Jump to content
  • entries
    1,712
  • comments
    2
  • views
    99,622

125 cu categoria B: să vorbim pe cifre


Motobikes

241 views

În precedentele episoade în care am dezbătut subiectul legii care ar permite posesorilor de categorie B să circule cu vehicule care actualmente se conduc cu A1 (125 cmc, sub 11 kW), am analizat puțin riscurile și beneficiile unei astfel de legi și am filmat un clip în care am făcut un test, străbătând orașul la ora de vârf și punând un rider fără experiență, în persoana colegei Roxana, să conducă o Honda PCX125 undeva în afara drumurilor publice, pentru a vedea cât de greu i se pare.

SSD_3435.jpg

Acum, în ultimul episod al acestei campanii, să vedem cât mai concret avantajele în a face această trecere. Așadar, să ne imaginăm că parlamentarilor le-a venit gândul cel bun și legea s-a promulgat. Domnul X, care actualmente face naveta prin București la volanul unei mașini de clasă compactă, își freacă mâinile de bucurie și, după ce a citit testul nostru cu Honda PCX125, se decide că asta e soluția pentru el. Așa că aleargă într-un suflet către cel mai apropiat dealer Honda și dă o comandă fermă. Apoi se întoarce acasă mulțumit. Dar domnul X, economist de profesie, și încă unul meticulos, începe să se întrebe: „Oare este asta soluția ideală? Merită să cheltuiesc atâția bani?” Așa că scoate o foaie de hârtie și începe să calculeze.

Naveta zilnică casă-birou înseamnă un drum de 30 de kilometri prin trafic aglomerat, dus-întors, pe care, actualmente, îi face cu mașina în două ore, în medie. Mașina sa compactă consumă puțin de felul ei, dar nu și în traficul respectiv, unde mai mult stă decât merge, așa că îi ia 12 l/100 km. Scuterul are un consum declarat de 2 l/100 km, dar, pentru o marjă de siguranță, îl va lua în considerare la un 2,2 l/100 km. În fiecare an, are patru săptămâni de concediu, deci îi rămân 48 de săptămâni de navetă zilnică, la 5 zile fiecare. Sigur, va mai avea zile libere în plus, dar este foarte probabil ca și atunci să mai traverseze orașul, deci poate socoti drept zile de mers în oraș 5 x 48, adică 240 de zile. Cu mașina petrece așadar 480 de ore la volan, spre și de la muncă, în fiecare an. Cu scuterul ar face o oră dus-întors, deci 240 de ore pe an. Astfel, scuterul i-ar asigura 240 de ore libere în plus pe an, adică echivalentul al unei săptămâni și jumătate de concediu în plus! Deja domnul X zâmbește, gândindu-se la câte seriale va putea vedea pe Netflix și cât timp va petrece în plus cu copiii! Desigur, nu va putea lua scuterul în fiecare zi, căci iarna sunt unele zile foarte friguroase sau în care este zăpadă și gheață pe jos, deci se scad 40 de zile, să zicem, rămânând 200, cu economia aferentă de 200 de ore. Ceea ce tot înseamnă peste opt zile libere în plus în fiecare an.

SSD_3460.jpg

Din punctul de vedere al combustibilului, scuterul îi va consuma 0,7 litri în fiecare zi, în naveta zilnică, iar mașina aproape 4 litri. Ceea ce înseamnă că drumul casă-birou și înapoi îl costă pe domnul X 3,85 lei zilnic, cu scuterul, și 22 de lei cu mașina, la un preț al benzinei de 5,5 lei pe litru. Adică o economie de aproximativ 18 lei pe zi. De-a lungul celor 200 de zile de navetă, această economie devine 3.600 de lei pe an, adică aproximativ 766 de euro. Ceea ce înseamnă că prețul scuterului va fi complet amortizat în puțin peste patru ani. Doar că, în acel moment de peste patru ani, scuterul îl va fi costat zero lei pe domnul X, dar încă va mai valora aproximativ 2.200 – 2.500 de euro pe piață, deci raționalul nostru domn va fi pe plus, și încă bine. Făcând calcule, zâmbetul îi devine din ce în ce mai larg, căci este din ce în ce mai sigur că a luat decizia bună. Câștigă o grămadă de timp și o mulțime de bani trecând la această soluție. El ar fi aplicat-o de mai demult cu o bicicletă sau cu un scuter de 50, de când și-a găsit jobul în nordul Bucureștiului, dar are de mers o bucată pe centură și nu crede că ar fi foarte în siguranță să zboare camioanele și mașinile pe lângă el cu 90-100 km/h, în timp ce se târăște cu maximum 45 km/h sau pedalează cu o viteză și mai mică.

Apoi, domnul X își aduce aminte că ar mai fi niște costuri în plus cu scuterul. Îi va trebui un antifurt și niște echipament (cască, geacă, mănuși, niște ghete moto lejere de oraș, poate o husă pentru picioare pentru zilele mai ploioase și friguroase) și poate un curs de conducere defensivă moto, ca să fie mai sigur pe el în trafic, deci aproximativ 800 de euro în plus, dar va avea de unde, având în vedere că, după patru ani, va fi cu peste 2.000 de euro în câștig.

Domnul nostru este și un ecologist convins, așa că își face niște calcule și legate de poluare, ca să vadă cu cât ajută mediul înconjurător trecerea lui pe scuter. La 2,2 litri la suta de kilometri, scuterul emite aproximativ 50 de grame de dioxid de carbon pe kilometru. Mașina, în același regim de utilizare (12 l/100 km), emite 280 de grame din același gaz de seră pe fiecare kilometru. Deci va polua de peste cinci ori mai puțin din punctul de vedere al dioxidului de carbon, contribuind la o scădere notabilă a amprentei sale de carbon.

Ca un epilog, putem estima și că, dacă 10% dintre șoferii care merg la orele de vârf cu mașina i-ar urma exemplul domnului X, ceilalți 90% ar avea și ei de câștigat destul de mult, căci traficul ar fi semnificativ îmbunătățit. În același timp, dacă numărul de vehicule motorizate pe două roți ar crește atât de mult, ar crește și vizibilitatea lor în trafic, deci șoferii ar fi ceva mai atenți la ce fac, știind că mereu s-ar putea strecura pe lângă ei un scuter sau o motocicletă. Asta este ceea ce, în engleză, se cheamă „win-win situation”.

Ca o precizare de final, putem adăuga câteva considerațiuni legate de cine ar trebui să se folosească de această lege, odată ce ea ar fi adoptată. E clar că mersul pe două roți motorizate nu este pentru oricine și scuterele de 125 cmc nu ar trebui folosite fără discernământ de către persoane care nu au mai mers măcar pe o bicicletă. La fel cum nu toată lumea are ce-i trebuie pentru a merge pe bicicletă în siguranță pe drumuri publice, nu toată lumea are abilitățile native pentru a controla un vehicul motorizat pe două roți. Dar, atâta timp cât cei care au acele abilități sunt dispuși să facă acel pas, toți vom circula mai bine în marile metropole.


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...