Mergi la conţinut
green.kecske

articole Asigura-ti siguranta rutiera de unul singur

Recommended Posts

Mersul pe motocicleta se zice că este periculos. O spun studiile şi statisticile. Asta dacă bunul simţ şi minimele noţiuni de fizică nu ne spun de la bun început, că un obiect care se suţine pe două puncte de sprijin este predispus la a-şi pierde echilibrul.

post-41220-0-23348400-1401730832.jpg.eb0

În realitate, pericolul cel mai mare nu provine de la echilibrul oarecum precar al celor două roţi, ci mai degrabă de la imprevizibilitatea componentei umane din trafic. Există o singură regulă care te poate ajuta să scapi 100% de riscurile motociclismului: să stai acasă! Dar cum cred că acest sfat nu multumeşte pe nimeni, iată câteva, să le zicem, reguli care te pot ajută să eviţi situaţiile riscante din trafic.

1. Consideră că eşti invizibil!

Presupune întotdeauna că nu poţi fi văzut. Nici tu şi nici motocicleta, asta nefiind prea departe de adevăr. Din cauza suprafeţei frontale mici, motocicletele sunt mai greu de reperat în trafic, mai ales în oglinzile retrovizoare prea rar spălate. Astfel, vei fi întotdeauna obligat să te fereşti singur şi nu vei fi tentat să te laşi în seama conştiinţei celorlalţi.

2. Patrează-ţi "spaţiul vital"

Pastrează întotdeauna suficient spaţiu faţă de celelalte vehicule. Fie că stai în spatele unei maşini, fie că o depăşeşti, păstrează suficient spaţiu de manevră pentru a putea evita orice situaţie periculoasă. Acest spatiu trebuie să crească proporţional cu viteza de deplasare.

3. Anticipează

Încearcă să prevezi din timp ce vor face ceilalţi participanţi la trafic. Nu este nevoie de clarviziune sau de citit în cărţi, ci este suficient să fii atent. Poţi să îi priveşti mişcările ochilor în oglinda retrovizoare, mişcarea mâinilor pe volan şi alte asemenea indicii. Astfel, un şofer care intenţionează să vireze la stânga în faţa ta, chiar dacă nu va semnaliza, tot va arunca o privire în direcţia în care doreşte să meargă. Dacă vei reuşi să identifici această intenţie eşti ca şi salvat.

4. Depăşirea

Conform codului rutier, depăşirea se efectuează numai pe partea stângă. Este o regulă de convenţie veche şi împământenită de când s-a inventat automobilul şi, de aceea, cel pe care îl depăşeşti nu se aşteaptă să fie depăşit prin dreapta. Nu depăşi niciodată înainte de a fi sigur că cel pe care vrei să îl depăşesti nu ţi-a "citit" intenţia. Nu trebuie să îţi facă semn sau sa îţi facă loc, dar dacă te aşezi unde trebuie, îi vei vedea privirea în oglinda retrovizoare.

5. Depăşirea unei maşini care încetineşte

O maşină nu încetineşte degeaba. Există mai multe cauze pentru care un şofer va încetini: fie doreşte să oprescă (în acest caz eşti în siguranţă), fie lasă un pieton să traverseze (tu nu îl vei putea vedea, iar pietonul se poate să grabească traversarea), fie permite unui alt autovehicul să iasă dintr-o parcare sau de pe o stradă laterală (cea mai periculoasă situaţie, fiind aproape inerentă ciocnirea), fie vrea să întoarcă (cauza unor foarte grave accidente, mai ales în România), fie vrea să te vadă din spate (din păcate cea mai puţin probabila situaţie).

6. Vezi-ţi de drum

Nu te lăsa condus de grup. Este într-o oarecare măsură ruşinos să nu te poţi ţine de colegii tăi (care probabil au mai multă experienţă şi motoare mult mai puternice), însă dacă îţi vei depăşi limitele, fii sigur că la un moment dat aceşti prieteni te vor însoţi pe ultimul drum şi atunci vor merge în ritmul tău. Orice grup ar trebui să menţină ritmul celui mai încet membru. Dacă grupul în care eşti nu te respectă suficient încât să nu te pună în pericol, poate ar fi cazul să găseşti un alt grup sau să mergi singur şi să te întâlneşti cu ei la destinaţie. Încearcă să nu îţi depăşeşti limitele şi, în timp, experienţa ta o va ajunge din urmă pe cea a prietenilor tăi.

