Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    37
  • comentarii
    0
  • vizualizări
    2.108

Primii 100 de km sunt grei …sau când socoteală de acasă nu se potriveşte Valea Lungă Valea Doftanei Transbucegi

Autentifica-te  
motoroute.ro

613 vizualizări

Cum stăteam leşinat la terasă într-o sâmbătă caniculară în Bucureşti, am zis ce ar fi mâine dau o tură pe la munte. Îi dau un mesaj lui Bogdan văd ce mai face şi -l întreb dacă are chef ne mişcăm un picmâine de dimineaţă. Norocul meu, Bogdan tocmai ce îşi schimbase motoretă, aşa despre chef nici nu mai avea rost întreb. A rămas vorbim mai pe seară.

Pe la 9pm primesc mesaj afirmativ de la Bogdan, acum mai rămânea alegem traseu. Am zis hai nu ne obosim prea tare, facem ceva prin zonă, lejer. Aveam mai de mult un traseu de „verificat” primit de la unuldintre cititorii noştri, pe la TârgovişteValea LungăCâmpina, şi acum era un bun prilej -l facem. Ne-am întâlnit duminică dimineaţa la 9:30 cu un traseu schiţat foarte sumar în cap, Târgovişte – Moreni – ValeaLungăCâmpinaValea Doftanei – Sinaia – Transbucegiîn ideea dacă e ceva, intrăm pe site ( băiatul care a băgat traseul cu Moreni scrisese foarte detaliat şi zicea ceva de nişte blocuri gri:) ) .

Am ajuns pe la 10:30 la Târgovişte, am făcut plinul la motorete şi dă-i spre Moreni. Bineînţeles am luat-o aiurea la giratoriul din Moreni, ne-am dus înspre Ploieştitotuşi a fost bine ne-am dat seama rapid.Dacă tot ne-am oprit ne orientăm, am dat dat drumul la GPS în căşti. Fără mi dau seama, am selectat „all roads including unpaved roads” şi de aici ni s-a tras toată distracţia. Am ieşit din Moreni pe un drumcare arăta foarte bine, asfaltat recent, curbe stângadreapta printre case, toate bune şi frumoase până s-a terminat asfaltul. N-a fost o tragedie în primă faza, pentru a fost doar o bucată de 50m. Am mai merspuţin pe asfalt şi ne-am dat seama mergeam într-o direcţie greşită (bine încă aveam semnal la telefon atunci). ne întoarcem la drumul judeţean 710A a trebuit o luăm iar pe macadam, ne-am mai întâlnitdin când în când cu oameni pe jos, cu bicileta, cu căruţătoţi se uitau la noi ca la comedie…si ziceau ca mai e putin pana la asfalt. Într-un final am ajuns la un pod de beton şi am zis doar pe acolo poate fie drumul, au mai urmat vreo 500m de pietriş şi am reuşit în cele din urmă ieşim la şosea… Micul ocol ne-a costat vreo ora, plus ne-a încins bine de tot… Ne-am uitat la kilometraj si la ceas, eram plecati de vreo 3 ore , dar facusem abia 100 de km :)

IMG_20160724_122249312După ce am ieşit la şosea am mers blană până la Câmpina. Drumul a fost foarte interesant de la Valea Lungă la Provita, un pic cam îngust pentru gusturile noastre, însă cu multe schimbări de direcţie şi de nivel, bacurbe strânse în coborâre, ba bucăţi de urcare cu serpentine…merită încercat.De la Câmpina am mers pe valea Doftanei spre barajul Paltinul. Drumul a fost foarte, foarte aglomerat, şi foarte prost (asfaltul este plin de gropi şi denivelări). Abia de la Teşila la Comarnic ce am putut mergem într-un ritm mai susţinut. La Comarnic, în orice zi de weekend , circulaţia era dirijată de poliţie, însă nu era foarte aglomerat, mai ales în sensul în caremergeam noi, spre Sinaia.

Ajunşi la Sinaia, după ce am mâncat ceva ne mai refacem forţele am mai poposit un pic vedem câţiva participanţi la etapă de VTM la treaba, după care am urcat pe Transbucegi. Până ajungem la Transbucegi am zis rupem motocicletele în două. Drumul de la ieşire din Sinaia spre Târgovişte, este sub orice critică, mai rău decât macadamul, cel puţin o bucată de vreo 6km, până ajungi faci dreapta spre Transbucegi. Însă am uitat rapid de partea asta când am început urcăm pe Transbucegi. Superb întotdeauna, o plăcere -l faci cu orice motocicletă.

