Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    289
  • comentariu
    1
  • vizualizări
    16.153

Postări în blog

Tiberiu Troia

Noul model Ducati Desmosedici GP19, echipa oficială și sponsorii actualului sezon, toate noutățile au fost prezentate presei la Neuchatel.

Desmosedici GP19

Centrul de cercetare și dezvoltare al multinaționalei Phillip Morris a fost gazda evenimentului anual organizat de Ducati vineri 18 ianuarie, în cadrul căruia au fost prezentate motocicleta și echipa fabricii, care vor lua startul în MotoGP.

Atât motocicleta cât și echipa sunt noi, Desmosedici GP19 fiind radical modificată, ca și componența echipei.

Desmosedici GP19

Dacă prezența lui Danilo Petrucci nu era un secret pentru nimeni, motocicleta, performanțele ei și formula de parteneriat erau necunoscute.

Vedeta evenimentului a fost noua motocicletă Desmosedici GP19, detaliile tehnice comunicate fiind sumare, ca de obicei.

Desmosedici GP19

Fișa tehnică Desmosedici GP19

Motor în patru timpi, de 1000 cmc, cu 4 cilindri în V la 90°, DOHC cu distribuție desmodromică Evo, cu 4 supape pe cilindru.

Putere maximă: peste 250 CP, viteză maximă: peste 350 km/h.

Transmisie primară: Ducati Seamless Transmission (DST_EVO), transmisie finală pe lant D.I.D.

Desmosedici GP19

Carburație: Injecție electronică indirectă, cu 4 corpuri, accelerație gestionată de noul sistem EVO 2 TCF (Throttle Control & Feedback).

Carburant: Shell Racing V-Power, ulei: Shell Advance Ultra 4.

Eșapament: Akrapovič

Cadru: Evo twin-spar din aliaj de aluminiu.

Suspensii: furcă față telescopică hidraulică inversată Öhlins Ø 48 mm, spate amortizor Öhlins, reglabil pe preîncărcare cu sistem Evolution pe compresie.

Desmosedici GP19

Electronică: Magneti Marelli ECU cu program Dorna Unified

Anvelope: Michelin 17” față/spate, roți: Marchesini.

Frâne: Brembo, pe față dublu disc Ø 340 mm din carbon, etriere cu patru pistonașe, pe spate disc din oțel, etrier cu două pistonașe.

Masă la gol: 157 kg.

Sursa: Ducati

Desmosedici GP19

Desmosedici GP19

Ducati Desmosedici GP19

Într-unul din articolele viitoare voi prezenta componența întregii echipe Mission Winnow Ducati, de la management, până la bucătar, precum și detalii despre pregătirea și experiența celor din conducerea echipei, argumente care justifică alegerea lor în respectivele funcții.

Pentru suporterii echipei Ducati am postat mai jos articolele postate în anii trecuți legate de evenimentele similare.

Ducati a prezentat echipa oficială și motocicletele participante în MotoGP 2018

Aruba.it – Ducati Racing Team a prezentat echipa și motocicletele pentru sezonul 2017

Aruba.it Racing a prezentat noul Ducati Panigale R 2016 pentru WSBK

Toate poveștile postate pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi citite și pe pagina de Facebook, pe LinkedInTwiterGoogle+, iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.

x


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

ConVeX a fost prezentat pentru prima dată în SUA, în cadrul unei demonstrații făcute de Ducati în colaborare cu Audi și Ford.

ConVeX

Implicată în studiul dedicat siguranței circulației, firma Ducati a organizat o primă demostrație în SUA a unui sistem de comunicație numit ConVeX (Connected Vehicle to Everything), care face legătura între vehicule, infrastructură și pietoni.

Evenimentul a avut loc la CES 2019 (Consumer Electronic Show), renumita expoziție anuală găzduită de Sands Expo and Convention Center din Las Vegas, iar Ducati a folosit pentru demonstrație noul model Multistrada 1260, alături de mașini puse la dispoziție de Audi și Ford, ilustrând situații posibile în trafic.

Acest test reprezintă o premieră pentru Statele Unite, fiind prezentat în Germania în cursul anului trecut.

Proiectul ConVeX (Connected Vehicle to Everything) face parte din strategia companiei Ducati, “Safety Road Map 2025”, prin care firma dezvoltă noi sisteme și tehnologii pentru siguranța și optimizarea traficului.

În stadiile inițiale de dezvoltare al acestei strategii, Ducati va implementa sistemul ABS activ pe viraje pe întreaga sa gamă de motociclete și, în 2020, va fi lansată o motocicletă cu radar în față și în spate.
Pentru reușita proiectului, firma Ducati este sprijinită de Audi, Ford și Qualcomm Technologies, Inc., a filială a companei Qualcomm Incorporated, toate unindu-și forțele pentru a accelera dezvoltarea variantei comerciale a C-V2X, tehnologia de comunicație pentru siguranța si eficiența traficului și a utilizării vehiculelor autonome.

ConVeX

În cadrul demonstrației au fost prezentate scenarii de comunicare vehicol-vehicol V2V (Vehicle-to-Vehicle), vehicul-pieton V2P (Vehicle-to-Pedestrian) și vehicul-infrastructură V2I (Vehicle-to-Infrastructure), toate demonstrând potențialul și maturitatea tehnologiei C-V2X.

Dacă acțiunea tehnologiei asupra mașinilor cred că nu mai trebuie explicată nimănui, comunicarea între vehicule, pietoni și infrastructură poate fi ilustrată prin niște situații posibile în traficul de zi cu zi.

O mașină poate opri în situația în care un pieton traversează strada printr-un loc nepermis, chiar dacă acesta nu se află în raza vizuală, sau poate frâna atunci când se apropie de o porțiune de drum aflată în construcție, cu condiția ca toate părțile implicate să fie conectate prin acest sistem de comunicare.

O explicație mai pe înțelesul tuturor ar fi că sistemul ConVeX seamănă cu un fel de Waze care intervine, nu doar te avertizează.

ConVeX

Pentru pasionații firmei Ducati am selecționat mai jos câteva dintre articolele postate în ultima perioadă.

Ducati Panigale V4 R, cea mai puternică motocicletă de serie lansată în 2018

Ducati Apollo – povestea primului motor V4 produs de Ducati

Toate poveștile postate pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi citite și pe pagina de Facebook, pe LinkedInTwiterGoogle+, iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

TRITOWN a împrumutat tehnologia implementată pe Tricity și Niken, sistemul Ackerman de reglare a geometriei direcției.

Yamaha Tritown

Tricicleta electrică produsă de Yamaha a fost expusă pentru prima dată în 2017, la Tokyo Motor Show, dar conceptul a fost modificat, noua variantă fiind prezentată la CES, expoziția anuală de tehnologie gazduită de Sands Expo and Convention Center din Las Vegas, manifestare încheiată cu câteva zile în urmă.

Vehicolul are trei roți, din care două în față, cu sistem LMW (Leaning Multi Wheel), se conduce în picioare și soluția tehnică a furcii de față seamănă cu cele instalate pe scuterele Tricity și motocicleta Niken, proiecte de succes ale firmei Yamaha.

Spre deosebire de proiectele realizate până acum de Yamaha, TRITOWN poate fi oprit de pilot și rămâne în poziție verticală datorită unui sitem de blocaj (tilt-lock), fiind foarte ușor de controlat la viteză mică.

Poziția ghidonului poate fi modificată pe înălțime, iar tălpicile pilotului se înclină odată cu cadrul, fiind coordonate de același sistem de conexiuni în formă de paralelogram.

Yamaha Tritown

Roțile sunt de 14”, cele din față funcționează independent, preiau separat denivelările suprafeței pe care se deplasează, menținând în acest fel controlul permanent al vehicolului.

TRITOWN are 1140 mm lungime și 40 kg, atinge o viteză maximă de 25 km/h, este propulsat de un motor electric de 500 W, alimentat de o baterie Litiu-Ion de 380 Wh și 48 V, care se încarcă în 3 ore, autonomia fiind de aproximativ 32 km.

Yamaha Tritown

Nu este primul concept realizat de Yamaha pentru distanțe mici, dar, din câte proiecte au fost expuse până acum, TRITOWN este modelul cu cele mai mari șanse de a deveni produs de serie.

Pentru cei care nu sunt la curent cu proiectele deosebite realizate de Yamaha în ultimii ani, am selecționat mai jos câteva dintre conceptele prezentate și testul modelului revoluționar Niken, lansant în cursul anului trecut.

Yamaha 03GEN – 2 vehicule concept lansate ieri de Yamaha – 03GEN-F si 03GEN-X

Yamaha PES2 şi PED2 – proiecte concept la Tokyo Motor Show

Yamaha Niken – test și prezentare – varianta video

Toate poveștile postate pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi citite și pe pagina de Facebook, pe LinkedInTwiterGoogle+, iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

L-am întâlnit pe Rubén Xaus în Croația, la evenimentul Ride Ride Slide organizat de Harley-Davidson, unde ne-a învățat cum să derapăm cu modelul Street Rod pe pista ovală de Flat Track.

Probabil că motocicliștii din generațiile mai tinere nu îl cunosc pe Rubén Xaus, asta și pentru că pilotul s-a retras din activitatea sportivă în 2011.

E adevărat că nu a reușit nici un titlu de campion mondial, dar toată viața a fost considerat unul dintre cei mai talentați piloți, având un stil spectaculos, fiind supranumit “Spiderman”.

Cu Rubén Xaus

A avut șansa să facă parte din echipe de vârf, având ca parteneri de-a lungul carierei mari campioni: Troy Bayliss, Neil Hodgson, Toni Elias, Troy Corser, Max Biaggi și, în numeroase curse, și-a depășit colegii de echipă, chiar dacă Bayliss era campion en-titre, iar Hodgson a reușit să câștige mondialul de Superbike în anul în care a mers împreună cu Xaus.

Încurajat de familie, Rubén Xaus a primit prima motocicletă la 5 ani și a început să participe la competiții moto din diferite discipline de la 14 ani: motocros, circuit, supermoto.

Cu Rubén Xaus

În 1995, având 17 ani, a început să concureze în etape din cadrul campionatelor internaționale organizate sub patronajul FIM, reușind doi ani mai târziu prima victorie la Misano, în Campionatul Mondial de Supersport.

În cei peste 20 de ani petrecuți în cursele de moto, a făcut parte din echipe renumite și a pilotat unele dintre cele mai reușite modele de competiție ale principalilor producători: Honda, Yamaha, Suzuki, BMW, Ducati.

Cu Rubén Xaus în Croația

Rubén Xaus în acțiune, sau cum ar trebui să arate un viraj la Flat Track

Fiind în cea mai bună formă fizică și acum, la 40 de ani, Rubén Xaus este invitat la evenimente și coordonează activitatea pe un circuit din Andora, Pas de la Casa, unde sunt organizate curse tot timpul anului, iarna având loc cursuri de pregătire și curse pe zapadă și ghiață.

L-am întâlnit la începutul verii trecute în Croația, la un eveniment grandios organizat de Harley-Davidson pentru jurnaliștii din întreaga lume și nu a fost nevoie de prea multe invitații ca să accepte să stăm de vorbă câteva minute.

Cu Rubén Xaus în Croația

Pentru cei care nu au urmărit articolele despre evenimentul Ride Ride Slide organizat de Harley-Davidson în Croația, am selecționat mai jos câteva dintre materialele postate în acea perioadă.

Triple Treat Press Event – Eveniment Harley-Davidson în Croația

Ride Ride Slide – Harley-Davidson în Croația – ziua 1

Ride Ride Slide – Croația ziua a 2-a – lansare Iron 1200 și Forty-Eight Special

Ride Ride Slide – Croația ziua a 3-a – Flat Track, arta derapajului

Toate poveștile postate pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi citite și pe pagina de Facebook, pe LinkedInTwiterGoogle+, iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

În câteva zile se împlinesc patru ani de când am început această aventură.

