Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    676
  • comentarii
    113
  • vizualizări
    260.198

Cum Să Îţi Alegi Motocicleta

green.kecske

348 vizualizări

Eşti începător şi vrei să-ţi cumperi motocicletă. Nu-i aşa?!

Eşti confuz, părerile sunt împărţite şi nu mai înţelegi nimic. În primul rând, bine ai venit în lumea pasionaţilor de două roţi! Acesta este un ghid menit să te ajute în alegerea pe care urmează să o faci.

Imaginea contează?

Înainte de a te hotarî, e bine să iei în considerare câteva din indicaţiile "bătrânilor", care pe viitor te vor alatura lor la plimbări. Dacă te-ai uitat vreodată pe stradă tânjind după sunetul motorului care a trecut în viteză pe lângă tine, sau văzând privirile lungi ale fetelor care îţi erau alături şi aşa ai început să îţi doreşti o motocicletă, deja abordezi greşit problema! Cu timpul vei descoperi că nu inseamnă de fapt nimic faţă de potenţialul pe care îl are o motocicletă în sine. Iar pentru asta trebuie să apuci să prinzi asta, adică să supravieţuieşti! Nu e spus cu răutate sau ca să te speriem, ci doar în baza statisticilor existente. Termenul "medical" dat motocicliştilor este de "donatori de organe" şi nu degeaba. Acum ideea e să vedem cum te putem ajuta să eviţi asta.

Din păcate, adevărul este că nimeni nu poate indica ce anume ţi s-ar potrivi mai bine! Fiecare oferă experienţe unice în felul său şi se poate ca un stil să ţi se potrivească mai bine decât altul. Se poate ca incepător, să ai formată deja părerea despre ce anume să-ţi cumperi, însă experienţa ne arată că mulţi se reprofilează pe parcurs, descoperind avantajele şi dezavantajele clasei alese iniţial. Nu ne băgăm aici, alegerea e a ta!

Cilindreea

Ceea ce ar trebui să ştii însă, se leagă de alegerea cilindreei potrivite. Ca începător, vei fi tentat să îţi iei un motor mare, de 600 cc, 750 cc, 1000 cc... Există totuşi argumente în această privinţă: nu trebuie să-l mai schimbi peste câţiva ani, vrei putere şi viteză, vecinul are unul şi arată genial, taximetristul de la stop o să crape când îi spui cilindreea etc. Toate sunt valabile în felul lor şi nu suntem aici ca să le contestăm, ci ca să-ţi evidenţiem ce înseamnă experienţa în domeniul moto.

De ce "mai mic"?

Limitele, de fapt şi de drept, nu sunt date de către om, ci de către maşinărie. Ce înseamnă asta? De ce se recomandă să începi pe ceva mai mic? Cum se explică asta concret?

Ei bine, ideea e următoarea: faptul că te afli pe două roţi te face din start mai vulnerabil. Asta înseamnă că riscul de a avea un accident este de 100 de ori mai mare, decât dacă te-ai afla într-o maşină, dacă nu chiar mai mare. Statisticile spun că şansele de a te lovi în cazul unui accident sunt de 48 de ori mai mari decât ale unui şofer auto şi de 16 ori mai mare de a deceda! E monstruos dacă stai bine şi te gândeşti.

Pericole

Detalii pe care în mod normal nu le-ai lua în considerare pot fi fatale! O fâşie de nisip te poate dezechilibra, o frunză udă peste care treci, un viraj abordat greşit, o accelerare atunci când nu trebuie etc. După cum vezi, toate astea, deşi par ireale atunci când eşti pe motocicletă, trebuie să le iei în considerare. Iar ele se raportează direct la dezvoltarea reflexelor şi a stilului de mers.

Limite şi reflexe

Că tot vorbeam de limitele maşinăriei, o motocicletă sport sau sport-touring de exemplu, de 400 cc, îţi va tăia din puterea de accelerare şi din viteză. Ce înseamnă concret pentru tine asta? Înseamna că îţi extinde capacitatea de anticipare cu câteva fracţiuni de secundă sau chiar o secundă. Un începător nu ştie cum să reacţioneze şi este normal să se panicheze, pentru că nu are încă reflexele formate. Reflexul înseamnă "a acţiona inconştient şi impulsiv instantaneu".

Ce înseamnă "motorul te iarta"?

Un motor de cilindree mare nu îţi va oferi acest timp! Prin urmare, riscul de a-l pierde de sub control creşte exponential. De asta se spune că motoarele de cilindree mică “iartă”. De fapt, nu te scutesc de greşeli, însă datorită timpului de reacţie, îţi oferă şansa de a remedia problema în timp util. Altă statistică: accidentul "tipic" moto oferă doar 2 secunde pilotului pentru a acţiona corespunzător în vederea evitării coliziunii! Atunci când motorul este turat simţi mult mai acut viteza şi-l simţi că devine instabil. Un motor de 400 cc poate merge în 140 km/h lejer, însă fiind turat, te va obliga să te concentrezi mult mai bine asupra vitezei şi conducerii lui.

