Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    676
  • comentarii
    113
  • vizualizări
    260.985

În Doi E Mai Frumos Şi Pe Motocicletă

green.kecske

553 vizualizări

Orice motocilist, care a acumulat ceva experienţă, ştie că uneori mersul în doi e mai plăcut. Pasagerul nu numai că oferă o oarecare satisfacţie, dar necesită şi o grijă sporită. Ei bine, de ce? Păi, adăugarea unei alte persoane va schimba modul în care greutatea se distribuie şi manevrabilitatea motocicletei.

Virajele vor avea de suferit, iar distanţa de frânare va fii mai mare. Poţi reduce aceste "efecte" într-o oarecare măsură, reglând suspensiile. Acest lucru variază de la o motocicletă la alta, însă modelele mai noi au cel puţin un reglaj al pretensionării arcurilor la suspensia spate, care face călătoria mai plăcută atât pentru tine dar şi pentru pasager. Totuşi pentru a putea porni la drum cu cineva în spate trebuie să ţii cont de nişte lucruri esenţiale pe care noi le vom prezenta pe scurt în următoarele rânduri.

Fă-i pasagerului instructajul înainte de a pleca!

Oricine se urcă în spate şi este la prima plimbare, trebuie să ştie nişte reguli esenţiale:

-Echipamentul este vital. Chiar dacă nu îl posedăm în totalitate, casca este obligatorie şi eventual o pereche de mănuşi. Eşarfele lungi sau alte accesorii nu trebuie purtate deoarece dacă se desprind, ar putea intra la lanţ sau roată şi la 100km/h nu va fii chiar plăcut.

-Să nu se urce pe motocicletă până când pilotul nu o ridică de pe cric şi o ţine vertical. Mereu să se urce pe partea stângă, de preferat direct de pe pământ dacă poate pentru a nu dezechilibra pilotul.

- Pasagerul trebuie să se ţină de şoldurile pilotului, iar dacă îi este incomod, se poate sprijini cu mâinile pe rezervor. La unele motociclete beneficiază de acele mânere prinse deasupra rezervorului.

-Pasagerul trebuie să stea mereu cu picioarele pe scăriţe, pentru a evita contactul cu piesele fierbinţi precum eşapamentul.

-Întotdeauna pasagerul să rămână pe porţiunea sa de şa, şi să lase un spaţiu de “respiro” între el şi pilot astfel încât să nu îl “sufoce”. Să îl strângă suficient cât să fie stabil şi să îl lase relaxat pentru a se putea concentra la drum.

-Explică-i mereu pasagerului că trebuie să stea relaxat în spate, să se lase în curbe după tine şi nu în sens invers, în ciuda fricii care intră deseori în el, şi să nu fie rigid pentru că astfel îţi va îngreuna ţie munca menţineri motorului pe carosabil. Să nu mai spunem de posibilitatea de a aborda un viraj într-o manieră mai plăcută.

Cam acestea ar fii regulile de bază ale pasagerului. Acum să înaintăm puţin pe şa către pilot, deoarece şi el are de respectat câteva reguli.

-NU lua pasageri dacă nu eşti conştient de controlul pe care îl ai asupra motocicletei când eşti de unul singur. Dacă eşti începător şi abia te familiarizezi este indicat să treci cu vederea rugăminţile prietenilor tăi pentru o tură. Atâta timp cât nu reuşeşti să ai un control stabil când mergi, pui şi viaţa altor oameni la bătaie.

-Încearcă pe cât posibil să eviţi pasagerii fără cască sau îmbrăcaţi sumar. Ţine cont de faptul că atunci când se urcă în spate, ai o responsabilitate majoră faţă de el.

-Dacă pasagerul nu a mai trăit experienţa unei plimbări cu motocicleta, explică-i regulile de mai sus şi ia-l uşor. Am văzut nenumărate cazuri în care diferiţi băieţaşi luau tineri care habar nu aveau cum să stea pe stea pe motocicletă măcar, la plimbări. Şi nu orice plimbări! Doar viteze ameţitoare, tentative de wheelie, viraje periculoase şi aşa mai departe. Nu încerca să îţi impresionezi pasagerul cu talentul tău înnăscut. Ţine minte că el nu e responsabil de neglijenţa ta. Şi trebuie să ştii că pentru aproape oricine, simplul fapt de a fii pasager moto este destul de excitant, fără a fii nevoie de acele mici tentative de sinucidere. Vorbim aici de începători, vă rog să tineţi cont!

