Mergi la conţinut

pelerinul

Membri
  • Conţinut

    199
  • Membru din

  • Ultima vizită

  • Days Won

    2
  • Online

    9d 1h 25m 53s

Reputation Activity

  1. Like
    pelerinul got a reaction from Dan @ Popescu in F650ST 1997 enduro   
    din august 2016, multumesc si bafta!
     
  2. Like
    pelerinul got a reaction from XXergiu 13 in POZELE MEMBRILOR ACESTUI FORUM!   
    eu si mandra mea

  3. Like
    pelerinul reacted to green.kecske in Jawa 500 Ohc - Cenuşăreasa Regimului Comunist   
    După război, comuniştii au naţionalizat Jawa, dar cu o ultimă zvâcnire, producătorul ceh a scos o motocicletă non-comunista: 500 OHC.
     

     
    Istoria motociclismului are multe "Cenuşărese". Una dintre acestea este Jawa, companie fondată în perioada interbelică şi care, într-o scurtă perioadă, şi-a făcut un renume prin performanţe şi fiabilitate. După al Doilea Război Mondial fabrica a fost naţionalizată de comunişti, dar până să intervină sistemul producţiei planificate, cehii aveau să scoată o ultimă capodoperă: JAWA 500 OHC.
     

     
    Lansat în 1952, probabil cu acceptul unui nomenclaturist pasionat de motociclete, 500 OHC era o motocicletă deosebita pentru acea vreme. Motorul era derivat din cel pe care îl foloseau echipele de curse, iar "bicileta" era derivată din cea de la Ogar (producător pe care Jawa l-a înglobat după naţioanlizare).
     

     
    Bicilindrul de 500 cmc avea distribuţie cu arbore în chiulasă într-o perioadă în care cei mai mari producători mondiali nu foloseau aşa ceva nici măcar la curse. Mai mult, construcţia era de tip monobloc, cu transmisia în acelaşi carter. Ambreiajul avea o acţionare semiautomată, folosită mai apoi şi pe modelele de 350 cmc în doi timpi. Puterea dezvoltată era de 26 CP, iar viteza maximă era de 145 km/h. Performanţele erau limitate de accesul la componente vestice şi aliaje "exotice".
     

     
    În 1958, Jawa 500 OHC este scoasă din producţie. Se spune că motorul era prea costisitor prin comparaţie cu cele în doi timpi, dar nu este deplasat să credem că poate conducerea comunistă a considerat că este o motocicletă "prea burgheză".
     

     
    După 1958, Jawa s-a concentrat pe motoare bicilindrice în doi timpi, motiv pentru care în anii '90, după căderea cortinei de fier, producătorul ceh a început să dispară în negura istoriei. După 2004, Jawa a dezvoltat un cruiser cu motor Rotax 650, însă acesta nu a avut priză la public din mai multe motive.
     
     
×