Mergi la conţinut
green.kecske

articole Conducerea Motocicletei Pe Ploaie - tips & tricks

Recommended Posts

Indiferent dacă foloseşti motocicleta zi de zi sau doar pentru plimbări de weekend, la un moment dat vei fi prins de ploaie. În astfel de cazuri e important să ştii cum este afectată motocicleta şi cum să adaptezi stilul de conducere la noile condiţii. Deşi multe articole privitoare la mersul pe ploaie recomandă să nu îţi schimbi stilul de condus, totuşi un pic mai multă grijă nu strică.

PC153428.thumb.jpg.47e8c08bfccb3af6a60c5

De obicei, şoferii nu fac decât ajustări minore, cum ar fi aprinderea farurilor şi pornirea ştergătoarelor, continuând rularea cu aceeaşi viteză, chiar dacă pot apărea pericole în plus. Totuşi, în urma consultării statisticilor referitoare la accidentele pe vreme proastă, rezultă că ar trebui luate mai multe măsuri în astfel de condiţii. Ca motociclist, e greu să ignori schimbarea condiţiilor, deoarece şi motociclistul şi motocicleta se vor comporta diferit pe ploaie. Primul semn vine de la anvelope, unde aderenţa scade în medie cu 50%, sau chiar şi mai mult, dacă e vorba de anvelope sport cu compoziţie moale (specifice pentru asfalt uscat). Asta nu înseamnă că anvelopele cu compoziţie tare vor fi mai aderente, dar schimbarea la asfalt ud va fi mai puţin simţită.

Toţi motocicliştii ar trebui să ştie deja că distanţele de frânare sunt dublate pe asfalt ud şi că trebuie să compenseze acest lucru printr-un spaţiu de manevră mai larg, dar mulţi uita că este afectat şi comportamentul la accelerare şi în viraje. În timpul mersului pe ploaie, motociclistul trebuie să pună accentul pe controlul motocicletei fără bruscări şi pe anticiparea mişcărilor următoare.

Controlul motocicletei fără bruscări

Evitarea bruscărilor nu constă doar în acţionarea cât mai fină a frânelor şi a acceleraţiei, dar şi în balansul motociclistului, necesar în viraje. 

Pe astfalt uscat, ieşirea din viraje e uşuarată de o accelerare continuă. Pe ploaie, folosind aceeaşi tehnică, riscul alunecării creşte, deoarece aderenţa este împărţită între forţa de accelerare şi forţa laterală pe viraj. Dacă se planifică corect viteza la intrarea în viraj, nu va fi nevoie de accelerare sau frânare în timp ce motocicleta e inclinată, iar necesarul de aderenţă va fi redus.

Planificarea

Reacţiile de ultim moment ar trebui întotdeauna evitate, dai mai ales pe ploaie. O planificare corectă permite anticiparea corectă a frânărilor, accelerărilor sau schimbărilor de poziţie pe motocicletă. Pentru a nu folosi doar frânele, prin anticipare se poate folosi mai eficient frâna de motor, pentru pregătirea intrărilor în viraje sau intersecţii. 

Frâna de motor reduce riscul derapajelor, iar pericolul blocării roţilor este mai mic. Totuşi, manevra trebuie făcută cu blândeţe, în armonie cu motocicleta, schimbarea vitezei în jos se va face după ce turaţia motorului a scăzut corespunzător. Dacă viteza se schimbă prea repede în jos, roata din spate se poate bloca şi, pe deasupra, pot fi afectate motorul, cutia de viteze şi lanţul. E important de reţinut că cei din spate se aşteaptă ca lampa de la stop să se aprindă înainte de a încetini efectiv.

Cum este motociclistul afectat de vremea proastă?

Dacă eşti norocos şi ai la îndemână costumul impermeabil, atunci vei putea conduce relativ confortabil. Dacă nu, după aproximativ 10 minute vei fi ud până la piele. Lăsând la o parte sentimentul de disconfort, după o vreme vei fi cuprins de frig şi nu te vei mai mişca cu plăcere pe motocicletă, iar când vei ajunge acasă vei tremura şi vorbi cu greu. 

Este bine să nu subestimezi aceste aspecte, pentru că în asemenea condiţii e greu să te mai concentrezi la trafic şi la controlul motocicletei – şi aşa delicat.

Vizibilitatea este şi ea redusă, dar pentru a te face mai vizibil în trafic, circulă cu farurile aprinse (oricum trebuie să fie în permanenţă aprinse) şi poartă elemente reflectorizante.

În conculzie

Condusul pe ploaie nu trebuie să fie evitat. Dacă îţi acorzi mai mult spaţiu de manevră, ia în calcul şi ceilalţi participanţi la trafic, care nu păstrează o distanţă mai mare, iar dacă nu faci manevre bruşte şi îţi anticipezi mişcările, vei reduce din riscuri considerabil. De asemenea, urmăreşte cum ploaia îţi afectează capacitatea de concentrare şi reacţie pentru a minimiza greşelile de pilotaj. Un echipament de ploaie bun este de mare ajutor.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Accelerarea in viraje face motorul sa fie atat stabil cat si predictibil, chiar si pe ploaie, insa la un "regim de ploaie." Luni am mers din BV in Zalau, si din Tg. Mures la Zalau, ploicica si ploaie... Stilul/regimul de mers pe timp de ploaie se schimba, eu folosesc plaja de turatii in care acceleratia este mai lina (pana in 6000rpm), sunt avantajat de masa mare a motorului care aduce un plus de aderenta. Cand este toamna si ploua, avem doua mari neplaceri de luat in considerare: asfaltul ud si temperatura scazuta, daca nu tii cont de ele, cauciucele nu vor sta prea mult pe jos... Regula de retinut este sa nu bruschezi comenzile (franele, acceleratia, directia si ambreiajul), cum s-a spus si mai sus.

