Mergi la conţinut
luca.stere

istorice Motorul Lui Urse (Aka Ursu Gunoier)

Recommended Posts

Intrucat mobra mea este aproape gata m-am apucat deja de repararea unui motor de K750 al unui prieten ce doreste sa monteze motorul pe un Ural M67. Motorul aflat intr-o stare avansata de uzura a fost cumparat tocmai in ideea de a fi reparat de la zero.

 

Astfel, am inceput treaba cu demontarea motorului si totodata constatarea defectiunilor. Asa cum ma asteptam motorul nu a fost intretinut (ca mai toate comunistele) si am gasit imediat motivele uzurilor din motor.

 

Am inceput cu demontarea capacului de distributie si a axului cu came (cilindrii si volanta erau demontate deja cu ceva timp in urma):

 

post-40862-0-08517100-1390079627_thumb.j

 

Depresarea axului cu came si a rulmentului este de preferat sa se faca la presa, evitati ciocanul. Eu am presa hidraulica dar se pot folosi si prese mecanice pe surub, sunt bune si ieftine in comparatie cu o presa hidraulica:

 

 

 

Si bineinteles depresarea rulmentului:

 

 

 

 

I-am dat baia jos si s-a vazut continutul, depuneri consistente ce provin din calitatea slaba a uleiului si/sau faptul ca proprietarul ori schimba uleiul prea rar ori nu-l schimba deloc si doar completa. Totodata am gasit si foarte mult span de aluminiu. Ca sa fie totul si mai frumos pompa de ulei nu avea sita, probabil cei ce au umblat pe acolo au socotit ca nu mai au nevoie de ea. Culmea e ca pompa de ulei, pinioanele de distributie, volanta si ambielajul pareau schimbate recent si doar putin rulate. Probabil a fost ultima incercare (esuata) a proprietarului de a resuscita acest motor.

 

post-40862-0-66778700-1390080341_thumb.j

 

post-40862-0-05021300-1390080365_thumb.j

 

post-40862-0-28397800-1390080378_thumb.j

 

post-40862-0-45306800-1390080423_thumb.j

 

Pompa de ulei avea si ea ceva "smacolina" in interior:

 

post-40862-0-69029200-1390080501_thumb.j


Am continuat cu demontarea pinionului de distributie de pe arbore, era intepenit binisor:

 

post-40862-0-29943300-1390080975_thumb.j

 

Asa ca l-am extras si pe acesta cu o presa:

 

post-40862-0-70632900-1390081056_thumb.j

 

post-40862-0-96400400-1390082510_thumb.j

 

Iar adevarul a iesit la iveala, intretinerea execrabila a dus la infundarea canalelor de ungere, este o minune ca acest motor nu s-a gripat. In imagini se vede cum canalul de ungere al pinioanelor este colmatat de un amestec de smac cu span de aluminiu:

 

post-40862-0-68413700-1390081421_thumb.j

 

post-40862-0-53352100-1390081428_thumb.j

 

post-40862-0-29668700-1390081434_thumb.j


Dupa care am avansat spre demontarea ambielajului din carter:

 

 

Dupa ce am scos ambielajul din carter am scos si rulmentul din fata unde am gasit gaura de ungere a rulmetului infundata cu span:

 

post-40862-0-51495400-1390117218_thumb.j

 

Singurul canal care nu era infundat era cel care alimenteaza cu ulei rulmentul din spate al ambielajului unde am gasit rulmentul in stare buna in timp ce rulmentul din fata era uzat. Mai jos se vede cum tavile de centrifugare a uleiului sunt si ele colmatate de un amestec de smac cu span de aluminiu, fapt ce a dus la uzuri ale ambielajului si nu numai (le voi explica mai tarziu):

 

 

 

 


Iata ce era prin carter:

 

post-40862-0-20486900-1390083093_thumb.j

 

 

Din cauza problemelor de ungere au suferit si  pistoanele, cilindrii, segmentii. Iata mai jos cat de uzati erau segmentii, fanta de cel putin 5mm:

 

post-40862-0-67709600-1390083213_thumb.j

 

post-40862-0-68496500-1390083223_thumb.j

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Buna initiativa. Spor la treaba. :)

Multumesc!

