Scântei între Marc Marquez și Valentino Rossi în calificările de la Misano
Sesiunea de calificări de ieri pentru etapa de MotoGP de la Misano a fost una foarte disputată și spectaculoasă, dar a rămas în memoria colectivă nu pentru parcursul excelent al lui Maverick Vinales, care a luat pole-position-ul și nici pentru poziția a doua a lui Pol Espargaro, ci pentru ciocnirea de orgolii dintre campionul en-titre și Valentino Rossi, pe final de sesiune.
Cursa de la Misano se anunță a fi foarte disputată, cu Maverick Vinales, Fabio Quartararo și Marc Marquez ca protagoniști în materie de ritm de cursă și cu un eșalon doi foarte apropiat, format din Rossi, Morbidelli, Rins și Dovizioso. În calificările de ieri, toate motocicletele Yamaha s-au plasat în top 7, cu Vinales într-un pole-position de neatins, urmat de un surprinzător Pol Espargaro și de un Fabio Quartararo care își continuă parcursul excelent în sezonul de debut.
Pe final de Q2, însă, spectacolul l-au făcut Marquez și Rossi, care s-au depășit și s-au încurcat unul pe celălalt, lupta încheindu-se cu niște gesturi nu tocmai amicale în ultimul episod din saga începută în 2015.
De data aceasta, însă, atitudinea celor doi protagoniști a fost mult mai relaxată decât acum patru ani, când prietenia lor se destrăma după o serie de acuze și de întâlniri foarte agresive pe pistă.
Ce s-a întâmplat? Marc Marquez a ieșit de la boxe pentru a treia oară în Q2, după ce scurtase intrarea a doua. Ieșea de la boxe chiar în momentul în care Dovizioso și Rossi intrau pe linia dreaptă, din ultimul viraj, în tur lansat. Pentru că Marquez încă accelera, i-a lăsat să treacă și s-a pus în spatele lor. Și atunci au început problemele.
Evident, versiunea fiecărui rider este diferită, toate fiind perspective cât se poate de subiective.
„Am ieșit de la boxe pentru ultima serie de tururi și eram complet singur”, spune Marquez, nu tocmai corect. „Apoi, când am ajuns pe linia dreaptă din spate, Valentino aștepta sau mergea foarte încet și eu am încetinit în spatele lui, pentru că eram în fața lui în clasament și nu aveam de gând să trag până în ultimul tur. Am început ultimul tur, eu lăsasem ceva spațiu între noi. Apoi, a ieșit din virajul 6 și a atins zona verde, deci turul său era anulat. Apoi am văzut că mergea tare, dar nu extrem de tare. Apoi am avut ocazia să depășesc pe linia dreaptă din spate. E adevărat că, în virajul rapid, am atins și eu zona verde, dar am văzut asta doar după aceea, la TV, pe moment nu mi-am dat seama. Așa că am continuat să trag tare, apoi am ajuns în virajul 14 și am văzut o motocicletă negru cu galben care intră foarte tare la interior, cu o viteză cu care nu avea nicio șansă să ia virajul. Din fericire pentru mine, am putut să evit accidentul, am avut o reacție bună, apoi, a doua reacție, cu mâna, vreau să clarific că nu a fost pentru a spune „Scuze”, ci mai degrabă „Ce se întâmplă?”, pentru că nu înțelegeam.”
E destul de clar că Marquez insistă că Rossi ar fi trebuit să știe că turul său era anulat, căci depășise limitele pistei, spunând în același timp că el însuși nu și-a dat seama că același lucru i s-a întâmplat și lui, câteva viraje mai târziu. Asta deși Rossi ieșise cu foarte puțin în zona verde, în timp ce Marquez avea cel puțin 5 cm distanță între roată și pistă atunci când a ieșit. Campionul en-titre e de părere că acțiunea lui Rossi nu a fost una nevinovată: „A fost o reacție agresivă, la care nu mă așteptam, asta și pentru că ieșise din pistă la virajul 6.”
