Kawasaki Vulcan S, un cruiser altfel – test și prezentare
La 30 de ani de la lansarea primului model Vulcan, Kawasaki a prezentat o versiune de 650 cmc, Vulcan S, un cruiser nonconformist, diferit de modelele apărute până atunci.
Povestea seriei Vulcan a început în 1985, odată cu apariția modelului de 750 cmc, prima dintr-o lungă serie de motociclete echipate cu motoare de la 125 cmc până la 2000 cmc, majoritatea modelelor având propulsoare bicilindrice.
Toate, fără excepție, au fost cruisere tipice, respectând formele și tradiția acestui tip de motociclete, fiind gândite mai ales pentru piața americană.
Asta până în 2015, atunci când Kawasaki a prezentat publicului un cruiser diferit, categorisit ca sport cruiser, cu un motor de 650 cmc, care producea 45 kW.
Dar prin ce era și este în continuare diferit Vulcan S de toate celelalte versiuni produse de Kawasaki ?
Un motor puternic instalat pe un cadru perimetral, cu o soluție ineresantă de suspensii și un aspect de cruiser nonconformist, Vulcan S a fost proiectat ca să fie diferit.
A fost de asemenea gândit să ofere un nivel ridicat de comfort, care să inspire încredere tuturor, în special noilor motocicliști, comfort obținut datorită unui sistem de modificare a poziției pilotului pentru optimizarea ergonomiei.
O altă caracteristică a celui mai sportiv Vulcan este masa scăzută, una dintre cele mai mici la clasa cruiserelor cu motor bicilindric de capacitate cilindrică similară, care se reflectă în manevrabilitate superioară, accelerații mai bune și perioade de frânare mai scurte.
Moștenirea sportivă
Inima motocicletei, motorul, este preluat de la modelul sportiv Ninja 650, dar este adaptat pentru un răspuns gradat al accelerației și performanța oferită în plaja de turații joase și medii.
Plecări line de pe loc, accelerații liniare și suficientă forță atunci când este nevoie, toate sunt obținute prin modificarea unor componente ale motorului.
Profilul axelor cu came, forma și lungimea canalelor de admisie contribuie la performanța motorului la turații joase, arhitectura vilbrochenului cu o masă mai mare creează o inerție mai mare reflectată într-un răspuns mai lin al motorului iar forma și dimensiunea coturilor eșapamentului elimină vârfurile din curba de lucru a cuplului motor, rezultând o livrare cursivă a puterii.
Motorul cu doi cilindri gemeni paraleli este compact, forma vilbrochenului și dispunerea axelor din cutie au permis o lungime redusă a blocului motor, în timp ce soluția adoptată pentru construcția cilindrilor din aluminiu cromat reduce lățimea motorului.
Soluția șasiului
Datorită dimensiunilor reduse ale motorului, șasiul este îngust și ușor, cadrul perimetral transformând motorul cu prindere rigidă în parte componentă a șasiului.
În acelasi timp s-a obținut o înălțime redusă a șeii, una dintre cele mai importante dimensiuni pentru un control perfect, detaliu foarte important pentru începători, făcând din Vulcan S una dintre cele mai joase și ușor de controlat motociclete.
La înălțimea redusă a șeii a contribuit și poziționarea în lateral a amortizorului spate, făcând loc în acest fel acumulatorului, care a putut fi amplasat lângă amortizor.
Construit din țeavă de oțel foarte rezistentă dar și subțire, cadrul a fost proiectat cu ajutorul analizei 3D, în încercarea de a obține rigiditatea optimă, fapt care a dus la manevrabilitatea superbă a motocicletei.
Forma și traseul tobei de eșapament au fost și ele foarte importante în stabilirea dimensiunilor finale, amplasarea finalului eșapamentului sub motor asigurând lățimea mică a șasiului.
ERGO-FIT
Din tot ce am povestit mai sus putem trage concluzia că producătorul a acordat multă atenție formelor și în special celor care influențează poziția pilotului.
Pe lângă toate acestea, ca un bonus pentru fanii săi, Kawasaki a implementat pe Vulcan S un concept care permite modificarea rapidă a poziției unor componente importante, sistem prin care se poate adapta motocicleta pentru aproape orice pilot, făcând viața ușoară atât celor mai scunzi, cât și celor înalți.
Ghidonul are două poziții în care poate fi fixat, diferența dintre ele fiind de 43 mm iar scărițele pilotului au trei poziții în care pot fi fixate.
Poziția standard este cea de mijloc, în care pilotul beneficiază de poziția tradițională pe motocicletă.
Celelate două poziții de fixare a scărițelor permit instalarea cu 25 mm în față sau în spate, pentru cei cu picioare lungi sau scurte sau pentru piloții cu înălțimi mai mari sau mai mici decât media. Pentru a reuși instalarea scărițelor în pozițiile diferite de cea standard este nevoie de înlocuirea unor mici componente de la timoneria schimbătorului de viteze, dar cheltuiala este minimă.
Aceste operațiuni se fac atunci când intri în posesia motocicletei, sau când se schimbă proprietarul, nu sunt gândite să fie făcute periodic și o astfel de acțiune nu ar avea sens.