 

 

Ieri nu mi-am dat seama sa fac poze cu mizeria adunata in ambielaj, practic tot spanul de aluminiu si alte mizerii au fost centrifugate si au astupat gaurile de ungere ale ambielajului:

 

post-40862-0-53703200-1390147846_thumb.j

 

post-40862-0-35790700-1390147867_thumb.j

 

Si mai jos ceea ce am scos din ambielaj, ganditi-va ca toata mizeria astupa cu usurinta doua gauri de maxim 2mm diametru prin care se ung bielele. La aceste motoare uleiul trebuie schmbat la timp iar o data pe an cred ca ar fi indicat sa demontati baia pentru a fi curatata de eventuale impuritati.

 

post-40862-0-55305900-1390147896_thumb.j

Carterul l-am spalat, am avut noroc ca s-a curatat usor caci la motorul meu de M72 m-am chinuit ceva:

 

post-40862-0-73551100-1390148126_thumb.j

 

post-40862-0-90256800-1390148163_thumb.j

 

Dupa ce l-am spalat bine cu motorina si benzina l-am spalat cu pistolul cu presiune, s-a curatat foarte bine, inclusiv canalele de ungere din care au iesit o gramada de span. Pentru a curata usor canalele de ungere trebuie demontat dopul de la canalul principal de ungere (de fapt este o teava):

 

post-40862-0-94639500-1390148457_thumb.j

 

post-40862-0-39389800-1390148470_thumb.j

 

post-40862-0-30966500-1390148481_thumb.j

 

Mai jos piesele spalate impreuna cu un alt ambielaj care a fost reconditionat exemplar si rulmentii Koyo:

 

post-40862-0-70391800-1390148652_thumb.j

Ambielajul reconditionat:

 

post-40862-0-19288900-1390148821_thumb.j

 

post-40862-0-99277800-1390148829_thumb.j

 

post-40862-0-92364700-1390148834_thumb.j

 

post-40862-0-53537000-1390148838_thumb.j

 

 

Am montat tavile de centrifugare curatate, pe suruburi am dat cu Loctite:

 

post-40862-0-47017800-1390148918_thumb.j

 

post-40862-0-60934400-1390148939_thumb.j

 

Inainte sa montez ambielajul in carter am montat si dopul canalului de ungere din carter, peste tot se pune Loctite:

 

post-40862-0-04532000-1390148987_thumb.j

 

post-40862-0-14756100-1390148995_thumb.j

 

 

Dupa care am bagat ambielajul si rulmentii, plus palierii rulmentilor:

 

post-40862-0-92351700-1390149117_thumb.j

 

post-40862-0-35414700-1390149126_thumb.j

 

post-40862-0-06004300-1390149145_thumb.j

 

post-40862-0-92668700-1390149161_thumb.j

 

post-40862-0-84636800-1390149206_thumb.j

 

 

 

 

 

 

Acum vad ca am uitat sa pozez montarea simeringului spate si volanta (corect este volantul motor). Palierul spate este de Ural 650 pentru a putea pune simering de cauciuc, Urse zice ca si volanta este tot de Ural desi am demontat-o de pe motor de K750.

 

Sper sa reusesc sa montez si cilindrii saptamana viitoare dar asta depinde de finantele lui Urse, pistoanele si segmentii exista deja.

Acesta este simeringul:

 

post-40862-0-29098700-1390149735_thumb.j

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Bravo domnule.Ca si meticulozitate te apropii de Cristi.Si seriozitate.Stie urse dece l-a adus la tine.Sunt curios sa-l auzim cum suna.Inteleg ca vei veni in iunie ,cu toata liota de atasisti si nunumai,la Chisinau.Ceeace parea a fi o excursie in doi sau trei ,vad ca se transforma intr-o adevarata deplasare in masa.Ar fi foarte frumos.

Spor la lucru in continuare si spor la prezentare pentru ca multi au ce invata de la tina.Bafta.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Bravo domnule.Ca si meticulozitate te apropii de Cristi.Si seriozitate.Stie urse dece l-a adus la tine.Sunt curios sa-l auzim cum suna.Inteleg ca vei veni in iunie ,cu toata liota de atasisti si nunumai,la Chisinau.Ceeace parea a fi o excursie in doi sau trei ,vad ca se transforma intr-o adevarata deplasare in masa.Ar fi foarte frumos.

