Mergi la conţinut

Tiberiu Troia

Prieteni
  • Conţinut

    179
  • Membru din

  • Ultima vizită

    Niciodată
  • Days Won

    1
  1. Standul BMW la EICMA 2017

    Ca de fiecare dată, standul BMW la EICMA 2017 a găzduit lansarea în premieră a unor modele noi, dintre care vedeta evenimentului, K1600 Grand America, se adresează pieței americane. EICMA este cea mai importantă expoziție de motociclete din Europa și mulți specialiști afirmă că a devenit cea mai importantă manifestare de profil pe plan mondial. La acest eveniment, parcă pentru a sărbători rezultatul spectaculos care se anticipează pentru 2017, cel care a prezentat noile modele a fost chiar Președintele BMW Motorrad, domnul Stephan Schaller. Președintele BMW Motorrad, domnul Stephan Schaller, prezentând scuterul C400X În ultimii șase ani, compania a înregistrat un progres constant, reușind noi recorduri ale vânzărilor, iar în 2017, numărul de unități vândute până în octombrie a depășit rezultatul anului precedent, deci va fi înregistrat cel de-al șaptelea an record consecutiv. Manifestând un interes justificat pentru piața americană, cea de-a doua în vânzările firmei, cu peste 12.000 unități, după Germania și poate cea mai importantă din punct de vedere strategic, BMW a prezentat principala noutate a sezonul 2018, un tourer dezvoltat pe platforma modelului K1600B, numit Grand America, a cărui fișă tehnică o puteți găsi aici. BMW K1600 Grand America Premierele au continuat cu două modele din categoria motocicletelor de aventură, F750GS, respectiv F850GS cc, completând gama modelelor GS, una dintre cele mai puternice game ale producătorului german, motocicletele fiind disponibile și în variantă limitată, pentru cei cu carnet de conducere categoria A2. Fișele tehnice ale celor două modele noi pot fi găsite aici. BMW F 750 GS și F 850 GS În fine, în încercarea de a acoperi toate categoriile solicitate în ultimul timp, în standul BMW la EICMA 2017 a fost lansat primul scuter cu capacitatea cilindrică sub 500 CC, modelul C400X, de doar 350 cc, scuter destinat celor care doresc să folosească zilnic un vehicul ușor, adresându-se și celor cu carnet categoria A2. Materialul filmat a fost prezentat în rubrica moto a emisiunii La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 18 noiembrie 2017 și de Digi Sport 1 duminică 19 noiembrie. Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  2. Sport Glide este ultimul model din gama Softail lansată de Harley-Davidson în vara acestui an. Exact atunci când toată lumea credea că noua gamă Softail prezentată publicului cu câteva luni în urmă a arătat tot ce se putea prin cele opt noi modele, domnul Mark McAllister, Vice Președinte și Managing Director Harley-Davidson pentru piețele internaționale, a făcut public faptul că firma intenționeaza să producă nu mai puțin de 100 de modele noi în următorii zece ani, primul din această serie fiind Sport Glide, noul model din Gama Softail. Motocicleta a fost adusă în fața celor prezenți la conferința de presă de una dintre vedetele rock ale scenei americane, Gilby Clarke, chitaristul de la Guns N’ Roses, îndrăgostit încă din copilărie de motocicletele Harley-Davidson. Gilby Clarke, chitaristul de la Guns N’ Roses și noul Harley-Davidson Sport Glide Alături de el a intrat pe scenă unul dintre cei mai cunoscuți piloți de motociclism viteză din Marea Britanie, Shakey Byrne, de 6 ori Campion BSB, om pe care nu l-aș fi văzut niciodată pe o astfel de motocicletă, dar care a declarat că merge pe stradă numai pe astfel de modele. Cu această ocazie, Brad Richards, Vice Președinte al departamentului Design, unul dintre părinții spirituali ai acestui model, a declarat: “Sport Glide prezintă influența designului Harley-Davidson într-un mod foarte contemporan. La noul model de carenă, de exemplu, puteți vedea influența carenei devenită emblemă a modelelor turing H-D, dar este tăiată pentru a crea o formă mai compactă și sportivă. Proiectul Sport Glide ne-a oferit ocazia unică de a folosi o jantă direcțională, prima de acest fel instalată de fabrică pe un model non-CVO. Spițele pleacă din butuc către jantă dând senzația de mișcare chiar și atunci când Sport Glide este parcat. Ideea de mișcare este întărită de forma carenei și a cutiilor laterale și chiar de finalul tăiat al eșapamentelor.” Pe noul model, ca și pe celelalte modele din gama Softail 2018, este folosit motorul Milwaukee Eight în varianta de 107 inch cubici (1753 cc), care produce un cuplu maxim de 146 Nm la 2750 rpm, totul instalat pe noul cadru Softail, având o furcă hidraulică inversată produsă de Showa și un amortizor reglabil pe spate. Descris de producător ca un cruiser personalizat de fabrică, Sport Glide are câteva dotări moderne, priza USB, far cu tehnologie LED și pornire fără cheie, cutiile laterale beneficiind de un sistem de demontare rapidă, pentru folosința de zi cu zi mai facilă. Modelul Sport Glide va fi disponibil în rețeaua dealerilor autorizati la începutul anului viitor și va putea fi comandat la magazinul Harley-Davidson București, singurul dealer autorizat din România. Dacă vreți să aflați mai multe detalii despre Harley-Davidson și activitatea companiei în România, mai jos puteți găsi articole postate recent. Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  3. Sport Glide este ultimul model din gama Softail lansată de Harley-Davidson în vara acestui an. Exact atunci când toată lumea credea că noua gamă Softail prezentată publicului cu câteva luni în urmă a arătat tot ce se putea prin cele opt noi modele, domnul Mark McAllister, Vice Președinte și Managing Director Harley-Davidson pentru piețele internaționale, a făcut public faptul că firma intenționeaza să producă nu mai puțin de 100 de modele noi în următorii zece ani, primul din această serie fiind Sport Glide, noul model din Gama Softail. Motocicleta a fost adusă în fața celor prezenți la conferința de presă de una dintre vedetele rock ale scenei americane, Gilby Clarke, chitaristul de la Guns N’ Roses, îndrăgostit încă din copilărie de motocicletele Harley-Davidson. Gilby Clarke, chitaristul de la Guns N’ Roses și noul Harley-Davidson Sport Glide Alături de el a intrat pe scenă unul dintre cei mai cunoscuți piloți de motociclism viteză din Marea Britanie, Shakey Byrne, de 6 ori Campion BSB, om pe care nu l-aș fi văzut niciodată pe o astfel de motocicletă, dar care a declarat că merge pe stradă numai pe astfel de modele. Cu această ocazie, Brad Richards, Vice Președinte al departamentului Design, unul dintre părinții spirituali ai acestui model, a declarat: “Sport Glide prezintă influența designului Harley-Davidson într-un mod foarte contemporan. La noul model de carenă, de exemplu, puteți vedea influența carenei devenită emblemă a modelelor turing H-D, dar este tăiată pentru a crea o formă mai compactă și sportivă. Proiectul Sport Glide ne-a oferit ocazia unică de a folosi o jantă direcțională, prima de acest fel instalată de fabrică pe un model non-CVO. Spițele pleacă din butuc către jantă dând senzația de mișcare chiar și atunci când Sport Glide este parcat. Ideea de mișcare este întărită de forma carenei și a cutiilor laterale și chiar de finalul tăiat al eșapamentelor.” Pe noul model, ca și pe celelalte modele din gama Softail 2018, este folosit motorul Milwaukee Eight în varianta de 107 inch cubici (1753 cc), care produce un cuplu maxim de 146 Nm la 2750 rpm, totul instalat pe noul cadru Softail, având o furcă hidraulică inversată produsă de Showa și un amortizor reglabil pe spate. Descris de producător ca un cruiser personalizat de fabrică, Sport Glide are câteva dotări moderne, priza USB, far cu tehnologie LED și pornire fără cheie, cutiile laterale beneficiind de un sistem de demontare rapidă, pentru folosința de zi cu zi mai facilă. Modelul Sport Glide va fi disponibil în rețeaua dealerilor autorizati la începutul anului viitor și va putea fi comandat la magazinul Harley-Davidson București, singurul dealer autorizat din România. Dacă vreți să aflați mai multe detalii despre Harley-Davidson și activitatea companiei în România, mai jos puteți găsi articole postate recent. Test și prezentare Harley-Davidson Street Bob model 2018 – varianta video Harley-Davidson a lansat gama Softail 2018 Harley-Davidson Softail Slim S 2017 test – English subtitles Talking to Brad Richards, Harley-Davidson Styling Creative Design Director Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  4. Cea de-a 51-a ediție a cursei moto GP Macau a fost oprită după șase tururi ca urmare accidentul grav suferit de pilotul britanic Dan Hegarty, care și-a pierdut viața în drum spre spital. Organizată pentru automobile încă din anul 1954, cursa din Macau, desfășurată pe un traseu stradal, a început să găzduiască clasă pentru motociclete începând din 1967, devening repede una dintre cursele favorite ale piloților britanici, datorită asemănării cu competițiile desfășurate în Irlanda, Țara Galilor și în Insula Man. În acești 50 de ani, toți marii piloți britanici au luat startul pe cest circuit, cei mai cunoscuți dintre ei trecându-și numele pe lista învingătorilor. Michael Rutter cu opt curse câștigate este pilotul cu cele mai multe victorii, pe lista câștigătorilor aflându-se nume celebre: Mick Grant, Ron Haslam, Kevin Schwantz, Robert Dunlop, Carl Fogarty, John McGuinness sau Stuart Easton. Pilot cu mare experiență în cursele de pe Insula Man, competiții la care numai în anul 2016 a luat startul în nouă curse, Dan Hegarty se afla la a doua participare la cursa Grand Prix Macau, terminând cursa din 2016 pe locul 16. Circuitul din Macau este diferit de toate celelalte circuite stradale, având parapeți metalici pe toată lungimea unui tur, spațiile de fugă, care se regăsesc pe orice alt traseu, lipsind cu desăvârșire. În aceste condiții, incidente de cursă obișnuite, care nu se soldează cu accidentări în alte părți, se transformă aici în accidente cu urmări grave. Daniel Hegarty, pilotul de 31 de ani din Nottingham, membru al echipei Topgun Racing Honda, a căzut în turul șase și a lovit parapetul de pe marginea traseului, pierzându-și casca de protecție. Cursa a fost întreruptă imediat cu steag roșu, pilotul a fost transportat la spital, dar, din păcate, nu s-a mai putut face nimic. Câștigător al cursei a fost declarat Glenn Irvin, în urma clasamentului primelor cinci ture, dar victoria nu a fost sarbatorită, întreaga lume a sportului cu motor din Marea Britanie fiind îndoliată, atât piloții cât și organizatorii cursei transmițând condoleanțe familiei pilotului. Ultimul accident grav a avut loc în 2012, când pilotul portughez Luis Carreira și-a pierdut viața în timpul calificărilor. Dacă vreți să aflați rezultatele cursei desfășurate anul trecut, puteți găsi mai jos articolul postat cu acea ocazie. Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  5. Cea de-a 51-a ediție a cursei moto GP Macau a fost oprită după șase tururi ca urmare accidentul grav suferit de pilotul britanic Dan Hegarty, care și-a pierdut viața în drum spre spital. Organizată pentru automobile încă din anul 1954, cursa din Macau, desfășurată pe un traseu stradal, a început să găzduiască clasă pentru motociclete începând din 1967, devening repede una dintre cursele favorite ale piloților britanici, datorită asemănării cu competițiile desfășurate în Irlanda, Țara Galilor și în Insula Man. În acești 50 de ani, toți marii piloți britanici au luat startul pe cest circuit, cei mai cunoscuți dintre ei trecându-și numele pe lista învingătorilor. Michael Rutter cu opt curse câștigate este pilotul cu cele mai multe victorii, pe lista câștigătorilor aflându-se nume celebre: Mick Grant, Ron Haslam, Kevin Schwantz, Robert Dunlop, Carl Fogarty, John McGuinness sau Stuart Easton. Pilot cu mare experiență în cursele de pe Insula Man, competiții la care numai în anul 2016 a luat startul în nouă curse, Dan Hegarty se afla la a doua participare la cursa