Mergi la conţinut

Abordarea Corectă A Virajelor


green.kecske

Recommended Posts

Oricine poate merge cu o motocicletă în linie dreaptă. Problemele apar însă în viraje. Abordarea corectă a virajelor este una din cele mai mari provocări pe care le întâmpină motociclistul – dacă o faci corect îţi va creşte încrederea în tine şi în capacitatea ta de a controla „bestia”, te vei simţi în siguranţă şi vei avea parte de cele mai plăcute momente, altfel vei avea parte de unele din cele mai înfricoşătoare experienţe din viaţa de motociclist. Se spune că motocicleta nu se conduce, ci se pilotează. Ei bine, în curbe se vor vedea abilităţile tale de pilot.

 

post-41220-0-35024800-1379940540_thumb.j

 

În teorie, un viraj perfect înseamnă a urmări o linie fluidă, cu viteza potrivită şi în treapta de viteză potrivită. Nu e greu, nu? Dar motociclismul înseamnă practică, practică, practică. Uneori îţi iese de minune, alte ori mai puţin bine. De multe ori facem lucrurile instinctiv, fără să ne dăm seama efectiv de fiecare mişcare. Motocicleta ne cere însă, câteodată, să acţionăm exact invers decât ne-ar spune instinctele. Pentru că în viraje totul este important (cum şi unde te uiţi, cum îţi alegi trasa, cum stai pe motocicletă, cum foloseşti acceleraţia şi frâna etc.), merită să stai un pic şi să analizezi lucrurile la rece ca să vezi cum ţi-ai putea îmbunătăţi stilul (dacă nu cumva te cheamă Valentino Rossi, probabil că toată viaţa vei mai avea câte ceva de perfecţionat la acest capitol).

La modul sintetic, sunt 4 paşi pe care trebuie să îi urmezi: 

1. Pregăteşte-te

 

Pregătirea înseamnă în principiu 2 lucruri – adaptarea vitezei cu care intri în curbă (asta înseamnă în cele mai multe cazuri frânare) şi poziţionarea motocicletei faţă de drum.
În curbă nu e deloc indicat să frânezi, aşa că cel mai bine e să o faci înainte de a intra în viraj, când încă motocicleta este dreaptă. Dacă urmează o curbă lină, e suficient să închizi acceleraţia şi să te foloseşti de frâna de motor. Dacă este nevoie de o reducere mai mare a vitezei, aplică ambele frâne. Frâna de motor acţionează numai asupra roţii din spate, aşa că începe cu frâna faţă (care e şi cea mai eficientă) şi după aceea frâna de picior până la limita de control (fără să blochezi roţile). Prea multă frână pe faţă va încărca toată greutatea motocicletei pe furca faţă şi va fi mai greu de virat. Prea multă frână pe spate va bloca roata şi motocicleta va derapa.

 

post-41220-0-64263100-1379940541_thumb.j

 

Cum îţi dai seama până la ce viteză să încetineşti? Asta vine odată cu experienţa – cu cât mai multă practică, cu atât vei putea să apreciezi mai bine. Dacă îţi vine să apeşi frâna în timpul virajului, atunci înseamnă că aveai viteză prea mare şi la fel şi dacă îţi vine să închizi acceleraţia pe timpul virajului. Dacă ţi se face frică şi nu îţi vine să te înclini atât cât ar trebui (pentru acea viteză), înseamnă că viteza este şi în acest caz prea mare, ca şi atunci când devii crispat şi îţi încleştezi mâinile pe ghidon. Dacă ţi se pare că puteai mai mult şi că ai încetinit prea mult… ei bine asta nu e o greşeală neapărat. Pe viitor vei fi mai încrezător şi te vei putea descurca mai bine. În aprecierea vitezei te ajută mult şi semnele de circulaţie (înaintea curbelor mai periculoase sunt impuse în general limite de viteză – limitarea e pentru toată lumea, teoretic ar trebui să poţi să iei curba mai repede decât un camion, dar e o idee bună să începi de la acea limită, iar cu timpul îţi vei da seama dacă poţi să mai adaugi ceva). Foarte important e să urmăreşti traficul – vei putea vedea cam cu ce viteză intră în curbă cei din faţă şi te ajută să „ghiceşti” geometria curbei. Fii atent în ce treaptă de viteză eşti. Dacă intri în curbă într-o viteză prea mare, atunci motocicleta „nu trage” şi pierzi din aderenţă. Dacă intri într-o treaptă de viteze prea mică atunci nu vei mai avea rezervă de putere şi nu vei mai putea accelera.