Ca și cum schimbarea poziției ghidonului și a scărițelor nu ar fi fost deajuns, Kawasaki pune la dispoziția clienților și două modele de șei alternative, în bogata colecție de accesorii opționale.
Acestea sunt produse tot pentru a facilita utilizarea motocicletei de piloții cu înălțimi diferite de medie, una dintre șei modificând poziția pilotului mai spre rezervor, cea de-a doua lăsând mai mult spațiu pentru cei înalți.
De remarcat este faptul că producătorul nu a ales pentru modelul destinat celor scunzi să coboare înălțimea șeii, ci a împins pilotul mai în față, pentru a păstra avantajul unei șei groase, care oferă confort la drum lung.
Și, pentru ca poziția perfectă a pilotului obținută după toate aceste ajustări să fie completată de o senzație de bine, toate componentele ajustabile descrise mai sus, ghidonul, scărițele și șaua, sunt fixate prin intermediul unor bucșe din cauciuc, prinderile elastice micșorând vibrațiile transmise pilotului.
Suspensii și frâne
Fiind gândită ca o motocicletă de buget, Vulcan S are componente simple.
Nu are suspensiile și frânele pe care Kawasaki le instalează pe motocicletele rapide și nici nu ar avea nevoie de soluții sofisticate.
Este totuși o motocicletă cu un motor care produce o putere medie, gândită pentru o folosință adecvată, nu pentru excese în trafic și modul în care lucrează componentele instalate pe ea trebuie să fie predictibil, să nu ofere surprize, dar să fie eficace. Și este.
Frâna față nu are mușcătura inițială pe care o așteptăm pe modelele sportive iar suspensia față, chiar dacă nu este reglabilă, lucrează surprinzător de bine.
Singurul lucru pe care l-aș fi perfecționat, este amortizorul spate.
Instalat lateral prin intermediul unei conexiuni care permite o cursă a roții mai lungă, dar cei 80 mm se pare că nu sunt suficienți, spatele fiind tare.
Nu atât de tare ca la alte modele concurente, care au cursa roții spate mai scurtă, dar se simt în continuare toate denivelările.
Ce simți în șa
La primul contact cu Vulcan S, toate categoriile de motocicliști au parte de surprize.
Incepătorii sunt impresionați de modul cursiv și plăcut în care funcționează toate sistemele, în timp ce experimentații sunt plăcut surprinși de manevrabilitatea complet atipică pentru un cruiser.
Motocicleta poate fi utilizată în traficul aglomerat, nu îți limitează mișcările, ca cruiserele obișnuite, este foarte agilă și este foarte plăcută la drum lung, cu condiția instalării unui parbriz sau acceptând protecția limitată la vânt oferită de un cruiser fără parbriz.
Ca să nu mai spunem că este și foarte arătoasă, cu excepția oglinzilor, care par că au fost uitate complet de fabricant și au fost adăugate acolo în ultimul moment cu ce model s-a găsit prin depozit.
Ce mi-a plăcut la Kawasaki Vulcan S
Motor foarte plăcut și un mare plus datorat conceptului ERGO-FIT
Ce nu mi-a plăcut la Kawasaki Vulcan S
Doar ca să găsesc un minus, aș schimba amortizorul spate, care este destul de tare
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 10 (275) din octombrie 2020.
Foto: Radu Chindriş
Fișa tehnică Kawasaki Vulcan S
Motor în patru timpi cu doi cilindri gemeni paraleli, răcire cu lichid, patru supape pe cilindru, DOHC, injecție electronică DFI cu clapete Keihin Ø 38 mm.
Capacitate cilindrică: 649 cmc, cursă și alezaj: 83,0 x 60,0 mm, raport de compresie: 10,8:1.
Putere maximă: 61 CP (45,0 kW) /7.500 rpm, cuplu maxim: 63 Nm la 6.600 rpm
Cadru perimetral din țeavă de oțel.
Cutie de viteze cu șase trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei cu acţionare mecanică, transmisie finală pe lanț
Suspensia față: furcă faţă telescopică hidraulică Ø 41 mm nereglabilă, cursă roată față 130 mm.
Suspensia spate: monoamortizor cu reglaj pe preîncărcare, cursă roată spate 80 mm.
Frână faţă cu disc din oţel Ø 300, etrier Nissin cu două pistonaşe.
Frână spate disc din oţel Ø 250 mm, etrier Nissin cu un pistonaş, ABS.
Roată faţă 18”/spate 17”, jante turnate din aliaj de aluminiu cu 5 spiţe duble.
Anvelopa faţă: 120/70 R18 M/C (59H), spate: 160/60 R17 M/C (69H)
Lungime: 2310 mm, ampatament: 1575 mm, înălțime la șa: 705 mm, gardă la sol: 130 mm.
Capacitate rezervor: 14 ltr, masă la plin: 229 kg, consum mediu: 4,4 ltr/100 km.
Preț Kawasaki Vulcan S: 7.900 – 8.150 euro, TVA inclus, în funcție de culoare (importator autorizat United Motors International SRL).
Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe Facebook, LinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.
0 Comments
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.