Autentifica-te  
Urmăritori 0
  • postări
    57
  • comentarii
    0
  • vizualizări
    14.265

Dinamul si alternatorul

Autentifica-te  
Urmăritori 0
cristi 57

2.617 vizualizări

j%5B1%5D.JPGdinam cu releu
electronic
.
.
.

jjj_1_%5B1%5D.JPGalternator cu
releu incorporat
.
.
.

jj%5B1%5D.JPG adatare releu
electronic dacia
la nipra
.
.

Copy+of+jjj_1_%5B1%5D.JPGalternator
original
nipru
.
.

IMG_1932.JPG
Dupa aparitia si evolutia diodei a aparut si alternatorul, inlocuind dinamul care este mai limitat in a genera putere. Atat dinamul cat si alternatorul sunt generatoare de current, diferenta dintre ele fiind doar principiul de functionare. Astfel dinamul are excitatia pe stator, si produce curent continuu, alternatorul are excitatia pe rotor si produce curent alternativ, care este apoi redresat cu ajutorul unei punti cu diode. Din acest motiv alternatorul este mult mai robust si mai stabil in functionare, putand genera curenti mai mari decat dinamul (350 – 900W), avand 3-4 infasurari pe stator. Datorita faptului ca dinamul utilizeaza si remanenta magnetica a rotorului, necesita un curent de excitatie mai mic in comparatie cu alternatorul, deasemeni poate genera curent si fara ajutorul curentului de excitatie, din acest motiv atunci cand ramai fara curent la baterie, motocicleta cu dinam, poate fii pornita prin inpingere. Releul de incarcare este mecanic sau electronic si are rol de a stabiliza tensiunea la valoarea nominala de 14V. Releul mecanic poate fii inlocuit cu succes de catre unul electronic, avand avantajul fiabilitatii marite si precizia stabilizarii eliminand uzurile mecanice si variatiile datorate temperaturii. Am atasat schemele de principiu ale dinamului si a celor doua modele de alternatoare, cel cu releu regulator extern, respectiv cel cu releu incorporat.Precautii: In functionare generatoarele produc varfuri de inalta tensiune de scurta durata, aceste “spaicuri” sunt preluate(taiate) de catre bateria de acumulator. Din acest motiv nu lasati niciodata motorul sa functioneze cu bateria deconectata - in special daca aveti sisteme electronice. Tensiunea de incarcare este buna daca se afla in plaja 13,6 - 14,5 V la o turatie mai mare de 1500 rot/min. Teoretic si la ralanti alternatorul v-a produce curent, datorita raportului dintre fulii. Puterea maxima este generata la peste 3500 rot/min.Verificarea alternatorului la nipa se face initial printr-un control vizual: starea rulmentilor, lipituri, izolatii, suprafete de contact curate, starea periilor rotorului, arcurile periilor, etc. Apoi cu un multimetru se verifica impedanta rotorului (9-11 ohmi); impedanta infasurarilor statorului(0,03-0,1 ohmi); intre capetele tuturor bobinelor si masa sa nu fie nici o rezistenta. Puntea cu diode se verifica deconectata (capetele statorului decuplate)masurand fiecare dioda in ambele sensuri. Daca utilizati un regulator electronic se adauga 3 diode 1N4001-4007, prin cositorire, cate una pe fiecare legatura a statorului, conform schemelor anexate, pentru ca becul de control al incarcarii sa functioneze. Lipiturile se fac dupa o cositorirea prealabila a capetelor, suprafata sa fie minim de 5 ori diametrul sarmei. Fludorul care este usor casant, in timp inbatraneste, crapa din cauza vibratiilor, mai durabil fiind aliajul de instalatii sanitare. Regulatorul pe care l-am testat cu succes este cel de Dacia care este accesibil, fiabil si ieftin. Inca un amanunt: se vede ca la adaptarea releului, initierea excitatiei se face prin becul de control. Arderea becului impiedica aceasta initiere, acest incident insa este semnalat prin neaprinderea becului la punerea contactului.
Am intalnit un defect mai greu de detectat: scurtcircuit intre spirele rotorului, defect care m-a chinuit ceva pana l-am depistat. Am rezolvat-o prin inlocuirea rotorului. Rebobinarea nu a tinut mai mult de-o saptamana(executie proasta – impregnare fara vid si echilibrare dinamica: ioc – reparatie facuta la o cooperativa de bobinaj). Depistarea acestui scurtcircuit am facut-o prin comparatie cu alt rotor bun, masurind trecerea unui curent alternativ de la un transformator de sonerie. Tensiunea fiind de 8 V, curentul de cca 0,72 A iar impedanta de 11 ohmi (valori de referinta). Spirele in scurtcircuit afecteaza fluxul magnetic, v-a creste sensibil curentul de alimentare. Acest test poate fii facut doar cu un curent alternativ.
5039123106874565242-583399246550451991?l


Sursa

Autentifica-te  
Urmăritori 0


0 comentarii


Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!


Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.


Autentificare