Mergi la conţinut
green.kecske

Motociclete Cu Gaz Natural? De Ce Nu?

Recommended Posts

Benzina costă la pompă prea mult şi se preconizează că va urca şi mai mult în viitorul nu foarte îndepărtat. Ce ne facem? Bicicleta nu este o rezolvare unilateral valabilă, întrucât are aplicaţii limitate.

 

O soluţie ar putea fi gazul natural CNG (Compressed Natural Gas). Deşi pare foarte periculos, gazul natural poate fi îmbuteliat în recipiente suficient de solide încât să nu pună în pericol siguranţa pilotului. Avantajele acestei soluţii sunt multiple:
1. Gazul natural este mult mai ieftin decât benzina (cel puţin deocamdată).

2. Modificările aduse motorului sunt destul de mici (mă refer la modificările pe care ar trebui să le facă producătorul, căci conversia unei motociclete deja existente mi se pare greu realizabilă).

3. Arderea gazului natural produce mai puţine noxe decât arderea benzinei.

 

De ce nu vedem motociclete pe gaz natural? În primul rând deoarece ideea propulsiei cu gaz este relativ nouă şi este dată de creşterea alarmantă a preţului la produse petroliere (inclusiv GPL). Sunt sigură că dacă situaţia va persista sau se va înrăutăţi, vom vedea în curând şi motociclete cu motoare pe gaz natural. În al doilea rând, datorită faptului că un rezervor de gaz presurizat va constitui un element de stres, indiferent câte teste vor demonstra că el rezistă chiar şi în cazul coliziunii cu un tren.

 

Totuşi, dacă stăm puţin strâmb şi încercăm să gândim drept, cât de expus ar fi un rezervor amplasat între lonjeroanele centrale ale unui Aprilia Scarabeo?

 

post-41220-0-80787500-1399671755_thumb.j

 

Energtek a propus o astfel de soluţie pentru ţările în curs de dezvoltare cu exemple din Filipine, unde un rezervor de CNG a fost instalat în ataşul unei motociclete.

 

post-41220-0-00545000-1399671755.jpg

 

Problema propulsiei cu gaz natural este discutată din ce în ce mai des şi cred că nu va mai dura mult până vom vedea şi primele rezultate. Asta dacă între timp soluţiile de propulsie hibridă sau electrică nu îşi vor fi demonstrat viabilitatea.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Solutia cu CNG nu este deloc noua, s-a folosit chiar si in Romania pe autobuzele ITB (Intreprinderea de Transporturi Bucuresti). Problema la mobre este faptul ca pt multi nu pare o solutie buna deoarece mobrele consuma putin in comparatie cu masinile iar a doua problema ar fi lipsa infrastructurii (statii CNG, acum nu avem decat statii GPL).

 

Chestia cu "că un rezervor de gaz presurizat va constitui un element de stres, indiferent câte teste vor demonstra că el rezistă chiar şi în cazul coliziunii cu un tren"  face parte din folclorul popular al idiotilor care habar n-au ca instalatiile de gaz omologate sunt foarte sigure. Singurele probleme apar la instalatiile de gaz montate necorespunzator (dar aceeasi problema poate aparea si la o instalatie de benzina daca este montata necorespunzator) si la la instalatiile de gaz care nu sunt revizionate/inspectate periodic (dar la fel se poate intampla si la o masina pe benzina care nu este intretinuta corespunzator).

 

Ba chiar la mobre riscul unei eventuale explozii este eliminat prin faptul ca eventualele scurgeri de gaz se duc direct in atmosfera in timp ce la masini ar putea sa faca niste acumulari sub capota, si acestea putin probabile. Butelia nu explodeaza!!! Pt ca nu are cum, gazul metan/gpl nu arde decat in amestec cu oxigenul iar in butelie se afla gaz in stare pura si nu amestec exploziv. Exploziile pot aparea numai in cazul acumularilor de gaz amestecat cu oxigen.

 

Dupa ce termin proiectele pe care le am acum in derulare vreau sa conving un prieten sa montez o instalatie GPL pe mobra lui cu atas, in cazul in care va fi de acord voi prezenta lucrarea aici.

 

PS: Mi-am adus aminte, am vazut pe youtube un filmulet cu un individ care alerga pe zapada cu o mobra cu atas (Ural sau Dnepr) si i-a pierdut controlul si s-a rasturnat cu ea, in secunda doi toata mobra era in flacari din cauza benzinei care s-a scursa pe mobra. Daca individul ar fi fost prins sub mobra ar fi luat foc si el. Deci care e instalatie e mai sigura?  :whistling:


 Asta dacă între timp soluţiile de propulsie hibridă sau electrică nu îşi vor fi demonstrat viabilitatea.

 

Propulsia hibrida este viabila si in timp se va vedea acest lucru, in schimb solutia totul electric va muri repede. Singurele solutii viabile pe termen lung vor fi gazul metan care se poate obtine si din gunoi menajer, balegar, samd si hidrogenul. Restul solutiilor vor muri incet dar sigur din lipsa de resurse.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Va spuneam ca voi incerca sa conving un prieten sa montam o instalatie de gaz pe motocicleta lui cu atas (un Ural M67). Nu a fost nevoie sa-l conving, a fost chiar incantat de idee iar lucrurile deja incep sa se miste, vaporizator Tomasetto si electrovalva de gaz:

 

post-40862-0-64355200-1401131342_thumb.j

 

post-40862-0-02867800-1401131347_thumb.j

 

Mai trebuie o butelie de mici dimensiuni, conducte si un buton de comanda.

 

 

 

 

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×