Mergi la conţinut
Autentifica-te  
  • postări
    57
  • comentarii
    0
  • vizualizări
    14.643

Pistonul - (nefinalizat)

Autentifica-te  
cristi 57

427 vizualizări

Alezajul pentru bolt este decalat (0,5-1,5mm) spre stânga axei cilindrului în sens opus celui de rotaţie a motorului pentru reducerea cuplului de basculare a pistonului şi micşorarea bătăilor acestuia pe cilindrii. Acest decalaj frange linia dreapta(imaginara) formata de piston-biela-vilbrochen, divizand forta pistonului in doua directii, facilitand impingerea catre inainte a vilbrochenului inca din PMS

Toate aceste cerinte le satisfac in conditii bune aliajele de aluminiu. În constructia de automobile se utilizeazã, uneori, si pistoane din fontã; spre deosebire de acestea, pistoanele din aliaje de aluminiu au o masã de aproape 2,5 ori mai micã, si o conductibilitate termica mult mai mare (de 3-4 ori). Datoritã coeficientului de dilatare liniarã mãrit, este necesara executarea unor jocuri mai mari între peretii cilindrilor si pistoanele de aluminiu.

Pentru mãrirea durabilitãtii, dupã prelucrare, pistoanele din aliaje de aluminiu se supun unor tratamente termice, care le ridicã caracteristicile mecanice. Uneori, se practicã protejarea suprafetelor exterioare prin cositorire, grafitare sau eloxare cu un strat poros care retine uleiul si mãreste rezistenta la uzura. O mare atentie trebuie acordatã masei pistoanelor, deoarece diferentierea în greutate a acestora poate sã conducã la neechilibrarea motoarelor policilindrice. De aceea, înainte de montare, pistoanele se sorteazã pe grupe, abaterile masei acestora în cadrul fiecarei set trebuie sã nu depãseascã 5g.

Capul pistonului

Capul pistonului poate avea diferite forme - planã, concavã sau bombatã - în functie de rolul pe care îl are în constructia camerei de ardere a motorului. Cea mai mare rãspândire o au pistoanele cu capul cu suprafata planã, ele încãlzându-se cel mai putin în timpul functionãrii motorului(datorita suprafetei minime) si fiind mai usor de executat.

Capul pistoanelor la unele motoare în doi timpi au prevãzutã o proeminentã (deflector) pentru ghidarea amestecului carburant în procesul de admisie si de evacuare a gazelor arse. Capul pistoanelor la motoarele Diesel are cele mai diferite forme. La acestea, pentru a le spori rezistenta, partea inferioarã a pistoanelor este prevãzutã cu nervuri de rigidizare.

Capul pistonului lucreazã la temperaturi mai ridicate dacât mantaua, rezultã cã si dilatarea în aceste regiuni va fi diferitã, de aceea, corpul pistonului se strunjeste conic cu diametrul capului mai mic cu 0,5-0,6mm la pistoanele cilindrice din aluminiu cu tãietura in manta, iar pentru pistoanele eliptice, diferenta este de 0,2mm în dreptul axei mici si de 0,4-0,5mm în dreptul axei mari.

Corpul pistonului

Corpul pistonului are peretii laterali îngrosati pentru dispunerea canalelor pentru segmenti. Canalele superioare servesc pentru montarea segmentilor de compresiune, care au rolul de a asigura etanseitatea si de a transmite cãldura peretilor cilindrilor. Canalele inferioare sunt pentru segmentii de ungere. În zona (brâul) canalelor pentru segmentii de ungere sunt practicate o serie de orificii, care servesc la scurgerea uluiului adunat de segmenti de pe peretii cilindrului. Numarul segmentilor depinde de presiunea gazelor in cilindrul motorului si de frecventa de rotatie a arborelui cotit. De obicei, la pistoanele motoarelor cu carburator, se monteaza 2-4 segmenti , iar la pistoanele motoarelor Diesel, 3-5 segmenti. Astfel, pistoanele motoarelor autoturismelor Dacia 1300 sunt prevazute cu 3 segmenti, iar cele ale motoarelor autoturismelor ROMAN-DIESEL cu patru segmenti.

Umerii pistonului

Umerii (bosajele) se executã sub forma unor adaosuri orientate spre interiorul pistonului în ale caror orificii se monteaza boltul pistonului care realizeazã legãtura acestuia cu biela.

În scopul reducerii jocului, la pistoanele din aliaj de aluminiu se introduc unele insertii compensatoare confectionate din metal cu coeficient mic de dilatare liniara. Aceste metale pot fi invarul (un otel cu continut maxim de 37% nichel) sau diferite oteluiri de calitate. Astfel, pistoanele motorului SR-211 sunt prevãzute cu compensatoare din otel carbon sub formã de plãcute încorporate in zona umerilor pistonului înca de la turnare. Plãcutele si aliajul de aluminiu lucreazã ca o lama bimetalicã astfel încat la încalzire sistemul se curbeaza foarte putin, cresterea diametrului prin dilatare fiind mult redusã în comparatie cu pistonul fãrã insertie de plãcute, jocul dintre fustã si cilindru reducându-se la 0,012-0,024mm.

Fusta pistonului

Fusta ghideazã pistonul în miscarea sa în cilindru si contribuie la uniformizarea presiunii pe peretii cilindrului. Lungimea pãrtii de ghidare a pistonului depinde de mãrimea eforturilor de apãsare lateralã si se alege astfel încat sã se obtinã valori admisibile ale presiunii specifice.

Ca urmare a încalzirii neuniforme a pistonului pe toata lungimea lui, si dilatarea sa este neuniforma. Astfel, deformatiile mari apar in regiunea capului pistonului. Din aceastã cauzã, diametrul capului pistonului este prin constructie mai mic decât al fustei, astfel încat jocul dintre piston si cilindru in zona superioarã este de 0,3-0,8mm, iar in zona inferioarã 0,05-0,8mm. Pentru a se preîntâmpina eventuala întepenire a pistonului prin încalzire, precum si aparitia bãtãilor în cazul unor jocuri mãrite între piston si cilindru, fusta este prevazutã cu o tãietura în forma de T sau U orientatã oblic sau dupã generatoarea corpului pistonului. Tãietura are rolul de a spori elasticitatea fustei pistonului în deplasarea sa si de a compensa diferentele de dilatare de-a lungul cilindrului. În acelasi scop, fusta unor pistoane se executa ovalã (elipticã) cu axa mare a elipsei perpendicularã pe axa boltului. Dimensiunea pistonului masuratã în lungul axei boltului se executã cu 0,15-0,30mm mai micã decât cea masuratã în directia perpendicularã.

5039123106874565242-2862118755583352535?

Sursa

Autentifica-te  


0 comentarii


Recommended Comments

Nu există comentarii.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare

×