Pe de cealaltă parte, Rossi a folosit scuza că fusese chemat împreună cu Marquez de către arbitrii FIM după calificări, pentru a scurta interviurile cu presa și a nu intra prea mult în detalii. „Legat de problema cu Marquez,” a spus Rossi, „eram în turul meu rapid. Forțam la 100% și m-a depășit în virajul rapid, 11, și m-a făcut să pierd mult timp, dar, când m-a depășit, a intrat pe zona verde, așa că am încercat să rămân mai la interior și să-l depășesc în acul de păr, dar am ieșit larg, așa că… am pierdut amândoi șansa de a îmbunătăți timpul.”
Ca și Marquez, Rossi a spus că nu știa că a depășit limita pistei. „Am ieșit din virajul 6, unde mereu ieșim la limită, și nu știam dacă am intrat pe verde, sincer. Trăgeam tare și am crezut că nu am fost în afara pistei. Eram în turul meu rapid, era ultima șansă, așa că trăgeam oricum. Am văzut ulterior, când m-am oprit, că intrasem pe zona verde.”
Evident, situația dintre cei doi nu este deloc prietenoasă. După incident și după explicațiile pentru presă, Marquez nu a ratat ocazia de a lansa o înțepătură către Doctor: „Dacă voi cere să fie penalizat? Nu mă interesează așa ceva, nu este în luptă pentru titlu.” Rossi, la rândul său, a „dezgropat morții”: „Vă amintiți de Malaezia 2015? Sau de Argentina 2018, când m-s scos pur și simplu din cursă?”
Arbitrii FIM au ascultat explicațiile, au examinat filmările și au decis că incidentul nu necesită penalizări sau investigații suplimentare.
De fapt, ce s-a întâmplat acolo ieri a fost mai degrabă o ciocnire a două dintre cele mai mari orgolii din motorsportul pe două roți. Marquez a ieșit de la boxe singur, fără să caute neapărat siajul cuiva. Dar pe filmări se vede că Marquez a ieșit în fața lui Dovi și a lui Rossi, pe care i-a lăsat ulterior să treacă și i-a urmărit. Rossi a observat și a încetinit, ca să nu-l ajute pe spaniol. Apoi, Doctorul a încercat să-l forțeze pe Marquez să treacă, în timp ce acesta aștepta, sperând să-l oblige pe Rossi să-și înceapă turul rapid, o strategie care funcționase în trecut. Dar Rossi era deja al cincilea în clasament în acel moment, deci nu era atât de disperat după un tur rapid. De acolo, lucrurile au luat o turnură din ce în ce mai agresivă, ajungându-se la conflictul din virajul 14, când turul ambilor piloți era deja demult compromis.
În mod clar, Rossi vrea să evite cu orice preț să-l ajute în vreun fel pe Marquez, cu excepția momentelor când nu are încotro. Campionul, pe de altă parte, vrea să joace jocuri psihologice cu toți adversarii săi (a făcut-o și cu Rins de curând), ca să încerce să-i domine încă dinainte să înceapă cursa (o tactică de care Rossi însuși nu este tocmai străin).
Prinși fiind în aceste dispute copilărești, niciunul dintre cei doi nu s-a calificat grozav, cu Marquez pe cinci și Rossi pe șapte. Campionul en-titre, deși nu se simte deloc bine pe circuitul de pe malul Adriaticii, are un ritm de cursă foarte bun, depășit în antrenamente doar de Vinales și de Quartararo. Toate motocicletele Yamaha merg foarte bine, deși, cu aderență redusă, ar trebui să aibă probleme. Se pare că, aici, plusul lor de viteză pe viraj le ajută, în timp ce motocicletele Honda și Ducati nu-și pot exploata avantajele pe frânare și pe accelerare, căci nu există aderența necesară. Motocicleta Suzuki pare și ea destul de bine pusă la punct, cu Rins având un ritm bun. Cursa promite să fie una de pomină!
0 Comments
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.