Mergi la conţinut
green.kecske

articole Cum sa alegi o motocicleta cu cap

Recommended Posts

De cele mai multe ori alegerea unei motociclete este dictată de emoţii. Designul, performatele sau prestigiul sunt motive cu precădere subiective şi au rareori de a face cu raţionalul. Motocicleta nu mai este o "alternativă" economică pentru transport. Sau este?

Custom-Bike-Pan-Fryd-Motorcycle-1-620x35

În ce constă de fapt costul unei motociclete? Fiind un domeniu în care domină latura subiectivă, exista mult mai puţine studii pe tema costurilor aşa cum se întâmplă în domeniul auto. Acolo o simplă căutare pe Google îţi aduce răspunsul la cele mai multe întrebări. Există calculatoare de costuri care îţi oferă costul per kilometru pentru cele mai multe vehicule. Da, există termenul de cost per kilometru, în care sunt incluse toate cheltuielile pe care le implică folosirea unui autoturism de la preţul de achiziţie şi taxe, până la preţul anvelopelor sau al plăcuţelor de frână. În cazul motocicletelor, aceste costuri nu sunt luate prea mult în serios. De ce?

Din ce se compune costul utilizării unei motociclete şi la ce ar trebui să ne uitam înainte de a cumpăra o motocicletă? Nu este de ajuns să alegem cea mai ieftină motocicletă din categoria care ne atrage. Asta dacă ne interesează câţi bani va înghiţi motocicleta...

Costul poate fi separat în 5 segmente, după cum urmează:

1. preţul de achiziţie
2. taxe şi asigurare
3. consum
4. întreţinere
5. consumabile

1. Preţul de achizitie

Achiziţia nu este cea mai importantă variabila, deoarece se plăteşte o singură dată, indiferent de durata de viaţă a motocicletei şi de numărul de kilometri pe care vrem să îi facem în fiecare sezon. În contabilitate, acest preţ se transformă în cheltuieli de amortizare şi poate fi raportat la numărul de kilometri parcurşi sau la perioada de utilizare. Astfel, o motocicletă de 5000 de Euro care este folosită 3 ani şi vandută apoi cu 2000 de Euro are un cost de 1000 Euro/an, în vreme ce o motocicleta de 3000 de Euro folosită doi ani şi apoi casată are un cost de 1500 de Euro/an.

2. Taxe şi asigurări

Întrucât la noi taxele şi asigurările (cu excepţia CASCO, unde variază în funcţie de preţul motocicletei) nu variază prea mult în funcţie de cilindree sau categorie, iar acolo unde variază, diferenţa este neglijabilă în raport cu toate celelalte costuri, am ales să ignoram din calcule acest aspect. Această situaţie se va schimba (într-un viitor cât mai indepărtat sperăm) şi atunci va fi probabil un segment de costuri demn de luat în seamă.

3. Consum

Tocmai pentru că motociclismul este un domeniu "mai de suflet" şi are un caracter mai puţin matematic, consumul nu este întotdeauna specificat de către producători şi atunci când este comunicată o valoare, aceasta nu este foarte clar standardizată. De aceea, vom lua în calcul un consum mediu pentru fiecare model ales pentru comparaţie, aşa cum este el "raportat" de către utilizatori. Acesta este singurul aspect în care acest articol nu este întrutotul ştiinţific, dar m-am străduit să fiu cât se poate de matematică, astfel încât consumul să îşi arate importanţa în ansamblul de costuri.

Pentru cineva care utilizează motocicleta ocazional şi nu trece de 5000 km/an, un consum redus cu jumătate de litru la fiecare 100 km nu reprezintă un câştig foarte mare. Dacă însă totalizezi peste 20.000 de km pe an, această diferenţă se traduce într-o economie de aproape 500 de lei.

Concret, cu un Transalp (consum mediu de circa 5 litri/100km), pentru un rulaj de 12.000 de km, se vor consuma aproximativ 600 de litri, adică între 2700 şi 2800 lei. Mult mai costisitor se va dovedi Yamaha R1, care va înghiţi în acelaşi interval 840 de litri cu o cheltuială de 3800-3900 lei. E drept că şi performaţele diferă...