Pe la 5pm am coborât în Sinaia şi ne-am întors la Bucureşti. În final a fost o dumincă reuşită, cu aproximativ 370km făcuţi prin gropi, macadam si asfalt, o duminică cum ar trebui fie toate atunci când eşti pe două roţi.


Articol preluat de pe motoroute.ro

Autentifica-te  


0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare

  • Conținut Similar

    • De motoroute.ro
      Ieri am fost la Adâncata,pe Motorpark România, să vedem cum se distrează fetele pe circuit la Girls on Track II.
      Cum a fost, vedeți în clipul de mai jos:
      [embedded content]
      Continue Reading
      Articol preluat de pe motoroute.ro
    • De motoroute.ro
      Horia-Luncavita este unul dintre drumurile noastre preferate din Dobrogea, atunci când vine vorba de drumuri asfaltate. Ultima oară am fost aici în Iunie 2019 cu ocazia turei noastre #rideDobrogea 2 . La aceea dată asfaltul era destul de bun, mai puțin prima bucată între Horia și Nifon. Pe această bucată sunt tot felul de gropi înșelătoare, iar dacă mai aveți norocul să veniți imediat după o ploaie, e bine să stați departe de bălți, pentru că „sub o apă, este întotdeauna o groapă”.
      Partea cu adevărat interesantă și plăcută este de la Nifon până la Luncavita. După ce ieși din Nifon, drumul traversează pădurea Valea Fagilor, care este o o arie protejată de interes național. Parte integrantă a Parcului Național Munții Măcinului din Dobrogea de Nord, Pădurea Valea Fagilor este un loc unic din România, pe o suprafață de 154 ha, pot fi admirate specii impresionante de fag ce sunt un relict terțiar al pădurilor seculare ce se întindeau în acest ținut.
      În plus pădurea este casă pentru nenumărate specii de animale sălbatice. Îmi aduc aminte prima oară când am fost aici cu motocicletă, în urmă cu câțiva ani am fost complet fascinat să văd trecându-mi prin față, fazani, iepuri, șerpi sau șopârle.
      Un mic sfat, dacă veniți prin Iunie și vreți să vă opriți în pădure, nu uitați crema anti-țânțari 🙂
      În cazul în care ajungeți pe aici cu nivelul scăzut la benzină, există o benzinărie în Luncavita, următoarele benzinării cele mai apropiate fiind în Măcin.
      [embedded content]
      Drum prin padurea Valea Fagilor Triumph Scrambler 1200XC Moto Guzzi V85TT Nisip si noroi pe carosabil ! Calitatea asfaltului Peisaje Trafic Dificultate (1- foarte dificil/ 5 - foarte usor ) Fun factor Continue Reading
      Articol preluat de pe motoroute.ro
    • De motoroute.ro
      Un proverb vechi spune că dacă vrei să ajungi repede, să mergi singur, dacă vrei să ajungi departe, mergi împreună cu cineva. Cam la fel stă treaba și cu mersul pe motociclete în grup. Atunci când mergi singur, ești numai tu și motocicleta, tu decizii pe unde să mergi, cum să mergi, când să oprești, tu ești responsabil pentru integritatea ta.
      Când mergi în grup, lucrurile se schimbă, și trebuie să te gândești și la ceilalți. Cu cât numărul crește, cu atât pot apărea mai ușor discuții în contradictoriu, conflicte, chiar și accidente.
      De aceea pentru a avea o ieșire reușită cu grupul este bine să respecți câteva reguli, de bun simț zicem noi, reguli pe care le-am dobândit în timpul ieșirilor noastre sau pe care le-am învățat de la alți rideri mai experimentați. ( de ex. Tura de toamana #rideDacica organizată de MotoEvolution Racing School a fost un bun prilej ca să mai rafinăm un pic arta asta a mersului în grup.)
      În primul rând să vorbim despre organizare. Discuții contradictorii pot apărea de la nestabilirea unui traseu clar. De aceea este bine să aveți un traseu bine stabilit de la început și cu popasurile pe care vreți să le faceți. Acesta se poate stabili fie cu câteva zile înainte de ieșire sau când vă întâlniți cu toții înainte de a pleca la drum. Când zic un traseu clar, ma refer cel putin sa aveti stabilite cateva destinatii intermediare pe traseu, cum ajungeti acolo, pe ce drum. Din experiența noastră e bine să-l stabiliți cu câteva zile înainte și când vă întâlniți să-l mai discutați o dată. Oricum tot o să fie unul pe care nu o să-l intereseze traseul și o să întrebe la fiecare popas pe unde mergem de aici 🙂
      Tot la organizare intră și împărțirea lucrurilor pe care le luați la voi și de care s-ar putea să aibă nevoie tot grupul. Mă refer la kituri de pană, apă, piese, corturi,etc…în funcție de cât de amplă este plimbarea. De aceea este bine să vă întâlniți cu câteva zile și să stabiliți toate detaliile acestea, să vedeți cine are spațiu mai mare de depozitare, cine-ce poate aduce.
