Mergi la conţinut
  • postări
    436
  • comentarii
    0
  • vizualizări
    33.849

Adevărul a ieșit la iveală: cum a fost sabotată industria moto românească. Legătura dintre Steve McQueen și Mobra

Autentifica-te  
pemotoare.ro

103 vizualizări

O serie de documente declasificate de Guvernul Britanic arată că între Mobra 50 și motocicletele Triumph din anii 70 nu este doar o asemănare. Ceea ce inginerii Mobra spuneau încă de zeci de ani se adeverește – industria moto românească a fost sabotată. Nu se dorea să ajungem o țară puternică. În furtul tehnologic au fost implicati spioni, ingineri, amenințări și vedete. 

Filmul “Marea Evadare” a servit drept paravan pentru furtul tehnologic, iar celebra urmărire cu motociclete a fost folosită ca pretext pentru furtul tehnologic. Cum s-a întâmplat: la data la care s-a filmat filmul, exista o deschidere către Vest. Ceaușescu își dorea să instituie o politică care să favorizeze schimburile comerciale cu țările din Vestul Europei. Industria românească devenea din ce în ce mai puternică – Dacia, Aro, frigiderele Fram – cu eforturi supra-omenești, inginerii români reușiseră să construiască produse foarte competitive. 

BMW_bannere_012019.gif

Americanii și englezii au profitat de această deschidere și, cu pretextul unor scene de film, au furat datele tehnice ale unui prototip Mobra. Totul s-a întâmplat sub paravanul scenei cu celebra urmărire din filmul “Marea Evadare”. Imaginile au fost filmate în Munții Apuseni, iar în urmărire au fost folosite motociclete-prototip. Este, și astăzi, o practică cunoscută să folosești în film doar sigla si anumite carene și, de fapt, motocicleta să fie cu totul alta. Totul ține de interesele financiare – un film ca “Marea Evadare” trebuia să promoveze industria britanică de motociclete – de acolo venea finanțarea. Grupul de ingineri Mobra n-avea de unde ști asta, așadar la solicitarea anglo-americanilor, au pus la dispoziție câteva prototipuri pentru filmări. “Ne-au spus că motoarele lor au cedat în cadrul repetițiilor și că au nevoie disperată de motociclete. În schimb, ne vor ajuta cu promovarea viitorului proiect Mobra. I-am telefonat tovarășului prim-secretar și mi-a dat acceptul. Nu mă gândeam la ce-avea să urmeze”, își amintește Pompiliu Popescu cu regret. “A fost cea mai mare greșeală a vieții mele”.

steve-mcqueen-mobra.jpgObservați asemănările?

Astfel, în săptămâna cât au durat filmările, spionii tehnologici au copiat prototipul de la Brașov. Copiile au fost făcute noaptea, pentru a înșela vigilența românilor. “Imi amintesc că m-am trezit la un moment dat și-am văzut lumini, și pe cineva desenând lângă motocicletă. M-am dus să întreb, dar un soldat ce părea să facă figurație în film și-a ridicat cămașa și am văzut tocul pistolului. A rânjit spre mine și mi-a înmânat o foaie pe care am văzut scrisă adresa mea din Brașov”, își amintește George Păpădel, un alt inginer Mobra trimis pe platourile de filmare să ajute. “Mi-a fost frică să mai zic ceva”.

Autoritățile din România și-au dat seama că ceva e în neregulă la un an după premiera filmului. Anglo-americanii nu-și ținuseră promisiunea – în film nu se făcea nicio referire la motocicletele Mobra. Mai târziu, au apărut primele schițe cu Triumph Tiger TR7V. Ca să înșele vigilența românilor, englezii n-au folosit pur și simplu tehnologia, ci au adaptat-o. Au dublat numărul cilindrilor și capacitatea lor, precum și numărul timpilor, de la doi la patru, dar principiul a rămas acealași. 

Din păcate, conducerea de la București a căzut în capcană și în loc să continue planul inițial – o deschidere către Vest, a închis granițele și a oprit schimburile comerciale. Experți în domeniu afirmă că Mobra putea ține piept concurenței din Vest, la fel ca și alte produse românești. 

Datele, catalogate până acum de presa condusă de forțele străine drept, vom folosi cuvintele exacte, “bazaconii”, au ieșit la iveală după desecretizarea unor documente din arhivele Guvernului de la Londra. Cu alte cuvinte, englezii, după ce că ne-au furat, acum ne și râd în nas. 

