Mergi la conţinut
green.kecske

Lanţul De Transmisie

Recommended Posts

Majoritatea motocicletelor folosesc un sistem de transmisie prin lanţ. În funcţie de tipul utilizării şi de puterea transmisă, lanţurile au diferite dimensiuni şi specificaţii.

 

post-41220-0-26695800-1399750548_thumb.j

 

Dimensiuni

 

Există în mare trei clase de lanţuri: 400, 500 şi 600. Prima cifra este dată de lungimea unei zale, măsurată de la bolţ la bolţ şi exprimată în optimi de inch. Astfel, lanţurile din clasa 400 au 4/8" (12,7 mm) intre bolturi, cele din clasa 500 au 5/8" (15,875 mm), iar cele din clasa 600 au 6/8" (19,05 mm).

 

A doua şi a treia cifră indică lăţimea lanţului, măsurată între zalele interioare sau, dacă vrei, lăţimea rolelor. Astfel, *20 înseamnă 20/80", adică 6,35 mm. Un lanţ mai lat va suporta mai multă putere, însă totodată cresc şi pierderile de putere şi zgomotul produs. Nu este de ignorat nici surplusul de greutate "solidar" cu roata şi suspensia spate. De aceea, producătorii de motociclete aleg întotdeauna cel mai mic lanţ care poate face faţă solicitărilor.

 

Lăţimea pinioanelor este de regulă cuprinsă între 85 şi 90% din lăţimea rolelor de pe lanţ. Deoarece odată cu lanţul se uzează şi pinioanele, se recomandă schimbarea kitului complet şi nu doar a lanţului uzat. Un pinion subţiat va uza mult mai repede lanţul decât unul nou.

 

Pot folosi un lanţ 530 pe o motocicletă prevazută în mod normal cu lanţ 525?

 

Se poate folosi un lanţ 530 chiar pe pinioanele existente, însă jocul mare între lanţ şi pinioane pot duce la o uzură anormală. Recomandat este să se schimbe şi pinioanele.

 

Cu O-ring sau fără?

 

O-ringurile sunt inele de cauciuc inserate între zalele unui lanţ, cu scopul de a menţine în zona închisă lubrifiantul şi de a preveni pătrunderea mizeriei. Astfel se reduce uzura şi, implicit, se prelungeşte durata de exploatare.

 

Dezavantajul lanţurilor cu O-ring este consumul mai mare de putere, neglijabil în cazul unei motociclete de stradă cu cilindree medie sau mare, dar de luat în seamă în cazul motocicletelor de competiţie sau a motoarelor mici. Soluţii precum X-ring sau Z-ring reduc frecările dintre zale şi cauciuc, dar nu le elimina.

 

Cât ţine un lanţ?

Durata de exploatare depinde în mare măsură de întreţinere, dar şi de modul de exploatare. Curăţat şi lubrifiat la timp, un lanţ cu O-ring poate ajunge fără probleme la peste 25.000 km. Modul de exploatare poate scurta durata de viaţă a lanţului. Accelerările bruşte, frânele de motor violente, ambele solicită suplimentar lanţul. Astfel se poate ajunge ca, în ciuda unei întreţineri minuţioase, lanţul să cedeze după 10.000 km.

 

Cum se întreţine?

 

Pentru a prelungi durata de exploatare a lanţului se impun trei operaţiuni de întreţinere:

 

1. Ungere. Pentru un maxim de eficienţă şi o durată de viaţă normală, lanţurile cu O-ring trebuie unse la circa 500 km, iar cele fără O-ring de două ori mai des. De asemenea, după spălarea motocicletei sau după o tură prin ploaie se impune ungerea lanţului.

2. Curăţare. Lanţurile fără O-ring se pot spăla cu solvenţi convenţionali (benzină, white-spirt sau alţi solvenţi minerali) şi se pot curăţa cu o perie de sârmă. Pentru curăterea lanţurilor cu O-ring se recomandă folosirea kerosenului (dar numai dacă avem o bună ventilaţie şi se elimină orice risc de incendiu). De asemenea, este interzisa folosirea periilor de sârmă, fiind recomandată o perie cu peri moi, astfel încât să nu deterioreze O-ringurile. Lanţurile cu O-ring se pot spăla şi cu spray de curăţat lanţul, deşi există recomandări ale producătorilor ca după aceea să se spele şi cu apă, ceea ce duce la apariţia ruginei. Spălarea trebuie făcută ori de câte ori se observă depuneri pe lanţ.

3. Întinderea corespunzătoare. Un lanţ prea larg se va uza prematur din cauza şocurilor pe care trebuie să le suporte la fiecare accelerare sau frânare. Invers, un lanţ prea întins se va uza datorită faptului că va ajunge deseori să fie tensionat. În cazuri extreme, un lanţ prea tensionat poate ceda. Respectă jocul specificat de producător şi procedurile de întindere. Şi nu uita să verifici indicatoarele de poziţie de pe ambele părţi ale basculei.

 

ATENTIE! Unii producători recomandă întinderea cu motocicleta aşezată pe criclul lateral, alţii pe cel central, iar o altă parte recomandă intinderea în poziţie verticală. 

 

Mituri urbane

 

Există un mit conform căruia este mai profitabil să se ungă lanţul mai rar şi să se schimbe mai des.

Calculele arată altceva:
- preţ mediu lanţ: 300 lei
- preţ spray de uns: 45 lei (dacă se unge lanţul la 500 km, un spray se consumă în peste 2.500 km)
- durata de exploatare este de 25.000 km în cazul lanţului uns la intervale normale şi la jumătate (sau chiar mai puţin) dacă se face economie la spray-ul de lanţ.

 

25.000 km cu ungere normală:
- 1 x lant: 300 lei
- 10 x spray: 450 lei
- manoperă pentru înlocuire: 120 lei
total: 870 lei

 

25.000 km cu ungere redusă:
- 2 x lanţ: 600 lei
- 5 x spray: 225 lei
- manoperă pentru înlocuire: 240 lei
total: 1065 lei

 

Diferenţa este mai mare în cazul motocicletelor cu lanţ închis, care necesită demontarea basculei pentru înlocuirea lanţului, deci se adaugă încă o oră de manoperă la fiecare schimb.

 

Este posibil ca lanţul prost întreţinut să ţină mai mult decât jumătate din normal, însă mai intervin şi alţi factori, precum zgomotul produs şi consumul care poate creşte. Dacă diferenţa ar fi de 0,1 litri la 100 km (deşi înclin să cred că e mai mult), s-ar transforma în 1,2 litri în intrevalul de 2.500 km, în care am consuma un spray de lanţ.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×