Mergi la conţinut

Freerider

  • postări
    4.289
  • comentarii
    0
  • vizualizări
    303.761

Proba adevărului: Lupta cu secundele, muntele, betonul și adversarii

Autentifica-te  
freeriderro

76 vizualizări

Nu degeaba este contratimpul numit proba adevărului. Puține exerciții din ciclism, dacă cumva vreunul, sunt atât de necruțătoare precum lupta solitară a ciclistului cu cronometrul. Secundele sunt crude, reci și nu pot fi înduplecate. Nu iartă și sunt judecata supremă a performanței sportivului, iar singura variantă pentru atlet este să le sfideze. Să lase cât mai puține să se scurgă.

wallonie_bruxelles_szeklerland

Mă aflu din nou în compania belgienilor de la Wallonie-Bruxelles. Omul lor cel mai bine clasat la „general”, Laurent Evrard, se află la 18 secunde în spatele liderului de atunci Vitaly Buts, ocupând locul al patrulea. În clasamentul pe echipe, valonii se află la șefie. Dar tensiunea s-a adunat de dimineață. Toți știu ce reputație are un contratimp. Și contratimpul de azi este în cățărare, scurt, de 5 crânceni kilometri, pavat cu plăci de beton și căptușit cu denivelări și nisip. Orice se poate întâmpla pe drumul spre stațiunea Harghita Băi.

Startul s-a dat, timpul trece, iar cu fiecare minut, lista celor care mai trebuie să își joace cartea se scurtează. Încerc să schimb câteva cuvinte cu Michel Dernies, directorul sportiv al echipei, dar lui numai de vorbă nu-i arde. Făcea calculele. Ce timp trebuie Laurent să scoată, în ce pas trebuie să abordeze capricioasa urcare, care să fie cadența de pedalat, mai ales că denivelările au obiceiul să te scoată din ritm, și tot așa.

IMG_8907

Bicicleta este demult pregătită, iar la încălzire, Laurent a transpirat din greu. Computerul de bord al mașinii tehnice afișează traseul contratimpului. Telefonul mobil e pe post de cronometru, stațiile radio funcționează, iar megafonul instalat pe mașină îi va aminti lui Laurent să nu o lase mai moale nicio clipă. Ecarturile față de restul favoriților sunt puse pe foaie, astfel că Michel va afla instant ce loc ocupă sportivul său atât la general, cât și în etapa care urmează.

2013-08-10 10.55.30 2013-08-10 10.56.57 2013-08-10 11.00.44

Laurent se urcă pe podiumul de plecare. Arbitrul anunță că mai are 30 de secunde până la start. Acum 10. 3, 2, 1, start! Omul de doar 23 de ani demarează în trombă, iar mașina tehnică după el. Viteza lui se temperează, însă, destul de repede. Rulează cu o idee peste 20 km/h. Drumul aflat în stare precară îi face misiunea mai dificilă. O secundă de neatenție și poate face pană sau derapa. Niciuna nu e o opțiune viabilă. Pe bancheta din spate, mecanicul stă cu o mână pe clanța ușii și cu cealaltă pe roțile de rezervă.

2013-08-10 11.03.33

Directorul sportiv turuie într-una la megafon Allez, allez, Laurent! Serpentinele sunt un prilej de a mai câștiga secunde, așa că sportivul este îndrumat să taie virajele. Așa face. Pe micile porțiuni de coborâre, sau mai bine zis cu o pantă mai lejeră, Michel îi indică să relanseze ritmul. Rutierul coboară două pinioane, se ridică în picioare și viteza depășește cu puțin 25 de km/h. Laurent strălucește, dar nu e vorba despre vreo aură. Sudoarea curge gârlă pe el.

2013-08-10 11.04.52

Pe margine, coechipierii săi îl încurajează, dar, mai important, stau cu roțile bicicletelor lor la îndemână, gata să îi sară în ajutor în caz de pană. Laurent e liderul echipei și niciun efort nu e prea mare pentru a-l ajuta să câștige sau măcar să se claseze cât mai bine.

2013-08-10 11.05.54

Ultimii 3 kilometri ai cursei sunt cei mai abrupți, așa că Laurent mai ia o gură de apă și își ia la revedere de la bidon. Pe computerul de bord, distanța rămasă se micșorează încet, dar sigur. Dar nici acul vitezometrului nu mai e așa generos. Mișcarea se repetă: din megafon se aude același Allez, allez! și tăiatul virajelor devine o chestiune fundamentală. Sportivul apucă ghidonul de jos, gest sancționat de directorul sportiv, care deja urlă în microfonul stației. E de înțeles, până la urmă. Panta e la fel de neiertătoare ca secundele și taxează orice eroare.