O parte dintre povești erau acolo, sunt amintirile mele, clipele minunate petrecute în șaua motocicletei, pe stradă, pe circuite, niște ani pe care nimic nu îi poate inlocui. Mulți ani.

Poveștile mai noi au apărut, pentru că poveștile cu motociclete nu se vor termina niciodată, nici când motoarele tradiționale vor fi înlocuite de cele electrice, de motociclete autonome sau cine mai știe ce drăcie va apare în următorii ani.

70000 de prieteni pe Facebook

Atunci poveștile se vor schimba, cei bătrâni nu le vor îndrăgi, dar vor veni generațiile noi care se vor adapta, iar noi, cei obișnuiți cu mirosul de benzină, vom sta ca cei doi moși din Muppets și vom comenta gusturile celor tineri, pentru noi îndoielnice.

Deocamdată ne mai bucurăm de fumul actualelor motociclete, în România nu riscăm să fie înlocuite prea repede de cele electrice, așa că mergem mai departe.

Ce urmează în 2019 ?

Nu știu exact, chiar dacă am de pe acum articole pregătite, teste făcute, interviuri realizate.

Probabil că vor fi noutăți pe care încă nu le anticipăm, modele care încă nu au fost lansate, teste interesante, sau ture lungi, cu peisaje din altă lume, povești pe măsură.

Și, la sfârșitul anului, dacă toate acestea vor fi interesante, vom fi mai mulți.

Până atunci, suntem 70000.

Povesti cu motoare - 70000 prieteni

Toate poveștile postate pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi citite și pe pagina de Facebook, pe LinkedIn, Twiter, Google+, iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

MV Agusta a omologat ambele modele cu trei cilindri în variante limitate la 35 kW și 70 kW.

MV Agusta F3 35 kW

Brutale 800 și F3 675 sunt unele dintre cele mai frumoase modele de la clasa din care fac parte, dar, datorită performanțelor motoarelor, de 81, respectiv 94 kW, puteau fi folosite doar de cei cu permis de conducere categoria A.

Vestea bună este că MV Agusta a anunțat azi, 9 ianuarie 2018, că a reușit omologarea ambelor modele în varianta limitată de 35 kW și 70 kW, astfel că acum vor putea fi utilizate de mult mai mulți pasionați de motociclete, inclusiv de cei cu experiență limitată.

MV Agusta Brutale 35 kW

Brutale 800 și F3 675 sunt principalele modele din categoria naked, respectiv supersport de cilindree medie produse de fabrica din Varese, ambele fiind recunoscute nu numai pentru frumusețea lor și atenția acordată detaliilor, ci și pentru performanțe și modul în care se comportă pe stradă și pe circuit.

Ambele pot fi modificate de la 35 kW la 70 kW și invers, fără complicații, fiind oferite în noi combinații coloristice pentru sezonul 2019.

MV Agusta F3 35 kW

Brutale 800 va fi produs în următoarele variante: intense sky blue/night grey, fire red/night grey și ice grey/aviation grey, în timp ce F3 675 va fi oferit în două variante: Agostini red/Agostini silver și intense sky blue/night grey.

Ambele modele vor putea fi comandate la importatorul oficial, MV Agusta România.

MV Agusta Brutale 35 kW

Pentru cei care îndrăgesc formele sau istoria firmei MV Agusta, am selecționat mai jos câteva dintre testele sau articolele despre istoria companiei din Varese postate până acum.

MV Agusta F4 RC (Reparto Corse) – test şi prezentare – varianta video

MV Agusta Turismo Veloce 800 – test și prezentare video

Test MV Agusta Brutale Dragster 800 RR – varianta video

Cagiva – succesul şi declinul unei firme legendare

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Al zecelea membru al noii game Softail este unul dintre puținele modele care nu poartă si un nume comercial în afară de codificarea Harley-Davidson – FXDR 114.

Softail FXDR 114

La începutul anului 2018, Matt Levatich, Președintele companiei Harley-Davidson, a anunțat lansarea a nu mai puțin de 100 de noi modele în următorii 10 ani.

Măsura a fost luată ca urmare a scăderii vânzărilor de motociclete în SUA, cea mai importantă piață pentru marele producător, chiar dacă în restul lumii motocicletele Harley-Davidson s-au vândut mai bine decât în anii precedenți.

Se pare că schimbul de generații a adus și o schimbare a opțiunii cumpărătorilor, motocicletele clasice fiind în declin.

În paralel, un studiu făcut pe același continent nord-american, arată că vârsta medie a posesorilor de Harley-Davidson a crescut alarmant de mult, fapt care se poate observa și la adunările motocicliștilor din Europa.

FXDR 114

Numele misterios

Imediat după publicarea anunțului au apărut primele două modele Sportster, realizate cu modificări cerute de public, dar care nu au surprins prin forme noi.

Adevăratul șoc a venit în luna august, atunci când Harley-Davidson a făcut publice viitoarele modele care vor apare până în 2020 și a prezentat un nou Softail, cel de-a zecelea model din noua gamă lansată cu un an în urmă, FXDR 114.

Dacă toate motocicletele Harley-Davidson au și un nume comercial, pe lângă codificarea internă, FXDR 114 a rămas singurul model al cărui nume este neînțeles de mulți.

Misterul poate fi lesne rezolvat dacă cunoști semnificația literelor din numele de cod.

F înseamnă că motocicleta este dotată cu un motor V-Twin de capacitate cilindrică mare, X – furca față este de diametru mic, D – cadrul folosit este model Dyna, R – motorul are prinderi elastice pe cadru, iar 114 este capacitatea cilindrică (114 inch cubici = 1868 cmc) a celei mai mari versiuni de motor Milwaukee Eight instalat de companie pe noua gamă Softail.

FXDR 114

Primul contact

FXDR 114 a fost prezentat pe Internet și motocicleta a putut fi testată zece zile mai târziu, în cadrul unui eveniment organizat în Grecia, la care au fost invitați jurnaliștii din întreaga Europă.

Serii de câte zece jurnaliști au pilotat tot atâtea motociclete pe drumurile din nordul Greciei, pe autostradă, pe șosele lăturalnice și chiar pe drumuri de munte ale căror benzi de circulație erau micșorate la sub 1,5 metri de vegetația abundentă crescută până în mijlocul străzii.

Provocarea a fost cu atât mai mare cu cât asfaltul era fisurat în multe locuri din cauza alunecărilor de teren și, de cele mai multe ori, situația era întâlnită în viraje, evident fără nici o semnalizare. Cam ca în România.

La astfel de evenimente sunt invitați oameni cu mulți ani de condus în spate, cu experiență pe măsură și, de obicei, motocicletele sunt testate la limită, adică viteza de deplasare în grup depășește de multe ori viteza legală, iar motorul de pe FXDR 114 parca te împinge la așa ceva, mai ales pe străzile din orașele din Grecia, în care, pe principalele artere asfaltul este amestecat cu resturi de marmură, pentru a rezista la temperaturi înalte, dar care îl fac deosebit de alunecos și pe care orice accelerație bruscă înseamnă o roată care învârte pe loc, celebrul “burnout”.

FXDR 114

Prima impresie

La prima vedere toate privirile au fost atrase de partea din spate a motocicletei, cu spoilerul a cărui formă a stârnit imediat discuții și de anvelopa de 240 mm, care îți dă impresia că FXDR nu va fi un exemplu de manevrabilitate.

Chiar această parte a motocicletei îți oferă surpriza. În ciuda dimensiunii uriașe a anvelopei spate, motocicleta este spectaculoasă și permite niște viraje cu care poți merge cot la cot cu motoarele sportive.

Colectivul care a proiectat motocicleta a avut ca principală sarcină reducerea masei și pentru asta au apărut repere noi și soluții tehnice mai puțin întâlnite la Harley-Davidson.

Materiale ușoare și premiere

Bascula este turnată din aluminiu, masa rezultată fiind de 6,25 kg, față de o basculă tradițională de pe celelalte modele Softail, care cântărește 11 kg, cele 5 kg economisite la o piesa în mișcare ușurând mult sarcina amortizorului spate.

FXDR 114

La distribuția maselor contribuie mult și subcadrul din aluminiu, care susține carenajul șeii, realizat dintr-un material compozit, aceeași rețetă fiind folosită și în cazul aripilor față/spate.

În acest fel, masa motocicletei la plin este de 303 kg, mult sub masa unei motociclete cu care Harley-Davidson ne-a obișnuit până acum.

Această economie a dus la modificarea radicală a ținutei de drum a motocicletei, FXDR 114 comportându-se ca un adevărat “Power cruiser”, sau, mai bine zis, ca un “Dragster”, motocicletele construite pentru cursele de accelerație pe un sfert de milă, atât de populare în Statele Unite.

De altfel, întreaga formă a motocicletei și a unor componente sunt inspirate din formele acestor motociclete.

FXDR 114

Sistemul de admisie a aerului, cu filtrul aparent, construit din materiale care nu mai necesită întreținere cu ulei, nu numai că seamănă cu cele de competiție, dar și influențează sunetul motorului, aerul aspirat provocând un sunet întâlnit la admisiile forțate de pe motociclete sau mașinile hot rod.

Și forma eșapamentului este nouă, fiind influențată de asemenea de formele amintite mai sus, sunetul emis fiind o premieră.

La accelerațiile pe care le reușește motorul Milwaukee Eight 114 amplasat pe un șasiu ușor, era cazul ca frâna față să fie pe măsură și FXDR 114 este unul dintre puținele modele Harley-Davidson cu dublu disc.

FXDR 114

Care sunt minusurile

Ca orice motocicletă, FXDR 114 nu este perfectă.

Având o poziție tipică pentru motocicletele americane, scărițele pilotului sunt plasate mult înainte, fiind potrivite pentru un pilot înalt, sau pentru unul cu picioare foarte lungi. La multe dintre modelele H-D cu comenzile avansate, există posibilitatea schimbării poziției acestora, dar, din câte am văzut, la FXDR 114 această modificare nu este posibilă.

Pentru a face comodă motocicleta piloților scunzi, trebuie schimbată șaua cu una mai scurtă, care ar fi de dorit să fie mai moale decât cea originală și schimbarea trebuie însoțită de înlocuirea semighidoanelor cu care este echipată motocicleta, niște piese foarte frumoase și atent lucrate. Pentru aceasta, constructorul a prevăzut orificiile de montare tradiționale ale unui ghidon obișnuit, mascate de o plăcuță din aluminiu, pe care nu o remarci, fiind un element decorativ reușit al ochelarului superior al furcii de față.

Harley-Davidson FXDR 114

Gama Softail râmane familia de bază a firmei, cu cele mai multe unități vândute, iar FXDR 114 este unul dintre cele mai interesante modele ale acestei game, dar și unul dintre cele mai scumpe, în același timp.

.

Ce mi-a plăcut la Harley-Davidson FXDR 114:

Masă redusă și accelerații spectaculoase.

Ce nu mi-a plăcut la Harley-Davidson FXDR 114:

Șaua incomodă la drum lung.

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 10 (251) din octombrie 2018.

Credit foto: Alessio Barbanti

Modelul Harley-Davidson FXDR 114 poate fi achiziționat de la magazinul Harley-Davidson București, singurul dealer autorizat în România.

FXDR 114

Pentru fanii firmei Harley-Davidson am selecționat mai jos alte articole despre acelasi model, materiale postate cu ocazia lansării acestui model.

Cum a fost la lansarea FXDR 114, ultimul Harley-Davidson din familia Softail

Harley-Davidson FXDR 114 – test și prezentare – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Una dintre cele mai premiate motociclete din Europa, Henry, The Cops Killer, a fost construită în 2009 în micul oraș Roudnice nad Labem din Cehia.

