Dakar 2019, gata de start. Go, Mani Gyenes!
Veste bună din Peru. Mani Gyenes ia startul cu numărul nouă în Raliul Dakar. A primit ok-ul după verificările tehnice, dar va avea o misiune dificilă în acest an pentru că se află încă în perioada de recuperare după fractura de humerus drept, suferită la sfârșitul lunii noiembrie. Dakar 2019 debutează astăzi, duminică – 6 ianuarie, în Lima, la ora României 22.00.
”M-am înscris la categoria Marathon și anul acesta concurez și la Malle Moto – la această categorie nu am asistență tehnică, după ce termin probele speciale și parcurgerea drumurilor de legătură, singur va trebui să îmi pregătesc motocicleta pentru ziua următoare. Am ales să concurez la Malle Moto încă de la începutul anului trecut când am văzut ce traseu vom aveam în 2019. Am zis că este cea mai bună ocazie să particip la această categorie pentru că anul acesta sunt doar 10 zile de concurs și doar 5.000 de km, nu 9.000 de km cum am avut în 2018, iar asta înseamnă că voi avea mai puțină treabă la motocicletă. Din păcate, după ce m-am accidentat am realizat că nu am făcut cea mai bună alegere, dar anul acesta trebuie să concurez la Malle Moto și știu că voi putea face față”, spune Mani.
Ediția cu numărul 41 a Raliului Dakar se desfășoară în întregime în Peru, având 10 etape și o lungime totală de 5.000 de km, din aceștia 3.000 de km însumează probele speciale. Startul festiv este programat în Lima, pe 6 ianuarie la ora locală 15.00 (ora României 22:00), iar prima etapă, cea de pe 7 ianuarie îi va duce pe concurenți din capitală în orașul Pisco. Ziua de luni va avea în total 331 de km. Pe proba specială motocicletele vor pleca în ordine inversă numerelor de concurs și acesta va fi primul contact cu nisipul. Marți, pe 8 ianuarie, este programată o etapă în care motocicliștii vor avea un traseu îngreunat de urmele lăsate de mașini. Din pricina temperaturilor ridicate și a modificării nisipului, care devine extrem de fin pe timpul zilei, organizatorii au decis să dea startul întâi mașinilor și apoi motocicletelor. După cele aproximativ două săptămâni de cursă, Raliul Dakar 2019 se va încheia în Lima, pe 17 ianuarie.
Pentru Mani Gyenes acesta este Dakarul cu numărul nouă, iar cei de la ASO (Amaury Sport Organisation – organizatorii raliului) îl văd favorit la câștigarea trofeului de la Malle Moto, categoria în care trebuie să ai grijă de motocicletă doar cu uneltele pe care ți le-ai pus într-o cutie (80cmx45cmx30cm – 80 litri), pe care ți-o transportă organizatorii de la un bivuac la altul.
Mai multe amănunte despre evoluția lui Emanuel Gyenes #32, în Dakar 2019, puteți găsi accesând: https://www.facebook.com/ManiGyenes/
Dakar-ul este o competiție colosală
Dakar-ul este -cel mai mare și mai important raliu din lume, unde se aleargă la patru clase – moto, quad, auto și camioane. 10 etape. 10 zile de competiție, cu trezit la 5 dimineata și mers cu viteză maximă prin deșert sau la altitudini de 4.000 de metri. Dakarul înseamnă viteză, rezistență dar și inteligență – câștigă cei care au acel dram de nebunie necesar ca să riști, dar îl domolesc din când în când cu inteligența – trebuie să-ți dozezi eforturile ca să termini în față. O căzătură sau o defecțiune te poate costa enorm.
Dacă până acum, pe hartă erau și Bolivia și Argentina, de data asta atât startul cât și finișul vor avea loc în Lima. Dar nu e o problemă – Peru este una dintre cele mai diverse țări de pe Pământ – de la plajele pacificului, la dunele de nisip din Atacama și până la traseele din Anzi, la peste 4.000 de metri, unde este o provocare să urci niște scări, darămite să mai mergi cu motorul în regim de curse.
Anul trecut am avut șansa să mă intersectez cu Dakarul în Peru, în zona Pisco. O zi întreagă, pe o suprafață de câteva sute de km, tot ce-am văzut era legat de Dakar – mașinile concurenților, mașini de asistență, elicoptere. La un moment dat mergeam pe o șosea, aproape de traseul celor din raliu și vedeam nori de praf în jurul meu, lăsați de concurenți. Se merge tare. Foarte tare și foarte riscant. Am fost impresionat de tot ce vedeam în jurul meu – de la organizare la finisul acelei zile, unde-am stat să-l văd pe Mani Gyenes, singurul român cu rezultate notabile în acest raliu.
De fapt, rezultatele lui Mani sunt mai mult decat notabile – în 2016 a iesit pe locul 14 – o performantă extraordinara. De-a lungul timpului Mani a strâns câteva podiumuri în cea mai dificilă competiție de anduranță din lumea sporturilor cu motor având inclusiv două victorii la clasa Maraton – este cea în care nu ai voie sa schimbi motorul motocicletei și încă câteva componente de-a lungul intregului raliu. Bafta, Mani Gyenes!
0 comentarii
Recommended Comments
Nu există comentarii.
Participa la conversatie
You are posting as a guest. Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.