraje.

Hill Hold Control identifică situațiile în care motocicleta se află oprită în rampă și previne deplasarea accidentală cu spatele, intervenind și menținând activă presiunea lichidului de frână după ce pilotul a eliberat maneta de frână.

Automatic Turn Indicator Reset oprește semnalizatoarele după 10 secunde de mers sau 150 de metri de deplasare, permițând pilotului să se concentreze asupra mersului și celorlalte comenzi.

1290 SUPER DUKE GT

Tyre Presure Monitoring System monitorizează presiunea anvelopelor, așa după cum o arată și denumirea sistemului, informația fiind afișată pe bord.

În fine, Led Cornering Lights reglează intensitatea luminii lămpilor situate în lateralul rezervorului, oferind mai multă lumină pe viraj, în funcție de înclinația motocicletei.

O parte din sistemele de mai sus nu sunt incluse în configurația standard, dar pot fi comandate ca opționale, prezența tuturor acestor dotări și performanțele motorului ridicând standardele unei motociclete Sport Touring la un nivel egalat de puține modele concurente.

Caracteristic pentru drumurile lungi sunt gențile laterale de bagaje, foarte frumoase, dar cu ceva probleme.

Este cât se poate de ușor de înțeles că nici un constructor de motociclete sau mașini nu poate produce toate reperele unui vehicul, nu ar fi economic și competitiv, fiind nevoit să conlucreze cu specialiști din diferite domenii.

KTM 1290 Super Duke GT

Cu câțiva ani în urmă, KTM coopera cu Hepco & Becker, un lider al producătorilor de sisteme de bagaje moto, a căror genți laterale și top case sunt de cea mai bună calitate și au cele mai sigure sisteme de prindere. Explicația este faptul că firma germană se încăpățânează să producă gențile și să îndoaie fiarele sistemelor de prindere în Germania, în loc să le aducă din China, așa cum fac cele mai multe firme din domeniu.

Actualul furnizor de genți (sper să nu fie produse chiar de KTM) a respectat designul de excepție, gențile fiind foarte frumoase, (o spun chiar dacă repet afirmația), dar calitatea și fiabilitatea sistemului de închidere și chiar etanșeizarea genților fiind departe de perfecțiune.

La capitolul nereușite aș adăuga parbrizul carenei, din nou foarte frumos, dar având un sistem de reglare pe care nu aș fi avut tupeul să-l instalez pe o Mobra. Trebuie să recunosc că e sigur, odată fixat parbrizul nu se mișcă, rămâne pe poziție, dar operațiunea de reglare îți dă emoții serioase, iar efectul la vânt mi s-a părut nul, indiferent de poziție.

KTM 1290 Super Duke GT

Lista minusurilor nu e lungă, iar atuurile Bestiei îmblânzite sunt atât de evidente, încât tind să dau dreptate numeroșilor colegi mult mai experimentați de la revistele internaționale, care au decretat modelul 1290 Super Duke GT ca fiind cel mai reușit Sport Touring al momentului.

Cu siguranță, această motocicletă nu va fi alegerea finală a tuturor celor pasionați de excursii lungi, criteriile de alegere ale unei motociclete fiind multe și, mai ales personale, dar, indiferent de ce motocicletă ar fi opțiunea finală, KTM 1290 Super Duke GT este cea mai spectaculoasă, cea mai puternică, cea mai plină de caracter din câte există în acest moment la această categorie.

.

Sau poate greșesc și KTM a creat o nouă categorie de care nu se vorbea până acum, Supersport Touring, al cărei lider incontestabil este 1290 Super Duke GT.

1290 Super Duke GT

Ce mi-a plăcut la modelul 1290 Super Duke GT:

Performanțe deosebite ale motorului

Amortizoare semi-active foarte eficace

Precizie în ținuta de drum a motocicletei

Masa motocicletei excepțională

Poziție foarte bună a pilotului indiferent de gabarit

Ce nu mi-a plăcut la modelul 1290 Super Duke GT:

Parbrizul carenei greu de reglat

Probleme ale sistemului de închidere a genților laterale

Gențile laterale nu sunt etanșe

1290 Super Duke GT

Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 5 (234) din mai 2017.

Fotografiile care ilustrează povestea testului motocicletei KTM 1290 Super Duke GT sunt creația prietenului meu, maestrul fotograf Radu Chindriș.

Dacă v-a plăcut articolul, puteți găsi mai jos teste făcute cu alte motociclete KTM, articole postate până acum.

KTM 1290 Super Duke R, model 2015 – test şi prezentare – varianta video

KTM 690 Duke R – test și prezentare – varianta video

KTM 250 EXC-F model 2017 – test și prezentare video

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

După ce Dorin Racz a înregistrat un succes major în Campionatul Mondial AMD al constructorilor de motociclete, reușita lui este recunoscută și acasă.

Dorin Racz

Cu Bebe de la Anarchy Custom și motocicleta construită de el, El Lunes.

L-am întâlnit pe Dorin Racz (Bebe) cu doi ani în urmă, la o manifestare organizată pentru pasionații de custom, construcția și personalizarea motocicletelor, fenomen aflat în România la început.

În ziua în care am mers să filmăm evenimentul, Bebe prezenta publicului în premieră motocicleta construită de el, El Lunes, motocicletă care mi s-a părut genială încă din prima zi (ca să nu mai spun de povestea interesantă a numelui dat acestei motociclete).

I-am spus lui Bebe părerea mea și l-am sfătuit să participe la evenimente internaționale, pentru că motocicleta costruită de el are valoare și locul ei este pe scena marilor expoziții internaționale.

Întreaga poveste poate fi văzută mai jos, inclusiv filmul.

Custom Wheels 2015 – a doua ediţie – Reportaj partea 1

Nu știu cât au cântărit părerea și sfaturile mele în planurile de viitor ale tânărului constructor, cert este faptul că în anul urmator, la Intermot, expoziția internațională de motociclete de la Köln, Bebe a dus motocicleta construită de el și a înscris-o la Campionatul Mondial AMD găzduit de Intermot.

L-am întâlnit pe Bebe în expoziție cu vreo două zile înainte de anunțarea rezultatelor, i-am urat succes, pentru că proiectul lui era o reușită, dar concurența la categoria Freestyle, la care El Lunes era înscrisă, era deosebit de valoroasă.

întors de la Koln înainte de aflarea rezultatelor, am postat povestea, fiind foarte curios să aflu deznodământul, povestea fiind mai jos.

Un român concurează în Campionatul Mondial AMD al constructorilor de motociclete custom

Succesul aproape că nu a surprins pe nimeni, dar, cu siguranță, a făcut mulți români fericiți. Bebe s-a clasat pe locul 6 la Campionatul Mondial AMD.

A fost prima mare reușită a unei motociclete construite în România, în cadrul unui Campionat Mondial.

Este adevărat că au mai fost și alte motociclete construite în România care s-au bucurat de apreciere internațională, câștigând de câteva ori trofee importante, dar asta s-a întâmplat în cadrul întâlnirilor internaționale Harley-Davidson, nu în cadrul unei competiții oficiale.

Povestea reușitei din Campionatul Mondial AMD mai jos.

Succes de răsunet – marca românească Anarchy Custom în topul mondial al constructorilor de motociclete

A mai trecut un an și chiar mă întrebam ce poate să mai urmeze.

Îl voi vedea pe Bebe la altă expoziție, va începe un alt proiect interesant cu care să poată participa la altă competiție importantă ?

Așteptările mele au fost depășite, pentru că munca lui Bebe și reușita lui internațională a fost recunoscută, în sfârșit și acasă, în România.

Cu puțin timp în urmă, Dorin Racz, cunoscut printre prieteni ca Bebe, a fost numit Cetățean de Onoare al orașului Câmpia Turzii și i-a fost înmânată cheia orașului.

Dacă îmi aduc bine aminte, au mai existat cazuri în care sportivi de excepție din motociclismul românesc au fost răsplătiți pentru rezultatele înregistrate, dar cred că este prima dată când un constructor de motociclete român se bucură de respectul autorităților locale.

Nu-l cunosc pe primarul din Câmpia Turzii, nu știu din ce partid face parte și nici nu mă interesează.

Tot ce știu este că îl respect pe el și pe toți cei care au manifestat atâta deschidere, încât să recunoască valoarea muncii depuse de Bebe și rolul lui de ambasador al fenomenului moto din România și al țării noastre în general.

Dorin Racz

Începând de acum, Câmpia Turzii se află nu numai pe harta fenomenului custom mondial, ci și în inima iubitorilor de motociclete din România.

Bravo Bebe, nu ai muncit degeaba !

Bravo Câmpia Turzii, știi să-ti respecți valorile !

.

Fiecare zi din viață este câte o poveste, iar poveștile mele sunt, de ce mai multe ori, cu și despre motociclete. Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul  POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Cât de ciudată poate fi viața, ca, după 13 titluri de Campion Mondial și 90 de victorii în mari premii de motociclsim, să fii lovit în trafic, de un Fiat 500 condus de o femeie, în timp ce mergeai cu 40 km/h cu un ATV utilitar, pe o stradă din Ibiza și purtai și cască ?

Angel Nieto

Probabil că motocicliștii mai tineri nu au auzit de Angel Nieto, nu ar fi o mare surpriză. Dar asta se întâmplă numai în România, pentru că acasă, în Spania și în celelalte țări în care motociclismul înseamnă mai mult decât schimburi de replici istețe pe Facebook și 1000-2000 km pe an de folosit motocicleta, Angel Nieto este un simbol al motociclismului.

