Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    365
  • comentariu
    1
  • vizualizări
    24.955

Postări în blog

Tiberiu Troia

Sisteme electronice complexe de asistență și control pentru pilot vor fi introduse de Ducati in 2020, în colaborare cu Bosch.

Ducati in 2020

De câțiva ani Ducati a implementat pe noile motociclete sisteme electronice de siguranță și control, mai mult decât mulți producători importanți.

Ultimele modele beneficiază de sisteme integrate care monitorizează constant numeroși parametri și reacționează mult mai repede decât ar fi în stare s-o facă un pilot, indiferent de nivelul experienței.

Motocicletele de mâine vor fi echipate cu și mai multe sisteme de control și siguranță, cele anunțate de Ducati urmând să fie dezvoltate în parteneriat cu Bosch.

Adaptive Cruise Control (Pilot automat adaptiv)

Sistemul ajustează viteza motocicletei în funcție de viteza din trafic și păstrează o distanță de siguranță față de vehiculele din jur, reducând posibilitatea unei coliziuni.

Forward Collision Warning (Avertizare pentru evitarea unui contact frontal)

Este un sistem de alarmă care se activează la pornirea motorului, funcționează la viteze de deplasare care ar putea reprezenta un risc și emite un semnal pentru a preveni o eventuală coliziune cu vehiculele aflate în față, limitând eventualele consecințe.

Ducati in 2020

Blind Spot Detection (Sistem de avertizare pentru unghiul mort)

Sistemul monitorizează întregul câmp vizual din jurul motocicletei pentru a oferi informații pilotului în cazul în care se schimbă banda. De fiecare dată când un vehicul intră în unghiul mort și pilotului nu poate vedea respectivul vehicul, sistemul emite o avertizare vizuală, care poate fi afișată pe bord sau pe oglinzile retrovizoare.

Toate aceste sisteme sunt posibile datorită noilor tehnologii care folosesc o interfață om-mașină (HMI) și multipli senzori, influențând funcționarea motorului și a sistemelor de frână, reconstituind digital mediul înconjurător și alertând pilotul în cazul oricărui risc potențial de coliziune.

Nu am nici o îndoială că toate aceste sisteme, care vor fi introduse de Ducati in 2020, vor funcționa perfect, singura întrebare pe care mi-o pun este ce vor face în viitor absolvenții a 10 clase, care au și ei dreptul să folosească motocicletele, nu numai specialiștii în IT sau cei cu studii superioare.

Ducati in 2020

Pentru fanii firmei Ducati am selecționat mai jos câteva articole realizate cu sprijinul importatorului oficial Ducati în România, firma Metrotehnica Internațional.

Ducati Diavel 1260 S – test și prezentare video

Ducati Panigale V4 R – pregătire de livrare (Unboxing)

Ducati Diavel 1260 S – pregătire de livrare (Unboxing)

Fiecare zi din viață este câte o poveste, iar poveștile mele sunt, de cele mai multe ori, cu și despre motociclete şi sunt postate pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE, dar pot fi citite și pe  FacebookLinkedIn și Twitter iar filmele sunt postate pe YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Apărut pentru prima oară în 2014, modelul CB500X a fost propunerea firmei Honda pentru cei care vor să folosească motocicleta de stradă și pentru scurte ieșiri în natură.

Honda CB500X

Alături de cele două surate, CB500F și CBR500R, varianta X a gamei modelelor de 500 cmc a fost îmbunătățită în sezonul 2016, iar cea de-a treia generație, prezentată publicului în toamna anului trecut, este radical modificată.

Principalele schimbări aduse motocicletei au fost făcute la motor și șasiu, CB500X fiind acum mai bine adaptată folosinței în afara asfaltului, o adevărată motocicletă plurivalentă.

Noul motor

Puterea maximă a motorului nu a fost modificată, fiind vorba de cei 35 kW care o fac perfectă pentru utilizatorii cu permis de conducere categoria A2, dar inginerii de la Honda au lucrat la diagrama motorului.

A fost mărită cursa supapelor, timpul de deschidere al acestora fiind mărit, lucru care a permis o mărire a puterii cu 4% pe plaja de turații joase și medii, între 3-7000 rpm.

Pentru reducerea frecărilor au fost practicate niște striații pe fusta pistoanelor, în care se acumulează uleiul, o tehnică folosită de mecanici cu zeci de ani în urmă, în acest fel fiind îmbunătățită ungerea și redus zgomotul emis de motor.

Honda CB500X

De asemenea, pentru reducerea zgomotului pieselor în mișcare, a fost instalat un lanț de distribuție ale cărui bolțuri de legătură au fost tratate cu vanadiu, tehnologie care se pare că face acțiunea lanțului mai silențioasă.

Pe de altă parte, sunetul motorului a fost influențat prin modificarea admisiei și a evacuării.

Pe carenă au fost prevăzute două căi de admisie ale aerului, orificiile de intrare fiind situate în lateralele farului, volumul de aer care pătrunde fiind mai mare. Acestui volum suplimentar trebuia să i se asigure un airbox majorat și acest lucru a fost posibil prin mutarea poziției acumulatorului.

În același timp, eșapamentul are două ieșiri care produc un sunet mai grav, la care se adaugă sunetul produs de volumul mai mare de aer care trece prin canalele sistemului de admisie, similar cu cel produs de sistemele de admisie forțată instalate pe capota mașinilor personalizate sau pe filtrele de aer ale motocicletelor cu carburator.

Ultima modificare importantă a motorului de pe CB500X generația 2019 este ambreiajul assist/sliper care permite schimbări mai agresive ale treptelor din cutia de viteze, fără pierderea aderenței roții de spate.

Honda CB500X

Și șasiul

Noului motor i se cuvenea un șasiu care să facă față diferitelor solicitări, atât pe asfalt, cât și pe teren accidentat.

Cel mai important reper instalat este roata față de 19”, care înlocuiește roata de 17” a generației anterioare și care face motocicleta mult mai manevrabilă pe teren.

Pentru un control mai bun, ghidonul este mai lat iar unghiul de bracaj a fost majorat.

Cadrul propriu-zis nu a suferit modificări, dar poziționarea diferită a prinderilor motorului și noua poziție rezultată a motorului au dus multe avantaje: rigiditate sporită a cadrului, reducerea vibrațiilor, centralizarea maselor datorită apropierii motorului de axul basculei, de unde și îmbunătățirea manevrabilității în viraje și repartizarea optimă a maselor pentru o stabilitate mai bună.

Motorul este prins de cadru în câteva puncte, patru dintre acestea fiind la nivelul chiulasei, prinderi care transformă motorul în parte componentă a șasiului și contribuie la creșterea rigidității cadrului.

Honda CB500X

Ca o completare a modificărilor aduse șasiului, amortizoarele instalate pe generația anterioară au fost înlocuite de unele reglabile, cel de pe spate fiind un model similar celor de pe modelele sportive mari, cu un piston interior de diametru mare care asigură un răspuns excelent al suspensiei și un management îmbunătățit al transferului de căldură, având nouă trepte de reglare a preîncărcării.

Atât cursa roții față cât și cea a roții de spate au fost semnificativ majorate, caracteristică tehnică specifică motocicletelor care sunt proiectate pentru folosință mixtă.

Pentru a compensa înălțimea șeii de 830 mm rezultată, câteva repere au fost modificate.

Partea din față a șeii, capacele laterale și componentele superioare ale carenajului au fost îngustate, facilitând pilotului o poziție mai avansată iar carena a fost proiectată după un studiu aerodinamic în tunelul de vânt, noile forme asigurând o protecție bună la vânt, rezultat la care contribuie dimensiunile și forma parbrizului.

Honda CB500X

Primii kilometri

Imediat după ce am plecat cu CB500X în test mi-am adus aminte de senzația pe care am avut-o pe NC750X, un concept diferit, dar model care face parte din aceeași categorie.

Și asta nu din cauza formelor asemănătoare sau cutiei de viteze care funcționează ireproșabil, ca la orice motocicletă Honda, ci din cauza puterii moderate a motorului livrată tot atât de liniar.

Motocicleta testată a făcut parte din primul lot sosit în țară și rodajul nu era complet.

În astfel de condiții, motorul și frânele nu funcționează la parametrii reali, dar, dacă nu îți propui să verifici viteza sau turația maximă, se poate merge fără probleme.

Am trecut prin traficul infernal bucureștean de la orele de vârf, luptându-mă să ies din oraș, mergând kilometri între șirurile paralele de mașini, singura problema întâmpinată uneori fiind lățimea mare a ghidonului.

În rest, puterea relativ redusă a motorului este un mare avantaj, îți iartă eventualele greșeli, iar amortizoarele și cursa lor mare te ajută să nu simți mare lucru din hârtoapele drumurilor noastre.

Odată ieșit din oraș, mersul devine o adevărată plăcere, cu condiția să nu fii dependent de viteză.

Honda CB500X

În loc de concluzie

După test am discutat cu un prieten, proprietar de Africa Twin, om care a testat și noul CB500X, care mi-a confirmat părerea formată: dacă vrei să parcurgi sute de kilometri pe zi pe șosele, modelul Africa Twin este mult mai potrivit, dar, dacă vrei să mergi mai mult pe drumuri forestiere, micul CB500X este perfect datorită masei mult mai mici.

Părerea mea nu trebuie luată ca un adevăr absolut, decizia este personală și alegerea motocicletei trebuie făcută luând în calcul nu numai viitoarele trasee, ci mai ales dimensiunile și greutatea pilotului.

În mai toate articolele scrise despre acest model, Honda CB500X este categorisit ca motocicletă perfectă pentru începători.

Și părerea mea este aceeași, dar nu aș limita utilizatorii doar la începători.

Honda CB500X

Orice motociclist cu experiență, fără pretenții sportive, care nu intenționează să folosească motocicleta în regim extrem, va descoperi în CB500X un partener de drum, o motocicletă care poate fi echipată cu o gamă largă de accesorii originale sau after-market existente, repere care o vor transforma într-o motocicleta plăcută, cu mari posibilități.

Sunt sigur că încă nu s-a produs motocicleta perfectă, dar sunt tot atât de sigur că vor fi mulți aceia care vor considera modelul Honda CB500X ca fiind perfect pentru ei, cel puțin pentru o perioadă de câțiva ani.

Și, dacă pentru drumurile în afara asfaltului, vor instala niște arcuri mai tari în amortizoarele față, tind să le dau dreptate…

Honda CB500X

Ce mi-a plăcut la Honda CB500X

Motor plăcut, sunet interesant al eşapamentului, consum redus de combustibil.

Ce nu mi-a plăcut la Honda CB500X

Ca să fiu chițibușar, mi-ar fi plăcut un set de protecții la mâini în echipare standard.

Motocicleta Honda CB500X testată a fost pusă la dispoziție de firma Honda România – Moto şi Motor Team, dealer oficial Honda.

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 4 (257) din aprilie 2019.

Credit foto: Radu Chindriș

Honda CB500X

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

FTR 1200 Artist Series este o serie limitată de rezervoare vopsite de cinci artiști cunoscuți, piese care pot fi comandate de clienți.

Indian FTR 1200 Artist Series

Motocicleta FTR 1200 este ultimul model lansat de Indian cu un an în urmă, probabil cea mai spectaculoasă motocicletă din ultimii ani ai producătorului american.

Cu acest model, Indian a ieșit din tiparele pe care le-a respectat timp de peste 100 de ani, FTR 1200 fiind prima motocicletă americană dezvoltată pe platforma unei motociclete utilizată în cursele de Flat-Track, competiție în care Indian face legea de când a produs modelul FTR 750.