Spor la lucru in continuare si spor la prezentare pentru ca multi au ce invata de la tina.Bafta.

 

Domnule Mircea va multumesc pentru aprecieri! 

 

In privinta deplasarii la Chisinau nu pot sa promit nimic pentru ca nu stiu daca munca si timpul imi vor permite o astfel de deplasare desi imi doresc de mult timp sa vizitez Chisinaul si atat cat se poate vizita din Moldova in drum spre Chisinau.

 

In afara de asta am vazut ca si-a anuntat posibila prezenta si un ins militian, un individ cu un caracter infect in compania caruia nu vreau sa fiu.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Pana o sa ajung cu cilindrii lui Urse la alezat o sa incerc sa mai scriu ceva informatii, eventual sfaturi. Iata inca un motiv pentru care motoarele rusesti sunt "proaste". Mai jos este o imagine unde de vede cum mizeria (un amestec de ulei si praf) acopera partial cilindrul si impiedica racirea lui grabind astfel uzura cilindrului si totodata deprecierea uleiului:

 

post-40862-0-38682800-1390254118_thumb.j

 

post-40862-0-39871800-1390254156_thumb.j

 

Pentru o racire optima cilindrii motoarelor racite cu aer trebuie curatati periodic.

 

 

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Domnule Mircea va multumesc pentru aprecieri! 

 

In privinta deplasarii la Chisinau nu pot sa promit nimic pentru ca nu stiu daca munca si timpul imi vor permite o astfel de deplasare desi imi doresc de mult timp sa vizitez Chisinaul si atat cat se poate vizita din Moldova in drum spre Chisinau.

 

In afara de asta am vazut ca si-a anuntat posibila prezenta si un ins militian, un individ cu un caracter infect in compania caruia nu vreau sa fiu.

Stai linistit ca nu vine.Si oricum,animozitatile personale nu ar trebui sa strice relatiile cu ceilalti motociclisti.Am si eu la Seniori Riders fo doi insi cu care n-am nimic in comun si nu am ce discuta  cu ei.Asta nu ma impiedica sa particip la evenimentele unde se "infiltreaza" si ei.Asa ca poti sa participi la excursie.Chiar te rog sa participi.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Stai linistit ca nu vine.Si oricum,animozitatile personale nu ar trebui sa strice relatiile cu ceilalti motociclisti.Am si eu la Seniori Riders fo doi insi cu care n-am nimic in comun si nu am ce discuta  cu ei.Asta nu ma impiedica sa particip la evenimentele unde se "infiltreaza" si ei.Asa ca poti sa participi la excursie.Chiar te rog sa participi.

 

Vom vedea, nu promit nimic. Nu individul ar fi problema importanta ci timpul meu liber.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

In putinul timp liber am mai pregatit cu Urse cate ceva pentru motorul lui, am curatat cilindrii si pistoanele pentru ca vreau sa le duc maine la alezat si am curatat si probat pe ghiduri supapele:

 

post-40862-0-85807300-1390421517_thumb.j

 

post-40862-0-91619500-1390421536_thumb.j

 

post-40862-0-57815200-1390421591_thumb.j

 

post-40862-0-26866400-1390421599_thumb.j

 

post-40862-0-78828100-1390421606_thumb.j

 

Pistoanele sunt de BMW 320 (varianta E30) si au alezaj de 80mm, practic camasa este la limita dar nu vor fi probleme, chiar si cei de la oldtimergarage.eu propun o varianta de pistoane la 80mm alezaj: http://www.oldtimergarage.eu/catalog/product_info.php?products_id=1172 . Pistoanele de BMW aveau o calota similara cu calota pistoanelor de 80mm  de la oldtimergarage.eu dar noi am eliminat acea calota din considerente de greutate si ca sa ne apropiem cat mai mult de forma pistoanelor de K750. Boltul este de 22mm iar bucsile bolturilor de la ambielajul deja montat au fost facute pentru bolturi de 22mm.

