Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    676
  • comentarii
    113
  • vizualizări
    260.159

Despre Motocicletă Şi Mic Dicţionar De Termeni

green.kecske

174 vizualizări

SISTEMUL ELECTRIC

Contactul: Ghidonul este blocat, cheia de contact scoasă şi totuşi lumina de poziţie este aprinsă? Înseamnă că eşti pe poziţia "parcare". Roteşte cheia cu o treaptă înapoi, astfel lumina de poziţie se stinge, dar ghidonul rămâne blocat, bateria fiind menajată.

Reglarea farului: Direcţionarea corectă a fluxului luminos asigură atât vizibilitatea proprie, cât şi evitarea orbirii partenerilor de trafic ce vin din sens opus. În mod obişnuit, reglarea farurilor se realizează cu ajutorul unei şurubelniţe sau al unei rozete speciale. Un marcaj pe peretele garajului uşurează operaţiunea, care trebuie efectuată cu orice ocazie în care se modifică încărcătura motocicletei.

Întreţinerea bateriei: Nu toate bateriile moto sunt de tipul "uscat" şi pot pierde, implicit, din acid prin evaporare. Completarea nivelului acestuia se face exclusiv cu apă distilată, respectând marcajele prescrise.

Schimbarea becurilor: Fireşte, un bec ars poate afecta serios securitatea deplasării pe motocicletă. Schimbarea acestuia este în general o operaţiune simplă, care cere însă atenţie dintr-un singur punct de vedere: sticla becului nu trebuie atinsă cu degetele, deoarece chiar şi cele mai neînsemnate urme de grăsime îi pot scurta durata de funcţionare!

Demontarea bateriei: Această operaţiune se execută în perioada de iarnă sau atunci când bateria trebuie încărcată. Se incepe întotdeauna cu demontarea cablului de masă (minusul - de obicei de culoare neagră) şi abia apoi se trece la desfacerea cablului de la polul pozitiv (de culoare roşie). La remontare, ordinea operaţiunilor este inversă, polul pozitiv fiind primul cuplat. Astfel, se evită producerea scurtcircuitelor, dar şi dereglarea unor sisteme electronice (ABS, motormanagement etc.).

ERGONOMIA

Maneta ambreiajului: Nu numai cursa manetei de ambreiaj poate fi reglată în funcţie de lungimea degetelor (cu ajutorul unei rotiţe dinţate), ci şi poziţia acesteia faţă de ghidon. Din profil, o linie imaginară de-a lungul antebraţului trebuie să se continue cu linia degetelor întinse pe manetă; plasarea prea sus, dar şi prea jos a manetei este neergonomică şi poate duce la crampe musculare. Aceste principii sunt valabile şi pentru poziţia manetei de frână.

Parbrizul: Mai mare înseamnă oare şi mai bun? Nu obligatoriu, fiindcă protecţia la curenţii de aer depinde de o multitudine de factori, cum ar fi, pe lângă viteza de deplasare, şi talia pilotului, poziţia acestuia, forma şi înclinarea parbrizului etc. Ca regulă generală totuşi, rularea pe motocicletă este mai confortabilă şi mai silenţioasă atunci când casca pilotului se află expusă direct curentului de aer decât în zona de turbulenţă provocată de marginea superioară a parbrizului.

Schimbatorul de viteze: În cazul în care poziţia acestuia este reglabilă, el va fi plasat cu puţin deasupra "bombeului" cizmei stângi. Schimbarea treptelor de viteză devine dificilă atât în poziţii prea joase, cât şi în cele prea înalte ale respectivului levier. Nici poziţia pedalei de frână nu trebuie neglijată; la modul ideal, aceasta trebuie să se găsească la o distanţă minimă de talpa dreaptă, cu piciorul aflat într-o poziţie relaxată. În acest fel se scurtează la minimum timpul de reacţie la frânările de urgenţă.

BAGAJELE

Suportul gentilor suplimentare: Există o multitudine de modele destinate fiecărui tip de motocicletă, pentru care nu este obligatorie omologarea la R.A.R. Teoretic, fiecare posesor moto îşi poate fabrica un model propriu, totuşi costurile şi timpul consumat nu justifică această opţiune, comparativ cu produsele comercializate.

Montarea gentilor: Se poate întâmpla ca, în graba plecării, fixarea genţilor suplimentare pe suporturi să nu fie făcută cu atenţie, ceea ce duce uneori la desprinderea şi, eventual, pierderea acestora pe drum. Rezervă deci câteva secunde verificării montării corecte a valizelor!