Prezentă cu un stand la expoziția Wheels & Waves Artride, eveniment organizat la Biarritz, în Franța, compania Indian Motorcycle a prezentat publicului în premieră linia de rezervoare decorate de cinci artiști cunoscuți.

Indian FTR 1200 Artist Series

Ca să respect adevărul, trebuie să precizez că, de fapt nu e vorba de rezervor, ci de masca metalică care acoperă rezervorul adevărat al modelelor FTR 1200 și FTR 1200 S.

Cei cinci artiști, cu tehnici și stiluri complet diferite, de la graffiti și artă urbană până la artă abstracta, oferă posesorilor de FTR 1200 posibilitatea să transforme motocicleta într-o adevarată operă de artă mobilă.

– Steve Caballero – “Cab Dragon” – piesele sunt decorate într-un stil îndrăzneț, cu culori vii, tematica fiind alcătuită din desene ale artistului.

Indian FTR 1200 Artist Series

– Risk – “A New Day” – Modelele sunt inspirate din lucrările artistului din perioada tranziției de la graffiti la alte stiluri.

– ThankYouX – “Meant To Tell You” – Inspirat din sentimentul de libertate pe care ți-l oferă motocicleta.

– Adam Turman – “Rising From The Ashes” – Artistul s-a inspirat din bogata istorie a firmei Indian Motorcycle.

– D*Face – “The Devil Within” – Exprimă senzațiile trăite de artist pe motocicletă.

Indian FTR 1200 Artist Series

Gama de accesorii oferită de producător pentru modelul FTR 1200 era și până acum impresionantă, oferind numeroase variante de personalizare completă a motocicletei, dar gama FTR 1200 Artist Series duce personalizarea la un alt nivel, oferind adevărate opere de artă celor care vor ca motocicleta lor să se deosebească de celelalte.

Piesele din colecția FTR 1200 Artist Series vor putea fi comandate în unele magazine din rețeaua oficială Indian Motorcycle, importator al motocicletelor Indian în România fiind compania ASP East Group din București.

Indian FTR 1200 Artist Series

Indian FTR 1200 Artist Series

Foto: Indian Motorcycle

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Apariția în 2020 a modelului Ducati Streetfighter V4 va fi anunțată cu ocazia cursei Pikes Peak, la sfârșitul lunii iunie.

Ducati Streetfighter V4

Apariția modelului Panigale V4 a avut un efect spectaculos, modelul V4R devenind imediat vedeta concursurilor de viteză pe circuit în MotoGP, WSBK și în principalele campionate naționale din Europa. Era normal ca motorul instalat pe Panigale să fie implementat și pe alte modele cunoscute ale producătorului din Bologna.

Iată că italienii nu s-au lăsat mult așteptați și apariția noului Ducati Streetfighter V4 va fi făcută publică cu ocazia cursei de viteză în coastă Pikes Peak.

Ce altă cursă putea fi mai reprezentativă pentru Ducati, cât timp aici, la una dintre cele mai dificile curse de viteză în coastă din lume (dacă nu cumva cea mai dificilă), firma Ducati a fost purtată în ultimii opt ani pe cea mai înaltă treaptă a podiumului de același Carlin Dunne, pe diferite versiuni Multistrada, cel care va pilota de această data prototipul noului Streetfighter V4.

Cursa Pikes Peak, supranumită “Cursa către nori”, este organizată pe același traseu din statul Colorado începând din anul 1916, lungimea traseului fiind de 20 km, având 156 de viraje și o diferenţă de nivel de 1440 m, a fost considerată de Ducati ca fiind terenul perfect pentru a demonstra posibilitățile noului model.

Ducati Streetfighter V4, considerat de Claudio Domenicali, CEO Ducati, încă de pe acum una dintre vedetele spectacolului Ducati World Premiere 2020, păstrează tradiția, derivând din Panigale V4 dezbrăcat de carene, fiind echipat cu ghidoane înalte și late.

Performanțele motorului Desmosedici Stradale de 1100 cmc sunt controlate de profilul aerodinamic al motocicletei, special proiectate pentru acest model, dezvăluind formele finale pe care le vom putea admira în noiembrie la Milano, la EICMA 2019, moment care va fi urmat de livrarea motocicletelor în rețeaua oficială de magazine Ducati, începând din martie 2020.

Ducati Streetfighter V4

Modelul Ducati Streetfighter V4 va putea fi comandat și achiziționat de la magazinul Ducati București al companiei Metrotehnica Internațional, importator oficial Ducati în România.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

În toamna anului trecut, Honda a prezentat publicului cinci noi modele de motociclete,  toate fiind gândite pentru folosința zilnică, dintre care, cel mai așteptat a fost modelul sportiv CBR 650 R.

Apărută pentru prima oară în 1983, seria Honda CBR este recunoscută pentru caracterul sportiv al motocicletelor produse, majoritatea modelelor ale acestei game fiind echipate cu motoare cu patru cilindri în linie.

În ultima perioadă, vânzarea motocicletelor sportive cu performanțe de vârf a cunoscut un declin notabil (ca să nu spun o prăbușire), comparat cu vânzările înregistrate cu 20 de ani în urmă.

Respectarea strictă a normelor de circulație în majoritatea țărilor europene, limitarea vitezei maxime, cu excepția Germaniei, dificultățile întâlnite în folosința zilnică a unei astfel de motociclete, lipsa totală a laturii practice, toate acestea au dus la scăderea interesului publicului, care a început să aleagă modelele mai ușor de utilizat.

Producătorii au fost nevoiți să se adapteze cererii și astfel s-au înmulțit modelele sportive cu putere mai redusă și cu ergonomie adaptată unei utilizări cotidiene.

Având tradiție în acest segment, Honda a lansat în 2014 modelul CBR 650 F, îmbunătățit doi ani mai târziu și înlocuit acum de noul CBR 650 R.

Honda CBR 650 R

Fișa tehnică Honda CBR 650 R

Motor în patru timpi, cu patru cilindri în linie, răcire cu lichid, DOHC, patru supape pe cilindru, injecție electronică PGM-FI.

Capacitate cilindrică: 649 cmc, cursă și alezaj: 67 x 46 mm, raport de compresie: 11,6:1.

Putere maximă: 95 CP (70 kW) la 12.000 rpm, cuplu maxim: 67 Nm la 8.500 rpm.

Cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei cu acţionare hidraulică, transmisie finală pe lanţ.

Cadru tip Diamant din țeavă de oțel cu elemente din oțel presate, basculă turnată din aluminiu.

Control al tracţiunii decuplabil (Honda Selectable Torque Control).

Suspensia față: furcă faţă telescopică hidraulică inversată Showa cu funcţii separate SFF Ø 41 mm, cursă roată față 120 mm.

Suspensia spate – monoamortizor cu reglare pe preîncărcare, cursă roată spate 43,5 mm.

Honda CBR 650 R

Frână faţă cu dublu disc flotant Ø 310 x 4,5 mm din oţel, etrier Nissin cu 4 pistonaşe. Frână spate cu disc Ø 240 x 5 mm din oţel, etrier Nissin cu 1 pistonaş, ABS cu dublu circuit.

Roată faţă/spate 16”, jante turnate din aliaj de aluminiu cu 5 spiţe.

Lungime: 2130 mm, ampatament: 1450 mm, înălțime la şa: 810 mm.

Gardă la sol: 130 mm, masă la plin: 207 kg.

Capacitate rezervor: 15,4 ltr., consum mediu: 4,9 ltr./100 km.

Preț Honda CBR 650 R – 8.890 Euro

Motocicleta Honda CBR 650 R testată a fost pusă la dispoziție de firma importatoare Honda Romania – Moto cu sprijinul companiei Motor Team, dealer autorizat Honda.

Filmul a fost prezentat în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 8 iunie 2019.

Honda CBR 650 R

Echipament folosit la testul modelului Honda Gold Wing Tour DCT Airbag

Cască Shoei X-Spirit Norick Abe

Geacă REV’IT Akira Air – Motor Team

Pantaloni Wintex

Mănuşi Spidi Spidi TX-1 – Motor Team

Ghete Alpinestar SMX-1 R Vented – Motor Team

Credit foto: Radu Chindriş

Pentru fanii firmei Honda am selecționat mai jos câteva dintre testele postate in ultima perioadă.

Honda CBR 650 R

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Numai în luna iunie, toate modelele Sportster pot fi achiziționate cu 1000 euro mai puțin, iar FXDR cu 2000 euro discount.

2000

FXDR, cel de-al zecelea membru al familiei Softail și cel mai nou, a fost prezentat presei de specialitate în toamna anului trecut în Grecia.

Am avut șansa să particip la acest eveniment și motocicleta m-a impresionat. În afară de masca laterală a șeii, pe care eu nu am înțeles-o, FXDR arată bine și merge foarte bine.

Având noul șasiu Softail și motorul Milwaukee-Eight 114, FXDR este un adevărat power-cruiser, îți poate oferi niște accelerații spectaculoase și senzații pe măsură.

Noul model nu este ieftin, dimpotrivă, FXDR este unul dintre cele mai scumpe modele Softail, dar șansa pe care o oferă dealerul Harley-Davidson București, de a achiziționa ultima noutate lansată de fabrică, cu 2000 de euro mai puțin decât prețul recomandat de producător, ar trebui să stimuleze pe cei care au testat motocicleta, probabil au fost plăcut impresionați de ceea ce oferă motocicleta, dar au fost descurajați de preț.

Harley-Davidson FXDR 114

În aceeași campanie promoțională sunt incluse toate modelele din gama Sportster, de 883 și 1200 cmc, oferite cu 1000 euro sub prețul recomandat de producător. Este vorba de modele 2019 și, evident, în măsura stocului disponibil.

Am auzit de multe ori că motocicletele Sportster sunt pentru începători și nu împărtășesc această teorie. Cel mai mic Sportster are o masă de 255 kg și un motor de 883 cmc, date tehnice care, cu 20-30 de ani în urmă, ar fi fost considerate suficiente pentru orice motociclist amator.

Nu toți avem 1,80 m și 90 de kg.

Sunt și oameni mai scunzi, mai puțin corpolenți, pentru care cele 255 kg pot fi limita superioară, iar motocicleta respectivă să reprezinte alegerea pentru tot restul vieții.

2000

Așadar, mergeți la magazinul Harley-Davidson București, studiați motocicletele și oferta (lista de prețuri actuală este aici), eventual testați și s-ar putea să descoperiți că una din motocicletele pe care le întâlniți acolo este alegerea pe care încă nu ați făcut-o.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Husqvarna Svartpilen 401, unul dintre cele mai suprinzătoare modele ale momentului, motocicletă cu care nu poți trece neobservat în trafic.

Fișa tehnică Husqvarna Svartpilen 401

Motor în patru timpi, monocilindru, răcire cu lichid, DOHC, patru supape pe cilindru, injecție electronică Bosch.

Capacitate cilindrică: 373 cmc, cursă și alezaj: 89,0 x 60,0 mm, raport de compresie: 12,6:1.

Putere maximă: 43 CP (32 kW) la 9.000 rpm, cuplu maxim: 37 Nm la 7.000 rpm.

Cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei cu acţionare mecanică, transmisie finală pe lanț X-ring.
Husqvarna Svartpilen 401

Cadru din oțel tip grindă cu zăbrele vopsit electrostatic.

Suspensia față: furcă telescopică hidraulică inversată WP Ø 43 mm, cursă roată față 142 mm.

Suspensia spate: monoamortizor WP, cursă roată spate 150 mm.

Frână față hidraulică cu disc flotant de Ø 320 mm din oţel, etrier Bybre radial cu patru pistonașe, sistem ABS Bosch 9.1MB decuplabil, cu circuit dublu.