      O altă regulă de bun simț zice să vii la locul de întâlnire cu plinul făcut. Pare ușor, dar din experiența proprie, imposibil. De aceea noi evităm problema asta stabilind de obicei ca loc de întâlnire o benzinărie. Astfel cât timp alimentăm avem timp să mai trecem în revistă traseul, bem o cafea,mai facem câteva glume. Trebuie să luați în calcul că asta de obicei vă mai întârzie plecarea cu 30min, pînă se strânge toată lumea, pînă se alimentează…
      Aveți traseul stabilit, știți deja unde o să faceți popas,toată lumea a venit la locul de întâlnire, motocicletele sunt alimentate, e timpul să plecați la drum. Pentru siguranța voastră e bine să respectați câteva reguli legate de poziția motocicliștilor pe șosea în grup.
      Regulă de baza atunci când mergi în grup este să se meargă fie unul în spatele celuilalt, în șir indian,fie intercalat/în zig zag pe două rânduri. De ce așa și nu 2 câte 2, pentru ca în momentul evitări unei gropi să ai suficient spațiu de manevră fără ca să existe riscul de a te lovi cu un alt coleg din grup.
      După ce am stabilit configurația grupului, un alt aspect foarte important este distanța păstrată față de cel din față. Unii recomandă o distanță de minim 50m, însă treaba cu distanța depinde foarte mult de viteza cu care se deplasează grupul. Ce vreau să spun este că dacă 50m sunt suficienți să oprești motocicleta la o viteză mică, sigur la peste 100km/h, 50m să nu fie suficienți. De aceea noi preferăm să menținem o distanță de 2-3 secunde față de cel din față, dacă mergem în șir indian, respectiv față de cel de pe aceeași parte a șirului dacă mergem în zig-zag.
      Noi de obicei mergem în zig zag atunci când mergem pe drumuri mai drepte, mai plictisitoare, când mergem în regim de croazieră să zicem, iar atunci când drumul este virajat, cu curbe fără vizibiitate, trecem la varianta în șir indian păstrând o distanță mai mare între noi, atfel încât fiecare motociclist să aibă spațiu de manevră și de „joacă” suficient.
      Un alt aspect important este poziția motocicliștilor în grup în funcție de experiența fiecăruia. De obicei primul din grup este un motociclist cu experiență și care știe traseul foarte bine, iar apoi este urmat de motociclistii cu mai puțină experiență, grupul fiind închis de un motociclist experimentat din nou.
      Viteza grupului este bine să fie dată de ultimul motociclist. Fiecare motocicist trebuie să-și vadă colegul din spate în oglindă, dacă cumva cineva rămâne în urmă atunci trebuie redus ritmul. De aceea este bine ca liderului grupului să fie o persoană experimentată care nu vrea să le arate celorlalți cât de tare poate să meargă el, ci este mai mult preocupat de grup.
      Vă mai aduceți aminte când ziceam că e bine să știți traseul și popasurile. Dacă totuși din varii motive, grupul se rupe pe parcurs, atunci la primul popas se va regrupa. Devine foarte periculos, când unii rămân în urmă și trag tare să-i prindă pe cei din față.
      Depășirile sunt alt aspect care trebuie să-l aveți în vedere.De multe ori am văzut grupuri de motocicliști care urmează orbeste liderul în depășire fără se se asigure că din față nu vin mașini. De aceea este bine ca fiecare motociclist să depășească pe rând.
      Un lucru foarte util pe care l-am învățat în Tura de toamnă, a fost segmentarea grupului în mini-grupuri de 2-3 motocicliști. La început se stabilește împărțirea, de exemplu un grup de 10 se împarte în 5 mini grupuri de câte 2, iar cei doi au grijă unul de celălalt. Primul dintre ei când iese în depășire se asigură că are timp și cel din spate.
      De asemenea în cazul unor probleme tehnice, fiind grupați tot timpul minim câte doi, cel cu probleme nu rămâne singur. este ușor după o prima evaluare a problemei ca cel cu motocicleta funcțională să plece după ajutoare sau după restul grupului care probabil a observat mai târziu lipsa celor doi și probabil au oprit undeva mai departe. De obicei e bine ca ultimul care rămâne în grupul funcțional și constată lipsa colegilor să dea flash-uri și semnal dreapta , iar semnalul lui să se propage până la liderul grupului pentru a opri grupul.
      Știm că aveți smartphone-uri la voi, dar câteodată ghinionul te lovește fix unde nu ai semnal, așa că e bine să ai un coleg mesager.
      De asemenea țineți minte că fiecare trebuie să respecte în mod individual regulile de circulație. Dacă primii motocicliști din grup au trecut pe culoarea verde și între timp semaforul s-a schimbat în roșu, ceilalți trebuie să aștepte până se face din nou verde. Cei din față dacă au oarece experiență în mersul în grup, își vor da seama de situație și vor merge mai încep sau vor opri să vină și restul . Același lucru e valabil și când se întâlnește semnul “stop“ sau “cedează prioritatea“ și ori de câte ori mai este cazul. Fiecare trebuie să se asigure pentru el. În aceste situații,la intersectii, pentru a trece mai repede, puteți compactă grupul, gen 3-4 motociclete în paralel pe același rând.