-Încearcă să fii atent la carosabil dar şi la cel din spatele tău care te strânge tot mai tare pentru că vrea să încetineşti sau îţi face semne să opreşti pentru că nu se simte bine.

-Știi şi tu prea bine, dar nu prinde rău un refresh. Niciodată să nu iei pasageri în stare de ebrietate, deoarece îţi vor afecta destul de mult echilibrul în mers. De asemenea dacă tu eşti în stare de ebrietate şi vrei să te dai în stambă, gândeşte puţin înainte, apoi dă cheile unui prieten şi bea o Cola. Nu risca vieţile oamenilor fără rost.

Ne-am luat şi de pilot… Şi dacă tot ne-am aventurat în zona asta, probabil se merită a fii precizate şi unele lucruri legate de echipament în general şi nu numai.

Dragi domnişoare motocicliste! SUB NICIO FORMĂ nu se poartă tocuri pe motor! Şi aici vreau să mă refer la tocurile pantofilor şi ale tuturor încălţărilor care au acele cuie în talpă. Dacă insistaţi să obţineţi un plus de înălţime, găsiţi în magazinele specializate, ghete cu toc solid care îţi susţin bine glezna. Bineînţeles, sfatul meu este să încercaţi să găsiţi o motocicletă la care să ajungeţi cu picioarele pe asfalt fără a purta platforme.

Trecând acum la modul general. "You don’t dress for the ride, you dress for the fall". Ceea ce vor aceste cuvinte să spună, este defapt un sfat pentru binele tău. Atunci când pleci la plimbare, fii îmbrăcat corespunzător cu costumul sau măcar o geacă şi protecţii, mănuşi, cască. Dacă ai pasager încearcă să îl echipezi şi pe el corespunzător. Vedem şi noi singuri câte accidente există în ziua de astăzi şi cât de puţin sunt luaţi în serios motocicliştii. De aceea trebuie să fim pregătiţi pentru orice pe parcursul drumului. De exemplu, ieşi într-o seară cu motorul prin oraş, îmbrăcat lejer cu gândul că străzile sunt libere. Tricou, blugi, adidaşi şi casca. Totul pare ok. O prietenă, îmbrăcată la fel ca tine, te roagă să o faci o tură. Nu te gândeşti şi porneşti pe loc. La o intersecţie apare o maşină care neasigurându-se, îţi taie calea şi intri frontal în ea. Spune, dragă pilotule, cu ce te-a încălzit să fii îmbrăcat obişnuit? Când probabil vei ajunge în spital şi tu şi pasagera cu multiple răni şi fracturi care puteau fii evitate cu ajutorul costumului. Şi de aici reiese întrebarea valabilă pentru toţi: Eşti dispus să îţi asumi responsabilitatea vieţii pasagerului? Mulţi sunt capabili, dar sunt şi conştienţi că echipamentul este valabil pentru ambele persoane.

Şi ajungând din nou la capitolul pasageri. Din experienta proprie, pasagerul se va simţi cel mai bine pe o motocicletă touring sau un enduro datorită pozţiei corpului şi mai ales a coloanei, care îi permite să admire şi peisajul din jur dar să fie şi atent la pilot. Nu recomand să luaţi pasageri pe supersport pe distanţe foarte lungi. Devine extrem de obositor iar pasagerul va suporta unele dureri. Tot cu ajutorul pasagerului vă puteţi testa şi modul de a conduce. Atâta timp cât căştile voastre se ciocnesc în mod repetat, nu este vina celui din spate, ci este doar un semnal că trebuie să schimbi vitezele mai încet.

Sursa articolului aici.



1 comentariu


Recommended Comments

Imi aduc aminte cu tatal meu ma "ajuta" contra-balansand catarul pe partea opusa virajului... apoi dupa ce am vorbit (din nou) cu el despre acelasi lucru discutat inainte de a-l lua cu mine... ma "ajuta" lasandu-se mai tare decat mine pe viraje... acum e mort, asa ca invatati-va pasagerii sa nu faca la fel...

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare
×