Frână spate hidraulică cu disc de Ø 230 mm din oţel, etrier Bybre flotant cu un pistonaș.

Roată faţă/spate 17”, jante din aluminiu cu spițe.

Ampatament: 1355 mm, înălțime la şa: 835 mm, gardă la sol: 170 mm.

Masă la gol: 150 kg, capacitate rezervor: 9,5 ltr., consum mediu: 4,9 ltr./100 km.

Husqvarna Svartpilen 401

Motocicleta Husqvarna Svartpilen 401 a fost pusă la dispoziție de firma Dementor – Husqvarna România, importator autorizat în România.

Filmul a fost prezentat în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 25 mai 2019.

Echipament folosit la testul modelului Husqvarna Svartpilen 401

Cască CMS D-Jet

Geacă Highway Hawk Air – Lookwell

Pantaloni FLM Greyhound Air

Mănuşi Spidi TX-1 – Motor Team

Cizme Puma

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Yamaha Niken, prima motocicletă cu trei roți construită de firma celor trei diapazoane, este probabil cea mai spectaculoasă noutate prezentată publicului în ultimul timp.

Pentru că nu ai în orice zi posibilitatea să vezi o astfel de ciudățenie proaspăt sosită, vă invit să facem împreună pregătirea de livrare.

Fișa tehnică Yamaha Niken

Motor în patru timpi, cu trei cilindri în linie, răcire cu lichid, DOHC, tehnologie crossplane, patru supape pe cilindru, injecție electronică PGM-FI.

Capacitate cilindrică: 847 cmc, cursă și alezaj: 78,0 x 59,1 mm, raport de compresie: 11,5:1.

Putere maximă: 115 CP (84,6 kW) la 10.000 rpm, cuplu maxim: 87,5 Nm la 8.500 rpm.

Cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei cu acţionare hidraulică, transmisie finală pe lant O-ring.

Cadru hibrid din oţel și aluminiu, tip Diamant.

Yamaha Niken

Suspensie faţă: furcă telescopică inversată cantilever tip tandem complet reglabilă, cu sistem Ackerman de gestionare a direcției.

Suspenise spate: amortizor spate cu compensator complet reglabil.

Frână faţă: discuri flotante Ø 298 mm, etrier cu 4 pistonaşe.

Frână spate disc Ø 282 mm, etrier cu 2 pistonaşe, ABS.

Roţi faţă 15”, roată spate 17”, jante turnate din aliaj de aluminiu cu 10 spiţe.

Lungime: 2150 mm, ampatament: 1510 mm, înălțime la şa: 820 mm.

Gardă la sol: 150 mm, ecartament: 410 mm.

Masă la plin: 263 kg, capacitate rezervor: 18 ltr.

Yamaha Niken

Pentru cei care nu au urmărit articolele postate cu ocazia lansării modelului Yamaha Niken, am selecționat mai jos atât prezentarea filmată prezentată în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24, cât și articolul apărut în revista Auto Motor și Sport.

Yamaha Niken – test și prezentare – varianta video

Yamaha Niken – două săbii japoneze – test și prezentare

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Noul vehicul introdus în dotarea echipelor de intervenție este Polaris Ranger XP 1000 modificat de Speedfactory Quadstore.

Polaris Ranger XP 1000

De multe ori, în cazul accidentelor petrecute iarna pe munte, diferența dintre viață și moarte este decisă de minute, poate chiar de secunde, iar succesul misiunilor de salvare este asigurat de echipamentele și vehiculele din dotare.

După o perioadă în care echipele de intervenție au utilizat modelul Ranger XP 900, la începutul acestui an, vechiul model a fost înlocuit de Ranger XP 1000 modificat.

O singură companie din Germania modifică aceste vehicule, fiind, în același timp, dealer autorizat Polaris.

Întregul proiect este alcătuit din peste 100 de piese special construite pentru instalarea cabinei. Carcasa cabinei este realizată din aluminiu, cântărește aproximativ 200 kg și permite manevrarea facilă a tărgii mobile.

Polaris Ranger XP 1000

Panourile laterale ale vehicolului au fost ranforsate de Speedfactory Quadstore, a fost instalat un scaun articulat pentru paramedic, iar spațiul destinat pacientului poate fi modificat în funcție de poziția în care trebuie transportat pacientul.

În compartimentul motor nu au fost aduse modificări, propulsorul ProStar cu doi cilindri fiind foarte fiabil, iar, cu cei 83 CP pe care îi furnizează și cu un cuplu de 83 Nm, este cel mai performant de la clasa lui.

Și celelalte caracterstici tehnice impresioneză, Ranger XP 1000 având o gardă la sol de 330 mm și capacitatea de a remorca 1100 kg.

Polaris Ranger XP 1000

Mulțumită unei raze de viraj foarte strânse și a unui sistem de direcție precis, vehicolul poate circula fără dificultăți pe trasee dificile și înguste, fiind un partener de încredere în misiunile de salvare.

Operațiunea de schimbare a șenilelor cu roțile standard durează câteva minute, Ranger XP 1000 fiind un vehicul ușor de utilizat de-a lungul întregului an.

Modelul Ranger XP 1000 poate fi comandat și achiziționat de la firma ASP East Group, importator autorizat în România al produselor Polaris, sau din rețeaua dealerilor autorizați ai acestei companii.

Polaris Ranger XP 1000

Pentru cei interesați de amănunte legate de modelele Polaris, am postat mai jos articolul scris cu ocazia vizitei făcute la fabrica din Opole, sigura fabrica Polaris din Europa, în care sunt produse modelele Ranger și testul pe care l-am făcut cu acea ocazie.

Acasă la Polaris – o vizită la fabrica din Opole

Am testat modelul Polaris GENERAL 1000 EPS Deluxe ABS – prezentare video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Intermot 2018 – am fost prezent la lansarea noului Suzuki Katana, acum a sosit momentul să văd ce știe să facă.

Intermot 2018

Intermot, expoziția de motociclete de la Köln, este organizată din doi în doi ani și marii producători prezintă câte ceva la această manifestare, păstrând grosul noutăților pentru Milano.

În 2018 au fost câteva premiere importante și, probabil una dintre cele mai așteptate, a fost noul model prezentat de Suzuki (pentru că a fost un singur model), noul Katana.

Toată presa din lume prezentă la stand, sute de fotografi, recunoscuți ca fiind cei mai nesimțiți din industrie, pentru că trebuie să vină cu fotografii bune, toți vor să fie în față și calcă în picioare pe toată lumea.

Am venit la stand cu mai bine de jumătate de ora înainte de ora anunțată, ca să prind loc în primul rând, am așteptat cuminte începerea festivității, mulțumit de planul bine pus la punct, până au venit mulțimile de fotografi asiatici, care m-au călcat în picioare.

Suzuki Katana

Am dat și am luat coate până nu m-a mai interesat nici o noutate, nici o Katana, îmi venea să arunc cu camera foto și să mă duc dracului să beau o cafea.

Până la urmă am rezistat eroic și am rămas până la sfârșit, era prea importantă lansarea, dar am plecat bosumflat rău de tot.

Eram convins că așa s-a încheiat orice fel de legătura între mine și noul Suzuki Katana.

Iată că nu e așa și, mulțumită reprezentanței Suzuki în România, a sosit momentul să facem cunoștință, să ne întâlnim și, probabil, să ne împrietenim.

Înainte de a începe livrările primelor unități către magazine, Suzuki a organizat un eveniment în cadrul căruia presa de specialitate are ocazia să testeze motocicleta și am avut privilegiul să fiu invitat.

Suzuki Katana

Nu este prima dată, am participat cu doi ani în urmă la testul noului GSX-R1000, organizat de Suzuki pe circuitul Hungaroring.

De data asta, evenimentul va avea loc pe coasta dalmată, în Croatia, pe malul Mării Adriatice, vor participa jurnaliști din mai multe țări și vom avea ocazia să facem câteva sute de kilometri pe noua motocicletă.

Așadar, pe 29 și 30 mai voi încerca să vă țin la curent cu tot ce se întâmplă la această manifestare, voi transmite live în ambele zile, voi face fotografii, un film și o prezentare amănunțită a noului Suzuki Katana.

Suzuki Katana

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Categoria “Concept Bikes – New Design and Prototypes by Manufacturers and Independents” câștigată de o versiune originală, un  concept Hypermotard 950.

Concept Hypermotard 950

Concorso d’Eleganza Villa d’Este, manifestare organizată pe malul lacului Como, în mica localitate Cernobbio, începând din anul 1929, este în prezent cea mai exclusivă competiție internațională rezervată mașinilor și motocicletelor clasice.

Eveniment de marcă în lumea pasionaților de mașini, concursul a fost înființat pentru a celebra frumusețea mașinilor și motocicletelor clasice, fiind unul dintre foarte puținele concursuri la care publicul nu are acces.

În incinta privată care găzduiește evenimentul se poate pătrunde doar cu invitație, nu se vând bilete, concurenții fiind cei mai mari colecționari de profil din întreaga lume.

Concept Hypermotard 950

Toate exponatele sunt evaluate de un juriu format din specialiști din domeniu, împărțite pe categorii, de-a lungul timpului înființându-se noi categorii, cea rezervată mașinilor concept și prototipurilor fiind introdusă în 2002.

La ediția din acest an, juriul a decernat primul loc la această categorie unui proiect realizat de Centro Stile Ducati, un concept Hypermotard 950.

Motocicleta realizată subliniază și pune în valoare caracterul agresiv al modelului original, mulțumită proporțiilor extreme ale pieselor de caroserie și dubla personalitate a acestei motociclete, care combină caracterul sportiv cu cel al luptătorului de guerilă urbană, detaliile tehnice fiind inspirate din MotoGP, în timp ce grafica este inspirată de arta urbană.

Concept Hypermotard 950

Votul juriului de la Villa d-Este a fost confirmat de succesul răsunător înregistrat de prototipul Ducati pe rețelele sociale, primind mii de aprecieri în doar câteva ore, pe paginile Instagram și Facebook ale producătorului.

Premiul primit de conceptul Hypermotard reprezintă încă o recunoaștere internațională a calității proiectelor de design italiene, fiind decernat imediat după premiul Red Dot primit de modelul Diavel 1260, distincție acordată producătorului Ducati pentru a treia oară în ultimii zece ani.

Foto: Ducati

Concept Hypermotard 950

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

După modelele spectaculoase MT-07, MT-09 și MT-10, Yamaha a prezentat o motocicletă practică, utilă pentru folosința de zi cu zi: MT-03.

Yamaha MT-03

Nimeni nu ar fi putut anticipa succesul pe care avea să-l înregistreze gama MT, cu o rețetă tehnică simplă: un motor cu cuplu și putere livrate liniar, amplasat pe un șasiu care oferă o poziție de pilotaj comodă, vânzările depășind destul de repede 100.000 de unități în întreaga lume.

De la motoarele mari, Yamaha a trecut la cele de cilindree medie și chiar mică, prin introducerea modelelor de 125 și 300 cmc, acoperind astfel întreaga gamă de potențiali clienți.

Acest ultim segment, al motoarelor care se adresează folositorilor cu permis de conducere categoria A2, a devenit unul dintre cele mai disputate de producători, toate marile firme lansând modele cu aceeași capacitate cilindrică.

Cele mai multe companii au luat decizia să ofere atât un model sportiv, cât și unul naked, folosind aceeași platformă. Kawasaki a produs Ninja 300 și Z300, KTM RC390 și Duke 390, iar Yamaha YZF-R3 și varianta dezbrăcată MT-03.

