MotoGP Jerez: Marquez și Lorenzo pe val, dar clasamentul este strâns. Va fi măcel!
Circuitul Angel Nieto de la Jerez de la Frontera are câte ceva din toate, mai puțin linii drepte lungi. Are frânări puternice, la intrarea în virajele 6 și 13, schimbări de direcție, viraje rapide și diferențe de nivel. Nu este genul de circuit care să favorizeze o anumită motocicletă, dar Honda începe weekendul în forță.
Marc Marquez e foarte motivat să facă cea mai bună treabă posibilă la Jerez, după fiasco-ul de la Austin. Și asta înseamnă nici mai mult, nici mai puțin decât victoria. Problema pentru campionul en-titre este că și alți piloți au același scop și vin cu argumente puternice în favoarea lor.
Valentino Rossi a câștigat de foarte multe ori la Jerez, este un circuit pe care se simte bine și Doctorul e pe val după „aproape victoria” de la Austin. Motocicleta Yamaha pare să fi făcut pași în direcția bună și Jerez este un circuit care se pliază bine pe punctele forte ale bolidului din Iwata. Rossi a spus că i se pare că au trecut 10 ani de la ultima sa victorie (de fapt sunt aproape doi ani) și că este foarte nerăbdător să pună capăt acestei secete.
Dar, în drumul său către trofeul suprem la Jerez, Doctorul va trebui să se lupte și cu Alex Rins, care are un suflu de încredere în propriile forțe enorm, după prima sa victorie din carieră, la Austin. Motocicleta Suzuki a evoluat foarte mult, mai ales la capitolul viteză pe linie dreaptă, unde este deja cel puțin echivalentă cu Yamaha. Ciclistica celor de la Suzuki este însă aproape imbatabilă. Dovizioso a spus despre Rins, în Qatar, că are o viteză pe viraje absolut înfricoșătoare. Prototipul din Hamamatsu are probabil supremația pe schimbarea de direcție, ține trasa excelent în virajele rapide și are un plus evident față de majoritatea concurenților în materie de precizie și agilitate. În plus, conservă destul de bine pneurile. Astfel, Rins este, fără îndoială, unul dintre candidații la victorie la Jerez. Punctul slab al lui Rins rămâne turul sec de pistă. Spaniolul nu reușește să fie foarte rapid în calificări și, de multe ori, își îngreunează misiunea în cursă pornind mult mai di spate decât ar fi cazul.
La fel este și Jorge Lorenzo. Acesta și-a conservat forțele pentru Jerez, micșorând riscurile în Argentina și în Texas, ceea ce s-a tradus prin rezultate mult sub așteptări. Revenirea pe continentul european a fost îndelung așteptată de Lorenzo, care și-a făcut simțită prezența din prima sesiune de antrenamente libere, semnând al doilea timp, în spatele coechipierului său. Diferența de stil de pilotaj este extrem de evidentă între Lorenzo și Marquez, deși rezultatul la care ajung este cât se poate de similar. Sub Marquez, motocicleta se zbate și derapează la fiecare intrare și ieșire din viraj, în timp ce Lorenzo pare că merge pe șine. Poate că pilotul din Mallorca nu va obține neapărat prima victorie pentru Honda aici, la Jerez (concurența e prea acerbă și el este insuficient adaptat la motocicletă), dar e clar că situația spaniolului se va îmbunătăți semnificativ față de primele trei etape ale sezonului.
Maverick Vinales ar trebui să fie încă unul dintre piloții candidați la cel puțin un podium. Problemele pentru spaniolul de la Yamaha sunt mai multe, însă. O dată, faptul că Maverick nu reușește să-și facă mersul său normal, cu viteză mare pe viraj, atunci când este într-un grup (și, în cursă, de multe ori, este în grup). Apoi, o altă problemă pentru piloții Yamaha la Jerez este faptul că motocicleta din Iwata nu reușește să funcționeze eficient când asfaltul se încinge, lucru confirmat de performanțele celor patru motociclete Yamaha în a doua sesiune de antrenamente libere, când temperatura pistei era pe la 45 de grade Celsius.
