Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    676
  • comentarii
    113
  • vizualizări
    260.198

Nouă Obiceiuri Bune

green.kecske

148 vizualizări

A merge în siguranţă cu motocicleta este mai mult o problemă de cunoaştere şi atitudine, dar sigur nu înseamnă plictisitor. De fapt, conduita preventivă poate adăuga multe călătorii plăcute cu motocicleta. Pe scurt, urmează 9 obiceiuri pe care e bine să le ai ca să călătoreşti plăcut şi sigur cu motocicleta:

1. Fii pregătit: mental, fizic şi tehnic

Exista trei moduri prin care motocicliştii ar trebui să se pregătească ei înşişi pentru drum. Mai întâi e vorba de pregătirea mentală. Eşti gata să te concentrezi asupra ceea ce faci când mergi cu moto? Dacă eşti furios ori preocupat de ceva, să-ţi scoţi motocicleta pe stradă nu e cea mai buna idee. Atunci când nu eşti în apele tale, e mult mai probabil să fii implicat într-un accident sau să faci ceva prostesc în trafic. Lasă-ţi grijile în bagaje şi concentrează-te la drum! E indicat să îţi faci timp pentru încălzirea mentală, să te gândeşti înainte la drumul care urmează, să vizualizezi traseul şi să te pregăteşti pentru zonele critice.

S-a mai scris de multe ori, dar niciodată nu-i destul: alcoolul şi drogurile trebuie evitate cu orice preţ! Ele îţi afectează raţiunea, timpul de reacţie şi echilibrul, ca să numim doar câteva. Chiar şi o simplă răceală ori o alergie la medicamente te pot influenţa negativ. Nu cere de la tine mai mult decât poţi da!

În al doilea rând, trebuie să fii pregătit fizic. Începe cu echipamentul de protecţie: cască, mănuşi, jachetă şi pantaloni, ghete. Foloseşte echipament care e destinat special motociclistilor, nu ţinute de plajă şi club! Dacă ai armură din kevlar, dar n-ai casca, asta nu înseamnă că eşti bine protejat. Ai doar o cască scumpă, dar n-ai restul, iar nu eşti protejat cum tebuie. Dacă vrem protecţie, atunci trebuie să avem şi să purtăm echipamentul complet de fiecare dată când urcăm pe motocicletă. Încearcă să nu ai echipamentul de o singură culoare: neagră. Sigur, dă bine, dar culorile vii te vor ajuta să fii văzut în trafic.

Înainte de toate, menţine-ţi sănătatea. Alimentaţie echilibrată, apă suficientă, cantităţi minime de grăsimi şi cofeina contribuie la o călătorie confortabilă. De asemenea, fă câteva exerciţii de încălzire înainte de a pleca cu motocicleta; asta o să te ajute să stai în şa mai mult timp.

În al treilea rând, trebuie să te asiguri că motocicleta este în stare bună. Nu înseamnă numai să repari eventualele defecţiuni, dar să faci şi întreţinerea periodică: schimbatul uleiului, ajustarea comenzilor, starea cauciucurilor, reglajul lanţului etc. Înainte de a pleca, ar fi bine să-i faci o inspecţie vizuală; fii atent la scurgeri, şuruburi slăbite, orice nu-i la locul lui. Poate suna a cicăleala, dar când ai verificat ultima dată presiunea pneurilor? Dacă a trecut peste o săptămână, e prea mult.

2. Nu brusca!

Semnul distinctiv al unui bun motociclist este delicateţea cu care manevrează motocicleta. Când spun delicateţe, nu te gândi la ceva lipsit de vlagă, feminin ori mai ştiu eu cum. E vorba, de exemplu, de abilitatea de a face un drum de câteva zeci de km cu o ceaşcă de cafea pe rezervor şi să nu verşi o picătură. Ai nevoie de multă concentrare ca să faci asta, dar merită: motorul va consuma mult mai puţină benzină, probabilitatea de a rupe aderenţa datorită supra-accelerării va fi mult mai redusă (nu trebuie sa ai abilităţi deosebite ca să ţii acceleraţia deschisă la maximum. Dacă acesta ar fi secretul campionilor, atunci toţi am fi campioni mondiali la moto).

Fii atent la cursele moto: cei mai rapizi motociclişti sunt cei care nu bruschează comenzile. Un bun pilot moto deschide uşor gazul când accelerează şi îl închide treptat înainte de a frâna, nu pleacă în trombă în viteză întâi şi chinuieşte acceleraţia la prima curbă. La fel e şi cu frânele. Dacă te arunci ca disperatul pe frâne, s-a putea sa ai o surpiză neplăcută atunci când motocicleta alunecă aiurea într-o parte.

Un bun motociclist sincronizează viteza motorului cu treapta de viteză şi cu condiţiile de drum. Dacă motocicleta e în viteza care trebuie, motorul va avea destulă putere pentru accelerare/frânare de motor. Menţinerea aderenţei se face şi prin manevrarea lină a ghidonului. Countersteering-ul făcut uşor, dar ferm, conduce motocicleta pe traiectoria dorită şi nu suprasolicită suspensiile.

3. Fii conştient de ceea ce este în jurul tău!

În cazul în care se impune efectuarea unei manevre de urgenţă, e necesar să ştii cine este şi ce face în jurul tău. De fapt, e bine întotdeauna să ştii ce se întâmplă lângă tine. Asta contribuie la o călătorie sigură. Faptul că nu ştii ce e în faţă, lateral şi în spatele tău poate avea consecinţe negative în momentul în care, să zicem, schimbi rapid benzile. Unele vehicule au nesuferitul obicei de a se ascunde în locuri greu vizibile pentru tine, cum ar fi lateral şi puţin în spatele umerilor tăi. Dacă nu le observi din timp, s-ar putea să te trezeşti dintr-o dată la câţiva centimetri de bara de protecţie sau roţile mari ale unui camion.