Împreună cu Giacomo Agostini a dominat cursele din Campionatul Mondial, obținând în perioada 1964-1986 13 titluri de Campion Mondial la clasele 50 cc și 125 cc și 90 de victorii de cursă.

Fiind foarte superstițios, Angel nu a recunoscut niciodată numărul 13 și declara că este de 12 + 1 ori câștigător, număr pe care îl avea scris și pe rulota sa parcată permanent în parcul echipelor de la MotoGP.

Numai Giacomo a reușit 15 titluri de Campion Mondial și 122 de victorii, Angel Nieto find depășit la numărul de victorii de încă un pilot până în prezent, de Valentino Rossi, pe care Angel l-a sărbătorit cu mult entuziasm în 2008, la cursa la care Valentino i-a egalat performanța.

Angel Nieto

Rezultatele sale au inspirat mii de tineri, așa cum în România, cu mulți ani în urmă, medaliile cucerite de Nadia Comăneci au creat o stare generală de entuziasm și mii de fetițe au fost înscrise de părinți la cursuri de gimnastică.

Cam același lucru s-a întâmplat în Spania, dar miile de copii au fost duși de părinți la cursuri de moto și așa au apărut Alex Criville, Sete Gibernau, mai multe generații de piloți, care continuă și în prezent să câștige curse sau să formeze, la rândul lor, alte generații de piloți.

Noi nu avem cum să realizam cât de mare este pierderea suferită de sport prin dispariția unui singur om, dar lumea sportului cu motor este în doliu.

Familia campionului a hotărât ca trupul neînsuflețit să fie incinerat și, pentru ca toți cei dragi lui, colegi, elevi, prieteni, toată lumea din MotoGP și nu numai, să poată fi lângă marele dispărut, vor fi organizate la începutul lunii septembrie niște funeralii la Madrid, după cursa MotoGP de la Silverstone.

Ca semn al respectului nemărginit pe care i-l port, voi încerca să pregătesc un reportaj de la casa lui din Madrid, transformată în muzeu și, cu puțin noroc, chiar de la ceremonia din septembrie.

Rămas bun Angel Nieto !

Angel Nieto

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

La 20 de ani de la lansarea primului model de motocros produs de Yamaha cu motor în 4 timpi, YZ450F 2018 este la a treia generație cu motorul având evacuarea în spate.

YZ450F 2018

Prezentat în premieră cu puțin timp în urmă, noul YZ450F 2018 a fost oferit spre testare reprezentanților presei de specialitate.

Într-o companie selectă, printre gazde aflându-se Lin Jarvis, Managing Director Yamaha Motor Racing, Romain Lebvre, pilotul echipei oficiale Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team și Loïc Larrieu, locul 2 în clasamentul general provizoriu din EnduroGP, reprezentanții presei de specialitate din Europa au putut testa noul model, după o prezentare a motocicletei făcută de oameni din conducerea companei.

Din partea țării noastre a participat laYZ450F 2018 eveniment multiplul Campion Național Adrian Răduță, una dintre vocile autorizate ale motociclismului din România, care, chiar dacă nu activează în presă, este unul dintre puținii oameni care pot înțelege cu adevărat avantajele oferite de tehnologia implementată în YZ450F 2018.

A treia generație a modelului YZ450F este complet modficată, toate componentele fiind modificate, multe dintre soluțiile tehnice ale modelului anterior fiind îmbunătățite, fiecare reper în parte fiind studiat și optimizat.

YZ450F 2018Noul motor instalat invers pentru o mai bună centralizare a maselor, introdus în 2010, are acum pornire electrică, păstrând aceeași masă totală de 112 kg și este instalat pe un șasiu mai compact și mai îngust, pentru o manevrabilitate mai bună.

Rezultatul modificărilor făcute motorului și șasiului este faptul că motocicleta se simte mai ușoară, se comportă mai bine în perioadele de frânare, este mai echilibrată și poate fi controlată mai ușor atât în viraje, cât și în zonele cu teren accidentat, tracțiunea la ieșirea din viraje este mai eficace, iar puterea este livrată mai liniar.

YZ450F 2018

Dacă adăugăm la toate aceste avantaje faptul că setările hărților motorului și livrarea puterii pot fi făcute cu orice smartphone, YZ450F 2018 are toate șansele să devină unul dintre modelele de succes în competițiile de înaltă performanță la care Yamaha participă.

Prețul modelului YZ450F 2018 nu a fost încă anunțat, dar va putea fi comandat la magazinul importatorului oficial în România, compania Motodynamics, sau la magazinele dealerilor oficiali.

YZ450F 2018

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Red Bull Romaniacs 2017 a fost cea mai dificilă ediție de până acum, iar Graham Jarvis ridică ștacheta performanței obținând cea de-a 6-a victorie.

Încă din prima zi, etapa Prolog a dovedit încă odată (dacă mai era nevoie), că Red Bull Romaniacs este cea mai dură competiție de hard enduro desfășurată de-a lungul a mai multe zile.

Chiar dacă Alfredo Gomez, declarat de organizatori ca fiind unul dintre favoriții clasei Gold, a fost învingător al spectacolului desfășurat în mijlocul orașului, șansele sale la victoria finală erau numai teoretice, cei doi prim soliști, Graham Jarvis și Jonathan Walker având performanțe superioare.

Din păcate, acest lucru s-a adeverit chiar din prima zi de concurs în afara orașului, când atât Gomez, cât și Wade Young (un alt favorit al organizatorilor), au fost nevoiți să abandoneze din cauza unor accidentări, iar Jonny Walker a fost pus în situația de a continua cu greu, serios afectat de o căzătură, care i-a anulat orice șansă de a căștiga competiția la general.

Graham Jarvis s-a văzut în postura de lider, următorul concurent, Mario Roman neavând suficiente arme pentru a-l depăși pe Jarvis, în timp ce Paul Bolton a ratat un punct de control, primind o penalizare care l-a scos din lupta pentru primul loc.

Romaniacs 2017

Mario Roman la Red Bull Romaniacs 2017

Graham Jarvis, poreclit încă de anul trecut “Regele Carpaților”, adaugă încă o victorie spectaculoasă zestrei sale greu de egalat, dovedind fără nici o îndoială că este cel mai tehnic pilot pe care spectatorii români l-au văzut în acțiune.

În clasamentul general el a fost urmat de Mario Roman și Paul Bolton, în timp ce Mani Gyenes a reușit la clasa Silver un binemeritat loc 2, fiind sprijinit încă odată de Marcel Butuza, om de sport și mare sufletist, care i-a oferit pentru concurs motocicleta personală și tot sprijinul necesar.

Chiar dacă Red Bull Romaniacs 2017 a fost un spectacol total, cu o organizare și o mediatizare de excepție, au fost mulți care și-au pus întrebarea dacă nu s-a mers prea departe.

Este hard enduro sau enduro extrem ?

De ce au fost stabilite niște porțiuni ale traseului imposibil de parcurs fără ajutor, chiar în condiții de teren uscat ?

Oare este normal ca nici un pilot să nu poată urca fără ajutor, chiar liderul, recunoscut ca cel mai talentat, tehnic și bine pregătit pilot, să poată parcurge o porțiune de traseu numai cu ajutorul a 3-4 spectatori ?

Romaniacs 2017

Graham Jarvis – Red Bull Romaniacs 2017

Trecând peste întrebările și nelămuririle unora, Red Bull Romaniacs rămâne unul dintre cei mai buni ambasadori ai României, ducând faima țării noastre și a frumuseților ei pe toate meridianele globului.

.

Materialul filmat a fost prezentat în rubrica moto a emisiunii La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 29 iulie 2017.

Foto: Red Bull Content Pool, arhiva personală

Emanuel Gyenes la Romaniacs 2017

Emanuel Gyenes la Red Bull Romaniacs 2017, locul 2 la clasa Silver

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

The main event of the season in the Harley-Davidson family is the arrival of the truck. To a biker, the event is the equivalent of Christmas in the middle of summer.

23 motorcycles of the main Harley-Davidson models are brought out to the public to be tested.

I could not miss the opportunity to present to you out of the 23 wonders Softail Slim S, a motorcycle that to us is just a bobber, but to the Americans is a real symbol, an emotion-loaded model.

.

The Slim S model was designed as a homage brought to a historical motorcycle.

In 1942, after the attack on Pearl Harbor, the US decided to join the war and one of the most important vehicles, a go-to for the American Army, was the Harley-Davidson WLA 45 motorcycle.

softail slim s

WLA 45 in WWII

45 stands for its cylindrical capacity, respectively for its 45 cubic inches or 750 cc, but, due to the fact that this motorcycle was launched in 1942, many have called it WLA 42 or “The Liberator.”

In the memory of this historical motorcycle, the Harley-Davidson designers envisaged a model to pay tribute to this icon, to this symbol of the company issued in more than 90.000 units, out of which 30.000 were sent to the allies, in the Soviet Union.

softail slim

WLA 45 restored

Borrowing some of the parts of that motorcycle, its overall looks and, speaking of the inaugural edition, its colors and even the star logo – the mere symbol of the American Army – they created the Softail Slim S.