Un exemplu de economie este Honda CBF125, care se mulţumeşte cu 2-2,5 litri/100km, adică în 12.000 km se vor economisi peste 1300 de lei, în comparaţie cu Transalp şi peste 2400 lei în comparaţie cu R1.

4. Costuri de întreţinere

Pentru a menţine motocicleta în parametri de funcţionare optimi şi a-i prelungi durata de viaţă (şi exploatare), motocicleta trebuie întreţinută conform planului impus de producător. Costul de întreţinere este dependent de numărul de kilometri parcurşi. Preţul unei revizii este dat de preţul manoperei, de costurile consumabilelor şi de intervalul de revizie.

Foarte important din acest punct de vedere este volumul de ulei folosit la fiecare revizie. Astfel, pentru un schimb de ulei la Aprilia RSV 1000 Tuono vor fi necesari 4 litri (3900 ml) de ulei de cea mai bună calitate, deci aproximativ 320 lei, în vreme ce pentru un Transalp se vor cumpăra doar 3 litri de ulei de calitate medie, din care se vor folosi numai 2300 ml (700 rămân pentru completări ulterioare), costul acestora fiind de circa 180 lei.

Costul manoperei este oarecum standard, diferenţele de timp fiind mici. Dacă revizia unui model durează o oră şi jumătate, iar a altuia durează două ore, diferenţa de cost rezultată este de aproximativ 30 de lei, ceea ce la un cost total de peste 400 de lei nu prea mai contează.

Ce contează cel mai mult este intervalul de kilometri la care se face revizia. Astfel, dacă la un CBF125 revizia costă circa 150 de lei, ea se recomandă a fi făcută la 4000 km, în vreme ce la un Ducati M696, revizia este recomandată la 12.000 km şi costă circa 650 de lei. Diferenţa este, deci, de numai 200 de lei la fiecare 12.000 km.

5. Consumabile

Este impozantă o motocicleta cu anvelopa spate de 190 mm, mai ales când este aşezată lângă una cu "un spate" de 160. Utilizatorul celei de a doua va fi însă cu cel puţin 50 de Euro mai fericit la fiecare 5-8000 km. Concret, o pereche de anvelope (faţă şi spate) pentru Suzuki SV650 costă puţin peste 1000 de lei, în vreme ce pentru un supersport vor trebui adăugaţi cel puţin 100 de lei pentru anvelope de aceeaşi compoziţie (fără a lua în seamă uzura rapidă datorată cuplului la roată). O adevarată economie vor face cei care merg pe un scuter de cilindree medie. Chiar dacă vorbim despre un scuter din clasa superioară cum ar fi Scarabeo 500, un set de anvelope nu vor scoate mai mult de 650 de lei din buzunarul proprietarului, iar pentru un scuter de 125 cu roţi de 16' vor fi suficienţi 400 de lei.

O motocicletă cu transmisie cardanică este considerată greoaie, dar aduce o economie de cel puţin 100 de euro la fiecare 20.000 km numai din preţul kitului de lanţ, iar dacă se mai adaugă 100 de lei ca manoperă pentru schimbarea acestuia şi preţul a 4-5 spray-uri de ungere, economia este mult mai mare. Chiar între motocicletele cu transmisie prin lanţ există diferenţe de cost.

Bujiile trebuie schimbate periodic. Un motor de turaţie mare impune folosirea unor bujii de calitate, adică scumpe, în vreme ce un monocilindru precum cel al YBR-ului va folosi o singură bujie, care costă 20 de lei, dar supersportiva R6 foloseşte patru bujii care nu costă mai puţin de 50 de lei fiecare, rezultând o diferenţă de cost de 180 de lei la fiecare 24.000 km (aproximativ).

Concluzie?

Performantele unei sportive pot creşte costul per kilometru la aproximativ dublu, sau poate chiar mai mult în comparaţie cu o motocicletă de 250 cmc şi asta în condiţiile în care pentru motoarele mari se recomandă intervale de revizie de 10.000 sau chiar 12.000 km. Pana la urmă fiecare îşi are propriile priorităţi: performanţe, preţ sau poate doar prestigiu, dar punând în balanţă toate aspectele care contează, putem ajunge la o alegere mai bună.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×