Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    676
  • comentarii
    113
  • vizualizări
    260.178

Mersul Pe Motocicletă Cu Pasager

green.kecske

2.716 vizualizări

Acest articol se referă la pilotarea unei motociclete având un pasager în spate, în diferite circumstanţe şi indiferent de sexul acestuia, deşi cel mai adesea vorbim de pasagere.

Pilotarea cu un pasager poate fi o experienţă placută, însă ea implică multă responsabilitate. În momentul în care oferi unei persoane o plimbare împreună pe motocicletă, accepţi faptul că motocicleta va fi controlată mai dificil şi de asemenea accepţi responsabilitatea unei alte vieţi.

În funcţie de greutatea pasagerului, motocicleta se va comporta diferit, din cauza modificării centrului de greuitate. Primul lucru care se va observa este frânarea îngreunată.

În afara acestui fapt, trebuie să fii foarte increzător în aptitudinile tale. De asemenea, trebuie să-ţi pui întrebarea dacă eşti capabil să manevrezi motocicleta având un pasager şi dacă poţi avea încredere în acesta că nu va pune în pericol siguranţa amândorura.

Iată în cele ce urmează câteva criterii de bază de care trebuie să se ţină seama în cazul pilotării cu pasager în cel mai sigur mod posibil.

blogentry-41220-0-98769800-1381874287_th

Comunicarea

Daca pasagerul este un începător, acesta trebuie instruit cum să se urce pe motocicletă, unde să ţină picioarele, cum să se dea jos, unde să ţină mâinile şi cum să stea. Trebuie să fie avertizat că este obligatoriu să stea liniştit, să se ţină ferm, să nu pună picioarele jos la opriri şi cel mai important, să nu încerce NICIODATĂ să "ajute" prin aplecarea în acelaşi sens sau în sens opus. Pasagerul trebuie să rămână liniştit în spatele pilotului, să-l lase pe acesta să controleze motocicleta. Unii instructori susţin că pasagerul trebuie să se comporte precum un sac de cartofi lipit de şa, a cărui sarcină este să nu îşi facă simţită prezenţa mai mult decât este necesar.

Un alt aspect important este comunicarea. Este necesară stabilirea unor semne în timpul mersului. De exemplu o bătaie pe umăr sau mai multe pot însemna "te rog încetineşte" sau "vreau să-ţi spun ceva" etc. Sau indicarea unei părţi a drumului poate însemna "te rog opreşte" sau "hai să ne oprim puţin". Este bine să încurajezi pasagerul să fie deschis şi să comunice. Probabil cel mai bun început în plimbarea cu un pasager pe motocicletă este încet şi uşor.

De asemenea, este esenţial ca pilotul să cunoască nivelul de experienţă al pasagerului, eventuala teama şi mai ales să se cunoască destul de bine unul pe altul. Prima plimbare, mai ales că de obicei este vorba de o pasageră, este bine să fie facută într-un ritm nu prea intens, într-o zonă plăcută, astfel încât această experienţă să fie una plăcută şi repetabilă. Toate acestea sunt necesare pentru a se obţine încrederea pasagerului, aşa încât plimbarea să nu prezinte riscuri.

blogentry-41220-0-13726200-1381874290_th

Echipamentul

Pasagerul unui motociclist îşi încredinţează viaţa şi siguranţa pilotului, iar sarcina acestuia este să demonstreze că încrederea acordată este fondată şi că acest lucru înseamnă să pună siguranţa pasagerului uneori mai presus de a sa.

Riscarea propriei vieţi este decizia fiecăruia, însă nimeni nu are dreptul să pună în pericol viaţa altcuiva. Dacă pasagerul nu doreşte sau nu crede că este necesar să poarte echipamentul moto, este bine ca pilotul să insiste. Pilotul va trasa întotdeauna regulile pentru el şi pasager. Chiar dacă legea spune că nu este obligatoriu, echipamentul este o necesitate. În situaţia în care pasagerul nu are cască proprie, este obligatoriu ca pilotul să-i asigure această măsură de protecţie şi să se asigure că este potrivită. Aceasta nu trebuie să fie mare, astfel încât să zboare de pe cap în caz de accident. O jachetă şi pantaloni lungi cu protecţii, cizme sau ghete peste gleznă şi manusi sunt obligatorii.

