Mergi la conţinut
green.kecske

Cele 4 Mărci Germane Care Au Marcat Al Doilea Război Mondial

Recommended Posts

Cele 4 mărci germane care au marcat al doilea război mondial: NSU, BMW, DKW, ZUNDAPP. Toate cele 4 mărci au fost forţate de  Wehrmacht  să construiască adevărate maşini de luptă! 

1. NSU KETTENKRAD - Motocicleta militară cu şenile ("Strămoşul ATV-urilor")

Celebra uzină germană NSU a proiectat special pentru război 3 modele remarcabile: NSU 251 OSL SS (1936-1942) 10cp, NSU 500 SS (1932 - 1942), model special pentru militarii curieri, cea mai uşoară şi rapidă motocicletă a războiului şi NSU KETTENKRAD (motocicleta cu şenile), cel din urmă model fiind o revelaţie a tehnologiei la sfârşitul  războiului.
 

post-41220-0-88247500-1384619921_thumb.j NSU Kettenkrad folosit la transportul cablurilor de comunicare 1944

 

Motocicleta a fost gândită special pentru frontul de est şi s-au produs în jur de 8.800 de bucăţi. Inginerii de la NSU au apelat la motorul de opel 1478 cc, 36cp (47cp versiunea de la sfârşitul războiului), deoarece la acea vreme fabrica dispunea doar de motoarele NSU 500 şi 600 cc, care erau prea mici pentru caroseria de  1325 kg. Cu motorul de Opel întreaga maşinărie atingea cu succes viteza de 80 km/h.

 

post-41220-0-06400500-1384619927_thumb.j Schiţa tehnică din primul manual livrat pe front în anul 1942

 

Detalii tehnice: lungime 3m, lăţime 1m, instalaţia electrică Bosch pe 6 volţi, motor Opel Olympia1478 cc, 36/47 cp, 80km/h, şenilă 25mm cu tălpi de cauciuc (opţional) , putere de urcare pe pantă de nisip 24 grade, 2 rezervoare de benzină a câte 22 litri poziţionate în sânga şi dreapta şoferului, 3 persoane (şoferul plus 2 persoane în spate), cutie de viteze cu 4 trepte (3 pentru înainte şi 1 în spate), raport de compresie 1:6, carburator Solex. Modelul a fost proiectat pentru a intra într-un avion militar tip Jukers JU 52 cu care erau transportate pe frontul de luptă.
 

post-41220-0-73007100-1384619914_thumb.j Kettenkrad şi Jukers JU 52

Cele mai multe modele au fost livrate cu o remorcă specială pentru transportul de combustibil. Spre sfârşitul războiului, Kettenkrad a fost folosit pentru transportul soldaţilor prin zonele mlăştinoase ale Rusiei şi pentru tractarea avioanelor de vânătoare la manevre prin aeroporturi pentru a  reduce consumul de combustibil.
 

post-41220-0-45058100-1384619902_thumb.j NSU Kettenkrad în pădurile Rusiei

Anumite surse menţionează faptul că  Kettenkrad a fost folosit şi în ocuparea Africii, fiind foarte puternic şi rezistent la nisip era utilizat la tractarea tunurilor.
 

post-41220-0-35868100-1384619904_thumb.j NSU Kettenkrad tractând cu uşurinţă un tun de artilerie

 

După război, începând din 1944 şi până în 1949, uzina NSU a mai fabricat cca 550 bucăţi pentru uzul agricol al Germaniei.

2. BMW R71 - Forţa şi viteza de deplasare a infanteriei uşoare germane în anii 40!

 

Modelul a fost produs între anii 1938 şi 1941 şi a fost cea mai rezistentă motocicletă folosită de Wehrmacht, Luftwaffe şi SS la o scară foarte largă. La sfârşitul războiului, fabrica BMW a trecut prin mai multe incendii, fapt care a condus la pierderea unor dosare cu evidenţele de fabricare ale modelului R71 - din mai multe surse se cunoaşte că numărul bucăţilor produse ar fi fost în jur de 3500 buc.
 

post-41220-0-31598300-1384619841_thumb.j BMW R71 în stare originală

 