Nota redacției: sperăm ca acest text să nu fie preluat de presa conspiraționistă. Tot ce e scris mai sus provine din imaginația autorului și este o păcăleală de 1 aprilie. 


Articol preluat de pe site-ul pemotoare.ro

Autentifica-te  


0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare

  • Conținut Similar

    • De pemotoare.ro
      În primăvară am luat în teste două căști Bell. O cască flip-up – Bell SRT Modular și una integrală –  Star Mips, care a ajuns și pe circuit, în MotoRC. E momentul să revenit cu impresii despre ele și cu un link către magazinul de unde le-am luat. Băieții de la bikermag sunt în toiul promoțiilor de Black Friday – și-am văzut acolo câteva oferte interesante. 
      De exemplu, Star Mips costă acum 1.450 de lei, în timp ce SRT Modular este 1099. Ambele, cu pinlock în cutie. Nu sună rău deloc. Le găsiți pe site-ul bikermag.ro

      Căștile au intrat pe mâna, de fapt, pe capul lui Bogdănel, de la care avem următoarele impresii. 
      Interioriul a rezistat bine la ambele modele. Nu sunt foarte grijuliu cu căștile mele, le las pe unde apuc, le așez pe oglinda motocicletei, iar de existența husei am uitat demult. Bureții se simt încă strânși, iar materialul din interior nu a capatat vreun miros respingător, deși nu le-am curățat decât o dată.
      Mi s-au potrivit pe cap destul de bine din prima, dar la modelul Star a fost nevoie de cateva ore bune de purtare ca să nu mă strângă în partea din spate a capului. Aici contează foarte mult forma capului, așadar atenție la prima probă. La mine, interiorul s-a mai lăsat, iar acum totul pare în regulă. 
      Star Mips. În primul rând, să lămurim ce-i cu acel Mips. Vine de la Multi-directional Protection System și îi permite capului să se miște ușor în interiorul căștii. În felul acesta, creierul are protecție suplimentară în cazul unui impact.
      Sistemul Mips Cât despre confort, Star Mips este destul de silențioasă, mai silențioasă decât alte căști sport. N-am observat nimic deranjant la viteze mari cu Star Mips, iar pe circuit casca s-a comportat aproape ca una sport, deși este o varianta sport-touring. Am încercat-o pe mai multe tipuri de motoare, inclusiv pe naked și am rămas surprins de aerodinamică. N-am avut nicio clipă senzația că nu-mi pot ține capul drept pe motocicletă. N-am prea multe lucruri să-i reproșez – singurul aspect ar fi că viziera s-a mătuit puțin cam repede. 
      Bell SRT. Ca idee, căștile modulare n-au fost niciodată preferatele mele, dar după cateva luni cu modelul Bell, am început să înțeleg utillitatea acestor căști. A durat o vreme până să mă obișnuiesc cu butonul de deschidere al mandibulei, fara să deschid și ventilația frontală – ăsta ar fi singurul lucru care mă deranjează.
      Ventilatia este destul de importanta pentru mine indiferent de modelul castii. Aparent, cei de la Bell se descurca foarte bine la capitolul ventilatii, atunci cand deschizi toate prizele de aer simti cum aerul incepe sa circule.
      Sursa
    • De pemotoare.ro
      Nu renunț la două roți, cu una cu două. Nu e pentru că “four wheels move the body, two wheels move the soul” – am parte de suficientă spiritualitate de-a lungul anului. Motivul e unul cât se poate de pragmatic: pe două roți e mai simplu, mai ieftin, mai rapid, mai eficient. Și ce se întâmplă când vine frigul? Se spune că nu e vreme rea, ci doar echipament nepotrivit. Sau motor prost-echipat. 
      În altă ordine de idei, mi-am dotat Vespa cu Termoscud Tucano Urbano și parbriz înalt – ținuta de iarnă – și-am ieșit să-mi fac treburile în cele mai friguroase zile din această toamnă. Pentru cei nefamiliarizați, Termoscudul e acea “păturică” impermeabilă ce se prinde de carene și-ți acoperă și protejează partea de jos a corpului. De partea superioară se ocupă parbrizul și geaca de iarnă. 