2013-08-10 11.10.43

Se apropie sosirea. Finalul este dureros, dar campionii trebuie să sufere înainte de a învinge. Întrebarea este: oare Laurent suferă destul? Îl dor picioarele, spatele și mâinile suficient? A transpirat cât trebuie?

2013-08-10 11.14.44

Cronometrul este verificat de Michel. 12 minute și 40 de secunde. Destul cât să îi aducă locul secund în etapă, căci timpul lui Vitaly Popkov e de neclintit. Lucrurile arată bine, dar mai sunt concurenți de sosit. Bulgarul Georgiev îl aruncă cu o treaptă mai jos pe Laurent, după ce a pedalat cu 6 secunde mai repede. Vitaly Buts dezamăgește, iar Andrei Nechita se luptă din răsputeri, dar sorții i-au întors spatele de această dată, prin schimbătorul defect ce l-a silit să ruleze pe un singur pinion.

Laurent Evrard rămâne cu locul 3 în etapă, urcă tot pe 3 în clasamentul general și aduce consolare echipei Wallonie-Bruxelles, care cade pe doi în clasamentul pe echipe. O dimineață reușită, dar se putea și mai bine, mărturisește Michel Dernies. Mai rămâne ultima etapă a Turului Ținutului Secuiesc să trieze pentru totdeauna clasamentul celei de-a 7-a ediții…