Grand Prix Macau, terminând cursa din 2016 pe locul 16. Circuitul din Macau este diferit de toate celelalte circuite stradale, având parapeți metalici pe toată lungimea unui tur, spațiile de fugă, care se regăsesc pe orice alt traseu, lipsind cu desăvârșire. În aceste condiții, incidente de cursă obișnuite, care nu se soldează cu accidentări în alte părți, se transformă aici în accidente cu urmări grave. Daniel Hegarty, pilotul de 31 de ani din Nottingham, membru al echipei Topgun Racing Honda, a căzut în turul șase și a lovit parapetul de pe marginea traseului, pierzându-și casca de protecție. Cursa a fost întreruptă imediat cu steag roșu, pilotul a fost transportat la spital, dar, din păcate, nu s-a mai putut face nimic. Câștigător al cursei a fost declarat Glenn Irvin, în urma clasamentului primelor cinci ture, dar victoria nu a fost sarbatorită, întreaga lume a sportului cu motor din Marea Britanie fiind îndoliată, atât piloții cât și organizatorii cursei transmițând condoleanțe familiei pilotului. Ultimul accident grav a avut loc în 2012, când pilotul portughez Luis Carreira și-a pierdut viața în timpul calificărilor. Dacă vreți să aflați rezultatele cursei desfășurate anul trecut, puteți găsi mai jos articolul postat cu acea ocazie. Peter Hickman câştigă cea de-a 50-a ediţie a cursei Macau GP Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  6. YXZ1000R, modelul de top al uneia dintre cele mai spectaculoase categorii de vehicule recreaționale produse de Yamaha, a fost prezentat pe circuitul de la Ciolpani. Încă de la apariția modelului sportiv din gama Side-by-Side speram să pot avea ocazia să testez o astfel de jucărie exclusivistă, dar șansele erau mici. Tocmai atunci când părea că un astfel de eveniment nu va avea loc niciodată în România, firma Motodynamics, importator oficial Yamaha în România, a ținut să surprindă pe toată lumea și a adus un YXZ1000R pentru a fi prezentat dealerilor și reprezentanților presei de specialitate. Evenimentul a avut loc la Ciolpani, unde frații Adrian și Julian Răduță, gazde primitoare ca de fiecare dată, s-au ocupat de primirea invitaților, de amenajarea cortului pentru prezentarea tehnică, de amenajarea unui circuit special cu două porțiuni, una pentru toată lumea și cea de-a doua mai denivelată, de pregătirea tehnică și eventualele reparații. Julian Răduță gata de intervenții tehnice Și, pentru ca oferta să fie completă, Adrian Răduță a avut grijă să instruiască personal pe toți cei care au dorit să testeze vehicolul pe circuit. Mai rar să fii instruit, plimbat și, la nevoie depanat, de cel mai titrat campion din motocrosul românesc… Adrian Răduță, pilot de lux la testul modelului YXZ1000R Jucăria merge incredibil și, până nu mergi cu ea, nu-ți vine să crezi cât pot îndura acele amortizoare și cât de bine lucrează pe teren accidentat. Înghesuială mare, pentru că nu ai ocazia să mergi în orice zi cu o astfel de mașină de teren de 25.000 Euro, pe care poți s-o hingherești cum vrei, fără să te intereseze ca poți să mai strici câte ceva. Din respect pentru efortul făcut de colegii de la Yamaha România și de frații Răduță și colegii lor de la Ciolpani, nu voi comenta evoluția celor care au testat YXZ1000R, dar inițiativa merită toate laudele. . Eu nu am testat jucăria, dar o voi face săptămâna viitoare și vă voi împărtăși impresiile. Fisa tehnică a produsului poate fi găsită pe pagina oficială Yamaha, în acest link. Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  7. YXZ1000R, modelul de top al uneia dintre cele mai spectaculoase categorii de vehicule recreaționale produse de Yamaha, a fost prezentat pe circuitul de la Ciolpani. Încă de la apariția modelului sportiv din gama Side-by-Side speram să pot avea ocazia să testez o astfel de jucărie exclusivistă, dar șansele erau mici. Tocmai atunci când părea că un astfel de eveniment nu va avea loc niciodată în România, firma Motodynamics, importator oficial Yamaha în România, a ținut să surprindă pe toată lumea și a adus un YXZ1000R pentru a fi prezentat dealerilor și reprezentanților presei de specialitate. Evenimentul a avut loc la Ciolpani, unde frații Adrian și Julian Răduță, gazde primitoare ca de fiecare dată, s-au ocupat de primirea invitaților, de amenajarea cortului pentru prezentarea tehnică, de amenajarea unui circuit special cu două porțiuni, una pentru toată lumea și cea de-a doua mai denivelată, de pregătirea tehnică și eventualele reparații. Julian Răduță gata de intervenții tehnice Și, pentru ca oferta să fie completă, Adrian Răduță a avut grijă să instruiască personal pe toți cei care au dorit să testeze vehicolul pe circuit. Mai rar să fii instruit, plimbat și, la nevoie depanat, de cel mai titrat campion din motocrosul românesc… Adrian Răduță, pilot de lux la testul modelului YXZ1000R Jucăria merge incredibil și, până nu mergi cu ea, nu-ți vine să crezi cât pot îndura acele amortizoare și cât de bine lucrează pe teren accidentat, astfel că a fost înghesuială mare, pentru că nu ai ocazia să mergi în orice zi cu o astfel de mașină de teren care costră 25.000 Euro. Din respect pentru efortul făcut de colegii de la Yamaha România și de frații Răduță și colegii lor de la Ciolpani, nu voi comenta evoluția celor care au testat YXZ1000R, dar inițiativa merită toate laudele. . Eu nu am testat jucăria, dar o voi face săptămâna viitoare și vă voi împărtăși impresiile. Fisa tehnică a produsului poate fi găsită pe pagina oficială Yamaha, în acest link. Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  8. Prezentare Moto Guzzi V7 III Racer – varianta video