Ce înseamnă: "te fură" viteza?

Se spune despre motoarele de cilindree medie şi mare că te "fură" la viteză. Ce înseamnă asta concret? Faptul că poţi atinge 200 km/h într-o depăşire de exemplu, fără să realizezi măcar. Fiindcă tu te concentrezi asupra depăşirii, nu poţi fi atent la indicatorul de viteză. Nici nu este indicat să pierzi o secundă cu asta! Ei bine, un motor de 1000 cc nici nu-l simţi la 150 sau 200 km/h! Poţi să ai surpriza să te uiţi la bord şi să vezi că ai viteza asta. De ce nu-l simţi? Pentru că nefiind turat, ţi se pare că ai încă o viteză "decentă".

Frână, curbe, pilotaj ... wow!

Nu spunem să nu te foloseşti de potenţialul maxim al motocicletei, însă asta numai după ce eşti sigur că poţi reacţiona instictiv. Se leagă şi de multi alţi factori. Să ştii să frânezi corect! Nu numai în funcţie de situaţie, dar şi de drum! Când foloseşti frâna faţă şi când pe cea spate?! Cum te redresezi într-o curbă în care ai intrat prea tare? Cum te înclini? Care e poziţia optimă? Vezi? Toate sunt lucruri pe care orice ai face, nu ai cum să le înveţi din cărţi sau fiindcă ţi le spunem noi. Jumătate din accidentele fatale se petrec datorită abordării necorespunzătoare a unei curbe. Iarăşi o statistică demnă de luat în seamă!

Despre "auto-stăpânire"

Se învaţă mergând, în functie de situaţiile cu care te confrunţi. Majoritatea celor care s-au orientat spre motoare mari din prima au căzut, mulţi sfârşind tragic. Din simplul motiv că au crezut că pot stăpâni motorul. Cum se explică altfel faptul că în 92% din accidentele moto de pretutindeni sunt implicaţi începători cu motociclete puternice? De stăpânit, poţi să-l stăpâneşti, însă nu te poţi stăpâni pe tine, cel care îl pilotează, fiindcă nu ai experienţa necesară de a reacţiona în timp util şi de a înţelege fiecare aspect a ceea ce înseamnă "a conduce o motocicletă".

De ce 2 ani?

Nu-ţi spune nimeni asta fiindcă restul sunt mai tari, ci fiindcă în timp experienţa i-a învăţat câte ceva. După doi ani vei putea uşor să vinzi motocicleta şi să treci pe ceva mai mare, fiind sigur că nu vei pierde nimic din farmecul pe care îl are condusul unei motociclete. Însă atunci, chiar dacă nu crezi asta acum, o să ai reflexele formate cât de cât şi vei putea într-adevăr să pilotezi. Cu grijă la început, pentru a învăţa motorul, însă cu siguranţă vei privi altfel lucrurile.

De ce am spus doi ani? Statisticile mai arată ceva. Accidentele nu se produc din prima. Se produc după un an, când devii sigur pe motocicleta respectivă şi începi să "rişti". Involuntar vei merge mai violent, vei învăţa să te strecori şi să te bagi printre maşini, să te înclini din ce în ce mai pronunţat. E normal! Vei descoperi că prietenii pe care ţi i-ai făcut merg mai tare decât tine şi rămâi ultimul şi începi să tragi mai tare de motor. Însă reflexele de care vorbeam nu s-au format încă, fiindcă nu au avut timp! Şi implicit se va întâmpla şi dezastrul.

"Nu te-am văzut" - eterna scuză şi alte pericole

Ca să înţelegi ce înseamnă "de mai bine de 100 de ori mai periculos de condus decât o maşină" trebuie să înţelegi că în trafic motocicliştii nu sunt observaţi! Asta înseamnă zilnic maşini care schimbă banda fără să te observe, maşini care îţi taie faţa, maşini care te împing crezând că ai loc. Gropi care pentru tine pot fi fatale, linii de tramvai, nisip, porţiuni umede, pietoni etc. Toate într-o fracţiune de secundă, la distanţă de o frână pe două roţi şi nu pe patru. Iar asta fără să iei în calcul erorile de pilotaj personale.

Astea sunt motivele pentru care se recomandă motociclete "docile" pentru început. Iar cuvântul "docil" este unul relativ... Nu te lăsa furat de aparenţe! Un supersport de 400 cc ajunge la următorul stop înainte ca ceilalţi să fi plecat măcar de pe loc! Mulţi aud de Rossi, însă puţini îşi aduc aminte de Cagiva Mito de 125 cc pe care a început. Apoi 250 cc, 500 cc şi în final 1000cc.

Visează cu ochii deschişi...timp e destul şi gama variată!

Vezi şi Top 7 motociclete perfecte pentru începători.



0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare
×