Mergi la conţinut
green.kecske

Racz Arpad - Cel Mai Premiat Constructor De Motociclete Unicat Din România

Recommended Posts

La doar 24 de ani, Racz Arpad Dorin poate fi considerat unul dintre cei mai pricepuți constructori de motociclete din România. Are în palmares numeroase premii, cel mai recent fiind obținut în luna Mai, când a câștigat locul întâi la concursul de custom moto de la T- Festival. 

 

post-41220-0-48150800-1434553785_thumb.j

 

Auzisem de Arpad, motocicletele construite în totalitate de el fiind renumite în lumea moto, aşa că primul meu contact cu "regele customului" a fost când l-am sunat să-l întreb dacă nu vrea să îşi înscrie o motocicletă în cursa pentru Cea Mai Frumoasă Motocicletă din România, la concursul din cadrul T-Festival. Mi-a plăcut optimismul şi deschiderea lui. Deşi nu mă cunoştea, Arpad mi-a zis din prima "Cum să nu? Normal că mă înscriu". Şi, chiar înainte să terminăm discuţia telefonică, mi-a zis "Puteţi completa deja diploma, o să câştig!". M-a amuzat replica lui, am râs, am tras linie şi am hotărât că este un ardelean tipic, amuzant şi calm. Ceea ce nu ştiam eu este că Arpad nu are renumele de cel mai bun constructor de motociclete unicat degeaba. Am aflat acest lucru ulterior, când... surpriză! Juriul a hotărât că Arpad merită premiul întâi şi titlul de Cea Mai Frumoasă Motocicletă din Ţară.

 

post-41220-0-74446600-1434553783_thumb.j post-41220-0-13352500-1434553783_thumb.j

 

Începuturi…

 

La 4-5 ani, Dorin dormea, mânca și învăța tabla înmulțirii în garajul de tinichigerie al tatălui său, dezvoltându-și astfel interesul pentru mașini și motociclete. "Această pasiune s-a născut în mine încă din copilărie când am avut renumita marcă românească de motociclete, Mobra, dar pe care, ca în fiecare caz când îţi cumperi ceva care nu-ți place și, cum era și cazul acestei Mobre, am încercat să o fac pe gustul meu. La un moment dat, toată această pasiune a mea s-a transformat într-un business aproape imposibil de dezvoltat  într-o țară în care nu ai nici un sprijin din partea legislației", povestește Arpad.

 

post-41220-0-76180000-1434553784_thumb.j post-41220-0-24147600-1434553786_thumb.j

 

"În România nu avem nicio școală pentru așa ceva. La școala profesională mă învățau să mătur. Eu la 15-16 ani sudam mai bine decât suda maistrul. Aș fi bucuros să vină un copil să spună că vrea să învețe de la mine. Toți foștii colegi și prieteni au tot felul de business-uri, dar fac orice numai să nu lucreze efectiv. E o nebunie cu mașinile aduse din Germania și din Italia. Toți sunt bișnițari, fac 1000 de euro pe lună și nu fac nimic. Lor le plac banii, mie îmi place să lucrez. Bine, să fiu sincer, uneori îmi plac și banii", mărturisește foarte sincer Dorin.

 

post-41220-0-75890700-1434553786_thumb.j post-41220-0-39684300-1434553787_thumb.j

 

Garajul în care muncește acum îl deține de aproximativ trei ani, dar are în plan să își deschidă un atelier în toată regula unde să aibă și mai mult spațiu și alte condiții de muncă. Deși lucrează cu minimul de scule la proiectele pe care se angajează să le realizeze, calitatea produsului finit este la fel de bună ca în cazul folosirii unor scule speciale, asigură constructorul şi o demonstrează palmaresul său. În privința clienților care apelează la atelierul lui Dorin, acești vin din Germania, Italia sau Spania și mai puțin din România.

 

post-41220-0-08569700-1434553788_thumb.j post-41220-0-29169900-1434553789_thumb.j

 

"Românilor le plac de obicei motocicletele din plastic, să atragă fete. Mulți intră pe net să își cumpere un neon, un licurici, niște franjuri la ghidon și așa se simt speciali. Eu nu fac piese, fac motociclete și lumea știe că am ceva al meu pe care îl imprim fiecărei lucrări căreia mă dedic. În domeniul acesta nu îți vin clienți din cunoscuții pe care îi ai sau dintre vecini", precizează Arpad. Din lipsă de meseriași în zonă, Dorin a trebuit să învețe mecanică și astfel a ajuns să cunoască secretele meseriei. În plus, cu puțină creativitate, pe care o imprimă din personalitatea lui, rezultatul este întotdeauna uimitor.

 

"Îmi plac motoarele foarte ușoare și niciuna dintre cele pe care le creez nu este numai de show. Cu toate acestea, multe dintre motociclete ajung în vitrinele personale ale clienților"

 

Pentru "ciudați"

 

Bike-ul lui de toată ziua este o motocicletă în stil frisco, după modelul celor din America anilor '60, pe care și-a făcut-o după propriile sale gusturi. "Inițial era un model Honda Shadow și a rămas din ea motorul. Cadrul l-am făcut în mare parte manual, rezervorul este făcut pe roată englezească, roata spate este de la o Harley Davidson mai veche, iar cea din față este de la o motocicletă de teren. Ghidonul l-am făcut foarte îngust pentru trafic. Așa mi-am imaginat-o eu și așa a ieșit", explică Dorin.

 

post-41220-0-54796700-1434553880_thumb.j post-41220-0-37879400-1434553784_thumb.j

 

"În cazul motocicletei cu care am câștigat în acest an T-Festival, la bază a fost un Harley Sportser, pe care l-am importat din America, pentru a fi mai ieftin și din care am păstrat doar motorul, care este și el tăiat. Cadrul este făcut tot manual, la fel și furca, rezervorul, șaua sau ghidonul. Aceasta este un show bike. Oamenii care își doresc astfel de motoare sunt niște ciudați, niște excentrici. Un om care merge cu plasa la piață nu își poate dori așa ceva. Stilul meu de a construi motociclete era inițial cel pe care l-am folosit în crearea motocicletei mele, dar a intervenit un client care mi-a cerut să îi creez din modelul Harley Sportser un model unic. Acest bike nu a vrut să-l realizeze nimeni, așa că proiectul l-am ținut pentru mine, până anul acesta în Aprilie, când a fost la Custom Wheels din București, unde i-am făcut inaugurarea. De atunci, s-au schimbat multe, au venit și alte proiecte și s-a mișcat treaba".

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×