La cerinţele Wehrmacht-ului, constructorul a proiectat modelul R71 cu mai multe îmbunătăţiri: cadrul din ţeavă ovală de oţel ca să reziste la o sarcină mai mare (3 persoane, 4 canistre cu benzină, muniţie, armament), motor cu sistem de ungere avansat (la vremea aceea s-a aplicat primul sistem de ungere prin picurare care era superior celui prin barbotare - cerinţele au fost pentru cucerirea ţărilor calde din Africa), instalaţia electrică Bosch era pe 12 volţi, supape "aeriene amplasate în cilindru" în partea superioară a pistonului pentru a reduce încălzirea motorului etc.
 

post-41220-0-29531600-1384619910_thumb.j R71 utilizat la invazia Africii

 

 

Detalii tehnice: motor 4 timpi boxer twin-2 cilindri, capacitatea 746 cc, 22 cai putere, viteza maximă 95 km/h - 56 km/h în varianta cu ataş, consum economic de 4,5 L/100 km, greutatea 360 kg , sarcina maximă încărcată 800 kg, cutie de viteze cu 4 trepte + marşarier, rezervor de benzină de 14 litri, preţ de vânzare în Germania 1.595 (reichmarks), iar în America 3.970 (dolari americani).
 

 

post-41220-0-49316200-1384619881_thumb.j R71 la încercări extreme

 

Povestea merge mai departe... Modelul R71 fiind cea mai rezistentă motocicletă a războiului, a fost şi cel mai copiat model din lume. În urma Pactului Ribbentrop - Molotov încheiat la Moscova între Hitler şi Stalin în anul 1939 (tratat care prevedea printre alte obiective şi transferul de tehnologie între state), ruşii au produs modelul M72, copie fidelă a motocicletei R71. Acesta s-a fabricat în Ucraina până în anul 1978 după care a apărut modelul Ural. În USA Ministerul Apărării a cerut companiei Harley-Davidson să producă un model asemănător cu BMW R71, rezistent şi fiabil. Harley Davidson avea proiectat modelul militar VLA, dar acesta nu se ridica la performanţele lui R71 - era mult mai lent, şasiul mai slab, motorul nu făcea faţă la condiţii extreme, iar întreţinerea era mult mai costisitoare. În anul 1942 Harley Davidson a început producţia modelului XA, copie fidelă a lui R71, doar că motorul avea performanţe puţin mai mici. S-au produs cca 1.000 de bucăţi. În anul 1950 Stalin livrează aramatei chineze mai multe motociclete M72 pentru dotare. În anul 1957 chinezii încep producţia motocicletei militare Chang Jiang 750 XIE de asemenea copie fidelă a modelului R71. Fabricarea modelelor XIE a durat până în anul 1971, după care au schimbat capacitatea motorului de la 749 cc la 900 cc şi câteva componente ale şasiului. Nu se ştie numărul de bucăţi produse de ruşi şi chinezi.
 

post-41220-0-60924800-1384619860_thumb.j Forţele SS în R71 pe străzile din Berlin

 

Revenind la tehnologia electrică germană (modelul R71 a fost prevăzut cu instalaţie de 12V Bosch) se pare că americanii, ruşii şi chinezii nu au reuşit să copieze instalaţia şi alternatorul inginerilor de la Bosch. Toate copiile au fost construite cu instalaţie de 6volţi.

3. ZUDAPP KS 750 SS - Cea mai puternică motocicletă off-road a armatei germane din anii 40!

 

Prima motocicletă cu tracţiune pe ataş şi cu diferenţial blocabil. KS 750 SS a fost cea mai utilizată motocicletă de către armata germană în incursiunile de invazie a ţărilor din Europa. La cererea Wehrmacht-ului marca Zundapp a fuzionat cu marca BMW realizând împreună cel mai reuşit model enduro militar: KS 750 SS model din care au fost fabricate peste 20.000 de unităţi.
 

post-41220-0-28101800-1384619891_thumb.j Zundapp KS 750 SS off-road - modelul original

 

