Mergi la conţinut
green.kecske

Procedura În Cazul Unui Accident

Recommended Posts

Sub denumirea de accident de circulaţie se regăsesc evenimentele în care sunt implicate autovehicule. Evenimentul, în acest caz, este produs pe un drum deschis circulaţiei publice rutiere, fiind urmarea nerespectării regulilor de circulaţie, eveniment care a avut ca rezultat daune materiale, morale sau vătămări corporale. Găseşti aici toţi paşii care trebuie urmaţi în urma unui accident. Sperăm să nu fie cazul, dar în caz de nevoie, trebuie să fii informat. În primul rând, în urma unui eveniment, prima şi prima oară trebuie să verifici dacă ai toate mâinile şi toate picioarele la locul lor, chiar dacă ai fost vinovat sau nu. Apoi abia te poţi preocupa şi de restul urmărilor.

 

post-41220-0-33407800-1398537877_thumb.j

 

După orice tip de accident, nu uita să îţi notezi:
- data şi locul evenimentului;
- datele de identificare
- numele şi datele de contact ale celuilalt şofer/motociclist;
- marca şi tipul celuilalt vehicul;
- numele şi datele de contact ale eventualilor martori;

- datele secţiei de poliţie unde a fost rezolvat accidentul şi datele despre poliţa de asigurare a celuilalt conducător;
- fă o copie după poliţa RCA/Carte Verde a celuilalt conducător.

 

Dacă din accident au rezultat victime:

 

Sună la 112 şi nu părăsi locul accidentului până la venirea Poliţiei, chiar dacă tu eşti cel rănit sau cel în culpă. Poliţia va încheia procesul verbal, va stabili vinovăţia şi îţi va elibera autorizaţia de reparaţie. Şoferul sau motociclistul găsit vinovat va da o copie a poliţei sale RCA celui implicat în accident nevinovat.

 

În momentul în care soseşte ambulanţa la locul accidentului, indiferent dacă eşti cel rănit sau nu în urma accidentului, recomand să mergi de la locul accidentului la spital cu ambulanţa ,pentru investigaţii (cel puţin radiografii şi tomografii - eşti plătitor de taxe şi ai acest drept. Un alt motiv pentru care este recomandare o vizită la medic este faptul că din cauza şocului, nu poţi să îţi dai seama pe moment dacă ai răni interne).

 

Dacă eşti dus la spital, în scurt timp va sosi şi Poliţia, care îţi va înmâna actele (permis, buletin, asigurare, talon), împreună cu Anexa 2, Autorizaţia de Reparaţii şi copie după asigurarea vinovatului.

Anexa 2 – este format A4 – în care Politia pe raza căreia s-a petrecut incidentul va relata cele întâmplate (dacă poţi, citeşte ce au scris, să corespundă cu realitatea).

Autorizaţia de Reparaţii – este un format A5 – în care Poliţia va enumara avariile constatate la

motocicletă (ai mare grijă să treacă pe acest document toate avariile vizibile plus echipamentul, telefon, cameră şi orice alt bun pe care îl aveai la tine şi a fost afectat! Este treaba lor să facă asta! Dacă nu trece din prima toate bunurile avariate, va trebui să umbli după ei! Şi îţi vor trebui timp, bani şi nervi de oţel).

 

Fă o copie după cele 2 acte (Anexa 2 şi Autorizaţia de reparaţii) şi obţine ştampila şi semnătura Poliţiei, iar lângă să scrie "conform cu originalul"! Deoarece originalele au rămas la primul dosar de daună, iar nişte copii fără ştampilă, semnătură şi "conform cu originalul" nu au valoare pentru asigurator.

 

post-41220-0-58346500-1398537876_thumb.j

 

Dacă accidentul a fost uşor - au rezultat numai pagube materiale:

 

Mergi împreună cu cealaltă parte implicată la secţia de Poliţie aflată pe raza căreia a avut loc accidentul. Poliţia va încheia procesul verbal, va stabili vinovăţia şi va elibera autorizaţia de reparaţie pentru motocicleta ta. Conducătorul găsit vinovat va da o copie a poliţei sale RCA celuilalt şofer. Şoferul păgubit ca merge cu procesul verbal, copia dupa poliţa RCA a vinovatului, alături de actele de identificare proprii şi cele ale motocicletei/autorurismului său, la un centru de constatare al companiei de asiurări a vinovatului.

 

În acest caz, mai există şi varianta de a completa împreună cu celălalt conducător un formular de constatare amiabilă, caz în care trebuie să păstrezi una dintre cele două foi autocopiative. Dacă ai pretenţii de despăgubiri, trebuie să depui formularul la compania de asigurare a celuilalt şofer. În caz contrar, trebuie să îl depui la compania ta de asigurări.

