Mergi la conţinut

Freerider

  • postări
    3.707
  • comentarii
    0
  • vizualizări
    202.813

Cât de aproape de marginea drumului trebuie să pedalăm?

Autentifica-te  
freeriderro

63 vizualizări

62455b2b4fee5fe41a96ac02cf19fb8f.jpg?x20Legislația spune clar, bicicliștii sunt obligați să circule cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului atunci când nu au căi laterale sau piste speciale la îndemână. Simplu… dar cam ambiguu! Ce înseamnă ”cât mai aproape”? Fiecare ciclist, în funcție de capacitatea tehnică, poate să țină o bandă virtuală mai îngustă sau mai lată, unii se dau cu bicicleta și pe o balustradă de 5 cm în timp ce alții au nevoie de 1 m să se simtă bine. Iar asta nu e totul, pericolele îl pasc pe biciclist în trafic la fiecare colț de stradă și la fiecare mașină parcată!

Deci întrebarea din titlu este de fapt destul de pertinentă și interminabil de discutabilă! Eu voi încerca să îmi spun punctul meu de vedere asupra subiectului, dar sunt convins că fiecare are punctul lui de vedere. Convins nu doar ca impresie ci convins de ce văd pe stradă și de modul în care merg prietenii mei cu care ies la o pedală… Ideea finală ar fi ca fiecare doritor să își expună și punctul său de vedere într-o discuție utilă și interesantă.

În mod cert, părerea mea e că trebuie mers cât de aproape de margine se poate, în condițiile în care nu ne punem pe noi în pericol și nu riscăm să stricăm bicicleta. Nu susțin că bicicletele nu au ce căuta pe șosea, departe de mine gândul ăsta, dar realitatea e că pe șosea mașinile fac legea. Da, e dreptul biciclistului să se afle acolo, dar în realitate el e practic un tolerat, nu un participant egal, pentru că orice manevră a sa printre mașini se bazează oarecum și pe bunăvoința șoferilor care îi permit să o facă și care nu ar fi neapărat obligați să o facă în orice ocazie. Până la urmă nu o fac nici între ei.

Din acest motiv, eu prefer să aplic regula ”respectă și vei fi respectat” care a funcționat mereu de minune. Primul lucru este să nu mergi pe mijlocul benzii dacă nu ai un motiv real să faci asta, doar că așa simți tu (în realitate te simți șmecher că încurci traficul). Trebuie să încerci să găsești soluția potrivită pentru ca mașinile să poată să treacă ușor de tine, dacă se poate fără să inițieze o depășire. Unele drumuri sunt suficient de late sau au un acostament bine asfaltat și poți merge fără să încurci traficul, chiar și cu cursiera cu viteze spre 40 km/h. Dacă nu se poate, mergi totuși astfel încât să poți fi depășit ușor. Totuși, mai ales dacă marginea drumului e cu bordură sau cu șanț, păstrează distanța care te face pe tine confortabil.

Dacă cumva drumul se îngustează sau apare un obstacol (mașină oprită, groapă, baltă, lucrări) pe banda 1, asigură-te că mașinile din spate îți dau voie să depășești. Semnalizează manevra, treci cât de repede poți, eventual simulează că te grăbești (te ridici și pedalezi din picioare de exemplu), apoi când treci la loc fă-le un semn de mulțumire cu mâna șoferilor din spate. De multe ori am pățit chiar să primesc înapoi un gest gen claxon prietenesc, mână pe geam sau semnalizat cu avariile. Oricum, fă-i să înțeleagă că nu ai de ales și că încerci să reduci deranjul. Reține că nici între ei nu sunt obligați să se lase unul pe altul. Data viitoare când va vedea un ciclist se va purta mai frumos cu el.

Obstacolele mai periculoase sunt însă cele ”active”. Cel mai bun exemplu este mașina parcată cu oameni în interior, care ar putea deschide oricând o ușă în fața ta. Mulți șoferi (nu toți e drept) au reflexul să se asigure când deschid ușa, dar pasagerii nu au mai niciodată acest reflex. Oricum orice mașină oprită cu oameni înăuntru trebuie tratată ca o potențială ușă deschisă. Cel mai bun lucru ce poți să îl faci e să o ocolești la o distanță suficientă (aplicând paragraful anterior) sau chiar să reduci viteza. În funcție de experiență, la un moment dat poți intui dacă cei din interior vor deschide sau nu ușa, îi vezi ce fac, dar niciodată nu e sigur. Cu timpul ajungi să îți asumi un anumit grad de risc.

Alte obstacole active pot fi oameni care ies dintre mașini, animale, pentru astea te ajută oricum doar reflexul. Atenție mare la trecerile de pietoni, am pățit nu o dată să îmi iasă un pieton în față la 1 m de după o mașină, fără să pot să îl văd din timp, de câteva ori s-a lăsat cu câte un mic accident. Dacă e o mașină parcată în fața trecerii și nu e vizibilitate, eu recomand scăderea vitezei și mărirea distanței față de trotuar, pentru a putea evita un incident.

Un alt aspect care poate să necesite mersul la o distanță mai mare de marginea drumului e calitatea asfaltului, prezența gropilor sau a murdăriei. În cazul acesta, mai ales cu cursiera cu anvelope fine și sensibile, va trebui să mergi pe o traiectorie imaginară mai înspre mijlocul drumului, asta e situația. Partea bună e că de obicei drumurile cu marginea proastă sunt și late, dar nu e o regulă asta.

Un subiect de dezbătut tot aici e depășirea mașinilor pe dreapta. Rar se întămplă să depășim mașini care chiar se deplasează în trafic, de obicei e vorba de mașini blocate în coloane la semafoare și intersecții. Depășirea o vom face clar prin dreapta, dar trebuie să ne asigurăm de câteva lucruri. În primul rând că avem loc să o facem, apoi că șoferul ne vede, pentru că dacă nu, ar putea să tragă dreapta de volan oricând. Recunosc că am pățit și eu ca șofer să trag pe dreapta în timp ce mă depășa pe acolo o motocicletă. Există acel unghi mort în care șoferul efectiv nu te vede. Dacă e vorba de o mașină mare, camion, unghiul mort e foarte mare. Părerea mea e ca depășirea să se facă de preferat cu mașinile oprite sau deplasându-se foarte încet, iar dacă e un camion sau un autobuz, doar cu mașina oprită! Au încheiat socotelile cu viața așa foarte mulți cicliști, agățați și trași sub roata camionului, iar șoferul nici nu simte ceva. Iar dacă e loc destul, sincer, prefer să depășesc coloana pe trotuar, e mai sigur și mai rapid. În cazul în care mergi între mașini și bordură și nu te poți retrage pe dreapta dacă e ceva, atenția trebuie să fie înzecită!

În final aș vrea să reamintesc câțiva inamici redutabili ce zac pe marginea drumului:

– bordura, peste care poți trece doar cu un bunny-hop dacă mergi în paralel cu ea

– gurile de canal, în special cele cu capace cu fante lungi și poziționate longitudinal, în care poate să se blocheze roata

– obiecte contondente – cioburi, cuie, bucăți de tablă care pot să îți taie cauciucul, chiar și dacă e tubeless

Cam astea ar fi câteva idei pe care eu le aplic și care mi se par optime. Dar cum ziceam, asta nu înseamnă că sunt soluția ideală și că sunt optime și pentru alții. Aștept cu nerăbdare și părerile voastre despre subiect!


Sursa: Freerider

Autentifica-te  


0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare

×