Henry, The Cops Killer

Firma MS Tuning a fost înființată de Milan Slaba în 2005 și a realizat numeroase motociclete, dintre care unele au participat la concursuri de specialitate, fiind apreciate și premiate.

Proiectul Henry, The Cops Killer, finalizat în anul 2009, o motocicletă construită în jurul unui motor Buell XB12 SS Lightning de 1203 cmc producție 2003, a fost realizat de Milan Slaba cu ajutorul companiei FreeBa, producătoare a cadrului, rezervoarelor de benzină și ulei, aripilor și a sistemului de eșapament, toate lucrate manual.

Henry, The Cops Killer

Furca de față a fost realizată prin prelucrare pe mașina cu coordonate, roțile folosite provin de la un Kawasaki ZX-10, iar partea de finisare a motocicletei a fost realizată de Olaf Pugner (Pugner Design) prin tehnica aerografierii.

Proiectul a fost apreciat încă de la început, primind numeroase premii în Ungaria, Slovacia, Austria, Cehia și Olanda

Henry, The Cops Killer

La unele dintre concursurile la care a participat a fost premiată la mai multe categorii, așa cum s-a întâmplat la Bohemiam Custom Bike 2011, unde a câștigat categoriile “Best of”, “Top Paint” și a primit premiul doi la categoria “Freestyle”.

În 2018, Henry, The Cops Killer a fost prezentat la Praga și a putut fi admirat cu ocazia manifestărilor organizate cu ocazia sărbătoririi a 115 ani de la înființarea firmei Harley-Davidson.

Henry, The Cops Killer

Henry, The Cops Killer

Henry, The Cops Killer

Henry, The Cops Killer

Pentru cei pasionați de construcția artizanală a motocicletelor, am postat mai jos articolul postat cu ocazia evenimentului de la Praga și câteva dintre motocicletele expuse cu acea ocazie.

Cum a sărbătorit Harley-Davidson 115 ani la Praga

The Recidivist – prima motocicletă tatuată prezentată la Praga

The Time Machine, proiect expus și premiat la Praga – 115 ani Harley-Davidson

Vortep, proiect expus și premiat la Praga – 115 ani Harley-Davidson

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

În toamna anului 2017 Ducati a prezentat modelul Panigale V4, dar povestea motoarelor cu patru cilindri în V produse la Bologna începe cu mulți ani în urmă.

La sfârșitul anilor ‘50, vânzările de motociclete europene în SUA începuseră să scadă.

Principalul importator de motociclete produse în Europa era Berliner Motor Corporation, o firmă deținută de o familie de origine europeană, buni mecanici de mașini și motociclete.

Mărcile pe care această firmă le importa erau numeroase, fiind principalii producători ai vremii: Ducati, Matchless, Moto Guzzi, Norton, Sachs și Zundapp, dar majoritatea modelelor produse erau de capacitate cilindrică mică și nu puteau concura motocicletele Harley-Davidson.

În încercarea de a crește vânzările către public, dar și de a vinde motociclete poliției americane, frații Berliner au contactat în 1959 partenerii din Europa, în special pe Ducati.

Momentul era propice pentru reușita producătorilor europeni, datorită intrării în vigoare în SUA a unui set de legi anti-trust, care impuneau departamentelor de poliție să achiziționeze și alte motociclete în afară de Harley-Davidson.

Ducati Apollo V4

Pentru reușita acestei acțiuni, era necesară respectarea specificației tehnice solicitate de poliție, printre care capacitatea cilindrică minimă de 1200 cmc și era de dorit ca performanțele viitoarelor motociclete să fie superioare celor reușite de Harley-Davidson, în special puterea și viteza maximă.

Joseph Berliner a început negocieri cu Ducati și Moto Guzzi pentru producerea unui prototip, au fost trimise două motociclete Harley-Davidson în Italia pentru a fi studiate, una la Ducati, cea de-a doua la Moto Guzzi și au fost făcute intervenții la cel mai înalt nivel, fabrica Ducati din Borgo Panigale fiind retehnologizată în 1953 cu ajutor guvernamental.

Reprezentanții guvernului italian nu au fost entuziasmați de proiect și s-a hotărât demararea lui doar după ce frații Berliner au acceptat în 1961 să participe financiar la investiția necesară.

Proiectul a fost numit Apollo, în cinstea programului spațial americane început în același an, sarcina fabricii Ducati fiind producerea a două prototipuri conform documentației tehnice amănunțite primite și alte două motoare ca piese de rezervă.

Responsabil al proiectului a fost numit Fabio Taglioni, designer șef și director tehnic la Ducati în perioada 1954 – 1989, tatăl motorului cu distribuție desmodromică V-Twin la 90o.

Taglioni a hotărât formula tehnică ce avea să fie folosită: un motor răcit cu aer de 1257 cmc, V4 la 90o, folosind un vilbrochen la 180o și distribuție clasică.

Ducati Apollo V4

Motorul V4 de 1257 cmc al prototipului Ducati Apollo

Motorul, mai mare decât orice Harley-Davidson al momentului, era parte componentă a cadrului tip leagăn deschis, avea o cutie de viteze cu cinci trepte (în timp ce toate motocicletele vremii aveau patru) și avea demaror și alternator de mașină.

Amortizoarele erau produse de Ceriani, iar frânele față/spate erau pe tambur, roțile de 16” (conform specificației impuse) fiind interschimbabile, transmisia finală pe lanț, iar masa motocicletei fiind de 270 kg la gol.

Inițial motorul producea o putere de 100 CP (75 kW) la 7000 rpm și o viteză maximă de peste 190 km/h (în timp ce motoarele Harley-Davidson aveau o putere maximă de 55 CP), dar motocicleta era greu manevrabilă, un adevărat monstru mecanic.

Principala problemă întâmpinată a fost stadiul de dezvoltare al anvelopelor, care se dezintegrau, pur și simplu.

A fost necesară reducea puterii, prin înlocuirea celor patru carburatoare Dell’Orto SS1 de 32 mm cu două de 24 mm, rezultând 80 CP (60 kW) la 6000 rpm, dar anvelopele continuau să nu reziste.

Puterea a fost coborâtă la 65 CP (48 kW), anvelopele rezistau, dar motorul nu mai era interesant, cele britanice sau cele produse de BMW în doi cilindri fiind mai performante.

Ducati V4

Ceremonia de livrare a primul prototip Ducati Apollo

La această formulă finală s-a ajuns la sfârșitul anului 1963 și, în martie 1964, o primă motocicletă vopsită auriu a fost livrată în cadrul unei ceremonii oficiale, fiind folosită într-o demostrație organizată pentru conducerea poliției americane.

Intrarea modelului pe piață urma să aibă loc la începutul anului 1965, livrarea unităților pe piață din SUA în a doua jumătate a anului 1965, iar prețul anunțat pentru piața americană era de 1500 $, echivalent a 10250 $ la valoarea anului 2008.

Neîncrezători în reușita proiectului, reprezentanții guvernului au hotărât că piațța pentru acest model este prea mică și au întrerupt finanțarea proiectului Apollo, povestea unui posibil superbike cu motor V4 terminându-se într-o epocă în care tehnologia anvelopelor nu permitea performanțe superioare.

Nu se știe ce s-a întâmplat cu prima motocicletă aurie, dar cea de-a doua, vopsită în negru/argintiu a rezistat, face parte dintr-o colecție privată din Japonia, a participat o singură dată la Goodwood Festival of Speed și a fost împrumutată muzeului din Bologna al fabricii Ducati pentru o scurtă perioadă de timp.

Visul fraților Berliner nu s-a încheiat aici, ei continuând lupta pentru furnizarea unui model de motocicletă poliției americane, reușind asta câțiva ani mai târziu cu Moto Guzzi V7 Eldorado, motocicletă pe care au făcut-o celebră.

Ducati Apollo V4

Ducati Desmosedici RR 2008

Pentru Ducati însă, a fost nevoie să mai treacă mult timp până la apariția primului motor V4 instalat pe o motocicletă de serie. Produs într-o serie limitată de doar 1500 de unități, modelul Desmosedici RR a stabilit noi standarde ale performanței, chiar dacă nu era vreo legătură între cele două soluții tehnice despărțite de mai mult de 40 ani.

Ducati Apollo V4

Motorul V4 al modelului Ducati Desmosedici RR

Pentru fanii motocicletelor Ducati, am ales mai jos câteva dintre articolele postate în ultima perioadă.

Ducati Panigale V4 R, cea mai puternică motocicletă de serie lansată în 2018

Noile modele prezentate de Ducati la EICMA 2018

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Aflată la cea de-a 11-a ediție, Oldtimer GP 2018 Schwanenstadt s-a bucurat de o participare internațională de prestigiu.

Oldtimer GP 2018

Concursul de motociclete veterane de la Schwanenstadt se organizează din doi în doi ani începând din 1998, având parte de sprijinul total al oficialităților din micul oraș de provincie.

La fiecare ediție sunt prezenți mii de oameni din toate colțurile Austriei, indiferent de vreme, potrivnică de cele mai multe ori.

Evenimentul este promovat cu câteva luni înainte, lista de invitați speciali fiind publicată cu mult timp înainte.

Oldtimer GP 2018

Dacă în anii trecuți îi întâlnisem pe Freddie Spencer, Carlos Lavado, dublu campion mondial la clasa 250 cc, Fred Merkel, campion mondial Formula 750 și Maria Costello, probabil cea mai cunoscută femeie pilot, la Oldtimer GP 2018 au fost invitați unii dintre cei mai mari piloți din istoria motociclismului pe circuit.

Giacomo Agostini, Wayne Gardner, campion mondial la 500 cmc, Jon Ekerold, campion mondial la 350 cmc, Rolf Biland, de șapte ori campion mondial la ataș împreună cu Kurt Waltisperg, Tim Reeves, lider al clasamentului actual al ediției 2018, cu șapte titluri de campion mondial la ataș, coechipier Mark Wilkes și Bennie Streuer, fiul marelui campion Egbert Streuer, cel mai mare pilot al motociclismului olandez, toți erau pe lista de vedete invitate și toti au venit la eveniment.

Oldtimer GP 2018

O ieșire din viraj marca Jeremy McWilliams

Pe lângă aceștia, în ultimul moment au venit Jeremy McWilliams, Maria Costello și vechiul meu prieten Christian Zwedorn, vice-campion european la clasa Supersport în 1994, multiplu campion al Austriei la Supersport și Superbike.

Nu puteam rata un Oldtimer GP 2018astfel de eveniment, așa că, împreună cu prietenul meu, Vlad Haralambie, am plecat în Austria, nu înainte de a lua legătura cu organizatorii, care ne-au pregătit acreditări de presă.

În prima zi a fost aproape imposibil să stai pe marginea circuitului, ploaia fiind de-a dreptul violentă, antrenamentele fiind întrerupte de averse și finalizate cu dificultate.

Duminică, în ziua concursului, vremea s-a îmbunătățit, astfel că miile de oameni cu care ne obișnuisem de la ediția precedentă, au răspuns prezent și parcările din jurul traseului au devenit neîncăpătoare.

Ziua a început cu o cursă de accelerație pe 400 metri (tradiționala cursă pe un sfert de milă), cursă la care a putut participa oricine venea cu o motocicletă și plătea o taxă de 20 euro. Am văzut câteva scutere, niște ciudățenii care nu puteau circula în trafic datorită modificărilor (și zgomotului înfiorător pe care îl făceau), dar care plecau ca din pușcă de pe loc și parcurgeau cei 400 metri în câteva secunde.