Un alt aspect este oboseala si frigul care te fac sa devii rigid/incordat pe motor, daca la acestea mai adaugi si greseala de a te tine de ghidon (in loc de a te tine cu genunchii de rezervor), atunci impiedici roata fata de la a-si urma traseul preferat care iti aduce stabilitate si aderenta (roata fata oscileaza- st-dr, aproape permanent fie ca ai sau nu mainile pe ghidon). Ghidonul nu trebuie tinut in forta, mainile pe el nu trebuie sa fie incordate. Am fost surprins de multe ori cand am ajuns pe acele denivelari masive din asfalt, create de camioanele grele in zilele toride de vara, cat de mult oscileaza roata fata, totusi avand mainile lejere pe ghidon, acesta mi-a comunicat ce s-a intamplat cu roata fata si ne-am vazut mai departe de drum. Daca as fi tinut ghidonul in forta, atunci impiedicam roata fata sa-si urmeze ruta preferata si care aduce si cea mai multa stabilitate. Un motociclist incordat va fi si un motociclist obosit, stim cu totii ca acest factor devine tot mai periculos pe masura ce timpul trece. Fa pauze de ceai, cafea pe la banzinarii. Nu te da nimeni afara :-) chiar daca stai juma de ceas la un cappucino. Tot vorbind de stabilitate si aderenta, repet din nou ce s-a spus mai sus (repetitia muma invataturii) ca si regula, lasa-ti spatiu de manevra (pt franare, evitare, etc).

Desi cand te-a prins ploaia este prea tarziu... asigura-te ca ai cauciucuri adecvate pt motorul tau si pt stilul tau de mers... Multe de spus aici!!! In primul rand asigura-te ca nu sunt vechi si ca sunt de calitate. DOT - SSAA, unde SS= saptamana si AA= anul fabricatiei; 2315 inseamna ca acel cauciuc a fost fabricat in a 23-a saptamana a anului 20015. Despre calitate... nu te baza pe revew-le de pe youtube, unde sunt invitati jurnalisti sa laude cauciucurile, insa la comentariile de sub clipuri, gasiti informatiile utilizatorilor, asta este ce va intereseaza, ce spun motociclistii si nu jurnalistii (un motiv pt care nu mai cumpar reviste de ani de zile- tot ce au de spus e de lauda si rareori te poti baza pe ce spun), pe cand parerea unui utilizator... spune altceva, dar este o parere si foarte posibil ca stilul lui si conditiile in care el circula sa difere de stilul si conditiile tale. Pt un motor greu sport touring la un regim de mers sport-touring in conditii de vara uscat-ud si toamna-primavara ud-uscat, eu sunt foarte incantat de Metzeler sportech m5.

La treaba asta cu cauciucurile... dai cateva sute de lei in plus pt aderenta care ai sau nu nevoie de ea, e acolo. Daca te zgarcesti la aderenta... cand ai nevoie de ea si nu e acolo, dai mai multi bani pe plastice, fiare, echipament, tije-operatii (Doamne fere!). Aici cantareste fiecare si nu sunt reguli :-)

Mersul pe ploaie, parerea mea este ca ajuta sa folosesti comenzile cu blandete, lucru de dorit in permanenta, te ajuta sa te cunosti mai bine si te ajuta sa iti cunosti si motorul (si mersul pe circuit ajuta in sensul asta)... Ca mersul cu masina pe zapada... Daca poti sa controlezi si sa circuli cu masina in siguranta in zapada mare, atunci vei fi ok si pe uscat (presupunand ca nu faci tampenii bineinteles). 

Nu imi place sa merg pe ploaie, dar daca mi-am programat calatoria, nu o voi schimba de frica ploii si pana acum, regulile astea impreuna cu ajutorul lui Dumnezeu, m-au adus cu bine acasa la familie, iar asta-i motivul pt care am si scris atat, sa ajut pe cineva sa faca la fel. Nu inchei cu asfalt uscat, ci cu Multi km placuti si siguri!

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Salut,

 Am citit ca pentru ploaie ori iti iei echipament care este si de ploaie ori iti pui peste el o protectie .Pentru casca ce se poate face ....ca am vazut mai multe filmulete pe net si dupa o perioada de mers in ploaie  motociclistul trebuia sa is isi deschida vizera sa nu se mai abureasca si la final a spus ca protectia textila din casca a absorbit apa si a trebuit uscata .

 

 

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

La faza cu aburitul vizierei pinlock-ul este sfant. Si mai este o problema, toata lumea se ingrijeste de corp dar mainile !?! Solutii ? Manusi de schimb, ceva de pus peste, pe dedesubt ? A venit cineva cu o idee de a avea permanent la tine manusi de plastic de unica folsinta din acelea pentru paine in supermarket-uri. N-am incercat, nu stiu cat de eficienta este solutia dar este de luat in seama. Si data vorbim de "extremitati" sa nu neglijam picioarele. Am avut o motociclta mai subtirica si toata apa imprastiata de roata fata mi-o punea pe ghete. Or fi getele impermeabile da' pana la un moment dat. Sunt bune acele protectii de ploaie care le pui peste ghete, posed, si daca nu-mi este lene le pun si este ok ... si am si moto mai lata.

Legat de pilotaj, ca este auto sau moto, regula este aceeasi, manevre cat mai blande, la moto mai accentuat. Daca la auto ai exagerat cu ceva, te duci "caramida" intr-un sant dar la moto esti pe jos instantaneu si nu este tocmai placut.

Gija mare !

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×