For the model to mean something on the American market and have a full impact, the manufacturer decided to install on this first motorcycle the Screemin’ Eagle Twin Cam 110B engine.

softail_slim s

Harley-Davidson Slim S 2016

It is the first series motorcycle to receive the Harley-Davidson engine in question. Up until now, in order to benefit from this special engine, the fans of the brand had to order one of the super-accessorized, therefore extremely expensive CVO (Custom Vehicle Operation) models.

But with this model the engine was installed on a high series motorcycle, its main technical feature being its maximum torque. It is chilling: 145 Nm. If I may remind you, as a comparison, the motorcycle dubbed “The Beast” – otherwise known as the KTM 1290 Super Duke R – has only 144 Nm.

Softail Slim S

What we have here is a wild beast disguised as a bobber. A lot of people will say: “Harley Davidson, what can it do?” It is a motorcycle with a stunning start up. The Screemin’ Eagle Twin Cam engine is complemented by the High Flow admission and the Shotgun exhaust.

It’s pointless to go into details. The fact that the engine provides for 82 HP has no meaning at all, as the main point of attraction is its impressive torque. The size of the motorcycle is typical to a bobber and one has to point out the very low seat height. Anybody can ride in such a low seat, which may be also the only flaw of this motorcycle, since, as I have said many times over, no motorcycle is perfect.

Softail Slim S

Because the designers sought to attain this low seat, when making turns, the floorboards will run against the pavement and, as, unfortunately, no wear-and-tear component has been foreseen, when touching the pavement, the floorboards, which are not exactly cheap, will get scuffed. But, otherwise speaking, due to the fact that its centre of gravity is as low as it can go, one is in full control, even though the total weight of the motorcycle amounts to 308 kg.

It is hard to describe in words what one feels in traffic when riding this motorcycle. Its retro looks combined with the features of a modern motorcycle, its wireless throttle, cruise control, hydraulic clutch, with no electronic systems – all gear a comfortable motorcycle, which seems weightless. With fabulous starts and more-than-enough breaking options, this bobber is not just a bobber, but a modern and performing motorcycle.

Softail Slim S

For those who think of Harley-Davidson motorcycles by means of preconception, considering them outdated, I have a single suggestion: test a Softail Slim S with a Screemin’ Eagle Twin Cam 110B engine and you will discover that the thrills one gets when riding such a thing may be stronger that Viagra.

.

This test was possible only due to the support of my friends from Harley-Davidson Bucharest.

Softail Slim S


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Până la startul etapei Prolog de la Red Bull Romaniacs 2017, să vedem ce au declarat unii dintre piloții cotați ca favoriți.

Fotografii 2015

Jonny Walker

Jonny Walker (KTM, Marea Britanie) a fost nevoit să se retragă anul trecut în urma unei accidentări suferite chiar în prima zi de off-road, însă anul acesta este determinat să câştige titlul cu numărul trei.

Cel mai tânăr câştigător al Red Bull Romaniacs are toate şansele să îi egaleze anul acesta recordul lui Cyril Despres – primul câştigător din istoria raliului care a reuşit trei tiluri, fiind devansat în clasament doar de Graham Jarvis.

“Aștept cu nerăbdare cursa din acest an pentru a încerca să mă revanșez după ce mi-am fracturat piciorul anul trecut, când speram la a treia victorie consecutivă. Mă întorc anul acesta să lupt pentru victorie! “

Alfredo Gomez

Alfredo Gomez

Alfredo Gomez (KTM, Spania) a câştigat luna trecută Erzbergrodeo, cursa de pe muntele de fier din Austria, şi doreşte să câştige cursa de cinci zile din România, după ce anul trecut a terminat pe locul doi.

 ”Sunt nerăbdător să iau iar startul la Red Bull Romaniacs, am lucrat foarte mult cu echipa, ne-am antrenat din greu și ne-am făcut setările la motocicletă, îmi place foarte mult această cursă cu acele zile lungi de stat pe motor. Voi încerca să dau tot ce pot și voi lupta pentru victorie. Ar putea fi posibil – dacă nu se întâmplă nimic ciudat, o voi face.”

David Knight

David Knight

David Knight, multiplu campion mondial de enduro (clasic) şi câştigător al International Six Days Enduro este supriza clasei Gold din acest an. Britanicul este debutant la Red Bull Romaniacs, dar, având învedere palmaresul său, mulţi se aşteaptă să îl vadă măcar în top 5 la finişul de pe 29 iulie.

“Am urmărit mulți ani progresul Red Bull Romaniacs și întotdeauna am sperat că voi avea șansa de a concura într-o zi. Îmi cer scuze fanilor că a durat atât de mult, dar în sfârșit voi lua startul la Sibiu și sunt foarte fericit. În această etapă a carierei mele vreau să particip la evenimente care mă motivează și care sunt plăcute, așa că alegerea și dorința mea a fost să vin! Nu am nici o mare așteptare, bineînțeles că încerc să dau tot, dar mă duc pur și simplu cu intenția de a experimenta și de a învăța, de a-i urmări pe cei obișnuiți cu raliul și de a vedea unde voi fi când vom termina, știu că vor fi cinci zile foarte dificile, mai ales că acum sunt privat. “

Red Bull Romaniacs

Cu Jonny Walker

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

 

Vezi articolul integral

 

Tiberiu Troia

Ediția a 14-a a celei mai dificile competiții de hard enduro, Red Bull Romaniacs, se anunță a fi una dintre cele mai spectaculoase de până acum.

Fotografii Romaniacs 2015

De ani de zile, luna iulie transformă Sibiul, din oraș cultural, în capitala mondială a motociclismului hard enduro.

Considerată cea mai dificilă competiție desfășurata de-a lungul a mai multe zile, Red Bull Romaniacs a pus România pe harta motociclismului mondial, așa cum nu a mai reușit nici o altă competiție până acum.

Faptul că sute de piloți fac eforturi să participe, cheltuiesc 5-6000 euro doar pentru cursă și cei mai mulți vin însoțiți de familii, producătorii de motociclete trimit piloții de uzină și consideră competiția ca o prioritate, reprezintă confirmarea faptului că Red Bull Romaniacs a devenit de mult un succes.

Succes sportiv, promoțional și, cu siguranță, comercial.

Ultimul lucru pe care ar trebui să-l facă cineva ar fi să facă socoteala cât câștigă organizatorii. Beneficiile aduse României sunt greu de calculat și Red Bull Romaniacs a reușit să facă pentru România ceea ce nici o generație de politicieni nu a făcut (e adevărat că nici nu și-au propus asta…).

Fotografii Romaniacs 2015

Graham Jarvis pe bârnă – 2015

Am fost în mai multe magazine din SUA, în care se vindeau DVD-uri și CD-uri și în toate puteai găsi fără eforturi concertul lui Michael Jackson la București și filmul cu Red Bull Romaniacs.

Faptul că etapa Prolog se desfășoară în mijlocul orașului și asistă sute de mii de oameni la spectacol, faptul că traseul încă se mai poate amenaja în pădurile României (cât or mai exista) și, nu în ultimul rând, pentru că organizarea este de excepție, au făcut ca această cursă din România să fie cunoscută în întreaga lume.

În acest an, iubitorii de statistici au toate motivele să fie interesați.

– sportivi din 49 de țări vor lua startul

– sunt înscriși 488 de piloți, din care numai la clasa Bronze sunt 236

– singurul pilot din lume participant la toate cele 14 ediții este românul Emauel (Mani) Gyenes

– Graham Jarvis este de 5 ori câștigător și atacă titlul din acest an

– 4 piloți sunt considerați favoriți la titlu: Graham Jarvis, Jonny Walker, Alfredo Gomez și Wade Young

Romaniacs Sibiu 2015

Jonny Walker, pilotul echipei oficiale KTM la etapa Prolog Romaniacs 2015

Trecând peste statistici și declarațiile oficialilor, părerea mea este că lupta adevarata se va da între Graham Jarvis și Jonny Walker.

Walker fiind mai tânăr cred că va câștiga Prologul, dar prima șansa la victoria finală este după părerea mea a lui Jarvis, un extraterestru pasionat de enduro.

Dar, pentru ca în sport și în special în hard enduro pot apare surprize de toate felurile, să așteptăm cu interes finalul cursei.

Voi fi acolo, vă voi ține la curent cu situația în cursă, voi face niște materiale live și, bineînțeles un filmuleț, poate și interviuri.

Toate cele scrise mai sus reprezintă părerea mea, nu cunosc pe nici unul din cei implicați în organizarea Red Bull Romaniacs, nu am nici un fel de interes, nu îmi fac iluzii că voi câștiga vreun ban din promovarea evenimentului, pur și simplu sunt nevoit să recunosc valoarea acestui eveniment și să fiu mândru de faptul că o activitate din domeniul motociclismului, pe care îl iubesc atât de mult, a făcut România mai cunoscută în lumea largă.

.

Red Bull Romaniacs

Alfredo Gomez

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Zvonul vânzării firmei Ducati circulă de câteva săptămâni și se pare că vom afla deznodământul în scurt timp.

Ducati

Chiar dacă Ducati a înregistrat în ultimii șase ani recorduri în vânzări, lafel ca ceilalți producători importanți de motociclete din Europa, grupul Volkswagen, deținător a unei bune părți din firmă, se pare că nu consideră promițătoare afacerea cu motociclete, încercând să vândă pachetul de acțiuni.

Interesați s-au găsit și surse dintre cele mai credibile au dat detalii.

Agenția de știri Reuters sau ziarul The Economic Times, cel mai citit cotidian de afaceri de limbă engleză după Wall Street Journal, au dat dat publicității informații despre potențialii cumpărători.

