Mergi la conţinut

Duzina Mortală: 12 Prejudecăţi Şi Mituri Despre Siguranţa Motociclistului


green.kecske

Recommended Posts

1. Şoferilor nu le pasă de motociclişti
 

Poate fi greu de crezut uneori, dar şoferii aproape niciodată nu vor cu adevărat să te lovească. Majoritatea greşelilor pe care le fac şoferii sunt din cauză că nu ştiu că eşti acolo, chiar şi atunci când eşti chiar în faţa lor, în raza lor vizuală. Pe stradă poţi fi parţial sau total “invizibil” din cauza luminii puternice reflectate de către o maşină sau obiect, a stickerelor lipite pe parbrizele maşinilor, a celorlalte vehicule din trafic. Bineînţeles, nu toţi şoferii se gândesc la motociclişti şi fac un efort să se uite mai bine, chiar dacă poate în calea lor se află o motocicletă a cărei prezenţă e mascată de alt vehicul, sau care se află în unghiul mort.
 

În loc să presupui că şoferii te vor ignora, chiar şi atunci când te văd, ar trebui să-i ajuţi să te vadă. Ca să depăşeşti faptul că un motociclist e greu de observat în trafic, poartă cască şi jachetă în culori deschise. Mergi cu faza lungă în timpul zilei. Fii atent la lucrurile care te fac mai puţin vizibil în trafic, care pot fi cât se poate de comune: soarele din spatele tău, maşina din faţă de pe cealaltă bandă. Fă un efort şi mergi ori mută-te pe stradă în zonele în care poţi fi văzut de către ceilalţi şoferi.

2. Tobele zgomotoase salvează vieţi

Da, sunt câteva situaţii în care asta e adevărat, cum ar fi atunci când mergi paralel cu o maşină care are geamul deschis, al cărui şofer are de gând să schimbe benzile. Dar tot zgomotul produs de tobe şi care e direcţionat înapoi, nu te ajută deloc în situaţia foarte periculoasă, când o maşină întoarce brusc în faţa ta. Efectul contrar al tobelor zgomotoase poate avea drept cauze: zgomotul mare oboseşte motociclistul, poate e atitudinea unor motociclişti care insistă în producerea unui zgomot supărător, ori poate tobele prea zgomotoase îi determină pe şoferi să devină agresivi. Oricare ar fi cauzele, cercetările arată că motocicletele cu tobe foarte zgomotoase sunt implicate mai des în accidente decât cele cu tobe mai silenţioase.
Dacă ţii într-adevăr la viaţa ta, ia-ţi o jachetă “zgomotoasă”, ori o cască viu colorată, lucruri care şi-au dovedit utilitatea în trafic. Sau eventual, montează-ţi un claxon cu un sunet mai puternic.

3. Căştile moto produc fracturi la nivelul gâtului motociclistului
 

Pare logic: greutatea suplimentară a capului produce la impact o forţă pendulară, care forţează gâtul. Însă nu e aşa. Căştile omologate absorb energia de impact, care ar determina ruperea gâtului motociclistului. Studiile făcute evidenţiază faptul că în cazul motocicliştilor implicaţi în accidente, care purtau cască, fracturile la nivelul gâtului au fost rare. Nu acelaşi lucru se poate spune despre cei care nu purtau cască în momentul accidentului.

4. Căştile îţi micşorează posibilităţile de a vedea/auzi pericolele

 

Un lucru e clar: motocicliştii care poartă cască sunt mult mai puţin frecvent implicaţi în accidente decât cei care nu poartă cască. Poate e datorită atitudinii mult mai realiste a primilor faţă de motociclism. Poate că atunci când îţi pui casca, îţi reaminteşti de faptul că motociclismul e periculos şi te setează pe o atitudine potrivită pentru trafic. Poate că e din cauză că o cască oferă protecţie ochilor şi reduce zgomotul produs de curent şi oboseală, ceea ce duce la o precepere mai bună a condiţiilor de trafic. Oricum ar fi, purtând cască nu faci decât să reduci riscurile de accident.