În special fii atent la traficul din faţă, deoarece de acolo vine pericolul cel mai mare. Fii pregătit în cazul în care o maşină virează brusc în faţa ta.

4. Foloseşte-ţi capul (ca să vezi încotro mergi)

Poate sună aiurea, dar e o abilitate subestimată de mulţi. Este cu atât mai important în curbe, unde motocicliştii sunt tentaţi să fie atenţi mai mult la asfaltul din faţă decât la restul. Când faci un viraj, ţine capul şi privirea sus, uitându-te cât de mult poţi după curbă, cel puţin 3 - 4 secunde înainte (dacă nu poţi vedea asa de mult în faţă, încetineşte până reuşeşti să vezi cu 3 - 4 secunde înainte). Încearcă să anticipezi ce se poate întâmpla în faţă, chiar şi ceea ce pare foarte puţin probabil.

Pt cei care nu sunt obişnuiti cu sintagma "a vedea cu x secunde înainte", nu este o greşeala, e vorba chiar de secunde, nu de metri! Nu înlocui secundele cu metri, că nu îţi iese când faci proba. Distanţa e relativă când ne deplasăm, în funcţie de viteza pe care o avem. În multe articole se recomandă să menţinem o distanţă de siguranţă de cel puţin 3 secunde faţă de vehiculul din faţă. Practic, îţi fixezi un reper pe marginea drumului şi după ce vehiculul din faţă a trecut de el, numără: 101, 102, 103. Dacă imediat după 103 ai depăşit şi tu reperul cu pricina, înseamnă că ştii să numeri şi ai o distanţă suficientă faţă de cel din faţă.

5. Dacă nu poţi vedea suficient de mult înainte, redu viteza şi ai mare grija

Gândeşte-te cum s-a întâmplat ultima dată când o maşină care mergea înaintea ta să încetinească. Ce ai făcut? Ai încetinit şi tu, menţinând distanţa de siguranţă, ori ai menţinut viteza apropiindu-te foarte mult de maşină şi te-ai ţinut ca scaiul de ea până a schimbat direcţia ori a oprit? E o greşeală pe care o facem mulţi dintre noi. Dacă nu ai forţa de partea ta, şi nu sunt chiar mulţi cavaleri Jedi în lume, atunci e greu de evitat ceea ce nu vezi. Nu cred ca te-ar bucura să îţi schimbi janta/furca faţă din cauză că nu ai văzut la timp şi nu ai reuşit să eviţi o groapă.

Ploaia şi ceaţa sunt exemple în care viteza mai mica este echivalentă cu un timp de reacţie suficient, care înseamnă o calătorie mai sigură. Serpentinele din zonele muntoase ori din păduri sunt atractive, dar din cauza vizibilităţii reduse în aceste zone, trebuie să reduci viteza ca să fii pregatit pentru diferite surprize: animale şi stânci pe carosabil, vehicule mari care depăşesc centrul drumului atunci când virează.

6. Înainte de a trece printr-o intersecţie, uită-te la stânga, în faţă, la dreapta şi apoi din nou la stânga

Pe măsură ce intri într-o intersecţie, fie că mergi drept sau virezi, trebuie să ştii care sunt pericolele şi de unde pot ele sa apară. Cea mai mare prioritate este partea stângă! De ce tocmai stânga? Pentru că e prima porţiune din intersecţie pe care o traversezi şi va fi prima zonă de eventual impact. După partea stângă, observarea intersecţiei se face în sens orar; urmează faţă, pentru că un vehicul care vine din faţă poate fi periculos dacă virează la stânga (77% din totalul accidentelor moto au drept cauza situaţia aceasta). Urmează apoi partea dreaptă. Dacă încetineşti sau virezi, verifici şi spatele, apoi te uiţi din nou la stânga. Verifici din nou stânga pentru că în timp ce te-ai uitat în celelelte părţi, e posibil ca situaţia să se fi schimbat.

7. De fiecare dată când încetineşti, uită-te în oglinzile retrovizoare

De multe ori, ceea ce nu se vede se uită. Pe măsură ce încetineşti în vederea unui viraj ori a unei opriri, trebuie să fii conştient de ceea ce se întâmplă în spatele tău. În momentul în care reduci acceleraţia/apeşi frâna, trebuie să te uiţi în retrovizoare (până atunci te-ai uitat în faţa şi ştii ce e acolo). Asta e parte din rutina generală, care are rolul de a te face conştient de ceea ce se întâmplă în jurul tău când eşti pe motocicletă.

Exista o excepţie de la regulă: atunci când faci o frânare de urgenţă, prioritar este să te uiţi în faţă, dar odată făcută manevra, trebuie să te uiţi şi în spate.

8. Când mergi cu motocicleta, ai o atitudine pozitivă

Este una dintre căile cele mai bune de a te bucura atunci când eşti pe motociclete şi de a schimba părerea proastă pe care uneori o au ceilalţi faţă de motociclişti. O atitudine negativă se va reflecta în stilul de condus şi te va distrage de la lucrul principal: să circuli în siguranţă.

9. Exersarea

Cea mai bună ocazie să dovedeşti că ai aceste bune obiceiuri este de fiecare dată când eşti pe motocicletă. Acordă cel puţin câteva minute fiecărei abilităţi descrise mai sus şi în scurt timp va fi ca a doua natură pentru tine. Nu forţa, fii relaxat, dar atent şi repetă ori de câte ori ai ocazia.



0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare
×