Edizione Holding, proprietate a familiei Benetton, fondul de investiții Bain Capital, acționar al trustului Bombardier sau firmele indiene producătoare de auto Eicher Motors (care controlează Royal Enfield) și Bajaj Auto, sunt pe lista celor care pot încheia tranzacția.

Dintre toate aceste entități, Bajaj Auto, deținătoare a 48% acțiuni din KTM, a declarat, prin domnul Rajiv Bajaj, Managing Director al firmei, că sunt foarte aproape de încheierea unui parteneriat.

Dacă auzeam o astfel de veste cu vreo 30 de ani în urmă, aș fi spus că ne apropiem de sfârșitul unei companii legendare, dar lumea s-a schimbat și s-a dovedit că injecția de capital făcută de indieni la KTM a reprezentat un pas în față.

Indiferent de rezolvarea problemei și de viitorul statut al firmei Ducati, producția de motociclete și distribuția lor nu vor fi influențate prea mult.

Mai ales pe piețele mici, cum este și România, astfel de schimbări nu sunt resimțite în nici un fel.

Ducati

Distribuitor va rămâne aceeași companie Metrotehnica Internațional, operațiunea va fi derulată în continuare de Ducati România, singurul lucru posibil fiind un suport tehnic suplimentar oferit de fabrică.

Am trecut prin situații similare fiind angajat al firmelor care erau cumpărate sau vândute.

Lucram la Harley-Davidson atunci când compania a cumpărat MV Agusta şi, mai târziu, lucram la MV Agusta când Harley-Davidson a vândut MV Agusta. Pare un joc de cuvinte, dar asta a fost realitatea.

Ca angajat al firmei Harley-Davidson, eram în Statele Unite, în sala în care se ţinea conferinţa dealerilor H-D, când s-a anunţat cumpărarea firmei MV Agusta, iar peste un an şi jumătate, ca angajat al MV Agusta, eram la Varese, în sala în care Claudio Castiglioni a anunţat că va cumpara din nou MV Agusta de la Harley-Davidson.

În nici una dintre rețele, schimbările de acționariat nu au influențat în nici un fel operațiunile dealerilor mici, iar tranzacțiile rămâneau pentru angajați sau chiar pentru clienți doar știri de senzație.

Va fi cumpărată firma Ducati ? Probabil că da și se pare că vom afla deznodământul destul de rapid.

Bajaj


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

At the Harley-Davidson event I tested two new models and had the pleasure of meeting Mr. Brad Richards, Styling Creative Design Director at the probably most beloved company in the world of motorcycling.

I will tell you a story. A true story about how a new motorcycle model is born.

When a great producer decides to launch on the market a revolutionary model, they have to make sure that they have a good marketing team.

Otherwise, they will have to hire one.

Of course, they will look for a specialist in the field, one that maybe has not had to do with motorcycles, but who has the required expertise.

To cut to the chase, they found and hired Brad Richards.

Brad was the magic hand that held the team together, coordinated it and started a whole process that they referred to as “a dance.” I would call it “a fight.”

Roadster

With Brad Richards at Saint Tropez


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Pentru posesorii de carnet categoria A2, Kawasaki D-Tracker poate fi motocicleta perfectă pentru traficul imposibil din București.

D-Tracker

Într-o perioadă în care toți importatorii de motociclete își concentrează atenția pe vânzările de motociclete mari, care reprezintă valori mari și aduc vânzări de accesorii, United Motors, importatorul Kawasaki din România, a adus unul dintre cele mai interesante modele mici lansate în 2016, D-Tracker.

Am intrat în magazinul Kawasaki ca să văd din nou modelul exclusivist ZX-10R Winter Test Edition, pe care visez să-l testez, motocicletă dezvoltată de Jonny Rea și Tom Sykes, produsă și omologată pentru echipa oficială din WSBK.

Motocicleta îți ia mințile cu cei 210 CP produși cu RAM air la 13.000 rpm și numai accidentul pe care l-am avut, datorită căruia am stat pe bară două luni, a făcut imposibil testul promis de prietenul Mașinuță.

Lângă minunea neagra care tronează la intrarea în magazin, am avut surpriza să văd una dintre cele mai mici motociclete de stradă produse în ultima perioadă de Kawasaki, D-Tracker.

Micul super moto cu motor în 4 timpi SOHC de 144 cc, dezvoltă 12 CP la 8.000 rpm și este echipat perfect pentru lupta de gherilă urbană pe care o ducem zilnic în București: 120 kg la gol, o gardă la sol uriașă, de 270 mm și furcă telescopică inversată pe față, cu o cursă generoasă de 150 mm.

D-Tracker

Zi de zi, în oraș, eu sunt un folositor convins de motocicletă mică, având caracteristici tehnice asemănătoare celor descrise mai sus, astfel încât nu mi-a trebuit mult să înțeleg avantajele modelului D-Tracker, dar, ca să folosești o astfel de motocicletă, trebuie să-ți permiți o a doua motocicletă și să nu ai nimic de demostrat.

A doua motocicletă, pentru că D-Tracker nu poate fi folosită la drumuri lungi și trebuie să te obisnuiești cu ideea că motocicleta mică se folosește utilitar în oraș datorită avantajelor ei și nu ai nimic de demostrat cu cei 12 CP, suficienți pe orice stradă aglomerată din București.

Un ultim argument pentru Kawasaki D-Tracker îl poate constitui prețul prietenos al modelului: 3000 Euro, preț care rivalizează cu cel al unor modele de scuter de 50 cc existente pe piață.

.

Dacă vă plac motocicletele Kawasaki, puteți găsi mai jos teste făcute cu diferite modele performante ale aceluiași producător, articole postate până acum.

Kawasaki Ninja H2 – test şi prezentare – varianta video

Kawasaki ZX-10R KRT Replica – test și prezentare video

Kawasaki Versys 1000 – test și prezentare

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Our test today is a small celebration. It is a celebration for us because it is not every day that one gets to test a collectible motorcycle. This MV Agusta F4 RC is basically a collectible because there were produced only 250 units.

F4 RC (Reparto Corse) represents the justification of the MV Agusta official racing team’s presence in the World Superbike Championship.

It is no secret that the Italian designers are the best in the world.

And they scored again with the MV Agusta F4 RC.

It has high chances to win the title of best looking motorcycle in the world. And if I am to be contradicted by some, then I will rephrase it: it is most certainly the most beautiful motorcycle that I have tested so far.

It comes as a street motorcycle, with 183 kg and having 205 horsepower – some features to be taken lightly by no means.

The kit includes the full Termignoni exhaustMV Agusta F4 RC system, the ECU with racing maps, as well as a fast access fuel tank cap.

This kit, once installed, transforms the motorcycle into one of only 175 kg, taking its maximum output to 212 HP.

I will briefly tell you the reasons behind the appearance of this motorcycle. After a part of the MV Agusta shares were bought by AMG, the company’s chairman, Mr. Giovanni Castiglioni, in the memory of his famous father, Mr. Claudio Castiglioni, decided to involve the factory in the world of high class competitions – namely, the World Superbike Championship.

In this respect, he signed a deal with the Russian Yakhnich Motorsport Team, which was already present in WSBK, in order to represent the factory in a sustained manner.

For Leon Camier to be able enter the competition in the Superbike class with the F4 model, they had to produce 250 bikes and, in this respect, they produced, homologated and sold 250 bikes.

It is seldom that you get to get your hands on such a motorcycle and, due to this, I will show you some details.

Here you can see a wonderful inline-four engine with 212 HP, as this factory-customized model comes with silicone hoses, all installed in a minimalistic fashion on a hand-welded trellis frame, as the tradition of the MV Agusta factory calls for.

MV Agusta F4 RC

The frame bears a tiny print saying “saldato a mano” – hand welded.

It is true that, years from now, the Italian motorcycles will not reach the function reliability of the Japanese motorcycles, but they have character, soul, they sound incredibly well and, for all these, this brand in particular, as well as other Italian brands, have millions of fans in general.

Out of the desire to come up with a high-output motorcycle that functions flawlessly, the hydraulic installations – clutch, brakes – are Brembo. The front brakes features probably the best caliper – Brembo M50 monoblock; the shock absorbers are probably the best commercial front and rear models produced by Öhlins – the TTX; four of its injectors are Magnetti Marelli, but the other four are Mikuni.

Once you start riding it, you get chills only from the mere fact that you are riding a collectible item. But the chills are moreover justified by the fact that the motorcycle works perfectly – it has aggressive brakes, the engine responds immediately, it has an amazing sound – because this contributes, too, to the pleasure of riding, a brisk, yet controllable, acceleration, as this model comes with an impressive electronic package comparable to the one featured by the best model that it exceeds in performance – the F4 RR, a series motorcycle with 201 HP.

MV Agusta F4 RC

The brakes are fabulous just because we are talking about Brembo and they are endorsed by the Öhlins shock absorbers, which convey to the wheels the full power of the engine.

For the F4 RC to reach 175 kg, the manufacturer led a fierce battle with millimeters and grams.

Besides the speed kit, which took 6 kg off the motorcycle, the engine has no less than 333 titanium screws and 11 different magnesium caps.

All these had to be reflected by the price, as a manually-assembled motorcycle having noble materials include in its parts, which took a lot of hard work to make, is a real investment.