Au urmat cursele tradiționale, cinci clase de motociclete solo împărțite pe vechime și capacitate cilindrică, trei clase de ataș (sau tricicluri) și clasa rezervată legendelor, așteptată de toată lumea.

Oldtimer GP 2018

Două doamne la start, echipaj pe un triciclu Morgan

Spre deosebire de orice altă cursă de moto, aici vedetele puteau fi văzute și abordate de orice spectator și toți campionii mondiali răspundeau cu zâmbetul pe buze oricărei solicitari.

Am primit autografe de la toți, Wayne Gradner mi-a dat un interviu și mi-a vorbit despre progresul pe care îl face fiul său Remy în MotoGP, la clasa Moto 2 și m-am bucurat de fiecare clipă petrecută acolo.

Oldtimer GP 2018 a reprezentat și o premieră absolută, moment neplanificat și savurat de public.

Oldtimer GP 2018

Plecând de la o discuție amicală între Wayne Gardner și Rolf Biland, în care Gardner se minuna de cum poate sta omul din ataș în timpul cursei, Biland l-a invitat să încerce senzația, iar Wayne Garner nu a ezitat, s-a urcat în ataș și au făcut împreună o tură de circuit.

A fost prima și ultima încercare pentru campionul mondial al clasei 500 cmc, el mărturisind că momentul a fost pentru el deosebit de emoționant și tensionat, în același timp.

Oldtimer GP 2018

Wayne Gradner în atașul motocicletei pilotată de Rolf Biland

Bineînțeles că, dintre toți campionii prezenți, singurul care nu se putea mișca fără să fie înconjurat în permanență de public, a fost Giacomo Agostini, orice mișcare fiind studiată și întâmpinată de valuri de simpatie.

Am plecat încă odată de aici cu regretul că Oldtimer GP 2018 s-a încheiat prea repede, convins că voi reveni la cea de-a 12-a ediție, în 2020, poate mai bine pregătit, sau poate chiar participând la cursă.

Oldtimer GP 2018

Pentru cei care nu au citit poveștile ediției trecute, mai jos sunt articolele postate cu acea ocazie.

Cum a fost la Oldtimer GP 2016

Cum a fost prezentată la TV cursa Oldtimer GP 2016 – Schwanenstadt

Christian Zwedorn, Vice-Campion European la Supersport – cum l-am cunoscut și cum l-am reîntâlnit după 25 de ani

Wayne Gardner – de vorbă cu campionul mondial la clasa 500 cmc

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Anul nou abia începe, dar asta nu înseamnă că vom așteapta vremea bună pentru primele teste moto din 2019.

teste moto din 2019

Din fericire, în 2018 am avut multă treabă, așa că au rămas materiale și pentru noul an.

Majoritatea testelor și prezentărilor filmate le-am făcut pentru emisiunea La Volan, difuzată de Digi24 în fiecare sâmbătă, dar cele 52 de săptămâni se pare că nu mai sunt de ajuns.

Încă nu a venit vremea în care cineva să-și permită luxul unei emisiuni moto de 30 minute (cu excepția TVR, unde lucrurile stau ca la stat), așa că vor apare mai multe prezentări de motociclete produse în regie proprie.

Deocamdată, având mai multe modele de test la dispoziție, am făcut filmări care încă nu au fost difuzate, materiale care vor fi postate începând chiar din ianuarie.

Am testat de toate: motoare pentru începători, motociclete pentru cei cu bani, motoare pentru dependenții de viteză și adrenalină.

teste moto din 2019

Unul din filmele care se va bucura de succes va fi prezentarea celui mai vândut model Honda în 2018 în România, Rebel 500.

Un model apropiat din punct de vedere al capacității cilindrice, dar complet diferit ca utilitate, este Yamaha MT-03, o motocicletă care poate aduce mari satisfacții pe stradă, cu niște performanțe și calitați apropiate de cele ale modelului KTM 390 Duke, care m-a fermecat (n-am putut să mă abțin s-o spun).

Asemănătoare este Husqvarna 401 Svartpilen, o motocicletă pe care nu o poți neglija, o iubești sau o urăști, dar nu poți trece indiferent pe lângă ea.

Și surpriza anunțată pentru începutul sezonului 2019, scuterul cu patru roți Quadro Qooder, este în aceeași situatie, nu poate fi neglijat.

teste moto din 2019

Diferența este că, în cazul acestui vehicul mai ciudat, vor fi mult mai mulți cei care îl vor contesta, în special cei care nu au mers pe el, dar vor fi destul de mulți cei care îl vor achiziționa.

Siguranța pe care o simți încă din prima clipă depășește cu mult orice senzație oferită de scutere cu două sau chiar trei roți, Qooder fiind deosebit de util în condiții dificile de trafic.

Foarte utilă este și Street Rod, motocicletă care are și avantajul numelui Harley-Davidson și, după acest model, am trecut la clasa mare, motoare pentru experimentați, motoare mari, puternice, cele mai multe dintre acestea nefiind recomandate celor cu experiență limitată.

Foarte interesant mi s-a părut KTM 790 Duke, nu degeaba poreclit “The Scalpel” (Bisturiul), precis ca unealta al cărui nume l-a împrumutat, o adevărată armă de atac, o sculă periculoasă, cu niște caracteristici tehnice de invidiat, greu de folosit la adevărata valoare. Cu toate astea, dacă vorbim de clasa Duke, rămân la vechiul 690, care mi se potrivește mai bine, chiar dacă nu are motorul evoluat al suratei mai mari, modelul de 790.

teste moto din 2019

O surpriză plăcută mi-a rezervat și Harley-Davidson Fat Bob, un model puternic, care poate fi pilotat și sportiv, având detalii lucrate cu multă atentie, motocicletă care merită testată.

Au urmat două dintre cele mai râvnite motociclete de cei pasionați de pilotajul pe circuit, de dependenții de viteză și senzații tari, Yamaha YZF-R1 și Kawasaki Ninja H2 Carbon.

Deși fac parte din aceeași categorie a motocicletelor sportive, cele două sunt complet diferite.

E adevărat că Yamaha R1 era pregătită pentru circuit, cu multe repere schimbate, în timp ce Ninja H2 nu avea nici o modificare.

teste moto din 2019

În aceste condiții, H2 s-a dovedit a fi o motocicletă perfect controlabilă, cu explozia de putere la peste 8000 rpm, atunci când compresorul intră în funcțiune, pe când R1 devenise obositoare pentru folosința pe stradă.

Nu pot să închei lista de teste moto din 2019, pregătite încă de pe acum, fără să amintesc de testul făcut modelului sportiv Yamaha YXZ1000R, chiar dacă revenim la jucării cu mai mult de două roți, pentru că acest SXS produs de Yamaha este unul dintre cele mai speciale vehicule de acest fel dintre cele existente în acest moment.

Așadar țineți aproape, testele din acest an vor începe cu toate aceste modele și foarte probabil că vor apare multe surprize, motociclete care încă nu au fost livrate sau chiar lansate până acum.

teste moto din 2019

Cu SXS Yamaha YXZ1000R pe traseul de la Ciolpani

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Înainte de a începe anul aveam o listă de motoare pe care aș fi vrut să le testez. Nu aveam nici o promisiune, pur și simplu speram, dar dorința mi s-a implinit, am testat in 2018 tot ce era pe listă.

testat in 2018

2018 a fost cel mai bun an pentru testele de modele noi, atât pentru oamenii din presă, cât și pentru restul lumii.

A fost primul an în care mai mulți importatori au pregătit flote de test și am avut parte de mai multe evenimente organizate pentru public și presă, în care au putut fi testate modelele acestui an.

Este drept că numărul importatorilor seriosi s-a mărit, pentru că două companii serioase au început activitatea în acest an.

Este vorba de The Bike Hub, importator al firmelor grupului Piaggio (Aprilia, Moto Guzzi, Piaggi, Vespa) și ASP Group, firma specializată în distribuția de ATV-uri și, începând din acest an, importator Indian.

testat in 2018

În afară de firmele nou intrate în lumea moto, cei cu state vechi de serviciu au tratat problema și mai serios.

Honda, cu sprijinul principalului dealer, Motor Team, a prezentat multe modele interesante care au putut fi testate, Harley-Davidson a avut flota proprie de test și a găzduit pentru a noua oară consecutiv camionul cu 23 de motociclete, toate modele 2018, iar Yamaha a organizat două evenimente de amploare, având permanent și o flotă proprie, cu baza la București, dar plimbată și prin ograda dealerilor.

În fine, la sfârșit de an, Suzuki România, având ca dealer de marcă aceeași companie, Motor Team, a adus în România, cu sprijinul neprețuit al dealerului, câteva motoare de test.

testat in 2018

Am început în februarie, pe când toată lumea înota prin zăpezi, testând în Polonia, la Opole, câteva modele de SXS produse de Polaris, într-un poligon militar special amenajat.

Pe lista mea de modele pe care aș fi vrut să le testez erau câteva modele grele și, sincer să fiu, nu credeam că voi avea șansa s-o fac.

Honda Gold Wing, cea mai impresionantă motocicletă prezentată anul trecut, Yamaha Niken, probabil cea mai spectaculoasă apariție în 2018, Aprilia RSV4 RR, o motocicletă pe care vroiam de mulți ani s-o testez, Moto Guzzi Eldorado, o motocicletă care te face să visezi, dar și Harley-Davidson Breakout sau Indian Chief Dark Horse, motoare superbe, pe care nu le găsești ușor pentru test.

Ei bine, noroc sau altceva, pe toate am avut ocazia și le-am testat in 2018.

testat in 2018

Un singur model de pe lista scurtă nu am avut cum să testez, dar sper că voi corecta în 2019 această neîmplinire: Ducati Panigale V4, în oricare dintre variantele apărute.

În schimb, importatorul Ducati mi-a oferit noul Scrambler 1100, cel mai avansat membru al noii familii Scrambler, intrată atât de puternic pe piață cu câțiva ani în urmă.

Cele mai multe dintre motoarele pe care le-am testat in 2018 au fost prezentate, câteva urmează să fie prezentate în 2019.

Ca să n-o lungesc, modelele testate pe care nu le-am amintit mai sus sunt următoarele: Aprilia MP3 Yourban, Aprilia Dorsoduro 900, Honda NC750X, X-ADV, Africa Twin Sports Adventure, Harley-Davidson Iron 1200, Forty-Eight Special, FXDR 114, Indian Scout Sixty, Suzuki GSX-250R si V-Strom 250Yamaha TMAX 530, SCR950, MT09 SP.

testat in 2018

Pe lângă modelele prezentate, am testat și pregătit materiale pentru mai multe motociclete, filme și articole care vor fi postate în 2019, unele dintre ele fiind adevărate surprize.

Acum, la sfârșit de an, am făcut și un calcul. În 2018 am testat 35 de modele, unele neînțelese (ca să nu spun hulite), cu trei sau chiar patru roți, altele modele rare, pe care mulți nu apucă să le vadă nici măcar în parcare.

E mult, e puțin, nu mai contează.

Important este că am avut de învățat câte ceva de la fiecare motocicletă și am înțeles că nu e bine să judec o motocicletă înainte de a o testa.

testat in 2018

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

La un an de la prezentarea primului motor de serie cu patru cilindri în V produs de Ducati, noul Panigale V4 R surprinde prin performanțele oferite.

Panigale V4 R

După niște încercări izolate de a produce motoare în patru cilindri, primul proiect gândit ca motocicletă de politie, dar și ca posibil concurent al motoarelor oferite de Harley-Davidson, cel de-al doilea fiind o versiune înmatriculabilă a unei motociclete de competiție, Ducati a prezentat în premieră modelul Panigale V4 în toamna anului trecut, motocicleta fiind, din punct de vedere tehnologic, una dintre cele mai avansate de pe piață.

