aproape totul in cateva randuri.
1. Scoala moto
In primul rand trebuie sa-ti alegeti o scoala. Fiecare instructor/scoala are fanii sai - actuali motociclisti care acum se jura ca au invatat de la profesionisti - dar si oameni care sunt de parere ca ar fi invatat mai bine daca ar fi facut scoala moto cu un instructor de canto. Pana la urma e o chestiune de comunicare - nu oricare doi oameni se inteleg bine, desi luati separati sunt agreabili.
Pe langa instructor, este foarte importanta motocicleta pe care se va desfasura procesul; este de preferat o motocicleta cat mai noua, usoara si bine intretinuta. Cei mai vechi au facut scoala pe IJ (autorul), Minsk, MZ, etc si in prezent se descurca bine pe motociclete mai noi si mai puternice. Acum se pot gasi locuri unde se poate face scoala pe Suzuki GS 500, Marauder, Honda CBR, Hornet, etc.
2. Acte si avize
Aviz psihologic - mergi la orice cabinet psihologic cu cateva zeci de lei in buzunar. Ai grija sa dormi bine in noaptea dinainte.
Analize medicale - intra in prima policlinica sau spital si intreaba de analize medicale pentru scoala de soferi. Sunt slabe sanse sa nu se poat face acolo setul de analize; daca totusi ai asemenea ghinion, incearca la urmatoarea policlinica.
Cazier - mergi la sectia de politie de care apartii. Dureaza intre cateva ore si cateva saptamani, in functie de mai multi factori (daca esti nascut in acelasi judet, daca platesti taxa de urgenta, daca esti intr-un judet naspa, etc). Unele scoli nu te obliga sa-l ai chiar din prima zi, dar e bine sa mergi la politie cat mai din timp.
Buletin de identitate, un set de fotografii tip permis, ceva bani si mergi la scoala.
3. Scoala
In principiu trebuie sa te prezinti la doua cursuri de pregatire. Cursul de legislatie, la care esti obligat sa mergi - desi personal nu stiu pe nimeni care sa se fi prezentat la el - si cursul practic - orele de mers prin poligon printre jaloane.
La majoritatea scolilor singurul lucru pe care-l vei invata este sa executi corect proba din poligon. Filmuletul de mai jos explica mult mai bine ce trebuie sa faci:
La alte scoli vei invata efectiv sa mergi. Cum sa ataci o curba, cum sa franezi, cum sa cazi (doar teorie) si alte lucruri extrem de utile.
Ba chiar vei iesi in trafic cu instructorul in spate.
4. Inscrierea pentru examen
Iei toate actele de la pasul doi, mai iei si de la instructor cateva hartii cum ca ai facut scoala si esti apt. Treci pe la un CEC, platesti o taxa de permis (de vreo 68 de lei). Apoi treci pe la Administratia financiara sau primarie, platesti 5 lei pentru taxa de examen.
Cu toate hartiile in mana te duci la politie sa te inscrii. In functie de noroc, vei gasi sau nu coada. In general proba teoretica se da pe loc, dar se poate sa fii programat pentru o anumita data. Deasemenea iti vor comunica data si ora la care sa te prezinti la traseu.
5. Examinarea teoretica
Daca nu inveti, nu treci. Examinarea e relativ simpla. Daca ai citit si inteles legea ar trebui sa reusesti sa raspunzi la macar 22 din cele 26 de intrebari. E bine sa-ti cumperi o carte de chestionare si sa rezolvi cat mai multe, pentru a avea antrenament.
Tehnic, examinarea se intampla in fata calculatorului dotat cu touch screen. Alegi variantele de raspuns corecte (atentie, pot fi intrebari cu doua sau trei variante corecte) si treci la urmatoarea intrebare.
Daca totusi nu reusesti sa raspunzi corect la 22 de intrebari, vei fi declarat respins si vei putea sa fii reexaminat dupa 14 zile lucratoare.
Iar daca ai deja permis (orice categorie) si pici sala, nu ti se suspenda permisul.
6. Traseul
Dupa ce ai fost declarat admis, te prezinti in poligon la data stabilita. Executi ce ai tot exersat in timpul scolii si gata. Ai permis.
Daca pici, reiei examinarea dupa 14 zile lucratoare. Adica si sala.
Succes!
sursa:motociclism.com
P.S cum scap de fundalul asta?spre final nu stiu cum disparu...
cu respect.
styuk