Mergi la conţinut
green.kecske

Bujia La Control!

Recommended Posts

În era diagnozei computerizate nu prea se mai uită nimeni la culoarea bujiilor. Cel mai bun indicator al calităţii arderii a devenit desuet şi rudimentar, astfel încât nu prea mai este folosit. Şi totuşi, bujia nu minte. Cantitatea şi culoarea depunerilor, starea electrozilor sau a izolatorului sunt indicatori ai calităţii amestecului şi arderii.

 

post-41220-0-04617500-1399194933_thumb.j

 

Înainte de a trece la studierea bujiilor uzate, ar trebui să vedem cum este construită o bujie. Arcul electric este format între doi sau mai mulţi electrozi, unul central (1) şi unul sau mai mulţi periferici (2). Aceştia sunt solidari la şocul/masa (4), în vreme ce electrocul central traversează izolatorul până la terminal (5). Scânteia care aprinde cobustibilul se formează între electrodul central şi cel de masă (periferic) şi o combustie bună are nevoie de o scânteie cât mai puternică. Pentru asta, izolaţia (3) dintre electrozi trebuie să fie perfectă, iar distanţa trebuie să fie corespunzâtoare.

 

post-41220-0-86494500-1399194929_thumb.j

 

Iată ce ne poate spune o bujie când este scoasă de pe un motor funcţional (mai mult sau mai puţin). Starea motorului nu poate fi evaluată pe baza aspectului bujiei după o perioadă lungă de inactivitate sau după o perioadă în care motorul a fost doar pornit.

 

Aspect normal

 

post-41220-0-55174800-1399194929_thumb.j

 

Apect maroniu sau cărămiziu poros (catifelat). După o perioadă mai lungă de exploatare, izolatorul devine şi el uşor cărămiziu, fără însă a căpăta un aspect spongios.

 

Depuneri de carbon

 

post-41220-0-37515600-1399194930_thumb.j

 

Depunerile de carbon de pe izolator pot provoca scurgeri de curent, ceea ce duce la scânteie slabă.

 

Cauze:

1. amestec prea bogat

2. bujie necorespunzătoare (prea caldă), care nu atinge temperatura de auto-curăţare
3. defecţiuni ale sistemului de aprindere
4. în cazuri uşoare poate fi vorba doar de faptul că motorul nu atinge temperatura de funcţionare (distanţe scurte, fără încălzire)

 

Efecte:
1. pornire defecuoasă
2. consum ridicat

 

 

Electrod alb - aproape ok

 

post-41220-0-68719400-1399194927_thumb.j

 

Cauze:
1. amestec sărac
2. bujie necorespunzătoare (prea rece)

 

Efecte:
1. rateuri datorate punctelor fierbinţi
2. electrodul se poate topi

 

Electrod deformat sau cu suprafaţă poroasă

 

post-41220-0-48352700-1399194931_thumb.j

 

Electrod topit, sau "consumat". Rugină roşiatică formată din cauza supraîncălzirii. Depuneri ruginii pe izolator.

 

Cauze:
1. amestec foarte sărac 
2. sistem de răcire defect sau ineficient
3. bujie necorespunzătoare (prea rece)

 

Efecte:
1. motorul nu porneşte sau porneşte greu
2. nu funcţioneaza toţi cilindrii motorului
3. motorul nu poate menţine relanti-ul

 

Depuneri de zgură

 

post-41220-0-95396600-1399194930_thumb.j

 

Depuneri voluminoase albe, cărămizii sau negre cu aspect solid sau spongios

 

Cauze:
1. infiltraţii ale lichidului de răcire
2. infiltraţii de ulei în camera de ardere (fie pe la segmenţi, fie pe la ghidurile supapelor)
3. combustibil de calitate foarte proastă

 

Efecte:
1. funcţionare incorectă a motorului
2. detonaţii

 

Izolator pătat

 

post-41220-0-62689200-1399194932_thumb.j

 

Pete de culoare maronie pe suprafaţa exterioară a izolatorului. Acestea pot apărea după o perioadă îndelungată de utilizare, din cauza particulelor de ulei încărcate electostatic. Totuşi, dacă apectul este neuniform, petele pot indica scăpări de compresie.

 

Cauză:
Posibil scăpări de compresie

 

 

Izolator spart

 

post-41220-0-99099600-1399194931_thumb.j

 

Cauze:
1. detonaţii ale motorului
2. Defect de fabricaţie

 

Efecte:
Dacă integritatea izolatorului este compromisă, bujia nu mai funcţionează corespunzător.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×