    Pe Moto Guzzi V7 Racer am regăsit plăcerea mersului pe o motocicletă fără electronică, fără moduri de livrare a puterii, așa cum știam eu motocicletele cu mulți ani în urmă. [embedded content] Nici nu e de mirare că noul model, cea de-a treia generație a modelului V7 Racer produs de Moto Guzzi, nu are sisteme electronice. La cei 52 CP obtinuți prin creșterea puterii cu 10% față de generația anterioară, nu se justifică instalarea sistemelor electronice moderne, performanțele fiind mult inferioare celor oferite de motoarele performante ale momentului. Pe de altă parte, cine își cumpără un café racer ca să alerge ca disperatul cu ea ? Nu pentru că motocicleta n-ar merge. Dacă chiar vrei, poți poliza scărițele pe viraje, dar nu acesta este scopul pentru care cineva ar cumpăra o astfel de motocicletă, ci pentru povestea motorului, pentru legenda care însoțește numele firmei, pentru izul de vechi și pentru aspectul retro al motocicletei. Motorul V7 produs ca urmare a unei întâmplări a devenit o emblemă a companiei, și pe baza acestei rețete tehnice au fost dezvoltate mai târziu versiunile V9, V11 și foarte recent V85. Iar dacă performanțele motorului pot dezamăgi pe cei care așteaptă de la o motocicletă putere și viteză, formele create de designerii italieni pot constitui un exemplu de “așa da” atunci când vorbim de o motocicletă retro. Poate că nu aș fi avut ocazia să testez singura motocicletă V7 III Racer din România, firma Moto Guzzi fiind reprezentată cu întreruperi, dar am fost sprijinit de prietenul meu Mircea, căruia îi mulțumesc și pe această cale și de reprezentanții firmei The Bike Hub, cea care a preluat recent distribuția produselor tuturor firmelor înglobate în trustul Piaggio. . Materialul filmat a fost prezentat în rubrica moto a emisiunii La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 21 octombrie 2017. Dacă vreți să aflați mai multe amănunte despre realizările trustului Piaggio, producătorul european cu cele mai multe unități vândute, puteți citi mai jos un articol postat recent. Gita – sistemul de transport ușor prezentat de Piaggio, demn de secolul 21 Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  9. Pe Moto Guzzi V7 Racer am regăsit plăcerea mersului pe o motocicletă fără electronică, fără moduri de livrare a puterii, așa cum știam eu motocicletele cu mulți ani în urmă. [embedded content] Nici nu e de mirare că noul model, cea de-a treia generație a modelului V7 Racer produs de Moto Guzzi, nu are sisteme electronice. La cei 52 CP obtinuți prin creșterea puterii cu 10% față de generația anterioară, nu se justifică instalarea sistemelor electronice moderne, performanțele fiind mult inferioare celor oferite de motoarele performante ale momentului. Pe de altă parte, cine își cumpără un café racer ca să alerge ca disperatul cu ea ? Nu pentru că motocicleta n-ar merge. Dacă chiar vrei, poți poliza scărițele pe viraje, dar nu acesta este scopul pentru care cineva ar cumpăra o astfel de motocicletă, ci pentru povestea motorului, pentru legenda care însoțește numele firmei, pentru izul de vechi și pentru aspectul retro al motocicletei. Motorul V7 produs ca urmare a unei întâmplări a devenit o emblemă a companiei, și pe baza acestei rețete tehnice au fost dezvoltate mai târziu versiunile V9, V11 și foarte recent V85. Iar dacă performanțele motorului pot dezamăgi pe cei care așteaptă de la o motocicletă putere și viteză, formele create de designerii italieni pot constitui un exemplu de “așa da” atunci când vorbim de o motocicletă retro. Poate că nu aș fi avut ocazia să testez singura motocicletă V7 III Racer din România, firma Moto Guzzi fiind reprezentată cu întreruperi, dar am fost sprijinit de prietenul meu Mircea, căruia îi mulțumesc și pe această cale și de reprezentanții firmei The Bike Hub, cea care a preluat recent distribuția produselor tuturor firmelor înglobate în trustul Piaggio. . Materialul filmat a fost prezentat în rubrica moto a emisiunii La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 21 octombrie 2017. Dacă vreți să aflați mai multe amănunte despre realizările trustului Piaggio, producătorul european cu cele mai multe unități vândute, puteți citi mai jos un articol postat recent. Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  10. Încă de la prima apariție, noul vehicul a stârnit controverse, principala întrebare fiind în ce categorie se încadrează Slingshot. Este o mașină cu trei roți, sau o motocicletă cu volan ? Soluția constructivă nu constituia o noutate, un model similar fiind construit și comercializat încă de la inceputul anilor ‘90 – Campagna T-REX. Întemeietorul companiei și realizatorul acestui model inedit a fost Daniel Campagna, din Quebec, fost pilot în Formula Ford, tehnician cu mare experiență din echipa tehnică care l-a susținut pe Gilles Villeneuve în Formula 1. Capacitatea de producție a companiei fiind limitată, Campagna T-REX a putut fi achiziționat în primii șase ani doar in Quebec, după care a fost distribuit în celelalte orașe mari din Canada și în Statele Unite, fiind mai puțin cunoscut Din punct de vedere constructiv, T-REX era asemănator, dar avea mult mai multe piese componente de la motociclete, principalele fiind motorul și toba de eșapament, compania oferind variante ale produsului echipate cu diferite motoare de motocicletă preluate de la modele performante: Suzuki GSX-R1100, Kawasaki Z-11, ZX-12R, BMW K1600 sau motorul Evolution instalat pe Harley-Davidson V-Rod. Campagna T-REX Nici pentru alții nu e clar Chiar dacă trecuseră niște ani de la apariția primului vehicul de acest gen și Polaris a înlocuit motorul de motocicletă cu unul de mașină cu patru cilindri în linie instalat pe modelele sportive Pontiac Solstice și Saturn Sky, încadrarea într-una din categoriile tradiționale a noului Slingshot a fost o problemă rezolvată destul de anevoios. În unele state americane Slingshot a fost omologat ca motocicletă, în altele ca mașină, iar in Hawaii, omologarea nu a fost posibilă în primul an. În România este omologat ca triciclu, poate fi condus cu carnet categoria B, nu este obligatorie folosirea căștii de protecție, dar eu personal recomand cu căldura utilizarea acestul mijloc elementar de protecție. Am avut primul contact cu Polaris Slingshot cu ocazia uneia dintre ultimele ediții ale expoziției internaționale de