Mergi la conţinut
green.kecske

motorsport La 4 ani prima dată pe motocicletă, la 9 ani campion est-european şi naţional

Recommended Posts

La doar 9 ani, Őrdőg Zoltán, un copil din comuna Ojdula a ajuns campion est-european și național la Supermoto clasa 65 cmc. Zoltán este sportivul covăsnean care s-a impus atât pe plan național cât și pe plan internațional la cea mai fragedă vârstă în acest sport, debutând de la vârsta de doar 4 ani. Pasiunea pentru acest tip de sport a moștenit-o de la tatăl său, și el, fost campion național la Karting.

12004953_1152727078076692_38723443119606

„A împlinit 9 ani anul trecut, dar de la 4 ani face sportul acesta. Este campion național la Supermoto, face și Motocross, acolo am avut rezultate destul de bune pe parcursul acestor 5 sezoane. Eu am făcut Carting, am 5 titluri de campion național dar copilul a tras către motor, nu către ce am făcut eu, și de aici pasiunea pentru sporturile cu motorul – e o pasiune din familie cum ar veni, ne-a moștenit.” – a explicat tatăl campionului, István Őrdőg.

Îndrumat și sprijinit de părintele său, Zoltán se antrenează de două ori pe săptămână, iar în weekend-uri participă la competiții. Pasiunea lui pentru motociclete i-a adus de curând titlul de campion al Bulgariei, majoritatea curselor est-europene fiind desfășurate acolo.

„Eu sunt aproape totul, să zic așa, și tată și manager și antrenor și șofer pentru drumurile spre curse, și mecanic. Cum nu am avut profilul acesta, am făcut Karting, pentru Motocross cel mai mare ajutor din județul acesta l-a primit de la Tompa Csaba (și el are un băiat care a fost pe locul III în Campionatul Mondial, copilul lui are 15 ani, este într-o echipă Belgiană și are un contract pentru „Cursele europene”), copii noștri au vârste diferite, dar majoritatea antrenamentelor le facem împreună.

Ne antrenăm foarte mult pe traseul din Sfântu Gheorghe, este ca o joacă, la ora actuală. Copilul meu, pot spune că are o personalitate formată, are un program destul de organizat, nu este numai copilărie, este normal, merge la școală, este în clasa a III-a în comuna Ojdula. Săptămânal cam de două ori suntem la antrenamente, și chiar și în timpul iernii – mai puțin acum, pentru că a venit gerul peste noi, dar de exemplu, după a doua zi de Crăciun, două zile am făcut antrenamente, cât a fost mai bună vremea. Pe sezon, ne antrenăm de două ori pe săptămână, iar în weekend-uri avem ori curse ori antrenamente, însă în general, când începe sezonul din martie – aprilie avem curse multe.

Am făcut și campionatul Ungariei – Minicross, doi ani de zile la rând – anul trecut și acum doi ani. În 2014,când Zoltan avea doar 6 ani a terminat sezonul pe locul III, pe podium, concurând alături de  27 de copii cu vârste de 9-10 ani, în timp ce în 2013, la primul sezon într-un campionat în afara țării, s-a clasat pe locul  7, dintre tot atâția participanți. În anul 2015 am concurat  la clasa 65 cmc în care  se aleargă până la 12 ani, inclusiv, deci  putem spune, de fapt, că titlul de est-european „Campion EEC” obținut de Zoltan, cel mai tânăr concurent (în această clasă, la SM65 -supermoto65- a avut  adversari de 11 respectiv 12 ani) este o mare reușită!

Zolan are un calendar competițional cu destul de multe curse, calendarul național fiind în prim-plan bineînțeles – Motocross și Supermoto, iar pe cel est-european de Supermoto am reușit să îl parcurgem anul care a trecut cu rezultate foarte bune. Pe lângă toate acestea mai sunt curse peste tot, pe unde putem ajunge, pe unde ne ajută și bugetul pentru că este un sport destul de costisitor, și dacă putem ajungem și în străinătate unde copilul învață mai mult…. la noi în țară, la categoria lui, sunt foarte puțini, 4-5 copii maxim, iar afară suntem 20 – 30 de sportivi. Cam aceasta este grila de start, iar unde sunt mai mulți și copilul evoluează mai bine.” – a mai spus Őrdőg István.

Lipsa unui buget adecvat și posibilitățile modeste de care dispune familia tânărului campion, din păcate limitează potențialul acestuia. Potrivit tatălui său, aceștia beneficiază de anumite sponsorizări tehnice însă, în lipsa unui buget adecvat, tânărul nu poate participa la unele competiții, care sunt destul de costisitoare – începând de la taxele și licențele care trebuiesc plătite, până la echipamentul de care copilul are nevoie.

Costurile ridică uneori probleme familiei care face tot posibilul să îl sprijine pe Zoltán să devină cel mai bun în sportul pe care îl practică.

