Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    20
  • comentarii
    0
  • vizualizări
    1.363

Tri Glide Ultra – Harley-Davidson la superlativ – test şi prezentare

Autentifica-te  
Tiberiu Troia

83 vizualizări

Toţi bărbaţii suntem de fapt băieţi şi nu cred că există vreun băiat care să nu-şi dorit un trike, atunci când a văzut un Tri Glide Ultra pe stradă.

Întrebarea este cum ar reacţiona după primii 100 de metri parcurşi cu aşa ceva…

Tri Glide Ultra

Lansarea primului model la intrunirea dealerilor H-D Las Vegas, iulie 2008

Totul a început în 2008.

Eram la întrunirea dealerilor Harley-Davidson, organizată în Las Vegas, în iulie.

Pe vremea aceea, întrunirile în marea familie erau organizate numai în Statele Unite, în fiecare ianuarie şi iulie. De obicei, înainte de eveniment circulau zvonuri, scăpau informaţii legate de surprizele pregătite, de noile modele care urmau să fie prezentate dealerilor.

De data aceasta, poate secretul fusese păstrat mai bine, poate nu ajunsese nimic la noi, cert este faptul că, în salonul în care erau expuse motocicletele pregătite pentru sezonul următor, era şi un trike, un triciclu Harley-Davidson, care a atras privirile tuturor.

Entuziasmul tuturor a atins cote maxime, pentru că produsul promitea un segment complet nou de potenţiali clienţi.

În toată povestea era însă şi o veste proastă, cel puţin pentru dealerii din Europa: triciclul nu putea fi omologat pe continentul nostru şi urma să fie comercializat numai în Statele Unite şi în celelalte părţi ale lumii în care reglementările referitoare la înmatricularea vehiculelor cu trei roţi nu erau atât de stricte.

Tri Glide Ultra

Primul model prezentat la intruniea dealerilor din Las Vegas 2008

Au trecut vreo şase ani până am putut vedea triciclul Harley-Davidson în Europa, dar asta a însemnat un pas înainte în construcţia de motociclete, pentru că producătorul american a lansat în această perioada proiectul Rushmore.

Oamenii de la Harley-Davidson au stat de vorbă cu mii de motociclişti din întreaga lume, au mers pe motociclete zeci de mii de kilometri împreună cu clienţii şi au aflat în acest fel ce îşi doresc folositorii de la motociclete.

Cele mai bune idei au fost puse în practică şi astfel au apărut motocicletele touring ale proiectului Rushmore, cu îmbunătăţirile aşteptate de clienţi.

Pentru prima dată, produsul final a ieşit aşa cum îl doreau folositorii, nu producătorii lui.

Tri Glide Ultra

Harley-Davidson Tri Glide Ultra model 2016

Şi ce îşi puteau dori clienţii, altceva decât şi-ar putea dori orice folositor de motocicletă pasionat de drumuri lungi ? Control mai bun şi siguranţă, motor mai puternic, acces la comunicaţie, comfort şi forme atrăgătoare.

Toate dorinţele amatorilor de touring s-au transformat în realitate pe toate modelele noii game create de Harley-Davidson, iar triciclul Tri Glide Ultra este unul dintre ele.

Dar să le analizăm pe rând.

Control şi siguranţă înseamnă un şasiu rigid, amortizoare eficace, frâne puternice şi multă lumină, ca să vezi şi să poţi fi văzut.

Conştienţi de faptul că forţele care acţionează în cazul unui vehicul cu trei roţi sunt diferite de cele întâlnite în cazul unei motociclete, inginerii de la Harley-Davidson au construit un şasiu nou, fără nici o legătura cu cele existente la motociclete.

Tri Glide Ultra

Putem spune că în firmă exista o experienţă anterioară, datorită modelelor vechi de tricicluri pe care fabrica le realizase.

E adevărat că asta s-a întâmplat cu mulţi ani înainte şi triciclurile apărute atunci erau diferite. Este vorba de nişte unităţi produse pentru Poliţie, în perioada de după cel de-al doilea război mondial, care au fost adaptate şi pentru uz profesional, în diferite domenii de activitate.

Noul şasiu a fost gândit pentru nevoile moderne şi, mai ales, pentru motorul performant care a fost folosit. Partea din faţă, jugul în care este instalată furca de faţă, este mult mai solidă faţă de cum sunt tratate şasiurile de motocicletă, unghiurile furcii fiind diferite.

Amortizoarele faţă telescopice inversate au fost mărite, fiind de 49 mm, cu o cursă de 117 mm, având posibilitatea de reglaj la preâncarcare şi compresie, în timp ce pe spate sunt instalate amortizoare cu aer, având cursa de 76 mm şi multiple posibilităţi de reglaj.

Şasiu mai rigid, special construit, amortizoare corespunzătoare, nu mai lipseau decât frânele pentru un vehicul cu o masă de peste 550 kg.