Înaintea virajului poziţionează-te pe bandă în exterior (aproape de bordură dacă urmează o curbă la dreapta şi lângă marginea drumului dacă urmează o curbă la stânga). Astfel vei putea maximiza vizibilitatea (vei putea vedea mai departe pe curbă) şi vei avea o trasă cu o rază mai mare decât raza de curbură a drumului (ceea ce va „înmuia” curba). 

 

post-41220-0-53426100-1379940543_thumb.j

 

2. Priveşte în lungul curbei

 

Eşti foarte aproape să începi virarea. Trebuie să analizezi cu atenţie curba (cel puţin atât cât vezi din ea). Sunt obstacole pe drum? (gropi, denivelări, nisip, pietriş, asfalt ud etc.) Ai viteza potrivită? (încă mai poţi frâna înainte să te apleci). Încearcă să îţi construieşti în minte traiectoria pe care o vei urma. Încearcă să îţi dai seama unde este ieşirea din curbă şi îndreaptă-ţi privirea într-acolo. Întoarce tot capul către punctul unde vrei să ajungi (nu te uita doar cu coada ochiului), nu îţi lăsa privirea atrasă de un copac solitar de pe marginea drumului sau de camionul care se apropie din sens opus, foloseşte „target fixation” în avantajul tău. Nu încerca să urmăreşti linia de demarcaţie a drumului, urmăreşte propriul tău traseu. Dacă îţi pierzi reperele şi nu mai poţi „să vezi” traseul imaginar pe care l-ai plănuit, vei avea o senzaţie de panică şi ţi se va deteriora simţul vitezei deci rămâi concentrat pe direcţia pe care vrei să mergi pe tot timpul virajului. Dacă priveşti departe, vei avea timp să descoperi următoarele curbe şi să începi deja să îţi faci strategia pentru ele. Încearcă să îţi construieşti o trasă fluidă, nu una poligonală (ca si când virajul ar fi format din mai multe viraje mici).

 

Fii atent la geometria drumului. „Punctul de dispariţie” este acea zonă în care cele 2 capete ale şoselei par a se uni (desigur, o iluzie optică datorată perspectivei). Dacă, pe măsură ce înaintezi, punctul de dispariţie se îndepărtează, atunci curba se lărgeşte, ceea ce e bine, dar dacă punctul de dispariţie pare că se apropie atunci fii atent pentru că vei întâlni o curbă care se strânge. Cabrajul drumului (unghiul făcut de şosea cu orizontala) este de asemenea un factor important. Pe un drum cu cabraj pozitiv curba va părea mai uşoară şi va trebui să te înclini mai puţin (faţă de verticala drumului) în schimb, pe un drum cu cabraj negativ (şoseaua e înclinată invers faţă de direcţia de virare) curba va părea mai strânsă şi va trebui să te înclini mai mult. Te poţi aştepta la cabraj negativ în intersecţiile cu sens giratoriu din afara oraşelor (sunt construite aşa pentru ca apa să se scurgă în exterior). Majoritatea drumurilor sunt uşor bombate pe mijloc pentru a permite scurgerea apei deci, în principiu, pe virajele de dreapta beneficiezi de o uşoară cabrare pozitivă, iar pe virajele de stânga ai parte de o cambrare negativă. Pe un drum în pantă va fi nevoie să accelerezi mai mult pentru a menţine aceeaşi viteză, în schimb pe un drum la vale va fi nevoie să accelerezi mai puţin, aşa că fii atent ce treaptă de viteză alegi. 