5. Casca nu te ajută în majoritatea accidentelor
 

Oamenii ţin cont de viteza mică la care sunt testate căştile şi consideră că, circulând cu o viteză mai mare, casca nu mai poate oferi protecţie. Nu se ţine cont însa că:
– majoritatea accidentelor se produc la viteze relativ mici;
– cea mai mare parte a energiei de impact este verticală; distanţa de la care capul cade până se loveşte;
– căştile omologate asigură protecţie şi la viteze cu mult superioare celor la care au fost testate;
– când un motociclist cu cască suferă lovituri fatale la cap, de obicei nu mai contează deoarece impactul a fost atât de puternic, încât a provocat leziuni fatale şi altor organe;
– cifrele arată clar că motocicliştii care au purtat căşti omologate atunci când au avut accident, au supravieţuit în proporţie mai mare decât cei care n-au purtat căşti.

6. Casca, în caz de accident foarte grav, în loc să te lase să mori, te transformă într-o “legumă”

Desigur, asta e posibil: o cască atenuează suficient impactul încât să nu fie fatal, dar nu garantează că nu se produc leziuni interne ale creierului. Cu toate acestea, cazurile sunt rare şi dacă te-ai trântit atât de tare încât să ai creierul terminat, e foarte posibil să mori datorită leziunilor altor organe.

7. Un motociclist experimentat ar trebui să se descurce în aproape orice situaţie
 

Nici cel mai bun motociclist din lume nu poate ieşi neşifonat dacă o maşină aflată la mică distanţă îi întoarce brusc în faţă, de exemplu. Convingerea că abilităţile tale superioare te vor feri de necazuri e un vis de 2 bani, chiar dacă eşti cu adevărat aşa de bun precum crezi. Nu contează cât de experimentat eşti, e mai bine să conduci astfel încât să previi situaţiile care se pot termina prost pentru tine: micşorează viteza, scanează traficul mult înaintea ta şi gândeşte strategic. Şi echipează-te ca pentru accident! 

8. Dacă impactul e inevitabil, lasă-te pe o parte
 

Îmi închipui că această concepţie aparţine motocicliştilor că încearcă să explice de ce au ajuns târâş atunci când au încercat să evite un impact. Ei au frânat prea mult, au pierdut controlul motocicletei şi apoi încearcă să explice că au făcut asta intenţionat.
Poate cu decenii în urmă, frânele motocicletelor erau atât de slabe încât ca s-o opreşti, era mai bine să târăşti motocicleta pe o parte pe asfalt. Dar asta nu mai e valabil azi.
Mai degrabă reduci viteza frânând cum trebuie, decât târându-ţi fundul pe şosea. Şi dacă eşti pe motocicletă, în caz de impact poţi fi aruncat peste maşină şi mai ai şanse. Dar dacă intri sub roţile maşinii, nu ai foarte multe şanse de scăpare.

9. O bere n-are cum să facă rău
 

Poate atunci când o bei nu, dar dacă după aceea te urci pe motocicletă, asta te poate nenoroci pe viaţă. Nu contează că nu te simţi ameţit deloc, studiile arată contrariul. Eşti un pericol pentru tine si pt ceilalţi dacă bei şi conduci. Deasemenea, odată cu vârsta, metabolismul încetineşte şi ar fi bine să ţii cont că berile băute aseară au efect chiar şi mâine dimineaţă când eşti pe stradă.

10. E mai bine să stai pe banda ta decât să schimbi benzile

În toată lumea, motocicletele schimbă benzile atunci când traficul este greu. Deşi unora li se pare o nebunie, cercetările au arătat că e mai sigur pentru motociclist să schimbe benzile atunci când traficul e greu sau blocat, decât să stea pe banda lui.

11. Sunt mai sigur pe drumurile obişnuite decât pe autostradă

Deşi viteza mai mică înseamnă mai multă siguranţă, autostrăzile sunt mai sigure datorită accesului controlat, circulaţiei pe mai multe benzi pe sens, delimitării clare a sensurilor de mers, lipsei intersecţiilor, a pietonilor, a obstacolelor de pe şi de lângă drum. 