For such a MV Agusta F4 RC, a huge motorcycle fan has to pay 36.900 Euro and, believe me, the ones who have done it are happy with their choice.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Scout Bobber completează gama modelelor Indian de capacitate cilindrică medie, cu 1130 cc și cei 100 CP pe care îi produce motorul.

Scout Bobber

Multe dintre cele mai reușite motociclete de serie au apărut ca urmare a succesului înregistrat de diferite proiecte artizanale reușite de constructori privați, motociclete care au dat naștere unor adevărate curente în producția de serie.

Aceasta a fost povestea modelelor Scrambler, aceeași poveste o au și bobberele.

Modă apărută încă din anii ‘30, bobberele au inspirat constructori renumiți din domeniu, unele dintre cele mai frumoase motociclete fiind produse de firma japoneză Zero Engineering.

Scout Bobber

Succesul proiectelor de customizare nu a trecut neobservat și marii producători au intrat în joc, lansând pe piață modele de serie, tot atât de frumoase, dar mult mai ieftine decât modelele de serie mică.

Primul bobber de serie a fost prezentat de Triumph anul trecut, Bonneville Bobber, motocicletă lansată la EICMA 2016.

Nu a trecut nici un an și iată că Indian, firmă în mare creștere, a lansat Scout Bobber.

Scout Bobber

Echipat cu un motor V-Twin răcit cu lichid, care produce 100 CP și un cuplu maxim de 97,7 Nm, motocicleta are 253 kg la plin, o lungime de 2229 mm, 649 mm înălțimea la șa și gardă la sol de 123 mm.

Ținând cont de faptul că Indian a anunțat pentru sfârșitul acestui an apariția kitului de limitare a puterii pentru motorul de 1130 cc, transformându-l în motor posibil de folosit cu carnet categoria A2, încerc să-mi imaginez cum ar arăta un tânăr de 16 ani, care se duce la liceu în clasa a X-a cu un astfel de Indian Scout Bobber.

Scout Bobber

În momentul în care modelul scout Bobber va fi disponibil și pentru piața din Europa, motocicleta va putea fi comandată la magazinul firmei ASP Group din București, distribuitor autorizat Indian în România.

.

Dacă vreți să aflați mai multe detalii despre firma Indian și motocicletele pe care le produce, mai jos sunt articole postate până acum.

Indian – prima motocicletă americană învingătoare la Tourist Trophy, cursa de pe Insula Man

Totul despre motocicletele Indian la SMAEB 2017 – modele, culori, prețuri

Standul Indian la EICMA 2016 așa cum a fost văzut la TV

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Desert Sled este singurul model din gama Scrambler care a fost produs pentru folosința off-road, având în componență elemente constructive destinate acestui scop.

Apărute ca o modă a anilor ‘60, motocicletele denumite “Scrambler”, modele de stradă modificate pentru joaca în teren, au avut un succes răsunător în Statele Unite și au făcut ca mulți producători să lanseze modele de serie inspirate din această modă.

Ducati a fost probabil cel mai prolific producător care a adoptat această idee și mulți ani mai tărziu a lansat chiar o nouă marcă purtând acest nume.

În numai trei ani de la apariție, Scrambler a devenit o familie cu șase modele, din care ultimul apărut, Desert Sled, este gândit pentru folosința în afara asfaltului.

Fără pretenții sportive, Desert Sled reprezintă un pretext perfect pentru a ieși la joacă în afara asfaltului, fiind echipat cu anvelopele Rally ScorpionTM STR, create de Pirelli special pentru acest model.

Scrambler Desert Sled

Desert Sled a păstrat de la modelele anterioare numai motorul, majoritatea elementelor constructive fiind modificate pentru folosința off-road.

Nici măcar cadrul nu este cel inițial, fiind ranforsat pentru o mai bună rigiditate, asistat de amortizoare diferite față de cele ale celorlalte modele Scrambler, cu o cursă de 200 mm față/spate, adică peste 30% mai mare decăt cea a amortizoarelor utilizate până acum.

Roata față de 19”, ampatamentul de 1505 mm, garda la sol impresionantă și înălțimea mai mare a șeii, de 860 mm, toate acestea conferă modelului Desert Sled avantaje pentru utilizarea off-road, iar masa mai mare rezultată, de 207 kg la plin, asigură o stabilitate mai bună motocicletei.

Scrambler Ducati Desert Sled este disponibil în două variante de culoare, prețul este de 11.258 Euro sau 11.372 euro, în funcție de culoare și poate fi văzut și achiziționat de la magazinul firmei Metrotehnica Internațional, importator oficial Ducati în România.

Scrambler Desert Sled

Dacă vreți să aflați mai multe detalii despre noile modele Ducati, sau despre motocicletele testate, mai jos puteți găsi articole postate până acum.

Ducati a lansat modelul 1299 Panigale Final Edition

Ducati Multistrada 950 – test și prezentare

Ducati a prezentat azi noul model Multistrada Enduro Pro

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Unul dintre cei mai talentați piloți de motocros din istoria României a împlinit 50 de ani.

Florian Pop

L-am văzut prima oară pe Florian la un concurs de motocros, pe când alerga la clasa rezervată copiilor.

Nu a trecut mult timp și, prin anul 1982, conducerea Federației de Motociclism din acea vreme a început să organizeze cantonamente de pregătire pentru loturile naționale de motociclism din toate disciplinele practicate în România.

Florian avea 15 ani și, cu toată diferența de vârstă, ne-am împrietenit.

Îi spuneam “copilul”, pentru că era mult mai tânăr decât ceilalți sportivi, dar nu pot să uit cu câtă ambiție participa la antrenamente.

Au urmat cantonamentele pregătitoare pentru concursurile internaționale care fuseseră anunțate și presiunea a crescut, între piloții de la motocros, dirt-track și cei de la viteză existând o concurență acerbă, chiar dacă nu împărțeau locurile în același lot național.

Primul cantonament de pregătire fizică a loturilor naţionale de motociclism reunite pentru participarea la Cupa Prietenia 1984

Cariera lui Florian a fost lungă, încununată de victorii răsunătoare, dar și de accidentări înfiorătoare. Câștigător a numeroase competiții, Maestru al Sportului și multiplu Campion Național de motocros, a fost unul dintre cei câțiva piloți români invitați să participe la un concurs indoor organizat în sala Paris-Bercy, unde a uimit din nou asistența cu stilul său spctaculos și i-a îngrozit pe toți cu o accidentare serioasă, rămasă din fericire fără urmări.

După mulți ani, atunci când a decis să încheie cariera la motocros, Florian a început să participe la competițiile de viteză pe circuit și, pentru prima oară, după 15 ani de când ne cunoscusem, am devenit adversari.

Ca și cum concurența dintre noi nu ar fi fost suficient de interesantă, la prima cursă la care am participat împreună ca adversari la aceeași clasă, chiar la primul antrenament, ne-am încurcat într-o perioadă de frânare, incident care m-a obligat să rămân spectator timp de vreo două luni, dar nu a stricat prietenia noastră.

După doi ani eu am hotărât că a venit momentul să nu mai particip la competiții, dar Florian a continuat să alerge și a reușit să cucerească multe titluri de campion și la această disciplină.

În același timp participa la competițiile de motocros pentru veterani, unde domina cursele, dar și acum au apărut accidentări, dintre care una l-a țintuit la pat pentru mult timp.

În astfel de împrejurări se deosebesc prietenii adevărați de cei de o zi, iar Florian a avut mulți prieteni care au știut să fie lângă el atunci când a fost nevoie.

Cu Florian Pop la plimbare – film pentru începătorii care vor cu motorul în natură

După o perioadă în care nici măcar medicii nu mai credeau că Florian va mai merge vreodată, o voință de fier l-a făcut să revină și, chiar dacă mergea cu greu, s-a suit în șaua motocicletei și am făcut împreună un material filmat pentru începători.

Mii de oameni au urmărit filmul și l-au apreciat, fără să știe că marele campion care le arăta cum se merge pe o roată, vine după un accident înfiorător și de abia merge fără baston.

Filmarea a fost făcută într-unul din cantonamentele echipei de moto Steaua, în care sportivii făceau antrenamente serioase, iar Florian învăța să meargă din nou.

Cu aceeași ocazie am hotărât să facem o plimbare împreuna în deltă, loc în care îmi face mare plăcere să merg și am organizat imediat o deplasare în care Florian a venit de la Târgu Mureș împreuna cu Denis, unul dintre cei doi fii și cu un prieten. Ieșirea a fost memorabilă, una dintre cele mai reușite și am fost primiți la schitul dintre dunele de nisip de părintele Nectarie cu o vorbă bună și un pahar de vin.

Delta Dunării văzută din şaua motocicletei – articol publicat în revista Playboy – iunie 2015

Revenirea lui Florian a fost marcată de hotărârea lui de a începe colaborarea cu importatorul firmei Beta, marele nostru campion ocupându-se cu seriozitate de interesele acestui producător.

Am făcut împreună cu material de promovare a acestor motociclete, mai puțin cunoscute în țara noastră și vânzările au înregistrat o creștere substanțială datorată în primul rând renumelui celui care derula operațiunea.

BETA – Prezentarea gamei – modele 2015

După succesul rapid înregistrat de vânzările motocicletelor Beta în România, pasul următor era participarea la competiții și înființarea unei echipe tehnice de asistență, pentru cei care vin la competiții organizate în România, folosind motoare Beta.

