Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    676
  • comentarii
    113
  • vizualizări
    261.043

Bmw - De La Elice La Două Şi La Patru Roţi

green.kecske

151 vizualizări

Cu baza la München, în Germania, BMW este fără îndoială unul dintre jucătorii majori de pe piaţa mondială de maşini şi motociclete. Tradiţia BMW îşi are sursa în motoarele de avion şi în recordurile de înălţime de dinainte de primul Război Mondial, în celebrul motor boxer de motocicletă şi în recordurile de viteză din anii '20 ai secolului XX, ca şi în pedigree-ul sportiv clădit în zeci de ani de competiţie. Această combinaţie de sport, eleganţă şi performantă a dat întotdeauna sarea şi piperul modelelor BMW.

blogentry-41220-0-87762400-1390127770_th

Din aer, la două roţi şi un motor boxer

În 1913, Karl Rapp a înfiinţat un atelier pentru construcţia motoarelor de avion. În 1917, după demisia lui Rapp, inginerul Franz-Josef Popp a schimbat numele intreprinderii din Rapp Motoren Werke, în Bayerische Motoren Werke, adică BMW, adică fabrica de motoare din Bayern. În acelaşi an, inginerul-şef Max Fritz a proiectat primul motor BMW de avion, de tip IIIa, care a fost foarte solicitat de industria germană de război, astfel încât compania s-a dezvoltat rapid, iar la 13 august 1918 a emis pe piaţă primele sale acţiuni.

În acelaşi an, BMW a produs primul motor boxer, cu care a echipat motocicle­ta Flink. Urmare a Tratatului de la Versailles, companiilor germane li s-a interzis să producă motoare de avion, aşa încât, în 1923, Fritz a proiectat prima moto­cicletă a firmei, R32, cu care BMW a cucerit în anii ‘30 nenumărate trofee.

În fine, maşinile

După o scurtă perioadă în care a produs frâne de tren, BMW a intrat pe piaţa auto, cumpărând uzina din Eisenach, unde se producea modelul Austin Seven, sub numele Dixi 3/15PS. Lucrurile serioase au început în anii ‘30, când s-a lansat modelul 328. Maşina sport pur-sânge, 328 a obţinut peste 120 de victorii între 1936-1940, deşi au fost produse doar 464 de exemplare. Al doilea Război Mondial a întrerupt din nou activitatea promiţătoare a uzinelor germane, astfel încât BMW a început să producă echipamente de bucătărie şi grădina, revenind apoi cu o motocicletă ieftină, în 1948.

La capitolul maşini, în ciuda lansării modelului 501 (primul construit integral la München), supra­nu­mit Îngerul Baroc, şi a modelului 502 (primul motor V8 din aliaj lejer), vânzările au mers prost. Atunci, BMW a avut geniala idee de a construi curiozitatea numită Isetta, care a cucerit imediat inima publicului.

O era nouă

Odată cu lansarea exclusivului Coupé 507, din care s-au realizat doar 252 de exemplare, BMW s-a axat pe maşini cu tenta sportivă. Cea mai mare parte a caroseriei era realizată manual, linia acesteia seducând şi astăzi. Cum maşinile exclusive sunt frumoase şi creează imagine, dar nu prea aduc bani, BMW a lansat clasa 1500, o maşină compactă, dinamică şi accesibilă, care a adus firmei un volum de vânzări consistent: 145.000 de exemplare.

Încet-încet, BMW şi-a sedimentat clasele de maşini şi a lansat seria 5 în 1972, seria 3 în 1975 şi seria 7 în 1977. Prima era o limuzina de clasă medie, care lărgea portofoliul de clienţi, incluzându-i pe oamenii cu familie ce nu doreau să renunţe la filozofia sportivă a constructorului bavarez, astfel că, peste ani, s-a ajuns la bestialele M5, devoratoa­rele de şosele. Seria 3, din care s-au vândut peste 7 milioane de bucăţi în peste 25 de ani de carieră a modelelor succesive, era o maşină compactă şi manevrabilă, care, la o adică, putea deveni foarte performantă, mai ales în versiunea de top: M3. Seria 7, lansată în 1977, a adus BMW-ul în lumea bună a limuzinelor de lux, iar apoi, prin deriva­rea în seria 6, a coupé-urilor de lux.

În mileniul trei, BMW a intrat şi pe piaţa de SUV-uri, cu X5 şi mai recent cu X3, arătând o paletă de modele completă. Sportul aduce progresul încă din anii ‘30, BMW a mizat mult pe sporturile cu motor, modelul 328 fiind deosebit de performant. Între 1966 şi 1983, au fost cucerite de către bavarezi – cu modelele 2000 Ti, 2002 Ti, 3,0 CSL, 635 CSI si 528i – nu mai puţin de 13 titluri europene. Ştafeta a fost preluată de M3, care din 1986 până în 1991 a câştigat majoritatea titlurilor puse în joc, inclusiv pe cel mondial din 1987. Momentul de vârf, însă, a fost titlul mondial la Formula 1, cucerit împreună cu echipa Brabham şi cu pilotul Nelson Piquet, în 1983. Acum, la peste 20 de ani de atunci, echipa Williams BMW doreşte să reediteze acel succes prin Montoya şi Ralf Schumacher.



0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare

×