 

post-41220-0-56591200-1379940546_thumb.j

 

3. Apleacă-te în viraj

 

„A vira” este impropriu folosit pentru motociclete. Nu întorci volanul şi virezi (în limba engleză simbolistica e mai evidentă – „steering wheel”, volanul însemnând roata cu care virezi în traducere mot-a-mot). Singurul mod în care virează motocicleta este prin aplecarea ei, iar ca să virezi trebuie să faci o manevră de contravirare. Odată ce ai obţinut unghiul de înclinare dorit, încearcă să menţii motocicleta într-o poziţie constantă până în momentul în care vezi capătul virajului. 
Poziţia corpului este foarte importantă! Indiferent cât de mult ne înclinăm, capul ar trebui să rămână în poziţie verticală. Dacă îţi mai aminteşti de la anatomie, în urechea internă sunt 3 canale semicirculare care asigură funcţia echilibrului. Menţinând capul în poziţie verticală scutim creierul de efortul de a face tot felul de ajustări. De asemenea, având linia privirii în acelaşi plan cu linia orizontului, ne va fi mai uşor să ne orientăm în spaţiu, să apreciem distanţele şi vitezele.
Braţele trebuie să fie relaxate. Menţine controlul ferm asupra ghidonului, dar nu în mod rigid. Motocicleta are tendinţa să se auto-echilibreze şi pot apărea mişcări uşoare ale ghidonului. De asemenea, la denivelări, în cazul în care mâna este prea rigidă, ai putea trage de acceleraţie în mod accidental. Pentru a evita asta, coatele trebuie să fie mereu uşor îndoite.

Poziţia corpului depinde foarte mult atât de tipul de motocicletă, cât şi de tipul virajului. Prin construcţie, cruiserele nu permit un grad aşa de mare de libertate de mişcare în şa (poziţia cu picioarele înainte, forma rezervorului şi forma şeii – de multe ori concavă), în schimb un motor de viteză permite o mai mare lejeritate în mişcare (poziţia ghemuită cu picioarele sub corp, forma rezervorului care ajută să controlezi motocicleta cu genunchii, şaua de formă convexă ce permite o mai uşoară alunecare dintr-o parte în alta). La viteză mare, forţa centrifugă este şi ea mare şi trebuie compensată printr-o înclinare mai mare a motocicletei. Dacă te bagi sub motocicletă (corpul „atârnă” de motocicletă, cu un genunchi rămâi agăţat de rezervor şi cu celălalt mult scos în afară, la nivelul solului) poţi reduce în mod semnificativ unghiul de înclinare al motocicletei. Dimpotrivă, la viteză mică, dacă este nevoie să iei un viraj foarte strâns, forţa centrifugă fiind foarte mică va trebui să scoţi corpul în afara virajului. 

 

post-41220-0-48214800-1379940760_thumb.g

 

Atenţie la mişcarea corpului! În momentul în care vei dori să scoţi corpul în afara motocicletei, aceasta se va mişca în direcţie opusă. Rezultatul s-ar putea să fie unul neaşteptat – în loc să înclini mai tare motorul, aşa cum ţi-ai dorit, te trezeşti că motocicleta se îndreaptă. Cel mai bine este să îţi schimbi poziţia corpului în faza de pregătire a virajului – îţi muţi fundul pe jumătate pe şa şi jumătate în afară, scoţi un genunchi în afară iar cu celălalt strângi rezervorul şi rămâi în aceeaşi poziţie pe toată durata virajului.