      Acum că ați citit aceste sfaturi, poate unii se întreabă ce-mi trebuie mie atâtea reguli, de ce să merg în grup, cand pot sa merg singur cum vreau eu.
      Câteva dintre avantajele mersului în grup sunt următoarele :
      – mergând în grup vei avea tot timpul o mâna de ajutor în caz că se întâmplă ceva
      – distracția este mai mare, opririle la popas sunt întotdeauna prilej de glume și poante.
      – motociclistii mai puțin experimentați au ocazia să învețe de la cei mai experimentați.
      – un grup este de obicei mult mai vizibil decât un motociclist singur, plus că ceilalți participanți la trafic pot anticipa mai ușor ce va face un motociclist din grup.
      Există situații când pot apărea probleme în grup, situații ce pot deveni de-a dreptul periculoase.
      Asta se întâmplă de obicei când motociclistii nu se cunosc între ei. Se întâlnesc întâmplător, fie pe stradă,la un semafor, fie pe un forum sau event de facebook și hotărăsc să plece împreună la drum, motocicliști cu experiențe diferite. Plecați la drum, începe să apară spiritul de competiție și fiecare vrea să-i arate celuilalt care este mai bun și cine merge mai tare. Nenorocirea poate apărea atunci când unul dintre ei nu vrea să recunoască că nu poate ține pasul cu restul și forțează. Desigur, într-un grup cu motocicliști responsabili și experimentați, nimeni nu ar trebui să forțeze în primul rând. Dacă totuși ai ghinionul să te afli într-un astfel de grup, sfatul nostru este să-i lași pe cei mai competitivi să se ducă și tu să mergi în ritmul tău. Având un traseu stabilit vă puteți regrupa la următorul popas, chiar dacă se vor face câteva glume pe seama ta că ai ajuns ultimul, glumele dor mai puțin decât asfaltul.
      De asemenea ține foarte mult de personalitate fiecăruia, deoarece mersul în grup necesită abilități de comunicare, prietenie între motocicliști și dorința de a respecta siguranța celorlalți în timpul mersului.Mersul în grup restrânge opțiunile individuale de schimbare a vitezei, rutei sau a poziției pe bandă, însă totuși dacă respectați câteva reguli de bun simț, vă garantăm că veți face nenumărate plimbări plăcute și spectaculoase pe care le veți putea povești la bătrânețe.