Este bine ca pasagerul sa aibă propriul echipament, deoarece nici în cazul unui accident uşor o pereche de jeans de exemplu nu asigură protecţie.

De aceea, ca motociclist cu experienţă, este ideal să ai propriul echipament şi încă un set de rezervă. Iar dacă pasagerul va fi o prezenţă constantă, este bine ca acesta să-şi asigure propriul echipament.

blogentry-41220-0-96616900-1381874291_th

Motocicleta

Cea mai potrivită motocicletă pentru pasager este un touring fireşte, însă până la urmă este o chestiune de alegere personală. Ceea ce trebuie însă reţinut este că, indiferent de tipul motocicletei, aceasta trebuie să fie în perfectă stare de funcţionare, anvelopele să nu fie uzate, roţile să fie suficient umflate pentru a suporta adaosul de greutate, iar suspensia trebuie să fie setată de asemenea pentru greutatea adiţională.

Ca în orice domeniu, şi pilotarea unei motociclete având un pasager, are un început. Frânarea, intrarea în curbe în această situaţie solicită un pic de experienţă şi exerciţiu. Cu greutate în plus, motocicleta poate frâna şi opri mai greu.

Pe piaţă există numeroase tipuri de motociclete şi fiecare are setul său de reguli.

Motocicletele touring sunt făcute pentru pasager. Dispun de şei mai largi şi confortabile şi de mânere de prindere pentru pasager. Unele cruisere sunt construite special pentru a fi pilotate cu pasager. Motocicletele off road sunt într-o anumită măsură potrivite mersului cu pasager, în timp ce motocicletele sport, fiind atât de apropiate ca design şi funcţionare de cele competiţionale, nu prea sunt indicate plimbărilor "în doi".

În situaţia în care motocicleta nu este prevăzută cu mânere de siguranţă pentru pasager, cea mai bună soluţie este ca acesta să se prindă de talia pilotului. Dacă pasagerul nu doreşte să facă acest lucru (deşi noi sperăm că cei care aleg plimbările în doi pe motocicletă sunt şi buni prieteni), sprijinirea de spatele şeii, chiar şi în cazul existenţei mânerelor nu este în regulă şi este bine ca pilotul să nu facă manevre bruşte şi mai ales să nu accelereze.

blogentry-41220-0-25960800-1381874286_th

Concluzie

Asa cum învăţarea conducerii unei motociclete se face în timp, pilotarea având un pasager în spate cere exerciţiu şi pregătire. Chiar şi cei mai experimentaţi piloţi au nevoie de timp. Pilotarea cu un pasager poate fi o experienţă grozavă pentru amândoi, însă aceasta trebuie făcută în siguranţă şi cu multă responsabilitate.



1 comentariu


Recommended Comments

Interesant si bine de stiut pentru cei care merg cu pasager.

 

Eu sunt de principiu ca vehiculele pe 2 roti - bicicleta/scuterul/motocicleta - NU SUNT POTRIVITE MERSULUI CU PASAGER, chiar daca cele mai multe dintre motoare prezinta aceasta posibilitate. Eu nu am de gand sa risc nimic: o greseala de comunicare, de sincronizare, de echilibru, o defectiune neasteptata sau binecunoscutul CEAS RAU si sa imi para rau toata viata si pentru mine si pentru celalalt/cealalta.

 

Nu am inca motor, sper ca pe la anul voi reusi sa imi iau. Cand ma voi vedea cu el "in brate", una din primele mestereli va fi aceea ca voi face tot posibilul sa demontez scaritele pentru pasager, sau macar sa le fac nefunctionale, sa nu fiu tentat sa iau pe cineva in spate.

 

Eu nu concep situatia: "E o urgenta, hai pe motor cu mine si sa mergem...", chiar daca ar fi o urgenta cu adevarat. Despre mersul de divertisment, nici nu mai stau sa explic. Pentru urgente, in functie de grad, exista masina proprie sau a altcuiva, taxi, metrou, RATB, elicopter, etc, dar niciodata motorul, oricati ani de calarie as avea in palmares.

 

Aceasta este parerea mea despre mersul cu pasager. Poate unii vor spune ca e o paranoia, dar prefer o paranoia decat spitalul sau ... Doamne-fereste... mai rau de atat. Nimeni, oricat de multe argumente pro mi-ar aduce, nu va reusi sa imi schimbe parerea.

 

Merci pentru intelegere si drumuri bune tuturor.

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare
×