 

Unul dintre pistoane a fost donat de mine, cu ceva timp in urma am aruncat un motor de BMW si am pastrat un piston cu biela cu tot pt ca intentionam sa construiesc un motor (creatie proprie). Daca as fi stiut atunci ce puteam sa fac cu ele nu le mai aruncam... as fi avut trei seturi complete.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Din pacate cilindrii inca nu sunt gata, strungarul este ocupat cu niste lucrari cu un termen limita foarte scurt si nu a avut timp sa se ocupe de ei. Intre timp Urse incearca sa rezolve cu incarcarea, alternator Mitsuba:

 

post-40862-0-43993400-1390999416_thumb.j

 

 

Dupa cum ati vazut carterul are soclul dinamului polizat, fostul proprietar a avut montat un alternator in locul dinamului. Urse a cumparat motorul fara anexe, asa ca acum trebuie sa-i punem un alt alternator dar din dorinta de a nu pune un alternator care ar putea face probleme vom apela la aceasta solutie. Totodata sunt sanse reale sa iasa mai ieftin dar asta ramane de vazut dupa ce vom face calculele (costuri strungarie, munca).

 

 

 

 

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Domnilor, vesti bune. Tocmai ce m-a sunat strungarul sa-mi spuna ca a alezat cilindrii si a facut supapele si scaunele la supape. Asta inseamna ca pana duminica voi termina lucrarea urmand ca de partea de anexe (aprindere, carburator cu galerie comuna, alternator) sa se ocupe Urse in functie de timp si bani. Intre timp am luat deja de la strungar axul cu came pe care l-am modificat pentru aprindere cu avans centrifugal, la fel ca cel pe care l-am montat pe M72-ul meu.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Dupa cum spuneam mai sus cilindrii sunt gata:

 

post-40862-0-60864600-1391115988_thumb.j

 

post-40862-0-59024000-1391115993_thumb.j

 

post-40862-0-99502200-1391115996_thumb.j

 

post-40862-0-72535800-1391116023_thumb.j

 

Grosimea camasii in partea de jos:

 

post-40862-0-74860700-1391116159_thumb.j

 

Supapele si scaunele rectificate si slefuite:

 

post-40862-0-65634600-1391116063_thumb.j

 

post-40862-0-62241700-1391116074_thumb.j

 

post-40862-0-35402900-1391116078_thumb.j

 

Coada de supapa rectificata:

 

post-40862-0-04625400-1391116087_thumb.j

 

Distributia, pinioane aproape noi, rulment nou 6205, ax cu came modificat pt aprindere cu avans centrifugal:

 

post-40862-0-67646600-1391116277_thumb.j

 

Montajul distributiei:

 

post-40862-0-34244600-1391116496_thumb.j

 

post-40862-0-53101100-1391116514_thumb.j

 

post-40862-0-38758800-1391116535_thumb.j

 

Am montat si pinionul pompei de ulei:

 

post-40862-0-70446600-1391116765_thumb.j

 

Capacul l-am etansat cu pasta Elring Dirko:

 

post-40862-0-11611800-1391116817_thumb.j

 

Sambata ii montez capacul de distributie si cilindrii.

 

Dupa calculele mele i-am crescut cilindreea de la 746cmc la 782cmc si i-am marit raportul de compresie de la 6:1 la 6,3:1. Va fi probabil cel mai performant motor de K750 din tara. Motorul meu de M72 are 762cmc si am trecut de la un raport de 5,5:1 la un raport de 5,7:1.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Nu crezi ca ar fi fost indicat sa sablezi exteriorul cilindrilor inainte de a-i aleza si honui ? Nu de alta dar tot tu ziceai ca este importanta curatarea aripioarelor de racire a cilindrilor....

 

Chiar daca nu pare cilindrii sunt curatati destul de bine, Urse a zis ca o sa-i mai curete el inca o data pt ca momentan cel la care sablam noi piese nu mai lucreaza, eu la motorul meu am sablat cilindrii. Da, ideal este sa-i sablezi daca ai posibilitatea.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Am inceput pregatirea cilindrilor pentru montaj, mai intai am curatat filetele cu un tarod:

 

post-40862-0-87735400-1391281061_thumb.j

 

post-40862-0-52650200-1391281069_thumb.j

 

Segmentii Goetze si fanta la segmenti:

 

post-40862-0-98638900-1391281094_thumb.j

 

post-40862-0-40108900-1391281147_thumb.j

 

Dupa care am montat supapele cu bormasina verticala:

 

post-40862-0-82309700-1391281226_thumb.j

 

post-40862-0-67968500-1391281240_thumb.j

 