 

4. Accelerează

 

Imediat ce poţi face asta, accelerează. Motocicleta este mult mai stabilă când accelerezi decât atunci când gazul este închis. Când accelerezi, muţi greutatea motocicletei mai mult pe roata din spate, suspensiile lucrează corect, motocicleta se echilibrează şi vei obţine o mai bună aderenţă şi tracţiune, şi o mai bună manevrabilitate a roţii faţă (pe perioada de frânare, greutatea se mutase în faţă). Acceleraţia face ca motocicleta să se ridice, dar tu nu vrei aşa ceva încă. Accelerează foarte încet, pas cu pas, la început până în punctul în care simţi că motorul începe să intre în sarcină (venind de pe o perioadă de frânare, motorul acţiona ca o frână – frâna de motor), iar în momentul în care poţi vedea capătul virajului, accelerează din ce în ce mai mult, astfel încât la sfârşitul curbei să ieşi cu viteza cu care doreşti să îţi continui drumul pe linie dreaptă. Dacă accelerezi prea mult şi prea devreme, rişti să ieşi în afara virajului (pe contrasens sau în decor).

Când închizi gazul (acelaşi lucru se întâmplă şi dacă frânezi), motocicleta tinde să se ridice şi apare un fenomen în aparenţă ciudat – motocicleta nu pierde din viteză imediat, ci pare că se accelerează. Datorită profilului rotund al cauciucurilor, atunci când motocicleta este înclinată, diametrul roţilor se micşorează (de fapt diametrul cercului format din suprafaţa de contact), iar când motocicleta se îndreaptă diametrul se măreşte, motocicleta câştigă viteză. 

 

post-41220-0-69480600-1379940762_thumb.j

 

Dacă ţi se pare că ai intrat cu viteză prea mare în curbă, cel mai bun lucru pe care îl poţi face este să te înclini mai mult. Cauciucurile moderne au un coeficient de frecare destul de bun (asta dacă nu ai ghinionul să întâlneşti nisip, ulei sau altele asemenea) şi mai mult ca sigur vor sări întâi scântei din scăriţe sau tobele de eşapament, până ce motocicleta să se fi înclinat aşa de mult încât să pierzi aderenţa, aşa că învinge-ţi teama şi apleacă-te mai mult dacă este nevoie de asta. Uneori chiar e nevoie să reduci viteza (ai intrat mult prea tare în viraj, curba începe să se închidă etc.). Nici în aceste situaţii nu închide gazul (de obicei este primul lucru care îţi vine în minte, dar încearcă să te stăpâneşti) . Cel mai bine e să apeşi frâna spate uşor. Uşor înseamnă uşor – aplică doar atât cât e nevoie şi în nici un caz nu bloca roata, pentru că vei derapa. Frâna spate aplicată uşor va face ca motocicleta să vireze mai mult şi fără să se ridice. Există situaţii de urgenţă în care trebuie să frânezi puternic (îţi sare un copil sau un animal în faţă, te trezeşti cu un camion staţionat în curbă etc.). În această situaţie apasă ambreiajul şi aplică frâna faţă (cât de tare poţi, dar fără să blochezi roata); motocicleta va încerca să se ridice (şi în acest fel să te scoată în afara curbei), aşa că apasă cu genunchiul din exterior în rezervor şi cu călcâiul din interior în scăriţă pentru a împiedica asta. 

 

post-41220-0-53641400-1379940550_thumb.j

 