Sarcina admisa a suporturilor: Producătorii acestora comunică în general valori mai mici decât cele pe care le pot susţine în realitate suporturile de valize suplimentare. Deşi orientative, aceste cifre trebuie totuşi avute în vedere în cazul călătoriilor lungi pe două roţi.

SUSPENSIILE

Furca sus: Construcţiile moderne permit o gamă largă de reglaje pentru diverse stiluri de conducere sau condiţii de drum. Astfel, se pot modifica pretensionarea arcuirii şi intensitatea detensionării amortizării.

Amortizorul central sus: Amortizoarele centrale moderne au de obicei şurubelul pentru reglarea compresiei amortizării plasat sus, pe corpul rezervorului de compensare a presiunii.

Furca jos: La modelele de furci complet reglabile, şurubul pentru modularea amortizării în compresie (mişcarea de jos în sus) se găseşte de obicei jos, în zona axului roţii faţă. Prin rotirea acestuia la maximum în poziţia S (soft), înfundarea furcii va fi practic neamortizată, iar înşurubarea spre H (hard) va conduce la o amortizare progresiv accentuată a respectivei mişcări.

Amortizorul central jos: Şurubul de reglare a amortizării mişcării de detensionare (de sus în jos) este plasat uzual la extremitatea inferioară a monoamortizorului. În multe cazuri (la unele motociclete touring, de pildă), rolul acestuia este preluat de o rozetă mult mai comod de manevrat.

Pretensionarea arcuirii spate: Pentru adaptarea comportării arcului elicoidal al amortizorului central la diverse grade de încărcare a motocicletei, pretensionarea arcului este reglabilă la practic toate modelele de amortizor spate modern. Mai simplu: cu cât sarcina utilă creşte, cu atât mai sus se reglează poziţia arcului, pentru a nu permite comprimarea totală a acestuia la trecerea peste denivelări.

PARCAREA

ABS: prescurtare pentru "sistem antiblocare"; rolul acestuia este de a împiedica blocarea roţilor în timpul frânărilor de urgenţă, cu ajutorul senzorilor de rotaţie ce transmit date unui sistem de variere rapidă a presiunii din circuitul hidraulic al frânelor, comandat de un computer.

Ambreiaj anti-hopping: varianta constructivă specială de ambreiaj, care permite o alunecare calculată în anumite condiţii (de exemplu, frâna de motor puternică), evitându-se astfel blocarea temporară a roţii din spate, tradusă prin "ţopăieli" ale acesteia.

Scurt dicţionar de termeni

Ampatament: distanţa masurată între punctele de contact cu solul ale celor două roţi.

Anti-dive: sistem acţionat hidraulic sau mecanic, foarte la modă în anii '80, dar nu şi foarte eficient, care ar fi trebuit să reducă "plonjarea" furcii la frânările bruşte.

Aprindere dublă: două bujii pentru fiecare cilindru, acţionată fiecare de către o instalaţie de aprindere separată.

Bugspoiler: piesa de carenatură plasată inferior, în porţiunea anterioară a motorului.

Burn-out: derapare pe loc a pneului spate, provocată intenţionat prin accelerare, concomitent cu acţionarea frânei faţă.

DOHC: prescurtare pentru motoarele dotate cu două axe cu came în chiulasă (în engleză, Double Over Head Camshaft).

Frână duplex: sistem constructiv de frână pe tambur dotată cu doi saboţi, fiecare acţionat separat de către o pârghie, acest lucru făcând posibilă mişcarea amândurora în sensul invers celui de rotaţie a tamburului.

Frana simplex: varianta elementară de frână pe tambur, în care cei doi saboţi sunt presaţi pe interiorul tamburului de către o pârghie comună; evident, suprapunerea sensurilor de rotaţie a componentelor nu este cea optimă.

Grip: termen preluat din lumea curselor, desemnând gradul de aderenţă a pneurilor la suprafaţă de rulare.

Highsider: pierdere a aderenţei pneului spate în viraj, urmată de o bruscă recâştigare a acesteia; oscilaţia violentă consecutivă acestui şoc dinamic poate duce la aruncarea pilotului din şa.

Kickback: şoc resimţit în ghidon la viteză mare, provocat îndeosebi de trecerea peste neregularităţi scurte ale suprafeţei de rulare.

Motormanagement: sistem electronic complex de comandă coordonată a aprinderii şi alimentării motoarelor moderne dotate cu injecţie de benzină, în funcţie de multipli parametri (turaţie, treaptă de viteză, temperatură, depresiune în galeria de admisie etc).



0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare
×