Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    676
  • comentarii
    113
  • vizualizări
    260.165

Target Fixation – Este Bine Să Îţi Alegi O Ţintă, Dar Să Fie Cea Corectă!

green.kecske

197 vizualizări

Toţi ne putem aduce aminte de întâmplări cu target fixation atunci când ne-am îndreptat ochii spre un obiect pe care vroiam să îl evităm ( o groapă, o piatră sau o porţiune umedă) şi apoi am intrat direct în acel obstacol, ca şi cum am fi îngheţaţi pe ghidonul motocicletei.

Mâinile tale urmează ochii tăi.

Este o problemă des întalnită la motociclişti. Motocicleta tinde să se îndrepte unde motociclistul priveşte, deoarece acesta este foarte concentrat pe acel obstacol. Cu toţii ne-am uitat la curse de motociclete şi am văzut accidente în care cel din faţă cade şi urmaritorul intră direct în el, deşi putea cu uşurinţă să îl evite, sau cum ne uităm la peisajul de pe marginea drumului şi fără să ne dăm seama, ne îndreptăm cu motocicleta în acea direcţie.

Exemplu de target fixation (fixarea ţintei):

Care este cel mai bun mod de a contracara fixarea țintei?

Este ok să îti alegi o ţintă, dar să fie în acelaşi timp şi cea corectă. Pentru a evita obstacolele, trebuie să ştim ce înseamna asta. Urmăriţi câteva exemple:

1. Când mergi pe stradă şi maşina din faţă virează la stânga, priveşte la ruta de scăpare şi nu la bara lui din spate.

2. Când te afli în curbă şi vezi pe carosabil nisip, încearcă să te uiţi la linia cea mai curată.

3. Când te afli pe drumuri de munte, ignoră vederea panoramică şi concentrează-te la drum (desigur că o privire per ansamblu nu strică, atâta timp cât e rapidă). Fii atent cu ochii. Foloseşte-i pentru a evita cu motocicleta celălalt motociclist care cade, gaura din drum sau priveliştile frumoase. Foloseşte-i să îţi ghidezi motocicleta exact acolo unde ai vrea să fii.

Este vital să îţi foloseşti ochii pentru a-ţi alege corect ruta. Trebuie să îţi antrenezi privirea pentru a te uita exact unde vrei să mergi, să alegi ruta cea mai bună, cea mai curată. Te concentrezi să nu te uiţi la obiectele pe care le poţi lovi şi să te uiţi înapoi la calea corectă. Sună uşor, dar la 70 km/h poate deveni un adevarat joc al minţii să te uiţi în altă parte. Şi cum interpretezi ceea ce ochii îţi spun, face diferenţa dintre motocicliştii experimentaţi şi începători. Foloseşte-ţi privirea şi vei fi mai rapid şi mai sigur.

Disciplină şi atenţie.

De multe ori se întamplă să călătorim în grupuri. Să luăm ca exemplu videoclipul următor:

Priviţi cum motociclistul nu reueşeşte să păstreze linia şi roata faţă îi alunecă. Motociclistul care îl urmează îşi fixează privirea pe motocicleta care cade şi, cum motocicleta merge unde te uiţi, acesta pierde controlul. În acel moment trebuie să te concentrezi şi să îţi smulgi privirea de la cel care cade pentru a evita o adevărată tragedie.

Mulţi dintre noi ne regăsim uitându-ne la casca motociclistului din faţă sau roata motocicletei sale. Greşit! Trebuie să privim în faţa acestuia pentru a oberva orice alt pericol. Unul dintre cele mai bune exemple este cel cu gardul din stâlpi albi, pe care îl întâlnim pe drum. Dacă ne uităm la parii care sunt în apropiere, totul se mişcă foarte repede, iar dacă ne alegem un par mai îndepărtat, totul pare mai încet. Circuli cu aceeaşi viteză, dar te menţii cu privirea fixă înainte.

Dacă te uiţi în depărtare vei avea mai mult timp să analizezi deciziile şi este o tehnică pe care piloţii de MotoGP o folosesc tot timpul. Va face şi o diferenţă mare în tehnica ta de condus. Motocicliştii care nu ridică privirea vor accelera prea târziu, iar când îşi vor da seama că este sigur să accelereze vor fi ieşiţi din curbă de câteva secunde bune. Desigur, aceasta este o tehnică pentru piloţii de curse, dar prea bine se poate aplica şi pe stradă. Priveşte în faţa roţii şi poţi rata trasa curbei, astfel vei fi mai încet şi oarecum ciudat în mers.

Priviţi în depărtare

Deci vrei să priveşti mai departe. Dar ce distanţă ar trebui să fie? Ar trebui să fie în orizont, dar problema este că nu ne putem baza pe o şosea curată ca pe circuit, de aceea trebuie să ne mişcăm privirea constant pe toată porţiunea care este vizibilă, pentru a o scana de gropi, pete de ulei şi multe alte pericole care sunt pe drumurile publice de la noi din ţară. Şcoala de politie moto îi învaţă pe motociclişti să privească spre orizont. Scanează permanent, din cel mai apropiat punct, până în cel mai îndepărtat.

Pentru a stăpâni această tehnică, trebuie să te pregăteşti tot timpul. De exemplu, dacă ai spaţiu, cauţi cu ochii o trasă ideală pe unde vrei să mergi cu motocicleta, priveşte acel punct pentru prea mult timp şi restul curbei te va surprinde sau te va grăbi. Priveşte lung în curbă, la apex sau la punctul în care vei ieşi. Cum te apropii de acel punct, ridică privirea şi uită-te la punctul de ieşire. Mişcă-ţi ochii şi ia-ţi de la pericolele care îţi atrag atenţia, cum ar fi groapa din carosabil.



0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare
×