Yamaha MT-03

Spre deosebire de toate aceste firme, Honda a lansat doar varianta sportivă CBR300R, considerând că e mai bine să ofere cei 35 kW necesari pentru permisul A2, furnizați de un motor de 500 cmc, șasiul mai mare dând senzația de motocicletă mare, nu de cea oferită de 300 cmc pe un cadrul de 125.

Rețeta Yamaha

Yamaha nu numai că a folosit aceeași platformă pentru ambele modele, ci a păstrat toate componentele importante, motor, cadru, amortizoare, frâne și roți, poziția pilotului fiind cea care deosebește YZF-R3 de MT-03.

Motorul cu doi cilindri gemeni paraleli este cel care conferă caracter motocicletei și care o face perfectă pentru începători sau pentru cei care vor să folosească o motocicletă zilnic, fără să aibă ceva de demonstrat.

Încă de la primii metri parcurși esti surprins de liniaritatea motorului, indiferent de turația la care funcționează.

Yamaha MT-03

Am încercat să merg mai hotărât, mai sportiv decât ar fi fost normal, chiar bruscând motorul, încercând să văd cum reacționează motorul enervant de liniar și previzibil, dar rezultatul a rămas același: o transmitere cursivă a puterii și control total al motocicletei. Nimic din fiorul pe care îl simțisem pe KTM 390 Duke și asta nu datorită celor câțiva cai putere în plus pe care îi are KTM-ul, ci mulțumită motorului cu un singur cilindru, mult mai brutal decât cel cu doi cilindri gemeni paraleli.

Pentru oamenii calmi este alegerea perfectă, nu și pentru cei care au nevoie de mai multă adrenalină.

Puterea maximă de 42 CP este livrată la 10.750 rpm, în timp ce turația maximă atinge 12.000 rpm, iar motorul nu produce vibrații. Pentru siguranță, un martor luminos din bord semnalizează turația optimă pentru schimbarea vitezelor, cutia de viteze lucrând impecabil.

Soluția tehnică a motorului și modul în care acesta lucrează se reflectă în consumul mediu declarat de producător, de 4 litri la sută.

Yamaha MT-03

Cadrul și bascula din oțel sunt asistate de amortizoare KYB, cele de față fiind nereglabile, de 41 mm, cel de spate având reglaj pe preîncărcare.

Surpriza plăcută a fost să constat că atât fața cât și spatele lucrează foarte bine, fără să fac nici o modificare a amortizorului de spate, pentru că, în general, amortizoarele sunt setate pentru o greutate de aproximativ 80 kg a pilotului, iar cei care se situează mult în afara acestui prag pot avea probleme.

Frânele față/spate au discuri de 298, respectiv 220 mm, iar acțiunea întregului sistem este tot atât de cursivă ca modul de livrare a puterii, caracteristică obținută din modificarea dimensiunile pompei de frână și a pistonașelor etrierelor. Faptul că lipsește mușcătura inițială atât de căutată în cazul motocicletelor puternice, aduce un plus pentru segmentul de clientelă căutat de Yamaha și pentru folosința neagresivă care ar trebui să caracterizeze această motocicletă.

Yamaha MT-03

Ce este diferit

Toate reperele descrise mai sus sunt identice cu cele de pe modelul sportiv YZF-R3, diferența majoră dintre cele două modele fiind dictată de poziția pilotului, prin modificarea ghidonului și a scărițelor.

Fiind o motocicletă de stradă necarenată, Yamaha a conferit modelului MT-03 o poziție de pilotaj ridicată, mult mai comodă pentru folosința de zi cu zi.

Ghidonul este cu 39 mm mai înalt, cu 19 mm mai aproape de pilot și cu 40 mm mai lat și, în combinație cu șaua mai îngustă în partea din față, fac motocicleta mai ușor de controlat, mai manevrabilă la viteze mici sau chiar la manevre în parcare, visul oricărui începător sau al piloților cu mai puțină încredere de sine.

Pe lângă toate acestea, forma rezervorului oferă pilotului mai mult loc pentru genunchi, spațiu util în situațiile în care se mută centrul de greutate la schimbările de direcție, iar șaua separată a pasagerului este suficient de ridicată pentru a putea rezema rucsacul sau chiar pentru a fi un mic spătar pentru pilot.

Yamaha MT-03

Ca o completare la aceste detalii și comenzile fac din MT-03 o motocicletă prietenoasă și plăcută, ambreiajul fiind acționat prin cablu, maneta necesitând o forță minimă, maneta de frână fără reglaj permite o acționare progresivă cu două degete, iar accelerația are o cursă suficient de lungă cât să nu surprindă pe nimeni.

Chiar cu această cursă lungă, motocicleta ajunge foarte repede la turația necesară pentru treapta a doua, mulțumită rapoartelor din cutie, prima treaptă fiind foarte scurtă. Vitezele trei și patru sunt făcute parcă pentru mersul în oraș, iar eșapamentul devine interesant la turații mari, aproape de turația de 9000 rpm, la care se atinge cuplul maxim.

E adevărat că, după 9000 rpm, cuplul se pierde rapid, aviz celor tentați să schimbe vitezele la turație maximă, nu la cea la care este livrat cuplul maxim. Mulți începători fac această greșeală, și eu făceam așa…

Schimbând vitezele la turația cuplului maxim, motocicleta atinge destul de repede viteza maximă, de peste 160 km/h. De obicei nu vorbesc despre acest subiect sensibil, care interesează pe cei mai mulți, dar am afirmat de mai multe ori că MT-03 este un model pentru începători și nu vreau să rămână cineva cu impresia că este vorba despre o motocicletă dezumflată, ci despre unul dintre cele mai competitive modele de la clasa din care face parte.

Yamaha MT-03

Bordul multifuncțional este bine proiectat și este compus dintr-un kilometraj digital în partea dreaptă, cu un turometru analog în stânga și un martor luminos pentru schimbarea vitezelor în partea de sus. Pe lângă toate aceste informații ușor de citit pe care le oferă, bordul mai are și alte câteva funcții: ceas, indicator al nivelului de combustibil, temperatura lichidului de răcire, consum real, consum mediu și avertizor pentru schimbarea uleiului.

Cu toate că MT-03 nu este cea mai puternică de la clasa ei, nu este cea mai rapidă sau cea mai economică, nu are componentele cele mai performante, nu este cea mai ieftină și probabil că nu este cea mai frumoasă, ea reprezintă una dintre cele mai interesante oferte pentru că are de toate, la nici un capitol nu este pe ultimul loc, are finisaje deosebite, se bucură de fiabilitatea unanim recunoscută a produselor Yamaha, iar în România, seriozitatea rețelei oficiale a producătorului poate reprezenta un argument suplimentar.

Yamaha MT-03

Ce mi-a plăcut la Yamaha MT-03

Putere și cuplu foarte liniare, motocicletă previzibilă.

Ce nu mi-a plăcut la Yamaha MT-03 

Zero protecție la vânt, ceea ce nu reprezintă o surpriză pentru o motocicletă naked.

Motocicleta Yamaha MT-03 testată a fost pusă la dispoziție de firma Motodynamics SRL, importator oficial Yamaha în România.

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 2 (255) din februarie 2019.

Credit foto: Radu Chindriș

Yamaha MT-03

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Scuterele electrice sunt din ce în ce mai căutate și două dintre modelele produse de firma Yadea au ajuns în magazinele din România.

Yadea C-umi

Yadea C-umi

Cei care au vizitat ediția 2019 a expoziției specializate SMAEB, au avut ocazia să vadă două dintre modelele electrice produse de firma Yadea.

Expuse în compania unor motociclete și ATV-uri spectaculoase, în standul companiei ASP Goup East, importator în România al motocicletelor Indian și a gamei de vehicule Polaris, scuterele au fost mai puțin studiate de vizitatori, chiar dacă sunt mai utile, fiind recomandate utilizării zilnice în traficul aglomerat al marilor orașe.

Cele două modele sunt C-umi și C-line, ambele având același motor electric, aceleași caracteristici tehnice, aceleași performanțe și chiar același pret.

Yadea C-line

Yadea C-line

După apariția mostrelor expuse la SMAEB 2019, scuterele au început să fie livrate magazinelor din rețeaua dealerilor firmei ASP East Group, următorul lot de scutere fiind așteptat în cursul săptămânii viitoare.

În afară de avantajul evident al motorul electric, scuterele Yadea sunt echipate cu sisteme inteligente de protecție, având pornire fără cheie.

Cheia electronică (modulul pe care îl păstrează pilotul), emite un semnal care comandă blocarea, respectiv deblocarea sistemelor electronice.

Yadea

De asemenea, pe blocul de comandă din stânga ghidonului, există un buton “P”, care previne pornirea scuterul în cazul acționării accidentale a accelerației.

Scuterul va funcționa numai după acționarea butonul P, măsură de protecție utilă folositorilor neatenți sau copiilor care ar putea încerca să pornească scuterul în absența părinților.

În scurt timp voi testa cele două modele și voi posta filmul de prezentare a scuterelor Yadea.

Yadea

Fișa tehnică scutere Yadea

Motor 1,2 kW, masă 60 kg, viteză maximă 45 km/h, autonomie 50-60 km.

Acumulatori 48V, 28Ah Lithium și 60V, 21Ah Pb-acid, timp încărcare 5-6 ore.

Lungime 1720 mm, lățime 725 mm, înălțime 1020 mm.

Jante față/spate 10”, anvelope față/spate 3.00-10” tubeless.

Instalație lumini tehnologie LED, display bord LCD albastru.

Preț Yadea C-umi și C-line – 1690 EURO

Yadea

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Ani de zile am auzit că fenomenul moto nu are istorie și tradiție în România. Așa o fi, dar, atât timp cât apar motociclete ca Trackster, se pare că avem viitor…

Trackster

Pasiunea pentru motociclete poate fi exprimată în numeroase feluri.

Unii caută să descopere lumea și fac mii de kilometri, alții sunt dependenți de adrenalină și participă la competiții, unii merg pe cărări nebătute și își găsesc liniștea în natură, altii pur și simplu construiesc motociclete.

Dacă în competiții, noi românii, nu am reușit să ne evidențiem, drumurile din țară sunt aglomerate și nu prea te îndeamnă la excursii lungi, constructorii români au început să fie recunoscuți în afara țării.

Cei care au reușit să realizeze ceva deosebit sunt cunoscuți de lumea moto românescă, mică, dar ambițioasă.

Unul dintre ei, devenit deja un clasic, este Marcel Chiva, un fel de imagine Harley-Davidson autohtonă, datorită pasiunii sale fără margini pentru motocicletele producătorului american.

Trackster

Marcel Chiva cu motocicleta Moşu’ premiată în Croaţia

Primele proiecte

Am văzut primul său proiect expus în anul 2003, la una din expozițiile auto din București. Era un Suzuki Marauder, găzduit de standul importatorului Suzuki de la acea vreme, o motocicletă modificată, pe care numai Marcel, cu picioarele lui interminabile, putea ajunge la pedale.

Acesta a fost începutul, dar prima sa creație care s-a bucurat de recunoaştere internaţională şi a fost premiată la o adunare Harley-Davidson, a fost un Softail Springer.

S-a întâmplat în 2011, în Croaţia, unde motocicleta “Moşu’ ” a câştigat categoria Custom şi s-a bucurat de votul publicului, concretizat în premiul “People’s Choice”.

Un an mai târziu a urmat concursul de la Balaton, când Marcel a prezentat “Mamutul”, un Touring foarte frumos, cu care a luat premiul doi, dar care, după părerea mea, a fost cea mai frumoasă motocicletă construită de Marcel, până în acel moment.

