Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    676
  • comentarii
    113
  • vizualizări
    260.980

Mobra, Motoreta Naţională A Românilor Din Perioada Comunistă

green.kecske

1.599 vizualizări

Acum cam 3-4 ani se auzea că se relansează Mobra, singura opţiune pe două roţi pe vremea comunismului, Harley-Davidson-ul autostrăzilor socialiste, aia a noastră românească de la Zărneşti. Ce s-a mai întâmplat între timp?

blogentry-41220-0-05626700-1386447115_th

Conform unor zvonuri, un investitor român avea în plan relansarea celui mai popular brand românesc de motociclete, Mobra, motoreta naţională a românilor în perioada comunistă. Se spunea că intenţiile acestuia sunt de a deschide o unitate de producţie în România, unde se vor asambla noile modele. Nu se cunoşteau încă detalii tehnice, însă era de aşteptat ca motocicleta să folosească un propulsor monocilindric de cilindree mică, cel mai probabil de 125 cc, un cadru din oţel şi alte tehnologii convenţionale, pentru a păstra preţul cât mai accesibil. Din păcate toate acestea au fost doar un vis frumos...

blogentry-41220-0-26717800-1386447115_th

Motoreta Mobra 50, produs minimalist al epocii de aur, a luat fiinţă în anul 1971, odată cu omologarea modelului Mobra 50 la fabrica Tohan, din Zărneşti, ce avea deja experienţa producerii motoretelor Carpaţi. Motorul în 2 timpi de 50 cc era produs de intreprinderea Metrom Braşov şi dezvolta 4 CP, ce îi asigurau o viteză maximă de 70 km/h. Consumul de numai 2,5l / 100km îi dădea o autonomie impresionantă de 450 km. Ultimul model ieşit pe porţile fabricii a fost Mobra Hoinar (1976 – 1994), producţia acestuia fiind oprită definitiv în 1994, deoarece motorul nu mai corespundea normelor europene.

blogentry-41220-0-80546900-1386447115_th

Mobra 50 avea următoarele caracteristici:

• Motor: monocilindru în doi timpi, cu răcire forţată cu aer.

• Capacitate cilindrică: 50 cc.

• Putere: 4 CP.

• Consum: 2,5l/100km.

• Cutia de viteze: 4 trepte, schimbate cu piciorul.

• Suspensia: amortizoare hidraulice.

• Încuietoare la ghidon.

• Transporta 2 persoane.

• Preţul (la lansarea pe piaţă în 1971): 6.325 de lei.

blogentry-41220-0-33666700-1386447116_th

Mobra Hoinar avea urmatoarele caracteristici:

• Motor: monocilindru în doi timpi, cu răcire cu aer .

• Capacitate cilindrică: 49,6 cc.

• Putere: 5 CP @ 8200 rot/min.

• Cutia de viteze: 5 trepte, comandate cu selector la picior.

• Viteza maximă de peste 70 km/h.

• Autonomia: 450 km.

• Preţul (la lansarea pe piaţă în 1986): 11.000 lei

S-au mai fabricat modelele Mobra 50 Super, şi Mini-Mobra.

Concepute în culori diversificate, de la culoarea neagră, portocalie, roşu aprins şi până la culoarea army, motoretele Mobra aveau toate acelaşi huruit unic şi inconfundabil, fiind construite pentru a transporta două persoane.

Frumos, dar vă întreb: oare cât de ergonomică era? Mobra este un adevărat fenomen printre motocicliştii din România, iar faptul că a devenit substantiv comun, cuvântul "mobră" fiind deseori folosit cu sensul de motocicletă, denotă popularitatea impresionantă a mărcii, dar şi faptul că a rămas în memorie ca prima motocicletă românească. Relansarea motoretei Mobra ar fi putut fi un adevărat impuls pentru dezvoltarea pieţei moto din România, însă nu s-a concretizat nici până astăzi.



1 comentariu


Recommended Comments

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare
×