Mergi la conţinut
green.kecske

Ghid: Verificarea Motocicletei La Cumparare

Recommended Posts

Pe internet se găsesc destul de multe "ghiduri" de cumpărare a motoarelor la mâna a doua, dar poate nici unul nu e la fel de complet şi detaliat ca acesta.

 

post-41220-0-14236200-1405277839_thumb.j

 

Acte

 

În primul rând, te sfătuiesc să faci o foarte atentă verificare a actelor şi a corespondenţei între seria cadrului/motorului cu cele înscrise pe certificat şi pe cartea de identitate. Atenţie la anul real al modelului, se întâmplă des ca vânzătorul să îţi spună de exemplu că este un model 1991 şi să descoperi după cumpărare că e înscrisă ca model 1989.

 

Starea generală

 

După aceea poţi trece la verificarea stării generale a motocicletei: curăţenie, zgârieturi, lovituri.

 

Semnele de căzături pot fi reperate la:
- scăriţe
- capete ghidon
- leviere
- interior carenaj "aranjat" (dacă e cazul)

 

Numărul real de kilometri. Încearcă să-ţi dai seama de corespondenţa dintre numărul pretins de kilometri şi anumite amănunte care pot demasca o eventulă minimalizare a acestei valori:
- tociri exagerate a cauciucului de pe scăriţe (dacă e cazul)
- tociri exagerate a mânerelor de ghidon
- degradare a vopselei de pe leviere
- în general, degradarea tuturor locurilor care intră în contact frecvent cu motociclistul în cadrul unei utilizări normale

Dacă unele din aceste elemente sunt noi, întreabă de ce.

 

Urme de maltratare. Vei verifica atent, de asemenea, eventualele urme de maltratare cum ar fi:

- leviere rupte
- leviere îndoite
- cauciuc topit în pasajul roţii de tracţiune
- discuri de frână albăstrite (semn de supraîncălzire)

Dacă până aici nu sunt probleme, poţi trece la verificarea cadrului.

 

Cadrul. Se verifică aspectul general, aliniamentele. Atenţie la:
- vopsea sărită
- suduri neoriginale
- urme de şoc

Acestea de obicei indică un accident

 

Se verifică atent cadrul în jurul coloanei de direcţie, unde trebuie să lipsească orice fel de torsiuni, umflături, suduri, sărituri de vopsea sau vopsea proaspătă.

 

Dacă cadrul a fost revopsit, (de ce?) se poate vedea uşor, pentru că, de obicei, cadrele la motocicletele mai moderne întâi se vopsesc şi apoi se ştanţează, deci seria trebuie să fie vizibilă în culoarea metalului,acolo unde nu sunt plăcuţe cu seria.

 

Se verifică atent prinderile motorului şi a cutiei pe cadru! Se verifică starea braţului oscilant spate, în special lipsa jocului rulmenţilor de ghidaj. Atenţie la urmele de prindere a cadrului cu menghine sau alte instalaţii pentru o posibilă îndreptare!

 

Aliniamentul roţilor. Se încearcă verificarea aliniamentului roţilor prin îngenuncherea în spatele motorului, cineva trebuind să ţină motorul drept şi roata faţă dreaptă. Metoda este empirică, dar permite depistarea unor dezaliniamente grave.

 

Carenajul. Se verifică punctele de prindere ale carenajului pe cadru (dacă e cazul) şi eventualele perforaţii. Carenajul nu trebuie să stea tensionat pe prinderi (posibilă torsionare a cadrului): se desfac 2-3 prinderi din puncte vitale şi se remontează pentru verificare.

Alte semne posibile de accidente serioase pot fi un radiator de apă strâmbat sau un suport de instrumente de bord deformat, rupt sau sudat.

 

Coloana de direcţie. Se verifică atent rulmenţii coloanei de direcţie, cu roata din faţă ridicată; se depistează eventualul joc în coloană sau eventualele puncte dure la învârtire.

 

Coloana nu trebuie să aibă joc sau zgomote şi ghidonul trebuie să se învârtă uşor sub efectul propriei greutăţi a trenului faţă.

În final, se face un test de ţinută de drum şi se încearcă depistarea comportamentelor "curioase", cum ar fi instabilitate pe linii drepte bine asfaltate, fără vânt lateral sau tendinţa motocicletei de a "trage" într-o parte sau alta.

 

Motorul. Motorul, de preferinţă, acesta trebuie să fie curat, dar nu şters chiar atunci, pe loc, ca tu să poţi verifica eventuale scurgeri de ulei la rece. Daca s-a şters nu-i nicio problemă, vei putea verifica la cald, după o testare mai prelungită aceste scurgeri.

 

Pornirea la rece. Este obligatoriu să asişti la prima pornire a motorului la rece (verifică cu mâna!). Aici vei vedea în cazul demarorului electric starea bateriei, electromotorului de pornire, a dispozitivului de roată liberă, care scoate demarorul din tracţiune după pornirea motorului.