      Continue Reading
      Articol preluat de pe motoroute.ro
    • De motoroute.ro
      A fost un weekend plin în care colegi motocicliști au încercat să facă lumea și mai ales țara în care trăim, mai bună.
      Mai întâi, 24 de tiruri încărcate cu aparatură, echipamente şi mobilier medical şi pentru şcoli, au sosit, vineri, în vama Nădlac. Destinaţia – Spitalul Judeţean Arad unde au fost descărcate 6 tiruri. Celelalte au plecat spre Lipova,Reşiţa şi Serbia. Valoare totală a ajutoarelor este de un milion 800 de mii euro. Convoiul a fost flancat, până la destinaţie, de reprezentanţii clubului moto Burnout din Arad care au fost iniţiatorii proiectului, realizat în colaborare cu un club moto din Brehemen,Biker-Brummi-Hilfe. Clubul din Germania organizează convoaie umanitare de mai bine de 16 ani.
      Tot în acest weekend a avut loc acțiunea Bikers for Humanity, prin care mai mulți motocicliști și voluntari,au încercat să aducă un zâmbet pe fețele a 53 de copii instituționalizați din Tulcea, îmbunătățind condițiile de viață din locațiile centrului familial Cocorii.
      La cea de-a 4 ediție păstorită de Cristian Hrubaru, au fost 250 de voluntari înscriși pe www.habitat.ro, însă cei ce au contribuit au fost mult mai mulți. Până pe 17 Mai, oameni din toate colțurile țării, diverse firme, sportivi cunoscuți printre care Ana Maria Brânză, Marian Dragulescu, echipa nationala de fotbal a Romaniei sau persoane publice, s-au alăturat acestei campanii contribuind cu diverse donații în bani sau obiecte la sediul sediul Rock FM.

      Felicitări tuturor care au dat o mâna de ajutor cât și sponsorilor ce s-au alăturat acestui proiect!

      Și faptele bune făcute de motocicliști nu se opresc. În perioada 10-14 Iunie are loc cea de a două ediție a campaniei de donare de sânge, Motociclistii chiar donează.Campania va avea loc în 7 localități din țară, în aceeași perioada (Bârlad, Brăila, București, Cluj-Napoca, Iași, Sibiu și Suceava) fiecare cu eveniment separat – le puteți găsi aici
      Nu uitati de cei 22 de parteneri a-i campaniei, nationali si locali, care vor rasplati gestul vostru cu discount-uri speciale si beneficii.
      Ne vedem la donare!