Traian Goga, redactor FreeRider.ro
Harghita Băi, Harghita


Sursa: Freerider

Autentifica-te  


0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare

  • Conținut Similar

    • De freeriderro
      Epidemia de coronavirus începe să afecteze și cursele de ciclism pentru amatori de la noi, după ce au fost direct afectate și cele de alergare din această primăvară.
      Ziua B, cursa mult așteptată organizată de Riders Club care deschide sezonul competițional de MTB pe 12 aprilie, deși se desfășoară la câteva zile după termenul de 31 martie până când evenimentele publice au fost interzise, se amână pentru o dată ulterioară!
      Organizatorii cursei de alergare Băneasa Forest Run ce urma să se desfășoare pe 22 martie sunt direct afectați deja de decizie, ei având la start 1800 de participanți. A fost depusă o cerere către autorități pentru a permite desfășurarea cursei în 2 zile cu câte 900 de participanți dar după părerea noastră șansele de reușită a demersului sunt minime.
      Multe alte curse ce urmează să se desfășoare în această primăvară sunt în pericol de anulare sau amânare, vă vom informa când vom avea noi informații!
      Sursa: Freerider
    • De freeriderro
      După ce zilele trecute s-a lansat ideea că unele curse de ciclism ce sunt programate să aibă loc în zonele afectate de coronavirus s-ar putea să nu mai aibă loc, se pare că acest lucru a devenit o certitudine!
      Guvernul Italiei, țară afectată puternic de epidemie, a anunțat că interzice desfășurarea oricăror evenimente sportive cel puțin până în data de 3 aprilie, urmând să se ia o decizie mai departe în funcție de cum evoluează situația.
      Prima cursă afectată va fi Strade Bianche, cea de-a doua cursă de World Tour a anului, ce urma să aibă loc în acest weekend. Aceasta a fost deja anulată!
      Următoarele mari cursă afectate vor fi Tirreno-Adriatico ce urma să aibă loc între 11-17 martie și Milano-San Remo programată pe 21 martie!
      Și alte curse mai puțin celebre sunt în pericol iminent de anulare în Italia: Settimana Int. Coppi e Bartali, La Popolarissimo, GP Industria & Artigianato, Turul Siciliei și Trofeul Alfreda Binda!
      Cea mai afectată țară din lume în acest moment, China, are de asemenea o serie de curse UCI de ciclism ce vor fi mai mult ca sigur anulate! Franța și Elveția au de asemenea intenția să interzică evenimentele publice!
      Dacă se lansase zilele trecute ideea că aceste curse ar putea fi reprogramate la o dată ulterioară, probabil în toamnă, David Lappartient, președintele UCI, a declarat că această variantă e puțin probabilă deoarece calendarul este foarte aglomerat, doar în noiembrie sau decembrie fiind mai liber, însă atunci deja e prea târziu pentru astfel de curse!
      Sursa: Freerider
    • De freeriderro
      Turul Emiratelor Arabe Unite (UAE), una dintre primele competiții profesioniste de cel mai înalt nivel din sezon, a fost oprit cu două etape înainte de finish! Se pare că doi membri ai unei echipe italiene au fost depistați pozitiv la infecția cu coronavirus SARS-CoV-19.
      Hotelul care a servit drept bază concurenților, Crowne Royal Plaza Abu Dhabi Yas Island, a fost izolat și trecut în carantină, concurenții, membrii echipelor și jurnaliștii fiind blocați de autorități până la verificarea stării de sănătate.
      Decizia de oprire a competiției a fost anunțată atât de comitetul de organizare a cursei, cât și de Ministerul Sănătății din UAE.
      La tur au participat mulți cicliști de top, câștigător fiind declarat Adam Yates de la echipa Mitchelton-Scott, liderul clasamentului după etapa a 5-a, ultima ce s-a desfășurat. Printre cicliștii participanți aflați în carantină se află și alte nume mari cum sunt Chris Froome, Alejandro Valverde și Mark Cavendish!
      Problema este serioasă, deoarece este amenințată grav organizarea GIRO – Turul Italiei, care se desfășoară pe distanțe lungi în regiunile Lombardia și Veneto, zone în carantină datorită coronavirusului. Tot sub semnul îndoielii stă organizarea celebrelor curse Milano-San Remo, Tirreno-Adriatico și Strada Bianche, o mare parte din echipa de organizare a acestora fiind printre cei blocați în UAE! Dar dacă pandemia de coronavirus se va extinde, toate marile evenimente sportive sunt în pericol, inclusiv Jocurile Olimpice de la Tokyo!
      Vom reveni cu informații despre alte efecte ale pandemiei cu coronavirus asupra sporturilor noastre preferate de câte ori vom avea informații noi!
      Sursa: Freerider
    • De freeriderro
      Ziua B, una dintre cele mai vechi curse din calendarul Riders Club, se va muta din acest an din locația binecunoscută din Pădurea Cernică, datorită epidemiei de pestă porcină africană din zonă. Dar acest lucru vine cu îmbunătățiri serioase: traseul se mută pe dealuri! Câmpina va fi noua gazdă a competiției iar dealurile din jurul orașului așteaptă toți concurenții de la 5 ani în sus să accepte noua provocare!
      Răzvan Jugănaru, artizanul principal din spatele traseelor Riders ClubOrganizatorii vă așteaptă cu două trasee cu totul noi: cel Standard de 40 km cu 700 m diferență de nivel și cel Scurt, cu 12 km și 220 m diferență de nivel. Traseul Scurt e rezervat copiilor până la 13 ani și concurenților Nivel 4 în timp ce pe traseul Standard pot concura toate categoriile de peste 14 ani.
      Bicicletă ciclocrosPentru prima dată, traseul Standard se va putea parcurge și la categoria Ciclocros cu o bicicletă corespunzătoare! Până acum, bicicletele de ciclocros erau specific interzise în competițiile Riders Club! Privim acest lucru ca o mare realizare, având în vedere că această disciplină a ciclismului e în plin avânt.
      Va exista de asemenea o categorie pentru eMTB, unde se acceptă doar bicicletele ce oferă asistență electrică la pedalare, fără funcționare autonomă, fiind admisă folosirea unei singure baterii.
      O altă noutate este introducerea categoriei de însoțitor pentru concurenții de la categoria copii!
      Cursa va avea loc în 12 aprilie 2020, la Câmpina. Pentru înscrieri și alte informații accesați pagina competiției!
      Sursa: Freerider
    • De freeriderro
      Cozia MTB reprezintă unul dintre cele mai incitante trasee de maraton XC din România, cu un traseu extrem de frumos dar și de dificil și tehnic, pe dealurile din jurul Călimăneștiului, la poalele muntelui Cozia.
      În 2020, cursa se va desfășura în perioada 23-24 mai și va include din nou competiții de MTB, alergare montană și de copii.
      Pentru MTB vor fi pregătite două trasee. Cel lung are o lungime de 60 km și o diferență de nivel de peste 2300 m și este recomandat celor ce sunt pregătiți de o tură extrem de dificilă dar cu secțiuni de single trail de vis. Traseul scurt nu este unul cu mult mai ușor și, pe parcursul a doar 33 km, acumulează o diferență de nivel de 1360 m și conține de asemenea bucăți de single trail ce vor face deliciul tuturor.
      La alergare traseul este asemănător cu cel scurt de la MTB, cu 33 km și 1360 m denivelare. În plus, va exista și un cross de 5 km în jurul stațiunii Călimănești, relativ plat.
      Cozia Junior, cursa de MTB pentru copii, va avea loc duminică la Castrul Roman de pe malul Oltului.
      Până pe 31 martie puteți să vă înscrieți plătind taxa promoțională de 80 lei. După această dată, taxa devine 130 lei urmând ca în ultimele zile înaintea concursului aceasta să crească la 160 lei.
      O noutate importantă este parteneriatul cu Medialine, o companie ce s-a implicat enorm pentru ca proiectul Cozia MTB să fie o realitate și în acest an. Motivația lor pentru acest lucru o găsiți aici.
      În 2020, competiția Cozia MTB va fi înscrisă pentru prima dată în calendarul oficial al Federației Române de Ciclism!
      Pentru înscrieri și informații suplimentare, accesați pagina competiției.
      Sursa: Freerider
×