Mergi la conţinut
green.kecske

Jarno Saarinen, Superstarul Anilor '70

Recommended Posts

Mai, 1973. Campionatul mondial se îndrepta spre începutul unei noi ere. Debutul de sezon îl regăsea pe marele campion italian, Giacomo Agostini în postura de urmăritor. Brusc, altcineva era vedeta motociclismului internațional.

 

post-41220-0-26986900-1434980221_thumb.p

 

Jarno Saarinen s-a născut pe 11 decembrie 1945 în orașul Turku din Finlanda. Aparent o țară fără prea mare tradiție în cursele pe două roți. Tânărul Jarno a fost deosebit de studios, foarte serios de la natură, ambițios și determinat să reușeașcă în tot ce-și propunea. De altfel, Barry Sheene, unul dintre piloții emblematici ai acelei decade a declarat următoarele despre pilotul finlandez.

 

El a fost cel mai profesionist și cel mai dedicat pilot de motociclism pe care l-am cunoscut vreodată. Tocmai această atitudine i-a adus o diplomă academică,de inginer în 1970. Studiile sale în domeniul ingineriei s-au dovedit a fi vitale. Multe inovații, utilizate și astăzi, îi aparțin lui Saarinen. Coborârea genunchiului pentru a aborda virajele cu un unghi de atac mai accentuat, dar și folosirea unui de grad de înclinare coborât al ghidonului sunt doar două dintre trademark-urile pilotului din Turku.

 

Dacă am judeca din perspectiva rece a statisticii, Jarno Saarinen nu ar fi un all time great, ci mai degrabă doar un alt pilot cu un singur titlu mondial, la clasa 250 cmc obținut în 1972. Totuși, realitatea din teren a fost cu totul alta. Finlandezul a avut o primă distincție magnifică atunci când s-a impus în celebra cursă de la Daytona din 1973, cu un motor  subdezvoltat față de concurența care rula în bloc cu motoare de 750 cmc. O victorie care a lăsat asistența uluită, mai ales că Saarinen era primul european cu victorie în cursa americană. Amănuntul și mai impresionant a fost însă prototipul folosit pentru a câștiga acest eveniment aparte, o Yamaha TZ350.

 

post-41220-0-19053800-1434980322_thumb.j

 

Cu un an mai devreme reușea o performanță foarte mare și în motomondial. Din postură de privat, Jarno Saarinen a obținut singurul său titlu mondial, pe un model Yamaha contestat în mod vehement de Barry Sheene după Marele Premiu al Austriei.

 

Sezonul briliant realizat pe o Yamaha de client i-a asigurat finlandezului un ghidon la echipa de uzină aflată în căutarea primului titlu mondial la clasa regină. Misiunea tandemului Saarinen-Yamaha era foarte dificilă. Pe pistă era un anume Giacomo Agostini, italianul fiind la acel moment cel mai galonat pilot din istoria motociclismului, cu un total de 12 titluri mondiale, dintre care ultimele șapte la clasa regină, 500 cmc. MV Agusta îl mai avea pe lângă Agostini și pe Phil Read, experimentatul pilot britanic fiind la primul său sezon alături de constructorul italian la clasa mare.

 

post-41220-0-01737500-1434980381_thumb.j

 

20 mai 1973 a rămas pentru eternitate un moment de răscruce în istoria motociclismului. La startul cursei categoriei 250 cmc, Renzo Pasolini a greșit în Curva Grande și l-a doborât pe Jarno Saarinen de pe motocicletă. În încercarea sa de a se ridica, finlandezul a fost acroșat de întregul pluton furibund și a murit pe loc. Un sfârșit tragic pentru finlandez, comparabil ca dimensiune cu nefericitul accident al lui Jimmy Clark din aprilie 1968 de la Hockenheim.

 

Din nefericire, Saarinen nu a fost singura victimă. Și Renzo Pasolini a murit în urma traumatismelor craniene foarte severe. Asemeni finlandezului și italianul era un pilot de mare valoare și o promisiune certă pentru viitor. Cursa a fost imediată oprită și la fel s-a întâmplat și cu întrecerea clasei regină, 500 cmc.

 

post-41220-0-75769100-1434980414_thumb.g

 

Motomondialul și-a revenit cu greu după impactul accidentului lui Saarinen. Finlandezul era considerat deja ca fiind cel mai valoros pilot al campionatului mondial și un candidat potrivit pentru viitor în vederea obținerea titlului neoficial de the greatest of all time. În schimb, moartea lui a deschis drumul  celor de la MV Agusta înspre adjudecarea unui titlu mondial. Din fericire pentru fanii finlandezului, campionul a fost Phil Read, britanicul încheind dominația categorică a lui Giacomo Agostini, vizibil afectat de incidentul lui Saarinen.

 

Totodată, prin decesul lui Jarno, Yamaha a ratat oportunitatea de a-și adjudeca primul titlu mondial la clasa regină. Așteptarea a mai durat două sezoane, până când legendarul Giacomo Agostini a adjudecat mult visata primă coroană mondială.

 

post-41220-0-45444800-1434980479_thumb.j

 

Popularitatea lui Saarinen a atins cote de nebănuit, iar doar nume precum Mike Hailwood înaintea lui și Barry Sheene sau Valentino Rossi se pot lăuda cu un contingent atât de numeros de fani. Printre fanii finlandezului s-a numărat și un anume Enzo Trulli. Acesta a decis să-i pună prenumele legendarului motociclist fiului său. Jarno Trulli a ajuns să concureze în Formula 1, acolo unde, și-a încununat cariera cu o victorie solitară în Marele

 

Premiu al Principatului Monaco în 2004, după un duel palpitant cu Jenson Button.

Valoarea incontestabilă a lui Jarno Saarinen nu a trecut neobservată de marii jurnaliști ai vremurilor. Denis Jenkinson, fost campion mondial la motociclism cu ataș și repurtat jurnalist, l-a considerat pe finlandez ca fiind unul din marii piloți ai tuturor timpurilor și o referință a anilor '70.

 

La finalul acestui scurt elogiu, să le dăm cuvântul celor care l-au cunoscut mai îndeaproape pe talentatul finlandez.

 

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×