Pasul a fost fâcut rapid și, la prima ediție a celei mai dificile competiții de hard-enduro de la noi, Romaniacs, Florian a fost coordonatorul unei echipe eficace, care a sprijinit mai mulți sportivi, înregistrând un succes imediat prin rezultatul reusit de Philipp Bertl, având în vedere participarea unor vedete de talie mondială.

Reportaj Romaniacs – partea a 2-a (scurt interviu Jonny Walker)

Povestea continuă, urmează alte plimbări, alte competiții la care Florian va fi unul dintre tehnicienii prezenți la fața locului, dar azi îl sărbătorim și nu pot să nu mă întreb cum au putut trece atât de repede 35 de ani din viața noastră.

La mulți ani Florian, să fii sănătos !

La plimbare cu Florian Pop

Fiecare zi din viață este câte o poveste, iar poveștile mele sunt, de ce mai multe ori, cu și despre motociclete. Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul  POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

După aproape două luni de călătorie, echipa Kulturide East Adventure a ajuns în Mongolia.

Kulturide

La mijlocul lunii mai, cinci prieteni au plecat în aventura vieții lor, Kulturide East Adventure, hotărâți să respecte un traseu care urma să-i ducă prin 15 țări, preț de 25.000 km, timp de 5 luni.

Susținuti cu mult entuziasm de Motodynamics SRL, distribuitorul oficial Yamaha în România, cei cinci entuziaști, călare pe cinci modele diferite ale aceluiași model legendar, Yamaha XT600, au străbătut o treime din distanța pe care și-au propus-o, traversând Rusia și Mongolia, cu frumusețea întinderilor pustii, necălcate de om.

Kulturide

Drumul nu a fost ușor, au avut parte de multe zile ploioase, probleme tehnice inerente unui astfel de drum, dar care au fost rezolvate, în primul rând mulțumită expertizei lui Radu, mecanic cu multă experiență.

Defecțiunile nu au însemnat numai spițe rupte, așa cum se întâmplă în expedițiile cu porțiuni mari off-road, ci și probleme tehnice mai serioase, una dintre motociclete având nevoie de un stator nou.

Kulturide

Rezolvarea defecțiunilor nu a ținut numai de noroc și de priceperea lui Radu, ci și de pregătirea temeinică a echipei și suportului importatorului Yamaha, care a furnizat toate piesele de schimb necesare expediției.

Problemele apărute au creat tensiuni în grup, unul dintre băieți, Codruț, luând decizia să părăsească echipa și să continue expediția de unul singur, pe un traseu diferit.

Kulturide

Denisa, Radu, Tudor și Alexandru, cei patru rămași în echipă, au continuat programul inițial stabilit, au fost găzduiți de mongoli în iurte, au făcut baie în lacul Baikal și au plecat mai departe, nu înainte de a ne trimite câteva fotografii, mărturie a drumului lor fantastic.

Povestea expediției Kulturide East Adventure continuă.

Kulturide

Kulturide

Kulturide

Dacă nu ați citit articolul scris la plecarea echipei Kulturide, mai jos este începutul poveștii.

Echipa Kulturide East Adventure pleacă în lumea largă

Fiecare zi din viață este câte o poveste, iar poveștile mele sunt, de ce mai multe ori, cu și despre motociclete. Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul  POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Cu o putere de 209 CP și masă la plin de 190 kg, 1299 Panigale Final Edition este una dintre cele mai performante motociclete de la clasa ei.

1299 Panigale Final Edition

Anunțată de ceva vreme, lansarea noului model 1299 Panigale Final Edition a fost prilejuită de desfășurarea etapei de WSBK de la Laguna Seca, eveniment major din lumea motociclismului de performanță.

Având în componență elemente ale motorului care echipează 1299 Superleggera, noua vedetă a gamei Panigale respectă normele de poluare Euro 4.

1299 Panigale Final Edition

Motorul superpătrat de 1285 cc are un vilbrochen mai ușor, bielele și supapele fiind din titan, în timp cel pistoanele cu un diametru de 116 mm au câte doi segmenți.

Evacuarea din titan contribuie la masa redusă a motocicletei, forma fiind inspirată de modelul folosit pe motocicletele echipei de uzină din WSBK, ale cărei motociclete pilotate de Chaz Davies și Marco Melandri au fost vopsite în culorile noului model pentru etapa de la Laguna Seca.

1299 Panigale Final Edition

Propulsorul produce 209,4 CP la 11.000 rpm și un cuplu maxim de 142 Nm la 9.000 rpm, fiind instalat pe un șasiu monococă din aluminiu, având 168 kg la gol.

Frânele și amortizoarele excepționale completează dotările de vârf ale motocicletei, Brembo și Öhlins furnizând cele mai performante modele, respectiv etriere radiale monobloc M50 cu patru pistonașe pe față, asistate de discuri de frână semiflotante de 330 mm, amortizoarele fiind NIX30 de 43 mm, complet ajustabile pe față și TTX36 complet ajustabil pe spate.

1299 Panigale Final Edition

Pachetul electronic este impresionant, 1299 Panigale Final Edition fiind echipată cu moduri de livrare a puterii, moduri de pilotaj, control al tracțiunii Ducati EVO (DTC  EVO), ABS Bosch activ pe viraje, Ducati Wheelie Control EVO, control al frânei de motor (EBC), Ride by Wire, Ducati Data Analyzer cu GPS, auto reglare a pneurilor.

Dacă luăm în considerare perioada reviziilor de 12.000 km și reglarea jocului supapelor la 12.000 km în regim de folosință stradală, 1299 Panigale Final Edition promite să fie o motocicletă de stradă foarte performantă și fiabilă.

1299 Panigale Final Edition

Motocicletele vor fi numerotate, având o serie gravată pe jugul superior, dar producția nu va fi limitată, modelul fiind produs atât timp cât există cerere, prețul fiind 50% din cel al modelului 1299 Superleggera, adică 40.000 $ în Statele Unite.

1299 Panigale Final Edition

Dacă vreți să aflați mai multe detalii despre 1299 Superleggera, modelul din care s-au inspirat creatorii noului 1299 Panigale Final Edition, mai jos sunt articole postate până acum.

Ducati 1299 Superleggera prezentat de Stefano Tarabusi, Project Manager al companiei

Ducati 1299 Superleggera – de ce costă cât un Porsche 911 Carrera

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

După un tur în care a trecut prin Brașov, Cluj, Suceava și Iași, caravana Yamaha oferă publicului din Constanța 9 modele din gama actuală spre testare.

În ultimul timp, distribuitorul autorizat Yamaha pentru România, compania Motodynamics, a demonstrat că este unul dintre cei mai activi importatori de motociclete.

caravana Yamaha MT Tour

Motocicletele aduse de caravana Yamaha au fost puse la dispoziția tuturor celor interesați să le testeze, fără prea multe mofturi sau condiții.

O lună mai târziu, microbuzul importatorului încărcat cu motociclete din diferitele famili produse de Yamaha a făcut un tur în țară, venind în sprijinul dealerilor locali care mobilizaseră motocicliştii din zonă.

caravana Yamaha

A venit rândul pasionaților de motociclete din Constanța să poata vedea și testa flota care va sosi, modelele prezentate fiind scuterele NMax 125, X-Max 300, TMax, triciclul Tricity 155 și motocicletele XSR 700, MT-09, Tracer 700, Tracer 900 și Super Ténéré.

Carvana cu motociclete va ajunge la magazinul dealerului din Constanța, Suszi SRL, lider de piață al vânzărilor de motoare de barcă și scutere de apă, pentru care Yamaha este vestită în întreaga lume.

Testele se vor desfășura vineri 7 iulie, între orele 13.00-19.00 și sâmbătă 8 iulie, între 10.00-16.00.

Caravana Yamaha

Dacă vreți să aflați mai multe amănunte despre acțiunile importatorului Yamaha, mai jos sunt articolele postate până acum.

Caravana Yamaha pleacă la drum prin România

Yamaha MT Tour 2017 ajunge în România

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Un scuter ieșit din tiparele modelelor tradiționale, Honda X-ADV este singurul model care poate fi folosit și off-road datorită caracteristicilor tehnice constructive deosebite.

Honda X-ADV

În toamna anului trecut, la EICMA, expoziția internațională de motociclete de la Milano, Honda a lansat scuterul X-ADV, care a ridicat standardele clasei maxi-scuter și poate că a creat o nouă categorie, cea a scuterelor Adventure.

Povestea celui mai interesant scuter al producătorilor din Japonia demostrează că una dintre cele mai bune rețete pentru producerea unei motociclete de succes poate fi colaborarea dintre precizia și inventivitatea tehnicienilor japonezi și talentul și imaginația designerilor europeni.

Doi dintre managerii centrului de cercetare și dezvoltare din Roma a firmei Honda, Daniele Lucheri și Maurizio Carbonara, au primit sarcina să coordoneze proiectul viitorului scuter Adventure.

Honda X-ADV

Idea lor a fost să apeleze la câțiva designeri europeni, cunoscuți specialiști din domeniu, care să vină cu diferite propuneri pentru noul proiect.

Cei cinci artiști au fost Thomas Forsyth,Honda X-ADV Eduardo Bertone, Francesco Bongiorni, Tobias Wüstefeld și François Morel, iar studiul lor și schițele realizate au dus la soluția aleasă în final.