motociclete de la Milano, EICMA, cea mai importantă manifestare a industriei moto gazduită de bătrânul continent. Trebuie să recunosc că am fost impresionat de formele avangardiste ale năzdrăvăniei, neavând cum să evaluez posibilitățile ei și nivelul de performanță. Eram convins că nu voi avea niciodată ocazia să testez așa ceva, crezând că Slingshot este prea extrem pentru a se putea bucura de succes în țara noastră, o piață atât de ciudată, una dintre cele mai sărace, dar pretențioasă din această parte a lumii. Ca de fiecare dată, convingerile mele s-au dovedit a fi pesimiste, firma importatoare a acestor produse exclusiviste înregistrând un succes imediat, astfel încât a apărut și o unitate de test pentru potențialii clienți. Nu puteam scăpa o astfel de ocazie, chiar dacă experiența mea pe vehicule cu trei roți este limitată. Din acest motiv am hotărât să apelez la ajutorul unui prieten cu care am realizat de-a lungul ultimilor ani mai multe materiale, una dintre vocile autorizate ale automobilismului de performanță din România, Vali Porcișteanu. Vali a răspuns cu căldura invitației mele, făcând posibil un test inedit, diferit de ceea ce s-a făcut până acum: un vehicul aflat la granița dintre mașină și motocicletă testat de un automobilist și de un motociclist, fiecare cu deprinderile sale și cu impresiile personale. Formula pe care am hotărât să o aplicăm a fost mersul în doi, pilotând pe rând mașina, primul fiind Vali, care mi-a întărit convingerea (dacă mai era nevoie), că Slingshot este mult mai aproape de mașină decât de motocicletă. Automobilist vs. motociclist Poziția ocupanților, scaunele alăturate pentru pilot și pasager, soluție utilizată la auto și UTV, scaune impermeabile și destul de dure, tipice pentru mașinile de sport, prezența volanului, a schimbătorului de viteze și a tuturor celorlalte comenzi, consola media cu ecran LCD de 4,3 inch, centurile de siguranță în trei puncte, totul îți inspiră faptul că te afli într-o mașină specială, foarte asemănătoare cu un kart, atât în ceea ce privește poziția și stilul de pilotaj impus, cât și comportarea sau precizia pe care Slingshot o demostrează. Ca automobilist te marchează faptul că stilul de pilotaj sportiv impune destul de multă mișcare în scaun, mai ales atunci când ești pasager, situație asemănătoare pilotajului la raliu, niciodată întâlnită în trafic. Controlul stabilității poate fi decuplat, caz în care Slingshot poate intra în derapaj foarte ușor, mult mai ușor decât mașinile, datorită singurei roți pe spate care crează o rezistență mult mai mică față de cele două roți ale mașinilor. Cu alte cuvinte, cei 173 CP neasistați de controlul stabilității se comportă cam ca 300-400 CP ai unei mașini normale. Ca motociclist nimic nu-ți amintește de motor sau de două roți și trebuie să uiți de motocicletă. Bascula monobraț asemănătoare celor de la motociclete sau bordul spartan, singurele repere întâlnite la motoare, nu sunt suficiente, totul este nou și inedit, te crezi pilot de curse, dar ești puțin stânjenit, față de piloții de auto, care pot face comparații cu eventualele modele sportive testate până atunci. Împreună cu Vali Porcișteanu am încercat să creionăm profilul unui cumpărător de Slingshot și părerea noastra a fost că numai un dependent de adrenalină se poate îndrăgosti de un astfel de vehicul, dar pentru care nici mașinile sportive, nici motocicletele rapide nu sunt principala pasiune. Senzațiile pe care ți le oferă Polaris Singshot pot reprezenta o altă plăcere a unui practicant de sporturi extreme, plictisit de ATV, snowmobil, scuter de apă, sau mai știu eu ce altă mașinărie cu motor, pentru că Slingshot este altceva și, cu siguranță, merită testat. Ce mi-a plăcut la Polaris Slingshot: Precizie chirurgicală în special pe virajele strânse, sisteme electronice eficace. Ce nu mi-a plăcut la Polaris Slingshot: Frâne perfectibile, preț mare Fișa tehnică Motor: GM Ecotec 2.4L DOHC, 2384 cmc, 4 timpi, 4 cilindri în linie, 4 supape/cilindru, răcire cu lichid, injecție electronică. Alezaj x cursă: 88 x 98 mm. Putere maximă: 129 kW (173 CP)/6200 rpm. Cuplu maxim: 225 Nm/4700 rpm. Transmisie: Cutie de viteze manuală cu 5 trepte și marșarier, curea de transmisie ranforsată cu fibră de carbon Sistem de rulare: Cadru din oțel tip grindă cu zăbrele și basculă monobraț, suspensii față “double wishbone” cu bară stabilizatoare, sistem integrat de frânare, discuri de frână față turnate din fier 298 mm, disc frână spate turnat din fier 298 mm, ABS, controlul tracțiunii, control electronic al stabilității, servodirecție Polaris EPAS, roți 18” pe față și 20” pe spate, forjate, cu 5 spițe în Y Caracteristici: Lungime: 3800 mm. Lățime: 1980 mm. Ampatament: 2667 mm. Gardă la sol: 127 mm. Capacitate rezervor: 37,1 l. Masă la plin: 793 kg. Prețul modelului Polaris Slingshot în România este 29.750 Euro și poate fi achiziționat de la magazinul firmei ASP Group din București, importator oficial Polaris. Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 7 (236) din iulie 2017. Modelul Polaris Slingshot a fost prezentat și într-un test filmat, material inclus în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24, episod pe care îl puteți urmări în articolul de mai jos. Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  11. Încă de la prima apariție, noul vehicul a stârnit controverse, principala întrebare fiind în ce categorie se încadrează Slingshot. Este o mașină cu trei roți, sau o motocicletă cu volan ? Soluția constructivă nu constituia o noutate, un model similar fiind construit și comercializat încă de la inceputul anilor ‘90 – Campagna T-REX. Întemeietorul companiei și realizatorul acestui model inedit a fost Daniel Campagna, din Quebec, fost pilot în Formula Ford, tehnician cu mare experiență din echipa tehnică care l-a susținut pe Gilles Villeneuve în Formula 1. Capacitatea de producție a companiei fiind limitată, Campagna T-REX a putut fi achiziționat în primii șase ani doar in Quebec, după care a fost distribuit în celelalte orașe mari din Canada și în Statele Unite, fiind mai puțin cunoscut Din punct de vedere constructiv, T-REX era asemănator, dar avea mult mai multe piese componente de la motociclete, principalele fiind motorul și toba de eșapament, compania oferind variante ale produsului echipate cu diferite motoare de motocicletă preluate de la modele performante: Suzuki GSX-R1100, Kawasaki Z-11, ZX-12R, BMW K1600 sau motorul Evolution instalat pe Harley-Davidson V-Rod. Campagna T-REX Nici pentru alții nu e clar Chiar dacă trecuseră niște ani de la apariția primului vehicul de acest gen și Polaris a înlocuit motorul de motocicletă cu unul de mașină cu patru cilindri în linie instalat pe modelele sportive Pontiac Solstice și Saturn Sky, încadrarea într-una din categoriile tradiționale a noului Slingshot a fost o problemă rezolvată destul de anevoios. În unele state americane Slingshot a fost omologat ca motocicletă, în altele ca mașină, iar in Hawaii, omologarea nu a fost posibilă în primul an. În România este omologat ca triciclu, poate fi condus cu carnet categoria B, nu este obligatorie folosirea căștii de protecție, dar eu personal recomand cu căldura utilizarea acestul mijloc elementar de protecție. Am avut primul contact cu Polaris Slingshot cu ocazia uneia dintre ultimele ediții ale expoziției internaționale de motociclete de la Milano, EICMA, cea mai importantă manifestare a industriei moto gazduită de bătrânul continent. Trebuie să recunosc că am fost impresionat de formele avangardiste ale năzdrăvăniei, neavând cum să evaluez posibilitățile ei și nivelul de performanță. Eram convins că nu voi avea niciodată ocazia să testez așa ceva, crezând că Slingshot este prea extrem pentru a se putea bucura de succes în țara noastră, o piață atât de ciudată, una dintre cele mai sărace, dar pretențioasă din această parte a lumii. Ca de fiecare dată, convingerile mele s-au dovedit a fi pesimiste, firma importatoare a acestor produse exclusiviste înregistrând un succes imediat, astfel încât a apărut și o unitate de test pentru potențialii clienți. Nu puteam scăpa o astfel de ocazie, chiar dacă experiența mea pe vehicule cu trei roți este limitată. Din acest motiv am hotărât să apelez la ajutorul unui prieten cu care am realizat de-a lungul ultimilor ani mai multe materiale, una dintre vocile autorizate ale automobilismului de performanță din România, Vali Porcișteanu. Vali a răspuns cu căldura invitației mele, făcând posibil un test inedit, diferit de ceea ce s-a făcut până acum: un vehicul aflat la granița dintre mașină și motocicletă testat de un automobilist și de un motociclist, fiecare cu deprinderile sale și cu impresiile personale. Formula pe care am hotărât să o aplicăm a fost mersul în doi, pilotând pe rând mașina, primul fiind Vali, care mi-a întărit convingerea (dacă mai era nevoie), că Slingshot este mult mai aproape de mașină decât de motocicletă. Automobilist vs. motociclist Poziția ocupanților, scaunele alăturate pentru pilot și pasager, soluție utilizată la auto și UTV, scaune impermeabile și destul de dure, tipice pentru mașinile de sport, prezența volanului, a schimbătorului de viteze și a tuturor celorlalte comenzi, consola media cu ecran LCD de 4,3 inch, centurile de siguranță în trei puncte, totul îți inspiră faptul că te afli într-o mașină specială, foarte asemănătoare cu un kart, atât în ceea ce privește poziția și stilul de pilotaj impus, cât și comportarea sau precizia pe care Slingshot o demostrează. Ca automobilist te marchează faptul că stilul de pilotaj sportiv impune destul de multă mișcare în scaun, mai ales atunci când ești pasager, situație asemănătoare pilotajului la raliu, niciodată întâlnită în trafic. Controlul stabilității poate fi decuplat, caz în care Slingshot poate intra în derapaj foarte ușor, mult mai ușor decât mașinile, datorită singurei roți pe spate care crează o rezistență mult mai mică față de cele două roți ale mașinilor. Cu alte cuvinte, cei 173 CP neasistați de controlul stabilității se comportă cam ca 300-400 CP ai unei mașini normale. Ca motociclist nimic nu-ți amintește de motor sau de două roți și trebuie să uiți de motocicletă. Bascula monobraț asemănătoare celor de la motociclete sau bordul spartan, singurele repere întâlnite la motoare, nu sunt suficiente, totul este nou și inedit, te crezi pilot de curse, dar ești puțin stânjenit, față de piloții de auto, care pot face comparații cu eventualele modele sportive testate până atunci. Împreună cu Vali Porcișteanu am încercat să creionăm profilul unui cumpărător de Slingshot și părerea noastra a fost că numai un dependent de adrenalină se poate îndrăgosti de un astfel de vehicul, dar pentru care nici mașinile sportive, nici motocicletele rapide nu sunt principala pasiune. Senzațiile pe care ți le oferă Polaris Singshot pot reprezenta o altă plăcere a unui practicant de sporturi extreme, plictisit de ATV, snowmobil, scuter de apă, sau mai știu eu ce altă mașinărie cu motor, pentru că Slingshot este altceva și, cu siguranță, merită testat. Ce mi-a plăcut la Polaris Slingshot: Precizie chirurgicală în special pe virajele strânse, sisteme electronice eficace. Ce nu mi-a plăcut la Polaris Slingshot: Frâne perfectibile, preț mare Fișa tehnică Motor: GM Ecotec 2.4L DOHC, 2384 cmc, 4 timpi, 4 cilindri în linie, 4 supape/cilindru, răcire cu lichid, injecție electronică. Alezaj x cursă: 88 x 98 mm. Putere maximă: 129 kW (173 CP)/6200 rpm. Cuplu maxim: 225 Nm/4700 rpm. Transmisie: Cutie de viteze manuală cu 5 trepte și marșarier, curea de transmisie ranforsată cu fibră de carbon Sistem de rulare: Cadru din oțel tip grindă cu zăbrele și basculă monobraț, suspensii față “double wishbone” cu bară stabilizatoare, sistem integrat de frânare, discuri de frână față turnate din fier 298 mm, disc frână spate turnat din fier 298 mm, ABS, controlul tracțiunii, control electronic al stabilității, servodirecție Polaris EPAS, roți 18” pe față și 20” pe spate, forjate, cu 5 spițe în Y Caracteristici: Lungime: 3800 mm. Lățime: 1980 mm. Ampatament: 2667 mm. Gardă la sol: 127 mm. Capacitate rezervor: 37,1 l. Masă la plin: 793 kg. Prețul modelului Polaris Slingshot în România este 29.750 Euro și poate fi achiziționat de la magazinul firmei ASP Group din București, importator oficial Polaris. Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 7 (236) din iulie 2017. Modelul Polaris Slingshot a fost prezentat și într-un test filmat, material inclus în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24, episod pe care îl puteți urmări în articolul de mai jos. Polaris Sligshot – test și prezentare video, împreună cu Vali Porcișteanu Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  12. Noul Honda Gold Wing proaspăt lansat încă nici nu a ajuns în Europa, dar comentariile legate de suspensia implementată, sistemul Double Wishbone, au și început. Honda Gold Wing, una dintre cele mai iubite motociclete din ultimii ani, a fost prezentată publicului în toamna anului 1974, primele unități fiind comercializate în următorul an. Am avut norocul să văd modelul încă de la prima generație, într-o perioadă în care o astfel de apariție pe străzile Bucureștiului era un eveniment pentru noi, cei puțini care eram pe motociclete. Prima generație Gold Wing Pe vremea aceea, o motocicletă de 1000 cc era considerată un uriaș, în timp ce acum sunt începători care fac mofturi și vor de la Hayabusa în sus, 1000 cc nu mai sunt de ajuns. Țin minte parcă ar fi azi, cum am rămas cu gura căscată când am văzut deschizându-se ceea ce credeam eu că trebuie să fie rezervorul de benzină, acolo fiind locul trusei de scule. Probabil că voi avea din nou aceeași reacție săptămâna viitoare, când voi vedea modelul Gold Wing 2018 la expoziția de la Milano. Echipamentele, dotările și sistemele instalate pe noul model sunt atât de multe, încât este greu să le amintești, dar cele cu adevărat spectaculoase sunt transmisia cu dublu ambreiaj DCT cu șapte trepte și furca de față Double Wishbone. Sistem Multi Link Termenul tehnic utilizat în limba română pentru Double Wishbone este “suspensie multi link”, chiar dacă adevăratul “multi link” este puțin diferit, sistem înrudit cu Double Wishbone, ambele fiind soluții tehnice vechi. Suspensie Double Wishbone Sistemul Double Wishbone a apărut pentru prima oară în anii ‘30, fiind introdus de Citroën, urmat la scurt timp de Packard. A fost nevoie de aproape 20 de ani pentru ca Ford să preia rețeta suspensiei MacPherson din aviație și s-o implementeze la autoturisme, devenind cea mai folosită soluție tehnică. Cea mai cunoscută motocicletă pe care a fost folosit sistemul Double Wishbone a fost BMW K1200 (Duolever). Sistemul Duolever pe BMW K1200 Principalele avantaje al acestui sistem de amortizare sunt multiplele posibilități de reglare a cinematicii roții (în faza proiectării prototipului), prin modificarea diferitelor componente, lungimea motocicletei nu se modifică în timpul mersului, iar sarcina suportată poate fi mai mare. Comparația traiectoriei roții față în cazul ambelor sisteme de amortizare Complexitatea sistemului și numărul mare de componente ale sistemului devin dezavantaje, reprezentând niște complicații suplimentare în cazul întreținerii, sistemul fiind, în același timp, mai voluminos și mai greu decât o furcă telescopică tradițională. Suspensie față sistem Double Wishbone pe Honda Gold Wing 2018 Honda Gold Wing are toate șansele să devină motocicleta anului 2018, dar asta nu înseamnă că sistemul Double Wishbone va deveni suspensia de copiat sau că toate motocicletele mari vor fi echipate de acum înainte cu această soluție tehnică. . Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  13. Noul Honda Gold Wing proaspăt lansat încă nici nu a ajuns în Europa, dar comentariile legate de suspensia implementată, sistemul Double Wishbone, au și început. Honda Gold Wing, una dintre cele mai iubite motociclete din ultimii ani, a fost prezentată publicului în toamna anului 1974, primele unități fiind comercializate în următorul an. Am avut norocul să văd modelul încă de la prima generație, într-o perioadă în care o astfel de apariție pe străzile Bucureștiului era un eveniment pentru noi, cei puțini care eram pe motociclete. Prima generație Gold Wing Pe vremea aceea, o motocicletă de 1000 cc era considerată un uriaș, în timp ce acum sunt începători care fac mofturi și vor de la Hayabusa în sus, 1000 cc nu mai sunt de ajuns. Țin minte parcă ar fi azi, cum am rămas cu gura căscată când am văzut deschizându-se ceea ce credeam eu că trebuie să fie rezervorul de benzină, acolo fiind locul trusei de scule. Probabil că voi avea din nou aceeași reacție săptămâna viitoare, când voi vedea modelul Gold Wing 2018 la expoziția de la Milano. Echipamentele, dotările și sistemele instalate pe noul model sunt atât de multe, încât este greu să le amintești, dar cele cu adevărat spectaculoase sunt transmisia cu dublu ambreiaj DCT cu șapte trepte și furca de față Double Wishbone. Sistem Multi Link Termenul tehnic utilizat în limba română pentru Double Wishbone este “suspensie multi link”, chiar dacă adevăratul “multi link” este puțin diferit, sistem înrudit cu Double Wishbone, ambele fiind soluții tehnice vechi. Suspensie Double Wishbone Sistemul Double Wishbone a apărut pentru prima oară în anii ‘30, fiind introdus de Citroën, urmat la scurt timp de Packard. A fost nevoie de aproape 20 de ani pentru ca Ford să preia rețeta suspensiei MacPherson din aviație și s-o implementeze la autoturisme, devenind cea mai folosită soluție tehnică. Cea mai cunoscută motocicletă pe care a fost folosit sistemul Double Wishbone a fost BMW K1200 (Duolever). Sistemul Duolever pe BMW K1200 Principalele avantaje al acestui sistem de amortizare sunt multiplele posibilități de reglare a cinematicii roții (în faza proiectării prototipului), prin modificarea diferitelor componente, lungimea