Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    676
  • comentarii
    113
  • vizualizări
    260.987

Viitorul Motocicletei: Motor Electric, Diesel Sau Benzină?

green.kecske

740 vizualizări

Ei bine, se pune această întrebare din ce în ce mai des. Părerea mea este că răspunsul pentru următorii 50 de ani este MAS-ul, iubitorul de benzină. Să vedem pe scurt şi de ce.

Motorul diesel a evoluat mult. Putere multă, cuplu de la turaţii joase, dinamicitate. Numai că MAC-ul are nevoie de volum constructiv, organe suplimentare când ne gândim la supraalimentare. Un motor diesel va fi mai voluminos şi mai greu pe o motocicletă. În ultimii ani e şi mai puţin zgomotos. Totuşi, echipând o motocicletă naked, vom renunţa la ideea unor tobe de tunaj, atât de zgomotos poate fi.

Sub o capotă de maşină poţi să-i pui căluş, dar în cadru nu. Mai avem o limită. Unde mai dă Rossi de Bucureşti 14000 de ture în treapta a doua? 8000 rot/min e o chestiune de studiat, unde mai pui că diagrama de cuplu ştirbeşte din plăcerea demarajelor fulminante spre final? Cuplul e atât de mare la începerea demarajului (la turaţii joase) încât avem o primă problemă de aderenţă, apoi de stabilitate. Ar mai fi un minus. Vibraţiile sunt mari şi trebuie legate de cadru, apoi bine descărcate. Să vibrezi la unison cu motocicleta pe scăriţe şi cu un murmur la posterior şi încheieturile mâinilor va fi contraindicat de medici. Cred că vom avea un consum mic de combustibil şi unul mare de nervi.

Motorul electric este o poveste spusă frumos în lumea auto, dar fără perspective mari totuşi. Alternativa e poluantă, scumpă şi necesită investiţii majore. Ce vom avea pe o motocicletă? Multă linişte. O motocicletă fantomă în trafic. O vezi când o plesneşti!

Producătorii de tobe de eşapament vor produce claxoane. De 1000 db, bineînţeles! Motorul va fi mic şi asta e bine, dar bateria e mare şi asta e rău. Foarte rău! Pe de altă parte, dispare rezervorul de combustibil, unde punem o cască precum la scutere sub şa, nu? Autonomia nu va fi mai slabă, dar având în vedere mediile extreme în care mai ajungi cu câte o motocicletă, de exemplu enduro, va fi ceva mai greu să găseşti o priză adecvată. Dar să nu fim cârcotaşi, autonomiile pot fi şi de 250-300 km, depinde de puterea şi greutatea motorului!

Nu avem vibraţii, avem putere suficientă, livrată rapid şi energic, deşi nu prea există spectacol în motoarele electrice… Spectacolul poate fi din design, care oricum e altfel decât ceea ce vedem astăzi la motocicletele tradiţionale- futuriste. Să ne mai gândim la un avantaj trist, vom avea o transmisie CVT, transmisia cu variaţie continuă înseamnă lacrimi, fiindcă avem o viteză în creştere la aceiaşi turaţie a motorului! Dar chestiunile astea se rezolvă în timp şi nu vor mai fi neajunsuri. Ce mai este problematic este durata de viaţă a acumulatorilor, care sunt şi foarte scumpi. Să ne gândim la smartphone-urile de azi. Din ce în ce mai intens utilizate, dar cu acumulatori aproape mereu depăşiţi.

De aceea eu cred ca atât cât vom mai trăi - deşi se pare că de anul acesta vom avea pe piaţă şi motociclete electrice pentru nababi -vom fi beneficiarii MAS-urilor supertehnologizate. Vor fi mai ieftine, din ce în ce mai mici, ca să consume din ce în ce mai puţin, cu variante setate ECO. Motocicletele electrice vor fi de nişă, utilitare şi cam atât. Cu scuterele poate va fi altfel…

Sursa articolului aici.



0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare
×