Tri Glide Ultra 2016

Şi ele au apărut, pe triciclu fiind instalat un sistem de frânare denumit de producător “Linked Brake System”. Pe faţă sunt folosite etriere cu şase pistonaşe, care acţionează cele două discuri de frână de câte 300 mm, iar pe spate câte un etrier cu un singur pistonaş, pe fiecare din roţile de spate, discurile având 270 mm.

Chiar dacă frâna de faţă este cea importantă, poate în mai mică măsură faţă de motociclete, pentru că masele sunt diferit distribuite, cu o masă importantă pe spate, frâna spate este tratată diferit faţă de cele de la două roţi.

În cazul în care se acţionează pedala de frână (frâna spate), instalaţia transmite comanda la etrierele celor două roţi spate şi parţial la etrierele de faţă, doar la două dintre cele şase pistonaşe, astfel încât triciclul frânează cu toate roţile. Chiar se simte cum masivul vehicul se aşează cu burta pe pământ.

Tri Glide Ultra 2016

Ca şi în cazul frânărilor pe motocicletă, frânarea recomandată este cea cu amândouă frânele faţă/spate, situaţie în care perioada de frânare este surprinzător de scurtă pentru masa şi volumul deplasate.

Pentru un plus de siguranţă, triciclul este echipat şi cu o frână de parcare, comanda aflându-se în dreptul piciorului stâng al pilotului, foarte uşor de controlat.

În fine, ultimul capitol la care se putea interveni pentru îmbunătăţirea siguranţei şi a controlului este sistemul de lumini. Pentru toate componentele a fost utilizată tehnologie LED, astfel încât toate sursele de lumină sunt mult mai eficace, lumina difuză acţionând la 50 metri în faţa vehiculului, în timp ce fascicolul concentrat luminează la peste 140 metri.

Pentru propulsarea ansamblului era nevoie de un motor mai vioi, tehnicienii fabricii luând decizia să echipeze triciclul cu unul dintre cele mai performante motoare produse vreodată de Harley-Davidson: Twin-Cooled™ High Output Twin Cam 103™.

În traducere liberă, numele acestui motor puternic de 1690 cmc, care produce 138 Nm la 3750 rpm, indică modul de răcire mixtă lichid/aer.

Tri Glide Ultra 2016

Faţă de motoarele răcite cu aer folosite până acum, prin utilizarea parţială a lichidului, este eliminat complet disconfortul pilotului şi al pasagerului, creat de aerul cald rezultat ca urmare a procesului de răcire.

Un radiator ascuns discret în carena inferioară face posibilă existenţa unui mic circuit de răcire, care acţioneaza în jurul supapelor de evacuare, loc în care se produce cea mai mare parte din căldura motorului.

În carenă, care este similară cu cele instalate pe o parte din motocicletele gamei touring, sunt amplasate şi alte componente interesante ale triciclului. În afară de diferitele compartimente pentru depozitare, toate putând fi acţionate cu o singură mână (chiar cu mănuşă), există sistemul audio performant, alături de marele display de 6,5 inch a sistemului “Infotainment”, cu comandă tactilă şi vocală, un sistem de comunicaţie şi informaţie sofisticat, cu multiple facilităţi, având în configuraţie standard ultimele găselniţe ale tehnologiei moderne.

În aceste condiţii, nu trebuie să ne mai mire faptul că există comunicaţie între pilot şi pasager, echipament care se află de mulţi ani în dotarea motocicletelor scumpe Harley-Davidson.

Tri Glide Ultra

De altfel, grija acordată confortului pasagerului, dovedită prin multe detalii constructive existente, depăşeste în multe privinţe pe cea acordată pilotului. Chiar dacă şaua pilotului este una dintre cele mai comode din cele existente pe vreo motocicletă, ea nu se poate apropia de măreţia celei rezervate pasagerului, asemănătoare unui tron, având spătar, cotiere şi două mari boxe, ca şi cum cele din faţă nu s-ar fi auzit suficient de bine/tare, pe lângă care mai există şi tălpici, ca nu cumva să se streseze cel ce ocupă tronul.

Nici locul de depozitare nu ar trebui să reprezinte vreun stres pentru cei de pe triciclu, pentru că volumul total al spaţiilor de depozitare echivalează cu un portbagaj decent al unui turism.

Cât despre senzaţiile pe care le ai pilotând un astfel de OZN pe străzile din România, nu mai trebuie să vă spun nimic, oricum nu mai contează: atât timp cât trece un Harley-Davidson Tri Glide Ultra, nici un alt vehicul nu se mai vede, vă garantez.

Tri Glide Ultra

Preţ: 37.740 – 39.300 EURO – în funcţie de culoare

.

Articolul complet în revista Auto Motor şi Sport nr. 7 (224) din iulie 2016.

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

Mai jos puteţi găsi prezentarea video Harley-Davidson Tri Glide Ultra şi articole asemănătoare.

Harley-Davidson Tri Glide Ultra – test şi prezentare – varianta video

Can-Am Spyder F3-S, model 2016 – test şi prezentare video


Articol preluat de pe site-ul www.tiberiutroia.ro

Autentifica-te  


0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare

×