Trackster

Marcel Chiva cu motocicleta Mamutu’ premiată la Balaton

În Europa sunt organizate în fiecare an mai multe adunări Harley-Davidson, fiecare cu specificul ei, cu participanţii, obiceiurile şi publicul ei.

Poate cea mai distinsă, civilizată şi spectaculoasă se desfăşoară lângă St.Tropez, la Grimaud, în sudul Franţei, pe Coasta de Azur.

Lume multă, lume de calitate, mulţi preparatori şi constructori, concurenţă mare pentru orice fel de întrecere.

Aici urma să se desfășoare în 2016 cea de-a zecea ediție a Festivalului Harley-Davidson, unul dintre cele mai cunoscute evenimente din lumea moto, ocazie perfectă pentru cei mai cunoscuți constructori de motociclete personalizate să expună proiectele din ultima perioadă, în cadrul unui concurs devenit tradiție.

Fiind locul perfect pentru afirmare, trebuia prezentat un proiect special și Marcel a pregătit viitoarea sa participare timp de aproape un an.

Trackster

Rețeta câștigătoare și niște istorie 

Rețeta pare simplă: se ia un cadru de Softail (cel mai potrivit pentru personalizare și destul de răspândit chiar și în România), un motor de Sportster și restul se construiește în jurul lor.

La prima vedere nu e mare lucru, dar atunci când rezultatul urmărit nu este o motocicletă oarecare, ci una cu totul și cu totul specială, treaba se complică.

Motoarele construite până acum de Marcel acoperiseră mai multe categorii, chopper, touring și era nevoie de ceva special: board tracker.

Board track a fost prima disciplină moto apărută în SUA la începutul secolului XX, sport care a rezistat doar vreo două decenii.

Concursurile erau organizate pe piste rotunde sau ovale, construite din lemn, lungimea unui tur fiind între 0,5-2,0 mile (0,8 km-3,2 km) pe suprafață din lemn, construită din scânduri, pista fiind mult înclinată, semănând cu pistele actuale de velodrom.

Trackster

Deși costurile de construcție ale unei astfel de piste erau mai mici decât orice altă suprafață, scândurile din lemn necesitau în permanență întreținere și reparații, astfel încât cursele au dispărut destul de repede.

Motocicletele erau modificate ca pentru probele de record, fiind ușor de recunoscut și foarte la modă printre constructorii actuali de motociclete custom.

Câteva caracteristici erau definitorii pentru o astfel de motocicletă și Marcel le-a respectat pe cele mai multe: motociclete înguste, cu ghidoane care facilitau o poziție de pilotaj agresivă, caroserie, aripi și șa minimaliste, rezervor mic, suficient pentru carburantul necesar în cursă, toate componentele inutile fiind eliminate.

Numele ales viitoarei motociclete a fost Trackster, o combinație între Board Tracker și Sportster, gamă al cărui motor a fost folosit.

Trackster

De prin lume adunate

Roțile folosite sunt produse de Revtech și sunt de 23”, echipate cu aceeași dimensiune de anvelope, dar pentru instalarea lor era nevoie de o basculă si de o furcă de față care să permită un astfel de diametru.
Probabil că bascula a fost piesa cel mai greu de construit și a fost realizată din țeavă de oțel prin roluire.

Și furca de față a fost o adevărată provocare, pentru că nu există un astfel de model pregătit pentru roată de 23”. Au fost folosite componente pentru furcă springer, iar elementele mobile care dictează unghiurile furcii au fost construite.

Munca pentru realizarea acestor două repere nu poate fi descrisă în cele câteva rânduri de mai sus, efortul fiind greu de contabilizat.

Trackster

Elementele sistemului de frânare sunt originale H-D, dar toate, atât discurile, cât și etrierele, au necesitat piese intermediare pentru instalare, din același motiv: dimensiunile speciale ale roților.

Rezervorul de doar șapte litri este produs de Santee, ca și ghidonul realizat în stilul celor de pe motocicletele de viteză ale anilor trecuți, iar eșapamentul este produs de Cole Foster, în timp ce șaua din piele este realizată în România, copiind perfect dimensiunile cadrului.

Rezultatul final este o motocicletă care impresionează nu numai prin formele neobișnuite, dar foarte atrăgătoare, ci mai ales prin dimensiuni: o lungime de 2497 mm, cu ampatament de 1710 mm, care, combinate cu un set de comenzi avansate, permit numai unui pilot foarte înalt sau unuia cu picioare foarte lungi să o piloteze.

Senzația este cu totul specială, înălțimea la șa fiind de 590 mm, mult sub ceea ce există pe orice motocicletă de serie și o gardă la sol de doar 90 mm, dificil de gestionat pe drumuri denivelate.

Trackster

Nici masa la plin de 285 kg sau cursa mică a ghidonului nu fac viața pilotului ușoară, dar o astfel de motocicletă nu este construită pentru folosința zilnică, fiind mai mult un obiect de colecție, sau utilizată în evenimente deosebite.

Și aici revenim la începutul poveștii.

După opt luni de muncă, proiectul Trackster a fost gata de expus la Festivalul Harley-Davidson de la Grimaud, eveniment pentru care a fost construit.

Concurenții au fost împărțiți, ca de obicei, în clase de concurs, cea mai interesantă fiind probabil clasa Custom, unde sunt încadrate lucrările originale, nu modelele de serie cu modificări .

Trackster

Marcel Chiva şi prietenii din HOG Chapter Bucureşti la Festivalul Harley-Davidson de la Grimaud, ediţia a X-a

Surpriza evenimentului

Trackster a câştigat marele premiu la categoria Custom şi s-a bucurat de aprecierea publicului sosit la concurs, primind şi premiul “People’s Choice”, cel de-al doilea în cariera de constructor a lui Marcel.

Poate era nevoie să amintesc că Marcel, împreună cu prietenii din organizaţia HOG București care l-au susținut, au făcut drumul până la St.Tropez pe motociclete, traversând Alpii înghețați, trecând în câteva ore de la căldura sufocantă la șoseaua acoperită cu zăpadă, dar asta este ceva atât de obișnuit pentru ei, încât aproape că nu mai contează.

Marcel a fost premiat, motocicleta s-a bucurat de mare succes, dar cred că organizatorii şi-au băgat ghiara în gât, performanţa românească nefiind anticipată, sau dorită de cineva de pe acolo.

Trackster

Cele două mari premii cucerite de proiectul Trackster

O astfel de realizare, obținută într-o țară în care există numeroși constructori de calibru, iar românii sunt, de cele mai multe ori, subiectul rubricilor de scandal ale ziarelor, îngrozind opinia publică, un succes românesc, fie el și în domeniul construcțiilor de motociclete, transformă picătura de talent și creativitate în cel mai bun ambasador al țărișoarei noastre.

Cam în aceeași perioadă, Bebe, un tânăr de 24 de ani din Câmpia Turzii, a reușit să se claseze pe locul 6 la Campionatul Mondial AMD al constructorilor de motociclete, cu motocicleta El Lunes.

Asta dovedește că avem pasionați, există talente, tânara mişcare custom din România are viitor și ne putem bucura de primele semne ale recunoașterii internaționale.

Trackster

Marcel Chiva la festivitatea de premiere Harley-Davidson Festival – Grimaud

Date tehnice Trackster

Motor Sportster Evolution în patru timpi, doi cilindri gemeni în V, 1202 cmc, două supape/cilindru, răcire cu aer, carburator S&S.

Cutie de viteze manuală cu 5 trepte, ambreiaj în baie de ulei cu acţionare prin cablu, transmisie finală pe lanț.

Cadru de Harley-Davidson Softail, basculă din oţel tubular.

Furcă faţă springer fără amortizor, amortizor spate cu emulsie.

Trackster

Frână disc faţă/spate, etrier cu un pistonaş faţă/spate.

Roată faţă/spate 23”, anvelopă faţă/spate 130/60 R23.

Jante Revtech turnate din aliaj de aluminiu.

Lungime: 2497 mm, ampatament: 1710 mm, înălțime la șa: 590 mm.

Gardă la sol: 90 mm, capacitate rezervor: 7 ltr., masă la plin: 285 kg.

Trackster

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 3 (256) din martie 2019.

Foto din arhiva personală

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Ducati Diavel 1260 S este una dintre cele două variante ale noului Diavel 1260, versiune accesorizată cu componente performante.

Proiectul Diavel a fost demarat în perioada în care designer șef al companiei era genialul Pierre Terblanche, omul care a influențat producția multor fabrici de motociclete.

El a externalizat sarcina proiectării viitorului model, cel care a creat primele schițe fiind Glynn Kerr, un cunoscut designer, proiectul fiind finalizat de colectivul de creație al companiei Ducati.

Diavel a debutat la EICMA 2010, având o variantă modificată a motorului Testastretta, instalat pe sportiva Panigale 1198, devenind în scurt timp motocicleta preferată a piloților de peste 50 de ani din Statele Unite.

Succesul noului powercruiser a fost răsunător, orice motocicletă apărută de atunci până azi, cu forme cât de cât asemănătoare, fiind considerat de mulți o copie Diavel.

Ducati Diavel 1260 S

Modelul a evoluat, au fost lansate o variantă îmbunătățită Diavel, noul XDiavel și câteva variante speciale, produse în serii scurte: AMG, Diavel Chromo, Titanium Edition și Diesel Edition.

Nu, nu este vorba de o motocicletă cu motor Diesel, ci de un model conceput de Ducati în colaborare cu firma italiană de design, a cărei marcă de îmbrăcăminte este foarte apreciată de tineri.

Apariția celei de-a doua generații Diavel a fost salutată cu entuziasm mai mult de specialiști decât de marele public, noul Diavel 1260 fiind puțin neglijat datorită unei alte realizări tehnice fantastice: Panigale V4R, motocicleta de competiție înmatriculabilă apărută în același timp.

Ducati Diavel 1260 S

Date tehnice Ducati Diavel 1260 S

Motor Testastretta DVT, în patru timpi, cu doi cilindri gemeni în L la 90 de grade, patru supape pe cilindru, distribuție Desmodromică variabilă, răcire cu lichid, injecție electronică Bosch cu clapete de accelerație Mikuni eliptice echivalente a Ø 56 mm şi sistem Ride-by-Wire.

Capacitate cilindrică 1262 cmc, alezaj și cursă: 106 x 71,5 mm, raport de compresie: 13,0:1.

Putere maximă: 117 kW (159 CP)/9.500 rpm, cuplu maxim: 129 Nm/7.500 rpm.  Intervale revizii service 15.000 km, intervale verificare supape 30.000 km.

Cutie de viteze manuală cu 6 trepte, ambreiaj în baie de ulei cu acţionare hidraulică, transmisie finală pe lanț O-ring.

Ducati Diavel 1260 S

Cadru tip grindă cu zăbrele tubular din oţel crom-molibden.

Suspensia față: furcă faţă telescopică inversată Öhlins Ø 48 mm reglabilă, cursă roată față 120 mm.

Suspensia spate: amortizor spate Öhlins complet reglabil, cursă roată spate 130 mm.

Frână faţă dublu disc semiflotant Ø 320 mm, etriere radiale monobloc Brembo M50 cu 4 pistonaşe.

Frână spate disc Ø 265 mm, etrier Brembo flotant cu 2 pistonașe, ABS Bosch EVO activ pe viraje.

Ducati Diavel 1260 S

Moduri de pilotaj, moduri de putere, controlul tracţiunii DTC EVO, controlul plecărilor pe o roată (Ducati Wheelie Control EVO).

Roți faţă/spate 17”, jante turnate din aliaj de aluminiu cu 10 spițe.

