Ghidul motociclistului începător: Mereu în siguranță
Să mergi pe motocicletă nu este nici cel mai simplu lucru de făcut, nici cel mai lipsit de riscuri. Dar, cu o atitudine potrivită, cu atenție maximă și cu un minimum de tehnică de pilotaj, poți să te descurci fără probleme. Iată câteva lucruri importante de știut despre mersul corect pe două roți motorizate.
În primul rând, să discutăm despre atitudine. Mersul pe motocicletă trebuie luat foarte în serios. Adică nu este doar o bicicletă cu motor, care prinde viteze ceva mai mari, este un vehicul aparte, care trebuie controlat corect și care, dacă nu ne concentrăm, poate să ne taxeze în feluri foarte neplăcute și dureroase. Pe de altă parte, nu este nici ceva de care să ne speriem peste măsură. Adică atitudinea potrivită trebuie să implice concentrare maximă, dar nu încordare și stres. Merg atent, considerând mereu că s-ar putea întâmpla orice, oricând, dar nu cu stare constantă de semi-panică, cu gândul că lumea mă vânează și că acum-acum se întâmplă dezastrul.
Apoi, oricând vreau să fac ceva cu motocicleta, trebuie să-i poruncesc, nu să o rog. Cu cât ezit mai mult în comenzi, cu atât sunt șansele mai mari să nu-mi iasă bine manevra respectivă. Mereu mă gândesc pozitiv: „Vreau să merg acolo” sau „Vreau să mă îndrept în direcția aceea.”, nu „Vai, sper să nu ajung pe nisipul ăla de la marginea drumului.” Asta deoarece creierul nostru nu percepe foarte bine acel „nu” și, cu cât permit lucrurilor nepotrivite să se strecoare în mintea mea, chiar dacă sunt însoțite de un „nu” în față, de fapt îmi îndrept atenția către ele. „Ele” fiind lucruri precum parapetul de la exteriorul virajului, groapa din mijlocul curbei sau mașina de pe contrasens.
Apoi, sunt câteva elemente cheie ale mersului pe motocicletă pe care trebuie să le avem în vedere, ca să o controlăm corect. Aici facem doar o scurtă listă, atrăgându-vă atenția că, pentru a stăpâni corect toate aceste elemente, trebuie antrenament cât mai mult și cât mai frecvent, preferabil într-un cadru organizat, la un curs de pilotaj defensiv.
- Ține-te de motocicletă cu picioarele, ca să nu te ții cu mâinile. Asta înseamnă să strângi bine genunchii pe rezervor, astfel încât să te susții de acolo pe motocicletă pentru toate mișcările din inerție ale corpului la accelerări, frânări, viraje, denivelări și așa mai departe. Asta îți va permite să ții mâinile perfect relaxate pe ghidon și astfel vei putea controla cât mai precis motocicleta. Este extrem de important să ai mâinile relaxate, dacă vrei să poți vira ferm și precis, să poți accelera progresiv și să poți frâna eficient. Și vei obosi mai greu.
- Frâna spate e prietena ta. Multe mituri care s-au propagat în domeniul moto spun să nu te atingi de frâna spate, că te încurcă sau că poți cădea. Sunt complet false. Frâna spate, pusă ușor, ajută motocicleta să țină o trasă strânsă, mai ales în manevrele executate la viteze foarte mici, în spații înguste (printre mașini, la semafor, spre exemplu). Frâna spate tinde să „așeze” suspensia spate a motocicletei, să alungească ampatamentul și să stabilizeze motocicleta. Evident, asta nu înseamnă că trebuie să facem abuz sau să ne bazăm doar pe frâna spate pentru decelerări puternice, căci nu pentru asta e făcută.
- Învață și exersează COUNTERSTEERING. Este vorba despre singura tehnică eficientă de a schimba rapid și precis direcția, odată ce ai trecut de aproximativ 30 km/h. Adică, pe românește, contravirare. Ceea ce înseamnă că trebuie să dai un impuls temporar ghidonului în direcția inversă față de cea în care vrei să înclini motocicleta. Dacă nu ai auzit despre asta, documentează-te mai temeinic și exersează. Nu ai cum să iei viraje bine sau să faci o evitare eficientă fără să aplici această tehnică.
- Privește mereu acolo unde vrei să ajungi. „Unde te uiți, acolo te duci” – poate ai auzit celebra zicală, valabilă nu doar pentru motociclete, ci și pentru biciclete, schiuri etc. Dacă vrei să iei un viraj, primul pas este să te uiți înspre viraj. Ideea este că privirea trebuie să fie mereu cu un pas înaintea motocicletei, astfel încât să poți orienta motocicleta în direcția respectivă cât mai rapid și mai din timp. Dacă te uiți unde trebuie, fiecare pas pe care îl faci este planificat și e mult mai greu să fii luat prin surprindere.
- Frâna față se pune PROGRESIV. Într-o situație de urgență, frâna față este cea de la care vine majoritatea decelerării. Asta nu înseamnă că trebuie să ignorăm frâna spate, desigur. Dar gestiunea corectă a frânei față, mai ales dacă nu avem ABS, este foarte importantă. Asta înseamnă că ideal ar fi să exersăm frânări undeva în afara traficului, pentru a ne obișnui să punem frâna față cât de tare este nevoie, dar mereu progresiv, astfel încât să nu riscăm blocarea roții față. Ideea este că roata față are din ce în ce mai multă aderență, pe măsură ce frânăm, pentru că este apăsată pe sol din ce în ce mai mult, ceea ce înseamnă că trebuie să folosim frâna față cu măsură, ca să-i dăm roții față timpul necesar să se încarce și să aibă aderența de care avem nevoie.
- Trasa pe viraj este foarte importantă. Ca să fii mereu în siguranță, trebuie să-ți plasezi cât mai devreme motocicleta la exteriorul virajului de care te apropii și să rămâi acolo, la exterior, până ce vezi cum se deschide virajul și îi vezi (sau măcar intuiești) finalul. Dacă te grăbești să intri în viraj (cum îți spune instinctul, de multe ori), vei fi surprins de un viraj care se strânge spre final sau de probleme apărute în viraj, pe care le vezi prea târziu.
Acest articol face parte din seria Ghidul Motociclistului Începător, #PoweredByHonda, prin Honda România.
0 Comments
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.