 

Dacă anunţi societatea de asigurări a persoanei vinovate de producerea evenimentului, va trebui să precizezi data, cauzele şi împrejurimile producerii accidentului. Inspectorii de daună vor efectua constatarea avariilor, vor deschide dosarul de daună şi îţi vor înmâna ţie sau reprezentantului tău legal nota de constatare.

 

post-41220-0-46915900-1398537878_thumb.j

 

Ce documente trebuie să ai la tine când ajungi la asigurator?

- formularul de constatare amiabilă, completat de ambii conducători auto implicaţi în accident sau procesul verbal eliberat de Poliţie;

- actul de identitate;

- certificatul de înmatriculare şi cartea de identitate a motocicletei;

- procura notarială de la proprietarul persoană fizică, în cazul în care motocicleta nu îţi aparţine, sau împuternicire de la proprietarul persoană juridică.

 

post-41220-0-92106700-1398537878_thumb.j

 

Ai dreptul să alegi service-ul în care îţi vei repara motocicleta! Service-ul nu poate fi impus de compania de asigurări. Cel mult, ţi se poate recomanda unul. Dacă alegi să plăteşti singur reparaţia motocicletei, poţi merge cu documentele care fac dovada plăţii la asigurator pentru a-ţi recupera banii.

 

Poţi primi despăgubirea înainte de reparaţia motocicletei? Categoric da! În această situaţie, asiguratorul este obligat să stabilească valoarea despăgubirii, în funcţie de preţurile pentru piese şi manoperă necesare.

 

Poliţa RCA despăgubeşte: 

- vătămările corporale sau decesul celui pe care l-ai accidentat;

- orice tip de pagube materiale pe care le-ai provocat (exemplu: ai avariat un alt vehicul, un stâlp, un imobil etc.);

- pagubele rezultate din lipsa de folosinţă a vehiculului avariat;

- cheltuielile de judecată plătite de către cel nevinovat (numai în cazul unui proces.

 

Elemente care trebuie verificate la motocicleta avariată: plasticele sunt vizibile şi sunt primele trecute de orice constatator, tu verifică şi cadrul să nu fie strâmb sau fisurat, furca să nu fie strâmbă, motorul, ambreiajul, cutia de viteze să funcţioneze, cadrul de la codiţă, jantele, amortizorul. Deci elemente de rezistenţă care, în caz de avarie, pot declara motocicleta daună totală. Duna totală se aplică atunci când costul reparaţiei este mai mare decât valoarea ei pe piaţă, iar asiguratorul preferă să despagubească printr-o sumă de bani decât să o repare. Motocicleta poate să fie bine în unele cazuri.

 

post-41220-0-57239800-1398537879_thumb.j

 

În cazul echipamentului şi auxiliarelor (telefon, rucsac, etc.) este bine să ai chitanţe sau facturi, la ele nu comentează nimeni. În caz că nu ai aşa ceva, este greu să obţii o sumă corectă.

 

După trebuie înaintat la dosar un deviz estimativ, şi cel mai bine ar fi la dealer-ul mărcii motocicletei pe care o ai. Costă

cam 200 - 300 lei, dar este făcut cu simţ de răspundere. Aceşti bani îi recuperezi dacă motocicleta va fi reparată (păstrează factura, chitanţa, devizul şi ataşează-le la dosar). Dacă motocicleta este declarată daună totală, nu recuperezi aceşti bani.

 

O să primeşti după câteva săptămâni o ofertă de despăgubire, pe care ori o accepţi, ori nu. Dacă accepţi şi semezi, să le ceri şi Declaraţia conform articolului 46, să o semnezi pentru a fi ataşată la dosar (fără ea nu se înaintează dosaru). Declaraţia constă în: dacă, prin absurd, te găseşte vinovat, trebuie să restitui banii. Să te duci pregătit cu un cont bancar în care să vireze banii!

 

De la acceptul despăgubirii şi până la efectuarea plăţii durează cam 10-15 zile calendaristice. Dauna la motocicletă se calculează după grafice, în funcţie de vechime, kilometri şi starea ei. Dacă este daună totală, primeşti bani şi epava (se scade 25% din sumă pentru epavă păstrată).

 

Dacă nu accepţi suma, refuzi oferta şi ceri modalitatea de calcul să vezi dacă este corect făcută. Să nu supraestimezi motocicleta, mai ales dacă este mai veche de 5 ani, preţul ei scade odată cu kilometrii din bord (nu contează starea consumabilelor sau preţul lor). Cere graficul de calcul, o să te lămureşti, iar mai mult decât ce indică graficul nu dă nimeni! Deci ori accepţi oferta, ori chemi avocat şi începe distracţia care poate dura luni de zile prin tribunale, ca să nu mai vorbim de bani şi timp.