Inginerii de la ambele fabrici au folosit cele mai bune componente de modele BMW R75, KS 600 şi KS 750, iar pentru performanţele off-road s-au adus următoarele îmbunătăţiri: cilindrii au fost ridicaţi cu 5 grade comparativ cu modelul R75, garda la sol a fost înălţată cu 7 cm, şasiul a fost construit mai lat încorporând  rezervorul de benzină, tracţiunea pe roata din spate şi pe roata ataşului cu diferenţial blocabil, cauciucuri cu crampoane, suspensia pe faţă şi la şa, arcuri mai lungi. Motorul dezvolta 26 de cai putere la 4.000 turaţii/min şi îşi transporta masa proprie de 420 kg fără probleme. Peste greutatea sa, motocicleta cu ataş mai suporta 500 de kg, adică 3 soldaţi echipaţi cu muniţie şi armament, 4 canistre de benzină, roată de rezervă, suport de mitralieră de campanie şi gamelele cu mâncare.
 

post-41220-0-39089800-1384619886_thumb.j

 

Viteza maximă pe autostradă era de 95 km/h, iar cea minimă pentru marş de 3 km/h. În urma comenzii către fabricant a Biroului de Ordonanţă Militară de la Berlin, de a consolida toate componentele (furcă faţă, şasiu, transmisie, etc) KS 750 a devenit foarte grea, dar foarte sigură în acelaşi timp. Levierele de comandă ale ghidonului (ambreiaj şi frână faţă) au rămas neschimbate - ele pornind de la extremitate spre far pentru a nu se rupe în contact cu solul.
 

post-41220-0-54633100-1384619936_thumb.j

 

Pentru a rezista la condiţiile extreme de căldură, din motor au fost eliminate piesele de frecare tip cuzinet, acestea fiind înlocuite numai cu rulmenţi. Paletele de răcire ale cilindrilor au fost mărite pentru o răcire mai bună. Carburatorul Solex a fost modificat pentru o alimentare mai rapidă. Diferenţialul blocabil transmitea puterea astfel: 70% roata spate şi 30% roata ataş. La vremea anilor 40 KS beneficia de cea mai avansată tehnologie din industria moto militară a Germaniei.

4. DKW 350-1 NZ - Cea mai manevrabilă motocicletă a armatei germane!

În anul 1943 Wehrmacht-ul  a dorit o motocicletă mai potrivită pentru armata germană, o bicicletă mai manevrabilă pentru soldaţi. Fabrica Auto Union DKW a ieşit cu modelul 350-1 NZ - prototipul acestei motociclete militare a fost inventat, de fapt, în anul 1939.
 

post-41220-0-98006500-1384619868_thumb.j DKW NZ 350-1 varianta originală

NZ 350-1 a fost construit pe platforma motocicletei civile NZ 350 doar cu câteva modificări suplimentare. În realitate, nu există diferențe foarte multe, iată câteva: apariţia unui suport pentru masca de gaze pe rezervorul de benzină, schimbător de viteze la mână şi la picior, genţi laterale din piele, o singură şa. La motor modificările au fost mai consistente: putere 11,5 cp la 4.000 turaţii/minut, carburator Bing cu supape canelate, paletele de răcire ale cilindrului mai mari spre evacuare. 
 

post-41220-0-75535700-1384619934_thumb.j Finisajele modelului au fost dintre cele mai bine realizate în anii 40

 

Viteza maximă era de 105 km/h pe autostradă, iar greutatea de 165 kilograme. S-au fabricat 12.000 de bucăţi în perioada 1943 - 1945. Modelul NZ 350-1 a fost şi este confundat în multe cazuri cu modelul civil 350.