Având principalele elemente constructive preluate de la NC750, motorul, șasiul și cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj și șase trepte, X-ADV este echipat cu furcă telescopică inversată Showa pe față și sistem prolink pe spate, ambele cu cursa marită, de 152 mm, respectiv 150 mm, modificări care fac posibilă folosința off-road.

Honda X-ADVSoluția tehnică adoptată asigură un consum mediu spectaculos, cel mai bun din clasa maxi-scuterelor, de 3,5 ltr/100 km, capacitatea rezervorului permițănd o autonomie de 350 km.

Roțile cu spițe de 17″ pe față și 15″ pe spate, echipate cu anvelope tubeless, completează dotările recomandate unei folosințe în afara asfaltului, iar parbrizul cu cinci trepte de reglare, capacitatea spațiului de depozitare de 21 litri, protecțiile la mâini și cricul central aduc un plus de confort și utilitate motocicletei.

Farul dublu cu tehnologie LED, bordul cu ecran LCD color multifuncțional și sistemul de pornire Honda Smart Key, dotări de înaltă tehnologie, sunt prezente pe X-ADV în configurație standard.

Honda X-ADV

Modelul Honda X-ADV este disponibil în mai multe variante coloristice, prețul fiind de 11.490 Euro și poate fi cumpărat de la magazinul firmei Motor Team, dealer autorizat al producătorilor Honda și Suzuki.

.

Dacă vă intresează noile modele produse de Honda, mai jos este testul făcut motocicletei Africa Twin CRF1000L.

Honda Africa Twin CRF1000L model 2016 – test şi prezentare

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Fiind considerat cel mai important eveniment al sportului cu motor din Germania Democrată, orice concurs de la Sachsenring aduna peste 200.000 de spectatori plătitori.

Sachsenring

Începând din anul 1984, loturile naționale de motociclism ale României au început să participe la concursurile internaționale.

Dintre cele trei ramuri ale motociclismului care se desfășurau în țara noastră, motocros, dirt-track și viteză pe circuit, probabil că diferențele cele mai mari față de nivelul sportului internațional, erau la ultima disciplină.

Primul concurs a avut loc la Budapesta, unde am fost uimiți cu toții de nivelul echipelor din celelalte țări și unde am abandonat aproape toți.

A urmat concursul de la Tallin, pe celebrul circuit Pirita, cel pe care avea să devină ultimul pentru Joey Dunlop, traseu pe care aveau loc în fiecare an accidente înfiorătoare, jumătate din lungimea circuitului traversând o pădure, fără nici un fel de protecție pentru piloți.

Cea de-a treia cursă a fost Sachsenring, traseu Sachsenringstradal din Germania Democrată, situat în apropierea orașului Chemnitz (fost Karl Marx Stadt în perioada 1953-1990), aflat din punct de vedere organizatoric în extrema cealaltă, fiind o culme a evenimentelor din sportul cu motor al țărilor comuniste.

Dacă până aici concursurile fuseseră spectaculoase față de ceea ce se întâmpla în România, evenimentul de la Sachsenring a fost pentru noi un adevărat șoc.

Desfășurat de-a lungul a trei zile, concursul era rezervat motocicletelor și mașinilor și mii de oameni veneau cu familia cu câteva zile înainte, puneau cortul în campingurile amenajate de-a lungul traseului și asistau la toate antrenamentele și cursele din cele trei zile.

Antrenamentele începeau vineri la ora 7 și accesul era posibil în parcul echipelor până la ora 6.30, pentru că în parc se pătrundea pe străzile care formau circuitul.

SachsenringZiua de sâmbătă era rezervată curselor de moto și antrenamentelor pentru mașini și numărul spectatorilor creștea considerabil.

La cursele noastre au fost înregistrați peste 200.000 de spectatori plătitori, dar recordul de asistență a fost stabilit la începutul anilor ‘70, pe vremea când aici se desfășura Marele Premiu al Germaniei la motociclism, etapa de Campionat Mondial, curse la care au asistat 400.000 de spectatori, pentru a-i vedea pe Mike Hailwood sau Giacomo Agostini.

Mari amatori de sporturi cu motor, oamenii locului au folosit rețeaua stradală existentă lângă satul Hohenstein-Ernsthal pentru cursele auto-moto încă din anul 1927, configurația inițială a circuitului fiind păstrată fără modificări importante până la construcția circuitului actual.

Primul Mare Premiu găzduit de circuit a avut loc în anul 1934, pentru că, trei ani mai târziu, traseul să fie denumit Sachsenring, nume care a fost păstrat și moștenit de circuitul inaugurat în anii ‘90, perioda în care noua situație politico-socială a făcut imposibilă continuarea activității pe traseul stradal, considerat mult prea periculos.

Un tur de circuit măsura 8,6 km și diferența de nivel era de peste 140 metri, cu o porțiune de traseu traversând localitatea, zonă în care au avut loc de-a lungul anilor, cele mai grave accidente.

Sachsenring

După zona care traversa satul urma o urcare foarte abruptă, o linie dreaptă care parcă urca la cer, după care treceai pe lângă un iaz, niște pășuni, o adevărată excusie de 8 km. Totul se încheia cu o coborâre și o urcare unite, după care un viraj la 90 de grade în rampa te aducea în fața tribunei de peste 50.000 de spectatori, situată în dreptul liniei de start-sosire.

În 1985, la cea de-a doua participare românească pe Sachsenring, în porțiunea care traversa satul, a avut loc unul dintre cele mai grave accidente din istoria traseului. Chiar în primul tur, ciocnirea a doi dintre piloții aflați în fruntea plutonului a dus la distrugerea unor baloți de protecție din paie aflați pe marginea traseului și niște bucăți de lemn, ca niște cozi de mătură, folosite pentru rigidizarea baloților, au fost aruncate pe pistă.

Unul dintre aceste lemne a lovit parbrizul carenei mele, a ricoșat în cască, după care a zburat în spate, lovind alți piloți aflați în pluton în urma mea.

Doi dintre cei patru piloți implicați în acest incident, José Moreno din Cuba și Jerzy Nieczypurenko din Polonia, amândoi buni prieteni ai echipei României, au fost accidentați cu urmări foarte grave.

SachsenringNici unul dintre ei nu a mai putut conduce motocicleta, viețile fiindu-le practic distruse.

I-am revăzut pe amândoi, pe Jurek la o cursă din Polonia, peste doi ani, iar pe José în 1988, la cursa din Havana la care am participat.

Jurek avea un moral de invidiat, dar nu putea folosi mâna dreaptă, iar pe Moreno nu l-am recunoscut, avea părul alb complet și mâna stângă amputată.

Accidentul a avut un impact major în mass-media, pentru că toate cursele de la Sachsenring erau transmise integral de televiziunea națională din RDG, și o țară întreagă a urmărit incidentul și urmările sale.

Riscul și problemele care putea apare la un astfel deSachsenring concurs nu interesau pe nici unul dintre piloți, pentru că victoria pe Sachsenring era țelul suprem pentru toți, dar atins de foarte puțini.

Mulțumită mediatizării foarte serioase, câștigătorii de cursă de pe Sachsenring erau urmăriți, admirați și chiar salutați pe stradă. Odată devenit învingător aici, pilotul intra în istoria sportului cu motor din RDG, fiind considerat ca un fel de erou național.

Nici un pilot român nu a reușit această performanță, dar cel mai talentat pilot din România anilor ‘80, Viktor István Attila din Oradea, a reușit să termine pe podium acea cursă teribilă din 1985, iar acel loc trei reprezintă mai mult decât o victorie, este aproape un act de eroism, în condițiile în care la start s-au aliniat cei mai buni patru piloți din fiecare cele opt țări participante.

Peste 60 de ani de curse memorabile, piloți intrați în legendă, amintiri de neuitat, circuitul Sachsenring a marcat viețile multor generații de pasionați de motoare și a născut povești care vor rămâne în istoria sportului cu motor.

Sachsenring

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

KTM 1290 Super Duke GT a apărut prin transformarea celei mai spectaculoase motociclete naked produsă de KTM, 1290 Super Duke R, în doar doi ani de la lansarea ei pe piață.

Pentru a transforma o motocicletă naked cu un vădit caracter sportiv într-una de Sport Touring (ca să nu spun Grand Turismo, categorie pe care o sugerează inițialele GT), a fost nevoie de niște modificări.

Modelul 1290 Super Duke GT a fost echipat cu o carenă cu parbriz reglabil, capacitatea rezervorului de combustibil a fost majorată pentru autonomia necesară în cazul drumurilor lungi, subcadrul a fost lungit și scărițele pasagerului au fost coborâte pentru a obține o poziție mai relaxată, au fost instalate genți laterale, cruise control și un sistem automat de monitorizare a presiunii anvelopelor.

KTM 1290 Super Duke GT

Dar poate cea mai importantă modificare apărută sunt suspensiile față-spate. Au fost folosite amortizoarele de pe modelul 1290 Super Adventure, WP semi-active, gestionate electronic, dar adaptate utilizării pe sosea, având cursa mai mică, atât pe față, cât și pe spate.

Motorul a păstrat performanțe asemănătoare celor de la modelul R, dar a suferit numeroase îmbunătățiri, toate aduse pentru folosința touring. Cuplul motor maxim este identic, dar 80% din cuplu este livrat la numai 3250 rpm, oferind un răspuns optim pe plaja de turații joase și medii.

