Mergi la conţinut

Freerider

  • postări
    4.284
  • comentarii
    0
  • vizualizări
    302.308

Invazia electrică: blestem sau binecuvântare?

Autentifica-te  
freeriderro

67 vizualizări

Image00007Cred că majoritatea cicliștilor care au ajuns în această vară în concediu în țările vestice au avut un mic șoc: o mare schimbare s-a produs în ultimul an! Invazia bicicletelor electrice! Așa arată mai nou o parcare la o cabană la 2000 m!

Da, e-bike-urile există de ceva vreme pe piață, nici eMTB-urile nu sunt deloc o noutate. Dar anul acesta piața lor se pare că a explodat. Am ajuns în concediul meu anual de pedalat prin Alpi și am avut un mare șoc: fără să exagerez, 9 din 10 biciclete sunt cu asistență electrică!

Într-o primă fază am avut contact cu pista de biciclete dintre localitățile de pe valea Ziller. Cei 3-4 m lățime care erau înainte loc de promenadă liniștită pentru copii și vârstnici și unde rar apărea câte un ciclist grăbit în haine mulate este acum ca o autostradă la ora de vârf: din ambele direcții, cu viteze de peste 20 km/h, trec zâmbăreți obezi și pensionari, fericiți și relaxați, învârtind liniștit la pedale. Pe cadrul sau pe portbagajul fiecărei biciclete se întrezărește de departe proeminența caracteristică a bateriei. Singuri sau în grupuri de 10-20, aliniați frumos, bătrânii își aduc aminte de anii tinereții! Rar de tot mai apare cineva, încet ca o broască țestoasă, pedalând din greu pe o bicicletă mecanică obosită…

Dar ce credeți, pe munte e altfel? Nu! Pe toate drumurile ce urcă la cabanele de la 2000-2500 m, destinații atât de populare, ciclismul e în floare. Dar nu ciclismul acela adevărat, noul e-ciclism. Fetițe fardate, băieți veseli în floara tinereții, toți pedalează nonșalant asistați de puternicele motoare Bosch. E drept, uneori mai apar și pensionari sau obezi, care cu siguranță altfel nu ar fi putut ajunge acolo pe bicicletă, dar un număr mare sunt tineri sănătoși, cu ambele mâini și picioare la locul lor, fără șunci atârnând ostentativ sub tricoul mulat. Aceiași care anul trecut transpirau să ajungă acolo cu vechile lor biciclete mecanice care probabil la ora asta deja au ruginit undeva în colțul curții, uitate în ploaie de luni de zile.

Am rămas noi, sportivii, care ne antrenăm pe bicicletele noastre antice. Și cursieriștii, ei nu au biciclete electrice, cel puțin nu la vedere: poate au ascunse și ei motorașe în cadru, nu se știe niciodată. Dar pentru câtă vreme și asta? La Salzkammergut Trophy, unul dintre cele mai mari concursuri de MTB din Europa, anul acesta s-a organizat în premieră o categorie eMTB!!! În plus, la expoziția din zona startului, unde au venit cu standuri mulți producători, existau pentru teste doar biciclete… electrice!

E clar, eMTB-ul și e-bike-ul sunt un succes răsunător! Pentru cei din țările cu un nivel de trai mai ridicat prețul nu este o problemă și se pare că ei văd acest lucru mai mult ca o evoluție, cum ar fi o trecere de la 12 la 13 pinioane. Aspectul moral a faptului că bicicleta este împinsă de motorașul ingenios amplasat, nu doar de forța proprie, nu pare să tulbure mințile nimănui. Impresia generală este că Turul Franței în 2025 va fi motorizat! (nu că acum nu s-ar putea să fie oricum)

Asistența electrică a fost îmbrățișată generalizat, nu doar acolo unde m-aș fi așteptat. Părerea mea e că va avea succes la bicicletele de oraș și la cele de enduro, unde îți permite să ajungi sus la intrarea pe trail. Nu mă așteptam să aibă așa succes la modelele de XC și mai ales nu mă așteptam să aibă așa succes la tineri!

Blestem sau binecuvântare? Greu de zis! Oare e amenințată existența bicicletei așa cum o știm? Oare ne lamentăm la fel de penibil ca cei ce se plângeau că ciclismul nu va mai fi același lucru dacă bicicletele vor avea schimbătoare de viteză? Da, asistența electrică le permite acum să iasă la plimbare în natură multor persoane în vârstă, bolnave sau cu un fizic cu probleme, persoane care înainte erau probabil sedentare. Este un plus care nu poate fi ignorat deloc. Dar nu ar trebui ca bicicleta mecanică să rămână scopul suprem? Nu ar trebui oare ca asistența electrică să fie folosită doar pentru cei care au cu adevărat nevoie și pentru începători? Iar aceștia să treacă apoi la o bicicletă normală?

Nu în ultimul rând, mai sunt pistele de biciclete așa sigure atunci când o grămadă de persoane incapabile să pedaleze singure se plimbă pe ele cu viteze destul de mari? Pe când o să apară primele accidente grave? Mie deja îmi era frică cu copilul când trecea un val de bătrâni pe e-bikeuri, trebuia efectiv să ne tragem în iarbă pe margine până trec toți! Ca un pluton de rutieri, dar cu un control evident mult mai redus al situației!

Ce ne rezervă viitorul? Nu știu să spun! În România prețurile fac încă aceste biciclete inaccesibile majorității populației. Vom ajunge să fim considerați niște hipsteri demodați pe bicicletele noastre cu SRAM Eagle 1×12 care acum sunt ultimul răcnet al tehnologiei? Vom fi priviți cu compasiune de cei ce vor trece în viteză pe lângă noi în zumzetul surd al motorașului? Rămâne de văzut, cu siguranță…


Sursa: Freerider

Autentifica-te  


0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare

×