„Eu sunt un om angajat, nu avem posibilități, din cauza sportului nu am apucat să fac nicio afacere, am doar o asociație sportivă pe care am făcut-o tot pentru copil, înregistrată în comuna Ojdula. Avem sponsori tehnici mai mult, de exemplu <<Dementor KTM>> care este dealerul și importatorul motocicletei KTM, am ajuns – datorită rezultatelor copilului și după cunoștințele mele, de doi ani să fim în echipa <<Dementor>>, copilul are licență în acea echipă.

De asemenea, <<Kenny Racing România>> este un alt sponsor tehnic care ne acordă sprijinul protecției copilului în ceea ce privește casca de protecție și tot ce înseamnă echipament pentru curse. Ne trebuiesc foarte mulți bani pentru restul, de la taxe, licențe, trebuie să plătim asigurare, la orice competiție există o taxă de participare, și combustibilul pentru că facem pe an mai mult de 30-35 de mii de kilometri. (…)

Avem sponsori tot așa după cunoștințe, după prietenie, unii ne acordă combustibil, alții ne mai ajută cu niște bănuți. Mereu avem în plan un calendar și cum v-am spus, mergem și în alte țări iar multe dintre concursuri se suprapun, însă luăm în calcul rezultatele și șansele pe care le avem la evenimentele respective, ne facem un plan al nostru și în funcție de el și de sprijinul acordat ajungem la mai multe competiții.” – a mai spus tatăl lui Őrdőg Zoltán.

Speranțe de ajutor din partea DJST și CJ Covasna

Pentru ca tânărul campion să poată să se antreneze și să participe la competiții în condiții optime, un pas important  ar fi obținerea unui sprijin financiar din partea  Direcției  Județene pentru Sport și Tineret (DJST) și aConsiliului Județean (CJ) Covasna.

„Anul acesta am dori să depunem dosar către DJST sau către  CJ Covasna și sper să avem succes în obținerea unei finanțări. Am avut sprijin local și din partea Primăriei Ojdula, pentru că de 5 ani de zile de când Zoltán s-a apucat de acest sport am realizat un traseu și în această comună, unde 3 ani la rând noi am organizat evenimente. În anul 2011 am organizat  Motocross est-european, însă cu această activitate <<stăm pe dreapa>>, în momentul de față, deoarece organizarea unui astfel de eveniment sportiv necesită mulți bani.

Terenul există, avem contract pe 30 de ani și terenul este concesionat pe asociația noastră, deci avem posibilitatea să facem în continuare multe evenimente frumoase. Însă, din cauza bugetului restrâns am hotărât să ne ocupăm mai mult de Zoltán.”- a explicat Őrdőg István.

Antrenamentele le face cu plăcere iar când coboară de pe motocicletă, Őrdőg Zoltán se transformă într-un tânăr eminent, cu foarte bune rezultate la învățătură, de care părinții săi sunt foarte mândri, însă cu toate acestea, tatăl său nu este sigur că această pasiune îi va putea oferi un viitor demn fiului său, în România.

„Viața aceasta de sportiv de motosport nu este numai un hobby, este un microb de care ne-am îmbolnăvit cu toții și ne place această viață pe drum și la curse. Nu știu dacă în România poate să trăiască din acest sport sau să își dezvolte o viață sportivă fără alt loc de muncă. (…) Învață destul de bine la școală, este între primii în clasă, nu vreau să spun că, pentru că face acest sport copilul meu este diferit de alți copii, însă sportul în sine cred că îi educă pe copii, deja are un program pe care știe să îl gestioneze atât acasă cât și la curse.

După cum am spus, în timpul săptămânii mergem la antrenament, acest lucru se întâmplă numai după-amiază, după ce ajung de la serviciu, el până atunci își face lecțiile. Acum este în clasa a III-a, vă dați seama, cum crește copilul vor crește și studiile, materia de învățământ, crește și tehnica cu el și nevoile financiare, pentru că una a fost tehnica acum 4 ani, și alta este acuma; cum crește nivelul lui competițional automat crește și bugetul.” – a spus tatăl lui Őrdőg Zoltán.

O motocicletă de concurs pentru categoria de vârstă a lui Zoltán poate ajunge și la 3-4000 de euro, la aceste cheltuieli adaugându-se  cele  cu piesele de schimb care, potrivit tatălui lui Zoltán, „au o viață de câteva minute sau ore”, după care trebuiesc reînnoite. La ora actuală tânărul dispune de două motociclete, una pentru antrenament și una pentru competițiile la care participă, aceasta și pentru că practică două sporturi – Motocross (care se desfășoară pe pământ și pe teren accidentat) și Supermoto (care se desfășoară pe asfalt), sporturi care necesită motociclete diferite din punct de vedere al construcției. Echipamentul, de asemenea ridică mici dificultăți uneori, Zoltán fiind nevoit să îl schimbe de la un sezon la altul, având nevoie  chiar și echipament de rezervă.