 

post-41220-0-37959600-1384619865_thumb.j DKW NZ 350-1 în Balcani

 

NZ 350-1 a fost utilizat la cucerirea Franţei, invazia Rusiei şi a Balcanilor, fiind la dispoziţia trupelor terestre de mare viteză. Pentru cele trimise pe frontul de est s-au aplicat cîte două racle metalice la intrarea lanţului de transmisie în carter pentru a curăţa noroiul îngheţat ce putea intra în motor. Modelul s-a produs în toate variantele de culori: gri închis pentru trupele Whermacht-ului, bej numit Sahara pentru Africa, negru-gri închis pentru trupele Luftwaffe (forţele aeriene).
 

post-41220-0-23527700-1384619855_thumb.j Model cu ataş restaurat

 

După retragerea trupelor germane din Rusia, poporul sovietic a pus mâna pe multe unităţi care au rămas pe frontul de luptă. În urma unor cercetări amănunţite, inginerii sovietici au reprodus motocicleta oferindu-i un nou nume IJ Festival 350. În prezent modelul NZ 350-1 a rămas foarte apreciat de colecţionari şi de cunoscătorii fenomenului moto retro: manevrabilitatea, puterea şi stabilitatea motocicletei i-au oferit un loc de cinste în opinia multor cunoscători.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Superb,mi-a placut tare "reportajul" pt. ca asa imi place sa-i spun postului tau.Am insa 2 precizari:citez:În anul 1050 Stalin livrează aramatei chineze mai multe motociclete M72 pentru dotare-cred ca era vorba de anul 1950;si despre modelul NZ350 care nu stiu exact daca a devenit IJ Festival sau doar simplu IJ,dar stiu ca se fabrica in orasul Ijevsk de aceea i-au zis ij.Oricum sub aceasta marca rusii fabricau si masini de cusut si arme si habar n-am ce draq mai faceau.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Cele 4 mărci germane care au marcat al doilea război mondial: NSU, BMW, DKW, ZUNDAPP. Toate cele 4 mărci au fost forţate de  Wehrmacht  să construiască adevărate maşini de luptă! 

In ce fel au marcat cele patru marci germane, cel de-al doilea razboi mondial ?!

 

Pe ce te bazezi cand spui ca cei patru producatori AU FOST FORTATI sa produca "adevarate masini de lupta" ?!

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

 

 

Se bazeaza pe istorie si e adevarat.. Toti marii industriasi, erau fortati, obligati sa fabrice armament si sa contribue la economia Germaniei.

Editat de pedros

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Se bazeaza pe istorie si e adevarat.. Toti marii industriasi, erau fortati, obligati sa fabrice armament si sa contribue la economia Germaniei.

 

Care istorie ?! Toti marii industrias "fortati/obligati" sa fabrice armament, erau de fapt marii sustinatori ai partidului nazist. Cotizatori frecventi inca din anul 1930 si de fapt, adevaratul motiv pentru care partidul nazist (NSDAP la inceput) a ajuns la putere in anul 1933  . Numele Friederich Krupp, Wilhem Cuno, M.M. Wartburg iti spun ceva ??? Plus multi altii ...

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Am cautat pe net KS 750 SS dar nu am gasit ,KS600 mai sunt la vanzare, cel mai mult ma mira faptul ca in toata europa preturile sunt pe la maxim 6000-7000£ numai in romania e unul cu 12500 £.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Cateva date de interes istoric  cu privire la BMW R75 II :

Bundesarchiv_Bild_101I-639-6267-13,_Moto

 

-februarie 1941-este pusa la punct linia tehnologica de productie;
-livrarea primului exemplar-iulie 1941,serie sasiu 750001;
-tiparirea manualului tehnic-editia I- 27.06.1941;
-eliminarea ungerii la cablul de frana/fata,incepind cu seria sasiu 750100;
-axul cu came schimbat/reproiectat,incepind cu seria 750601;
-pedala de frana ranforsata incepind cu seria 751301;
-se modifica garda la sol in sensul ridicarii cu 10 mm,exemplarele produse incepind din 25.08.1941;
-in decembrie 1941 este tiparita lista cu codurile si enumerarea pieselor de schimb;
-incepind cu seria 754056-anul 1942- se modifica raportul primar al diferentialului de la 12/31,la 12/33;
- incepind cu 01.05.1942 apar noi instructiuni tiparite,cu privire la lubrifiere(au fost semnalate probleme de intretinere);
-tot de la aceasta data se monteaza si vitezometre produse de VDO AG pentru versiunea tropicala;pana la aceasta data s-au folosit numai aparate produse de "Veigel AG";
- 11.09.1942 se renunta la carligul de remorcare si instalatia de incalzire,incepind cu seria 758001;
-din aceasi data se instituie obligativitate inscriptionarii pe lateralele aripilor fata/spate,a presiunii din pneuri si a dimensiunilor acestora;
-31.12.1942 este livrat ultimul R75 a anului-cel cu seria 759007;
-in noiembrie 1943 este tiparita o brosura comparativa ale acelorleasi parti intre modelele BMW R75 si KS 750 de la Zundapp;
-20.07 1944 raid aerian asupra uzinei,orele 12,00- 10 lovituri la tinta,dintre care 2 directe;
-11.09.1944 raid aerian asupra uzinei-orele 12,00- 65 de lovituri dintre care 11 directe;
-18.10.1944 producita la uzinele Eisenach este oprita;
-06.04.1945 uzina este ocupata de trupele americane-rata distrugerilor-60%;
-03.07.1945 rusii ocupa si ei uzina(in zona lor de ocupatie);
-13.10.1945 comanda pentru 93 de bucati,data de maresalul Jukov-este inceputa productia;
-ianuarie 1946-8 exemplare sunt reparate si livrate in Rusia-incepind cu sasiu seria 770000;
-iunie 1946-ultimul R75 este produs din piese de rezerva si trimis in Rusia-seria 770097.