Piloții Ducati nu s-ar fi numărat în mod normal printre favoriți în această etapă, dar motocicleta s-a îmbunătățit semnificativ în ultimii ani. Astfel, anul trecut, atât Jorge Lorenzo, cât și Andrea Dovizioso rulau în poziții foarte bune, dar au ieșit din cursă în urma incidentului bizar care i-a implicat pe ei și pe Dani Pedrosa. Anul acesta, Petrucci și Dovi au terminat pe primul și al doilea loc a doua sesiune de antrenamente libere, desfășurată cam la aceeași oră și cam în aceleași condiții precum se preconizează pentru cursa de duminică. Bolidul din Bologna uzează destul de puțin și controlat pneurile și cei doi italieni lucrează mai degrabă împreună, decât unul împotriva celuilalt, cum era cazul anul trecut, cu Dovi și Lorenzo. Petrucci și-a acceptat, de voie sau de nevoie, statutul de locotenent al lui Dovizioso, primind sfaturi de la acesta și antrenându-se împreună cu el. Dovi nu ar câștiga neapărat cursa, dar o poziție pe podium sau în locurile apropiate acestuia ar fi un plus important pentru italian pe o pistă pe care nici el, nici Ducati nu au strălucit vreodată. Problema pentru Dovi în sezoanele trecute nu a fost că nu mergea tare atunci când era momentul pentru el (la Sepang, Red Bull Ring sau Motegi, de exemplu), ci că pierdea prea mult pe circuitele nefavorabile (la Phillip Island, Sachsenring, Argentina sau Texas). De ceva vreme, însă, italianul a arătat că a progresat enorm pe aceste circuite și că este capabil să termine pe podium sau în preajma lui cam oriunde.
Rolul jokerului îl joacă piloți precum Franco Morbidelli, Fabio Quartararo, Cal Crutchlow sau Takaaki Nakagami. Morbidelli și Quartararo s-au arătat surprinzător de rapizi când pista este mai rece, iar francezul de la Petronas Yamaha a fost, la un moment dat, cel mai rapid rider Yamaha de pe pistă. Cal Crutchlow a fost al treilea în sesiunea de antrenamente cu numărul doi, pe pistă încinsă (cel mai rapid pilot Honda). De altfel, toți cei cinci piloți Honda (îl includem aici și pe pilotul de teste Stefan Bradl, care participă ca wildcard) au terminat în top 10 această a doua sesiune.
Este foarte greu de dat un pronostic pentru cursa de duminică. Istoria recentă ne-ar îndemna să îl dăm pe Marquez favorit pentru victorie, dar acesta va trebui să se lupte cu mulți adversari redutabili și orice greșeală l-ar putea costa scump. Doctorul este pe val după Austin, dar Yamaha tinde să nu meargă bine la temperaturi ridicate pe Jerez nici pe asfaltul nou turnat. Lorenzo merge tare aici la Jerez, dar vine după o lungă perioadă de recuperare și va fi greu să își bată coechipierul fără ca acesta să facă o greșeală. Piloții Ducati merg mai tare decât în trecut și conservă bine pneurile în astfel de condiții, dar în continuare pierd prea mult pe virajele rapide succesive de la Jerez. Alex Rins ar putea câștiga din nou, dar depinde de cum se califică și cum se va bate în pluton. Cert este că ar trebui să avem parte de încă o cursă de pomină, în care se va rula în grup compact și numeros și bătăliile se vor da la baionetă. Fiți cu ochii pe Eurosport, căci weekendul acesta se vor difuza toate sesiunile în direct, o parte dintre ele comentate chiar de subsemnatul, de aici de la fața locului. S-auzim de bine!
0 Comments
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.