 

Spuneam că motocicleta o poţi repara chiar tu. Dacă o repari în regim propriu, iei banii şi faci ce vrei. Este bine de ştiut că asiguratorul nu este prietenul tău, el va face orice să amâne dosarul şi să îi îngreuneze soluţionarea, de accea este bine să fii pregătit. Sună zilnic dacă vezi că nu se fac progrese, vorbeşte frumos şi fără ameninţări, până la urmă este bunul tău şi trebuie să recuperezi paguba. Cere audienţe la director sau la autorităţile statului.

 

post-41220-0-10242100-1398537880_thumb.j

 

Utilizarea constatului amiabil

 

Ambii conducători auto trebuie să accepte soluţionarea prin procedura de constatare amiabilă, altfel constatul amiabil nu se poate realiza. Dacă una din părţi nu este de acord cu semnarea acestui document, atunci constatarea accidentului va putea fi făcută numai de unitatea de Poliţie competentă, pe raza căreia s-a produs accidentul.

 

Ia datele tuturor martorilor la accident şi scrie-le pe formular în partea din dreapta sus, în câmpul cu numărul 5. Foloseşte un pix şi scrie cu majuscule, lizibil şi apasat! Martorii nu trebuie să fie nici transportaţi, nici soţi sau persoane ce gospodăresc împreună, nici afini sau rude de orice grad, utilizatori sau proprietari ai vehiculelor implicate.

 

Conducătorii celor două vehicule implicate în accident completează împreună un singur formular CA.
 

post-41220-0-92635600-1398537710.jpg

 

Fiecare conducător completează corect şi complet una din secţiunile formularului de CA (fie cea din dreapta, fie cea din stânga - intitulate Vehicul A şi Vehicul B. Fiecare este destinată unuia dintre cei doi conducători, cu datele de identificare personale ale deţinătorului poliţei de asigurare, ale conducătorului vehiculului, ale vehiculului şi cele din poliţa de asigurare de răspundere civilă auto).

 

post-41220-0-85100800-1398537712.jpg

 

Realizează schiţa accidentului! Formularul include şi un spaţiu comun pentru realizarea schiţei accidentului. Desenează o singură schiţă de comun acord cu celălalt şofer implicat. Formularul CA are 2 pagini autocopiative. Fiecare conducător îşi păstrează câte o pagină. Şi copia şi originalul au aceeaşi valoare juridică. Nu modifica însemnările din formular după completarea şi semnarea acestuia când te întorci acasă!

 

Roagă-l pe celălalt conducător implicat în accident să îţi arate documentele de identificare (carte de identitate, talonul vehiculului, permisul de conducere şi poliţa RCA).

 

Poţi evita astfel cazuri în care datele de identificare sunt scrise greşit sau chiar sunt furnizate intenţionat alte date (datele altei maşini, din altă poliţă RCA, din alt permis de conducere etc.).

post-41220-0-92635600-1398537710_thumb.j

post-41220-0-85100800-1398537712_thumb.j

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Sau poate ca am avut una din surse comuna pentru ca te asigur ca nu am folosit articolul lui ca sursa de inspiratie. Faptul ca au aceeasi tema nu arata nimic. In plus, exista diferente mari intre articole. Spre exemplu, nu vad ca eu undeva sa fi sfatuit in articol sa nu se semneze o amiabila, asa cum este recomandat acolo. Si asta este doar una dintre diferente.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Dannyzf, să nu exagerăm. Poate la o primă vedere critică ar părea că anumite idei exprimate aici sunt asemănătoare cu cele din articolul meu, dar nu cred că e cazul să criticăm. E clar că autoarea articolului s-a documentat aprofundat (sau se afla deja în posesia informațiilor) înainte de a-l scrie, e un articol foarte pertinent și - trebuie să recunosc - mult mai complet decât cel scris anul trecut de mine. În plus, cum bine ai observat și tu, inițiativa este cu nimic mai prejos decât lăudabilă!

Cu stimă,

Dan (GeekRider)

PS @ Green Kecske

Sursa mea de inspirație, singura de altfel, a fost propria experiență ;) poate de aceea am oferit unele sfaturi care mi s-au părut în regulă la momentul respectiv (și, posibil, nu sunt), după toată lupta pe care am purtat-o cu Carpatica și tertipurile lor mizerabile

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

PS @ Green Kecske

Sursa mea de inspirație, singura de altfel, a fost propria experiență :wink: poate de aceea am oferit unele sfaturi care mi s-au părut în regulă la momentul respectiv (și, posibil, nu sunt), după toată lupta pe care am purtat-o cu Carpatica și tertipurile lor mizerabile

 

In acest caz, probabil sunt lucruri atat de aplicabile si de reale incat ambii le-am considerat demne de a le spune mai departe  :good:

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

In acest caz, probabil sunt lucruri atat de aplicabile si de reale incat ambii le-am considerat amandoi demne de a le spune mai departe  :good:

Most likely ;)

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×