Ce ar mai fi de spus? Pe stradă, linia perfectă este un pic diferită de ceea ce ne învaţă Keith Code în The Twist of the Wrist (o carte foarte bună de altfel, ce merită citită) – îţi alegi linia în aşa fel încât, din momentul în care ai început să te înclini, să poţi să accelerezi constant pe tot timpul virajului, pentru că strada nu oferă aceleaşi condiţii ca un circuit. Pe circuit asfaltul este mult mai aderent, nu există gropi sau nisip, curbele au o bună vizibilitate, nu circulă alte vehicule din sens opus. Pe circuit, obiectivul principal este să câştigi cât mai multă viteză (să scoţi un timp cât mai bun) pe fiecare viraj, în schimb pe stradă obiectivul principal este să eviţi orice pericol. Dacă nu te premiază nimeni pentru că ai ajuns mai târziu, atunci te poţi premia singur pentru că eşti teafăr şi motocicleta nu are nici o zgârietură, iar răsplata este o altă călătorie pe două roţi cel puţin la fel de plăcută ca şi celelalte. Dacă nu poţi vedea ce se întâmplă în curbă, este de preferat să întârzii un pic intrarea în viraj (până când poţi să vezi mai bine) şi să intri cu o viteză mai mică decât să alegi linia de viteză.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Excelent, foarte bun si folositor incepatorilor si chiar si pt cei cu experienta.Pana nu am patito in curba reusind sa parasesc drumul :( si cu toate acestea teafar si nevatamat mai putin motocicleta, tot mai mult prindeam incredere in mine si ma minteam ca stiu sa pilotez tot mai bine, fara sa'mi dau seama ca nu e bine ce fac si o mica gresala iti pierde absolut tot controlul in curbe (asta fiind viteza dinaintea curbei).Multa bafta si

Asfalt Uscat<

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Înaintea virajului poziţionează-te pe bandă în exterior (aproape de bordură dacă urmează o curbă la dreapta şi lângă marginea drumului dacă urmează o curbă la stânga). Astfel vei putea maximiza vizibilitatea (vei putea vedea mai departe pe curbă) şi vei avea o trasă cu o rază mai mare decât raza de curbură a drumului (ceea ce va „înmuia” curba).

 

Sunteti siguri de ce ati scris aici?

 

Probabil ati vrut sa scrieti: "... pe banda in exterior (langa axul drumului pentru curbele la dreapta si langa marginea drumului pentru curbele la stanga)..."

 

 

Incepatori, va recomand cateva lucruri simple:

 

1. Viteza in viraj trebuie sa fie una care sa va permita sa mai accelerati, nu incercati sa intrati in viraj cu viteza perfecta ca s-ar putea sa nu va iasa de fiecare data, aveti nevoie de experieta pe care o castigati in mii de km nu in 2 zile.

2. Ceea ce cititi prin diverse tutoriale sa aveti grija, pentru ca teoria aceea se aplica pe circuit, pe strada bine ar fi sa nu mergi langa axul drumului sau pe dreapta, incercati sa stati undeva aproape de jumatatea benzii in functie de ce viraj urmeaza si sa urmati curbele cat mai cursiv. La noi oricand te poti trezi ca taie unul curba, ca este nisip pe jos si ar fi bine sa aveti loc de manevra sa indreptati motoreta, sa franati sau ce este necesar pentru a evita accidentele, iar dupa manevra sa fiti inca pe banda voastra.

3. Cand mergeti in grup, nu incercati sa va tineti dupa unul mai bun, trasele lui si stilul lui se poate sa nu se potriveasca cu stilul vostru. Mergeti asa cum va simtiti in siguranta si orice incercare de inclinare mai mult, accelerare, nu o duceti la extrem. Exersati dar nu exagerati, totul se face in timp.

5. Cititi traficul si anticipati. Viteza prea mare va scurteaza timpul de reactie.

 

Asfalt uscat si la multi km fara evenimente neplacute.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

trebuie completat ---privirea pe lungimea curbei cat mai departe posibil,daca faci curba la dreapta urmaresti linia pe lung pe langa bordura ,nu la traficul care vine din sens opus.daca faci curba la stanga urmaresti axul de pe mijlocul drumului .regula de aur --te duci unde te uiti ,deci daca nu tii privirea unde trebuie si te uiti la cei care vin din sens opus ,clar nu virezi cum trebuie pt ca ai impresia ca o sa intrii in ei.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Draga noastra colega,

 

in primul rand as vrea sa-ti aduc la cunostinta ca pe strada motocicleta se conduce, de pilotat, se piloteaza pe circuit !

