Pregătirea motocicletei pentru sezon, #PoweredByMotul
La început de sezon, nerăbdarea de a te sui pur și simplu pe motocicletă și a porni spre orizont este foarte puternică. Ușurel, stimabililor, că motocicleta care a stat pe loc timp de câteva luni trebuie verificată și pregătită înainte de prima ieșire cu ea. Atât pentru siguranța voastră, cât și pentru longevitatea utilajului.
foto: Dragoș Savu, Mihai Alexandrescu
Desigur că pofta de a te sui pur și simplu pe motocicletă și a pleca e greu de stăpânit, dar nu trebuie să uităm că, în lunile în care motocicleta a stat pe loc, pneurile au pierdut din presiune și ar fi putut să apară probleme care nu erau evidente înainte (cauzate de coroziune, umezeală, praf, îmbătrânirea materialelor etc.). Așadar, iată ce trebuie să bifăm pe lista verificării generale a motocicletei la începutul de sezon.
Presiunea și uzura anvelopelor
Pentru verificarea presiunii aveți nevoie de un manometru. Dacă nu aveți unul, puteți să folosiți unul de la o vulcanizare sau benzinărie, dar v-am recomanda să încercați în mai multe locuri, pentru a obține o valoare cât mai aproape de adevăr (făcând o medie între citirile unor manometre diferite). Manometrele unor astfel de unități nu sunt de obicei foarte bine calibrate. Presiunea trebuie să fie cea recomandată de producător și se verifică la rece. În anumite cazuri și pentru anumite tipuri de utilizare, se recomandă scăderea presiunii față de cea nominală. Spre exemplu, o motocicletă sportivă folosită pe circuit sau în regim sportiv, pe asfalt bun, încălzit, va necesita scăderea presiunii în pneuri până la aprox 2,1 bar față și 1,9 bar spate (dată orientativă, pentru majoritatea tipurilor de pneuri sportive).
Verificarea uzurii se face în funcție de tipul anvelopei vizate. Unele au semne (markere) de uzură în profil (când se ajunge la marker, pneul trebuie schimbat), în timp ce la altele trebuie măsurată adâncimea profilului și, dacă e sub valoarea precizată de producător, pneul trebuie înlocuit. Trebuie avut în vedere și faptul că pneurile care au făcut o iarnă în aer liber (mai ales cele sport) vor avea performanțe scăzute, chiar dacă nu par foarte uzate. La mai multe ierni afară, performanțele scad și mai mult.
Verificarea discurilor și a plăcuțelor de frână
Desigur, discurile și plăcuțele nu s-au uzat în timp ce motocicleta a stat la păstrare, dar e foarte probabil să nu mai știți exact starea lor de ultima dată când ați folosit motocicleta. Plăcuțele de frână se pot vedea cu ochiul liber dacă ne uităm în lungul discului. Când compoziția plăcuței e pe sfârșite, luați în calcul înlocuirea acesteia. Dacă mergeți cu plăcuțe uzate peste limită, veți distruge discurile și le veți uza prematur. Grosimea acestora din urmă se verifică cu un micrometru – trebuie să fie cât mai uniformă și nu mai mică de 4,5 mm, în general (variază de la un model la altul, dar grosimea minima ar trebui să fie gravată pe disc). Un disc cu uzură serioasă se simte și la atingere – suprafața are șanțuri și la exteriorul suprafeței discului (pe circumferință) se formează o „buză”.
Verificarea bateriei
E foarte probabil ca tensiunea bateriei să fi scăzut după o perioadă îndelungată de nefolosire a motocicletei, mai ales dacă aceasta a fost păstrată la temperaturi scăzute. Se măsoară tensiunea la borne (cu motorul oprit) cu un multimetru electronic – trebuie să fie peste 12,6 V. Se verifică și încărcarea, adică tensiunea la borne cu motorul pornit – dacă e sub 14 V, înseamnă că alternatorul nu încarcă suficient bateria. O situație problematică este și dacă tensiunea de încărcare e mai mare de 15 V. Nivelul de electrolit la bateriile necapsulate se verifică vizual – trebuie să fie între reperele de minim și maxim. Atenție: pentru completare, se folosește numai apă distilată! Se verifică și strângerea bornelor bateriei. O cauză foarte comună și banală pentru oprirea bruscă a motorului, când nimic nu părea în neregulă, și refuzul acestuia de a porni este o bornă slăbită a bateriei, care nu face contact cum trebuie.
