Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    676
  • comentarii
    113
  • vizualizări
    260.166

Ce Ne Poate Învăţa Un Pilot De Avion Despre A Fi În Siguranţă Pe Asfalt

green.kecske

119 vizualizări

"Scuze amice, nu te-am văzut". Este o scuză aruncată în sus şi în jos de către şoferii din toată ţara. Care este adevărul? Chiar nu te-a văzut sau este pur şi simplu un şofer neatent şi periculos?

Potrivit unui raport al lui John Sullivan, pilot la RAF (Royal Air Force), răspunsul ar putea avea repercursiuni serioase pentru modul în care şoferii îşi conduc maşinile, iar motocicliştii rămân în siguranţă pe asfalt.

John Sullivan este pilot la RAF şi are la activ peste 4000 de zboruri în carieră, dar este de asemenea şi un motociclist convins. Acesta a investigat multe accidente şi a întocmit multe rapoarte. Piloţii de vânătoare trebuie să facă faţă la viteze de peste 360 km/h. Orice accident este analizat foarte în detaliu, pentru a trage concluzii şi învăţături ce pot fi de folos pe viitor.

Ochii noştri nu au fost concepuţi pentru condus

Noi suntem rezultatul unei evoluţii de sute de mii de ani. Ochii noştri şi modul în care creierul nostru procesează imaginile pe care le primeşte sunt foarte bine adaptate pentru a vedea ameninţările naturale.

Aceste ameninţări au dispărut uşor-uşor, jungla naturală transformându-se într-o "junglă urbană", iar tigrii cu dinţi sabie spre exemplu, au fost înlocuiţi cu vehiculele care circulă haotic. Pentru acest tip de lucruri, ochii şi creierul nostru încă nu poate face faţă. De ce?

Lumina intră în ochi şi cade pe retină. Aceasta este apoi convertită în impulsuri electrice, pe care creierul le percepe ca imagini. Doar o mică parte din retină, partea din centru numită fovea, poate genera o imagine de înaltă rezoluţie. Acesta este motivul pentru care avem nevoie de a fixa o imagine pentru a vedea detaliile. Restul retinei nu redă o imagine clară, ci contribie prin adăugarea imaginilor periferice.

Încearcă un test destul de înfricoşător pentru a vedea câte detalii pierzi

Stai la zece metri de maşină. Mişcă-ţi ochii şi uită-te doar la partea frontală a unei maşini, în colţul din stânga sau dreapta jos. Fără să muţi ochii, încearcă să citeşti numărul maşinii. Apoi încearcă acelaşi lucru de la cinci metri. Testul arată cum pot ochii să capteze cu adevărat imagini din laterală.

Pentru a avea şansa să vedem un obiect care se apropie de noi, eventual cu viteză destul de mare, ar trebui să mişcăm ochii sau chiar şi capul, pentru a aduce obiectul în centrul retinei şi a-l putea focaliza. Cam aşa funcţionează şi povestea cu accidentele dintre maşini şi motociclete.

Aici lucrurile devin şi mai interesante!

blogentry-41220-0-79355000-1395528231_th

Atunci când îţi deplasezi capul pentru a scana o scenă, ochii tăi sunt incapabili să treacă încet peste imagini şi să vadă totul. În schimb, vei vedea o imagine într-o serie de salturi foarte rapide, numită sacadată, cu pauze foarte scurte, numite fixaţii, iar imaginea finală este cea formată din însumarea tuturor fixaţiilor.

Creierul tău umple golurile cu o combinaţie de imagini periferice, acesta presupunând că ce trebuie pus în goluri, trebuie să fie asemănător cu ce se află în fixaţii. Acesta este modul în care se formează imaginea de ansamblu a unei scene în creierul nostru. Ar putea părea o nebuni, dar creierul tău de fapt blochează imaginile primite în timp ce ochii tăi sunt în mişcare.

Un alt test:

Dacă nu eşti convins, încearcă acest test: Uită-te în oglindă. Uită-te în mod repetat, de la ochiul drept la ochiul stâng. Poti vedea ochii tăi mişcându-se? Este imposibil. Pune un prieten să facă acelaşi lucru şi priveşte-i ochii. Vei observa că ochii acestuia se mişcă semnificativ. Nu poţi vedea ochii tăi în timp ce faci tu testul, deoarece creierul tău blochează imaginea în momentul în care ochii sunt în mişcare.

De ce nu văd şoferii motocicliştii şi bicicliştii în trafic?

blogentry-41220-0-90527300-1395528230_th

Într-o intersecţie, un şofer se va uita în stânga şi în dreapta să vadă dacă vine vreun vehicul care să-i taie calea, dar de multe ori este posibil ca ochii acestuia să "sară" peste o motocicletă, având dimensiuni mai reduse decât un autoturism. Cu cât mai mic vehiculul, cu atât mai mare este şansa de a fi surprins de ochiul uman într-una din sacadările dintre fixaţii.

Cu toate că aceste explicaţii arată că scuza "scuze amice, nu te-am văzut" este de fapt o incapacitate umană, şoferii o aplică şi în cazurile în care motocicliştii s-au aflat într-o fixaţie.



0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare
×