Nimeni nu se aștepta la apariția noului model, echipat cu motorul Desmosedici Stradale R, având capacitatea cilindrică redusă de la 1103 cmc, la cea acceptată de regulamentul WSBK, de doar 998 cmc și rotația vilbrochenului în sens invers.

Panigale V4 R

Comparat cu versiunea R anterioară, Panigale V4 R este mult evoluat.

Modificările sunt mult mai complexe decât cele aduse motorului și setări ale amortizoarelor. Pentru prima dată, carenajul motocicletei beneficiază de așa numitul Aero Pack, proiectat de Ducati Corse în strânsă colaborare cu Ducati Style Centre pentru îmbunătățirea eficienței aerodinamice pe circuit.

Panigale V4 R reprezintă platforma tehnică a motocicletelor cu care Ducati va participa în sezonul 2019 la categoria Superbike din cadrul campionatului mondial de specialitate.

Panigale V4 R

Noul model a preluat de la Panigale V4 S tot ce era mai bun și beneficiază de modificările specifice cerute de Ducati Corse, pentru a face motocicleta competitivă.

În afară de motorul care se încadrează în cerințele regulamentului WSBK, motocicleta are aplicate pe carenaj aripioarele introduse cu puțin timp în urmă în MotoGP, suspensiile de competiție Öhlins și bascula din aluminiu cu patru poziții de reglaj ale axului.

Panigale V4 R

Pe lângă aceste modificări, cadrul Front Frame a fost modificat pentru a se obține rigiditatea cerută de Ducati Corse, iar sistemele electronice de control sofisticate ale modelului Panigale V4 S au fost revizuite pentru a le aduce mai aproape de cerințele piloților profesioniști.

Spre deosebire de motorul Desmosedici Stradale 1103 cmc, proiectat pentru o livrare fluidă a puterii și un răspuns excelent la turații joase, caracteristici utile folosinței pe stradă, versiunea Desmosedici Stradale R de 998 cmc oferă performanță extremă, livrarea puterii fiind gândită pentru folosința pe circuit.

Panigale V4 R

Motorul are componente mai ușoare și o eficiență sporită a admsiei aerului, detalii care permit o accelerare a motorului mai rapidă și o turație maximă superioară, pentru obțnerea unpr performanțe superioare.

Rezultatul este o putere maximă de 221 CP (162 kW) obținută la 15.250 rpm, adică un răspuns instantaneu la orice mișcare a accelerației, o turație cu 2250 rpm mai mare decât cea a versiunii V4 de 1103 cmc.

Panigale V4 R

Ca și în MotoGP, unde tot ceea ce contează este performanța, Panigale V4 R beneficiază de un ambreiaj uscat, care permite mai ușor personalizarea nivelului frânei de motor fără aportul sistemelor electronice și care creează acel zgomot tipic al ambreiajelor uscate (pe care eu nu îl suport).

Dar ce contează ce-mi place mie ?!?

Important este ceea ce cred cei care iubesc motoarele Ducati și performanțele fantastice reușite de constructor în ultima vreme și vestea bună este că primele două unități V4 R au și fost comandate (a se citi plătite) la importatorul local Ducati România, motocicletele urmând a fi livrate la începutul sezonului 2019, ocazie cu care sper să pot prezenta măcar pregătirea de livrare, dacă nu cumva și un test…

Panigale V4 R

Pentru fanii motocicletelor Ducati, am ales mai jos câteva dintre articolele postate în ultima perioadă.

Noile modele prezentate de Ducati la EICMA 2018

Noul Ducati Hypermotard 950 a fost prezentat publicului

Noul Scrambler Full Throttle prezentat de Ducati

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

2018 se încheie în curând și, odată cu el, se încheie cel de-al patrulea an de “POVEȘTI CU MOTOARE”.

Povesti cu motoare

Anul acesta a fost pentru mine cel mai agitat de până acum.

Faptul că nu am avut nici un accident cu motocicleta a contat, iar munca depusă în cei trei ani de existență ai blogului “POVEȘTI CU MOTOARE” și-a spus cuvântul.

În afară de testele diferitelor modele, unele așteptate, altele fiind surprize (majore), am avut 10 deplasări.

În general nu mă bucură plimbările, sunt consumatoare de timp, dar cele din 2018 au fost aproape toate importante, imposibil de refuzat.

Am început cu vizita la fabrica Polaris, din Polonia, pe o vreme tipică pentru februarie, cu noroi și ghiață, adică perfectă pentru ATV și SXS, exact ce se produce la Opole.

Opole - Polaris

A urmat cea mai tare deplasare de trei zile pe care am făcut-o până acum, evenimentul organizat de Harley-Davidson în Croația, cu ocazia lansării celor doua noi modele Sportster, Iron 1200 și Forty-Eight Special.

Am savurat o tură de câteva sute de kilometri cu două modele Touring, alte sute de kilometri cu modelele noi, după care, în ultima zi, am învățat deparajul pe pistă de pâmănt, sub atenta supraveghere a lui Ruben Xaus, una din marile vedete ale mondialului de Superbike, pilot care a acceptat să-mi dea și un scurt interviu, nedifuzat până acum.

O etapă de WRC din Portugalia a fost deplasarea în care am stat de vorbă cu Simone Tempestini și Bogdan Marișca, experiență complet neobișnuită pentru mine, situată în afara lumii motocicletelor.

115 ani Harley-Davidson

Nici nu m-am dezmeticit bine, surprins de noutățile oferite de marele circ al mondialului de raliu, că am plecat la Praga. Din nou Harley-Davidson, din nou trei zile, din nou o experiență de neuitat: sărbătorirea a 115 ani de existență Harley-Davidson.

Peste 40.000 motociclete venite din toată Europa și mult mai mulți oameni veniți de pe toate continentele. Aici nu am mers pe motocicleta în cele trei zile, dar nici nu mi-a lipsit asta, spectacolul a fost copleșitor.

Ca și cum nu ar fi fost deajuns, o săptămână mai târziu am plecat la Sachsenring, la etapa de MotoGP, împreună cu prietenii de la Motul.

Alt fel de spectacol, o adevărată desfășurare de forțe, niște sute de mii de oameni care contribuie la reușita unei singure curse de moto.

Sachsenring

După pauza de vară binemeritată a urmat o altă săptămână de foc, cu două deplasări de suflet: concursul de motociclete veterane de la Schwanenstadt, devenit o tradiție pentru organizatori și, mai nou, pentru mine și al treilea eveniment Harley-Davidson al anului, lansarea ultimului Softail, FXDR 114.

Oldtimer Schwanenstadt 2018 a fost cea de-a doua mea participare la concursul organizat de 14 ani în micul și, cu siguranță, voi fi prezent și la editia din 2020, pentru că are loc din doi în doi ani.

Evenimentul este deosebit, oricine poate sta lângă piloti, printre care sunt prezenți în fiecare an mulți campioni mondiali, oameni pe care nu-i putea vedea de aproape cu câțiva ani în urmă, atunci când erau în primele rânduri ale competițiilor internaționale.

Am dat mâna cu Giacomo Agostini, Jon Ekerold și Wayne Gardner, care a acceptat să stăm de vorbă câteva minute, dar și cu trei din primele echipaje de ataș din istoria campionatului mondial.

povesti cu motoare

A doua zi după concurs, din Austria am plecat direct în Grecia, unde a fost prezentat ultimul model Softail lansat de Harley-Davidson, FXDR 114, în cadrul unui prim astfel de eveniment organizat în Grecia, pe niște drumuri de munte asemănătoare cu cele din România.

Au urmat expozițiile internaționale, Intermot și EICMA, cele două mari manifestări tradiționale de la sfârșitul sezonului.

La Intermot am avut șansa să fiu invitat la lansarea modelului Indian FTR1200, una dintre cele mai importante premiere ale firmei americane din ultimii ani, eveniment organizat în cel mai pur stil american, cu o zi înainte de deschiderea expoziției.

EICMA, în afară de spectacolul cu care ne-a obișnuit, a însemnat șansa de a-i întâlni pe Jonathan Rea și Ana Carasco, campioni ai sezonului din mondialul de Superbike, întâlnire care nu ar fi fost posibilă fără ajutorul neprețuit și constant al prietenului meu Tudor, cel care coordonează operațiunea Kawasaki România.

Povesti cu motoare

Ca să închei în glorie sezonul de moto 2018, am participat la inaugurarea expoziției “Arte meccanica in mostra – 95 de ani de motociclism în România în dialog cu Ducati Bande Rosse”, eveniment de marcă organizat și găzduit de Academia Română din Roma, una dintre cele trei școli românești de prestigiu, din afara granțelor țării.

Aici a fost vorba despre pasiune, o colecție extraordinară de realizări ale firmei Ducati, începând de la un radio produs în anii ‘30, până la ultimul model de motocicletă Panigale V4 Speciale, toate expuse lângă trofee, medalii și amintiri legate de începuturile motociclismului în România.

Fiecare expoziție, fiecare concurs, fiecare eveniment a însemnat pentru mine munca de zi cu zi și, împreună cu cele câteva zeci de motociclete testate, din care unele au fost prezentate, altele încă nu, au devenit câte o poveste.

Accademia di Romania - 95 de ani de motociclism în România

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Aclamat de toți specialiștii încă de la apariție, modelul Aprilia RSV4 RR a reprezentat un punct de referință pentru caracterul sportiv și performanțele oferite, cel mai bun exemplu pentru ceea ce se poate obține folosind experiența acumulată în competiții.

Aprilia RSV4 RR

Sarcina principală a proiectanților a fost realizarea celei mai rapide motociclete de la clasa ei și, pentru asta, informațiile obținute în competiții de tânăra echipă de curse, au fost transferate produsului de serie.

În primii ani de participare ai echipei Aprilia Racing în Campionatul Mondial de Superbike, Max Biaggi și Sylvain Guintoli au reușit să aducă firmei titlurile de campion mondial și fiecare dintre modificările aduse motocicletelor de curse au fost puse în aplicare celor de serie.

Cunoscând istoria modelului și performanțele lui, am plecat în test prin Bucureștiul aglomerat, cu o motocicletă de peste 200 CP, într-un oraș supraaglomerat la orice oră.

Surpriza plăcută a fost să descopăr cât de elastic este motorul, îmblânzit de multiplele sisteme electronice care gestionează puterea și o livrează liniar.

Dar cât de complex este pachetul electronic instalat pe această motocicletă ?

Aprilia RSV4 RR

Mirajul electronicii

Pachetul APRC (Aprilia Performance Ride Control), disponibil ca echipament standard pe Aprilia RSV4 RR, este singurul care permite auto-calibrare, provine din tehnologia implementată pe motocicletele din Campionatul Mondial de Superbike, fiind cel mai complet și rafinat de pe piață și include:

– ATC: Aprilia Traction Control, control al tracțiunii reglabil din mers, fără a fi nevoie ca pilotul să ia mâna de pe accelerație, disponibil în 8 nivele de intervenție, datorită unei comenzi foarte practice

– AWC: Aprilia Wheelie Control primește semnal la plecările pe o roată și intervine la revenirea roții pentru a asigura continuitatea controlului, având trei setări.

– ALC: Aprilia Launch Control, asistă pilotul pentru a reuși un start perfect, fără pierderea aderenței, sistem cu trei setări, utilizabil numai pe circuit.

Aprilia RSV4 RR

– AQS: Aprilia Quick Shift, sistemul electornic de schimbare rapidă a treptelor din cutia de viteze care permite schimbarea fără a închide accelerația și fără a folosi ambreiajul, lucrând în dublu sens, este singurul sistem existent care permite retrogradarea cu accelerația deschisă.

– APL: Aprilia Pit Limiter, sistemul care permite selectarea unei viteze permisă în parcul de motoare de pe circuite sau pur și simplu respectarea unei viteze impusă pe anumite porțiuni ale drumului.