      Termoscud Tucano Urbano
      Leg-coverul Tucano Urbano vine în două variante: Standard și Pro. Versiunea Pro are mai multe variante de configurare și face foarte multe lucruri, că de aceea îi spune “pro”. Dar eu am mers pe varianta standard, suficient de bună pentru ce am nevoie – 100% waterproof, cu dublură termică, cu perne de aer ca să nu fâlfâie la viteză, cu toate opțiunile care-ți vin în minte. De exemplu, ai un buzunar la îndemână unde-ți poți lăsa telefonul sau mănușile, se lungește peste șa ca să rămână uscată în zilele ploioase sau în diminețile cu rouă și poți să-l legi de gât ca să-ți protejeze pieptul. Nu cred c-o s-o fac vreodată: în cazul unei căzături, nu știu dac-aș vrea să rămân legat de scuter. Ah, și dacă iese soarele și ți-e cald, îl poți strânge. 
      Montajul durează cinci minute și, fiind model dedicat scuterului, totul vine perfect. Apropo de asta, există un Termoscud pentru cele mai multe scutere din piață, ba chiar și pentru motociclete – de exemplu, e un model dedicat pentru R1200GS. 
      L-am folosit la 4-5 grade, pe ploaie măruntă, fără să port vreun underlayer sau, pe românește, izmene. Și a funcționat de minune, din prima. Iar după vreo 15 minute, a început să fie și mai bine. Vedeți voi, Vespa asta are radiator în carena frontală, iar fantele de aerisire sunt pe lateral. Termoscudul le acoperă, iar aerul cald care iese de la radiator ajunge direct la picioare. Ceea ce e minunat. E ca și cum ai avea o aerotermă la picioare. Astfel, când am pus cricul și mi-am scos picioarele de sub Termoscud, mi-am dat seama cât e de frig afară. Temperatura de sub “paturica” era cu cel putin 10 grade peste temperatura de afară. 
      Nu e prima oară când merg cu așa ceva și cred că e un accesoriu pe care trebuie să-l ai. Fără doar și poate. Când ieși cu motorul, la drum lung, în zile friguroase, îți pui straturile termice. Dar e un chin să faci asta zi de zi în drumul spre birou. Cu Termoscudul, îți iei pantalonii de stradă și ajungi direct în întâlnire, fără să-ți fie frig sau să-ți murdărești pantalonii și pantofii în zilele ploioase. 
      Costă 550 de lei și îl găsești la TheBikeHub. Poate fi dotat cu sistem antifurt, iar importatorul din România oferă și asigurare timp de un an. Un Termoscud pentru R1200GS costă 200 de euro. 
      Parbriz înalt Vespa
      Pe lângă Termoscud, am schimbat parbrizul scurt cu unul înalt. Cel mai înalt. Mai înalt cu vreo patru palme decât mine, semn că poate fi folosit și de cei care au doi metri înălțime. Nu e doar înalt, este și lat – îți oferă protecție completă la trunchi și la mâini – ceva mai mare nu există. Avantajele sunt evidente: poți merge tot anul cu cască open-face și nu simți vântul indiferent de viteză. Eu l-am folosit până la 120 km/h. Dar există și câteva dezavantaje: flambează ușor – fără să fie deranjant, poți să dai cu casca în el la anumite manevre și nu vezi așa de bine când plouă și mergi cu viteză mică. E ca un parbriz de mașină la care n-ai ștergător. Și trebuie să ai grijă cum și cu ce-l ștergi, pentru că în timp se poate mătui. 
      Pentru cei deranjați de aspectele de mai sus, recomand un parbriz mediu. Pentru cei care vor protecție completă, parbrizul înalt rămâne cea mai bună opțiune. Preț parbriz înalt: 925 de lei, la TheBikeHub.
      Cu cele două accesorii voi folosi Vespa până când dă zăpada. Voi scăpa de trafic, de calvarul găsirii unui loc de parcare, și voi cheltui de două ori mai puțin cu carburantul și cu întreținerea mașinii. Așadar, cine-a zis că se închide sezonul?
      Sursa
    • De pemotoare.ro
      REV’IT! ne-a trimis un costum nou pentru sezonul 2019, ca să-l purtăm și să vă spunem cum se comportă. Iată cum începe povestea. 
      Primul meu costum REV’IT! a fost Defender Pro GTX. L-am primit de la Motor-Team și l-am purtat în toate testele de anul trecut, și în călătoria de pe Drumul Oaselor. Nu doar că a rezistat în Siberia, dar m-a ferit de frig și de ploaie, astfel încât am reușit să ajung întreg la Magadan, după zile de frig, ploaie și noroaie. Și l-am purtat în continuare, până au sosit noile costume. Acum voi trece la Offtrack, cu mențiunea că voi reveni cu mai multe impresii și despre Defender Pro Gore Tex. 