      Continue Reading
      Articol preluat de pe motoroute.ro
    • De motoroute.ro
      Atunci când mergem pe motocicletă pe drumuri publice ar trebui să fim foarte conștienți de cât de expuși suntem. De-a lungul plimbărilor noastre prin România ne-am „lovit” ,câteodată la propriu, de mai multe situații periculoase. De aceea este bine să ne dezvoltăm un al șaselea simț care să se bazeze pe atenția distributivă, pe adaptarea vitezei la condițiile de mers, pe o poziționare cât mai bună pe șosea cât și pe atitudinea pe care o avem în anumite situații.
      Mai jos gășiți câteva sfaturi legate de anumite situații cu care vă puteți întâlni pe drumurile de la noi din țară.
      1. Cel mai important lucru dar și cel mai greu, este să prevezi ce urmează să se întâmple. Asta înseamnă să te informezi în permanență și să fii atent, astfel încât să-ți adaptezi viteza la un ritm cu care tu ești confortabil și mai ales un ritm la care știi că ai putea să faci o oprire de urgență sau o evitare în siguranțăîn funcție de ce cere situația.
      Câteva situații concrete cu care ne-am întâlnit în plimbările noastre și unde este indicat să fii preventiv :
      a) Drumuri secundare, care nu sunt foarte circulate.Vii pe un drum secundar de țară.Este ora la care se întorc animalele acasă…Deja aici ar trebui să fii în gardă în curbele fără vizibilitate, să reduci viteză și să te aștepți să te trezeșți cu o vacă sau un cal pe carosabil după curbă.
      b) Zone turistice aglomerate, cu popasuri pe marginea drumului, cu comercianți ambulanți sau unde lumea se oprește pentru a face poze cu panorama. Este bine să sporeșți atenția și să fii mai precaut decât de obicei. Este foarte probabil ca un șofer să ia o decizie bruscă de a opri la un refugiu (de pe celălat sens bineînțeles 🙁 ) fix când tu te-ai hotărât să-l depășești pentru că mergea foarte încet. Un mare semn de atenție este dacă cumva șoferul din fața ta încetinește brusc și pare ușor dezorientat.Asta se întâmplă probabil pentru că stă pe gânduri dacă să oprească sau nu, fie caută loc de parcare și a uitat că ești în spatele lui sau nici nu te-a văzut.(fix cum se întâmplă în prima poză)
      c) Drumuri secundare care încep bine, iar după o curbă sau după un podeț se termină asfaltul la propriu.Dacă eșți pentru prima oară pe un drum, mai ales secundar, încearcă să mergi preventiv, măcar în zonele cu vizibilitate redusă.Noi am constatat că un semnal de atenție ar putea fi faptul că nu prea întâlnești alți participanți la trafic, deși asfaltul este bun, cel puțin la început. De ce le mai multe ori , localnicii cunosc că drumul are o bucată foarte proastă și-l evita de asta lipsa traficului. Un exemplu găsit pe net, de pe drumul național DN66A :
      [embedded content]
      2. Nu te grăbi să faci presupuneri, mai ales favorabile ție. Ziceam că este bine să prevezi traficul, însă cum nu suntem magicieni, nu putem fii 100% siguri ce urmează să se întâmple.De aceea este bine să presupui că șoferul unei mașini în spatele căreia mergi, nu te-a văzut.
      Să zicem că mergi pe valea Prahovei, mașinile merg bară la bară, tu mergi aproape de marcajul dintre benzi, uni șoferi te lasă să treci. Nu te grăbi să te bagi imediat ce mașina s-a mișcat spre dreapta, s-ar putea ca șoferul să nu te fi văzut și să fi evitat o groapă doar. Încearcă să ai „confirmarea vizuală” a faptului că șoferul te-a văzut, să-i urmăreșți privirea în oglinda laterală a masini sau să astepți câțiva metri, să vezi că-și menține poziția pe partea dreapta și nu a fost doar o coincidență.
      3. Evitați să petreceți mult timp în unghiul mort al conducătorilor auto, mai ales al camioanelor si evitați să mergeți în paralel cu acestea. Din nou, regula de baza este că dacă voi puteți să vedeți șoferul în oglindă retrovizoare a camionului, înseamnă că și el vă poate vedea.
      4. Atitudinea pe care o ai atunci când ești cu motocicleta este foarte importantă. Dacă mintea este unde trebuie, cel mai probabil și motocicleta va fi unde trebuie. Dacă sunteți nervoși, încercați să vă liniștiți înainte de a pleca la drum.
      Apoi evitați să intrați în conflicte cu conducătorii auto, în special de la lucruri minore.
      De multe ori se întâmplă atunci când facem pe justitiarii să nu mai fim atenți la ce se întâmplă în jurul nostru, lucru ce poate fi extrem de periculos cu consecințe majore pentru noi sau pentru cei din jur.
      Sigur, pe mulți o ieșire moto îi relaxează și-i calmează dacă sunt nervoși, dar țineți minte, asta se întâmplă atunci când ești concentrat 100% la drum, tocmai pentru că te deconectezi de la celelalte probleme.
      [embedded content]
      5.Evitați să plecați obosit la drum. Atunci când suntem obosiți, mintea funcționează mai lent și nu ia întotdeauna cele mai bune decizii. Cele mai multe accidente pe care le-am avut in iesirile noastre s-au intamplat când am plecat foarte de dimineata dupa ce noapte dinainte ne culcasem foarte tarziu sau mai rau nu dormisem mai deloc , plecand direct dupa serviciu, dupa o tura de noapte, dupa o nunta, etc.. Deși niciodată nu a fost vina noastră legal, posibil că dacă am fi fost mai odihniți, am fi apreciat mai bine momentele premergătoare accidentului sau poate am fi avut reflexe mai bune si am fi reușit să evităm momentele nedorite.
      Dacă sunteți pe drum și simțiți că vă ajunge oboseală, faceți o pauză scurtă.Noi de obicei,daca suntem obositi,după o bucată mai lungă de drum, facem o pauza de cafea si eventual ne punem sângele în mișcare făcând si niște genoflexiuni.