Cu siguranță, această motocicletă nu va fi alegerea finală a tuturor celor pasionați de excursii lungi, criteriile de alegere ale unei motociclete fiind multe și, mai ales personale, dar, indiferent de ce motocicletă ar fi opțiunea finală, KTM 1290 Super Duke GT este cea mai spectaculoasă, cea mai puternică, cea mai plină de caracter din câte există în acest moment la această categorie.

KTM 1290 Super Duke GT

Preţ: 17.660 Euro

Motor: 1301 cmc, 4 timpi, 2 cilindri în V 75° gemeni, 4 supape/cilindru, DOHC, răcire cu lichid, injecţie electronică Keihin cu clapete accelerație de 56 mm şi sistem Ride-by-Wire, intervale revizii service 15.000 km.

Transmisie: cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei, lanţ X-Ring

Alezaj x cursă (mm): 108 x 71

Putere maximă: 127 kW (173 CP)/9500 rpm

Cuplu maxim: 144 Nm/6750 rpm

KTM 1290 Super Duke GT

Sistem de rulare: cadru tip grindă cu zăbrele din oţel crom-molibden, bascula monobrat, furcă faţă telescopică inversată WP 48 mm semi-activa, cursă roată faţă 125 mm, spate – monoamortizor WP semi-activ, cursă roată spate 156 mm, frână faţă dublu disc flotant 320 mm, etriere radiale Brembo M50 cu 4 pistonaşe, frână spate disc 240 mm, etrier flotant Brembo cu 2 pistonaşe, ASB combinat Bosch 9ME în configurație standard, controlul tracţiunii, roţi 17” turnate din aliaj cu cinci spițe duble.

Caracteristici: înălţime la şa: 835 mm, ampatament: 1482 ± 15 mm, gardă la sol 140 mm, capacitate rezervor: 23 litri, masă la gol: 205 kg.

KTM 1290 Super Duke GT

Modelul KTM 1290 Super Duke poate fi achiziționat de la firma Dementor SRL, importatorul oficial KTM în România, sau din rețeaua de distribuție a acestei companii.

Materialul filmat a fost prezentat în rubrica moto a emisiunii La Volan, difuzată  de Digi24 sâmbătă 27 mai 2017.

Dacă vă interesează și alte prezentări ale modelelor KTM, mai jos sunt articole postate până acum.

KTM 690 Duke R – test și prezentare – varianta video

KTM 250 EXC-F model 2017 – test și prezentare video

KTM 1290 Super Duke R, model 2015 – test şi prezentare – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

În partea 1-a v-am spus povestea selecției pentru echipa de copii Yamaha. Aveam echipă, dar acum începea partea mai grea.
Echipa de copii Yamaha

După o zi în care am văzut evoluând câteva zeci de copii, din care doar vreo trei merseseră pe mini motociclete, restul mergând pe biciclete, am ales 24 dintre ei pentru programul de pregătire.

Toate lumea știa că nu vor rămâne toți, dar era ușor de înțeles că urma o pregătire de două luni în care trebuia să ne lămurim care dintre copii pot merge pe motociclete, care se pot adapta în scurta perioadă rămasă, aproape toți fiind la primul contact cu motocicleta.

Atât regulamentul de desfășurare al competițiilor de motociclism viteză, cât și posibilitățile firmei importatoare Yamaha la care eram angajați, ne permiteau să aliniem la start o echipă redutabilă.

La competițiile de moto fuseseră înființate recent clase de 50 cc destinate copiilor, clase împărțite pe trei categorii de vârstă, la primele două fiind posibilă participarea cu motociclete cu cutie automată.

În acea perioadă, Yamaha vindea în România două modele de moped Mobylette, produse de Yamaha în Turcia, destinate piețelor din Asia și Africa, dar care s-au bucurat de succes și în România și care puteau fi folosite de copiii noștri.

Sigur că nu erau echipate cu motoare performante, dar puteam asigura motoarele necesare unei întregi echipe, o adevărată flotă.

Echipa de copii Yamaha

Timp de două luni, Tase (Tănase Drăghici) și Cristi Bratovici s-au ocupat de copii, iar Dorel Slăvescu, mecanicul nostru, om cu experiență bogată, participând câteva sezoane în Campionatul Național de dirt-track și viteză, a pregătit motoarele cu care copii s-au antrenat și cu care urma să ne prezentăm la curse.

Dragoș Panaitescu, prietenul și mentorul nostru, dublu Campion Național la clasa 500 cc, multiplu Campion Național de ciclism și bob, a avut grijă ca totul să fie în ordine în relația noastră cu FRM, iar Vlad Haralambie și cu mine, sub atenta coordonare a Președintelui grupării noastre, domnul Alan Palmer, tatăl lui Chris Palmer, de șase ori învingător în Insula Man, ne-am ocupat de logistică.

După două luni, câțiva dintre copii mergeau ca niște adevărați campioni și ne-am gândit că ar trebui să organizăm un eveniment care să reprezinte un fel de repetiție pentru prima mare cursă care ne aștepta: Cupa FRM, singura competiție pentru echipe rămasă, cea care stabilea oficial clasamentul echipelor din țară.

Proftând de faptul că Romexpo găzduia una dintre expozițiile tradiționale, TIB sau TIBCO (niciodată nu am știut care e una, care cealaltă) și noi eram prezenți cu un stand Yamaha, am obținut aprobarea conducerii Romexpo să organizăm un concurs pentru copii pe aleile din jurul pavilionului central.

Echipa de copii Yamaha

Am invitat celelalte cluburi din București, Steaua-General Turbo (fostul IMGB, clubul la care am mers între 1980-1990) și Clubul Poliției Rutiere, am anunțat Federația de Moto, chiar dacă evenimentul era amical și am umblat prin expoziție, discutând cu toate firmele pentru sponsorizarea cursei de copii.

Foarte multe companii au venit cu daruri pentru copii, de la dulciuri și ciocolată, până la șepci, tricouri sau chiar covorașe.

Unul dintre sponsorii neașteptați și susținător al acțiunii a fost chiar Poliția Rutieră, prezentă cu două standuri în expoziție, standuri în care au fost expuse, pe lângă motocicletele de Poliție și motoretele folosite de echipa de copii Yamaha.

În afară de susținerea morală, au fost pregătite mici cadouri pentru toți participanții, iar evenimentul a fost pentru emisiunea difuzată de TVR, prezentată de domnul colonelul Vochină.

Copii au fost împărțiti în două clase de concurs, conform regulamentului FRM și au alergat împreună, cu clasament separat.

În rest, totul pregătit ca la cursele adevărate, cu arbitri abilitați ai FRM, starter, echipe tehnice și ceva gură cască, pe lângă părinții mai emoționați decât participanții.

Câteva căzături fără urmări au fost sarea și piperul întâlnirii, copii înțelegând cam ce se întâmplă în astfel de ocazii, visând la marea competiție care urma.

Echipa de copii Yamaha

Și, ca totul să fie perfect pentru micii motocicliști, festivitatea de premiere a avut loc în fața pavilionului central de la Romexpo, cu podium de premiere adevărat, premii generoase, zeci de spectatori curioși, momente de glorie pentru piloții în devenire.

Inutil să spun că micii motocicliști ai echipei de copii Yamaha, pregătiți de noi timp de două luni, au dominat competiția amicală și au câștigat ambele clase.

Există și un film al întregului eveniment, dar, fiind o filmare de casă din anii ‘90, trebuie pregătit pentru pretențiile actuale, după care va fi postat.

Primul pas fiind făcut, nu mai rămânea decât să așteptăm primul concurs adevărat, Cupa FRM, în care echipa de copii Yamaha trebuia să dovedească ceea ce speram cu toți.

Dar asta este altă poveste…

.

Dacă nu ați citit prima parte a poveștii, începutul este mai jos.

Echipa de copii Yamaha Racing Team Romania – cum a început povestea – partea 1-a

Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Prin aplicația pentru smartphone Power Tuner, Yamaha pune la dispoziția tuturor o tehnologie modernă de setare a motoarelor de competiție.

GYTR Yamaha Power Tuner era până acum un dispozitiv produs și comerciaizat de Yamaha pentru setarea motoarelor de motocros, tehnologie existentă pe piață de vreo cinci ani.

Yamaha Power Tuner

Dispozitivul trebuia conectat la instalația motocicletei, după care puteau fi setate momentul aprinderii și volumul amestecului carburant furnizat de injectoare.

Instalația era destul de costisitoare, dar nu cred că acest amanunt putea fi o problemă pentru cineva care a cumpărat o motocicletă de motocros de ultimă generație.

Pasul următor putea fi anticipat și Yamaha l-a făcut echipând modelul YZ450F 2018 cu o unitate de control (Communication Control Unit) comandată prin WiFi de un smartphone.

Aplicația GYTR Yamaha Power Tuner lansată de Yamaha în versiune disponibilă pentru IOS și Android înlocuiește vechiul dispozitiv și face posibilă modificarea instantanee a hărților motorului prin modificarea coordonatelor sistemului de alimentare și a momentului aprinderii.

Aplicația Power Tuner permite stocarea informațiilor, alcătuind o arhivă a datelor referitoare la condițiile climaterice, starea traseului și setările motorului, ilustrând totodată situația actuală a reglajelor și valorile setărilor.

Yamaha Power Tuner

Noul model Yamaha YZ450F va apare în a doua parte a anului și va putea fi comandat la magazinul firmei Motodynamics, importatorul autorizat Yamaha pentru România sau din rețeaua dealerilor autorizați.

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Autentifica-te  
×