      Offtrack este un costum nou-nouț și a fost lansat toamna trecută, urmând să facă parte din colecția 2019. Este cel mai accesibil costum Rev’it! de trei sezoane, ceea ce-nseamnă că poți avea geacă și pantaloni ce-ți vor fi bune tot anul, fără să cheltuiești cât pentru o motocicletă second hand. Cât costă: geacă – 399 euro, pantaloni – 249 euro. In total, 650 de euro. Mult mai ieftin decât combo-ul Defender Pro GTX, despre care vorbeam mai devreme, care costă aproape dublu – 1.100 euro. Am luat prețurile de pe site-ul Motor-Team, dealerul Rev’it! din România. 
      De altfel, când vine vorba de preț, Rev’it! se poziționează puțin sub Clover Crossover 3, costum pe care de asemenea l-am purtat. Cloverul costă 827 euro (pantaloni + geacă). Din punct de vedere al funcționalității, nu mi se pare mai prejos, dar Clover Crossover vine cu alte avantaje: e mai ventilat și oferă o o geacă impermeabilă foarte reușită (poate fi purtată și pe sub geacă și pe deasupra ei și nu trece strop de apă prin ea). 
      Rev’it! OffTrack este un costum complet – strat exterior cu protecții solide, cu orificii de aerisire, urmat de o membrană hydratex (mai ieftină, nu la fel de respirabilă și mai puțin celebră decât GoreTex), iar apoi un strat termic. 
      Prima impresie: un costum care-și merită banii. Materialele nu-s la fel de bune ca la Defender Pro GTX, dar trebuia să se vadă undeva diferența de preț. L-am testat destul de serios la ploaie zilele trecute. Pe lângă proba din clipul de mai jos, ne-a plouat bine în comparativul adventure de clasă medie (filmul urmează să apară săptămâna asta). Au fost cam două ore prin ploaie puternică, la 7 grade si n-a intrat apa. 
      Mai jos, filmul nostru de unboxing și testul cu jetul de apă. Filmul este în limba engleză pentru că a fost publicat pe canalul DriveMag Riders, unde ne adresăm unui public internațional.
      [embedded content] Unboxing si primul duș pentru DriveMag RidersVoi folosi acest costum la mai toate filmările și aventurile din acest an și voi reveni cu alte impresii peste câteva luni. 

      Sursa
    • De pemotoare.ro
      BikerMag.ro a devenit importator Bell Helmets în România și ne-a dat două căști la test – SRT Modular și o integrală – Star Mips. Le-am folosit deja la câteva drumuri, iar acum venim cu impresii despre prima dintre ele.   
      Bell SRT Modular a ajuns pe mâna lui Bogdănel, care mai tot timpul a mers cu căști sport. De aceea, la început, i s-a părut puțin grea. Ce-i drept, are 1730 de grame. A folosit casca în comparativul Gold Wing vs K1600GT, în comparativul mid-adventure (aflat acum în producție), dar și pe motociclete naked. Iată primele impresii.

      Interiorul este de calitate. Este plăcut la atingere și nu devine deranjant după 10 ore de purtare. Mai mult, este detașabil, iar asta înseamnă că poate fi spălat după mai multe purtări.  Sistemul de deschidere al mandibulei lucreaza foarte bine, iar butonul de deschidere este usor de apasat. Totuși, a trebuit să mă obișnuiesc sa cu sistemul de deschidere al părții frontale, întrucat este așezat imediat sub butonul care acționează priza frontală de aer. De fiecare dată când voiam să deschid casca, apăsam și butonul de la priza de aer.  Viziera – foarte ușor de manevrat din mers, cu un câmp vizual suficient de mare și o calitate optică e foarte bună. Sistemul Pinlock te ajută la zilele reci și ploioase. L-am testat deja și s-a dovedit foarte eficient Ochelarii de soare integrați sunt de calitate și ajung până deasupra nasului. N-am simțit nevoia să coboare mai jos. Port ochelari de vedere și asta mă limitează la alegerea unei căști noi. Trebuie să-mi pun mereu ochelarii după ce așez casca pe cap, dar cu Bell SRT Modular nu am întâmpinat nici o problema. A fost foarte usor să-mi montez sistemul de comunicatie Sena SMH5. În mai puțin de cinci minute am reusit sa potrivesc castile si microfonul in interiorul castii. De altfel, toate căștile Bell sunt Sena-Friendly. Nu am apucat să merg la temperaturi mari, dar ventilațiile par să facă o treabă bună. Desi este o casca modulară, nivelul de zgomot este destul de redus. Pana la 130km/h casca se simte foarte bine izolata. Aici contează foarte mult și motocicleta – cum e parbrizul, dacă provoacă sau nu turbulențe. Pe motocicletele touring n-am simțit nimic, dar pe BMW R1250R, de exemplu, am simțit ceva zgomot. Vom reveni cu detalii după ce o testăm pe mai multe motoare. La peste 100 de km/h pe naked nu-ți zboară capul în stânga sau în dreapta, deci aerodinamica este bună Pe mine mă strânge puțin interiorul, dar aici este vorba de forma capului. Pesemne că nu se potrivește perfect. Așadar, am nevoie de o pauză la câteva ore. Sunt curios dacă interiorul se va lăsa în timp. Preț: 1679 lei, la BikerMag. Revenim cu mai multe impresii, după alte câteva mii de km. 