12. Un motociclist experimentat poate frâna mai bine cu un sistem obişnuit de frânare decât cu unul dotat cu ABS
 

Testele complete făcute arată că distanţa de frânare e mai mică în cazul motocicletelor cu ABS decât în cazul celor cu frâne clasice, indiferent de starea drumului: uscat, ud, cu polei. Un alt lucru bun la ABS este că-ţi permite să exersezi frânările de urgenţă fără riscul de a cădea datorită blocării roţilor.

 

În orice caz, data viitoare când îţi zice cineva că a trebuit să culce motocicleta pe o parte, ori că moto verzi sunt accidentate mai des decât cele roşii, mai gândeşte-te. Numai nu-ţi baza tehnicile de conducere a motocicletei pe ce zic alţii dacă nu este şi ceva ştiinţă în spusele lor.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cateva puncte interesante insa este dureros ca intr-un astfel de articol sunt inca atat de multe puncte referitoare la casca de protectie.

In vremea in care articolele similare din alte tari trateaza alegerea corecta a echipamentului de protectie si se dezbat diferitele avantaje ale costumelor din piele si a celor din material textil, noi dezbatem daca trebuie sau nu sa purtam casca de protectie...

Sper ca atitudinea "motociclistilor" fata de acest sport,fata de acest mod de viata, sa se schimbe si sa incetam sa ne victimizam luand o atitudine pozitiva fata de mersul pe motocicleta si fata de siguranta.

Casca de protectie a devenit un accesoriu obligatoriu in urma unor cercetari stiintifice si nu in urma discutiei intre prieteni la o bere.

Este recomandat sa purtam cea mai buna casca de protectie pe care ne-o putem permit.

Casca de protectie trebuie sa fie pe masura si trebuie inchisa corect.

Este recomandata inlocuirea castii de protectie odata la 5 ani sau in urma oricarui impact.

Casca de protectie isi poate pierde rezistenta la inpact chiar daca nu raman semne pe membrana exterioara.

Din punctul meu de vedere acestea sunt adevaruri esentiale ce nu mai tebuiesc dezbatute ci respectate cu sfintenie.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca ai faza lunga aprinsa nu poti da flash-uri, si asta s-ar putea sa conteze a dracului de mult in unele situatii...

Claxonul nu se aude cand vii din sens contrar, mai ales cele moto, iar semne cu mainile.... sa fim seriosi, in situatii limita n-apuci nici sa apesi bine manetele si s-a dus mult din filmul incidentului...

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca ai faza lunga aprinsa nu poti da flash-uri, si asta s-ar putea sa conteze a dracului de mult in unele situatii...

Claxonul nu se aude cand vii din sens contrar, mai ales cele moto, iar semne cu mainile.... sa fim seriosi, in situatii limita n-apuci nici sa apesi bine manetele si s-a dus mult din filmul incidentului...

Claxoanele moto au o tonalitate mai inalta si sunt mai stridente decat cele auto (cel putin fata de cele simple, care nu sunt bi-tonale)

La punctul 8 ... trebuie sa te contrazic.

Daca un impact este inevitabil, prefer sa ma duc in el taras decat sa sar peste el sau sa ma opresc frontal in el. Iar cu exceptia unui camion, n-ai sa ajungi sub rotile lui, pt ca garda unei masina nu e asa de inalta incat sa intrii sub ea, + ca in principiu ai motocicleta in fata. N-ai cum s-o culci pe-o parte si ea sa ramana in spate.

 

Iar faza cu culcatul motocicletei pe-o parte ... daca se intampla .... esti un lache! Din ce inteleg eu din articol. Esti o rusine pt motociclisti. Meriti dat afara din sat.

Nu esti macho daca incercand sa eviti un impact, voluntar sau nu, scapi motorul pe-o parte!

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Participa la conversatie

Poti raspunde acum si inregistra mai tarziu. Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.

Oaspete
Răspunde la topic...

×   Inserat ca 'rich text'.   Insereaza ca text simplu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Linkul a fost inserat automat sub formă de conținut.   Șterge formatarea și afișează ca link simplu

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent activi   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.
×
×
  • Creează O Nouă...