Ampatament: 1600 mm, înălțime la șa: 780 mm, masă la gol: 218 kg.

Capacitate rezervor: 17 ltr., consum mediu: 5,4 ltr./100 km.

Motocicleta Ducati Diavel 1260 S a fost pusă la dispoziție de firma Metrotehnica Internațional – Ducati România, importator autorizat în România.

Filmul a fost prezentat în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 18 mai 2019.

Ducati Diavel 1260 S

Echipament folosit la testul modelului Ducati Diavel 1260 S

Cască Shoei X-Spirit Norick Abe

Geacă REV’IT Akira Air – Motor Team

Pantaloni Wintex

Mănuşi Spidi TX-1 – Motor Team

Cizme Dainese Solarys Gore-Tex – United Motors

Ducati Diavel 1260 S

Credit foto: Radu Chindriş

Pentru fanii firmei Ducati am selecționat mai jos câteva dintre articolele postate recent.

x

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Scuterul Yamaha Tricity 155, proiectat de unul dintre inginerii care au construit două dintre motocicletele lui Valentino Rossi, este un exemplu de model utilitar, fără pretenții, care a beneficiat de experiența unui colectiv de tehnicieni antrenați în lupta pentru titlul mondial din MotoGP.

Problemele tehnice, provocările întâlnite și cunoștințele tehnice acumulate în competiții au ajutat la realizarea unui scuter care nu are nimic în comun cu performanța, ci este destinat uzului de zi cu zi.

Machete din carton, bețișoare, răbdare japoneză și multă imaginație au dus la apariția primului scuter cu trei roți din gama Yamaha, model urmat de prima motocicletă cu trei roți, modelul Niken, linie care sa pare că va fi continuată de Yamaha și probabil că vom asista în curând la lansarea unor modele suprinzătoare.

Yamaha Tricity 155

Kazuhisa Takano, coordonatorul proiectului Yamaha Tricity și două dintre reușitele sale.

Fișa tehnică Yamaha Tricity 155

Motor în patru timpi, un cilindru, răcire cu lichid, SOHC, două supape pe cilindru, injecție electronică.

Capacitate cilindrică: 155 cmc, cursă și alezaj: 58,0 x 58,7 mm, raport de compresie: 10,5:1.

Putere maximă: 14,8 CP (11,1 kW) la 8.000 rpm, cuplu maxim: 14,4 Nm la 6.000 rpm.

Ambreiaj centifugal, transmisie finală pe curea.

Suspensia față: furcă telescopică, cursă roată față/spate 90 mm.

Yamaha Tricity 155

Frână față hidraulică cu dublu disc de Ø 220 mm din oţel, etriere cu un pistonaș.

Frână spate hidraulică cu disc de Ø 230 mm din oţel, etrier cu un pistonaș.

ABS cu sistem de frânare unificat (Unified Brake System).

Roţi faţă 14”, roată spate 13”, jante turnate din aliaj de aluminiu, cu șase spițe.

Lungime: 1980 mm, ampatament: 1350 mm, înălțime la şa: 780 mm.

Gardă la sol: 125 mm, masă la plin: 165 kg.

Capacitate rezervor: 7,2 ltr., consum mediu aproximativ: 3 ltr./100 km.

Yamaha Tricity 155

Scuterul Yamaha Tricity 155 testat a fost pus la dispoziție de firma Motodynamics SRL, importator oficial Yamaha în România.

Filmul a fost prezentat în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 20 aprilie 2019.

Echipament folosit la testul modelului Yamaha Tricity 155

Cască CMS D-Jet

Geacă Dainese – United Motors

Pantaloni Wintex

Mănuşi Spidi Spidi TX-1 – Motor Team

Cizme Dainese Solarys Gore-Tex – United Motors

Yamaha Tricity 155

Foto: arhiva personală

Pentru fanii firmei Yamaha am selecționat mai jos câteva dintre articolele postate în ultima perioadă.

Yamaha YZF-R1 modificată – test și prezentare video

Yamaha MT-03 – test și prezentare video

Yamaha YXZ1000R – test și prezentare video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

La un an de la prezentarea primului motor de serie cu patru cilindri în V produs la Bologna, noul Ducati Panigale V4 R te surprinde prin performanțele reușite.

Fișa tehnică Ducati Panigale V4 R

Motor Desmosedici Stradale în patru timpi, cu patru cilindri în V la 90o, răcire cu lichid,  patru supape pe cilindru acționate Desmodromic, injecție electronică cu accelerație ride-by-wire.

Capacitate cilindrică: 998 cmc, cursă și alezaj: 81,0 x 48,4 mm, raport de compresie: 14,0:1.

Putere maximă: 221 CP (162 kW) la 15.250 rpm, cuplu maxim: 112 Nm la 11.500 rpm.

Ducati Panigale V4 R

Cutie viteze cu șase trepte și Ducati Quick Shift EVO în dublu sens, ambreiaj uscat acționat hidraulic.

Cadru din aliaj de aluminiu tip Front Frame.

Suspensia față: Öhlins NPX presurizată Ø 43 mm complet reglabilă.

Suspensia spate: amortizor Öhlins TTX36 complet reglabil.

Frână față hidraulică cu dublu disc semiflotant de Ø 330 din oţel, etrier radial Brembo Monobloc Stylema M4.30 cu patru pistonașe, sistem ABS Bosch EVO activ pe viraje.

Ducati Panigale V4 R

Frână față hidraulică cu disc de Ø 245 mm din oţel, etrier cu două pistonașe.

Roată faţă/spate 17”, cursă roată faţă 120 mm, cursă roată spate 130 mm.

Jante forjate din aluminiu cu trei spiţe.

Ampatament: 1471 mm, înălțime la şa: 830 mm, masă la plin: 193 kg.

Capacitate rezervor: 16,0 ltr., consum mediu: 7,3 ltr./100 km.

Ducati Panigale V4 R

Ca să nu repet prezentarea motocicletei, am postat mai jos articolul scris la lansarea modelului Ducati Panigale V4 R.

Ducati Panigale V4 R, cea mai puternică motocicletă de serie lansată în 2018

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Gold Wing Tour DCT Airbag este cel mai avansat model touring produs de Honda până în prezent.

Noul model Gold Wing Tour folosește suspensii față și spate active, având următoarele opțiuni: pilot, pilot cu bagaje, pilot și pasager, pilot cu pasager și bagaje.

Reglajul se face automat în funcție de încărcare și regimul de mers selectat.

Sistemul de frânare încorporează tehnologia Dual Combined Braking System (D-CBS) și ABS comandate electronic de calculator, pentru o distribuție optimă a forței de frânare.

Pe motocicletă sunt instalate numeroase alte echipamente și sisteme de ultimă oră:

– tehnologia Throttle By Wire (TBW) care lucrează împreună cu sistemul Honda Selectable Torque Control (HSTC) și cele 4 moduri de condus (touring, sport, economic și ploaie) și contribuie la obținerea un control perfect in condiții de ploaie sau drum alunecos.

Honda Gold Wing Tour

– Start and Stop pentru micșorarea consumului de carburant în mediul urban, sistemul intervenind numai după o staționare mai mare de 3 secunde, iar pornirea motorului se face prin simpla accelerare. Acest mod se poate dezactiva.

– Hill Start Assist (HSA) pentru plecarea din rampă cu indicator în bord.

Acest sistem detectează unghiul de înclinare al terenului și blochează etrierul spate pentru încă 3 secunde după eliberarea frânei.

– cruise control pentru mersul pe autostradă;

– Smart Key pentru pornire wireless și deschiderea/închiderea cutiilor pentru bagaje printr-o simplă apăsare de buton;

– sistem de monitorizare și afișare a presiunii cu auto anulare;

– display TFT color de 7 inch amplasat central și sistem de navigație încorporat, în funcție de varianta de echipare.

Intensitatea luminoasă a display-ului se adaptează automat datorită senzorului crepuscular, dar se pot alege 8 intensități luminoase în orice moment.

Honda Gold Wing Tour

Fișa tehnică Honda Gold Wing Tour DCT Airbag

Motor în patru timpi, cu şase cilindri boxer, răcire cu lichid, SOHC, patru supape pe cilindru, injecție electronică PGM-FI.

Capacitate cilindrică: 1833 cmc, cursă și alezaj: 73,0 x 73,0 mm, raport de compresie: 10,5:1.

Putere maximă: 125 CP (93 kW) la 5.500 rpm, cuplu maxim: 170 Nm la 4.500 rpm.

Cutie viteze automată cu dublu ambreiaj (DCT) şi 7 trepte plus “walking mode” cu două viteze – foarte încet înainte (1,8 Km/h) şi marşarier. (1,2 Km/h).

Cadru din aluminiu turnat

Suspensia față: multi link (double wishbone), suspensia spate: Pro Link progresivă.

Double Wishbone

Suspensie față sistem Double Wishbone pe Honda Gold Wing 2018

Frână față hidraulică cu dublu disc flotant de Ø 320 x 4,5 mm din oţel, etrier cu şase pistonașe, sistem ABS combinat controlat electronic.

Frână față hidraulică cu disc ventilat de Ø 316 x 11 mm din oţel, etrier cu trei pistonașe.

Roată faţă 18”, roată spate 16”, jante turnate din aliaj de aluminiu.

Lungime: 2575 mm, ampatament: 1695 mm, înălțime la şa: 745 mm.

Gardă la sol: 130 mm, masă la plin: 383 kg.

Capacitate rezervor: 21,1 ltr., consum mediu: 5,6 ltr./100 km.

testat in 2018

Motocicleta Honda Gold Wing Tour DCT Airbag testată a fost pusă la dispoziție de firma Motor Team, dealer autorizat Honda.

Filmul a fost prezentat în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 4 mai 2019.

Echipament folosit la testul modelului Honda Gold Wing Tour DCT Airbag

Cască CMS D-Jet

Geacă Clover Rainjet WP – Motor Team

Pantaloni Wintex

Mănuşi Spidi Spidi TX-1 – Motor Team

Ghete Alpinestar SMX-1 R Vented – Motor Team

Honda Gold Wing Tour

Credit foto: Radu Chindriş

Pentru fanii firmei Honda am selecționat mai jos câteva dintre articolele despre povestea şi istoria modelului Gold Wing postate până acum.

Double Wishbone, suspensia față instalată pe noul Honda Gold Wing – pro și contra

Honda Gold Wing Tour Airbag DCT – nava amiral – test și prezentare

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Dezvoltat special pentru piețele din Europa, Orientul Mijlociu, Africa, Australia și noua Zeelandă, noul Ranger are un motor Diesel realizat la cele mai înalte standarde, instalat pe un șasiu reproiectat, oferind un nivel superior de confort, manevrabilitatea și performanțe.

Polaris Ranger Diesel

Noul motor Kubota are trei cilindri, este cel mai puternic de la clasa lui, livrând 24,8 CP și un cuplu maxim de 55 Nm.

Oferind puterea și cuplul mai liniar, pentru un mers mai plăcut, motorul are costuri de întreținere mai scăzute, mulțumită intervalelor de service de 200 ore, o durată mai lungă de viață a consumabilelor și un consum de ulei mai scăzut, făcând posibilă o viteză maximă a noului Ranger de 65 km/h.

Designul exterior respectă esența modelelor Ranger, continuând stilul agresiv, iar șasiul este mai robust decât cel al generației anterioare, pentru o ținută de drum superioară.

La interior, Ranger Diesel oferă confort, având trei locuri pentru pasageri, mulțumită șasiului mai larg, un volum al spațiilor de depozitare mai mare și mai mult loc la picioare, pentru un acces mai facil.

