BMW înregistrează un brevet pentru controlul înclinării motocicletei în viraj
Producătorul din Munchen a înaintat o cerere pentru un brevet legat de controlul înclinării în viraj. Este vorba de o soluție gândită pentru a furniza un plus de siguranță prin asistarea activă a gestionării unghiului de înclinare în curbă.
BMW este de mulți ani printre producătorii inovatori în materie de siguranță pe două roți. Cu peste 30 de ani în urmă, BMW era primul producător care introducea sistemul ABS pe motociclete, sistem care acum este obligatoriu.
Tehnologia aplicată în domeniul siguranței pe motocicletă este însă aplicată cu pași mici, fiecare inovație în domeniu necesitând multe ore de teste și îmbunătățiri înainte ca respectivele soluții să devină nu doar sigure și aplicabile în viața reală, ci și fiabile în funcționare. Colegii de la Motorradonline au descoperit recent că motocicletele BMW ar putea fi dotate cu un sistem de asistare la înclinarea motocicletei în viraj, într-un viitor nu foarte îndepărtat. Este vorba de un sistem care merge mai departe de ceea ce fac deja sistemele Cornering ABS și controlul dinamic al tracțiunii.
Conform colegilor noștri germani, BMW a cerut deja un brevet pentru sistemul care, prin controlul activ al accelerației și al frânei, este capabil nu doar să ridice motocicleta, ci și să mărească unghiul de înclinare dacă este necesar, de exemplu într-un caz de eroare a pilotului în adoptarea unei trase sigure într-un viraj.
Pentru a atinge aceste obiective, centrala electronică a motocicletei trebuie să primească o mulțime de informații. În primul rând, sistemul ar trebui să poată „vedea” virajul, prin intermediul unei camere sau al unui sistem de citire a formei străzii. Apoi, centrala electronică ar trebui să știe ce forțe acționează asupra motocicletei înclinate, ceea ce s-ar face prin intermediul giroscoapelor și platformei inerțiale IMU.
Nu este vorba de un sistem care ar permite motocicletei să se conducă singură, ci de unul care ar putea rezolva o eroare de pilotaj și ar spori nivelul de siguranță în viraje.
Un obstacol pentru sistemul respectiv l-ar putea constitui chiar pilotul, care, aflat poate într-o stare de panică, ar putea anula intervenția sistemului (care folosește accelerația și frânele) prin manevrarea greșită a ghidonului sau acționarea haotică a frânelor. De exemplu, nu este greu de imaginat o situație în care motocicleta „decide” să se încline mai mult pentru a termina cu bine un viraj început prea optimist de rider, dar pilotul tinde să se lupte împotriva înclinării, căci nu se simte în siguranță peste un anumit unghi de înclinare.
Desigur, nu toate soluțiile tehnice brevetate ajung să fie folosite în producția de serie și, atunci când ajung, o fac după un proces îndelungat de testare menit tocmai să elimine toate variabilele care ar putea împiedica funcționarea corectă a sistemului.
0 Comments
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.