Mergi la conţinut
green.kecske

Conducerea Pe Timp De Ploaie

Recommended Posts

După cum ne-a obişnuit prognoza meteo din ultimele luni, cred că este util să vorbim puţin despre condusul motocicletei pe ploaie. Indiferent dacă foloseşti motocicleta zi de zi sau doar pentru plimbări în weekend, la un moment dat vei fi prins de ploaie. În astfel de cazuri e important să ştii cum este afectată motocicleta şi cum să îţi adaptezi stilul de conducere la noile condiţii. Deşi multe articole privitoare la mersul pe ploaie recomandă să nu îţi schimbi stilul de condus, totuşi un pic mai multă grijă nu poate strica niciodată.

 

post-41220-0-15160700-1405162407_thumb.j

 

De obicei şoferii nu fac decât ajustări minore, cum ar fi aprinderea farurilor şi pornirea ştergătoarelor, continuând rularea cu aceeaşi viteză, chiar dacă pot apărea pericole în plus. Totuşi, în urma consultării statisticilor referitoare la accidentele pe vreme proastă, rezultă că ar trebui luate mai multe măsuri în astfel de condiţii.

 

Ca motociclist e greu să ignori schimbarea condiţiilor, deoarece şi motociclistul şi motocicleta se vor comporta diferit pe ploaie. Primul semn vine de la anvelope, unde aderenţa scade în medie cu 50%, chiar şi mai mult dacă e vorba de anvelope sport cu compoziţie moale (specifice pentru asfalt uscat). Asta nu înseamnă că anvelopele cu compoziţie tare vor fi mai aderente, dar schimbarea la asfalt ud va fi mai puţin simţită.

 

post-41220-0-75018800-1405162407_thumb.j

 

Toţi motocicliştii ar trebui să ştie deja că distanţele de frânare sunt dublate pe asfalt ud şi că trebuie să compenseze acest lucru printr-un spaţiu de manevră mai larg, dar mulţi uită că este afectat şi comportamentul la accelerare şi în viraje. În timpul mersului pe ploaie motociclistul trebuie să pună accentul pe controlul motocicletei fără bruscări şi pe anticiparea mişcărilor următoare.

 

Controlul motocicletei fără bruscări

 

Evitarea bruscărilor nu constă doar de acţionarea cât mai fină a frânelor şi acceleraţiei, dar şi în balansul motociclistului necesar în viraje.

 

post-41220-0-42251100-1405162408_thumb.j

 

Pe astfalt uscat, ieşirea din viraje e uşuarată de o accelerare continuă. Pe ploaie, folosind aceeaşi tehnică, riscul alunecării creşte, deoarece aderenţa este împărţită între forţa de accelerare şi forţa laterală pe viraj. Dacă se planifică corect viteza la intrarea în viraj, nu va fi nevoie de accelerare sau frânare în timp ce motocicleta e înclinată, iar necesarul de aderenţă va fi redus.

 

Planificarea

 

Reacţiile de ultim moment ar trebui întotdeauna evitate, dai mai ales pe ploaie. O planificare corectă permite anticiparea corectă a frânărilor, accelerărilor sau schimbărilor de poziţie pe motocicletă. Pentru a nu folosi doar frânele, prin anticipare se poate folosi mai eficient frâna de motor pentru pregătirea intrărilor în viraje sau intersecţii.

 

post-41220-0-01284300-1405162409_thumb.j

 

Frâna de motor reduce riscul derapajelor, iar pericolul blocării roţilor este mai mic. Totuşi, manevra trebuie facută cu blândeţe, în armonie cu motocicleta, schimbarea vitezei în jos se va face după ce turaţia motorului a scăzut corespunzător. Dacă viteza se schimbă prea repede în jos, roata din spate se poate bloca şi, pe deasupra, pot fi afectate motorul, cutia de viteze şi lanţul. E important de reţinut că cei din spate se aşteaptă ca lampa de stop să se aprindă înainte de a încetini efectiv.

 

Cum este motociclistul afectat de vremea proastă?

 

Dacă eşti norocos şi ai la îndemână costumul impermeabil, atunci vei putea conduce relativ confortabil. Dacă nu, după aproximativ 10 minute vei fi ud până la piele. Lăsând la o parte sentimentul de disconfort, după o vreme vei fi cuprins de frig şi nu te vei mai mişca cu plăcere pe motocicleta, iar când vei ajunge acasă, vei tremura şi vorbi cu greu.

 

post-41220-0-01860500-1405162410_thumb.j

 

Este bine să nu subestimezi aceste aspecte, pentru că în asemenea condiţii este greu să te mai concentrezi la trafic şi la controlul motocicletei şi aşa delicat.

 

Vizibilitatea este şi ea redusă, dar pentru a te face mai vizibil în trafic circulă cu farurile aprinse (oricum trebuie să fie în permanenţă aprinse) şi poartă elemente reflectorizante.

 

În conculzie

 

Condusul pe ploaie nu trebuie să fie evitat. Dacă îţi acorzi mai mult spaţiu de manevră, ia-i în calcul pe ceilalţi participanti la trafic care nu păstrează o distanţă mai mare, dacă nu faci manevre bruşte şi îţi anticipezi mişcările, vei reduce din riscuri. De asemenea, urmăreşte cum ploaia îţi afectează capacitatea de concentrare şi reacţie pentru a minimiza greşelile de pilotaj. Un echipament de ploaie bun este de mare ajutor.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×