„Ne trebuie o cască-două pe sezon, pentru că mergând în praf și în noroi se deteriorează interioarele, se schimbă echipamentele de la manșă- de exemplu  într-un concurs într-un weekend folosim 2-3 echipamente- echipamentele  de protecție- mănuși, ochelari și cizme speciale de competiție- care, pentru un copil de vârsta lui ajung la 1000 de euro sau poate chiar mai mult.

Pe lângă toate astea este nevoie de un microbuz, cum avem noi în familie, sau o remorcă, pentru a putea ajunge la toate competițiile, mulți merg pe <<Motorhome-uri>> sau pe rulote din acelea pentru camping, lucru pe care până acum nu am putut să ni-l achiziționăm. Avem doar un microbuz care este numai pentru cursele fiului meu. (…) De multe ori, de exemplu, când mergem în străinătate, ne-ar fi greu să mai luăm și cazări, nu neapărat din cauza bugetului, dar ajungând la circuitele de Motocross sau de Supermoto, ca să nu ne mai tot plimbăm – pleci seara, te întorci dimineața – pentru că programul este atât de strâns în ziua cursei, că trebuie să fii acolo, iar majoritatea sportivilor stau acolo, se face un padoc, un parc camping unde sunt sportivii, se ajunge înainte cu o zi sau chiar seara. Noi, de multe ori, pentru că este mic, iar ca să ieșim cu el în străinătate trebuie să mergem ambii părinți, ca să nu mai facem atâtea hârtii, plecăm vineri după-masa pe la 16-17, parcurgem toată noaptea pe drum, copilul doarme în mașină iar a doua zi dimineață este programul de concurs. Este o viață destul de delicată.”- explică tatăl micului campion.

Potrivit lui Őrdőg István, antrenamentele zilnice, combustibilul pentru mașină și benzina pentru motocicletă costă în jur de 150-200 lei, pe lângă toate acestea se mai adaugă costurile pentru cauciucuri și piesele consumabile care trebuiesc schimbate înainte de fiecare concurs.

„Noi trăim cu ideea că orice rău se poate întâmpla și acasă”

Născut într-o familie în care sportul le curge prin vene, Őrdőg Zoltán nu a fost împins de la spate să practice acest sport, familia susținând că nu l-a obligat și că nu i-a impus niciodată copilului ce anume să facă, acesta fiind singurul care a decis, de la vârsta de 4 ani, să se urce pe motocicletă.

„Perioada cea mai frumoasă din această viață, să zic așa, începe din noiembrie încolo, când deja faci bilanțul unui  sezon terminat, cu bine, cu rău. Când termini cu bine- cum a fost anul trecut când Zoltan a obținut  3 titluri naționale diferite-  un titlu național, unu al Bulgariei și titlul de est-european „Campion EEC”- apoi în decembrie, înainte de sărbători, prin Federațiile Naționale sunt decernați campionii, cum am avut noi în București, iar înainte cu o săptămână am avut la Sofia, unde a fost „Gala Campionilor Est-Europeni” – acestea sunt lucurile cele mai frumoase din tot sezonul.

Anul trecut,  Zoltan a ajuns, la 9 ani, „sportivul anului” la SM (supermoto) 2015. Acest premiu special cum se spune, îl obții când faci rezultate în afara țării și punctele strânse în competițiile est-europene, europene și mondiale sunt luate în calcul. Țin să menționez că în 2015, pe parcursul competiției de supermoto,  Zoltan s-a clasat  între primii 6 (adică pe locul 7, dar la egalitate de puncte cu locul  6) în cadrul seriei European-Junior-Cup unde el a fost singurul cu motor de 65cmc între cele de 85cmc, pentru că în această serie au alergat împreună cele două clase, SM65 cu SM85.

După luna martie începe un nou sezon, sperăm să fie și mai bun sau măcar atât cât a fost până acum și sperăm să nu avem evenimente pentru că vorbim despre un sport destul de riscant. De multe ori, cei cărora le povestim sau care văd poze sau vin la fața locului rămân cu inima strânsă, și nu de puține ori și noi ca părinți suntem la fel, dar, ca toate lucrurile în viață și acest lucru are un parcurs de a învăța frumusețile și greutățile sportului (…) Ca să ajungi în vârf trebuie să parcurgi un drum destul de lung, trebuie să pui multe lucruri la o parte ca să poți face sportul acesta, și nu numai acesta, cred că toate sporturile au sacrificiile lor.” – a conchis  Őrdőg István, tatăl campionului Őrdőg Zoltán.

Născut pe 24 octombrie 2006, tânărul covăsnean a reușit până în prezent să obțină multiple titluri de campion și vicecampion la diverse competiții din țară și din străinătate. Astfel, în 2012 și 2013 a obținut  titlurile de Campion juniori III și Vicecampion la Supermoto(SM 65) și totodată titlul de Vicecampion Motocross (MX 50) și locul 7 la Minicross Ungaria.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×