Scheme de vopsire:
-motocicletele cu atas erau livrate de catre producator in 4 culori de baza(valabil si pt.Zundapp).Fotografiile originale infatiseaza exemplare vopsite in culori de mascare de catre trupa,in mod independent,la teren.
Producatorul a folosit urmatoarele culori:
1).-pana la sfarsitul lui 1942 s-a folosit culoarea "dunkelgrau" pentru exemplarele livrate trupelor de uscat,
cod culoare RAL 7021;
2).-intre 1941 si 1942 s-a folosit pentru exemplarele livrate DAK culoarea "gelbbraun" cod RAL 8000;
3).- de la sfarsitul anului 1942,pentru exemplarele livrate trupelor de uscat s-a folosit "dunkelgelb" fara cod culoare RAL!!!!;
4).-pentru exemplarele livrate Luftwaffe,in toti acesti ani,s-a folosit culoare "grau" cod RAL 7019.
Vopsirea multicolora-ma refer oficial- nu a fost folosita la motociclete pentru ca s-a ajuns la concluzia ca aceasta vopsire devine eficienta de la distante de cel putin 1000 metri.Asta insemna ca vopsirea in pete/multicolora este ineficienta pentru vehicule de dimensiuni mici,dupa cateva sute de metri efectul vizibil fiind tot de o singura culoare.
Exemplarele destinate Luftwaffe erau vopsite in gri(grau) pentru ca se considera ca ele sunt stationate/parcate in perimetrele aerodromurilor,in pozitii camunflate,deci trebuiau sa imite umbra naturala.
Din experienta frontului de est,cu spatiile sale deschise si aer.sol plin de praf,s-a constatat ca cea mai buna culoare pentru vehiculele expuse pe terenuri/teritorii vaste ar fi bej(dunkelgelb-galben murdar/inchis)
Pe timp de iarna motocicletele trebuia sa fie vopsite in culoare alba,speciala;atunci cand nu (mai)era disponibila,se folosea pasta de var,care era spalata la primele ploi de primavara.
In toate versiunile de vopsire se folosea culoare email/mat sintetic.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Salut,

Din ce stiu eu Zundapp ul de 750  a fost numit Sahara sau Saharianul cum e cunoscut Romania si a fost folosit mult in Africa.

Da-ti pe YOUTUBE  Zundapp 750 technology .pentru vremea aia era ceva.Jos palaria pentru nemti.