Polaris Ranger Diesel

Toate aceste îmbunătățiri sunt rezultatul analizei părerilor și sugestiilor utilizatorilor, lafel ca și habitaclul construit pentru reducerea zgomotului interior.

Performanțele noului Ranger Diesel sunt impresionante: poate tracta 1134 kg, sarcina maximă este de 720 kg, iar garda la sol de 33 cm este cea mai mare la această clasă, reprezentând o creștere de 20% față de cea a modelului precedent.

Ranger Diesel este echipat cu sistemul on-demand all-wheel drive (AWD), care activează automat tracțiunea integrală în situațiile în care vehiculul are nevoie de mai multă tracțiune și comandă revenirea automată la tracțiunea tradițională atunci când condițiile de rulaj revin la normal.

Polaris Ranger Diesel

În configurație standard sunt instalate servo-direcție electrică (EPS) și sistem de control al frânei de motor (Engine Braking System – EBS) cu Active Descent Control (ADC), sistem care controlează frâna de motor în pantă și în rampă, cu sau fără încărcătură.

O gamă de peste 200 de accesorii originale sunt puse la dispoziție de Polaris, de la sisteme de cabină cu izolare îmbunătățită și multiple modele de parbrize, până la vinciuri și pluguri, oferind o echipare superioară tot timplul anului pentru noul Ranger Diesel, care va putea fi comandat și achiziționat de la firma ASP Group East, importator autorizat Polaris în România și din rețeaua de dealeri autorizați ai acestei companii.

Foto credit: Polaris

Polaris Ranger Diesel

Pentru cei interesați, mai jos este prezentarea fabricii Polaris din Polonia, singura unitate de producție din Europa a companiei, fabrică pe care am vizitat-o anul trecut și testul unor modele de Ranger, filmări făcute cu aceeași ocazie..

Acasă la Polaris – o vizită la fabrica din Opole

Am testat modelul Polaris GENERAL 1000 EPS Deluxe ABS – prezentare video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Pentru al zecelea an la rând, camionul Harley-Davidson vine la București cu 23 de motociclete produse în 2019, din toate modelele importante.

Vine camionul Harley-Davidson

Am scris în fiecare an despre acest eveniment și, în fiecare an, a fost probabil cel mai important eveniment din mica familie Harley-Davidson din țara noastră.

Ar trebui să fie tot atât de important nu numai pentru cei care vor să aleagă o viitoare motocicletă, ci pentru toți cei care sunt curioși să vadă și să testeze ultimele modele produse de compania americana, chiar dacă nu intenționează să achizitioneze una, ci vor doar să vadă cum se comportă motocicletele.

Ca de fiecare dată, oricine se poate înscrie on-line pe site-ul unicului dealer din țara noastră, care face mari eforturi pentru a aduce an de an camionul la București în aceeași perioadă.

Harley-Davidson Europe a externalizat această activitate și are un parteneriat cu o firmă privată, care operează două camioane pe teritoriul continentului nostru, fiecare camion având câte 23 de modele, pe care le plimbă pe la dealerii care solicită (și plătesc) această vizită.

Dar, pentru că în Europa sunt câteva sute de magazine Harley-Davidson, în fiecare an sunt doar 52 de săptămâni, din care doar vreo 2-3 luni sunt utile pentru a veni în întâmpinarea clienților interesați, nu e chiar ușor să ai camionul la București în fiecare luna mai și asta de zece ani încoace.

În acest an, evenimentul va avea loc în zilele 25-26 mai, între orele 10-17, la sediul magazinului din București, organizarea fiind aceeași, ca și până acum.

Se mai pot face înscrieri până pe 23 mai, cu condiția să mai existe locuri libere.

Ca în fiecare an voi fi acolo, vă voi transmite materiale în direct de la fața locului și voi testa și eu măcar o motocicletă din cele pe care nu le-am testat până acum.

Așadar, fani Harley-Davidson sau nu, ne vedem la sediul magazinului din București, e rost de testat motoare.

Porţi deschise, eveniment Harley-Davidson

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Firma lui Zac Brown a pregătit în colaborare cu Indian Motorcycles o motocicletă pentru finanțarea unui proiect caritabil, tabăra Camp Southern Ground.

Zac Brown Indian Cheiftain

Indian Chieftain standard

Zachary Alexander “Zac” Brown, cunoscut muzician din Statele Unite, lider al trupei de muzică country Zac Brown Band, deținătoare a trei premii Grammy și numeroase alte premii internaționale, este fondatorul firmei Zac Brown Collective, recunoscută printre altele și pentru proiectele de personalizare reușite și este fondatorul organizației non-profit Camp Southern Ground.

La Camp Southern Ground sunt organizate pe timpul verii tabere pentru copiii cu probleme, iar în extra-sezon sunt găzduiți copiii și membrii familiilor militarilor americani în retragere.

Zac Brown Indian Chieftain

Pe lângă alte proiecte cu ajutorul cărora a finanțat până acum activitatea non-profit, Zac Brown, în parteneriat cu Indian Motorcycles, a modificat o motocicletă Chieftain model 2019, motocicletă care va fi vânduta la licitație.

Piesele de caroserie au fost vopsite manual timp de două luni și decorate cu foiță de aur de 24kt, peste care au fost aplicate mai multe straturi de lac incolor.

Pe motorul Thunder Stroke 111 a fost instalat un kit Stage 3 Big Bore, de 116 inch cubici (1900 cmc), care furnizează cu 20% mai mulți cai putere și cu 15% mai mult cuplu.

Zac Brown Indian Chieftain

Eșapamentul original a fost înlocuit cu unul dublu, mai eficace și cu un plus de putere, dimensiunea roților fiind si ea modificata, cele instalate fiind de 21” pe față, respectiv de 16” pe spate.

Numeroase piese componente au fost înlocuite cu unele special proiectate: ghidonul, admisia, tălpicile pilotului, comenzile de la ghidon, altele au fost modificate și, în fine, unele au fost acoperite electrochimic cu aur.

Șaua și părți componente ale genților laterale din piele au fost realizate dintr-un kevlar special, având două culori, negru și auriu.

Zac Brown Indian Chieftain

Poate că nu aș fi fost interesat de motocicleta modificată de Zac Brown Collective dacă ar fi fost un alt model, dar Chieftain este motocicleta pe care compania ASP Group, importator autorizat Indian în România, mi-o oferă pentru test.

Așadar, în mai puțin de o săptămână voi prezenta modelul Chieftain în direct pe Facebook și într-o prezentare filmată care va fi postată aici.

Pentru fanii firmei Indian, mai jos sunt articolele postate recent despre ultimele noutăți ale companiei.

Prezentare Indian Chief Dark Horse – varianta video

Indian Chief Vintage – pregătire de livrare (Unboxing)

Indian Scout Sixty – prezentare video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Sunt unele motociclete care te surprind prin performanțe și detalii.

Kawasaki Ninja H2 Carbon este una dintre ele.

Sunt motociclete care se produc în serii scurte și, de obicei, sunt scumpe.

Kawasaki Ninja H2 Carbon este una dintre acestea.

Sunt unele motociclete pe care nici un magazin din lume nu-și permite să le ofere la test din motivele de mai sus.

Kawasaki Ninja H2 Carbon face parte dintre ele.

Sunt unele motociclete pe care nici măcar producătorii nu le oferă la test presei.

Kawasaki Ninja H2 Carbon este unul dintre aceste modele.

Kawasaki Ninja H2 Carbon

Cu toate astea, am fost unul dintre cei privilegiați care au avut șansa să testeze un Kawasaki Ninja H2 Carbon.

Nu pentru că aș fi dovedit vreun mare talent ca jurnalist, ci pentru că am prieteni.

Și Sorin Mașinuță este unul dintre cei care m-au sprijinit întotdeauna, dezinteresat, ca un adevărat prieten.

Împreună cu Daniel, a venit la pista Academiei Titi Aur, amândoi au petrecut cu mine o zi de lucru, au asistat la filmări și transmisiunile live, au pus la dispoziția noastră niște motociclete pe care nu le poți testa nicăieri în lume, modelul H2 Carbon 2018 fiind produs în 120 de unități, din care una singură a fost alocată României, cea pe care am testat-o.

Kawasaki Ninja H2 Carbon

Prietenii mei Daniel și Sorin, cu cele două motociclete filmate, Ninja H2 și Ninja H2 Carbon.

Ca și cum performanțele oferite de versiunea 2018 a modelului H2 Carbon nu ar fi fost deajuns, inginerii de la Kawasaki au lucrat la motorul fantastic instalat pe toate modelele Ninja H2 și au reușit să mărească puterea și cuplul pentru sezonul 2019.

În acest an, motorul instalat pe H2 Carbon produce 231 CP la 11.000 rpm și 243 CP cu RAM air, iar cel de pe varianta neînmatriculabilă H2R reușește o putere maximă de 310 CP la 14.000 rpm, respectiv 326 CP cu RAM air, având o masă la plin de numai 216 kg.

Cu câțiva ani în urmă, oricine ar fi spus că astfel de valori sunt imposibile pentru niște motociclete de serie, dar se pare că imaginația noastră este limitată.

Cine poate ghici unde se va ajunge în 10-20 de ani ?

Kawasaki Ninja H2 Carbon

Fișa tehnică Kawasaki Ninja H2 Carbon 2018

Motor în patru timpi cu patru cilindri în linie, răcire cu lichid, patru supape pe cilindru, DOHC, cu supraalimentare, injecție electronică PGM-FI

Capacitate cilindrică: 998 cmc, cursă și alezaj: 76,0 x 55,0 mm, raport de compresie: 8,5:1.

Putere maximă: 205 CP (105,8 kW) /11.000 rpm și 215 CP (158,3 kW) /11.000 rpm cu RAM air. Cuplu maxim: 133,5 Nm la 10.000 rpm

Cadru din oțel tip grindă cu zăbrele

Cutie de viteze cu șase trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei, transmisie finală pe lanț

Kawasaki Ninja H2

Compresorul de pe Kawasaki Ninja H2 și H2R în secțiune

Suspensia față: furcă faţă telescopică inversată Ø 43 mm complet reglabilă, cursă roată față 120 mm.

Suspensia spate: amortizor spate Öhlins TTX 36 cu gaz, cu compensator, complet reglabil, cursă roată spate 135 mm.

Frână faţă dublu disc semi-flotant Ø 330 x 5,5 mm, etriere Brembo radiale cu patru pistonaşe.

Frână spate disc Ø 250 mm, etrier Brembo cu două pistonaşe, ABS inteligent Kawasaki.

Roată faţă/spate 17”, jante turnate din aliaj de aluminiu.

Kawasaki Ninja H2

Grupul de pinioane care angrenează compresorul.

Sisteme electronice: Kawasaki Corner Management Function (KCMF), control al tracțiunii Kawasaki (KTRC), Kawasaki Launch Control Mode (KLCM), ABS inteligent Kawasaki (KIBS), control al frânei de motor Kawasaki (KEBC), Kawasaki Quick Shifter (KQS) cu dublu sens, amortizor de direcție electronic Öhlins.

Lungime: 2085 mm, ampatament: 1455 mm, înălțime la șa: 825 mm.

Gardă la sol: 130 mm, capacitate rezervor: 17 ltr., masă la plin: 238 kg.

Motocicleta Kawasaki Ninja H2 Carbon testată a fost pusă la dispoziție de prietenul meu Sorin Maşinuță, cu sprijinul firmei United Motors SRL, importator autorizat Kawasaki în România.

Filmul a fost prezentat în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 27 aprilie 2019.

Ninja H2 Carbon

Așa a venit motocicleta în România.