      6. Poziționarea motocicletei pe banda de deplasare ne poate scuti de multe probleme. Dacă pe circuit este indicat să iei curba cât mai strâns și să ieși larg, revenind cât mai repede pe accelerație, pe stradă lucrurile stau diferit. Mersul pe circuit oferă condiții optime de siguranță:nu există trafic din celălalt sens, calitatea asfaltului este constantă și de regulă cu o aderența mai bună decât pe stradă și de asemenea vizibilitatea în curbe este mai bună. Pe stradă putem jongla cu poziția noastră pe bandă de deplasare pentru a optimiza pe rând aceste aspecte în funcție de ce condiții întâlnim. De exemplu la o curbă strânsă pe stânga fără vizibilitate este indicat să vă poziționați pe treimea din dreapta a benzii pentru a mari vizibilitatea și aprecia mai bine dacă este o curbă largă sau strânsă.
      Ce ni s-a întâmplat să întâlnim destul de des pe serpentine și ar trebui să vă aduceți aminte în curbele strânse în zona de munte, este situația când din celălalt sens vine un camion/tir/autobuz, a cărui gabarit depășește marcajul dintre benzi. De aceea este bine să reduceți viteză și să virați mai târziu în astfel de curbe, după ce aveți o vizibilitate bună și puteți vedea ce este după colț.
      [embedded content]
      7. Schimbați și adaptați ritmul de mers atunci când tranzitați o localitate (fie sat sau oras). Ni s-a întâmplat destul de des cât timp mergem pe drumuri bune, virajate, bine asfaltate să întrăm într-un anumit ritm. Știți senzația când este concentrat 100% pe ceea ce faci, te simți una cu motocicleta și totul parcă se așează perfect. Apoi brusc trebuie să tranzitezi un sat care este mai lung. Parcă din dorința de a reveni la starea inițială, începem să ne grăbim, să parcurgem mai repede localitatea, uitând toate „pericolele” ce pândesc pe marginea drumului: șoferi care ies cu spatele din curte sau întorc pe linie continuă ca să parcheze în curte, copii care se joacă și scapă o minge în stradă sau mai rău aleargă după ea în stradă, animale lăsate libere, căruțe etc… D-asta este bine să ai oarece puțină disciplină interioară și în momentul când intri într-o localitate să reduci viteză și entuziasmul și să fii atent la tot ce se întâmplă in jurul tău.
      8. Mersul în grup este o artă, pe care și noi încă o învățăm. Sunt ieșiri care ne ies de minune și ieșiri în care ies scântei. De obicei problemele apar atunci când există în grup motocicliști cu experiențe diferite și cu motociclete din clase diferite. Situațiile periculoase ce pot apărea la mersul în grup sunt atunci când un rider este forțat să meargă peste capabilitățile lui. Fie unul dintre riderii mai experimentați merge tare și altora din grup le este greu să țină pasul, fie un rider, din varii motive rămâne în urmă și trage tare că să-i ajungă pe ceilalți.
      Indiferent că este vorba de skill-uri diferite sau de motociclete diferite, noi am reușit să evităm aceste situații, stabilind de la bun început niște puncte pe traseu de regrupare si incercand sa ramanem grupati cel putin in mini grupuri de cate doi motociclisti. Ne-a fost foarte utilă experiența de la #RideDacica unde am aflat foarte multe sfaturi pentru mersul în grup, care deși pot părea evidente, până atunci, până să vedem cât de folositoare sunt și cât de ușoară ne-au făcut viață pe drum,nu le foloseam.Ne-a fost foarte utila experienta de la #RideDacica unde am aflat foarte multe sfaturi pentru mersul in grup, care desi pot parea evidente, pana atunci, pana sa vedem cat de folositoare sunt si cat de usoara ne-au facut viata pe drum,nu le foloseam.
      9. Cursurile de perfecționare sunt un lucru destul de nou pentru marea parte a motocicliștilor din România. Există o mentalitate generală de genul „ce să mă învețe pe mine ăla, dacă eu mă dau de 5 sau 10 – 20 ani” sau „am făcut școală și am luat permisul, ce mai trebuie să învăț…”. Eu am făcut școală moto acum mai bine de 10 ani, într-o perioada foarte boemă și inconștientă, la modul că am intrat bou și am ieșit vacă, dar cu A-ul pe permis. Când am dat examenul la Brăila, îmi aduc aminte că plouă și eram singurul care dădea și de A și polițiștii au zis că dacă am luat sala este suficient, să nu ne mai complicăm.