Verificarea nivelului lichidelor
Nivelul lichidului de răcire trebuie verificat examinând vasul de expansiune, care la unele modele poate fi destul de bine ascuns. Dacă nivelul este sub minim, trebuie completat. Este recomandabil să schimbați lichidul de răcire la fiecare doi ani. Motul recomandă lichidele de răcire Motocool Expert și Motocool Factory Line.
Nivelul uleiului se verifică cu motorul cald, oprit. Unele modele au o jojă de ulei, cu două semne (minim și maxim), altele au o fereastră de vizitare, care are și ea marcaje pentru minim și maxim. Dacă e sub minim, se completează cu ulei, câte puțin, până ce se ajunge la nivelul dorit. Ideal ar fi să fi făcut schimbul de ulei imediat înainte de lăsarea motocicletei la iernat, pentru că uleiul uzat are compuși care pot ataca suprafețele din interiorul motorului peste iarnă.
Dacă nu ați făcut schimbul de ulei de cel puțin un an, e cazul să-l faceți acum, înainte să apucați să faceți prea mulți kilometri cu motocicleta. Aici găsiți motorul de căutare Motul, unde puteți afla ce ulei este potrivit pentru motorul oricărui model de motocicletă.
Nivelul lichidului de frână se verifică la rezervoarele frânelor față și spate. Acestea au marcaje de minim și maxim. Dacă lichidul de frână este de culoare închisă, trebuie schimbat. Intervalul recomandat pentru schimbarea lichidului de frână este de doi ani. Lichidul de frână neschimbat la timp își pierde proprietățile, îi scade mult punctul de fierbere și va cauza scăderea eficienței frânării, mai ales la frânări repetate, când sistemul de frânare se încălzește. Motul oferă variantele de lichid de frână DOT 3&4, DOT5.1, RBF600 și RBF660.
Verificarea lanțului de transmisie
Lanțul trebuie întins în parametrii corecți, curățat și uns. Dacă este uzat, trebuie înlocuit. Dacă mergem cu lanțul necurățat și/sau neîntins la valoarea corectă, îi accelerăm foarte mult uzura. Kitul de lanț uzat se poate vedea după dinții pinioanelor „piliți”, ascuțiți, și după faptul că se deformează neuniform pe secțiuni atunci când mișcăm partea inferioară cu mâna. Lanțul este întins corect atunci când are o deformare de circa 2.5-4.5 cm atunci când este ridicat cu mâna în partea inferioară, la jumătatea distanței dintre pinioane.
Curățarea și ungerea trebuie efectuate cu soluții adecvate. Motul recomandă C1 Chain Clean pentru curățare și C2 Chain Lube Road sau Chain Lube Road+ pentru ungere.
Verificarea suspensiilor
Starea semeringurilor furcii se verifică foarte simplu. Dacă nu se vede clar o scurgere de ulei, punem mâna pe tubul mai subțire al furcii. Dacă se simte o peliculă unsuroasă, înseamnă că semeringurile trebuie schimbate. Uleiul din furcă trebuie și el schimbat cel puțin o dată la doi ani. Motul are o gamă largă de uleiuri destinate furcii și amortizorului.
Verificarea cablurilor
Cablul de ambreiaj se verifică vizual, în zona prinderii în ansamblul manetei (unde apar de obicei rupturile) și în zona prinderii în carcasa ambreiajului. Dacă firul este despletit, sfâșiat, trebuie schimbat cât curând. Se cablul de accelerație prin răsucirea manșonului. Dacă agață sau nu revine prompt la poziția închis imediat ce este eliberat, trebuie schimbat cablul de accelerație și verificat mosorul manșonului de accelerație – poate este mizerie între manșon și ghidon.
Verificarea sistemului electric, a luminilor si a comenzilor
Treaba e simplă: verificăm dacă se aprind toate becurile (poziție, far, stop, semnalizări), dacă toate butoanele funcționează cum ar trebui și dacă claxonul își face treaba.
0 Comments
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.