Echipament folosit la testul modelului Kawasaki Ninja H2 Carbon

Cască Shoei X-Spirit Norick Abe

Combinezon Arlen Ness

Cizme Forma F1

Mănuşi Spidi TX-1 – Motor Team

Pentru fanii firmei Kawasaki am selecționat mai jos câteva dintre articolele postate în ultima perioadă.

Kawasaki Ninja H2 – test şi prezentare – varianta video

Kawasaki Ninja H2, motocicleta cu supraalimentare – de ce H2 ?

Kawasaki Ninja H2 Carbon – pregătire de livrare (Unboxing)

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Nimeni nu ar fi putut anticipa succesul pe care avea să-l înregistreze gama MT, cu o rețetă tehnică simplă: un motor cu cuplu și putere livrate liniar, amplasat pe un șasiu care oferă o poziție de pilotaj comodă, vânzările depășind destul de repede 100.000 de unități în întreaga lume.

De la motoarele mari, Yamaha a trecut la cele de cilindree medie și chiar mică, prin introducerea modelelor de 125 și 300 cmc, acoperind astfel întreaga gamă de potențiali clienți.

Acest ultim segment, al motoarelor care se adresează folositorilor cu permis de conducere categoria A2, a devenit unul dintre cele mai disputate de producători, toate marile firme lansând modele cu aceeași capacitate cilindrică.

Cele mai multe companii au luat decizia să ofere atât un model sportiv, cât și unul naked, folosind aceeași platformă. Kawasaki a produs Ninja 300 și Z300, KTM RC390 și Duke 390, Honda CBR300R și CB300R, iar Yamaha a produs modelul YZF-R3 și varianta dezbrăcată Yamaha MT-03.

Yamaha nu numai că a folosit aceeași platformă pentru ambele modele, ci a păstrat toate componentele importante, motor, cadru, amortizoare, frâne și roți, poziția pilotului fiind cea care deosebește YZF-R3 de MT-03.

Motorul cu doi cilindri gemeni paraleli este cel care conferă caracter motocicletei și care o face perfectă pentru începători sau pentru cei care vor să folosească o motocicletă zilnic, fără să aibă ceva de demonstrat.

Yamaha MT-03

Yamaha MT-03 nu este cea mai puternică de la clasa ei, nu este cea mai rapidă sau cea mai economică, nu are componentele cele mai performante, nu este cea mai ieftină și probabil că nu este cea mai frumoasă, concurența fiind acerbă.

Cu toate acestea, ea reprezintă una dintre cele mai interesante oferte pentru că are de toate, la nici un capitol nu este pe ultimul loc, are finisaje deosebite, se bucură de fiabilitatea unanim recunoscută a produselor Yamaha, iar în România, seriozitatea rețelei oficiale a producătorului poate reprezenta un argument suplimentar.

Yamaha MT-03

Fișa tehnică Yamaha MT-03

Motor în patru timpi, cu doi cilindri gemeni paraleli, răcire cu lichid, patru  supape pe cilindru, injecție electronică.

Capacitate cilindrică: 321 cmc, cursă și alezaj: 68,0 x 44,1 mm, raport de compresie: 11,2:1.

Putere maximă: 42,0 CP (30,9 kW) la 10.750 rpm, cuplu maxim: 29,6 Nm la 9.000 rpm.

Cutie de viteze cu șase trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei cu acţionare prin cablu, transmisie finală pe lanț.

Cadru din oțel tip Diamant (din țeavă și elemente presate), basculă asimetrică din oțel presat.

Suspensia față: furcă telescopică hidraulică KYB Ø 41 mm nereglabilă, cursă roată față 130 mm. Suspensia spate: amortizor KYB cu reglaj pe preîncărcare, cursă roată spate 125 mm.

Yamaha MT-03

Frână față hidraulică cu disc flotant din oțel de Ø 298 mm și etrier cu 2 pistonașe, ABS.

Frână spate hidraulică cu disc de Ø 220 mm și etrier flotant cu 1 pistonaş.

Roată faţă/spate 17”, jante din aliaj ușor cu 5 spiţe duble.

Lungime: 2090 mm, ampatament: 1380 mm, înălțime la şa: 780 mm.

Gardă la sol: 160 mm, masă la plin: 168 kg, capacitate rezervor: 14 ltr.

Motocicleta Yamaha MT-03 testată a fost pusă la dispoziție de Motodynamics SRL, importator autorizat Yamaha.

Filmul a fost prezentat în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 9 martie 2019.

Yamaha MT-03

Echipament folosit la testul modelului Yamaha MT-03

Cască Suomi MX Tourer – Motor Team

Geacă Clover Rainjet WP – Motor Team

Pantaloni FLM Greyhound Air

Mănuşi Spidi Spidi TX-1 – Motor Team

Ghete Alpinestar SMX-1 R Vented – Motor Team

Pentru fanii firmei Yamaha am selecționat mai jos câteva dintre articolele postate în ultima perioadă.

Yamaha YZF-R1 modificată – test și prezentare video

Yamaha Niken – test și prezentare – varianta video

Yamaha YXZ1000R – test și prezentare video

Fiecare zi din viață este câte o poveste, iar poveștile mele sunt, de cele mai multe ori, cu și despre motociclete şi sunt postate pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE, dar pot fi citite și pe  FacebookLinkedIn și Twitter iar filmele sunt postate pe YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

După un sezon în care gama Panigale a preluat conducerea vânzărilor la clasa Superbike, vom putea admira ultimele noutăți în standul Ducati la SMAEB 2019.

Ducati la SMAEB 2019

Standul Ducati de la SMAEB 2018

Ultimii nouă ani ai companiei din Bologna au fost cei mai buni din istoria firmei, înregistrând timp de opt ani o creștere constantă și recorduri îmbunătățite permanent și un al nouălea an în care a devenit lider al categoriei Superbike, prin lansarea fantasticului motor V4.

Am prezentat modele nou apărute pentru sezonul 2019, am testat noul Diavel 1260 S și am filmat pregătirea de livrare (așa numitul Unboxing) a două dintre cele mai spectaculoase modele noi.

Acum a sosit momentul să vedem la București modelele lansate de Ducati la expoziția internațională de la Milano.

Ca și în anii trecuți, importatorul motocicletelor Ducati în România, compania Metrotehnica Internațional, va participa la expoziția de la sfârșitul acestei săptămâni, prilej cu care ne putem întâlni în standul organizat de Ducati la SMAEB 2019.

Ducati la SMAEB 2019

Standul Ducati de la SMAEB 2017

Vor fi expuse câteva modele din ambele game ale producătorului, Ducati și Scrambler:

– Monster 821

– Multistrada 950 S, 1260 S, 1260 Enduro

– Diavel 1260 S

– Panigale V4 S

– Scrambler Icon, Café Racer, Street Classic

– Scrambler 1100

Contiunând tradiția ultimilor ani, membrii comunității Ducati România sunt așteptați la stand pentru fotografia anuală și, de ce nu, pentru o cafea și discuțiile de rigoare.

Ducati la SMAEB 2019

Standul Ducati de la SMAEB 2016

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Street Rod este mai mult decât un Street 750 revizuit, este o motocicletă nouă, având foarte puține componente preluate de pe modelul inițial.

Subcadrul a fost scurtat, bascula lungită, dar punctul de prindere a fost modificat, rezultând un ampatament mai scurt și gardă la sol mai mare, de unde manevrabilitatea și ținuta de drum îmbunătățite.

La rândul lui, motorul s-a bucurat de atenție, componentele sistemului de injecție fiind modificate, chiulasele au fost reproiectate și evacuarea scurtată. Toate aceste modificări au adus 20% mai multă putere, 10% mai mult cuplu, dar și un plus de cinci kilograme la masa motocicletei, singurul mare minus al noului model.

Harley-Davidson Street Rod

Rezultatul este o putere livrată pe plaja de turații joase și mijlocii, motorul simțindu-se bine pe la 4-5000 rpm, unde este livrat cuplul maxim, iar eu nu am simțit nevoia să turez motorul până la turația de 8750 rpm, la care este furnizată puterea maximă.

Încă din primele momente în care am pornit motocicleta în test, am simțit că este altceva, nu doar o simplă cosmetizare a vechiului Sport 750 pe care îl testasem imediat după apariție.

La această senzație a contribuit poziția pilotului, modificată datorită repoziționării rezervorului de combustibil, care, chiar dacă păstrează aceeași formă, fiind amplasat mai sus, corectează poziția cel puțin ciudată a celui de pe Street 750, aflat mult prea jos.

H-D Street Rod

Față de poziția relaxată, asemănătoare celei de pe un cruiser pe care o ai pe Street 750, Street Rod îți oferă o poziție avansată, mai potrivită mersului energic în oraș (nu vreau să spun “mersul sportiv”, pentru a nu da impresia că motocicleta este o sportivă).

În rest, formele motocicletei Street Rod sunt un amestec de streetfighter, flat-track și moștenire Harley-Davidson, în orice caz nu retro, conform scopului propus de creatorii modelului, care și-au dorit ca motocicleta să fie mai agresivă și să reflecte evoluția designului modern din domeniu, dar să păstreze și ceva din liniile tipice pentru Harley-Davidson.

Harley-Davidson Street Rod

Fișa tehnică Harley-Davidson Street Rod

Motor High Output Revolution X în patru timpi, cu doi cilindri gemeni în V la 60 de grade, SOHC, 2 supape/cilindru, răcire cu lichid, injecție electronică Mikuni.

Capacitate cilindrică: 749 cmc, cursă și alezaj: 85,0 x 66,0 mm, raport de compresie: 12,0:1.

Putere maximă: 69,7 CP la 8.750 rpm, cuplu maxim: 65,0 Nm la 4.000 rpm.

Cutie de viteze manuală cu 6 trepte, ambreiaj în baie de ulei cu acţionare prin cablu, transmisie finală pe curea din fibră de carbon.

Cadru din oţel tubular tip dublu leagăn

Suspensia față: furcă telescopică hidraulică inversată Ø 43.

Suspensia spate: amortizoare cu emulsie şi compensator.

H-D Street Rod

Frână față hidraulică cu dublu disc de Ø 300 mm din oţel, etriere radiale Brembo cu două pistonașe.

Frână spate hidraulică cu disc de Ø 300 mm din oţel, etrier flotant cu două pistonașe, ABS dublu circuit.

Roată faţă / spate 17”, jante turnate din aliaj de aluminiu cu 7 spiţe duble.

Lungime: 2130 mm, ampatament: 1510 mm, înălțime la șa: 765 mm.

Gardă la sol: 195 mm, capacitate rezervor: 13,1 l, masă la plin: 238 kg.

Motocicleta Harley-Davidson Street Rod prezentată a fost pusă la dispoziție de unicul dealer autorizat în România, Harley-Davidson București.

Filmul a fost prezentat în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 13 aprilie 2019.

H-D Street Rod

Echipament folosit la testul modelului Harley-Davidson Street Rod

Cască CMS D-Jet

Geacă Uvex

Pantaloni Wintex

Mănuşi Spidi Spidi TX-1 – Motor Team

Cizme Puma

Pentru fanii firmei Harley-Davidson am selecționat mai jos câteva dintre articolele postate în ultima perioadă.

Harley-Davidson Fat Bob 107 – test și prezentare video

Harley-Davidson a anunțat performanțele modelului electric LiveWire

Harley-Davidson Breakout 114 – test și prezentare video

Fiecare zi din viață este câte o poveste, iar poveștile mele sunt, de cele mai multe ori, cu și despre motociclete şi sunt postate pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE, dar pot fi citite și pe  FacebookLinkedIn și Twitter iar filmele sunt postate pe YouTube.


Vezi articolul integral

Autentifica-te  
×