– ACC: Aprilia Cruise Control, sistemul de control implementat datorită existentei managementului electronic, care permite la drum lung setarea și respectarea unei viteze constante, fără a atinge accelerația.

Pe lângă cea de-a patra generație a sistemulul APRC, modelul RSV4 RR este produs în configurație standard cu ABS activ pe viraje, cu mai multe setări, sistem dezvoltat în colaborare cu Bosch, pentru a garanta nu numai siguranță maximă pe drumurile publice, ci și cea mai bună performanță posibilă pe circuit.

Aprilia RSV4 RR

Sistemul 9.1 MP optimizează frânarea și intervenția ABS-ului pe viraje mulțumită unui algoritm care monitorizează constant mai mulți parametri: accelerația laterală, presiunea exercitată pe maneta de frână, unghiul de înclinare al motocicletei pe cele trei axe, modulând acțiunea frânei pentru a stabili un raport echilibrat între decelerare și stabilitate.

Sistemul ABS lucrează împreună cu Aprilia RLM (Rear liftup Mitigation), sistemul care limitează ridicarea roții de spate în timpul frânărilor violente. ABS-ul activ pe viraje, setat în funcție de specificațiile Aprilia, este reglabil, având trei nivele ale sensibilității și poate fi decuplat.

Fiecare dintre cele trei hărți ale ABS-ului poate fi combinat cu oricare dintre cele trei hărți ale motorului (Sport, Track, Race), permițând piloților cu nivele diferite ale experienței și pregătirii să găsească cea mai potrivită combinație pentru stilul propriu.

Cele trei hărți livrează întreaga putere și diferă prin modul în care transmit puterea la roată și procentajului de frână de motor dedicată fiecărei hărți.

Aprilia RSV4 RR

Caracteristicile principale ale acestei bijuterii ale tehnologiei italiene, cele care au făcut din RSV4 RR una dintre cele mai bune motociclete din toate timpurile de la clasa superbike, au rămas neschimbate.

Este prima motocicletă de serie echipată cu un motor V4 îngust, de mare performanță, cel mai puternic și evoluat motor construit de Aprilia până acum, un motor inconfundabil datorită pachetului electronic complex instalat, a dimensiunilor și a masei reduse.

Toate modificările aduse acestei ultime generații de motor V4 au dus la o creștere a fiabilității și performanțelor, fără a sacrifica puterea și cuplul maxim, care au rămas 201 CP la 13.000 rpm și 115 Nm la 10.500 rpm sau sunetul inimitabil, devenit o adevărată marcă a motoarelor Aprilia V4.

Propulsorul are un sistem de evacuare cu amortizor de zgomot cu senzor dublu de oxigen, o unitate centrală ECU cu capacitate mare de calcul, capabilă să gestioneze creșterea de turație maximă, cu 300 rpm mai mare decât cea a generației anterioare, creștere de turație posibilă datorită îmbunătățirilor aduse unor piese în mișcare ale motorului.

Aprilia RSV4 RR

Ca o motocicletă de competiție

Dacă complexitatea sistemelor electronice implementate pe RSV4 RR se regăsește și pe alte modele concurente, caracteristicile șasiului și setările disponibile o fac lider al categoriei.

Aprilia este recunoscută ca fiind unul dintre cei mai buni constructori de șasiuri din lume, iar RSV4 reprezintă sinteza reușitelor tehnice care au dus la câștigarea a numeroase titluri mondiale.

Principala caracteristică a șasiului acestui model este posibilitatea multiplă de ajustare, reglaje similare celor existente pe motocicletele de competiție, lucru posibil datorită implementării experienței dobândite în competițiile de cel mai înalt nivel, în care Aprilia a cucerit mai multe titluri mondiale imediat după introducerea modelului RSV4.

De altfel, Aprilia RSV4 este una dintre puținele motociclete de serie de la clasa superbike care permit ajustarea poziției motorului în cadru, unghiul jugului, înălțimea axului basculei și a spatelui șasiului, exact ca o motocicletă de curse.

La versiunea RR a modelului au fost instalate amortizoare Sachs, pe față și spate, toate fiind complet reglabile, împreună cu amortizorul de direcție produs de aceeași companie.

Pentru sistemul de frânare au fost folosite numai componente Brembo, discuri de față de 330 x 5 mm și etriere radiale monobloc M50, cele mai bune repere existente pe motocicletele de serie.

Aprilia RSV4 RR

Jucării pentru băieții mari

Având performanțe sportive și echipamente de vârf, motocicleta poate fi folosită pe circuit fără modificări importante și, pentru această situație, fabrica a prevăzut un capac pentru șaua pasagerului, piesă foarte utilă pentru pilotajul sportiv, reper care este oferit de obicei ca piesă opțională.

Ca și cum numărul pieselor speciale instalate pe RSV4 RR nu ar fi fost suficient pentru o motocicletă înmatriculabilă, lista de opționale pusă la dispoziție de producător este de-a dreptul impresionantă, cele mai multe dintre acestea fiind piese pentru competiții: final de eșapament din titan sau carbon, sistem complet de evacuare, ambele produse de Akrapovič, toate amortizoarele, pe față furcă NIX30, pe spate TTX36 și modelul electronic pentru direcție, toate produse de Öhlins și disponibile în configurație standard pe versiunea RSV4 RF, carenă și aripi din carbon, scărițe și manete de competiție, protecții pentru motor și jante forjate, pe lângă multe alte accesorii pentru uz stradal.

Aprilia RSV4 RR

Înainte de a pleca în test, îmi propusesem să fac recomandări celor cu mai puțină experiență, să-i sfătuiesc să se abțină de la o astfel de alegere, dată fiind puterea motorului.

După ce am terminat testul mi-am schimbat părerea inițială și nu mai sunt atât de convins că pe Aprilia RSV4 RR pot merge numai piloții experimentați.

Este adevărat că motocicleta poate fi folosită cu succes chiar și în competiții, dar, dacă ești la început de drum și ești un tip cerebral, care nu vrea să dovedească nimic nimănui, poți pilota o astfel de motocicletă în condiții de maximă siguranță, fiind sprijinit de sistemele electronice complexe și eficace.

Probabil că cea mai mare problemă nu o reprezintă puterea și cuplul maxim, pe care nu te obligă nimeni să le folosești, ci faptul că un model sportiv nu este suficient de manevrabil la schimbările de direcție rapide și dese din traficul infernal al unui oraș românesc.

Aprilia RSV4 RR

Ce mi-a plăcut la Aprilia RSV4 RR:

Performanțe și echipamente de top, design reușit, sunet spectaculos al motorului.

Ce nu place românilor la Aprilia RSV4 RR:

Nu e japoneză.

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 11 (252) din noiembrie 2018.

Motocicleta testată a fost pusă la dispoziție de firma The Bike Hub, importator al firmelor grupului Piaggio.

Fotografiile sunt opera prietenului meu, maestrul Radu Chindriş (ca de obicei).

Aprilia RSV4 RR

Pentru fanii firmei Aprilia am selecționat mai jos câteva dintre articolele postate în ultima perioadă.

Aprilia RSV4 RR, motocicleta de competiție înmatriculabilă – pregătire de livrare (Unboxing)

Aprilia RSV4 RR – test și prezentare – varianta video

Aprilia Dorsoduro 900, un Supermoto pentru fiecare zi

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Doru Trăscău, solistul trupei The Mono Jacks, mi-a povestit câte ceva din viața lui de motociclist și noua sa achiziție, Yamaha XSR700.

Ne-am reîntâlnit după mai bine de 15 ani.

Doru cumpărase o Yamaha de la mine, pe vremea când încă lucram la Yamaha, dar mărturisesc că uitasem.

De atunci au urmat multe altele, e chiar un pasionat, nu face parte din noua generație de motocicliști făcuți peste noapte, care apar pentru că e la modă să ai motor.

Mi-a povestit despre plimbările făcute împreună cu soția, despre primele încercări de a-și împrieteni copii cu motorul, primele lecții pe circuitul de la Ciolpani împreună cu Adi Răduță, despre cursurile de specializare pe care le-a urmat el și concediile făcute pe motocicletă.

Au fost și accidente, dar Doru este convins de utilitatea utilizării echipamentului de protecție, astfel că urmările au rămas doar amintiri, momente pe care toți motocicliștii le avem.

Discuția a fost mai lungă, întrebările banale, dar pasiunea lui Doru pentru motociclete este reală, tot atât de arzătoare ca pasiunea lui pentru muzică.

Cu Doru Trăscău, solistul trupei The Mono Jacks

Cu Doru Trăscău, solistul trupei The Mono Jacks și motocicleta sa, Yamaha XSR700

Filmul a fost transmis în emisiunea La Volan difuzată de Digi24 marți 25 decembrie 2018.

Pentru cei care nu cunosc modelul Yamaha XSR700, am ales mai jos articolele postate despre aceasta motocicletă.

Yamaha XSR700, prima motocicletă din familia Faster Sons

Cum a apărut Yamaha XSR700 şi de ce a fost numită XSR

Yamaha XSR700 XTribute, modelul scrambler retro din familia Faster Sons

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Inspirat din cursele de accelerație, Breakout 114 impresionează prin ținută și eleganță și te face să treci cu vederea limitele care apar în cazul unui pilotaj sportiv.

La fiecare model testat, atenția se îndreaptă în primul rând asupra avantajelor și minusurilor respectivei motociclete, în comparație cu modelele concurente.

În cazul acestui nou Softail, Breakout 114, avantajele sunt evidente: noul cadru Softail, varianta mai mare, de 114 (1868 cmc), a motorului Milwaukee-Eight, care a fost echipat în 2018 cu dublu arbore de echilibrare, pentru reducerea la minim a vibrațiilor și, de ce să nu amintim, liniile rafinate ale motocicletei, una dintre cele mai elegante ale actualei game Harley-Davidson.

Nici o motocicletă nu poate fi perfectă pentru toți și, în cazul acestui Breakout, dimensiunile generoase, în special lungimea, au adus după sine poziția ghidonului și amplasarea scărițelor pilotului în poziție avansată.

Harley-Davidson Breakout 114

Pentru piloșii de sub 1,75 m. este necesară modificarea modificarea acestei poziții, dar la Harley-Davidson această operațiune este cât se poate de simplă, gama de accesorii oferite ca opționale fiind foarte mare.

Singura problemă, care poate fi considerată un minus pentru cei obișnuiți cu un stil de pilotaj mai sportiv, este limitarea unghiului de înclinare în viraje, datorită gardei mici la sol și amplasării acelorași scărite de care aminteam mai sus.

Dar probabil că mulți vor fi aceia care se vor mulțumi să meargă fără să exagereze pe viraje, mulțumiți sa conducă o motocicleta atât de spectaculoasă.

Filmul a fost prezentat în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 22 decembrie 2018.

Harley-Davidson Breakout 114

Fișa tehnică Harley-Davidson Breakout 114

Motor Milwaukee Eight 114, în patru timpi, SOHC, doi cilindri gemeni în V, patru supape/cilindru, răcire cu lichid, injecție electronică ESPFI

Capacitate cilindrică 1868 cmc, alezaj x cursă: 102 x 114,3 mm

Cuplu maxim: 155 Nm/3500 rpm, raport de compresie: 10,5:1.

Cutie de viteze manuală cu 6 trepte, ambreiaj în baie de ulei cu acţionare prin cablu Transmisie finală pe curea din fibră de carbon.