7. Curbele

Nu forţa o curbă a cărei ieşire nu o poţi vedea, chiar dacă ştii configuraţia drumului. Nu ştii dacă la ieşirea din curbă nu vei întâlni un camion parcat aiurea, o maşină care taie curba pe sensul tău, o groapă sau o pată de ulei.

8. Stăpânirea de sine

Nu ceda impusurilor de moment. Dacă vei fi şicanat de cineva şi vei avea tendinţa să i-o plăteşti, gândeşte-te că ai putea cădea în plasa propriilor nervi. Cel mai probabil, motocicleta ta nu va ieşi cu bine dintr-o altercaţie cu un SUV sau, mai rau, cu un şofer de RATB sau de taxi - îi cunoaştem cu toţii. Mai bine te reculegi şi continui să îţi savurezi liniştit plimbarea cu motocicleta. Povestea se schimbă dacă îl reîntâlneşti pe "contravenient" la semafor.

9. Mersul "pe coadă"

Mersul pe coadă este atunci când tu sau cel din spatele tău merge foarte aproape de cel din faţă, în scopul depăşirii. Nu prelungi timpul în care faci asta. Apropie-te doar cu o secundă înainte de a începe depăşirea şi măreşte distanţa în cazul în care constaţi că nu te poţi băga. De ce? Simplu, vei fi tentat să pândeşti momentul şi nu vei mai fi atent la stopurile vehiculului pe care vrei să îl depăşeşti. Astfel, în cazul în care acesta va frâna, tu vei fi surprins şi s-ar putea să nu mai poţi evita impactul. De asemenea, dacă cineva încearcă să îţi meargă pe coadă, nu îi permite să o facă pentru o periadă prea lungă din aceleaşi motive pe care le-am expus mai sus.

10. Strada nu e pistă de curse

Vei fi tentat să alergi. Nimeni nu poate rezista prea multă vreme acestei tentaţii. Când vei ceda, dacă nu ai acces la un circuit, alege un drum pe care îl cunoşti foarte bine. Chiar şi aşa, fă mai întâi o tură de recunoştere pentru a fi sigur că nu au apărut "obstacole". Respectă punctul 6!

11. Tentaţia nopţilor de weekend

Sâmbătă noaptea, şoselele sunt mai libere şi te îmbie să deschizi gazul mai mult decât de obicei, în schimb ascund un pericol foarte mare: şoferii care vin de la petreceri. Fie că au băut ceva, că sunt atenţi la pasagera din dreapta (ocazională sau nu), sau doar sunt obosiţi, aceştia nu sunt întotdeauna atenţi la trafic, mai ales că nici nu sunt ţinuţi în priză de un trafic intens.

12. Sună trist, dar nu eşti Valentino Rossi!

Alege o motocicletă potrivită nivelului tău de experienţă. Da, există mulţi începători care au supravieţuit pe R1 sau Hayabusa, dar dacă vei arunca un ochi pe statistici vei vedea că cele mai multe dintre decesele din accidentele cu motociclete implică un pilot cu până la doi ani de experienţă şi cu motor de peste 100 CP.

Este adevărat că dacă vei merge pe un 1000RR, majoritatea poliţiştilor nu vor găsi articolul potrivit din lege pentru a-ţi întocmi dosar penal pentru conducerea unui vehicul fără categoria potrivită (asta dacă ai permisul pentru categoria A şi nu A2 sau A1), dar gândeşte-te că un supersport de 600 cmc are peste 120 CP şi nici măcar 200 de kilograme. Asta echivalează, pentru cei care vor să facă o comparaţie cu autoturismul pe care îl conduc de câţiva ani, cu o maşină de cel puţin 500 CP. Şi problema nu se reduce numai la caii putere, ci mai implică şi modul de pilotaj pentru care motocicleta a fost proiectată.

Iar "lumea de pe Cheia" va aprecia mai degrabă un pilot priceput pe un SV650 sau un ER6, decât un amator nepriceput pe un 7000-RR. 

Desigur, există multe sfaturi utile pe care le poţi primi de la cei mai mult sau mai puţin experimentaţi şi am mai scris pe această temă. Niciunul dintre acestea însă nu îţi va fi util dacă îl uiţi în momentul în care ai pus casca în cap şi ai apăsat butonul de start. Nu te înspăimânta, motociclismul nu înseamnă condamnare la moarte şi nu dăunează vieţii, ba chiar din contră, noi am spune că aşa se trăieşte. 

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×