Bun articol ,felicitari

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Cateva date despre Zündapp KS 750 :

 

     Motocicleta Zündapp KS 750, cunoscuta ca si “Rossie” sau “Zundapp Sahara/Zundapp Saharian”, impreuna cu fratele geaman BMW R 75, este o motocicleta cu atas destinata uzului militar, fiind construita in urma indicatiilor militarilor germani. Aspectul acesteia nu a contat la construire, s-a urmarit ca vehiculul sa se comporte excelent in orice conditie de drum, cu o capacitate mare de incarcare si sa ofere un maxim de fiabilitate. In anii 30, armata germana folosea motociclete civile pe care le dota cu tehnica militara.
      La sfarsitul anului 1937, Departamentul de Tehnica Militara al Armatei Germane a solicitat dezvoltarea unei motociclete care sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
- Motocicleta sa poata incarca aproximativ 500 kg, adica echivalentul a 3 soldati dotati cu armament complet, munitie si echipament.
- Sa poata merge constant cu 80 km/h in conditii de sarcina maxima, sa aiba cel putin 4 viteze ca sa poata merge in atat in ritmul infanteriei germane, cat si pentru deplasare mai rapida.
- Sa fie inaltata cel putin 150 mm de la sol pentru treceri rapide peste santuri si sa poata oferi posibilitatea montarii lanturilor de iarna.
In primavara lui 1941, a inceput constructia motocicletei Zundapp KS 750.
      Zundapp KS750 a fost varful de lance al motocicletelor celui de-al Treilea Reich, in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, impreuna cu BMW R75 constituind una din cele mai mari flote de motociclete de razboi folosite de vreo armata. Motorul de 746 de ccm avea atasata o cutie cu 4 viteze pentru drum si o viteza aditionala pentru teren accidentat sau catarari de dealuri, motocicleta avand diferential pe roata spate pentru a mari puterea si pentru a ajuta atasul, sistem folosit ulterior de majoritatea motocicletelor cu atas. Totodata, Zundappul Sahara a fost prima motocicleta care a folosit o frana hidraulica pentru atas, o inovatie care a fost ulterior preluata de majoritatea constructorilor.
       Motocicleta avea in dotare o mitraliera MG34, care putea fi folosita atat pentru infanterie, cat si pentru respingerea atacurilor aeriene. Totodata, in unele cazuri, motocicleta era prevazuta si cu o remorca pe care erau carate diferite materiale de raboi.
 
-Numar de motociclete produse: 18.695
-Capacitate : 745 ccm
-Cilindri : 2 in boxer
-PS / KW : 26 / 19
-Viteza maxima: 95 Km/h
-Viteza minima: 3 Km/h
-Consum benzina: 6,5 l/100 km
-Gradul de urcare 45 %
-Viteze: 4 pentru drum, - 1 off road- 1 marsarier
-Masa: la liber 420 Kg, incarcat 840 Kg
                                     zundapp-KS750-factlook-01.jpg
 
 
zundapp-KS750-factlook-02.jpg

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

cand privesc un Zundapp ks750 ,gandesc la cata frumusete a putut crea cei aratati cu degetul.si astia de azi,abia daca sunt in stare.sa creeze un model nou.doar se adauga litere sau numere pe talon.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Care istorie ?! Toti marii industrias "fortati/obligati" sa fabrice armament, erau de fapt marii sustinatori ai partidului nazist. Cotizatori frecventi inca din anul 1930 si de fapt, adevaratul motiv pentru care partidul nazist (NSDAP la inceput) a ajuns la putere in anul 1933  . Numele Friederich Krupp, Wilhem Cuno, M.M. Wartburg iti spun ceva ??? Plus multi altii ...

 

La vremea respectiva a fost o miscare buna, nazismul a prins pentru ca venea pe un val de deziluzie totala Germania fiind in acei ani in criza. In afara de asta toata lumea injura nazismul dar uita ca comunismul a fost mai rau si a facut mai multe victime.

 

Oricum, aici se discuta despre fiare, este irelevant faptul acei producatori erau sustinatori ai nazismului.

Am cautat pe net KS 750 SS dar nu am gasit ,KS600 mai sunt la vanzare, cel mai mult ma mira faptul ca in toata europa preturile sunt pe la maxim 6000-7000£ numai in romania e unul cu 12500 £.

 

Astea din Romania sunt mai originale...

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

pe timpul razboiului toti faceau masinarii de razboi. Renault vindea tancuri la rumani. Schneider vindea la multi.unde ieseau bani.

totusi ,Zundapp poti sa-l calaresti pe strada astazi.

ia incearca un tanc Renault R35 sau Somua S35 la noi pe ulita!

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×