Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    57
  • comentarii
    0
  • vizualizări
    14.757

Alternatorul de Dnepr

Autentifica-te  
cristi 57

830 vizualizări

Este un alternator trifazic cu puntea redresoare incorporata, 6 diode de 20A din care 3 polarizate invers. Datele tehnice spun ca ar avea 90W, eu ma abtin. Are rotorul subdimensionat(impedanta prea mare absoarbe prea putin curent de excitatie), lucreaza la limita(se simte in special la circulatia urbana). De ce? Pentru ca la vremea cand a fost proiectat, legislatia nu prevedea ca circulatia pe timp de zi sa se efectueze cu farul aprins. Apoi becurile moto erau de 35/35W-12V, astazi de 55/60W-12V. 

alt+1.JPG 

 Stabilizarea tensiunii este asigurata de un regulator mecanic ce variaza curentul de alimentare al rotorului(current de excitatie). 

 De mentionat faptul ca si bacteria ajuta substantial la stabilizarea tensiunii, comportanduse ca un tampon la atingerea valorilor maximale. 

Releul de incarcare.

Releul regulator de tensiune se numeste releu disjunctor-conjuctor si este un regulator mecanic cu un singur element de tensiune cu doua trepte de functionare, respectiv cu doua perechi de contacte ce acopera o plaja mai larga de turatii. 

1. Electromagnet , infasurarea lui se numeste infasurare de derivatie sau de excitatie. 

2. Armatura mobile cu contactele mobile. 

3. Suporturile contactelor fixe. 

4. Surubul de reglaj al distantei contactelor fixe.

5. Rozeta – cama pentru reglarea contactelor fixe.

alt+2.JPG

Reglajul incarcarii - se face din cele din surubul 3 si din rozeta 1 astfel:

- Surubul 3 regleaza finetea si acuitatea procesului de declansare a incarcarii. Releul creste in sensibilitate atunci cand intrefierul camei contactelor fixe este cat mai mic si scade cand acesta se mareste. Putem regla astfel momentul inceperii incarcarii, valoarea tensiunii de plecare.

- Rozeta de reglare stabileste valoarea tensiunii maxime generata de alternator.

De remarcat faptul ca reglajul unuia afecteaza il afecteaza pe cealalt. Astefel dupa fiecare reglaj al unuia trebuie corectat celalalt. Se incepe cu surubul contactelor fixe. 

Controlul incarcarii se face cu un multimetru. Se considera o incarcare corecta daca cu motorul usor accelerat si consumatorii porniti, tensiunea masurata la bornele bateriei este in plaja 13,6 – 14,5V. In cazul in care tensiunea este mai mica nu demontati alternatorul, se verifica in primul rand conexiunile. Astfel intre borna +alternator si borna +baterie sa nu fie o cadere mai mare de 0,02V, iar la masa alternator si –baterie mai mare de 0,01V. Se curata sau se inlocuiesc papucii si conductorii. Verificarea alternatorului in general nu este necesara, dar un control al incarcarii este indicat sa se faca macar o data pe an, la inceputul anotimpului rece. In cazul in care apar zgomote in functionare sau neconformitati se incepe printr-un control vizual: starea rulmentilor, lipituri, izolatii, suprafete de contact curate, starea periilor rotorului, arcurile periilor, etc. Apoi cu un multimetru se verifica impedanta rotorului (9-11 ohmi); impedanta infasurarilor statorului(0,03-0,1 ohmi); intre capetele tuturor bobinelor si masa sa nu fie nici o rezistenta. Puntea cu diode se verifica deconectata (capetele statorului decuplate)masurand fiecare dioda in ambele sensuri. O singura dioda arsa anuleaza doua infasurari ale statorului, adica 2/3 din capacitatea lui. 

Am intalnit un defect aproape imposibil de depistat: scurtcircuit intre spirele rotorului, defect pentru care nu aveam tehnica necesara. Efectul? Cum aprindeam farul tensiunea scadea sub 13V, indiferent de turatia motorului. In acest caz, singura metoda accesibila este alimentarea rotorului cu curent alternativ inseriat cu un ampermetru prin comparatie cu alt rotor bun. Spirele in scurcircuit se opun fluxului magnetic, iar curentul de alimentare creste. Pe rotorul bun tensiunea fiind de 8 V, curentul de cca 0,72 A iar impedanta de 11ohmi. La cel defect curentul era mai mare de 2 A.

Sursa

Autentifica-te  


0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare

×