Cadru din oţel tubular și profil rectangular, subcadru tubular din oţel, basculă din oţel tubular

Suspensia față: furcă faţă telescopică hidraulică Showa Ø 49 mm

Suspensia spate – amortizor cu emulsie şi comandă hidraulică de la distanță a preîncărcării

Harley-Davidson Breakout 114

Frână faţă: disc flotant Ø 300 x 5,1 mm, etrier cu 4 pistonaşe, cursă roată faţă 130 mm

Frână spate: disc Ø 292 x 5,8 mm, etrier flotant cu 2 pistonaşe, cursă roată spate 86 mm

Roată faţă 21”, roată spate 18”, jante turnate din aliaj de aluminiu cu 10 spiţe duble

Anvelopă față: Michelin Scorcher 130/60B21 63H

Anvelopă spate: Michelin Scorcher 240/40R18 79V

Lungime: 2370 mm, ampatament: 1695 mm, înălțime la șa: 665 mm

Gardă la sol: 115 mm, capacitate rezervor: 13,2 ltr.

Consum mediu: 5,6 ltr./100 km, masă la plin: 305 kg.

Harley-Davidson Breakout 114

Motocicleta Harley-Davidson Breakout 114 testată a fost pusă la dispoziție de firma Harley-Davidson Bucuresti, cu ocazia sosirii camionului cu cele 23 de modele 2018.

Pentru fanii firmei Harley-Davidson am selecționat mai jos câteva dintre articolele postate în ultima perioadă.

Harley-Davidson FXDR 114 – test și prezentare – varianta video

Harley-Davidson Street Rod – test şi prezentare

Cum a fost la lansarea FXDR 114, ultimul Harley-Davidson din familia Softail

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Modele noi, stoc mare, unități de test, numai surprize plăcute avem din partea importatorului Honda România în parteneriat cu Motor Team.

Surprize Honda

Împreună cu echipa Motor Team, în așteptarea modelelor Honda 2019

Honda este cel mai mare producător mondial de motociclete și asta nu mai este un secret pentru nimeni.

În România, prezența Honda a cunoscut perioade bune și altele în care a fost depășită de firmele concurente.

De câțiva ani însă, mai exact de când marele producător este reprezentat în România de Honda Trading, lucrurile s-au schimbat, iar de când firma Motor Team a devenit dealer Honda, vânzările au cunoscut o creștere spectaculoasă.

Imediat de la intrarea în familia oficială Honda, Motor Team, companie cunoscută pentru stocul de accesorii și echipament pe care îl are în permanență, a devenit cel mai important dealer Honda din țara noastră, implicându-se serios, nu doar vânzănd stocul adus de importator, ci punând la dispoziția presei și a clienților o mică flotă proprie pentru test.

surprize Honda 2019

Honda CB650R model 2019

După prezentarea celor cinci noi modele Honda 2019, eveniment organizat cu doar două luni în urmă, era de așteptat ca stocul de motociclete adus de importatorul Honda România să conțină noutățile și vestea bună este că asta chiar se va întâmpla.

Importatorul a confirmat modelele noi care vor fi comercializate în România și modelele vor fi următoarele: CB500F, CB500X, CBR500R, CB650R, CBR650R, împreună cu CB125R și CB300R, modele care nu au fost importate până acum.

În afară de asta, flota de unități pentru test, efort comun făcut de importatorul Honda România și dealerul Motor Team, va fi compusă din următoarele modele: scuterul Forza NSS300, Rebel 500, CB500X, CB650R, NC750X, CB1000R, Africa Twin și Gold Wing.

Mai multe informații despre prețuri și condițiile pentru înscrierea la testul motocicletelor pot fi găsite pe site-ul Honda România sau pe cel al companiei Motor Team, dealer oficial Honda.

Vă voi prezenta pe rând toate modelele, chiar și pe cele pe care le-am testat în versiunea 2018, articole pe care le puteți găsi mai jos.

Honda Africa Twin Adventure Sports – test şi prezentare – varianta video

Honda NC 750 X – test și prezentare – varianta video

Honda VFR800X Crossrunner – test și prezentare – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Realizată de firma Abnormal Cycles din Italia, Union este motocicleta învingătoare în multe dintre concursurile internaționale ale constructorilor.

Union by Abnormal Cycles

Abnormal Cycles, firma lui Samuele Reali, cu sediul în Bernareggio, înființată în 2006, este renumită pentru calitatea restaurării unor motociclete.

Povestea motocicletei cu ataș care a făcut istorie, fiind prima de acest fel înscrisă în Campionatul Mondial AMD, devenind în același timp și prima motocicletă cu ataș câștigătoare, a început cu restaurarea unui motor Harley-Davidson Flathead U74 din anul 1942.

Starea în care se afla motorul fiind destul de proastă, restaurea a necesitat numeroase ore de muncă și multe piese originale.

Union by Abnormal Cycles

Odată terminat motorul V-twin cu supape laterale, a urmat construcția furcii de față, un prototip spectaculos, realizat din foi de arc, gândit pentru o motocicletă cu ataș.

A urmat căutarea unui ataș în multe țări din Europa, singurul găsit fiind un model rar, din 1956, aflat într-o stare jalnică, necesitând restaurarea părții din spate și a podelei, după care o altă provocare a fost adaptarea cadrului Harley-Davidson din 1942.

Au fost folosite componente de la mai mulți producători, roțile de 18” de la JoNich, pe care au fost instalate anvelope italiene Ceat, produse în 1958, frânele de la Kustom Tech, ghidonul a fost construit în formă de suspensie pe foi de arc, iar interiorul atașului a fost realizat din lemn de Davide Aresi, un expert în restaurarea pieselor de mobilier vechi.

Union by Abnormal Cycles

Decorarea caroseriei este opera lui Luca Zuchelli, care a acoperit părțile metalice cu 3000 de frunze din foiță de titan, peste care s-au aplicat 20 de straturi de lac incolor și un strat de lac negru metalizat.

Motocicleta a fost premiată la toate concursurile importante la care a participat, câștigând la două categorii ale Campionatului European din Germania, clasa Best Modified Class și Best Jammer Class, precum și marele premiu al clasei Modified Harley-Davidson, din cadrul Campionatului Mondial AMD 2011, organizat la Sturgis, în Statele Unite.

Ca o recunoaștere a muncii depuse de Samuele Reali și echipa sa, Union a fost expusă în expoziția organizată la Praga, cu ocazia sărbătoririi a 115 ani de la înființarea firmei Harley-Davidson, eveniment la care am avut privilegiul să fiu invitat de colegii de la Harley-Davidson Europe.

Union by Abnormal Cycles

Motocicleta Union expusă la Praga – 115 ani Harley-Davidson

Union by Abnormal Cycles

Union by Abnormal Cycles

Union by Abnormal Cycles

Union by Abnormal Cycles

Union by Abnormal Cycles

Union by Abnormal Cycles

Pentru cei pasionați de construcția artizanală a motocicletelor, am postat mai jos articolul postat cu ocazia sărbătoririi a 115 ani Harley-Davidson și câteva dintre motocicletele expuse cu acea ocazie.

Cum a sărbătorit Harley-Davidson 115 ani la Praga

The Recidivist – prima motocicletă tatuată prezentată la Praga

Vortep, proiect expus și premiat la Praga – 115 ani Harley-Davidson

The Time Machine, proiect expus și premiat la Praga – 115 ani Harley-Davidson

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Primul model din seria GSXR care rupe tradiția sportivă, fiind realizat pentru folosința zilnică, este Suzuki GSX250R, sportiva pentru fiecare zi.

Numele, formele îndrăznețe, culoarea și grafica, tradiția de peste 20 de ani, toate ingredientele fac din Suzuki GSX250R o motocicletă care ar trebui să ducă mai departe moștenirea lăsată de modelele anterioare, dar producătorul a gândit altfel.

GSX250R nu este o sportivă, este o motocicletă destinată începătorilor, a celor care vor să folosească zilnic o motocicletă practică, economică, fără pretenții sportive.

Suzuki GSX250R model 2018

Fișa tehnică Suzuki GSX250R

Motor în patru timpi cu doi cilindri gemeni paraleli, răcit cu lichid, SOHC, două supape pe cilindru

Capacitate cilindrică: 248 cmc, cursă și alezaj: 53,5 x 55,2 mm, raport de compresie: 11,5:1, putere maximă: 24,7 CP la 8.000 rpm, cuplu maxim: 23,4 Nm la 6.500 rpm

Cutie de viteze cu șase trepte, transmisie finală pe lanț

Cadru tubular din oțel semi dublu leagăn

Suspensia față: furcă telescopică Kayaba, cursă roată față 115 mm

Suspensia spate: basculă cu monoamortizor Kayaba, cursă roată spate 125 mm

Suzuki GSX250R

Frână față: disc Ø 290 mm din oțel, etrier Nissin cu două pistonașe

Frână spate: disc Ø 240 mm din oțel, etrier Nissin cu un pistonaș

Roată față/spate 17”, jante turnate din aluminiu cu cinci spițe duble

Anvelopă față: 110/80-17M/C 57H, anvelopă spate: 140/70-17M/C 66H

Lungime: 2085 mm, ampatament: 1430 mm, înălțime la șa: 790 mm

Gardă la sol: 160 mm, masă la plin: 178 kg, capacitate rezervor: 15 ltr.

Motocicleta Suzuki GSX250R testată a fost pusă la dispoziție de firma Motor Team, dealer autorizat Suzuki în România.

Suzuki GSX250R model 2018

Pentru fanii firmei Suzuki, am postat mai jos câteva articole apărute până acum.

Suzuki V-Strom 250 – test și prezentare – varianta video

Cum a fost prezentat modelul Suzuki Katana și fișa tehnică a motocicletei

Suzuki GSX-R1000 model 2017 – test pe Hungaroring

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Noul model Yamaha XSR700 XTribute este un omagiu adus motocicletei XT500 și respectă adevaratul caracter al acestei adevărate legende.

Yamaha XSR700 XTribute

Cu mai bine de 40 de ani în urmă, Yamaha a lansat XT500, cu motor monocilindric în patru timpi, răcit cu aer, care a devenit rapid una dintre cele mai iubite motociclete din Europa.

Încă de la apariție, motocicleta și-a dovedit supremația, cucerind marile raliuri africane de la sfârșitul anilor ‘70, începând cu Paris-Abidjan-Nice și culminând cu primele două ediții ale mult mai cunoscutului raliu Paris-Dakar, performanță reușită de Cyril Neveu.

Avantajele clare ale motocicletei erau puterea livrată liniar, ușor de utilizat, datorită căreia XT500 putea fi utilizat cu succes pe stradă și în afara asfaltului, masa redusă și, nu în ultimul rând, aspectul plăcut, formele sale simple.

Yamaha XSR700 XTribute

Yamaha XSR700 XTribute este o combinație de frumusețe fără vârstă și tehnologie modernă, ilustrând perfect spiritul și filosofia familiei Faster Sons, lansată recent de Yamaha, motocicleta oferind tinerei generații de piloți șansa de a celebra trecutul, beneficiind în același timp de ultimele tehnologii aplicate pe motocicletele moderne.

Respectând principiul care a fost la baza apariției familiei Faster Sons, XSR700 XTribute lansează o invitație piloților de toate vârstele la modificarea și personalizarea motocicletei potrivit nevoilor și gustului fiecăruia.

În acest sens, gama de accesorii oferită de Yamaha este completată de o evacuare cu final ridicat produsă de Akrapovič, care seamană cu finalul utilizat pe originalul XT500.

