Ecartamentul standard al cailor ferate din Statele Unite este de
143.5 cm. Este un numar foarte ciudat. De ce se foloseste acest
ecartament?
Pentru ca asa se construiau in Anglia, si primele cai ferate din
SUA au fost facute de englezi expatriati. De ce construiau englezii
asa?
Pentru ca primele cai ferate au fost facute de oamenii care
construisera tramvaiele premergatoare trenului si acesta era
ecartamenul folosit de ei. De ce il foloseau? Atunci cind au
inceput sa faca tramvaiele au folosit aceleasi scule si sabloane pe
care le foloseau pentru a construi trasuri -- iar acestea aveau
aceasta
spatiere a rotilor. De ce trasurile aveau nevoie de aceasta
distanta intre roti? Ei bine, daca ar fi incercat sa foloseasca orice
alta spatiere, rotile s-ar fi rupt in cele din urma pe vreunul din
vechile drumuri din Anglia, pentru ca aceasta era departarea dintre
santurile sapate de alte roti de-a lungul timpului. Cine construise
aceste drumuri? Primele drumuri ce acopereau mari distante in Europa
(si in Anglia) au fost construite de Roma Imperiala, pentru legiunile
ei.
Multe drumuri au fost folosite de atunci pina in ziua de azi.
Iar carele de lupta romane au sapat primele santuri in ele, iar dupa
aceea toata lumea si-a potrivit rotile dupa ele, ca sa nu riste sa si
le strice. De vreme ce carele de lupta erau facute de romani (sau
la comanda lor) erau toate la fel in privinta standardelor.
Ecartamentul cailor ferate din Statele Unite de 143.5 cm deriva din
specificatiile originale pentru carele de lupta romane. Birocratia este
nemuritoare.
Astfel ca, daca vreodata va intilniti cu cine stie ce
specificatii stranii si va intrebati "de unde curu' calului le-au scos
astia?" este perfect posibil sa fie o intrebare corecta, pentru ca, de
exemplu, carele de lupta romane erau facute astfel incit latimea lor sa
fie cit fundurile celor doi cai. Astfel am gasit raspunsul la
intrebarea
de la care am pornit initial. Si acum partea interesanta. Cind privim
naveta spatiala pe platforma ei de lansare, vedem doua rachete
auxiliare atasate de rezervorul principal de combustibil. Acestea sunt
"Solid Rocket Boosters" -- SRB. SRB-urile sunt facute de Thiokol la
fabrica din Utah. Inginerii care au proiectat SRB-urile ar fi vrut sa
le
faca mai mari in diametru, dar ele trebuiau transportate cu trenul de
la fabrica pina la locul de lansare. Calea ferata trece printr-un
tunel in munti. SRB-urile trebuiau sa incapa in tunel. Tunelul este
facut pe masura caii ferate, care este la rindul ei cam cit dosurile a
doi cai.
Astfel ca, una din trasaturile esentiale a propulsiei celui mai
puternic mijloc de transport din ziua de azi a fost determinata
acum mai mult de doua mii de ani, de latimea unui dos de cal.