      Acum, cel puțin în București, sunt școli moto care își dau interesul și fac o pregătire foarte bună pentru viitorii motocicliști. Însă proaspeții motocicliști trebuie să înțeleagă că pleacă de la aceea școală cu o bază minimă de cunoștințe, iar mai apoi fiecare poate evolua în timp, de unul singur, uneori pe propria piele la propriu sau o pot face mai rapid într-un mod organizat, primind ajutor specializat. Noi până acum am avut de învățat de fiecare dată când am interactionat cu instructori, fie că a fost vorba de RideX sau RiderAcademy la evenimentele organizate de BMW Motorrad sau Track & School Day-urile organizate de MotoEvolution Racing School, întotdeauna au fost sfaturi care ne-au prins bine.
      Pentru cealaltă categorie, autostiutorii, este mai greu de înțeles utilitatea acestor cursuri și de multe ori intră în conflict cu propriul orgoliul. Însă de multe ori ,după aceste cursuri, sunt oameni care ajung să realizeze că inloc de 10,15 sau 20 de ani de mers pe motocicletă, au de fapt același an, cu aceleași drumuri , repetat de 10 -15-20 de ori. Este o expresie pe care am auzit-o prima oară în filmul Why we ride și care mi-a ramas în minte, pentru că este suficient să te întâlnești o singură dată cu o situație nouă și să nu știi ce să faci, iar la cursurile de perfecționare exact pentru asta te pregătești.
      10. Ultimul lucru care cred eu că ne-a ajutat în sezonul trecut, a fost să încercăm lucruri noi. De la a merge cu genuri de motociclete cu care nu mai mersesem, schimbat vitezane cu adventure, nakeduri cu enduro, până la a avea parte de experiențe total diferite față de ce eram obișnuiți pe stradă.
      Simplul fapt că ieși la o tură cu un prieten și faceți schimb de motociclete între voi pentru câțiva kilometri te poate ajută să devii un motocilist mai bun fără să-ți dai seama. Faptul că încerci ceva nou care reacționează diferit față de ce eșți tu obișnuit îți mai îmbogățește bagajul de cunoștințe moto.
      Apoi mă refer la experiențe complet noi sau complet diferite, fie că vorbim de ieșiri enduro, track day-uri sau chiar ture organizate. Anul trecut a fost prima oară când am mers pe o motocicletă de enduro, am făcut o ieșire de câteva ore prin Dobrogea alături de EstBike Adventure și prima senzație, venind de pe stradă, a fost că eu nu știu să merg deloc pe motocicletă. Faptul că am urcat pe tot felul de coclauri, am învățat să cobor pante abrubte folosind frână spate intermitent, faptul că am simțit cum alunecă roată aia spate pe pietriș sau cum e să treci prin râuri, folosind o motocicletă cât se poate de basic, fără toate sistemele cu care te obișnuieșți pe stradă, au fost wow. Apoi experiența track dayurilor ne-a adus mult mai multă încredere pe stradă și contrar gândirii colective, ne-a făcut mult mai calmi și mai liniștiti pe stradă. Faptul că pe circuit vezi într-un mediu securizat care este senzația când reduci viteză de la peste 200Km/h și să iei o curbă strânsă cu 50Km/h sau poate chiar cum este să ratezi o curbă din cauza vitezei dar fără repercursiuni majore, doar ieșind un pic pe iarbă, îți stabilești niște repere foarte clare privind capabilitățile tale, ceea ce îți dă apoi încredere pe stradă. Personal am observat că de fiecare dată când m-am dus la un trackday cu motocicleta pe roți(old-school : am desurubat numărul,am dat jos oglinzile,tras un powertape si la joaca) , după o zi pe circuit, la întoarcerea spre casă, mă simțeam mult mai relaxat și mai fluient în mișcări pe stradă.
      [embedded content]
      Dacă mai aveți și alte sfaturi care ar prinde bine atât începătorilor cât tuturor motocicliștilor de pe străzile din România, nu ezitați să le menționați în comentarii.
      Continue Reading
      Articol preluat de pe motoroute.ro
×