motocicletei nu se modifică în timpul mersului, iar sarcina suportată poate fi mai mare. În același timp, cursa roții față are o traiectorie verticală și se apropie de cadru mult mai puțin decât în cazul amortizoarelor tradiționale. Comparația traiectoriei roții față în cazul ambelor sisteme de amortizare Datorită acestui fapt, proiectanții motocicletei au putut muta motorul și poziția pilotului cu 35 mm mai în față, rezultatul fiind o aderență crescută a roții față, creșterea stabilității și a manevrabilității. Ca un plus, acest sistem permite utilizarea unor rulmenți, a căror fiabilitate este considerabilă, eliminând inerțiile și frecările prezente în tuburile amortizoarelor tradiționale. Complexitatea sistemului și numărul mare de componente ale sistemului devin dezavantaje, reprezentând niște complicații suplimentare în cazul întreținerii, sistemul fiind, în același timp, mai voluminos și mai greu decât o furcă telescopică tradițională. Suspensie față sistem Double Wishbone pe Honda Gold Wing 2018 Honda Gold Wing are toate șansele să devină motocicleta anului 2018, dar asta nu înseamnă că sistemul Double Wishbone va deveni suspensia de copiat sau că toate motocicletele mari vor fi echipate de acum înainte cu această soluție tehnică. . Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  14. Inteligența artificială pătrunde în lumea motocicletelor și Yamaha răspunde proiectului Honda Riding Assist prezentând MOTOROiD, o variantă tot atât de interesantă. După Motobot, robotul motociclist creat pentru a-l învinge pe Valentino Rossi, era normal să urmeze o motocicletă inteligentă. De fapt nu știu dacă era normal, pentru că MOTOROiD este o realizare senzațională, care iese din tiparele cotidianului, dar proiectele îndrăznețe născute din concurența creatoare a celor două mari concerne, Honda și Yamaha, încep să nu ne mai uimească și parcă așteptăm să vedem care va fi următorul pas. Proiectul Honda Riding Assist Cu ceva vreme în urmă, Honda a promovat motocicleta care se autoechilibrează, gândită ca produs de serie, proiect menit să facă motocicleta un vehicul mai sigur, un deziderat al tuturor producătorilor. Yamaha a făcut un pas în față și a prezentat la Tokyo Motor Show conceptul MOTOROiD, o motocicletă care face același lucru, dar care răspunde gesturilor sau comenzilor verbale ale pilotului și învață de la acesta, interpretând mișcările pilotului. Tehnologia care permite motocicletei să se autoechilibreze este diferită de cea folosită de Honda. Dacă Honda Riding Assist utilizează mișcarea roții față pentru a echilibra motocicleta, sistemul implementat de Yamaha, denumit “Sistem activ de control al centrului de greutate” (Active Mass Center Control System – AMCES) folosește mișcarea roții de spate și a cadrului, completată de mișcarea pachetului de baterii Li-Ion, care joacă rolul unor contragreutăți. Este destul de greu să descrii în puține cuvinte mișcarea complexă a întregului ansamblu, însă filmul de prezentare de mai jos produs de Yamaha clarifică o parte dintre semnele de întrebare. [embedded content] Probabil că acest concept nu se va transforma prea repede într-un produs de serie, dar cu siguranță unele dintre tehnologiile implementate de Yamaha pe MOTOROiD se vor regăsi pe motociclete care vor circula pe stradă în urmatoarea perioadă. Dacă nu ați urmărit povestea robotului motociclist pe care Yamaha l-a produs și continuă să îl perfecționeze, mai jos sunt articolele postate până acum. Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
  15. Inteligența artificială pătrunde în lumea motocicletelor și Yamaha răspunde proiectului Honda Riding Assist prezentând MOTOROiD, o variantă tot atât de interesantă. După Motobot, robotul motociclist creat pentru a-l învinge pe Valentino Rossi, era normal să urmeze o motocicletă inteligentă. De fapt nu știu dacă era normal, pentru că MOTOROiD este o realizare senzațională, care iese din tiparele cotidianului, dar proiectele îndrăznețe născute din concurența creatoare a celor două mari concerne, Honda și Yamaha, încep să nu ne mai uimească și parcă așteptăm să vedem care va fi următorul pas. Proiectul Honda Riding Assist Cu ceva vreme în urmă, Honda a promovat motocicleta care se autoechilibrează, gândită ca produs de serie, proiect menit să facă motocicleta un vehicul mai sigur, un deziderat al tuturor producătorilor. Yamaha a făcut un pas în față și a prezentat la Tokyo Motor Show conceptul MOTOROiD, o motocicletă care face același lucru, dar care răspunde gesturilor sau comenzilor verbale ale pilotului și învață de la acesta, interpretând mișcările pilotului. Tehnologia care permite motocicletei să se autoechilibreze este diferită de cea folosită de Honda. Dacă Honda Riding Assist utilizează mișcarea roții față pentru a echilibra motocicleta, sistemul implementat de Yamaha, denumit “Sistem activ de control al centrului de greutate” (Active Mass Center Control System – AMCES) folosește mișcarea roții de spate și a cadrului, completată de mișcarea pachetului de baterii Li-Ion, care joacă rolul unor contragreutăți. Este destul de greu să descrii în puține cuvinte mișcarea complexă a întregului ansamblu, însă filmul de prezentare de mai jos produs de Yamaha clarifică o parte dintre semnele de întrebare. [embedded content] Probabil că acest concept nu se va transforma prea repede într-un produs de serie, dar cu siguranță unele dintre tehnologiile implementate de Yamaha pe MOTOROiD se vor regăsi pe motociclete care vor circula pe stradă în urmatoarea perioadă. Dacă nu ați urmărit povestea robotului motociclist pe care Yamaha l-a produs și continuă să îl perfecționeze, mai jos sunt articolele postate până acum. MotoBot – robotul motociclist creat de Yamaha prezentat la Tokyo Motor Show Motobot, robotul motociclist, trece la faza a doua – până în 2017 va pilota o motocicletă pe circuit cu peste 200 km/h Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube. Vezi articolul integral
×