Tacheti si suruburi de reglaj cu uzura:

 

post-40862-0-63483600-1391281294_thumb.j

 

post-40862-0-45182400-1391281307_thumb.j

 

post-40862-0-18643300-1391281335_thumb.j

 

Suruburi de reglaj rectificate si tacheti rectificati:

 

post-40862-0-36773100-1391281415_thumb.j

 

post-40862-0-82498100-1391281425_thumb.j

 

Am montat si pompa de ulei, bineinteles ca am pus si sita:

 

post-40862-0-24703700-1391281616_thumb.j

 

Cilindrii pregatiti de montaj:

 

post-40862-0-96276700-1391281625_thumb.j

 

Maine termin lucrarea.

 

 

 

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Dupa cum spuneam astazi am terminat lucrarea.

 

Montajul cilindrilor:

 

post-40862-0-60455100-1391356067_thumb.j

 

post-40862-0-03443000-1391356088_thumb.j

 

Reglare tacheti:

 

post-40862-0-03907600-1391356116_thumb.j

 

post-40862-0-20847500-1391356146_thumb.j

 

 

Si finalul:

 

post-40862-0-65101600-1391356189_thumb.j

 

 

Chiulasele nu le-am montat pentru ca Urse avea o chiulasa sablata si nu a apucat sa o mai sableze si pe cealalta, dupa ce o va sabla le vom monta. Capacul de distributie nu l-am montat definitiv pt ca trebuie sa mai faca niste masuratori pentru adaptarea alternatorului. Dupa ce Urse va rezolva aceste chestiuni vom monta si capacul de distributie si chiulasele, nimic deosebit.

 

post-40862-0-60801900-1391356465_thumb.j

 

 

Astfel am finalizat acest motor de K750, partea de anexe depinde de Urse (bani, timp, samd).

 

Urmatoarea lucrare va fi un motor de la M63-ul meu la care mai intai voi face o constatare pt ca sunt sanse ca motorul sa fie in stare foarte buna (ambielaj, set motor, chiulase) deoarece am aflat acum doua zile ca motorul a fost facut de Rabinu cu pistoane facute la Slatina. Bineinteles ca voi prezenta si aceasta lucrare.

 

 

 

post-40862-0-17760200-1391356650_thumb.j

 

 

:smile:  :smile:  :smile:

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Salutare

Am eu niste intrebari.

Scaunele de la supape la ce unghiuri is frezate?

Tachetii cu ce sunt rectificati? Nu par a fi pe masina de rectificat in plan.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Salutare

Am eu niste intrebari.

Scaunele de la supape la ce unghiuri is frezate?

Tachetii cu ce sunt rectificati? Nu par a fi pe masina de rectificat in plan.

 

Chiar nu am dat atentie la unghiuri, supapele si scaunele de supape nu sunt rectificate de mine ci de un atelier specializat, eu m-am asigurat ca suprafetele rectificate nu "au pata" si ca supapele etanseaza. Nu am scule pentru rectificat supape si scaune, am doar scule pentru montat si slefuit supape dar de la acest atelier (acelasi care si alezeaza) am luat supapele slefuite deja. La ochi as putea spune ca au fost facute la 45 de grade dar nu sunt sigur. Tachetii au fost rectificati la acelasi atelier, inclusiv capetele de supapa si suruburile de reglaj. Indoielile tale pot fi de la reflexia blitzului, am observat ca de multe ori de la blitz pozele ies neclare si trebuie sa fac poze fara blitz, mai ales cand e vorba de suprafete rectificate care reflecta usor lumina.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

In general atelierele astea auto frezeaza doar la 45 de grade. La prima reparatie probabil e sufficient si la motoarele de masini chiulasele in general is la prima sau a putin-a reparatie. Normal trebuie la 3 unghiuri, ca acea portiune de 45 de grade a scaunului sa vina in mijlocul suprafetei de etansare pe supapa. Pun si niste poze cu talpa de tachet rectificata la masina de rectificat si scaun frezat correct (zic eu). Probabil ar merita sa investesti intr-un set de freze.

Spor la munci.

post-9559-0-33926200-1391784533_thumb.jp

post-9559-0-51442600-1391784558_thumb.jp

post-9559-0-56471200-1391784586_thumb.jp

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×