Test Yamaha NMAX 155: Tactici de gherilă urbană
Am testat compactul și sportivul scuter Yamaha NMAX 155 în aglomerația urbană și prin împrejurimile orașului și ne-am confirmat încă o dată ceea ce știam deja: un astfel de vehicul este arma supremă pentru drumurile zilnice printr-un oraș mare și aglomerat.
Foto: Cristina Udrescu
Nu e un secret pentru nimeni că traficul dintr-un oraș imens și sufocat cum este Bucureștiul a devenit un coșmar pentru mai toată lumea. Drumuri prea înguste, mașini prea multe, administrare ineficientă – decenii întregi de proastă gestionare a numărului din ce în ce mai mare de oameni și de mașini au dus la situații absurde, de genul traversării orașului în peste două ore cu mașina. Nu mai vorbim de poluarea suplimentară care se creează astfel și de tonele de benzină consumate în fiecare zi de bucureșteni doar pentru a sta pe loc.
În asemenea condiții, nici transportul în comun nu mai este o soluție: autobuzele, tramvaiele și troleibuzele se deplasează în mare parte prin același trafic ultra-aglomerat, iar metroul nu are o acoperire suficient de mare ca să te ducă oriunde ai nevoie. Bicicleta este o soluție de avarie pentru unii, dar, în haosul capitalei este, probabil, cel mai periculos mijloc de transport (nu ești echipat, nimeni nu te ia în serios și nu te respectă, nu ai putere și frâne ca să ieși din situații potențial periculoase, așa cum ai pe motocicletă/scuter, plus că necesită destul de mult efort).
E clar unde vreau să ajung: dacă vrei să te miști eficient la orice oră în București sau într-un oraș asemănător, îți trebuie două roți motorizate. Sigur, e bine și cu motocicleta, dar inevitabil vei ajunge la o situație în care nu te poți strecura printr-un spațiu prea îngust, plus că se încinge și-ți transmite căldură, poate consuma destul de mult și te muncește serios în trafic foarte aglomerat, unde antebrațul stâng ți se umflă ca la motocros, de la atâta patinat de ambreiaj la peste 30 de grade.
Scuterul este ideal pentru astfel de condiții, dar nu oricare scuter. Maxiscuterele de peste 300-400 cmc sunt și ele prea mari pentru anumite spații, costă ceva să le cumperi și nu consumă chiar atât de puțin. Unul de dimensiuni mici, însă, este optim. În general, se consideră că ideal ar fi un scuter de 125 cmc, care încape cam oriunde încape și o bicicletă, consumă mai nimic, este ușor de întreținut, ușor de condus și ieftin de cumpărat. Singurul dezavantaj aici este că nu ai „zvâc” atunci când mergi pe un drum expres, pe centură, undeva în împrejurimile orașului. Ei bine, Yamaha a căutat să rezolve această problemă cu NMAX 155, care are aceleași dimensiuni ca fratele de 125, dar are 30 cmc în plus, deci mai mult cuplu și mai multă putere, pentru plecări în forță de la semafor și pentru viteze de croazieră susținute mai lejer în afara orașului.
Vizual, scuterul se integrează foarte bine în familia MAX (unde este inclus alături de XMAX 300 și TMAX 530). Are un stil simplu și sportiv, fără prea multe zorzoane, dar cu o siluetă frumoasă și bine proporționată. În culoarea exemplarului testat de noi, acel roșu mat, NMAX arată de-a dreptul elegant și chiar te simți în largul tău să-l parchezi oriunde, de la o terasă de fițe din centru până la teatru sau la operă. Ergonomia postului de pilotaj este cât se poate de naturală, cu o șa poate puțin cam înaltă pentru riderii mai scunzi și un ghidon care vine bine în mână.
Scuterul este gândit și pentru performanță (în contextul acestui segment, desigur), așa că are un motor monocilindric răcit cu lichid, cu patru supape și un arbore cu came, care dezvoltă 15 CP și 14,4 Nm, valori clar superioare scuterelor de 125. De când îl pornești, observi că vibrează destul de puțin, că ambreiajul centrifugal cuplează lin și exact cam unde trebuie pentru plecare rapidă de pe loc, fără a fi prea brutal. Când accelerezi, se simte imediat plusul de vână față de al scuterelor mai mici. Pornind de pe loc într-o intersecție mare din București, am tras maxim de gaz și am observat că, până în capătul celălalt al intersecției, am atins 60 km/h pe vitezometru. Asta în momentul în care mașinile care stăteau la semafor abia se urneau. Așadar, în oraș, vei avea mereu suficientă forță pentru a ieși din situațiile delicate, lucru care nu este mereu valabil cu un scuter de 125.
Faptul că avem de-a face cu un model cu pretenții sportive este evident din felul în care accelerează NMAX, dar și din cum frânează. Pentru că frânele cu disc față/spate și ABS sunt un model de eficiență, probabil cele mai bune din acest segment. Au putere foarte mare, dar rămân mereu ușor de controlat și ABS-ul nu intră prematur. Ideal pentru cei cu un stil de conducere agresiv în oraș, care vor să profite de orice spațiu li se deschide, dar care vor și să fie în siguranță atunci când, inevitabil, un șofer neatent le „închide ușa” în față.
Și suspensiile sunt gândite mai degrabă pentru un stil sportiv, aceasta fiind o trăsătură comună familiei MAX. Dar asta înseamnă că sunt cam rigide, uneori prea rigide pentru drumurile denivelate din capitală. În schimb, dacă vrei să iei viraje în forță, pe asfalt bun, NMAX 155 se achită mai mult decât onorabil de misiune, deși nu este neapărat gândit în primul rând pentru asta.
Consumul declarat este de 2,4 l/100 km. Noi n-am măsurat exact, dar, într-o zi de full-gas prin București și prin împrejurimi, am consumat mai puțin de un sfert din rezervorul de 6,6 litri. Pe o secțiune de drum deschis și liber, am vrut să ne satisfacem curiozitatea în legătură cu viteza maximă a lui NMAX 155. Am ajuns rapid la 105-110 km/h, de acolo am urcat greu, ghemuiți după ghidon, pe o secțiune ușor la vale, la 122 km/h pe vitezometru, valoare nu foarte departe de a lui NMAX 125, ceea ce confirmă faptul că, în mare parte, plusul de forță al versiunii cu motor mai mare este destinat accelerațiilor, nu vitezei de top.
La 3.400 de euro, Yamaha NMAX 155 oferă foarte mult: forță, frâne, confort decent, pilotaj facil și echilibrat, un look elegant și o construcție solidă, care promite să fie rezistentă și fiabilă. NMAX 155 este în mod clar unul dintre cele mai rapide mijloace de deplasare într-un oraș aglomerat și te costă mai puțin decât să iei metroul. În plus, într-un oraș de oameni încrâncenați și în perpetuă întârziere, te duce la destinație rapid, relaxat, cu zâmbetul pe buze. Și pe asta nu se poate pune preț.
DATE TEHNICE
Motor 1 cilindru, răcit cu lichid, SOHC, 4 supape, 155 cmc
Putere 15 CP la 8.000 rpm
Cuplu 14,4 Nm la 6.000 rpm
Transmisie CVT, ambreiaj centrifugal automat
Suspensii față furcă telescopică, spate 2 amortizoare
Frâne față disc de 230 mm, spate disc de 230 mm, ABS
Masă proprie 127 kg
Preț 3.400 euro (www.yamaha-motor.ro)
0 Comments
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.