      Sursa
    • De pemotoare.ro
      America de Sud, Nordkapp, GS TT, o căzătură și o mulțime de teste. Zile de vară cu 45 de grade, zile reci cu 3 grade, ploi, vânt. Costumul meu de adventure Clover Crossover 3 le-a văzut pe toate. Iată cum am trecut prin ele și ce-am învățat despre el în tot acest timp.
      Este un costum foarte bine ventilat – patru orificii de ventilație generoase pe piept, două guri de aer pe brațe, spate detașabil. Pantalonii au, la fel, câte două orificii de ventilație pentru fiecare picior. Este excelent pentru clima din România, cu veri toride. Iar când vine frigul, pui stratul de ploaie, stratul termic, și ai rezolvat-o. E potrivit pentru motociclete adventure, cu parbriz mare. Pentru că parbrizul nu te lasă să te ventilezi, pe timpul verii, și ai nevoie de guri de aerisire generoase. Și același parbriz + deflectoare de vânt și alte elemente de carenaj te ajută pe timp de iarnă. Drumul spre Nordkapp

      E un costum de vreme caldă, așadar dacă ești friguros e posibil să tremuri puțin când temperatura coboară sub 10 grade. Chiar și după ce ai pus toate straturile, tot mai simți nevoia de ceva. Este ușor. Spre deosebire de costumele foarte tehnice, cu tot felul de protecții și prețuri mari, pe care le simți ca și cum ai purta o armură medievală, Cloverul ăsta e ca un fulg. Nu-l simți. Și-s tare încântat de asta în zilele de vară. Te protejează. Chiar dacă n-are protecții grele, ține bine la trânte. Am căzut destul de urât în Peru și m-am dus târâș, pe asfalt. Zone de impact: șold, genunchi, antebraț. Nicio vânataie, doar o ușoară durere de genunchi. Cred că s-a deplasat putin protecția la piciorul stâng, un lucru frecvent la costumele din material textil Stratul de ploaie cu care e dotată geaca e extraodinar – cel mai bun de până acum. Ține și de frig – te protejează de vânt și partea tare e că poți să-l pui pe deaspura, ca pe o geacă de ploaie normală. Ceea ce ajută foarte mult, pentru că, după ce s-a oprit ploaia, îl dai jos și rămâi cu costumul uscat. L-am purtat doar pe deasupra. Cu stratul de ploaie la GS TT
      Stratul de ploaie cu care sunt dotați pantalonii nu e chiar așa de grozav. Nu e suficient de respirabil pentru gusturile mele E un costum accesibil. Prețul de listă de 525 de euro pentru geacă la Motor-Team este foarte bun. Până la urmă, e un costum cu trei straturi, pe care-l poți purta tot anul. Iar într-o lume în care echipamentul moto poate costa mai mult ca o motocicletă second hand, e foarte bine. Dar prețul ăsta mic se reflectă în materiale – nu-s neapărat proaste, dar nu se compară cu cele pe care le vei găsi pe un costum mai scump – Rev’it Defender Pro Gore-Tex, de exemplu. De aceea ți-e frig când e frig și membrana de la pantaloni nu te lasă să respiri cum trebuie. Totodată, mai apare o ață rătăcită pe la vreo cusătură și alte astfel de scăpări inofensive. Îi poți pune și airbag. N-am încercat Ingenios construit din punct de vedere al aerisirilor – ai foarte multe posibilități de configurare Raportul calitate-preț este unul bun. Așadar, dacă vrei un costum versatil, cu precădere pentru zile calde, dar pe care să-l poți folosi tot timpul anului și dacă nu vrei să cheltuiești o avere, te poți baza pe Crossover. Îl găsești la Motor-Team.

      Sursa
×