Yamaha XSR700 XTribute

Fișa tehnică Yamaha XSR700 XTribute

Motor în patru timpi, CP2, cu doi cilindri în linie gemeni, răcire cu lichid, patru supape pe cilindru, DOHC, injecție electronică

Capacitate cilindrică: 689 cmc, cursă și alezaj: 80,0 x 68,6 mm

Raport de compresie: 11,5:1

Putere maximă: 55,0 kW (74,8 CP) la 9.000 rpm, cuplu maxim: 68,0 Nm la 6.500 rpm

Cutie de viteze cu șase trepte, ambreiaj în baie de ulei cu acţionare mecanică, transmisie finală pe lanț

Yamaha XSR700 XTribute

Cadru tip Diamant, basculă turnată din aluminiu

Suspensia față: furcă telescopică hidraulică, cursă roată faţă 130 mm

Suspensia spate: monoamortizor, cursă roată spate 130 mm

Frână față hidraulică cu dublu disc flotant de Ø 282 mm din oţel și etriere Nissin

Frână spate hidraulică cu disc de Ø 245 mm și etrier Nissin

Roată faţă 18”, roată spate 17”, jante turnate din aliaj de aluminiu cu cinci spiţe duble

Yamaha XSR700 XTribute

Anvelopă față: Pirelli MT60 RS 120/70 ZR18 MC 59W

Anvelopă spate: Pirelli MT60 RS 180/55 ZR17 MC 73W

Lungime: 2075 mm, ampatament: 1405 mm, înălțime la şa: 845 mm

Gardă la sol: 240 mm, capacitate rezervor: 14,0 ltr., consum mediu: 4,3 ltr./100 km

Modelul Yamaha XSR700 XTribute va fi importat de compania Motodynamics România, importator autorizat Yamaha în țara noastră.

Yamaha XSR700 XTribute

Pentru fanii firmei Yamaha am ales mai jos câteva dintre articolele postate în ultimul timp.

Yamaha Ténéré 700 – ultimul model din gama Adventure lansat de Yamaha

Yamaha MT09 SP – test şi prezentare – varianta video

Yamaha Niken – test și prezentare – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Respectând tradiția ultimilor ani, prezența firmei Ducati la EICMA 2018 a însemnat un adevărat spectacol al noilor modele lansate de firma din Bologna.

Trei motociclete complet noi, având variante accesorizate, șase motociclete reinterpretate și, nu în ultimul rând, o primă bicicletă electrică tip Mountain Bike, acestea au fost noutățile prezentate de Ducati la EICMA 2018.

Dacă apariția modelului Hypermotard 950 putea fi anticipată, dacă noul Diavel 1260 era normal să apară, apariția fantasticei motociclete Panigale V4 R a uluit asistența.

Înlocuirea motorului Desmosedici Stradale de 1103 cmc cu cel de 998 cmc, dezvoltat în MotoGP, care produce o putere maximă de 221 CP la 15.250 rpm, a fost o mișcare surprinzătoare, noua motocicletă ridicând ștafeta performanțelor la un nivel greu de egalat, cu o masă la uscat de numai 173 kg, fiind, în același timp, deosebit de frumoasă (fapt care nu mai reprezintă o surpriză).

Ducati la EICMA 2018

Ca de fiecare dată, Ducati a adus armele grele, piloții echipei oficiale din MotoGP și nu pe vreo scenă izolată, înconjurată de lanțuri sau de oameni de ordine, ci între motociclete, în standul deschis tuturor, astfel încât oricine a putut sa facă o poză cu Jorge Lorenzo sau cu Andrea Dovizioso.

Toate modelele lansate în premieră de Ducati la EICMA 2018 vor putea fi achiziționate de la magazinul Ducati România începând din primele luni ale anului 2019 și, din informațiile pe care le am, deja există comenzi pentru câteva unități, inclusiv pentru noul Panigale V4 R.

De asemenea, vor exista câteva motociclete pentru test, cele mai vândute modele, așa că vă pot promite câteva viitoare articole, pregătire pentru livrare și teste ale noilor modele.

Ducati la EICMA 2018

Pentru fanii firmei Ducati, am pregătit mai jos câteva dintre articolele postate recent.

Noul Ducati Hypermotard 950 a fost prezentat publicului

Panigale V4 S a ajuns la magazinul Ducati din București – prezentare și unboxing (adică pregătire de livrare)

Prezentare Ducati SuperSport – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Unul dintre cele mai așteptate evenimente ale acestui sfârșit de sezon a fost lansarea noilor modele Honda la EICMA 2018.

În ultimii ani am fost prezent la toate lansările de modele noi ale celui mai mare producător de motociclete, Honda.

Aceste evenimente sunt în general organizate în cadrul marilor expoziții de specialitate și EICMA este considerată cea mai importantă expoziție din lume, cu o istorie începând din 1914, ediția din acest an find cea de-a 76-a.

De la manifestări reci, distante, anul trecut am asistat cu surprindere la o prezentare caldă, cu invitați de marcă rămași pe scenă la sfârșitul evenimentului, printre invitații entuziasmați.

Am avut ocazia să dau mâna cu Wayne Gradner și să-i cer un autograf, pe o carte de colecție pe care o car cu mine peste tot.

Honda la EICMA 2018

Cu Wayne Gardner la EICMA 2017

Prezentarea din acest an a fost diferită, fără vedete invitate, dar noile motociclete prezentate au fost aduse pe scenă la finalul evenimentului și toată lumea a avut posibilitatea să admire motoarele și să le încalece.

A fost anul în care seriile CB și CBR au fost înnoite, modelele prezentate fiind CB 500F, CB500X, CBR500R, CBR650R și CB650R.

Toate motocicletele prezentate vor putea fi achiziționate din rețeaua oficială Honda în România și majoritatea vor exista ca modele de test.

Prețurile încă nu au fost comunicate, vor fi anunțate la începutul sezonului și, până atunci, voi prezenta pe rând toate modelele prezentate de Honda la EICMA 2018.

Honda la EICMA 2018

Pentru fanii firmei Honda am selecționat mai jos câteva dintre ultimele articole postate.

Honda CB650R, noul model din gama Neo Sport Café

Honda NC 750 X – test și prezentare – varianta video

Honda Africa Twin Adventure Sports – test şi prezentare – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Într-un București sufocat de mașini, într-o Românie plină de rable, The Bike Hub vine cu proiectul Mobilitate Urbană, încercând să convingă autoritățile de necesitatea utilizării scuterelor.

.

Traficul în București devine din ce în ce mai aglomerat și toți știm asta.

Pentru noi, motocicliștii, este puțin mai ușor, dar chiar și pentru motociclete, străzile mai circulate încep să devină un adevărat calvar.

După multe încercări, mai timide sau mai sonore, The Bike Hub, importatorul grupului Piaggio în România, vine cu un proiect numit Mobilitate Urbană, o nouă tentativă de a convinge autoritățile de necesitatea creării unui pachet de măsuri pentru încurajarea utilizării scuterelor.

Mai jos este comunicatul de presă emis de companie.

The Bike Hub - Mobilitate Urbană

În fiecare zi de confruntăm cu aglomeraţia, petrecem ore întregi în trafic, iar maşinile, fie ele personale sau de firmă, au devenit un fel de spaţiu de locuit.
Bucureştiul este una dintre cele mai aglomerate capitale ale lumii. Capitala României este al treilea oraş din lume şi primul din Europa în privinţa blocajelor înregistrate în trafic, arată un studiu realizat anul acesta. Potrivit aceluiaşi studiu, şoferii bucureşteni pierd la volan, în trafic, 27 de zile dintr-un an, adică 218 ore.
Pe lângă faptul că trăim în una dintre cele mai aglomerate capitale ale Europei, aglomeraţia a devenit sinonimă unui aer de nerespirat. România a fost trimisă în judecată de organismele europene pentru aerul poluat din Bucureşti, Braşov şi Iaşi.
Mai mult decât simple cifre ale unui raport şi ştiri apărute în media, acestea sunt parte a rutinei noastre zilnice. De aceea, proiectul Mobilitate Urbană îşi doreşte să tragă un semnal de alarmă asupra condiţiilor de trafic din Bucureşti. Dorim să arătăm că una dintre soluţiile de deblocare a Capitalei este folosirea vehiculelor pe două roţi, fie ele biciclete, scutere sau motociclete. Pentru aceasta am încercat să dovedim eficienţa unui scuter în traficul din Bucureşti.
Cu ajutorul The Bike Hub (https://www.thebikehub.ro), importator oficial al grupului Piagio în România şi a grupării Vespa Club România (http://clubvespa.ro), proiectul Mobilitate Urbană a strâns alături parteneri ca Ideea Leasing, Sif Moldova, Tucano Urbano şi a desfăşurat un studiu prin care au fost măsurate coordonatele de deplasare ale vehiculelor prin Bucureşti. Pentru preluarea datelor au fost folosite dispozitive puse la dispoziţie de RISE (http://www.ridesafe.eu).
Datele au fost colectate timp de 2 săptămâni cu ajutorul unei echipe de 6 scutere şi 6 maşini. Piloţii au străbătut Bucureştiul pe rutele zilnice, în drum spre birou, prin intersecţiile aglomerate. Datele obţinute arată că un scuter înregistrează o viteză medie de aproape 3 ori mai mare decât cea a unei maşini respectând limita legală. Proporţiile se păstrează şi atunci când vine vorba de consumul de carburant şi de cele care reprezintă costurile de utilizare pentru 10.000 de kilometri. Totodată, am analizat impactul asupra mediului în cazul utilizării fiecărui tip de vehicul.

Acest studiu este primul dintr-o serie de analize sociale pe care avem în plan să le organizăm în cursul anului 2019 şi care să devină un cadru de lucru privind mijloacele de transport alternativ şi necesitatea acestora de a deveni o strategie concretă, urbană.

The Bike Hub - Mobilitate Urbană

Apropo de Mobilitate Urbană – o stradă în Roma, decembrie 2018

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Tiberiu Troia

Aprilia RSV4 1100 Factory, Vespa Elettrica și GTS 300 au fost noutățile importante aduse de firmele grupului Piaggio la EICMA 2018.

La această ultimă ediție a expoziției de la Milano, Aprilia a prezentat cele mai spectaculoase proiecte dintre toate modelele lansate de firmele grupului Piaggio, unul dintre ele fiind cea mai puternică motocicletă produsă până acum de firma din Noale, RSV4 1100 Factory, cel de-al doilea fiind macheta funcțională a unei viitoare motociclete, care va deveni în curând produs de serie, Aprilia 660 RS.

Grupul Piaggio la EICMA 2018

Dar, chiar dacă cele două modele sunt performante și frumoase, grupul Piaggio a pus accentul pe lansarea noului scuter eletric Vespa Elettrica, proiect de suflet al Președintelui grupului, Roberto Colaninno, cel care a prezentat personal publicului noua realizare a grupului.

De altfel, scuterul electric a fost singurul care a fost oferit pentru test celor interesați, oameni din presa internațională, pe un mini circuit amenajat în incinta complexului expozițional.

Grupul Piaggio la EICMA 2018

Pe baza unei inscrieri prealabile, Vespa Elettrica a putut fi testat, organizatorii având grijă să ofere echipament de protecție tuturor, o adevărată flotă de 15 scutere fiind pusă la dispozitie.

În afară de modelele prezentate în premieră la Milano, Moto Guzzi V85 TT și Piaggio MP3 300 hpe, expuse cu o lună în urmă la Intermot, au completat gama de modele expuse în standul impresionant pregătit de grupul Piaggio la EICMA 2018.

Toate noile motociclete prezentate la Milano vor putea fi achiziționate de la importatorul autorizat al grupului Piaggio în România, compania The Bike Hub, încă din primele luni ale anului 2019.

Grupul Piaggio la EICMA 2018

Pentru fanii firmelor din grupul Piaggio am ales mai jos câteva dintre articolele postate recent.

Moto Guzzi MGX-21, Fortăreața Zburătoare – pregătire de livrare (Unboxing)

Sembra una vespa ! Povestea mărcii Vespa

Aprilia RSV4 RR – test și prezentare – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.


Vezi articolul integral

Autentifica-te  
×