 

In al doilea rand, as vrea sa le atrag atentia celor mai putin experimentati, car ar trebui mai intai sa invete sa respecte regulile de circulatie si de bun simt. Abia respectand aceste doua minime aspecte poti trece la "abordarea" curbelor !

 

 

Nu vreau sa supar pe nimeni cu aceasta postare, dar pur si simplu m-am saturat sa vad tot felul de articole/sfaturi despre cum trebuie abordata o curba, sau cum se pune genunchiul jos, sau, sau, sau, sau etc. postate de niste persoane care nu stiu sa faca diferenta intre CONDUS si PILOTAT ....

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sunteti siguri de ce ati scris aici?

Probabil ati vrut sa scrieti: "... pe banda in exterior (langa axul drumului pentru curbele la dreapta si langa marginea drumului pentru curbele la stanga)..."

Asfalt uscat si la multi km fara evenimente neplacute.

Este preluat din literatura de "specialitate" din Regatul Unit de aceea a aparut aceasta neconcordanta....."prietenul Gugal" nu stie sa "inverseze" benzile cand traduce in romana..sau alta limba europeana

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Draga noastra colega,

 

in primul rand as vrea sa-ti aduc la cunostinta ca pe strada motocicleta se conduce, de pilotat, se piloteaza pe circuit !

 

"Dragul nostru coleg",

 

Realizez că e greu să nu atragi atenţia câteodată (chiar dacă nu vrei sa deranjezi pe nimeni), dar nu ştiu dacă e o greşeală capitală cea sesizată. Ca dovadă, uite aici definiţia care se regăseşte în DEX: "PILOTÁ, pilotez, vb. I. 1. Tranz. A conduce în calitate de pilot1 o navă, a aeronavă, o locomotivă etc. ♦ Fig. A conduce, a îndruma."

 

Deci uite că mai există şi sens figurat, pe care eu mi-am permis să-l folosesc în anumite contexte, îmi cer scuze dacă te-a deranjat personal atât de tare. Poţi citi spre exemplu şi alte articole ca să observi că totuşi ştiu şi că motocicleta se conduce, cum ar fi "Manual de condus motocicleta - Reguli practice de bun simţ". Ştiu că şi acolo cel mai probabil vei descoperi un amănunt - în raport cu tema generală - pe care îl vei considera o mare greşeală, dar îmi asum riscul.

Sunteti siguri de ce ati scris aici?

 

Probabil ati vrut sa scrieti: "... pe banda in exterior (langa axul drumului pentru curbele la dreapta si langa marginea drumului pentru curbele la stanga)...

 

Într-adevăr, aici s-a strecurat o mică greşeală datorată neatenţiei. Este îndreptăţită atenţionarea  :sweat:

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

trebuie completat ---privirea pe lungimea curbei cat mai departe posibil,daca faci curba la dreapta urmaresti linia pe lung pe langa bordura ,nu la traficul care vine din sens opus.daca faci curba la stanga urmaresti axul de pe mijlocul drumului .regula de aur --te duci unde te uiti ,deci daca nu tii privirea unde trebuie si te uiti la cei care vin din sens opus ,clar nu virezi cum trebuie pt ca ai impresia ca o sa intrii in ei.

 

Spuse omu' care face poze la bord cand merge cu 280/H... atunci asa e bre!!!  :thumbup:

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Participa la conversatie

Poti raspunde acum si inregistra mai tarziu. Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.

Oaspete
Răspunde la topic...

×   Inserat ca 'rich text'.   Insereaza ca text simplu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Linkul a fost inserat automat sub formă de conținut.   Șterge formatarea și afișează ca link simplu

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent activi   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.
×
×
  • Creează O Nouă...