 

Vei asculta la relanti și la accelerație ușoară eventualele bătăi sau clănţănituri la rece (cele mai evidente) ale: cuzineţilor de bielă și palier, bolțurilor de piston și, în cazul motoarelor de 4 timpi, zgomotul supapelor (posibil reglaj incorect al supapelor) și al lanțului de distribuție (dacă nu cumva distribuţia este cu cardan).

 

Fum

 

Există motoare de 4 timpi în stare perfectă, care nu au voie să scoată fum chiar din prima secundă. Altele precum boxerele mari BMW au voie în primele secunde să emită o cantitate minusculă de fum până la refacerea jocurilor normale între piesele componente.

 

În orice caz (bineînteles că regula nu se aplică la 2 timpi), la foarte puţin timp după demaraj, fumul trebuie să dispară. Dacă nu:

- aburul e normal pe timp rece şi umed, a nu se confunda!
- fumul albastru = consum de ulei (segmenţi sau ghiduri de supapă uzate);
- fum alb = posibila prezenţă a lichidului de răcire (dacă e cazul răcirii cu lichid) în camerele de combustie, adică garnitura de chiolasă terminată, sau, mai rău, bloc motor fisurat.

 

Transmisia secundară

 

Cardan. Se verifică eventualele zgomote, puncte dure de învârtire, starea bună a cardanului, dacă e vizibil (axialitate, lipsa de lovituri,marcaje,starea amortizorului de transmisie, dacă există) şi prezenţa uleiului în cantitate şi consistenţă corecte. De asemenea, se poate verifica prezenţa de particule metalice în ulei (după o minimă învârtire).

 

Curea. Dacă ar fi fost cazul curelei (Harley): starea curelei şi a coroanelor de transmisie.

 

Lanţ. Vezi aspectul general, lipsa de rugină, ungerea corectă (un lanţ poate ascunde rugina şi sub un strat nou de ulei), curăţenia, prezenţa tuturor rolelor, lipsa totală a jocurilor de orice natură.

 

Cutia de viteze. Aceasta trabuie să nu prezinte zgomote anormale, trebuie să fie cât mai precisă şi rapidă, mai ales la motoarele sport.

Punctele moarte trebuie să fie uşor de găsit şi cele false trebuie să lipsească. Atenţie la săriturile din viteză, mai ales prima şi a 2-a (pinioane uzate sau furci de ghidaj torsionate):se accelerează puternic în toate treptele corect cuplate şi se verifică de câteva ori acest lucru. Daca cutia este unsă separat, aceeaşi verificare a uleiului.

 

Frânele

 

Eficienţă la apăsare: dacă sunt cu tamburi se verifică lipsa ovalizării faţă şi spate separat (frânează neregulat la o apăsare constantă a levierului sau pedalei.)

Uzura tamburului, reglaj incorect. Dacă sunt acţionate prin cablu se verifică integritatea, lipsa gripării, ungerea corectă, starea camelor de acţionare. Dacă sunt hidraulice: lichidul trebuie să fie proaspăt, transparent şi la nivelul corect. Dacă este brun, oxidat, este vechi şi are o posibilă prezenţă de apă (se schimbă la maxim 2 ani - 20.000 km).

 

Verifică etanşeitatea garniturilor de pompă centrală, etriere conductele (stare generală). Cursa comenzilor trebuie să fie fermă şi să nu atingă capetele!

 

Se verifică funcţionarea becului de stop spate. În cazul discurilor, se verifică starea şi tipul plăcuţelor. Starea generală a discurilor: lipsa adânciturilor în sensul pistei exagerate (max.0,2-0,3 mm), grosimea minimă de siguranţă (de obicei înscrisă pe disc) se măsoară măcar cu un şubler.

 

Bateria

 

Se verifică starea bateriei şi, dacă e posibil, încărcarea corectă (alternator!). Contacte baterie oxidate = întreţinere necorespunzătoare.

 

Test de drum

 

Acestea fiind făcute, faci un test de drum cu proprietarul la ghidon: vei vedea cum se poartă acesta cu motocicleta, dacă respectă timpii de încălzire a motorului, dacă mânuieşte corect cutia etc. Dacă totul e bine, ai cumpărat-o şi drum bun. Poţi avea încredere în ea!

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

testul de drum mai bine il faci tu, in cel mai "rau" caz cu banii in mana la proprietar.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
 

 

De bun simt ar fi fost sa pui link la sursa de unde ai plagiat articolul: http://www.motociclism.ro/forum/index.php?/topic/12608-ghid-verificarea-motocicletelor-la-cumparare/?p=100449

Daca nu din caracter si bun simt, macar in memoria celui care a muncit si a scris acest tutorial.

Dar ce pretentii sa avem de la un bot de spam care are doar posturi copy/paste de pe alte forumuri?

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×